Συνήγορος του πολίτη: Θεσμοθέτηση άδειας φροντίδας τέκνου για τις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς
Μεγάλος αριθμός αναπληρωτριών εκπαιδευτικών διαμαρτυρήθηκε στον Συνήγορο, τα τελευταία χρόνια, για τις ανισότητες που υπάρχουν έναντι των συναδέλφων τους, μονίμων εκπαιδευτικών, σε ό,τι αφορά το καθεστώς χορήγησης αδειών σχετιζόμενων με την μητρότητα. Ο Συνήγορος του Πολίτη, ήδη από το έτος 2010, είχε επισημάνει, με έγγραφά του, τα σοβαρά ελλείμματα στο θεσμικό πλαίσιο που προβλέπεται για την προστασία της μητρότητας και τη συμφιλίωση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής. Τα ελλείμματα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα να υπολείπεται η έκταση και το επίπεδο προστασίας της μητρότητας για τις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς, από την προστασία που απολαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί με μόνιμη σχέση εργασίας.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το πρόβλημα αυτό επιτείνεται σημαντικά στην πράξη, δεδομένου ότι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, που προσλαμβάνονται, κατ’ αρχήν, για την κάλυψη παροδικών αναγκών της εκπαίδευσης, καλύπτουν συστηματικά μέρος των πάγιων και διαρκών αναγκών της εκπαίδευσης και μπορούν να παραμείνουν στο καθεστώς των αναπληρωτών για μεγάλο χρονικό διάστημα - τουλάχιστον έτσι συνέβαινε μέχρι την εφαρμογή του νέου συστήματος διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών (άρθρα 53-66 του ν. 4589/2019, ΦΕΚ Α’13).
Το έτος 2018 ο Συνήγορος έλαβε ιδιαίτερα αυξημένο αριθμό αναφορών για το θέμα αυτό και κλιμάκωσε την παρέμβασή του, αποστέλλοντας το υπ’ αριθμ. πρωτ. 249710/1327/10.1.2019 έγγραφο που προς τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και κοινοποιώντας το στον αρμόδιο Υπουργό. Στο έγγραφο διατύπωσε συγκεκριμένη πρόταση για τη θεσμοθέτηση άδειας μητρότητας για τις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς. Στις 15.1.2019, πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ της Βοηθού Συνηγόρου του Κύκλου Ίσης Μεταχείρισης, κας Λυκοβαρδή, και του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου, κου Γεωργαντά, για το εν λόγω θέμα., με την παρουσία της ειδικής επιστήμονα του Συνηγόρου, κας Δεμοίρου, και συνεργατριών του κου Γενικού Γραμματέα.
Τελικά, η πρόταση του Συνηγόρου έγινε δεκτή από το Υπουργείο και ενσωματώθηκε στο άρθρο 26 (Στήριξη φροντίδας τέκνου αναπληρωτών εκπαιδευτικών) του ν. 4599/2019 (ΦΕΚ 40/Α).
Έγγραφο προς Υπουργείο Παιδείας
Χαλκοκονδύλη 17, 104 32 Αθήνα Τηλ: 2131306600 Φαξ: 2107292129 ΕΠΕΙΓΟΝ 10 Ιανουαρίου 2019 Αριθμ. Πρωτ.: 249710/1327/2019 Βοηθός Συνήγορος: Κ.Λυκοβαρδή (τηλ:2131306794) Ειδική επιστήμονας: Η. $εμοίρου (τηλ.:2131306620) Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Α. Παπανδρέου 37 151 80 Μαρούσι Γενικό Γραμματέα Κύριο Η. Γεωργαντά Αξιότιμε κύριε Γενικέ Γραμματέα, Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει λάβει τα τελευταία χρόνια μεγάλο αριθμό αναφορών από αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς (το έτος 2018 υποβλήθηκαν άνω των 80 σχετικών αναφορών), οι οποίες διαμαρτύρονται για τις μεγάλες ανισότητες που υπάρχουν έναντι των συναδέλφων τους, μονίμων εκπαιδευτικών, σε ό, τι αφορά το καθεστώς χορήγησης αδειών σχετιζόμενων με την μητρότητα. Το πρόβλημα επιτείνεται σημαντικά στην πράξη, δεδομένου ότι οι συγκεκριμένες εκπαιδευτικοί μπορούν να παραμείνουν στο καθεστώς των αναπληρωτών καθηγητών για μεγάλο χρονικό διάστημα (σε αρκετές περιπτώσεις ακόμη και δεκαετία), διάστημα που συχνά ταυτίζεται