Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου 2023

ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΑΓΑΠΗΔΑΚΗ ΘΕΜΑ: «Διαδικασίες ανάπτυξης και υλοποίησης δράσης ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης παιδιών, εφήβων και νέων με αναπηρία για την ισότιμη πρόσβαση σε Μονάδες και Υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με θέμα “ΓΝΩΡΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΟΥ – ΠΛΕΙΑΔΕΣ” ».

ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΑΓΑΠΗΔΑΚΗ 

ΘΕΜΑ: «Διαδικασίες ανάπτυξης και υλοποίησης δράσης ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης παιδιών, εφήβων και νέων με αναπηρία για την ισότιμη πρόσβαση σε Μονάδες και Υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με θέμα “ΓΝΩΡΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΟΥ – ΠΛΕΙΑΔΕΣ” ». 


Αθήνα, 22-12-2023 

Αρ. πρωτ.: Γ1γ/Γ.Φ.13Β,18Α,20.ΣΤ/Γ.Π.41324 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΜΗΜΑ Γ΄ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ, ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗΣ 

Ταχ. Διεύθυνση : Αριστοτέλους 17 Ταχ. Κώδικας : 104 33 ΠΡΟΣ: ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ Πληροφορίες : Ε. Χατζηχαραλάμπους 

: Α. Συρταριώτης Τηλέφωνο : 213-2161623 E-mail : pfy3@moh.gov.gr 

ΘΕΜΑ: «Διαδικασίες ανάπτυξης και υλοποίησης δράσης ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης παιδιών, εφήβων και νέων με αναπηρία για την ισότιμη πρόσβαση σε Μονάδες και Υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με θέμα “ΓΝΩΡΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΟΥ – ΠΛΕΙΑΔΕΣ” ». 

Σχετ.: 

1. 

Τον Ν.4074/2012 (ΦΕΚ Α΄ 88/11.04.2012) «Κύρωση της Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες». 

2. 

Α) Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων Με Αναπηρία (11/2020 – Υπ. Επικρατείας), Β) Ετήσια Έκθεση πορείας υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα 

Δικαιώματα των Ατόμων Με Αναπηρία 2021 (Υπ. Επικρατείας). 

3. 

Το με αριθμ. πρωτ.: 24984/24-06/2023 έγγραφο της Δ/νσης Δημόσιας Υγείας 1ης 

της Υ.Πε. με θέμα: «Απολογισμός δράσεων του Κέντρου Υγείας Καλλιθέας, καθώς και του Κέντρου Υγείας Ραφήνας – Πικερμίου & του ΕΕΕΚ Ραφήνας». 

Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Τμήμα Γ΄ Ανάπτυξης Προγραμμάτων, Αγωγής Υγείας και Πρόληψης της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας (Υ.Υ.), η οποία είναι αρμόδια για θέματα ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης, πρόληψης, αγωγής υγείας, προστασίας και προαγωγής της υγείας, 

λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω σχετικά αναπτύσσει και οργανώνει δράση ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης παιδιών, εφήβων και νέων με αναπηρία για την ισότιμη πρόσβαση σε Μονάδες και Υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με θέμα “ΓΝΩΡΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΟΥ – ΠΛΕΙΑΔΕΣ”. Στο πλαίσιο αυτό σας ενημερώνουμε για τα ακόλουθα: 

Α) ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ – ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ Α.με.Α 

A.1. 

Με το Νόμο 4486/2017 «Μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 115, τ.Α/7-8-2017), μεταξύ άλλων επιδιώκεται, η οργάνωση και ο καθορισμός σχετικών διαδικασιών ανάπτυξης και παροχής φροντίδων υγείας, με προσανατολισμό στην κοινοτική υγεία και στην προαγωγή της υγείας με έμφαση στην πρόληψη και στην αγωγή υγείας, με επίκεντρο τον πολίτη, την οικογένεια, τις ευάλωτες ευπαθείς ομάδες και γενικότερα, την προάσπιση της δημόσιας υγείας. Στην παρ. 2 του άρθρου 1 όπου καθορίζεται το περιεχόμενο των υπηρεσιών της ΠΦΥ, αναφέρεται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μέτρων και προγραμμάτων, μεταξύ άλλων και για την προαγωγή της υγείας (εδ. β), και γενικότερα, την διασύνδεση με υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας, Δημόσιας Υγείας καθώς και Υγιεινής-Ασφάλειας της εργασίας (εδ. ιβ,ιγ,ιδ). 

Α.2. Σύμφωνα με το Ν.4074/2012 (ΦΕΚ Α΄ 88/11.04.2012) «Κύρωση της Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες», προβλέπεται η προάσπιση των δικαιωμάτων των Α.με.Α αναφορικά με την ισότητα και τις μη διακρίσεις (αρ. 5), των παιδιών με αναπηρία (αρ. 7), της ενημέρωσης (αρ. 8), της προσβασιμότητας σε χώρους, αγαθά και υπηρεσίες (αρ. 9), της ανεξάρτητης διαβίωσης και ένταξης στη κοινωνία (αρ. 19), της ελευθερίας, γνώμης και πρόσβασης σε πληροφορίες (αρ. 21), της εκπαίδευσης (αρ. 24) και της υγείας (αρ. 25). 

Α.3. Στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, όπως αυτό εγκρίθηκε από το Υπ. Επικρατείας το Νοέμβριο του 2020, προβλέπεται μεταξύ άλλων στον πυλώνα ΙΙ «Προστασία των δικαιωμάτων ατόμων με αναπηρία», η επίτευξη των στόχων: 8) «Ισότητα και μη Διάκριση», 10) «Παιδιά με αναπηρία και στήριξη της οικογένειας», 12) «Εκπαίδευση και κατάρτιση για όλους», 13) «Ποιοτική Δημόσια Υγεία για όλους». Επίσης, στον πυλώνα ΙΙΙ «Προσβασιμότητα» προβλέπονται οι στόχοι: 20) «Προσβασιμότητα στο Φυσικό και Δομημένο Περιβάλλον», 22) «Προσβασιμότητα σε Αγαθά και Υπηρεσίες», καθώς και 23) «Ψηφιακή Προσβασιμότητα». 

Στο πλαίσιο αυτών των στόχων προβλέπεται και ενισχύεται η ανάπτυξη δράσεων που υποστηρίζουν την ισότιμη και ανεμπόδιστη πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία και μεταξύ αυτών των παιδιών, εφήβων και νέων με αναπηρία, στις Μονάδες Υγείας και σε Υπηρεσίες που παρέχουν φροντίδα υγείας, προκειμένου να τις γνωρίσουν, να τις κατανοήσουν και να τις χρησιμοποιούν με κατάλληλο και ασφαλή τρόπο προς όφελος της βελτίωσης της προσωπικής τους υγείας. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να ενθαρρυνθούν οι νέοι με αναπηρία, με την συνεργασία των εκπαιδευτικών δομών, να επικοινωνήσουν και να επισκεφτούν τις Μονάδες Υγείας και τις Υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που αναπτύσσονται στη περιοχή τους, ώστε να διευκολύνεται η επισκεψιμότητα, η προσβασιμότητα και η εξυπηρέτηση σε αυτές. 

