Σάββατο 3 Αυγούστου 2024

Το άρθρο 77 διορθωμένο του νέου νόμου 5129/2024 Πιλοτικό πρόγραμμα ψηφιακής εκπαίδευσης και ενδυνάμωσης των ηλικιωμένων και των ατόμων με αναπηρία και οι εισηγητικές εκθέσεις αυτού

Το άρθρο 77 του νέου νόμου 5129/2024 Πιλοτικό πρόγραμμα ψηφιακής εκπαίδευσης και ενδυνάμωσης των ηλικιωμένων και των ατόμων με αναπηρία και οι εισηγητικές εκθέσεις αυτού

Νόμος 5129/2024

Άρθρο 77

Πιλοτικό πρόγραμμα ψηφιακής εκπαίδευσης 

και ενδυνάμωσης των ηλικιωμένων και των 

ατόμων με αναπηρία

1. Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας 

υλοποιεί πιλοτικό πρόγραμμα με τίτλο «Ψηφιακή εκπαίδευση και ενδυνάμωση των ηλικιωμένων και των ατόμων με αναπηρία». Στόχοι του προγράμματος είναι η ενίσχυση της ανεξάρτητης διαβίωσης και η προώθηση της 

κοινωνικής ένταξης των ηλικιωμένων και των ατόμων με 

αναπηρία μέσω της αξιοποίησης των δυνατοτήτων των 

ψηφιακών τεχνολογιών.

2. Ωφελούμενοι του πιλοτικού προγράμματος της 

παρ. 1 είναι ηλικιωμένοι από το εξηκοστό πέμπτο (65ο) 

έτος της ηλικίας τους και άτομα με αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του πενήντα τοις εκατό (50%).

3. Αντικείμενο του προγράμματος είναι η εξοικείωση 

και η εκπαίδευση των ηλικιωμένων και των ατόμων με 

αναπηρία στη χρήση νέων τεχνολογιών και του διαδικτύου. Το πρόγραμμα της παρ. 1 συνίσταται σε δύο σκέλη 

ως εξής:

α) ψηφιακή εκπαίδευση και ενδυνάμωση των ηλικιωμένων, από το εξηκοστό πέμπτο (65ο) έτος της ηλικίας τους, η οποία υλοποιείται σε Κόμβους Ψηφιακής 

Ενδυνάμωσης Ηλικιωμένων που λειτουργούν σε δομές 

που επιλέγονται για την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος, σύμφωνα με τα κριτήρια της απόφασης 

της παρ. 5,

β) ψηφιακή εκπαίδευση και ενδυνάμωση των ατόμων 

με αναπηρία, η οποία υλοποιείται σε κόμβους ψηφιακής 

ενδυνάμωσης ατόμων με αναπηρία, που λειτουργούν σε 

δομές που επιλέγονται για την πιλοτική εφαρμογή του 

προγράμματος, σύμφωνα με τα κριτήρια της απόφασης 

της παρ. 5.

4. Οι δαπάνες για τη χρηματοδότηση του πιλοτικού 

προγράμματος βαρύνουν τον προϋπολογισμό του 

Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και 

προέρχονται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και 

Ανθεκτικότητας. 


Φορείς υλοποίησης του προγράμματος, 

στους οποίους μεταβιβάζονται οι αναγκαίες πιστώσεις 

για την υλοποίηση του προγράμματος, ορίζονται: 

α) 

το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας 

(ΕΔΥΤΕ) Α.Ε. και 


β) το Ινστιτούτο Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία και Χρόνιες Παθήσεις Α.Μ.Κ.Ε. 

(ΙΝ-ΕΣΑμεΑ).

5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής 

Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εσωτερικών 

καθορίζονται το περιεχόμενο του προγράμματος της 

παρ. 1, ο χρόνος και ο τρόπος υλοποίησής του, τα κριτήρια και η διαδικασία επιλογής των Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού που 

δύναται να συμμετέχουν κατά την πιλοτική εφαρμογή 

του, οι προϋποθέσεις, τα αρμόδια όργανα, η διαδικασία 

και τα δικαιολογητικά επιλογής των ωφελουμένων, η 

διαδικασία και τα αρμόδια όργανα παρακολούθησης 

και ελέγχου υλοποίησης του προγράμματος, οι όροι 

και οι λεπτομέρειες χρηματοδότησής τους, ο καθορισμός, η οργάνωση και λειτουργία, καθώς και κάθε 

άλλο αναγκαίο τεχνικό ή οργανωτικό μέτρο ή ζητήματα 

σχετικά με την προστασία των δεδομένων προσωπικού 

χαρακτήρα σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό Προσωπικών Δεδομένων (ΕΕ L 119) και τον ν. 4624/2019 

(Α’ 137) σχετικά με την λειτουργία των Κόμβων Ψηφιακής Ενδυνάμωσης Ηλικιωμένων και Ατόμων με Αναπηρία των περ. α) και β) της παρ. 3, καθώς και κάθε τεχνική 

ή άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την υλοποίηση του 

προγράμματος της παρ. 1.

