Επίδομα στέγασης: Εφικτή πλέον η αφαίρεση ποσών εξαιρετέων προνοιακών επιδομάτων από το κρίσιμο εισόδημα
[19.04.2019]
Παρασκευή, 19 Απριλίου 2019
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΥ
Μετά από διαμεσολάβηση του Συνηγόρου του Πολίτη, τροποποιήθηκε η ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων για το επίδομα στέγασης, έτσι ώστε να μπορούν να αφαιρούνται από το κρίσιμο εισόδημα του νοικοκυριού τα ποσά των εξαιρετέων κατά νόμο προνοιακών επιδομάτων (επίδομα παιδιού, μη ανταποδοτικά αναπηρικά επιδόματα, επίδομα αναδοχής).
Ειδικότερα, από αναφορές πολιτών προέκυψε ότι, σε κάποιες περιπτώσεις, τα παραπάνω ποσά δεν αφαιρούνταν αυτόματα από την ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων για το επίδομα στέγασης, με αποτέλεσμα δικαιούχοι να μην μπορούν να το λάβουν. Για το λόγο αυτό, ο Συνήγορος του Πολίτη ανέλαβε σειρά διαμεσολαβητικών ενεργειών, μεταξύ άλλων αποστέλλοντας σχετικό έγγραφο στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ, στον ΟΠΕΚΑ και στη Διεύθυνση Καταπολέμησης της Φτώχειας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Μετά από συνεργασία των συναρμόδιων φορέων της Διοίκησης, αποφασίστηκε η τροποποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής των αιτήσεων για το επίδομα στέγασης, ώστε οι αρμόδιες Δημοτικές Υπηρεσίες να μπορούν να συμπληρώνουν σε ειδικό πεδίο τα εν λόγω ποσά των προνοιακών επιδομάτων, ώστε να αφαιρούνται από το δηλούμενο εισόδημα του νοικοκυριού. Παράλληλα, η Διεύθυνση Καταπολέμησης της Φτώχειας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης απέστειλε στις αρμόδιες Δημοτικές Υπηρεσίες σχετική συγκεκριμένη ενημέρωση.
Μολονότι το πρόβλημα ανάγεται στη σφαίρα ευθύνης της Διοίκησης και δεν θα έπρεπε να επιβαρύνονται οι ενδιαφερόμενοι πολίτες με την προσκόμιση πρόσθετων δικαιολογητικών, ο Συνήγορος του Πολίτη εκφράζει την ικανοποίησή του για την επείγουσα διευθέτηση στο πρόβλημα, επιφυλασσόμενος για περαιτέρω διερεύνηση του ζητήματος.
Πλέον, οι ενδιαφερόμενοι πολίτες μπορούν να προσέρχονται με πρόσφορα αποδεικτικά έγγραφα (δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, τυχόν βεβαιώσεις καταβολής προνοιακού επιδόματος κ.ο.κ.) στις αρμόδιες Δημοτικές Υπηρεσίες, ώστε να αφαιρούνται τα ποσά προνοιακών επιδομάτων από τα εισοδήματα των νοικοκυριών τους.
Πληροφορίες: 213 1306600, press@synigoros.gr
Συμπληρωματικά Αρχεία
Έγγραφο προς συναρμόδιους φορείς για επίδομα στέγασης
Χαλκοκονδύλη 17, 104 32 Αθήνα Τηλ: 2131306600 Φαξ: 2107292129ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ 28 Μαρτίου 2019 Αριθμ. Πρωτ.: 258481/15802/2019 Ειδικός Επιστήμονας: Χαρ. Παπαδόπουλος (τηλ.:2131306659)
1) ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ %ΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΟΙΝ)ΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (Η%ΙΚΑ) ΑΕ Λυκούργου 10 10551 Αθήνα
2) ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΠΡΟΝΟΙΑΚ)Ν ΕΠΙ%ΟΜΑΤ)Ν & ΚΟΙΝ. ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ (ΟΠΕΚΑ) Πατησίων 30 10170 Αθήνα
3) ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝ)ΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝ)ΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ %ΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΤ)ΧΕΙΑΣ Σολωμού 60 10432 Αθήνα
Θέμα: Μη νόμιμος συνυπολογισμός ποσών αναπηρικών προνοιακών επιδομάτων και ποσών επιδόματος παιδιού στο κρίσιμο εισόδημα για το επίδομα στέγασης του άρθρου 3 Ν. 4472/2017 και της Κ.Υ.Α. &13οικ.10747/256/2019
Αξιότιμες κυρίες, αξιότιμοι κύριοι, Ο Συνήγορος του Πολίτη, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του κατά το Ν. 3094/2003 (όπως ισχύει), εξετάζει αναφορές πολιτών για σφάλματα κατά την εφαρμογή του εισοδηματικού κριτηρίου για τη χορήγηση του επιδόματος στέγασης του άρθρου 3 του Ν. 4472/2017 και της Κ.Υ.Α. με αριθμό %13οικ.10747/256/2019 (ΦΕΚ Β΄ 792/2019).