μάλιστα με την περίοδο που οι εργαζόμενες αυτές αποκτούν τέκνο ή τέκνα. Το εν λόγω θέμα εξετάζεται δυνάμει του άρθρου 25 του ν. 3896/2010, με το οποίο ο Συνήγορος του Πολίτη αναγορεύεται σε φορέα παρακολούθησης της εφαρμογής, στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα, της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών, όσον αφορά στην πρόσβαση στην απασχόληση, στην επαγγελματική εκπαίδευση και ανέλιξη, στους όρους και στις συνθήκες εργασίας. Στο πλαίσιο της ειδικότερης αυτής αποστολής του, ο Συνήγορος του Πολίτη έχει αρμοδιότητα να διερευνά αναφορές σχετικές με την υπηρεσιακή κατάσταση του προσωπικού δημοσίων υπηρεσιών, ΟΤΑ και ΝΠ$$, καθώς και με δικαιώματα και υποχρεώσεις που απορρέουν απ’ αυτήν (π.χ. άδειες), όταν αυτές εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 3896/2010. Στο πλαίσιο διερεύνησης των οικείων αναφορών διαπιστώθηκε ότι το πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός ότι οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί εργάζονται στη δημόσια εκπαίδευση με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και δεν λαμβάνουν κανενός είδους άδεια μητρότητας, μετά την χορήγηση άδειας λοχείας. Ειδικότερα: α) οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί δεν λαμβάνουν την εννεάμηνη άδεια ανατροφής τέκνου που προβλέπεται από τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα, άρθρο 53, παράγρ. 2 του ν. 3528/2008 ΦΕΚ Α’20), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, επειδή εργάζονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και παράλληλα, β) δεν δικαιούνται ούτε την εξάμηνη ειδική άδεια προστασίας μητρότητας του άρθρου 142 του ν. 3655/2008 ΦΕΚ 58/τ.A’), καθώς δεν πληρούν την εκ του νόμου τιθέμενη προϋπόθεση για παροχή εργασίας σε επιχείρηση ή εκμετάλλευση.
Είναι γεγονός ότι οι αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται, κατ’ αρχήν, για την κάλυψη παροδικών αναγκών της εκπαίδευσης. 4στόσο, συστηματικά στην πράξη, οι αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικοί καλύπτουν μέρος των πάγιων και διαρκών αναγκών της εκπαίδευσης, δεδομένου ότι οι τελευταίοι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκαν το έτος 2009, ενώ οι εκπαιδευτικές ανάγκες αυξάνονται, δεδομένων και των αποχωρήσεων λόγω συνταξιοδότησης. Σύμφωνα με πρόσφατη Έκθεση του ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης), για την εκπαίδευση1, κατά το σχολικό έτος 2016-17 προσελήφθησαν περί τους 22.000 αναπληρωτές/τριες. Μάλιστα, επισημαίνεται ότι το ποσοστό των αναπληρωτών ως ποσοστό επί του συνολικού εκπαιδευτικού προσωπικού, αυξήθηκε από 8% το σχολικό έτος 2011-12 σε 14,1% το σχολικό έτος 2015-16, ενώ από το 2008 έως το 2015, μειώθηκε κατά 28% ο αριθμός των μονίμων εκπαιδευτικών. Στην Έκθεση αναγνωρίζεται επίσης ότι οι αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικοί δεν εξυπηρετούν κάποιες πρόσκαιρες ανάγκες, αλλά «αποτελούν πλέον ζωτικό στοιχείο της ελληνικής εκπαίδευσης, αποτελώντας σχεδόν το 15% του εκπαιδευτικού προσωπικού (2016-17), και το έργο τους στις σχολικές μονάδες είναι κρίσιμο για τη συνέχιση των λειτουργιών του τομέα».2 Τέλος, ο ΟΟΣΑ προτείνει στο Υπουργείο Παιδείας «την εξίσωση όλων των προνομίων και υποχρεώσεων για όλους τους Έλληνες εκπαιδευτικούς»3. Με το παρόν έγγραφο, ο Συνήγορος του Πολίτη θα ήθελε να θέσει υπόψη σας το συγκεκριμένο πρόβλημα, ως ένα ζήτημα που επανέρχεται συστηματικά και χρήζει οριστικής αντιμετώπισης. Για τον λόγο αυτό προτείνεται η θεσμοθέτηση άδειας μητρότητας για τις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς, έτσι