Β) ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ 

Η ανάπτυξη και η υλοποίηση της δράσης ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης παιδιών, εφήβων και νέων με αναπηρία για την ισότιμη πρόσβαση σε Μονάδες και Υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με θέμα “ΓΝΩΡΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΟΥ – ΠΛΕΙΑΔΕΣ”», έχει ως σκοπό: 

Την ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας των Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, καθώς και των δομών Κοινωνικής Φροντίδας και ιδιαίτερα των εκπαιδευομένων εφήβων και νέων με αναπηρία για το ρόλο, το έργο, τις παρεχόμενες υπηρεσίες, των Μονάδων και των Υπηρεσιών Υγείας της Π.Φ.Υ., ώστε να κατανοηθούν οι διαδικασίες και να διευκολυνθεί η πρόσβαση σε αυτές, προκειμένου να γίνει με βέλτιστο τρόπο η αξιοποίησή τους προς όφελος της υγείας των ωφελούμενων, εξαλείφοντας εμπόδια, στερεότυπα, προκαταλήψεις και φόβους. 

Ειδικότεροι στόχοι είναι: 

1. 

Η προσέγγιση των εγκαταστάσεων και υποδομών των Μονάδων και Υπηρεσιών Υγείας με κατανόηση των διαδρομών και των σχετικών διαδικασιών μετακίνησης (χρήση μέσων μεταφοράς, ασφαλής διαδρομή, στάσεις, είσοδοι, εντοπισμοί εμποδίων, κτλ). 

2. 

Η Ανίχνευση των προβλημάτων πρόσβασης του χώρου και των υπηρεσιών, η κατανόηση τους και η προσπάθεια λήψης μέτρων για την εξάλειψη αυτών, καθώς και η ορθή χρήση διευκολύνσεων. 

3. 

Η γνωριμία με το ρόλο και το έργο των ιατρών και των επαγγελματιών υγείας που απασχολούνται στο πλαίσιο της Μονάδας – Υπηρεσίας υγείας. 

4. 

Η ενημέρωση και η κατανόηση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, των διοικητικών διαδικασιών, της κλινικής εξέτασης, της λειτουργίας των εργαστηρίων κτλ. 

5. 

Η συμβολή στην απόκτηση δεξιοτήτων για την καλύτερη αξιοποίηση και χρήση των υπηρεσιών υγείας προς όφελος ιδιαίτερα της πρόληψης νοσογόνων καταστάσεων και της προαγωγής της προσωπικής υγείας των ωφελούμενων από τη δράση. 

6. 

Καλλιέργεια και εδραίωση κουλτούρας συνεργασίας και διασύνδεσης των Μονάδων Υγείας με τις δομές/μονάδες Ειδικής Αγωγής και Κοινωνικής Φροντίδας, προκειμένου να αναπτυχθούν συνέργειες σε δράσεις και παρεμβάσεις ιδιαίτερα σε κοινοτικό επίπεδο. 

Γ. ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΜΕΝΟΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ 

Στη δράση «ΠΛΕΙΑΔΕΣ» συμμετέχουν έφηβοι και νέοι με οποιοδήποτε είδους αναπηρία, ηλικίας από 12 έως 35 ετών που φοιτούν σε εκπαιδευτικές Δομές και Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ή που φιλοξενούνται και παρακολουθούν προγράμματα σε Δομές Παροχής Κοινωνικής Φροντίδας. 

Δ. ΦΟΡΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ 

Στη δράση «ΠΛΕΙΑΔΕΣ» συμμετέχουν κατά περίπτωση και ανάλογα με το είδος της Δομής – Μονάδας οι ακόλουθοι φορείς: 

1. 

Φορείς Υπηρεσιών Υγείας (Υπ. Υγείας): 

α. Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας -Υπ. Υγείας (Εποπτεία – Συντονισμός) 

β. Υγειονομικές Περιφέρειες – Διευθύνσεις Δημόσιας Υγείας (με ευθύνη συντονισμού, προγραμματισμού και έγκρισης επιμέρους δράσεων), 

γ. Δημόσιες Δομές Παροχής Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας Κέντρα Υγείας, Τοπικές Ομάδες Υγείας (Τ.ΟΜ.Υ), για υλοποίηση της δράσης στη περιοχή ευθύνης τους, 

2. 

Φορείς Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Υπ. Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού): α. Σύμβουλοι Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης -Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. 

(Συντονισμός – Ενημέρωση Φορέων), β. Διευθύνσεις και Γραφεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (για ενημέρωση, συντονισμό και εποπτεία σε τοπικό επίπεδο, εγκρίσεις κτλ), γ. Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ειδικά Γυμνάσια – Λύκεια, ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ), δ. Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ), 

3. 

Φορείς Γενικής Εκπαίδευσης: 

Γενικά Γυμνάσια και Λύκεια, με δυνατότητα συγκρότησης ομάδας εφήβων με αναπηρία για συμμετοχή στη δράση (η συντονιστική ομάδα του σχολείου δύναται να συγκροτείται από εκπαιδευτικούς διαφόρων ειδικοτήτων, εφόσον δεν υπηρετούν σε αυτό άλλοι Επαγγελματίες Ειδικής Αγωγής). 

Στις περιπτώσεις αυτές η ομάδα των παιδιών είναι δυνατόν να έχει διαφορετικές κατηγορίες αναπηριών εφόσον μπορούν να συμμετέχουν στην επίσκεψη. Εάν όμως δεν είναι εφικτό μπορούν να γίνουν μικρότερες ομάδες με ομοιογένεια αναπηρίας. 

4. 

Φορείς Παροχής Κοινωνικής Φροντίδας (Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας): α. Μονάδες Παροχής Κοινωνικής Φροντίδας σε Εφήβους και Νέους με Αναπηρία, 

β. Ανοικτές Δομές Παροχής Κοινωνικής Φροντίδας σε Εφήβους και Νέους με Αναπηρία (Στέγες Αυτόνομης και Υποστηριζόμενης Διαβίωσης, Ξενώνες, Κέντρα Ημέρας, κτλ), 

γ. Ειδικά Επαγγελματικά Εργαστήρια Εφήβων και Νέων με Αναπηρία, δ. Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (Κ.Δ.Α.Π) Α.με.Α. 

Η ανάπτυξη της δράσης «ΠΛΕΙΑΔΕΣ» προϋποθέτει τη συνεργασία οπωσδήποτε των φορέων του Υπ. Υγείας (περίπτωση 1) με τους κατά περίπτωση φορείς αρμοδιότητας των προαναφερόμενών Υπουργείων (περίπτωση 2, 3). 

Ε. ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 

Η δράση «ΠΛΕΙΑΔΕΣ» είναι δυνατόν να υλοποιείται καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους και ανάλογα με το πρόγραμμα που διαμορφώνει η εκάστοτε ενδιαφερόμενη εκπαιδευτική κοινότητα της Σχολικής Μονάδας ή όποιας άλλης Δομής, καθώς και της δυνατότητας υποδοχής από την Μονάδα Υγείας της Π.Φ.Υ. για τη διενέργεια των επισκέψεων. 

Προτείνεται οι επισκέψεις να διενεργούνται στους Φορείς Υγείας από τις 12:00 -15:00, προκειμένου να μην υπάρχει φόρτος εργασίας στις Μονάδες και να είναι διαθέσιμο το προσωπικό να συμμετάσχει στη διαδικασία της επίσκεψης. 

Επισημαίνεται ότι οι επισκέψεις είναι προτιμότερο να διενεργούνται σε περίοδο που δεν υπάρχει έξαρση αναπνευστικών λοιμώξεων, ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης στις ομάδες των επισκεπτών με αναπηρία, δηλαδή από το Μάρτιο έως και Ιούνιο. Σε κάθε περίπτωση θα ακολουθούνται τα ειδικότερα μέτρα προστασίας και πρόληψης (βλέπε σχετική ενότητα Ι). 

ΣΤ. ΟΜΑΔΕΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 

Για την ανάπτυξη της δράσης «ΠΛΕΙΑΔΕΣ» συστήνεται η διαμόρφωση ομάδων και ορισμός υπευθύνων ως ακολούθως: 

1. 

Στις Υγειονομικές Περιφέρειες, στις αρμόδιες Δ/νσεις Δημόσιας Υγείας που θα συντονίζουν και θα εποπτεύουν την ανάπτυξη της δράσης σε περιφερειακό επίπεδο, ορίζεται υπεύθυνος επικοινωνίας με αναφορά σε τηλέφωνο και email, προκειμένου όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να έχουν τη δυνατότητα κατάθεσης ερωτημάτων αλλά και διακίνησης των σχετικών εγγράφων. 

2. 

Στις κατά περίπτωση Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, στις λοιπές εκπαιδευτικές δομές για Α.με.Α, καθώς και στις μονάδες/ δομές Κοινωνικής Φροντίδας που εξυπηρετούν τον εν λόγω πληθυσμό και που εκδηλώνουν ενδιαφέρον συμμετοχής στην ανάπτυξη της δράσης, 

συγκροτείται ομάδα συντονισμού που θα έχει την ευθύνη συντονισμού και υλοποίησης των σχετικών ενεργειών. 

Η ομάδα συντονισμού είναι δυνατόν να απαρτίζεται από τρείς (3) επαγγελματίες της εκπαιδευτικής κοινότητας εκ των οποίων οπωσδήποτε θα είναι ένας εκπαιδευτικός, ένας κοινωνικός λειτουργός και το τρίτο μέλος μπορεί να είναι ψυχολόγος, εργοθεραπευτής, λογοθεραπευτής κτλ. 

3. 

Στις κατά περίπτωση Μονάδες Υγείας της Π.Φ.Υ. (Κέντρα Υγείας) που εκδηλώνουν ενδιαφέρον συμμετοχής στην ανάπτυξη της δράσης, 

συγκροτείται ομάδα συντονισμού που θα έχει την ευθύνη συντονισμού και υλοποίησης των σχετικών ενεργειών. 

Η ομάδα συντονισμού είναι δυνατόν να απαρτίζεται από τρείς (3) επαγγελματίες υγείας του φορέα, εκ των οποίων ένας θα είναι Ιατρός και τα υπόλοιπα δύο (2) μέλη θα προέρχονται από Επισκέπτες/-τριες Υγείας, Νοσηλευτές/ -τριες, Μαίες/ Μαιευτές. 

Στην περίπτωση όπου στο Κέντρο Υγείας αναφέρονται Τ.ΟΜ.Υ. που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στη δράση, στην εν λόγω ομάδα συντονισμού ως τρίτο μέλος θα συμμετέχει και ένας εκπρόσωπος αυτών, που θα είναι Κοινωνικός Λειτουργός, ώστε να μεριμνά για την συμμετοχή των Τ.ΟΜ.Υ. στην προετοιμασία και διενέργεια των επισκέψεων στους χώρους τους. 

Z.ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ – ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ 

Προκειμένου να αναπτυχθεί και να υλοποιηθεί η δράση «ΓΝΩΡΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΟΥ – ΠΛΕΙΑΔΕΣ», προτείνεται οι ενδιαφερόμενοι φορείς να προβούν στις κατά περίπτωση ενέργειες σύμφωνα με την προτεινόμενη διαδικασία: 

1. 

Αρχικώς οι ενδιαφερόμενοι φορείς του χώρου των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, των λοιπών εκπαιδευτικών δομών για άτομα με αναπηρία καθώς και των Μονάδων/ Δομών Κοινωνικής Φροντίδας που εξυπηρετούν τον εν λόγω πληθυσμό, καλούνται να συγκροτήσουν τη σχετική ομάδα συντονισμού (ενότητα ΣΤ΄), και να σχεδιάσουν τα επόμενα στάδια προετοιμασίας και ενεργειών προκειμένου να καταθέσουν σχετικό αίτημα στην Μονάδα Υγείας της Π.Φ.Υ της περιοχής τους ή στη Τ.ΟΜ.Υ, ώστε να αναπτυχθεί η σχετική συνεργασία. 

Σημαντικό είναι στο στάδιο αυτό να προσδιοριστούν οι παιδαγωγικοί και κοινωνικοί στόχοι της εκπαιδευτικής κοινότητας, να καθοριστούν οι ομάδες των εφήβων και νέων με αναπηρία που θα συμμετέχουν στις 

επισκέψεις, το πλήθος των επισκέψεων και οι προτεινόμενες ημερομηνίες, σύμφωνα με τα όσα ειδικότερα αναφέρονται σε επόμενες ενότητες. Τα εν λόγω στοιχεία καθώς και η σύνθεση της ομάδας με αναφορά στις ιδιότητες και τα στοιχεία επικοινωνίας, αποτυπώνονται στα έγγραφα που θα διακινηθούν για την υλοποίηση της δράσης. 

2. 

Ο ενδιαφερόμενος φορέας απευθύνει σχετικό έγγραφο με τις προαναφερόμενες πληροφορίες προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες εκπαίδευσης που τον εποπτεύουν σε τοπικό επίπεδο ή στον Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης, προκειμένου να παρέχουν τη σχετική ενημέρωση και να λάβουν την οποιαδήποτε έγκριση εφόσον απαιτείται. 

Ακολούθως οι εν λόγω φορείς καταθέτουν το σχετικό αίτημα (με τα όποια συνοδευτικά εγκριτικά έγγραφα) στην Μονάδα Υγείας της περιοχής τους για να γνωστοποιήσουν το ενδιαφέρον τους για την υλοποίηση της δράσης. 

Προτείνεται η κατάθεση των αιτημάτων να γίνεται στο πλαίσιο 

ενός τριμήνου και οπωσδήποτε ένα μήνα πριν την αρχική επίσκεψη, για 

τον προγραμματισμό των επισκέψεων. 

Αντίστοιχα οι Μονάδες Υγείας και οι συνεργαζόμενες Τ.ΟΜ.Υ. συγκροτούν την ομάδα συντονισμού (σύμφωνα και με την ενότητα ΣΤ΄) προκειμένου να προετοιμάσουν τις σχετικές διαδικασίες, την επικοινωνία με την ομάδα συντονισμού των ενδιαφερόμενων φορέων και να υποδεχθούν τα αιτήματα τους. Προς διευκόλυνση των διαδικασιών ο σχεδιασμός των επισκέψεων προτείνεται να οργανώνεται για τα ακόλουθα τρίμηνα: 

 Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2023,  Ιανουάριος – Μάρτιος 2024,  Απρίλιος – Ιούνιος 2024. 

