Πέμπτη 7 Ιουλίου 2016

Έμμεσο «ναι» Κομισιόν σε περικοπές των παροχών κοινωνικής πρόνοιας: Τι απαντά σε ερώτηση της ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνας Κούνεβα


 Έμμεσο «ναι» Κομισιόν σε περικοπές των παροχών κοινωνικής πρόνοιας: Τι απαντά σε ερώτηση της ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνας Κούνεβα

Υπέρ των περικοπών στα αναπηρικά και οικογενειακά επιδόματα τάσσεται εμμέσως πλην σαφώς η Κομισιόν, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ- GUE/NGL, Κωνσταντίνας Κούνεβα. Με τη συνήθη γενικολογία που τη διακρίνει, αποφεύγει να απαντήσει ευθέως στα δύο σαφή ερωτήματα της Κ. Κούνεβα που αφορούν  α) το αν η Κομισιόν αποδέχεται μειώσεις στα επιδόματα, μέσω της περικοπής της σχετικής δαπάνης κατά 0,5% του ΑΕΠ, όπως προβλέπει το τρίτο Μνημόνιο και β) το πώς διασφαλίζει ότι αυτές οι περικοπές δεν θα παραβιάζουν τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία που δεσμεύει πλέον την Ε.Ε. Πέρα από τη γενικολογία και την πάγια τακτική της «μη απάντησης», μια προσεκτική ανάγνωση στην πλήρη απάντηση της επιτρόπου Μαριάν Τίσεν αποκαλύπτει ότι η πλήρης αναθεώρηση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας που προωθείται στο πλαίσιο της επόμενης αξιολόγησης του Μνημονίου θα έχει «θύματα», καθώς κατά την Κομισιόν πρέπει να αλλάξουν ο «σχεδιασμός των παροχών και τα κριτήρια επιλεξιμότητας» (σ.σ. προφανώς των δικαιούχων), να υπάρξει «καλύτερη στοχοθέτηση των επιδομάτων για τα πλέον μειονεκτούντα άτομα» και να εξαλειφθούν «ο κατακερματισμός και οι αλληλοεπικαλύψεις».
Συνολικά κατά την Κομισιόν όλο το σημερινό σύστημα πρόνοιας και στήριξης της οικογένειας, των αναπήρων και των ευάλωτων ομάδων πρέπει να υποκατασταθεί από ένα νέο σύστημα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος που σε συνδυασμό με μερικές ακόμη στοιχειώδεις παροχές στέγασης και περίθαλψης θα προορίζεται αποκλειστικά σε άτομα σε ακραία φτώχεια. Δηλαδή, η εξοικονόμηση των πόρων για τη μεγάλη φτώχεια πρέπει να γίνει από τις περικοπές των επιδομάτων των ήδη ευάλωτων κατηγοριών. Γι’ αυτό το λόγο η  Κομισιόν, δογματικά προσηλωμένη στη λιτότητα παρά τους κραδασμούς του Brexit, προβάλλει ως… εγγύηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος τη μόνιμη περικοπή κατά 900 εκατ. ευρώ του προϋπολογισμού πρόνοιας.
Από τα συμφραζόμενα προκύπτει ότι στο νεοφιλελεύθερης πνοής σχέδιο της Κομισιόν για την αναμόρφωση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας χιλιάδες σημερινοί δικαιούχοι αναπηρικών και άλλων κοινωνικών επιδομάτων είτε θα περισσεύουν εντελώς, είτε θα δουν τις παροχές αυτές να συρρικνώνονται.
Όσο για το πώς οι σχεδιαζόμενες περικοπές θα επιτρέψουν την εφαρμογή της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των αναπήρων, η Κομισιόν έχει εύκολη την απάντηση: η ευθύνη της εφαρμογής των μέτρων και της ή μη τήρησης των διεθνών συμβάσεων «βαρύνει το κράτος μέλος», όχι εμάς, λέει η Κομισιόν. Σημειώνεται ότι την προσεχή Πέμπτη το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναμένεται να εγκρίνει ψήφισμα για την εφαρμογή της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, στο οποίο η Κομισιόν επικρίνεται για την απροθυμία της να εγγυηθεί την πλήρη εφαρμογή της σύμβασης, επικαλούμενη «αναρμοδιότητα», παρά το γεγονός ότι η Σύμβαση είναι το πρώτο διεθνές κείμενο που δεσμεύει την Ε.Ε. ως διακρατική οντότητα.

