Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2023

Δελτίο Τύπου Συνηγόρου του Πολίτη: Ειδική Έκθεση Ίσης Μεταχείρισης 2022 / ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: ΙΣΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ – ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 2022 – Μέρος 1ο


Δελτίο Τύπου Συνηγόρου του Πολίτη: Ειδική Έκθεση Ίσης Μεταχείρισης 2022 / ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: ΙΣΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ – ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 2022 – Μέρος 1ο

Παρασκευή, 10 Νοεμβρίου 2023

Δελτίο Τύπου

Ειδική Έκθεση Ίσης Μεταχείρισης 2022

Την Ειδική Έκθεση Ίσης Μεταχείρισης για το 2022 δίνει στη δημοσιότητα ο Συνήγορος του Πολίτη. Κεντρικό συμπέρασμα αποτελεί το γεγονός ότι ο συνολικός αριθμός των αναφορών για υποθέσεις διακρίσεων παρέχει ενδείξεις των τάσεων που εμφανίζουν οι διακρίσεις που καταγγέλλονται, αλλά τελεί σε αναντιστοιχία με το εύρος και την ένταση των διακρίσεων στο πραγματικό κοινωνικό πεδίο. Ειδικότερα, η θεματική κατανομή των αναφορών για διακρίσεις που έλαβε ο Συνήγορος κατά το 2022 είναι, για άλλη μία χρονιά ετεροβαρής: καταγγελίες για διάκριση λόγω φύλου αντιστοιχούν στις μισές επί του συνόλου των αναφορών, ενώ η αναπηρία αναδεικνύεται ως λόγος διάκρισης στο 1/5 αυτών.

Επιχειρώντας την ανάλυση των δεδομένων που εμφανίζει η στατιστική αποτύπωση του έτους διαπιστώνεται ότι ο αριθμός των ετησίως υποβαλλόμενων αναφορών εμφανίζεται σταθεροποιημένος τα τελευταία χρόνια. Οι αναφορές που αφορούν διακρίσεις λόγω εθνικής ή φυλετικής καταγωγής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, σεξουαλικού προσανατολισμό και ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου εξακολουθούν να κυμαίνονται σε χαμηλά ποσοστά ετησίως και να μην παρέχουν ικανά στοιχεία του εύρους και της έντασης των διακρίσεων που αντιμετωπίζουν οι συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες. Ο συγκριτικά μεγαλύτερος αριθμός αναφορών ιδίως σε ζητήματα διακρίσεων μεταξύ ανδρών και γυναικών, αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης, ηλικίας ή οικογενειακής κατάστασης παρέχει σαφώς πληρέστερες ενδείξεις των τάσεων που παρατηρούνται στο πεδίο και επιτρέπει συμπεράσματα σχετικά με την επιτευχθείσα πρόοδο.

Στο πρώτο κεφάλαιο της έκθεσης παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικές υποθέσεις διακρίσεων, ο τρόπος χειρισμού τους και η έκβασή τους. Στο δεύτερο κεφάλαιο επιχειρείται η ερμηνευτική προσέγγιση και ανάλυση ζητημάτων που έχουν ανακύψει κατά την εφαρμογή του ν. 4808/20211, ιδίως σε ό, τι αφορά τη βία και την παρενόχληση στον κόσμο της εργασίας και την εξισορρόπηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από την ιδιωτική και την επαγγελματική ζωή. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζονται ζητήματα που αφορούν την προώθηση μέτρων και διευκολύνσεων που ευθέως ή εμμέσως κατατείνουν στην ενδυνάμωση του νομοθετικού πλαισίου για την ίση μεταχείριση (τηλεργασία, ψηφιακή μεταρρύθμιση, πολιτικές ουδετερότητας). Στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται παρεμβάσεις συστημικού χαρακτήρα με στόχο την άρση διάχυτων στερεοτύπων ή προκαταλήψεων που δυσχεραίνουν την επίτευξη πραγματικής ισότητας. Στο πέμπτο κεφάλαιο παρουσιάζονται οι νομοθετικές προτάσεις που υποβλήθηκαν το 2022 προς το εκάστοτε αρμόδιο υπουργείο, καθώς και η εντός του έτους υιοθέτηση νομοθετικών προτάσεων προηγούμενων ετών.