Συγκεκριμένα, οι αναφερόμενοι διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι, στην διαδικτυακή ηλεκτρονική εφαρμογή στην οποία και μόνον υποβάλλονται οι αιτήσεις για τη χορήγηση του επιδόματος αυτού, συνυπολογίζονται αυτόματα στα εισοδήματα του αιτούμενου νοικοκυριού, μεταξύ άλλων, και όσα ποσά είχαν λάβει κατά το έτος 2017 είτε (i) ως ποσά προνοιακών επιδομάτων αναπηρίας είτε (ii) ως ποσά επιδόματος παιδιού του άρθρου 214 του Ν. 4512/2018 – ενώ τα ποσά αυτά δεν θα έπρεπε να συνυπολογίζονται σύμφωνα με το νόμο.
Επιπλέον, ορισμένοι από τους ίδιους πολίτες αναφέρουν ότι, ακόμη και όταν προσκόμισαν στην αρμόδια δημοτική Υπηρεσία δικαιολογητικά έγγραφα πρόσφορα για τη διαγραφή των εξαιρετέων ποσών από τις αιτήσεις τους για το επίδομα στέγασης, οι εξουσιοδοτημένοι δημοτικοί υπάλληλοι αρνήθηκαν να προβούν σε οποιαδήποτε ενέργεια.
Κατά τη διερεύνηση του περιεχομένου των αναφορών αυτών, ο Ειδικός Επιστήμονας της Αρχής κύριος Χαράλαμπος Παπαδόπουλος ενημερώθηκε ότι η εν λόγω ηλεκτρονική εφαρμογή υποβολής των αιτήσεων του επιδόματος στέγασης αντλεί σαν εισόδημα κρίσιμο για τη χορήγηση ή μη του επιδόματος αυτού σε κάθε αιτούμενο νοικοκυριό τα συνολικά ποσά που εμφανίζονται στις τελευταίες εκκαθαρισμένες δηλώσεις φόρου εισοδήματος
των μελών του νοικοκυριού ως «δηλωθέντα εισοδήματα» αυτών και στα οποία ποσά περιλαμβάνονται τα ποσά προνοιακών επιδομάτων αναπηρίας όσο και τα ποσά του επιδόματος παιδιού του άρθρου 214 του Ν. 4512/2018.
Σύμφωνα, όμως, με τα δύο τελευταία εδάφια του άρθρου 2 της προαναφερθείσας Κ.Υ.Α. με αριθμό %13οικ.10747/256/2019, το ύψος του συνολικού εισοδήματος του νοικοκυριού που λαμβάνεται υπόψη για την πλήρωση ή μη του εισοδηματικού κριτηρίου για τη χορήγηση του επιδόματος στέγασης θα πρέπει να υπολογίζεται ως εξής:
«Συνολικό εισόδημα: το πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα από κάθε πηγή προέλευσης – προ φόρων, μετά την αφαίρεση των εισφορών για κοινωνική ασφάλιση – που εισπράχθηκε από όλα τα μέλη του νοικοκυριού, όπως αυτό προκύπτει από τις τελευταίες εκκαθαρισμένες δηλώσεις φόρου εισοδήματος. Στο συνολικό εισόδημα συμπεριλαμβάνεται και το σύνολο των επιδομάτων και άλλων ενισχύσεων, καθώς και το εισόδημα που απαλλάσσεται από το φόρο ή φορολογείται με ειδικό τρόπο, με την εξαίρεση του Επιδόματος Παιδιού του άρθρου 214 του ν. 4512/2018 (Α’ 5) των μη ανταποδοτικών αναπηρικών επιδομάτων και του επιδόματος αναδοχής.» [
έμφαση προστεθείσα]
Κατά συνέπεια, ο συνυπολογισμός οποιωνδήποτε ποσών αυτών των εξαιρετέων κατηγοριών για την αξιολόγηση της πλήρωσης του εισοδηματικού κριτηρίου του επιδόματος στέγασης στην περίπτωση οποιουδήποτε νοικοκυριού είναι μη νόμιμος. Περαιτέρω, το άρθρο 5 της Κ.Υ.Α. με αριθμό %13οικ.10747/256/2019 ορίζει ότι οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις για επίδομα στέγασης και μέσω των %ήμων ή των Κέντρων Κοινότητας αυτών και ότι, στην περίπτωση αυτή, εάν προκύψει αναντιστοιχία μεταξύ των στοιχείων που δηλώνει ο αιτών και του αποτελέσματος των ηλεκτρονικών διασταυρώσεων, «η αίτηση παραμένει σε εκκρεμότητα και ο αιτών υποχρεούται να προσκομίσει στον %ήμο ή το Κέντρο Κοινότητας κάθε πρόσφορο δικαιολογητικό για την τεκμηρίωση της πραγματικής κατάστασης του νοικοκυριού» [
έμφαση προστεθείσα].