ώστε να αμβλυνθούν οι μεγάλες ανισότητες που υπάρχουν, μεταξύ μονίμων και αναπληρωτριών εκπαιδευτικών, σε ό,τι αφορά την έκταση και το επίπεδο προστασίας της μητρότητας. Συγκεκριμένα, ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει να θεσμοθετηθεί για τις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς, οι οποίες εργάζονται στη δημόσια εκπαίδευση με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, άδεια μητρότητας με αποδοχές, διάρκειας τριών και μισού μηνός, η οποία θα χορηγείται αποκλειστικά μετά από τη λήξη της άδειας λοχείας. Στην περίπτωση που, το χρονικό διάστημα κατά το οποίο η αναπληρώτρια εκπαιδευτικός δικαιούται την εν λόγω άδεια, συμπέσει με την καλοκαιρινή, τότε η άδεια αυτή προτείνεται να μην μετατίθεται/παρατείνεται. Ο χρόνος της άδειας αυτής προτείνεται να λογίζεται ως χρόνος διδακτικής υπηρεσίας και ως χρόνος ασφάλισης στους οικείους κλάδους κύριας σύνταξης και ασθένειας, καθώς και στους οικείους φορείς επικουρικής ασφάλισης. Επίσης, προτείνεται να λογίζεται ως χρόνος διδακτικής υπηρεσίας για τον υπολογισμό της άδειας, της διδακτικής προϋπηρεσίας, για τον καθορισμό της αμοιβής και της αποζημίωσης σε περίπτωση απόλυσης αλλά και κάθε δικαιώματος που απορρέει από τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας. Την άδεια μητρότητας προτείνεται να δικαιούται και η τεκμαιρόμενη μητέρα του άρθρου 1464 του ΑΚ που αποκτά τέκνο με τη διαδικασία της παρένθετης μητρότητας. 1 Education for a Bright Future in Greece, 19.4.2018 http://www.oecd.org/greece/education-for-a-bright-future-in-greece-9789264298750-en.htm 2 Ό.π. σ. 68. 3 Ό.π. σ. 92.
Η δικαιολογητική αιτία, που προκαλεί την παρούσα παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη, είναι ότι η μητέρα εκπαιδευτικός, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα που προτείνεται να λάβει την ως άνω άδεια μητρότητας, βρίσκεται σε μεταλόχειο περίοδο, περίοδος που συνδέεται ευθέως με ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες για το τέκνο της, τόσο σε ό,τι αφορά τον θηλασμό, όσο και την εν γένει φροντίδα του. Για τον λόγο αυτό, κρίνεται αναγκαία η θεσμοθέτηση της εν λόγω άδειας, η οποία ανταποκρίνεται σε πραγματικές ανάγκες της νέας μητέρας αλλά και του νεογέννητου τέκνου της. Στο πρόσφατα κατατεθέν σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με "το νέο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών, καθώς και των μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) της Πρωτοβάθμιας και της $ευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης", υπάρχει πρόβλεψη για την πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών. 4ς εκ τούτου, θα εξακολουθούν να υφίστανται τα ανωτέρω ζητήματα και άρα παραμένει η ανάγκη να ληφθεί μέριμνα για την αναγνώριση και προστασία των δικαιωμάτων που απορρέουν από την μητρότητα για τις μητέρες αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς. Δεδομένης μάλιστα της συγκυρίας σύμπτωσης της παρούσας παρέμβασης με την ως άνω νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου σας, εκτιμούμε ότι η σχετική πρόβλεψη θα μπορούσε να περιληφθεί στο ως άνω σχέδιο νόμου. Εν αναμονή της θετικής σας ανταπόκρισης, είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία σχετικά με το περιεχόμενο του παρόντος εγγράφου. Με εκτίμηση Ανδρέας Ι. Ποττάκης Συνήγορος του Πολίτη Κοινοποίηση: Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κο Κ. Γαβρόγλου Α. Παπανδρέου 37 151 80 Μαρούσι
Για καλύτερη και πλήρη κατανόηση επαναλαμβάνουμε παλαιότερη ανάρτησή μας σχετικά με το ζήτημα αυτό.