Επισημαίνεται ότι οι νομοθετικές εξελίξεις που έχουν επέλθει με τον ν. 4808/2021 σε θέματα που αφορούν τη βία και την παρενόχληση στην εργασία, η εισαγωγή ευέλικτων μορφών εργασίας, όπως η τηλεργασία, η αναμόρφωση του πλαισίου των αδειών των εργαζόμενων με σκοπό την ευχερέστερη εξισορρόπηση των ιδιωτικών και επαγγελματικών τους υποχρεώσεων, η προσθήκη και περαιτέρω εξειδίκευση νέου πεδίου αρμοδιότητας για την Αρχή, η επέκταση της προστασίας κατά των διακρίσεων λόγω αναπηρίας στο πεδίο της εκπαίδευσης, της παροχής αγαθών και υπηρεσιών, διαμορφώνουν ένα πλαίσιο με θετικό πρόσημο. Παραμένουν όμως σοβαρές ελλείψεις στο πεδίο της αποτελεσματικής εφαρμογής και της επίτευξης απτής προόδου.

Πληροφορίες: 213 1306600

press@synigoros.gr

1 ν. 4808/2021 – Για την Προστασία της Εργασίας – Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» – Κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και παρενόχλησης στον κόσμο της εργασίας – Κύρωση της Σύμβασης 187 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για τo Πλαίσιο Προώθησης της Ασφάλειας και της Υγείας στην Εργασία – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1158 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την ισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και της ιδιωτικής ζωής, άλλες διατάξεις του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις.

ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: ΙΣΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ – ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 2022 – Μέρος 1ο

ΙΣΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ

ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 2022

ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

ΙΣΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ

ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 2022

(άρθρο 25 παράγρ. 8 Ν. 3896/2010 και άρθρο 19 παράγρ. 6 Ν. 4443/2016)

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ | ΙΣΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ | ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Επιμέλεια Σύνταξης:       Καλλιόπη Λυκοβαρδή

Κεντρική Συντακτική Ομάδα:      Ηλέκτρα Δεμοίρου, Έλενα Σταμπουλή

Κείμενα:              Χριστίνα Αγγέλη, Μαρία Βουτσίνου, Ηλέκτρα Δεμοίρου, Κυριακή Λαμπροπούλου, Αμαλία Λεβέντη, Αναστασία Ματανά, Κωνσταντίνος Μπαρτζελιώτης, Δήμητρα Μυτιληναίου, Ανδριανή Παπαδοπούλου, Έλενα Σταμπουλή, Ευανθία Στώτη, Ευάγγελος Τσακιράκης

Επεξεργασία Στατιστικών Στοιχείων:       Χριστίνα Κούγια, Δήμητρα Μυτιληναίου

Συντονισμός Έκδοσης:   Ελένη Αδαμαντίδου, Βασιλική Δελέγκου

Γλωσσική Επιμέλεια – Διορθώσεις:          Δήμητρα Μυτιληναίου

Σχεδιασμός, σελιδοποίηση:        Δάφνη Μπέη

Επιτρέπεται η δωρεάν αναπαραγωγή του κειμένου αυτής της έκδοσης σε οποιαδήποτε μορφή ή μέσο, υπό την προϋπόθεση ότι αναπαράγεται με τρόπο ακριβή και μη παραπλανητικό.

Είναι απαραίτητη η αναφορά στα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας του Συνηγόρου του Πολίτη και στον τίτλο της έκδοσης. Σε περίπτωση που περιλαμβάνεται υλικό τρίτων, πρέπει να ζητηθεί η άδεια από τον αντίστοιχο κάτοχο των πνευματικών δικαιωμάτων.