Επίσης, για τον καλύτερο συντονισμό των επισκέψεων προτείνεται να καθοριστούν συγκεκριμένες ημέρες και ώρες της εβδομάδας που θα είναι δυνατόν να πραγματοποιούνται οι επισκέψεις, ώστε να μην προκύπτουν προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία αυτής, π.χ. κάθε Πέμπτη 12:30 – 14:30 ή κάθε δεύτερη Τρίτη. 

Η ομάδα συντονισμού των Μ.Υ. υποδέχεται τα αιτήματα των ενδιαφερομένων φορέων και σύμφωνα με το πλήθος των επισκέψεων που θα διενεργηθούν συντάσσει το πρόγραμμα του τριμήνου και το αποστέλλει με τα σχετικά έγγραφα των φορέων προς έγκριση από την αρμόδια Υπηρεσία της οικείας Υ.Πε. 

Σε περίπτωση που δεν γίνει έγκαιρη κατάθεση αιτημάτων από τους ενδιαφερόμενους φορείς προς την Μ.Υ. και έχουν εκδοθεί τα σχετικά έγγραφα έγκρισής από την οικεία Υ.Πε. για το τρέχον τρίμηνο, τότε ο σχεδιασμός των επισκέψεων μετατίθεται για το επόμενο τρίμηνο, ώστε να ενταχθεί στον ανάλογο προγραμματισμό και να λάβει έγκριση. 

Επισημαίνεται ότι, εάν μετά την έγκριση του προγραμματισμού των επισκέψεων της κάθε Μ.Υ. – Τ.ΟΜ.Υ. προκύψει αναγκαιότητα αναβολής ή αλλαγής της ημερομηνίας επίσκεψης από τον ενδιαφερόμενο φορέα, δεν απαιτείται νέα έγκριση και είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί η εν λόγω επίσκεψη σε άλλη ημερομηνία στο ίδιο τρίμηνο (με απλή γνωστοποίηση της νέας ημερομηνίας επίσκεψης στην οικεία Υ.Πε.) ή να ενταχθεί στο προγραμματισμό του επόμενου τριμήνου. 

3. 

Η ομάδα συντονισμού του ενδιαφερόμενου φορέα στο πλαίσιο του προγραμματισμού των ενεργειών της, προσδιορίζει τις ομάδες των εφήβων – νέων με αναπηρία που θα συμμετέχουν στη δράση και θα είναι έως έξι (6) άτομα, με ομοιογένεια στο είδος της αναπηρίας προκειμένου να διευκολύνεται η προετοιμασία και η διενέργεια της επίσκεψης σύμφωνα με τις ανάγκες που τίθενται π.χ. ομάδα ατόμων με αισθητηριακές αναπηρίες, με κινητική αναπηρία, με νοητική αναπηρία κτλ. 

Στόχος είναι να εξυπηρετηθούν με τον καλύτερο τρόπο οι ομάδες των ατόμων με αναπηρία, ώστε με ασφάλεια να αντιληφθούν και να κατανοήσουν τους χώρους και τις διαδικασίες της Μ.Υ. που θα επισκεφθούν και να μην παρεμποδίζεται η εξυπηρέτηση άλλων ληπτών υπηρεσιών υγείας, καθώς και οι εσωτερικές λειτουργίες αυτής. 

4. Προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία των επισκέψεων, απαραίτητο είναι οι αρμόδιες ομάδες συντονισμού για την υλοποίηση της δράσης να συνεργαστούν για την διενέργεια προπαρασκευαστικών ενημερωτικών παρουσιάσεων, τόσο στους γονείς – κηδεμόνες, όσο και στα μέλη των ομάδων. Συγκεκριμένα παρουσιάζονται οι βασικοί στόχοι της δράσης, περιγράφεται η διαδικασία μετάβασης και επίσκεψης των χώρων που θα έχουν επιλεγεί στην Μονάδα Υγείας για το σκοπό αυτό, καθώς και αδρή παρουσίαση της λειτουργίας και των παρεχόμενων υπηρεσιών και έργου που επιτελούν οι επαγγελματίες υγείας. Στις παρουσιάσεις αυτές είναι δυνατόν να κληθούν να συμμετάσχουν και μέλη της ομάδας συντονισμού της Μονάδας Υγείας. 

5. Για τη διενέργεια των προαναφερόμενων παρουσιάσεων και για την αποτελεσματική υλοποίηση των επισκέψεων, προτείνεται η διαμόρφωση και η προσαρμογή κατάλληλου υλικού που θα διευκολύνει στην κατανόηση των διαδικασιών. Το υλικό αυτό διαμορφώνεται με τη συνεργασία των δύο ομάδων συντονισμού και κυρίως με πληροφορίες που παρέχονται από την Μονάδα Υγείας για τους χώρους, τη διαδρομή – πορεία στο πλαίσιο της επίσκεψης, τις παρεχόμενες υπηρεσίες ανά χώρο επίσκεψης, τα μέτρα πρόσβασης κτλ. Το υλικό αυτό αξιοποιείται από την ομάδα συντονισμού της σχολικής μονάδας ή άλλης δομής, ώστε να προσαρμοστεί κατάλληλα στις εκπαιδευτικές ανάγκες των εφήβων – νέων με αναπηρία για να γίνει κατανοητή η όλη διαδικασία της επίσκεψης. Έτσι είναι δυνατόν να διαμορφωθούν απλά σχεδιαγράμματα πρόσβασης στη Μ.Υ. και κίνησης σε εσωτερικούς χώρους, κατά τη συνήθη πρακτική των Ειδικών Παιδαγωγών, με:  Κατόψεις και σημάνσεις των σημείων που θα γίνουν οι επισκέψεις,  Απλά έντυπα με βασικές πληροφορίες των παρεχόμενων υπηρεσιών και ιδιαίτερα με αξιοποίηση εικόνων, 

 Η διαμόρφωση μικροκατασκευών που θα διευκολύνουν τη κατανόηση της επίσκεψης, ειδικές πινακίδες με σύμβολα – σημεία – εικόνες αναγνώρισης κτλ., 

 Αξιοποίηση υγειονομικού υλικού και εργαλείων για κατανόηση της χρήσης και παιχνίδια ρόλων. 

6. 

Οι χώροι της Μονάδας Υγείας που προτείνεται να αξιοποιηθούν για την υλοποίηση της δράσης, ενδεικτικά είναι: 

 Περιβάλλοντες χώροι της Μονάδας Υγείας που σχετίζονται με την πρόσβαση σε αυτήν π.χ. διαβάσεις δρόμων, φανάρια, ράμπες πεζοδρομίων, στάσεις λεωφορείων, είσοδοι σε αύλειο χώρο, είσοδοι στο κτίριο κτλ., 

 Κεντρική Είσοδος – Θυρωρείο – Γκισέ πληροφοριών (πινακίδες με 

χωροθέτηση υπηρεσιών), διαγράμματα κτλ.,  Διοικητικοί χώροι εξυπηρέτησης κοινού – αίθουσα αναμονής,  Ανελκυστήρες – Χώροι Υγιεινής Σκάλες – εντοπισμός εμποδίων στους 

διαδρόμους (χρήση και ασφάλεια),  Παιδιατρικό Ιατρείο, 

 Γυναικολογικό Ιατρείο,  Παθολογικό Ιατρείο,  Οδοντιατρείο,  Ακτινολογικό ή Μικροβιολογικό εργαστήριο,  Αίθουσα εμβολιασμών,  Αίθουσα συναντήσεων (για τελική συνάντηση και συζήτηση). 

Επισημαίνεται ότι ο προσδιορισμός των χώρων που θα επισκεφθούν οι ομάδες των ενδιαφερομένων εφήβων και νέων με αναπηρία θα είναι συνάρτηση των εκπαιδευτικών στόχων, της σύνθεσης των ομάδων ως προς το φύλο και την ηλικία, την κατηγορία της αναπηρίας κτλ.. Σε κάθε περίπτωση απαραίτητο είναι να γίνεται από τη σχολική μονάδα η προετοιμασία επίσκεψης στους χώρους αυτούς και να προγραμματιστεί η κατανομή του χρόνου επίσκεψης στο κάθε χώρο, ώστε να υπάρχει αποτέλεσμα στην κατανόηση της λειτουργίας τους. 

7. 

Έχει προαναφερθεί ότι καθοριστική σημασία διαδραματίζει ο προσδιορισμός των προτεινόμενων ημερών και ωρών επίσκεψης εκ μέρους της Μονάδας Υγείας π.χ. κάθε Πέμπτη 12:30 – 14:30 ή κάθε δεύτερη Τρίτη την ίδια ώρα. Το γεγονός αυτό θα διευκολύνει τη δέσμευση των ημερομηνιών για τις διενεργούμενες επισκέψεις, ώστε να εξυπηρετούνται όλα τα αιτήματα των ενδιαφερομένων φορέων με επάρκεια και σύμφωνα με τον εγκεκριμένο προγραμματισμό. Άλλωστε έχει επισημανθεί ότι προτεραιότητα έχει η εύρυθμη λειτουργία της Μονάδας Υγείας και η προετοιμασία της υποδοχής των επισκεπτών. 

Κάθε ενδιαφερόμενος φορέας έχει την δυνατότητα να αιτηθεί έως τέσσερις (4) επισκέψεις ομάδων που μπορεί να γίνουν σε διαφορετικές ημερομηνίες (ακόμα και αν προκύψει έκτακτη ανάγκη μπορεί να προστεθεί και κάποια άλλη ημερομηνία) ή ακόμα και να πραγματοποιηθούν δύο (2) επισκέψεις ομάδων την ίδια ημέρα με διαφορά έναρξης επίσκεψής κατά 30 λεπτά και εφόσον υπάρχει η δυνατότητα συνοδείας για την διενέργεια αυτών. 

8. 

Η ομάδα συντονισμού της Μονάδας Υγείας έχει την ευθύνη προετοιμασίας των επισκέψεων σύμφωνα με το πρόγραμμα. Μεριμνά για την παροχή κάθε είδους υλικού στους εκπαιδευτικούς, συμμετέχοντας κατά περίπτωση στις ομιλίες που θα διεξαχθούν στα σχολεία ή σε άλλες δομές ειδικής αγωγής. 

Επίσης, φροντίζουν να είναι ενήμερα τα στελέχη της μονάδας που απασχολούνται στους επιμέρους χώρους όπου θα διενεργηθούν οι επισκέψεις 

και να προετοιμαστούν κατάλληλα για το περιεχόμενο της παρουσίασης που θα κάνουν ώστε να είναι κατανοητό και ωφέλιμο για τα παιδιά. 

Ιδιαίτερη προσοχή να δοθεί στην ασφάλεια κατά τις μετακινήσεις των ομάδων, απομακρύνοντας κάθε σχετικό εμπόδιο, κάνοντας κάθε φορά τον απαραίτητο έλεγχο πριν την επίσκεψη. 

Τέλος, προετοιμάζεται η αίθουσα όπου θα γίνει η τελική συνάντηση για συζήτηση και αποχαιρετισμό, λαμβάνεται μέριμνα για τυχόν «φίλεμα» της ομάδας των επισκεπτών και την χορήγηση κάποιου μικρού συμβολικού «δώρου». Προσοχή: η λήψη φωτογραφιών ή βίντεο κατά τη διάρκεια της επίσκεψης απαγορεύεται ρητά καθώς και η ανάρτηση και διακίνηση τους σε 

ιστότοπους και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εκτός και αν υπάρχει η σχετική συγκατάθεση των γονέων – κηδεμόνων, της οποίας την ευθύνη διασφάλισης έχει η ομάδα συντονισμού της εκπαιδευτικής κοινότητας, η οποία και γνωστοποιείται με την κατάθεση του σχετικού αιτήματος ή με Υπεύθυνη Δήλωση κατά τη διενέργεια της επίσκεψης. 

9. 

Η διενέργεια των επισκέψεων στις Μονάδες Υγείας αποτελεί το βασικό μέρος της δράσης «ΠΛΕΙΑΔΕΣ» και υλοποιούνται ακολουθώντας τα προαναφερόμενα στάδια οργάνωσης. Φυσικό είναι ανάλογα με έκτακτες καταστάσεις που προκύπτουν κατά τη περίοδο ή την ημέρα επίσκεψης, είτε στον ενδιαφερόμενο φορέα εκπαίδευσης είτε στη Μονάδα Υγείας, να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις που απαραιτήτως οδηγούν σε μερική αναμόρφωση της επίσκεψης. Σημαντικό είναι να υπάρχει ευελιξία στον χειρισμό τέτοιων θεμάτων ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι επισκέπτες έφηβοι –νέοι με αναπηρία και να είναι η επίσκεψή τους ευχάριστη και δημιουργική. 

Η επίσκεψη ολοκληρώνεται με την συμπλήρωση του σχετικού εντύπου Α «Φύλλο Ημερήσιας Επίσκεψης» που γίνεται και από τους δύο (2) φορείς προκειμένου να τηρούνται τα απαιτούμενα στατιστικά δεδομένα. 

Η. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΡΑΣΕΩΝ -ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ 

Για την αποτελεσματική υλοποίηση της δράσης «ΠΛΕΙΑΔΕΣ» σημαντικό είναι να οργανώνονται συμπληρωματικές δράσεις και να αναπτύσσονται συνεργασίες με άλλους φορείς ώστε να υπάρχει συνέργεια με άλλες παρεμβάσεις, τόσο του χώρου της υγείας όσο και της εκπαίδευσης. Ενδεικτικά αναφέρονται: 

 Η υλοποίηση δράσεων και παρεμβάσεων ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των μαθητών που διενεργούνται στο πλαίσιο της Αγωγής Υγείας, οργανώνονται από το Υπ. Υγείας και σχετίζονται με το περιεχόμενο της δράσης «ΠΛΕΙΑΔΕΣ», π.χ. υγιεινή χώρων και σώματος, τεχνικές χαλάρωσης, αναγνώριση συναισθημάτων, ασφαλείς διαδρομές – πρόληψη ατυχημάτων, περιβάλλον και υγεία κτλ., 

 Συνέργεια και αξιοποίηση του πλαισίου ανάπτυξης του προγράμματος πρόληψης και προαγωγής υγείας παιδιών και εφήβων – ΔΙΩΝΗ, που οργανώνει το Υπ. Υγείας κάθε έτος, 

 Συνέργεια με παρεμβάσεις διενέργειας προληπτικών ιατρικών εξετάσεων και εμβολιασμών που διενεργούνται από την τοπική Μονάδα Υγείας ή από άλλους φορείς της περιοχής. 

 Ανάπτυξη κοινών δράσεων της Μονάδας Υγείας και της εκπαιδευτικής δομής στη κοινότητα π.χ. επισκέψεις, συμμετοχή σε εορτασμούς και εκδηλώσεις σε ενημερώσεις γονέων, σε εθελοντικές παρεμβάσεις, διαγωνισμούς, παιχνίδια, δράση γνωριμίας με το Βιβλιάριο Υγείας του Παιδιού κτλ. 

Θ. ΣΥΛΛΟΓΗ ΔΕΔΟΜΕNΩΝ 

Για την αποτελεσματική παρακολούθηση της ανάπτυξης – υλοποίησης της δράσης «ΓΝΩΡΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΟΥ 

– 

ΠΛΕΙΑΔΕΣ» απαραίτητο είναι να επεξεργάζονται και να τηρούνται από τους αρμόδιους φορείς τα ακόλουθα έντυπα: 

1. 

ΕΝΤΥΠΟ Α: «Φύλλο Ημερήσιας Επίσκεψης», το οποίο συμπληρώνεται με την ολοκλήρωση κάθε επίσκεψης που πραγματοποιείται στη Μονάδα Υγείας (ξεχωριστά για κάθε ομάδα), τόσο από το μέλος της ομάδας συντονισμού της εκπαιδευτικής κοινότητας που συνοδεύει τους επισκέπτες με αναπηρία, όσο και από το μέλος της ομάδας συντονισμού της Μονάδας Υγείας που υποδέχεται τους επισκέπτες τη συγκεκριμένη ημέρα. 

2. 

ΕΝΤΥΠΟ Β: «Συνολική Καταγραφή Δεδομένων των Επισκέψεων για κάθε Μονάδα Υγείας», στο έντυπο αυτό καταγράφονται αθροιστικά ανά πεδίο τα δεδομένα που προκύπτουν από το έντυπο Α και δείχνουν τη συνολική παρουσίαση της δράσης σε επίπεδο Μονάδας Υγείας/ Τ.ΟΜ.Υ. 

3. 

ΕΝΤΥΠΟ Γ: «Συγκεντρωτική Καταγραφή Δεδομένων της δράσης “ΠΛΕΙΑΔΕΣ” ανά Υγειονομική Περιφέρεια». Το εν λόγω έντυπο 

συμπληρώνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες των Υ.Πε. βάσει των στοιχείων 

που καταγράφονται στο έντυπο Β που αποστέλλουν κατά περίπτωση οι 

Μονάδες Υγείας/ Τ.ΟΜ.Υ. σε αυτές. 

Σε περίπτωση που στην υλοποίηση της δράσης «ΠΛΕΙΑΔΕΣ» συμμετέχουν σε διάφορα επίπεδα οι Τ.ΟΜ.Υ που αναφέρονται σε Μονάδα Υγείας, θα καταγράφονται οι σχετικές πληροφορίες συμπληρώνοντας τα αντίστοιχα έντυπα Α & Β. Η Μονάδα Υγείας συντάσσοντας το έντυπο Β για αυτήν, προβαίνει και στην σύνταξη ενός ξεχωριστού για όλες τις Τ.ΟΜ.Υ (εφόσον υπάρχει συμμετοχή) και τα αποστέλλουν στις Υ.Πε.. 

Αντίστοιχα οι Υ.Πε. συντάσσουν δύο (2) φορές το έντυπο Γ, τόσο για τις Μονάδες Υγείας όσο και για τις Τ.ΟΜ.Υ. 

Τα έντυπα Α & Β φυλάσσονται στην Μονάδα Υγείας σε αρχείο που φέρει το διακριτικό τίτλο «ΔΡΑΣΗ ΠΛΕΙΑΔΕΣ». 

Τα έντυπα Β κατατίθενται στις Υ.Πε. έως 30 Ιουνίου 2024 ενώ οι Υ.Πε. αποστέλλουν συμπληρωμένα τα έντυπα Γ προς το Υπ. Υγείας έως 31 Αυγούστου 2024. 

Ι. Λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες όπως αυτές παρουσιάστηκαν κατά την υγειονομική κρίση της Δημόσιας Υγείας, τις ειδικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη και υλοποίηση της δράσης «ΠΛΕΙΑΔΕΣ» για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των εφήβων και νέων με αναπηρία, αλλά και διενέργειας προληπτικών ιατρικών εξετάσεων, καθώς και την αναγκαιότητα λήψης εξειδικευμένων μέτρων για την πρόληψη της μετάδοσης του κορωνοϊού και άλλων αναπνευστικών λοιμώξεων, κρίνεται απαραίτητο η εν λόγω δράση να αναπτύσσεται με την λήψη και τήρηση όλων των προτεινόμενων κατά περίπτωση μέτρων, οδηγιών και πρωτοκόλλων που ορίζει το Υπουργείο Υγείας και ο ΕΟΔΥ. 

Το παρόν έγγραφο είναι αναρτημένο στον ιστόποτο του Υπ. Υγείας: www.moh.gov.gr και συγκεκριμένα στη διαδρομή: Υγεία / Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας / Δράσεις -Παρεμβάσεις και Προγράμματα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας / Δράση «ΓΝΩΡΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΟΥ – ΠΛΕΙΑΔΕΣ» (για εφήβους και νέους με αναπηρία). Σε συνέχεια των ανωτέρω καλούνται όλοι οι ενδιαφερόμενοι και συνεργαζόμενοι φορείς να προβούν στις κατά περίπτωση ενέργειες προκειμένου να αναπτυχθεί και να υλοποιηθεί με αποτελεσματικότητα και επάρκεια η δράση «ΓΝΩΡΙΖΩ ΚΑΙ 

ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΟΥ – ΠΛΕΙΑΔΕΣ», 

για εφήβους και νέους με αναπηρία, προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας και 

της τοπικής κοινωνίας. 

Η Δ/νση Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας είναι στη διάθεση σας για παροχή 

οποιονδήποτε διευκρινήσεων και πληροφοριών. 

Συνημμένα: 

-Έντυπα Α, Β, Γ. 

Η ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ 

ΕΙΡΗΝΗ ΑΓΑΠΗΔΑΚΗ 

Πίνακας Αποδεκτών (για ενέργεια): 

1. 

Όλες οι Υ.Πε. της χώρας -Δ/νσεις Δημ. Υγείας (με την παράκληση να ενημερωθούν Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας και Τοπικές Ομάδες Υγείας) 

2. 

Υ.ΠΑΙ.Θ.Α: α) Γενική Δ/νση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, β) Διεύθυνση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Πρωτοβάθμιας 

Εκπαίδευσης, 

γ) Διεύθυνση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δευτεροβάθμιας 

Εκπαίδευσης, 

δ) Δ/νση Ειδικής Αγωγής, 

ε) Δ/νση Υποστήριξης Προγραμμάτων & Εκπαίδευσης για την Αειφορία, 

Ανδρέα Παπανδρέου 37, 151 80 Μαρούσι. 

3. 

Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δ/νση Πολιτικών Ατόμων με Αναπηρία, Σταδίου 29, 101 10, Αθήνα. 

4. 

Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού (Ι.Υ.Π.), Νοσοκομείο Παίδων «Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ» Παπαδιαμαντοπούλου και Θηβών 1, 115 27 Αθήνα 

5. 