Απόφαση Υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου με θέμα: Άδεια ανατροφής τέκνου αναπληρωτριών εκπ/κών ή μελών ΕΕΠ/ΕΒΠ
Απόφαση Υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου με θέμα: Άδεια ανατροφής τέκνου αναπληρωτριών εκπ/κών ή μελών ΕΕΠ/ΕΒΠ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
---
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΕΚΠ/ΚΟΥ ΠΡΟΣ/ΚΟΥ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ & ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
---
Δ/ΝΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΕΚΠ/ΚΟΥ ΠΡΟΣ/ΚΟΥ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ & ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ Α΄ & Β΄
---
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠ/ΚΟΥ ΠΡΟΣ/ΚΟΥ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΥ ΒΟΗΘΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣ/ΚΟΥ
Ταχ. Δ/νση: Ανδρέα Παπανδρέου 37
Τ.Κ. – Πόλη: 151 80 – Μαρούσι
Ιστοσελίδα: http://www.minedu.gov.gr
Πληροφορίες: Χρ. Μυλωνά (Π.Ε.),
Ισ. Κασκαρίκα (Δ.Ε.)
Κ. Κισκήρα (ΕΕΠ-ΕΒΠ)
Τηλέφωνο : 210 344 3131 (Π.Ε.),
210 344 2417 (Δ.Ε.)
210 344 3003 (ΕΕΠ-ΕΒΠ)
E-mail: t09ppe2@minedu.gov.gr(Π.Ε.) t09pde2n@minedu.gov.gr(Δ.Ε.)
eep-evp@minedu.gov.gr(ΕΕΠ-ΕΒΠ)
Βαθμός Ασφαλείας :
Να διατηρηθεί μέχρι :
Μαρούσι, 12 Μαρτίου 2019
Αρ. Πρωτ. Βαθμός Προτερ.
38287/Ε3
ΠΡΟΣ:
1. Τις Περιφερειακές Δ/νσεις Π.Ε. & Δ.Ε.
2. Τις Δ/νσεις Π/θμιας Εκπ/σης
3. Τις Δ/νσεις Δ/θμιας Εκπ/σης
4. Τη Σιβιτανίδειο Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων
ΘΕΜΑ:
Άδεια ανατροφής τέκνου αναπληρωτριών εκπ/κών ή μελών ΕΕΠ/ΕΒΠ
ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Αποστολή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Σας ενημερώνουμε ότι δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο ν. 4599/2019 (ΦΕΚ 40 τ.Α΄/4-3-2019). Οι διατάξεις του άρθρου 26 του εν λόγω νόμου τροποποιούν την παρ. 14 του άρθρου 30 του ν. 2083/1992 (ΦΕΚ 159 Α΄) ως ακολούθως:
«α) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, μπορεί να καθορίζεται μειωμένο διδακτικό ωράριο για τις μητέρες εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Η μείωση θα ισχύει από την ημέρα γέννησης του τέκνου και εφόσον αυτό βρίσκεται σε ζωή και δεν θα είναι μεγαλύτερη των δύο ωρών εβδομαδιαίως για τα δύο πρώτα χρόνια.
β) αα) Εναλλακτικά, η φυσική, θετή ή ανάδοχη μητέρα αναπληρώτρια εκπαιδευτικός ή μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού ή του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, εφόσον δεν κάνει χρήση του μειωμένου ωραρίου της περίπτωσης α΄, δικαιούται, για την ανατροφή του τέκνου της, άδεια με αποδοχές, διάρκειας έως τριών (3) μηνών και δεκαπέντε (15) ημερών, η οποία χορηγείται αποκλειστικά μετά τη λήξη της άδειας μητρότητας της παρ. 11 του άρθρου 11 του ν. 2874/2000 (Α΄286). Ο χρόνος λήψης της εν λόγω άδειας ανατροφής τέκνου δεν μπορεί να μετατεθεί για οποιονδήποτε λόγο, η διάρκειά της δεν μπορεί να παραταθεί, λήγει δε, σε κάθε περίπτωση με τη λήξη της εργασιακής σχέσης της εκπαιδευτικού.