Για ερωτήματα σχετικά με την έκδοση παρακαλώ επικοινωνήστε στο press@synigoros.gr

Η Ειδική Έκθεση Ίσης Μεταχείρισης 2022 τυπώθηκε το 2023 σε 500 ελληνικά και 100 αγγλικά αντίτυπα και είναι διαθέσιμη ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του Συνηγόρου: www.synigoros.gr

Η έκθεση:

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Η χρονιά σε αριθμούς

Η Ίση Μεταχείριση στην πράξη

Ζητήματα εφαρμογής των διατάξεων του ν. 4808/2021

Παρενόχληση στην εργασία

Εξισορρόπηση ιδιωτικής και επαγγελματικής ζωής – Γονικές άδειες

Έμφυλη και ενδοοικογενειακή βία

Ζητήματα Επικαιρότητας

Εφαρμογή της τηλεργασίας στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα

Ψηφιακή Μεταρρύθμιση

Πολιτικές ουδετερότητας και θρησκευτικά σύμβολα στην εργασία

Δράσεις προώθησης για την ενδυνάμωση της νομοθεσίας

Πρόσβαση στην απασχόληση: Συστηματική παρέμβαση σε αγγελιοδοτικά μέσα

Σεβασμός και συμπερίληψη της διαφορετικότητας: οι δύο όψεις

του ίδιου νομίσματος για τα διεμφυλικά άτομα

Νομοθετικές και οργανωτικές προτάσεις

Βραχυγραφίες

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Η θεματική κατανομή των αναφορών για διακρίσεις που έλαβε ο Συνήγορος κατά το 2022 είναι, για άλλη μία χρονιά ετεροβαρής. Συγκεκριμένα, καταγγελίες για διάκριση λόγω φύλου αντιστοιχούν στις μισές επί του συνόλου των αναφορών, ενώ η αναπηρία αναδεικνύεται ως λόγος διάκρισης στο 1/5 αυτών. Απομένει να φανεί ο βαθμός επίδρασης των νομοθετικών πρωτοβουλιών των τελευταίων χρόνων που εστιάζουν στην άμβλυνση ή και εξάλειψη διακρίσεων τόσο μεταξύ των φύλων όσων και κατά ατόμων με αναπηρία. Η ορθή, καθολική και αποτελεσματική εφαρμογή των προστατευτικών ρυθμίσεων αποτελεί αντικείμενο παρακολούθησης από τον Συνήγορο, καταγραφής και δημοσιοποίησης μέσα από τις περιοδικές του εκθέσεις για την ίση μεταχείριση

και για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία.

Πράγματι, το έτος 2020, ο Συνήγορος είχε αναγνωρίσει και χαιρετίσει επιμέρους ρυθμίσεις, ιδίως σε ό,τι αφορά την εναρμόνιση της εργασιακής και επαγγελματικής με την οικογενειακή και προσωπική ζωή, με διεύρυνση των γονικών παροχών και αδειών. Το 2021 θεσμοθετήθηκαν σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες για την εναρμόνιση της εργασιακής και οικογενειακής ζωής, αλλά και για την ουσιαστική αναθεώρηση του οικογενειακού δικαίου προς την κατεύθυνση της κατοχύρωσης ισότιμου ρόλου για τους γονείς στην ανατροφή των παιδιών. Στην παρούσα έκθεση επιχειρείται μία πρώτη αποτίμηση του μέχρι σήμερα αποτυπώματος του ν. 4808/2021, με τον οποίο ενσωματώθηκε η Οδηγία 2019/1158 για την ισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και της ιδιωτικής ζωής, καθώς και η Σύμβαση 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης στον χώρο της εργασίας.

Κάθε ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για το επίπεδο σεβασμού της αρχής της ίσης μεταχείρισης στη χώρα μας αναδεικνύει συστημικές στρεβλώσεις και αγκυλώσεις στη λειτουργία του δημόσιου τομέα και επίμονες εστίες αθέμιτων διακρίσεων στον ιδιωτικό τομέα. Και θέτει άβολα ερωτήματα για τις νοοτροπίες, τις πρακτικές και τις στερεοτυπικές αντιλήψεις καθενός και καθεμίας μας. Πέρα από μία αποτύπωση της πληρότητας του νομοθετικού πλαισίου και της αποτελεσματικότητας των ακολουθούμενων πολιτικών, αποτελεί και άσκηση αναστοχασμού και αυτοκριτικής. Η παρούσα έκθεση, για το έτος 2022, δεν αποτελεί εξαίρεση.

Έχοντας μόλις εξέλθει της πανδημικής περιόδου, όπου τέθηκαν σε εφαρμογή έκτακτοι όροι λειτουργίας της οικονομίας και της εργασίας και περιορισμοί στη κοινωνική δράση, με αισθητές ακόμη τις επιπτώσεις της μακράς περιόδου δημοσιονομικής προσαρμογής και μπροστά στο φάσμα νέων περιορισμών στη δημοσιονομική πολιτική, ο κίνδυνος όξυνσης των διακρίσεων και σημαντικής επιδείνωσης της κατάστασης των πλέον ευάλωτων κοινωνικών ομάδων είναι πραγματικός. Όσο δραστικότερη θα είναι η δημοσιονομική συγκράτηση και η πίεση που θα ασκηθεί τόσο στη παροχική διοίκηση όσο και στις εργασιακές σχέσεις, τόσο μεγαλύτερες αναμένονται οι προκλήσεις. Απαιτείται συνεκτική πολιτική και συντονισμένες δράσεις, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, για την αναχαίτιση των δυσμενέστερων επιπτώσεων. Για τη διασφάλιση ίσων ευκαιριών στην ανάπτυξη της προσωπικότητας, στην καλλιέργεια και αξιοποίηση των ταλέντων και δεξιοτήτων, στην κοινωνική συμμετοχή, στην πρόσβαση στις υπηρεσίες, στην απόλαυση των αγαθών, στη διαφύλαξη, τουλάχιστον ενός αποδεκτού βιοτικού επιπέδου, αν όχι στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής. Ο Συνήγορος του Πολίτη, ως ο θεσμικός φορέας για την προστασία, προάσπιση και προαγωγή της αρχής της ίσης μεταχείρισης στη χώρα υπηρετεί τη συνταγματική του αποστολή, για την άμβλυνση των διακρίσεων και την εξασφάλιση ίσως ευκαιριών για όλες και όλους.

Προς τούτο, στοχεύει στη διαρκή αναβάθμιση του ρόλου του, στην ενίσχυση των δυνατοτήτων του, στην εξασφάλιση και νέων εργαλείων για την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας στις παρεμβάσεις του. Η κατάληξη πολυετών διαβουλεύσεων εντός της ΕΕ για την αναβάθμιση του θεσμικού ρόλου και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των εθνικών φορέων ίσης μεταχείρισης των κρατών μελών, αναμένεται να εμπλουτίσει καθοριστικά την εργαλειοθήκη της Αρχής, καθιστώντας αναπόδραστη την αποδοχή προτάσεων που ο Συνήγορος έχει θέσει εδώ και μία πενταετία. Προκειμένου, ως φορέας προώθησης, προαγωγής, αλλά και προστασίας της αρχής της ίσης μεταχείρισης να εισέλθουμε σε μία νέα, την επόμενη, εξελιγμένη και ακόμη πιο ουσιαστική φάση λειτουργίας. Με εμπιστοσύνη στις δυνατότητές μας, πίστη στο θεσμικό μας ρόλο και προσήλωση στον στόχο για μία κοινωνία, όπου τα δικαιώματα όλων θα είναι σεβαστά. Μια κοινωνία με ίσες ευκαιρίες για όλες και όλους, μία κοινωνία δίκαιη.

Ανδρέας Ι. Ποττάκης Συνήγορος του Πολίτη

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

παρούσα έκθεση αποτυπώνει το παραχθέν έργο του Συνηγόρου του Πολίτη για το έτος 2022. Κεντρικό συμπέρασμα και αυτή τη χρονιά αποτελεί το γεγονός ότι ο συνολικός αριθμός των αναφορών για υποθέσεις διακρίσεων παρέχει ενδείξεις των τάσεων που εμφανίζουν οι διακρίσεις που καταγγέλλονται, αλλά τελεί σε αναντιστοιχία με το εύρος και την ένταση των διακρίσεων στο

πραγματικό κοινωνικό πεδίο.

Ο Συνήγορος τελώντας σε γνώση των πρόσθετων πολλαπλών δυσχερειών που έχει η διασφάλιση πρόσβασης ιδίως, ευάλωτων πολιτών, σε φορείς προστασίας και μηχανισμούς καταγγελίας των σχετικών παραβιάσεων, εντείνει τις προσπάθειές του για τη διευκόλυνση της αναγκαίας επικοινωνίας. Ήδη μετά τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας και από την έναρξη του 2023 αναμένεται η χρηματοδότηση και υλοποίηση δράσεων για τη διευκόλυνση της επικοινωνίας με τους πολίτες μέσα από δράσεις δημοσιότητας και δικτύωσης με οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών και τους εμπλεκόμενους κοινωνικούς εταίρους. Παράλληλα, επιχειρείται η συστηματική παρουσία και επαφή των στελεχών της Αρχής τόσο με κεντρικές όσο και με περιφερειακές υπηρεσίες και φορείς για την επιτέλεση του έργου της για την παρακολούθηση και περαιτέρω προώθηση της ειδικής νομοθεσίας για την ίση μεταχείριση και την καταπολέμηση των διακρίσεων.

Επιχειρώντας την ανάλυση των δεδομένων που εμφανίζει η στατιστική αποτύπωση του έτους διαπιστώνεται ότι ο αριθμός των ετησίως υποβαλλόμενων αναφορών εμφανίζεται σταθεροποιημένος τα τελευταία χρόνια. Οι αναφορές που αφορούν διακρίσεις λόγω εθνικής ή φυλετικής καταγωγής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, σεξουαλικού προσανατολισμό και ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου εξακολουθούν να κυμαίνονται σε χαμηλά ποσοστά ετησίως και να μην παρέχουν ικανά στοιχεία του εύρους και της έντασης των διακρίσεων που αντιμετωπίζουν οι συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες. Ο συγκριτικά μεγαλύτερος αριθμός αναφορών ιδίως σε ζητήματα διακρίσεων μεταξύ ανδρών και γυναικών, αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης, ηλικίας ή οικογενειακής κατάστασης παρέχει σαφώς πληρέστερες ενδείξεις των τάσεων που παρατηρούνται στο πεδίο και επιτρέπει συμπεράσματα σχετικά με την επιτευχθείσα πρόοδο.

Οι νομοθετικές εξελίξεις που έχουν επέλθει με τον ν. 4808/2021 σε θέματα που αφορούν τη βία και την παρενόχληση στην εργασία, η εισαγωγή ευέλικτων μορφών εργασίας, όπως η τηλεργασία, η αναμόρφωση του πλαισίου των αδειών των εργαζόμενων με σκοπό την ευχερέστερη εξισορρόπηση των ιδιωτικών και

επαγγελματικών τους υποχρεώσεων, η προσθήκη και περαιτέρω εξειδίκευση νέου πεδίου αρμοδιότητας για την Αρχή, η επέκταση της προστασίας κατά των διακρίσεων λόγω αναπηρίας στο πεδίο της εκπαίδευσης, της παροχής αγαθών και υπηρεσιών, διαμορφώνουν ένα πλαίσιο με θετικό πρόσημο. Παραμένουν όμως σοβαρές ελλείψεις στο πεδίο της αποτελεσματικής εφαρμογής και της επίτευξης απτής προόδου.

Στο πρώτο κεφάλαιο της έκθεσης παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικές υποθέσεις διακρίσεων, ο τρόπος χειρισμού τους και η έκβασή τους. Στο δεύτερο κεφάλαιο επιχειρείται η ερμηνευτική προσέγγιση και ανάλυση ζητημάτων που έχουν ανακύψει κατά την εφαρμογή του ν. 4808/2021, ιδίως σε ό, τι αφορά τη βία και την παρενόχληση στον κόσμο της εργασίας και την εξισορρόπηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από την ιδιωτική και την επαγγελματική ζωή. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζονται ζητήματα που αφορούν την προώθηση μέτρων και διευκολύνσεων που ευθέως ή εμμέσως κατατείνουν στην ενδυνάμωση του νομοθετικού πλαισίου για την ίση μεταχείριση (τηλεργασία, ψηφιακή μεταρρύθμιση, πολιτικές ουδετερότητας). Στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται παρεμβάσεις συστημικού χαρακτήρα με στόχο την άρση διάχυτων στερεοτύπων ή προκαταλήψεων που δυσχεραίνουν την επίτευξη πραγματικής ισότητας. Στο πέμπτο κεφάλαιο παρουσιάζονται οι νομοθετικές προτάσεις που υποβλήθηκαν το 2022 προς το εκάστοτε αρμόδιο υπουργείο, καθώς και η εντός του έτους υιοθέτηση νομοθετικών προτάσεων προηγούμενων ετών.

Ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη – η οποία αξίζει να τονιστεί στην παρούσα έκθεση- αποτελεί το γεγονός ότι τον Δεκέμβριο του 2022 κατατέθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δύο προτάσεις οδηγιών1 που αφορούν τη διαμόρφωση ενιαίων ελάχιστων προτύπων για τη λειτουργία των εθνικών φορέων ισότητας. Η πρωτοβουλία αυτή προσλαμβάνει ιδιαίτερη σημασία και αποσκοπεί στην ενδυνάμωση της νομοθεσίας για την ίση μεταχείριση όπως αυτή προβλέπεται στις οδηγίες 79/7/ΕΟΚ, 2000/43/ΕΚ, 2000/78/ΕΚ, 2004/113/ΕΚ, 2006/54/ΕΚ και 2010/41/ΕΕ. Στόχος των δύο προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η ενίσχυση του ρόλου (προληπτικού, διαμεσολαβητικού και κατασταλτικού) και της ανεξαρτησίας των φορέων ισότητας που είναι επιφορτισμένοι με την προώθηση και την εποπτεία της εφαρμογής της νομοθεσίας στο πλαίσιο των ως άνω οδηγιών.

Η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία δεν θεσπίζει νέα νομοθεσία στον τομέα της ίσης μεταχείρισης. Αποτελεί αναθεώρηση, συστηματοποίηση και τεχνική αποσαφήνιση των προβλέψεων που ήδη υπάρχουν στις οδηγίες για την ίση μεταχείριση, με γνώμονα την εμπειρία των εθνικών φορέων ισότητας την τελευταία εικοσαετία και στόχο την ενδυνάμωση της αποτελεσματικής εφαρμογής του οικείου θεσμικού πλαισίου μέσα από την ενίσχυση της επάρκειας των μέσων και των πόρων που διαθέτουν οι φορείς ισότητας για την επιτέλεση του ρόλου τους.

Η διαδικασία διαβούλευσης που κατέληξε στις ως άνω δύο προτάσεις οδηγιών υπήρξε μακρά και εξαιρετικά λεπτομερής και συστηματική. Σε εθνικό επίπεδο, ο Συνήγορος συμμετείχε σε όλες τις φάσεις της διαδικασίας αυτής, παρέχοντας κάθε αιτούμενο στοιχείο και κάθε διευκρίνιση ή πρόσθετη ειδική πληροφορία. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο Συνήγορος είχε επίσης ενεργό συμμετοχή στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο των φορέων ισότητας (Equinet), όπου το ζήτημα των προτύπων αποτέλεσε αντικείμενο ειδικής εστίασης2 τα τελευταία χρόνια, τόσο σε επίπεδο ΔΣ του δικτύου, όσο και σε επίπεδο σύστασης ειδικής ομάδας εμπειρογνωμόνων για την επεξεργασία και αξιολόγηση συγκριτικών δεδομένων, αλλά και για την παρακολούθηση και πληροφόρηση των αρμόδιων οργάνων της ΕΕ κατά τις διαδικασίες που αναμένεται να δρομολογηθούν προς το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο.