Ακολουθούν η πλήρης ερώτηση της Κωνσταντίνας Κούνεβα και η απάντηση της Κομισιόν

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ
Θέμα: Επικείμενες περικοπές παροχών προς τα ΑμεΑ
«Τα AμεΑ στην Ελλάδα βιώνουν κατάφωρες παραβιάσεις θεμελιωδών δικαιωμάτων σε κρίσιμους τομείς. Στην υγεία, π.χ., η Τρόικα επέβαλε (Ν.4093 Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016) τη μείωση του αριθμού των φαρμάκων που καλύπτονται από τα ασφαλιστικά Tαμεία ενώ, με την αύξηση της συμμετοχής των ασφαλισμένων στην αγορά φαρμάκων, άτομα με χρόνιες παθήσεις έχασαν την πρόσβαση σε αυτά.
Τη δραματική κατάσταση έχουν επιτείνει περικοπές στους προϋπολογισμούς για την κοινωνική πρόνοια που επιβλήθηκαν από το 2010 στο πλαίσιο προγραμμάτων προσαρμογής. Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι και το τρίτο «Μνημόνιο» (Ν.4336 Σύμβαση Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης) προβλέπει νέες περικοπές ύψους 0,5% του ΑΕΠ ετησίως που θα επιφέρουν επιπτώσεις και σε άλλους τομείς. Με δεδομένο ότι η συνολική δαπάνη κράτους και ασφαλιστικών οργανισμών για επιδόματα πρόνοιας είναι περίπου 3,5 δισεκατομμύρια αυτό σημαίνει περικοπή κατά 25%.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Δέχεται να μειωθούν τα αναπηρικά και οικογενειακά επιδόματα, συνολικής κρατικής δαπάνης 1,7 δισεκατομμυρίων, σε μια χώρα με σοβαρό πρόβλημα υπογεννητικότητας και με ποσοστό 10% του πληθυσμού της να είναι άτομα με αναπηρία;
Πώς διασφαλίζει η Επιτροπή ότι τα μέτρα που εισηγείται δεν εμποδίζουν την εφαρμογή στην Ελλάδα της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ;»

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΥ THYSSEN
«Το μνημόνιο κατανόησης, που συμφωνήθηκε μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας στο πλαίσιο του νέου προγράμματος στήριξης της σταθερότητας για την Ελλάδα, καθορίζει τους λεπτομερείς όρους πολιτικής που συνοδεύουν τη χρηματοδοτική συνδρομή στην Ελλάδα[1]. Η Επιτροπή δημοσίευσε εκτίμηση των κοινωνικών επιπτώσεων που επιφέρει το εν λόγω μνημόνιο κατανόησης[2].
Οι κοινωνικές παροχές είναι μέρος μιας συνολικής αναθεώρησης του ελληνικού συστήματος κοινωνικής πρόνοιας, που πραγματοποιείται με τη βοήθεια της Παγκόσμιας Τράπεζας και συντονίζεται από τις υπηρεσίες της Επιτροπής[3]. Στόχος της αναθεώρησης είναι να καθοριστούν μέτρα που θα καθιστούν το εν λόγω σύστημα πιο αποτελεσματικό για την ανακούφιση της φτώχειας. Τα μέτρα θα περιλαμβάνουν βελτιώσεις στον σχεδιασμό των παροχών και τα κριτήρια επιλεξιμότητας• καλύτερη στοχοθέτηση των κοινωνικών επιδομάτων για τα πλέον μειονεκτούντα άτομα ή για εκείνα που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη βοήθειας• ενοποίηση με την εξάλειψη του κατακερματισμού και των αλληλεπικαλύψεων και τη μείωση των διοικητικών δαπανών.
Για να χρηματοδοτηθεί η εφαρμογή του νέου συστήματος ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος πρέπει να προσδιοριστούν μόνιμες οικονομίες ύψους 0,5% του ΑΕΠ. Το σύστημα θα προσφέρει στήριξη του βασικού εισοδήματος στα άτομα που αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο ακραίας φτώχειας, στήριξη η οποία θα συμπληρώνεται με μέτρα ενεργοποίησης και θα συντονίζεται με άλλες υπηρεσίες στήριξης, όπως την υγειονομική περίθαλψη και τη στέγαση.
Η τελική ευθύνη για την εφαρμογή των όρων πολιτικής που συνδέονται με ένα πρόγραμμα χρηματοδοτικής συνδρομής βαρύνει την κυβέρνηση του οικείου κράτους μέλους. Μέτρα που εφαρμόζονται στο πλαίσιο του προγράμματος αναμένεται ότι θα είναι πλήρως εναρμονισμένα με τη νομοθεσία της ΕΕ, καθώς και με τις σχετικές διεθνείς συνθήκες και συμβάσεις τις οποίες έχει υπογράψει το κράτος μέλος».

Πηγή: http://www.syriza.gr/