1. Στις εν λόγω διατάξεις του ν. 2874/2000 (ΦΕΚ 286 Α΄) ορίζεται ότι κυρώνεται η Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας της 23ης-5-2000, οπότε και για τις εργαζόμενες η συνολική διάρκεια της άδειας μητρότητας ορίζεται σε δεκαεπτά (17) εβδομάδες (ήτοι, 119 ημερολογιακές ημέρες συνολικά), δηλαδή οκτώ (8) εβδομάδες πριν από την πιθανή ημέρα τοκετού και εννέα (9) εβδομάδες μετά τον τοκετό (άδεια λοχείας).
ββ) Τις ως άνω άδειες των περιπτώσεων α΄ και β΄ του παρόντος, δικαιούνται και η ανάδοχη και η θετή μητέρα αναπληρώτρια εκπαιδευτικός ή μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού ή του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού που υιοθετεί ή αναδέχεται τέκνο ηλικίας έως έξι (6) ετών, αμέσως μετά την περαίωση της διαδικασίας της υιοθεσίας. Σχόλιο πλαισίου κειμένουΣχόλιο πλαισίου κειμένου ΑΔΑ: Ψ5ΘΡ4653ΠΣ-ΩΒ6
γγ) Το χρονικό διάστημα της εν λόγω άδειας, λογίζεται ως χρόνος διδακτικής υπηρεσίας και ως χρόνος ασφάλισης στους οικείους κλάδους κύριας σύνταξης, καθώς και στους οικείους φορείς επικουρικής ασφάλισης.
δδ) Κάθε δαπάνη για την εφαρμογή του παρόντος καλύπτεται είτε με συγχρηματοδότηση από κονδύλια του ΕΣΠΑ είτε από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων είτε από πόρους του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αναλόγως της χρηματοδότησης εκάστης θέσης.»
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του νόμου, με τις νέες διατάξεις δίνεται η δυνατότητα να λαμβάνουν οι μητέρες αναπληρώτριες εκπ/κοί ή μέλη ΕΕΠ/ΕΒΠ άδεια ανατροφής τέκνου μετ’ αποδοχών διάρκειας έως 3 μηνών και 15 ημερών, αποκλειστικά μετά τη λήξη της άδειας μητρότητας (ήτοι, μετά την άδεια λοχείας). Οι διατάξεις αυτές είναι σύμφωνες με την επιταγή του άρθρου 212 του Συντάγματος, καθώς κατά το προτεινόμενο διάστημα η μητέρα βρίσκεται σε μετελόχειο περίοδο, η οποία συνδέεται με τις αυξημένες ανάγκες τόσο της ίδιας όσο και κυρίως του τέκνου της. Παράλληλα, επιδιώκεται η άμβλυνση των ανισοτήτων μεταξύ μόνιμων και αναπληρωτών εκπ/κών, φυσικών ή θετών ή ανάδοχων μητέρων, λαμβάνοντας υπόψη την ιδιαιτερότητα των συνθηκών, καθώς οι τελευταίες υπηρετούν συχνά σε απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές. Εξάλλου, η ως άνω άδεια ανατροφής αφορά στην κάλυψη πραγματικών και όχι τεκμαιρόμενων αναγκών, εξ ου και δεν δίνεται η δυνατότητα να ληφθεί από το σύζυγο.
2. Στο άρθρο 21, παρ. 1 του Συντάγματος της Ελλάδας (ΦΕΚ 120 τ.Α΄/27-6-2008) ορίζεται ότι «1. H οικογένεια, ως θεμέλιο της συντήρησης και προαγωγής του Έθνους, καθώς και o γάμος, η μητρότητα και η παιδική ηλικία τελούν υπό την προστασία του Κράτους.».
