Τετάρτη, 12 Απριλίου 2017

Ο αριθμός έκτακτης ανάγκης 112 στη... διαστημική εποχή


 Ο αριθμός έκτακτης ανάγκης 112 στη... διαστημική εποχή
Εκτός από το σύστημα διαχείρισης κλήσεων έκτακτης ανάγκης, το κέντρο 112 θα μπορεί να λειτουργεί και ως σύστημα συναγερμού πολιτών. Επιπλέον, το νέο σύστημα διαχείρισης κλήσεων έκτακτης ανάγκης θα αποκτήσει τις εξής νέες ή αναβαθμισμένες λειτουργίες, όπως η λήψη και γραπτών μηνυμάτων SMS, αντί για υποστήριξη μόνο φωνητικών κλήσεων, ώστε να διασφαλίζεται η πρόσβαση των ΑμεΑ στο 112.
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΜΠΙΝΤΕΛΑΣ.
Νέο, υπερσύγχρονο τηλεφωνικό κέντρο για την ευρωπαϊκή γραμμή του τριψήφιου αριθμού έκτακτης ανάγκης-κρίσεων «112» είναι υπό δημιουργία από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Το νέο κέντρο θα έχει αυξημένες τεχνολογικές δυνατότητες και θα μετακομίσει από τις εγκαταστάσεις του ΟΤΕ, όπου στεγάζεται τώρα. Θα χωριστεί σε δύο κέντρα Επικοινωνιών με δυνατότητα ταυτόχρονης λειτουργίας και δυναμικότητας 50 θέσεων εργασίας έκαστο. Το πρωτεύον κέντρο θα εγκατασταθεί στο συντονιστικό κέντρο Επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής στο Χαλάνδρι και το δευτερεύον στο κτίριο της Κατεχάκη, στο αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. Η αναβάθμιση του 112 υλοποιείται βάσει προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ του υπουργείου και της Κοινωνίας της Πληροφορίας, ενώ ανάδοχος είναι ο ΟΤΕ.
Εκτός από το σύστημα διαχείρισης κλήσεων έκτακτης ανάγκης, το κέντρο 112 θα μπορεί να λειτουργεί και ως σύστημα συναγερμού πολιτών. Η μαζική ενημέρωση/προειδοποίηση πολιτών, φορέων και άλλων εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης θα γίνεται με τους εξής τρόπους:
• σύστημα μαζικών μηνυμάτων SMS/Alert στα κινητά τηλέφωνα
• μέσω εκπομπής μηνυμάτων κυψέλης
• αποστολή φωνητικών συναγερμών σε σταθερά τηλέφωνα
• αποστολή SMS/e-mails σε κλειστές ομάδες χρηστών, για παράδειγμα υπηρεσίες διαχείρισης κρίσεων. Η αυτόματη διασύνδεση όλων των εμπλεκόμενων φορέων θα μειώσει δραματικά τον χρόνο απόκρισης και εντοπισμού του πολίτη που είναι σε ανάγκη.
Επιπλέον, το νέο σύστημα διαχείρισης κλήσεων έκτακτης ανάγκης θα αποκτήσει τις εξής νέες ή αναβαθμισμένες λειτουργίες:
• αυτόματη ανάκτηση των πληροφοριών θέσης του καλούντος μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα από τα 90 λεπτά που απαιτούνται σήμερα με το υφιστάμενο σύστημα.
• δυνατότητα αυτόματης απεικόνισης της θέσης του καλούντος σε γεωγραφικό σύστημα πληροφοριών, μεγαλύτερης ακρίβειας από αυτή που ισχύει τώρα, η οποία στηρίζεται στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας.
• λήψη και γραπτών μηνυμάτων SMS, αντί για υποστήριξη μόνο φωνητικών κλήσεων, ώστε να διασφαλίζεται η πρόσβαση των ΑμεΑ στο 112.
Εκτός από ΕΛ.ΑΣ., Πυροσβεστική, Λιμενικό, το νέο κέντρο θα διασυνδεθεί με την Εθνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS «1056» και την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά «116000», ενώ θα προστεθεί και η γραμμή του «Χαμόγελου του Παιδιού». Σύμφωνα με τη μελέτη του υπό κατασκευή έργου, αναμένεται να διαχειρίζεται 10 εκατ. κλήσεις τον χρόνο ή 1500 κλήσεις ανά ώρα, ενώ στόχος είναι να περιορίσει τον χρόνο απόκρισης στην επείγουσα κλήση σε 30 με 45 δευτερόλεπτα και οι αρμόδιες υπηρεσίες να ενημερώνονται σε 5 με 10 δευτερόλεπτα.
Το κέντρο 112 λειτουργεί από το 1999, παράλληλα με τις λοιπές εθνικές υπηρεσίες και σε 24ωρη βάση. Κάθε χρόνο δέχεται περίπου 3 εκατ. κλήσεις από Έλληνες πολίτες, αλλά και αλλοδαπούς. Η υπηρεσία είναι στελεχωμένη με ειδικά εκπαιδευμένους χειριστές που μιλούν τουλάχιστον τρεις γλώσσες, ενώ δεν υπάρχει χρέωση του καλούντος, δεν απαιτείται σύνδεση σε δίκτυο κινητής τηλεφωνίας και μπορεί να πραγματοποιηθεί κλήση από οποιαδήποτε συσκευή. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά το 2016 στη χώρα μας πραγματοποιήθηκαν 380 εντοπισμοί χάρη στη χρήση του 112.