6. Μετά την ολοκλήρωση του πιλοτικού προγράμματος η Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και 

Καταπολέμησης της Φτώχειας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας διενεργεί αξιολόγηση, 

η οποία έχει τη μορφή Έκθεσης Αξιολόγησης Αποτελεσμάτων και την υποβάλλει στον Υπουργό Κοινωνικής 

Συνοχής και Οικογένειας. Στην Έκθεση Αξιολόγησης 

Αποτελεσμάτων περιλαμβάνονται συγκεντρωτικά στοιχεία, καταγραφέντα προβλήματα, συμπεράσματα και 

εισηγήσεις με βάση την υλοποίηση του πιλοτικού προγράμματος. Για τον σκοπό αυτόν οι φορείς υλοποίησης 

της παρ. 4 υποβάλλουν στον Γενικό Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας 

τεκμηριωμένες αναφορές σχετικά με την υλοποίηση 

του προγράμματος.



Τελειώνω με τις εισηγητικές εκθέσεις του άρθρου για πληρέστερη κατανόηση.

Μανώλης Μπασιάς



Α. Αιτιολογική έκθεση

Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης

1. Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;

Άρθρο 77

Με την προτεινόμενη διάταξη θεσπίζεται πιλοτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας με αντικείμενο την ψηφιακή εκπαίδευση και ενδυνάμωση τριών χιλιάδων εξακοσίων (3.600) ηλικιωμένων από το εξηκοστό πέμπτο (65°) έτος της ηλικίας τους και δύο χιλιάδων οκτακοσίων (2.800) ατόμων με αναπηρία σε ποσοστό μεγαλύτερο του εξήντα επτά τοις εκατό (67%). Το έργο αφορά στην υλοποίηση προγραμμάτων εξοικείωσης των παραπάνω πληθυσμιακών ομάδων με τις νέες τεχνολογίες, κυρίως όσον αφορά στην ψηφιακή πληροφόρηση, την επικοινωνία μέσω ψηφιακών εφαρμογών, την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών πληρωμών, τη χρήση ψηφιακών εφαρμογών της πλατφόρμας Gov.gr καθώς και τη χρήση διαδικτυακών μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η ψηφιακή εκπαίδευση των παραπάνω πληθυσμιακών ομάδων θα πραγματοποιηθεί από εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό σε Κόμβους Ψηφιακής Ενδυνάμωσης, οι οποίοι θα λειτουργήσουν σε επιλεγμένες περιοχές της χώρας, με χρηματοδότηση του εξοπλισμού τους. Το έργο θα υλοποιηθεί από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ) Α.Ε., το οποίο με βάση το άρθρο 58 του ν. 4623/2019 είναι αρμόδιο για την ανάπτυξη και λειτουργία της Εθνικής Ακαδημίας Ψηφιακών Ικανοτήτων και στους σκοπούς του περιλαμβάνονται ο σχεδιασμός και η παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης, κατάρτισης, επιμόρφωσης και πιστοποίησης για την ανάπτυξη των ψηφιακών ικανοτήτων στη χώρα, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία και Χρόνιες Παθήσεις Α.Μ.Κ.Ε. (ΙΝ- ΕΣΑμεΑ), το οποίο συνιστά τον επίσημο εκπαιδευτικό και ερευνητικό φορέα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ).

2. Γιατί αποτελεί πρόβλημα;