3. Στο άρθρο 53, παρ. 2 και 3 του ν. 3528/2007 (ΦΕΚ 26 Α΄), όπως τροποποιήθηκαν με το άρθρο 34, παρ. 2 του 4590/2019 (ΦΕΚ 17 τ.Α΄/7-2-2019) κλπ και ισχύουν, ορίζεται ότι «2. […] Ο γονέας υπάλληλος δικαιούται εννέα (9) μήνες άδεια με αποδοχές για ανατροφή παιδιού, εφόσον δεν κάνει χρήση του κατά το προηγούμενο εδάφιο μειωμένου ωραρίου. Για το γονέα που είναι άγαμος ή χήρος ή διαζευγμένος ή έχει αναπηρία 67% και άνω, το κατά μία ώρα μειωμένο ωράριο του πρώτου εδαφίου ή η άδεια του προηγούμενου εδαφίου προσαυξάνονται κατά έξι (6) μήνες ή ένα (1) μήνα αντίστοιχα. […] Σε περίπτωση γέννησης διδύμων, τριδύμων κ.λπ. τέκνων χορηγείται επιπλέον άδεια ανατροφής χρονικής διάρκειας έξι (6) μηνών με αποδοχές για κάθε τέκνο πέραν του ενός. 3. Αν και οι δύο γονείς είναι υπάλληλοι, με κοινή τους δήλωση που κατατίθεται στις υπηρεσίες τους καθορίζεται ποιος από τους δύο θα κάνει χρήση των διευκολύνσεων του παρόντος άρθρου, εκτός αν με τη δήλωση αυτή καθορίσουν χρονικά διαστήματα που ο καθένας θα κάνει χρήση, αλλά πάντοτε διαδοχικώς και μέσα στα χρονικά όρια της προηγούμενης παραγράφου. Αν η σύζυγος του υπαλλήλου ή ο σύζυγος της υπαλλήλου εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα, εφόσον δικαιούται όμοιων ολικώς ή μερικώς διευκολύνσεων, ο σύζυγος ή η σύζυγος υπάλληλος δικαιούται να κάνει χρήση των διευκολύνσεων της παραγράφου 2 κατά το μέρος που η σύζυγος αυτού ή ο σύζυγος αυτής δεν κάνει χρήση των δικών της ή των δικών του δικαιωμάτων ή κατά το μέρος που αυτά υπολείπονται των διευκολύνσεων της παραγράφου 2.»
Από τη γραμματική διατύπωση, δε, των διατάξεων και στο πλαίσιο της χρηστής διοίκησης και της αρχής της ισότητας, επισημαίνεται ότι στην περίπτωση που:
1. (εάν) στις 04-03-2019, ημέρα έναρξης ισχύος του νόμου, δεν έχει παρέλθει διάστημα μεγαλύτερο των τριών (3) μηνών και δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήξη της άδειας λοχείας, οι αναπληρώτριες δικαιούνται να κάνουν χρήση του υπολοίπου των ημερών μέχρι τη συμπλήρωση των τριών (3) μηνών και δεκαπέντε (15) ημερών.
2. (εάν) η αναπληρώτρια έχει σύζυγο υπάλληλο που δικαιούται άδειας ανατροφής τέκνου3, θα πρέπει ο χρόνος της άδειας - έως - των 3 μηνών και 15 ημερών αφενός να μην συμπίπτει με το χρόνο της άδειας ανατροφής του συζύγου της, αφετέρου να αφαιρείται από το συνολικό χρόνο της άδειας ανατροφής του συζύγου της, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 53, παρ. 3 του ν. 3528/2007 (ΦΕΚ 26 Α΄).
Η άδεια χορηγείται κατόπιν υποβολής αίτησης της αναπληρώτριας, στην οποία αναγράφεται υποχρεωτικά το χρονικό διάστημα αυτής, και συνοδεύεται με πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (ΦΕΚ 75 Α΄), στην οποία δηλώνεται ότι ο
σύζυγος δεν κάνει παράλληλη χρήση αντίστοιχης διευκόλυνσης. Αλλαγή του χρονικού διαστήματος της άδειας που αιτείται η αναπληρώτρια δεν επιτρέπεται μετά την έναρξη των διευκολύνσεων. Σημειώνεται, τέλος, ότι η άδεια ανατροφής τέκνου αναπληρώτριας χορηγείται άπαξ, σε συνεχές χρονικό διάστημα αμέσως μετά τη λήξη της άδειας μητρότητας (λοχείας) και δεν διακόπτεται.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ
Εσωτ. διανομή:
1. Γεν. Δ/νση Εκπ/κού Προσ/κου Π.Ε. & Δ.Ε.
2. Δ/νση Υπηρεσιακής Κατάστασης και Εξέλιξης Εκπ/κού Προσ/κου Π.Ε. & Δ.Ε. – Τμήματα Α΄ & Β΄
3. Δ/νση Διοίκησης Εκπ/κού Προσ/κου Π.Ε. & Δ.Ε.
4. Δ/νση Διορισμών-Προσλήψεων Εκπ/κού Προσ/κου Π.Ε. & Δ.Ε.
5. Δ/νση Θρησκευτικής Εκπ/σης και Διαθρησκευτικών Σχέσεων
6. Αυτοτελές τμήμα ΕΕΠ & ΕΒΠ
7. Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΠΕΘ