ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ για τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ
ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ 2023 Μέρος 8ο
Ζητήματα λειτουργίας υγειονομικών επιτροπών ΚΕΠΑ –
προβλήματα διαδικασίας
Διαδικασία αναθεώρησης της γνωστοποίησης ποσοστού αναπηρίας
(Γ.Α.ΠΑ) – Αμφισβητήσεις για τη διάρκεια των γνωματεύσεων
Το ζήτημα της εσφαλμένης διάρκειας πιστοποίησης της
αναπηρίας σε πολίτες προχωρημένης ηλικίας και με μεγάλο ποσοστό αναπηρίας, που
υποχρεούνται στην άσκηση αιτήσεων αναθεώρησης των Γ.Α.Π.Α., απασχόλησε την Αρχή
(Φ.Υ. 349414, 332843 και 346175). Σε ενδεικτική περίπτωση, πολίτης με μεγάλο
ποσοστό αναπηρίας εξετάστηκε από ΚΕ.Π.Α. έξι (6) φορές, ενώ η πάθησή του
βρισκόταν στη λίστα με τις μη αναστρέψιμες παθήσεις ήδη από το 2018, σύμφωνα με
την υπό στοιχεία Φ. 80100/οικ. 17630/943 (ΦΕΚΒ’ 1560/2018) Υ.Α. και παρέμεινε
και στην πιο πρόσφατη, υπό στοιχεία Φ80100/24283(ΦΕΚΒ’ 1224/2022) Υ.Α. Η πιο
πρόσφατη γνωμάτευση είχε ως ημερομηνία λήξης την 31η Ιανουαρίου 2024, και, για
τον λόγο αυτό, η πολίτης υπέβαλε τον Οκτώβριο 2023 αίτηση αναθεώρησης, για να
απαλλαγεί από τη βάσανο της επανεξέτασης και να μετατραπεί η πιο πρόσφατη
ΓΑ.Π.Α. σε επ’ αόριστον. Στο αίτημά της δεν έλαβε ποτέ γραπτή απάντηση, ενώ τον
Ιανουάριο 2024 της ζητήθηκε από το τμήμα απονομής συντάξεων της αρμόδιας
τοπικής διεύθυνσης e-ΕΦΚΑ να υποβάλει αίτηση παράτασης της σύνταξης,
προκειμένου να συνεχιστεί η καταβολή τόσο της σύνταξης, όσο και του επιδόματός
της. Καθώς διακόπηκε τελικά η καταβολή παροχών αναπηρίας, της ζητήθηκε να
παραιτηθεί από την αίτηση αναθεώρησης, προκειμένου να παραταθεί η χορήγηση
παροχών αναπηρίας, παρόλο που, σύμφωνα με το άρθρο 9 ν. 4830/2022, προβλέπεται
η δυνατότητα υποβολής αίτησης αναθεώρησης ΓΑ.Π.Α. Μετά την παρέμβαση του
Συνηγόρου του Πολίτη, η υπηρεσία προγραμμάτισε τελικώς την εξέταση της αιτήσεως
αναθεώρησης.
Καθυστερήσεις υγειονομικών επιτροπών
Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις διαπιστώνονται όταν είναι
αναγκαία η κατ’ οίκον εξέταση των ασθενών που δεν μπορούν να μετακινηθούν. Ο
χρόνος διεκπεραίωσης των αιτημάτων διαφέρει ανάλογα με την περιοχή
αρμοδιότητας. Ενδεικτικά, αιτήματα εκκρεμούν με καθυστέρηση, άνω των πέντε (5)
μηνών σε περιοχή της Αρκαδίας (Φ.Υ. 343464), άνω των έξι (6) μηνών σε περιοχή
της Σκιάθου (Φ.Υ. 338238), τεσσάρων (4) μηνών σε περιοχή της Ηλείας (Φ.Υ.
334953), άνω των τεσσάρων (4) μηνών σε περιοχές της Αθήνας, ενώ διαπιστώνονται
και καθυστερήσεις για τον σχηματισμό του ηλεκτρονικού φακέλου αναπηρίας από τον
θεράποντα ιατρό (Φ.Υ. 335501,345797, 349419 και 342696).