Ανώνυμη Εταιρεία Μονάδων Υγείας (Α.Ε.Μ.Υ.), Πολυκλινική Ολυμπιακού Χωριού, Ολυμπιακό Χωριό 136 73 

3ης 

6. 

Πανελλήνιος Σύλλογος Επισκεπτών Υγείας, Σεπτεμβρίου 19, 104 32, Αθήνα (ενημέρωση Μελών) 

7. 

Σύλλογος Επιστημόνων Μαιών -Μαιευτών Αθήνας, Αριστ. Παππά 2, 115 21 Αθήνα 

8. 

Ένωση Νοσηλευτών-τριων Ελλάδος (Ε.Ν.Ε.), Β. Σοφίας 47, Αθήνα 10676 

9. 

Ελληνική Εταιρεία Εφηβικής Ιατρικής, Εριφύλης 2, 11634, Παγκράτι 

10. 

Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), Κορνάρου 2 & Ερμού, Αθήνα 10563 

11. 

Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (Δ.Ο.Ε.), Ξενοφώντος 15Α , Αθήνα 10557 

12. 

Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ), Βερανζέρου 22, Αθήνα 10432 

13. 

Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.) Κανάρη 39, ΤΚ. 18344 Μοσχάτο 

14. 

Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) Λεωφ. Ελ. Βενιζέλου 236, Τ.Κ. 16341 Ηλιούπολη 

15. 

Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων & Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ) Λεωφ. Ελ. Βενιζέλου 236, Τ.Κ. 16341, Ηλιούπολη 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΝΟΜΗ (με ηλεκτρονική αλληλογραφία): 

1. 

Γραφ. Υπουργού Υγείας 

2. 

Γραφ. Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας 

3. 

Γραφ. Υφυπουργών Υγείας (2) 

4. 

Γραφ. Γενικής Γραμματέως Δημόσιας Υγείας 

5. 

Γραφ. Γενικού Γραμματέα Υπηρεσιών Υγείας 

6. 

Γραφ. Προϊστ. Γεν. Δ/νσης Δημόσιας Υγείας & Ποιότητας Ζωής 

7. 

Γραφ. Προϊστ. Γεν. Δ/νσης Υπηρεσιών Υγείας 

8. 

Δ/νση Δημόσιας Υγείας και Υγιεινής Περιβάλλοντος (Τμήματα Α’, Β’, ΣΤ’) 

9. 

Δ/νση Οργάνωσης και Λειτουργίας Νοσηλευτικών Μονάδων και Εποπτευόμενων Φορέων (Τμήμα Γ’) 

10. 

Δ/νση Ψυχικής Υγείας (Τμήμα Β’) 

11. 

Αυτοτελές Τμήμα Οργάνωσης και Υποστήριξης των Υ.Πε. 

12. 

Δ/νση Π.Φ.Υ (όλα τα τμήματα, Τμήμα Γ΄) (10). 

ΕΝΤΥΠΟ Α: 

«Φύλλο Ημερήσιας Επίσκεψης» 

{Συμπληρώνεται με την ολοκλήρωση κάθε επίσκεψης που πραγματοποιείται στη Μονάδα Υγείας -ξεχωριστά για κάθε ομάδα -τόσο από το μέλος της ομάδας συντονισμού της εκπαιδευτικής κοινότητας που συνοδεύει τους επισκέπτες με αναπηρία, όσο και από το μέλος της ομάδας συντονισμού της Μονάδας Υγείας που υποδέχεται τους επισκέπτες τη συγκεκριμένη ημέρα. Το εν λόγω έντυπο αποτελεί τη βάση συμπλήρωσης δεδομένων του Εντύπου Β}. 

1. 

Υγειονομική Περιφέρεια:…………………………………............................... 

2. 

Μονάδα Υγείας/ Τ.ΟΜ.Υ:…………………………….................................... 

3. 

Ενδιαφερόμενος φορέας/ Δομή για επίσκεψη: α) Σχολική Μονάδα Ειδικής Αγωγής 

Εκπαίδευσης:………………………………………………………………... β) Άλλη Δομή Ειδικής και Εκπαίδευσης:…………….……………………….. γ) Φορέας/ Δομή Κοινωνικής Φροντίδας:……………………………..……….. 

4. 

Δήμος:………………………………………………………………………….. 

5. 

Περιφερειακή Ενότητα:………………………………………………………... 

6. 

Όνομα και Ειδικότητα Επαγγελματία Υγείας (που υποδέχονται την ομάδα κατά την Επίσκεψη):…………............................................................................ ………………………………………………………………………………….. 

7. 

Ημερομηνία:……………………… Ώρα Επίσκεψης:……………………….... 

8. 

Αριθμός μελών ομάδας Εφήβων – Νέων Α.Μ.Ε.Α:………………………........ 

9. 

Αριθμός Στελεχών Ειδικής Εκπαίδευσης που συνοδεύουν την ομάδα:……...... 

10. 

Ενέργειες προετοιμασίας: α) Αριθμός Συναντήσεων:….………………………………………………….. β) Αριθμός ομιλιών………………..................................................................... 

11. 

Αξιοποίηση Ειδικού Υλικού: ΝΑΙ…….. ΟΧΙ……… 

12. 

Επίσκεψη Χώρων: α) Περιβάλλοντες χώροι της μονάδας υγείας που σχετίζονται με την πρόσβαση 

σε αυτήν: ΝΑΙ…….. ΟΧΙ……. 

β) Κεντρική Είσοδος – Θυρωρείο – Γκισέ πληροφοριών: ΝΑΙ…….. ΟΧΙ……. 

γ) Διοικητικοί Χώροι Εξυπηρέτησης κοινού -Αίθουσα Αναμονής: ΝΑΙ…….. 

ΟΧΙ……. 

δ) Ανελκυστήρες – Σκάλες – εντοπισμός εμποδίων στους διαδρόμους: 

ΝΑΙ…….. ΟΧΙ……. ε) Παιδιατρικό Ιατρείο: ΝΑΙ…….. ΟΧΙ……. στ) Γυναικολογικό Ιατρείο: ΝΑΙ…….. ΟΧΙ……. ζ) Παθολογικό Ιατρείο: ΝΑΙ…….. ΟΧΙ……. η) Οδοντιατρείο : ΝΑΙ…….. ΟΧΙ……. θ) Ακτινολογικό ή Μικροβιολογικό εργαστήριο: ΝΑΙ…….. ΟΧΙ……. Ι) Αίθουσα εμβολιασμών : ΝΑΙ…….. ΟΧΙ……. ια) Αίθουσα συναντήσεων: ΝΑΙ…….. ΟΧΙ……. 

ΟΝΟΜΑ & ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ 

ΕΝΤΥΠΟ Β: 

«Συνολική Καταγραφή Δεδομένων των Επισκέψεων για κάθε Μονάδα Υγείας» 

(Συμπληρώνεται συγκεντρωτικά από την Μονάδα Υγείας ή για όλες τις Τ.ΟΜ.Υ που μετέχουν στη δράση, καταγράφοντας τα δεδομένα των εντύπων Α. αποστέλλονται στην Υ.Πε. ξεχωριστά ένα για την Μ.Υ. και ένα για τις Τ.ΟΜ.Υ) 

5. 

Υγειονομική Περιφέρεια:…………………………………............................... 