Αυτή η πρωτοβουλία δεσμευτικού χαρακτήρα στο πεδίο της λειτουργίας των εθνικών φορέων ισότητας αναμένεται να συνεισφέρει καθοριστικά στην αποτελεσματική προστασία κατά των διακρίσεων με ενιαίο τρόπο για όλα τα κράτη μέλη, όπως άλλωστε συνέβη και με την αρχική υιοθέτηση των οδηγιών για την ίση μεταχείριση ήδη μια εικοσαετία πριν. Σημαντικός αριθμός από τα ελάχιστα πρότυπα που προβλέπονται στις δύο προτάσεις έχουν συμπεριληφθεί και στη Γενική Σύσταση Πολιτικής υπ. αρ. 2 (2GPR)3 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας (ECRI) δύο εκ των οποίων αποτελούν συστάσεις και προς την Ελλάδα στην πρόσφατη Έκθεση της Επιτροπής τον Ιούνιο του 20224.

Από την πλευρά του Συνηγόρου του Πολίτη, ως αρμόδιου εθνικού φορέα για την ίση μεταχείριση στο πλαίσιο των οδηγιών της ΕΕ η οικεία πρωτοβουλία είναι όχι απλώς ευπρόσδεκτη και εξαιρετικά χρήσιμη για την ενδυνάμωση της προστασίας των θιγόμενων προσώπων, αλλά και εμπράκτως καθοριστική για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας, των προληπτικών δράσεων, των δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης και της εν γένει θεσμικής θωράκισης των φορέων ισότητας.

Καλλιόπη Λυκοβαρδή Βοηθός Συνήγορος για την Ίση Μεταχείριση

1. a) DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on standards for equality bodies in the field of equal treatment and equal opportunities between women and men in matters of employment and occupation, https://eurlex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=COM%3A2022%3A688%3AFIN&qid=16705836

2. b) Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE on standards for equality bodies in the field of equal treatment between persons irrespective of their racial or ethnic origin, equal treatment in the field of employment and occupation between persons irrespective of their religion or belief, disability, age or sexual orientation, equal treatment between women and men in matters of social security and in the access to and supply of goods and services, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52022PC0689&qid=1686061002261

3. Βλ. σχετικά https://equineteurope.org/what-are-equality-bodies/standards-for-equality-bodies

4. ECRI General Policy Recommendation No 2 Revised https://www.coe.int/en/web/european- commission-against-racism-and-intolerance/recommendation-no.2

Facebook0

Twitter0

LinkedIn0

Εκτύπωση

#

Επιστροφή

αποστολή σε email αποστολή σε email

ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

Η νομοθεσία για τα άτομα με αναπηρίες

Προσβασιμότητα στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον και την πληροφορία

Συνταγματικά Κοινωνικά και Ανθρώπινα Δικαιώματα

Παιδεία

Νομοθεσία Αθλητισμού

Εργασία

Ασφαλιστικά – Συνταξιοδοτικά

Κοινωνικές Παροχές

Φορολογικά

Ευρωπαϊκή Νομοθεσία

Διεθνή και Ευρωπαϊκά Κείμενα

ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ

Βερανζέρου 31, 4ος όροφος,

Τ.Κ. 104 32, Αθήνα

Τηλέφωνο: 210 52 29 968

Φαξ: 210 52 29 541

Email: eoty@otenet.gr

Ακολουθήστε μας στο Facebook

 

copyright@ 2023| All rights Reserved , Σχεδιασμένος από τη RockMedia