Επομένως, είναι μη σύννομη η παράλειψη τροποποίησης από εξουσιοδοτημένο δημοτικό υπάλληλο οποιασδήποτε αίτησης λήψης του επιδόματος στέγασης όταν ο αιτών προσκομίζει δικαιολογητικά ικανά να τεκμηριώσουν ότι τα ποσά που εμφανίζονται αυτόματα στη σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή αφορούν ποσά των παραπάνω τριών εξαιρετέων κατά νόμο κατηγοριών.
Κατόπιν αυτών και στο πλαίσιο της διαμεσολαβητικής αρμοδιότητας του Συνηγόρου του Πολίτη, παρακαλούμε:
α) την Η%ΙΚΑ ΑΕ, ενδεχομένως κατόπιν σχετικής συνεργασίας με την %ιεύθυνση Καταπολέμησης της Φτώχειας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), να τροποποιήσει την ηλεκτρονική εφαρμογή επεξεργασίας των αιτήσεων για το επίδομα στέγασης έτσι ώστε να μην συμπεριλαμβάνονται στο κρίσιμο για τη χορήγηση του επιδόματος αυτού εισόδημα του αιτούμενου νοικοκυριού τα ποσά που εμπίπτουν στις προαναφερθείσες τρεις εξαιρετέες κατηγορίες – αποτέλεσμα που θα μπορούσε, για παράδειγμα, να επιτευχθεί εάν η εν λόγω ηλεκτρονική εφαρμογή αντλούσε πληροφορίες μόνον από κωδικούς εκκαθαρισμένων δηλώσεων φόρου εισοδήματος οι οποίοι δεν περιλαμβάνουν ποσά των παραπάνω κατά νόμο εξαιρετέων κατηγοριών, όπως συμβαίνει για τις ανάγκες του προνοιακού προγράμματος «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης» – καθώς και
β) την %ιεύθυνση Καταπολέμησης της Φτώχειας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης να μεριμνήσει για την επαρκή ενημέρωση των εξουσιοδοτημένων υπαλλήλων των &ήμων και των Κέντρων Κοινότητας που υποδέχονται πολίτες για την υποβολή αιτήσεων χορήγησης του επιδόματος στέγασης ώστε να τροποποιούν τις αιτήσεις αυτές στα σχετικά πεδία όταν οι αιτούντες προσκομίζουν πρόσφορα για την τεκμηρίωση της ανάγκης τροποποίησης δικαιολογητικά έγγραφα.
Συναφώς, σε περίπτωση που είναι αδύνατη η τροποποίηση των σχετικών πεδίων της αίτησης στην εν λόγω ηλεκτρονική εφαρμογή,
η Η%ΙΚΑ ΑΕ παρακαλείται να προβεί στην τροποποίηση αυτής.
Με την πεποίθηση ότι θα έχουμε άμεσα απάντηση εκ μέρους σας σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία και παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση.
Με εκτίμηση Γιάννης Σ. Κωστής Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη
Κοινοποίηση: 1) ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝ. ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝ. ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΑΝ. ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝ. ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝ. ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ Σταδίου 29 10110 Αθήνα 2) ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝ. ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝ. ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΟΙΝ. ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ – ΓΡΑΦΕΙΟ ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ Σολωμού 60 10432 Αθήνα 3) ΑΝΑΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