Επιστολή της Ε.Σ.Α.μεΑ. προς τον κ. Κ. Πιερρακάκη, Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα: Ζητήματα σχετικά με τις τοποθετήσεις και μεταθέσεις των εκπαιδευτικών με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση καθώς και των γονέων και των συζύγων ατόμων με βαριές αναπηρίες
Πληροφορίες: Χριστίνα Σαμαρά
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ
Αθήνα: 19.02.2025
Αρ. Πρωτ.: 217
ΠΡΟΣ: κ. Κ. Πιερρακάκη, Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
ΚΟΙΝ: «Πίνακας Αποδεκτών»
ΘΕΜΑ: «Ζητήματα σχετικά με τις τοποθετήσεις και μεταθέσεις των εκπαιδευτικών με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση καθώς και των γονέων και των συζύγων ατόμων με βαριές αναπηρίες»
Κύριε Υπουργέ,
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), αποτελεί την τριτοβάθμια Οργάνωση των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους στη χώρα και αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.
Έχουμε θέσει πολλές φορές στο παρελθόν στις εκάστοτε ηγεσίες του Υπουργείου παιδείας, τα σοβαρά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, αλλά και εκπαιδευτικοί γονείς ή νόμιμοι κηδεμόνες ή σύζυγοι ατόμων με βαριές αναπηρίες, αναφορικά με τις τοποθετήσεις και τις μεταθέσεις τους σε σχολικές δομές.
Α. Με τα άρθρα 17 και 18 του νόμου 5128/2024 (ΦΕΚ A` 118/30.07.2024), προβλέφθηκαν δύο πολύ θετικές ρυθμίσεις για τις τοποθετήσεις και τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών με αναπηρία, οι οποίες αποτελούσαν και πάγιο αίτημά μας, ωστόσο, αν δεν προβλεφθούν κάποιες επιπλέον μεταβολές, δεν θα επιτευχθεί το επιθυμητό θετικό αποτέλεσμα της ρύθμισης.
Πιο συγκεκριμένα:
1.Με το άρθρο 17 ικανοποιήθηκε το πολυετές αίτημά μας, της αναγνώρισης του χρόνου απόσπασης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών που έχουν αναπηρία/χρόνια πάθηση ή τέκνο με βαριά αναπηρία, ως χρόνου υπηρέτησης στην οργανική τους θέση, επιτρέποντας κατ’ επέκταση τη θεμελίωση δικαιώματος μετάθεσης, αλλά ισχύει μόνο για τους εκπαιδευτικούς που διορίζονται μετά τη δημοσίευση του νόμου και δεν έχει αναδρομική ισχύ.
Για λόγους ισονομίας, η εν λόγω διάταξη θα πρέπει να έχει αναδρομική ισχύ και να ισχύει και για τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται ήδη.
Επιπρόσθετα, η προαναφερόμενη ευνοϊκή ρύθμιση του άρθρου 17, αφορά σε εκπαιδευτικούς ή μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α` 45) ή του άρθρου 8 του π.δ. 56/2001 (Α` 47), αντίστοιχα, καθώς και για όσους έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν τέκνα με αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως.
Θεωρούμε ότι το ποσοστό αναπηρίας (75%) είναι αυθαίρετο, διότι δεν συνδέεται με καμία άλλη παροχή στη χώρα μας και δεν γνωρίζουμε τους λόγους που καθιερώθηκε για τους εκπαιδευτικούς με αναπηρία.
Ως εκ τούτου, κρίνουμε απολύτως αναγκαίο να τροποποιηθούν τα ποσοστά αναπηρίας τόσο για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, ή τα μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. με αναπηρία, όσο και για τους γονείς τέκνων με αναπηρία, ή συζύγους αυτών στο 50%, όπως εξάλλου ισχύει και για τη μοριοδότηση των εκπαιδευτικών με αναπηρία, όπως αναφέρεται στην παρ. γ του άρθρου 57 του ν. 4589/2019.
Επίσης, κρίνουμε επιτακτική την ανάγκη συνολικής αναμόρφωσης και επικαιροποίησης του αναχρονιστικού Π.Δ. 50/1996, το οποίο διέπει το σύστημα μεταθέσεων, αποσπάσεων εκπαιδευτικών με αναπηρία και εκπαιδευτικών που είναι γονείς ατόμων με αναπηρία και χρονολογείται από το 1996. Υπάρχει ήδη Απόφαση από το Κ.Ε.Σ.Υ. για την τροποποίηση των διατάξεων που Π.Δ. 50/96, αλλά και τεκμηριωμένα αιτήματα εκπαιδευτικών με αναπηρία και του αναπηρικού κινήματος, όπου στο σύνολό τους δεν έχουν ληφθεί υπόψη και αξιοποιηθεί μέχρι σήμερα από το Υπουργείο Παιδείας.