6. 

α)Μονάδα Υγείας:……………………………………………………………… β)Αριθμός Τ.ΟΜ.Υ:….......…………………………….................................... 

7. 

Αριθμός Ενδιαφερομένων φορέων/ Δομών για επίσκεψη: α) Αριθμός Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης:..………… β) Αριθμός Δομών Ειδικής Εκπαίδευσης:…………………………………….. γ) Αριθμός Φορέων/ Δομών Κοινωνικής Φροντίδας:…………………………. 

8. 

Αριθμός Μελών Ομάδας Συντονισμού…..…………………………………….. 

9. 

Ειδικότητες Ιατρών – Επαγγελματιών Υγείας (μέλη της ομάδας): α) Παιδίατρος:……… β) Επισκέπτης/-τρίας Υγείας:……….γ) Μαία/-της:…... δ)Νοσηλευτής/ -τρία:…….ε) Κοιν. Λειτουργός: ……..στ) Άλλο:…...……….. 

11. 

Αριθμός επισκέψεων………................................................................................ 

12. 

Σύνολο Ομάδων Εφήβων – Νέων Α.Μ.Ε.Α:…………..…………………......... 

13. 

Συνολικός Αριθμός Εφήβων – Νέων Α.Μ.Ε.Α:……………………………….. 

14. 

Συνολικός Αριθμός Στελεχών Ειδικής Εκπαίδευσης που συνοδεύουν την ομάδα:…………………………………………………………………………... 

15. 

Ενέργειες προετοιμασίας: α) Συνολικός Αριθμός Συναντήσεων:………………………………………….. β) Συνολικός Αριθμός ομιλιών……..................................................................... 

11. 

Πλήθος Περιπτώσεων Αξιοποίησης Ειδικού Υλικού:………………………… 

12. 

Επίσκεψη Χώρων: α) Περιβάλλοντες χώροι της μονάδας υγείας που σχετίζονται με την πρόσβαση 

σε αυτήν (πλήθος):……………………………………………… β) Κεντρική Είσοδος – Θυρωρείο – Γκισέ πληροφοριών (πλήθος):…………… γ) Διοικητικοί Χώροι Εξυπηρέτησης κοινού -Αίθουσα 

Αναμονής(πλήθος):……………………………………………………….…. δ) Ανελκυστήρες – Σκάλες – εντοπισμός εμποδίων στους διαδρόμους 

(πλήθος):………………………………………………………………….…. ε) Παιδιατρικό Ιατρείο (πλήθος):………………………………………………. στ) Γυναικολογικό Ιατρείο (πλήθος):………………………………………….. ζ) Παθολογικό Ιατρείο (πλήθος):……………………………………………… η) Οδοντιατρείο (πλήθος):……………………………………………………... θ) Ακτινολογικό ή Μικροβιολογικό εργαστήριο (πλήθος):…………………… ι) Αίθουσα εμβολιασμών (πλήθος):…………………………………………… ια) Αίθουσα συναντήσεων (πλήθος):…………………………………………. 

Σημείωση: Στα πεδία 11) & 12) σημειώνεται ο συνολικός αριθμός που προκύπτει από το άθροισμα των αντίστοιχων πεδίων του εντύπου Α στα οποία έχει σημειωθεί η ένδειξη «Ναι». 

ΕΝΤΥΠΟ Γ: 

«Συγκεντρωτική Καταγραφή Δεδομένων της δράσης “ΠΛΕΙΑΔΕΣ” ανά Υγειονομική Περιφέρεια» 

(Συμπληρώνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες των Υ.Πε. βάσει των στοιχείων που καταγράφονται στο έντυπο Β που αποστέλλουν κατά περίπτωση οι Μονάδες Υγείας ή για τις Τ.ΟΜ.Υ. και διαβιβάζεται στο Υπ. Υγείας ένα για όλες τις Μ.Υ. και ένα για όλες τις Τ.ΟΜ.Υ.) 

10. 

Υγειονομική Περιφέρεια:…………………………………............................... 

11. 

α)Πλήθος Μονάδων Υγείας:…………………………………………………… β)Συνολικός Αριθμός Τ.ΟΜ.Υ:….…………………….................................... 

12. 

Συνολικός Αριθμός Ενδιαφερομένων φορέων/ Δομών για επίσκεψη: α) Συνολικός Αριθμός Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης:………………………………………………………………... 

β) Συνολικός Αριθμός Δομών Ειδικής Εκπαίδευσης:…………………..…….. γ) Συνολικός Αριθμός Φορέων/ Δομών Κοινωνικής Φροντίδας:…………….. 

13. 

Συνολικός Αριθμός Μελών Ομάδας Συντονισμού…..……………………….. 

14. 

Ειδικότητες Ιατρών – Επαγγελματιών Υγείας: 

α) Παιδίατρος:……… β) Επισκέπτης/-τρίας Υγείας:……….γ) Μαία/-της:…... δ)Νοσηλευτής/ -τρία:…….ε) Κοιν. Λειτουργός: ……..στ) Άλλο:…...……….. 

16. 

Συνολικός αριθμός επισκέψεων.......................................................................... 

17. 

Συνολικός αριθμός ομάδων Εφήβων – Νέων Α.Μ.Ε.Α:…………..………........ 

18. 

Συνολικός Αριθμός Εφήβων – Νέων Α.Μ.Ε.Α:……………………………….. 

19. 

Συνολικός Αριθμός Στελεχών Ειδικής Εκπαίδευσης που συνοδεύουν την ομάδα:…………………………………………………………………………... 

20. 

Ενέργειες προετοιμασίας: 

α) Συνολικός Αριθμός Συναντήσεων:………………………………………….. β) Συνολικός Αριθμός ομιλιών……..................................................................... 

11. 

Πλήθος Περιπτώσεων Αξιοποίησης Ειδικού Υλικού:………………………… 

12. 

Επίσκεψη Χώρων: α) Περιβάλλοντες χώροι της μονάδας υγείας που σχετίζονται με την πρόσβαση 

σε αυτήν (πλήθος):……………………………………………… β) Κεντρική Είσοδος – Θυρωρείο – Γκισέ πληροφοριών (πλήθος):…………… γ) Διοικητικοί Χώροι Εξυπηρέτησης κοινού -Αίθουσα 

Αναμονής(πλήθος):……………………………………………………….…. δ) Ανελκυστήρες – Σκάλες – εντοπισμός εμποδίων στους διαδρόμους 

(πλήθος):………………………………………………………………….…. ε) Παιδιατρικό Ιατρείο (πλήθος):………………………………………………. στ) Γυναικολογικό Ιατρείο (πλήθος):………………………………………….. ζ) Παθολογικό Ιατρείο (πλήθος):……………………………………………… η) Οδοντιατρείο (πλήθος):……………………………………………………... θ) Ακτινολογικό ή Μικροβιολογικό εργαστήριο (πλήθος):…………………… ι) Αίθουσα εμβολιασμών (πλήθος):…………………………………………… ια) Αίθουσα συναντήσεων (πλήθος):…………………………………………. 

Σημείωση: Στα πεδία 11) & 12) σημειώνεται ο συνολικός αριθμός που προκύπτει από το άθροισμα των αντίστοιχων πεδίων του εντύπου Β στα οποία έχει σημειωθεί η ένδειξη «Ναι».