Επιπλέον, καθυστερήσεις διαπιστώνονται στις περιπτώσεις
πολύ-αναπηρίας λόγω προβληματικού συντονισμού, ελλείψεων στον ιατρικό φάκελο,
κ.ά. (Φ.Υ. 342696), ελλείψεων στη στελέχωση των υγειονομικών επιτροπών με τις
απαιτούμενες ειδικότητες ιατρών (Φ.Υ. 333727), αλλά και στις περιπτώσεις
νοσηλείας σε Κέντρο Αποκατάστασης, σε άλλη περιοχή από αυτήν της κατοικίας, με
αποτέλεσμα να πρέπει να διαβιβαστεί ο φάκελος σε άλλο ΚΕ.Π.Α. λόγω αρμοδιότητας
(π.χ. καθυστέρηση πέντε μηνών σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, Φ.Υ. 333695).
Πρέπει να επισημανθεί ότι, στις περιπτώσεις καθυστερήσεων
της διαδικασίας που προσεγγίζουν το εξάμηνο, οι πολίτες βρίσκονται υπό το
συνεχές άγχος της διακοπής της καταβολής της αναπηρικής σύνταξης ή επιδόματος,
λόγω της επικείμενης λήξης της εξάμηνης παράτασης που χορηγείται στις
περιπτώσεις αναμονής, με αποτέλεσμα να μένουν χωρίς κανένα εισόδημα, ενώ
καταγγέλλονται και δυσχέρειες παράτασης της ασφαλιστικής κάλυψης λόγω
ασθένειας, με αποτέλεσμα τον κίνδυνο διακοπής της φαρμακευτικής αγωγής και
ιατρικής φροντίδας σε περιπτώσεις πολιτών με σοβαρά προβλήματα υγείας (Φ.Υ.
330819). Τέλος, οι πολίτες αναφέρουν ότι, στην προσπάθειά τους να παραταθεί το
διάστημα της καταβολής σύνταξης ή της ασφαλιστικής ικανότητας για παροχές
υγείας και φάρμακα, αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες στην επικοινωνία τους με
τις αρμόδιες υπηρεσίες (Φ.Υ. 330641).
Παράλληλη αρμοδιότητα περισσότερων υγειονομικών επιτροπών
Το ζήτημα της αρμοδιότητας των υγειονομικών επιτροπών
επανέρχεται στις αναφορές των πολιτών. Παρά την εξασφάλιση της εφαρμογής
ενιαίου θεσμικού πλαισίου αναφορικά με τον προσδιορισμό του ποσοστού αναπηρίας,
με την εφαρμογή του εκάστοτε ισχύοντος Ενιαίου Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστού Αναπηρίας,
παραμένουν σε λειτουργία περισσότερες από μία αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές,
με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία. Συχνά ο Συνήγορος λαμβάνει
αναφορές, στις οποίες οι πολίτες επιθυμούν να ληφθεί υπόψη γνωμάτευση άλλης
υγειονομικής επιτροπής, πλην του ΚΕ.Π.Α. (για παράδειγμα της Α.Σ.Υ.Ε.) για τη
χορήγηση ασφαλιστικών παροχών από τον e-ΕΦΚΑ, παρόλο που, σύμφωνα με τις
καταστατικές διατάξεις των πρώην φορέων και κλάδων που συγχωνεύθηκαν στον
e-ΕΦΚΑ και που παραμένουν σε ισχύ μέχρι την έκδοση Ενιαίου Κανονισμού Παροχών
του φορέα (άρθρου 11 ν. 4387/2016), τέτοια δυνατότητα δεν είναι δυνατή.
Facebook0
Twitter0
LinkedIn0
Εκτύπωση
#
Επιστροφή
αποστολή σε email αποστολή σε email
ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
Η νομοθεσία για τα άτομα με αναπηρίες
Προσβασιμότητα στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον και την
πληροφορία
Συνταγματικά Κοινωνικά και Ανθρώπινα Δικαιώματα
Παιδεία
Νομοθεσία Αθλητισμού
Εργασία
Ασφαλιστικά – Συνταξιοδοτικά
Κοινωνικές Παροχές
Φορολογικά
Ευρωπαϊκή Νομοθεσία
Διεθνή και Ευρωπαϊκά Κείμενα
ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ
Βερανζέρου 31, 4ος όροφος,
Τ.Κ. 104 32, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 52 29 968
Φαξ: 210 52 29 541
Email: eoty@otenet.gr
Ακολουθήστε μας στο Facebook
copyright@ 2025| All rights Reserved , Σχεδιασμένος από τη RockMedia