2. Σύμφωνα με το άρθρο 18 «Μετάθεση εκπαιδευτικών με ποσοστό αναπηρίας άνω του ογδόντα τοις εκατό και άνω – Προσθήκη υποπαρ. 11 στην παρ. Β του άρθρου 16 ν. 1566/1985» του ίδιου νόμου 5128/2024, προβλέφθηκε η κατ` εξαίρεση μετάθεση των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και τα μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.), που εμφανίζουν αναπηρία εφ` όρου ζωής σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, σε περιοχές μετάθεσης της επιλογής τους.
Και αυτή η διάταξη κρίνεται θετική, ωστόσο, για να υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα, κρίνουμε απαραίτητο, αφενός το ποσοστό αναπηρίας που προβλέπεται να μειωθεί από 80% σε 67%, αφετέρου να διευρυνθεί και να ισχύει για μεταθέσεις εκπαιδευτικών που έχουν σύζυγο ή τέκνα με ποσοστό αναπηρίας από 67% και άνω και ανεξάρτητα από το είδος της αναπηρίας.
Επιπρόσθετα, καταθέτουμε τα εξής αιτήματα:
– Μοριοδότηση του πιστοποιητικού επάρκειας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (Ε.Ν.Γ.) στις προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.
– Μοριοδότηση του πιστοποιητικού Braille που χορηγείται από το ΚΕΑΤ στους εκπαιδευτικούς για τις προσλήψεις στην εκπαίδευση.
– Κατάργηση του κριτηρίου γνώσης ξένης γλώσσας για την πρόσληψη κωφών και βαρήκοων εκπαιδευτικών με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω, όπως ισχύει και για τις προσλήψεις του ΑΣΕΠ σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 6 Προγραμματισμός θέσεων για άτομα με αναπηρία: «5. Τα άτομα με κώφωση ή βαρηκοΐα με ποσοστό αναπηρίας 50% τουλάχιστον, τα οποία κατέχουν τη Βεβαίωση Επάρκειας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας της παρ. 3 του άρθρου 7 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), διορίζονται ή προσλαμβάνονται στις προκηρυσσόμενες θέσεις της παρ. 1, χωρίς να απαιτείται η απόδειξη γνώσης ξένης γλώσσας, εκτός εάν η γνώση ξένης γλώσσας καθορίζεται ως απαιτούμενο τυπικό προσόν για την οικεία θέση από τον οργανισμό του φορέα».
– Ένταξη των εκπαιδευτικών με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση στους Επικουρικούς πίνακες, χωρίς την κατοχή των προαπαιτούμενων προϋποθέσεων. Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 2 «Κριτήρια ένταξης στους Επικουρικούς πίνακες» της υπ. αριθμ. 61048/Ε2 Απόφασης «Ρύθμιση θεμάτων πρόσληψης αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών στις δομές της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης», οι γονείς παιδιών με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, εντάσσονται στους επικουρικούς πίνακες χωρίς την κατοχή πιστοποιητικού παρακολούθησης σεμιναρίων ετήσιας επιμόρφωσης – εξειδίκευσης στην ΕΑΕ τετρακοσίων (400) ωρών ή προϋπηρεσία τουλάχιστον ενός διδακτικού έτους σε δομές και προγράμματα ΕΑΕ. Θεωρούμε σημαντική την ένταξη και των ίδιων των εκπαιδευτικών με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση στον εν λόγω πίνακα χωρίς την κατοχή των προαπαιτούμενων προϋποθέσεων.
Κύριε Υπουργέ,
Αναμένουμε και προσδοκούμε ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στο αίτημά μας ώστε να μην μείνουν εκτός επαγγελματικής ένταξης οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και όσοι έχουν στη φροντίδα τους άτομα με βαριές αναπηρίες, σύμφωνα με όσα η Διεθνής Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και το Σύνταγμα και οι νόμοι της χώρας ορίζουν.
Σε αναμονή των ενεργειών σας και την ενημέρωσή μας
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος
Ι. Βαρδακαστάνης
Ο Γεν. Γραμματέας
Β. Κούτσιανος
Πηγή: Ε.Σ.Α.μεΑ.