Αρθρο 77

Η ταχύτατη τεχνολογική εξέλιξη σε συνδυασμό με την ευρεία ψηφιοποίηση του δημοσίου τομέα και των παρεχόμενων από το κράτος υπηρεσιών, μολονότι βελτιώνουν την αποτελεσματικότητα των συναλλαγών μεταξύ πολιτών και υπηρεσιών του ευρύτερου δημοσίου τομέα αλλά και συνολικά την καθημερινότητα των πολιτών, ενέχει τον κίνδυνο κοινωνικού αποκλεισμού των ηλικιωμένων καθώς και των ατόμων με αναπηρία. Προκειμένου να εξασφαλιστεί η επίτευξη της ομαλής μετάβασης του κοινωνικού συνόλου στην ψηφιακή εποχή, με τρόπο που να διασφαλίζεται η κοινωνική συνοχή, είναι αναγκαία η μέριμνα για την εκπαίδευση και εξοικείωση των ως άνω πληθυσμιακών ομάδων με τη χρήση νέων τεχνολογιών και ψηφιακών εργαλείων που, πλέον, χρησιμοποιούνται στην καθημερινή ζωή των πολιτών. Με τον τρόπο αυτό η Πολιτεία, αξιοποιώντας το χρηματοδοτικό εργαλείο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, λαμβάνει μέριμνα για την προώθηση της ενίσχυσης της ανεξάρτητης διαβίωσης και την προώθηση της κοινωνικής ένταξης των ηλικιωμένων και των ατόμων με αναπηρία. 

8. Ποιοι είναι οι στόχοι της αξιολογούμενης ρύθμισης;

- Η υλοποίηση πιλοτικού προγράμματος ψηφιακής εκπαίδευσης και ενδυνάμωσης ηλικιωμένων και ΑμεΑ, όπως αυτό έχει περιληφθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (υπ' αρ. 16922 δράση με τίτλο «Κοινωνική ενσωμάτωση ευάλωτων ομάδων»).

- Η ενίσχυση της ανεξάρτητης διαβίωσης και η προώθηση της κοινωνικής ένταξης των ηλικιωμένων και των ατόμων με αναπηρία.

Κατ' άρθρο ανάλυση αξιολογούμενης ρύθμισης

Σύνοψη στόχων κάθε άρθρου

2 Με την προτεινόμενη ρύθμιση θεσπίζεται πρόγραμμα πιλοτικής εφαρμογής για την ψηφιακή εκπαίδευση ηλικιωμένων από το εξηκοστό πέμπτο (65°) έτος της ηλικίας τους και ατόμων με αναπηρία ποσοστού άνω του εξήντα επτά τοις εκατό (67%). Προβλέπονται, επίσης, το αντικείμενο του προγράμματος καθώς και ο τρόπος υλοποίησής του.

Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από την ΕΔΥΤΕ Α.Ε. σε συνεργασία με το ΙΝ-ΕΣΑΜΕΑ. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε πέντε εκατομμύρια εξακόσιες ενενήντα έξι χιλιάδες δεκαεπτά ευρώ και πενήντα λεπτά (5.696.017,50), μη συμπεριλαμβανομένου του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, εκ των οποίων ποσό ύφους τριών εκατομμυρίων εξακοσίων εβδομήντα χιλιάδων τριακοσίων τριάντα επτά ευρώ και πενήντα λεπτών (3.670.337,50) θα μεταβιβαστεί στην ΕΔΥΤΕ Α.Ε. και ποσό ύφους δύο εκατομμυρίων είκοσι πέντε χιλιάδων εξακοσίων ογδόντα (2.025.680) ευρώ θα μεταβιβαστεί στο ΙΝ- ΕΣΑμεΑ.. Το ποσό αυτό βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και προέρχεται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το πρόγραμμα αφορά στην ψηφιακή εξοικείωση και εκπαίδευση των ως άνω πληθυσμιακών ομάδων, μέσω ειδικού εκπαιδευτικού προγράμματος το οποίο θα υλοποιηθεί από εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό σε 120 Κόμβους Ψηφιακής Ενδυνάμωσης Ηλικιωμένων και 80 Κόμβους Ψηφιακής Ενδυνάμωσης Ατόμων με Αναπηρία. Οι Κόμβοι Ψηφιακής Ενδυνάμωσης θα λειτουργήσουν με χρηματοδότηση του προγράμματος σε επιλεγμένες περιοχές της χώρας. Μετά την ολοκλήρωση του πιλοτικού προγράμματος, θα υποβληθεί ειδική Έκθεση Αξιολόγησης Αποτελέσματος.

Δ. Έκθεση γενικών συνεπειών

Σχολιασμός / ποιοτική αποτίμηση:

Άρθρο 77: 

Το κόστος υλοποίησης του προγράμματος καλύπτεται από τον προϋπολογισμό που έχει εγκριθεί για το Έργο στο πλαίσιο του ΕΣΑΑ.

24. Συναφείς συνταγματικές διατάξεις

Παρ. 3 άρθρου 21

26. Συναφείς διατάξεις διεθνών συνθηκών ή συμφωνιών

Ευρωπαϊκή Σύμβαση 

□ των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου