Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2023

Υπόμνημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών προς τον Πρωθυπουργό της Χώρας κο Κυριάκο Μητσοτάκη ενόψει της 3ης του Δεκέμβρη, Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία – Μέρος 3ο

 

Υπόμνημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών προς τον Πρωθυπουργό της Χώρας κο Κυριάκο Μητσοτάκη ενόψει της 3ης του Δεκέμβρη, Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία – Μέρος 3ο

Θέματα Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών:

• Διευθέτηση ως προς τη λειτουργία του συστήματος αναγγελίας στάσεων εντός των οχημάτων. Έχουμε γίνει δέκτες παραπόνων από συναδέλφους ότι σε πολλά μέσα των οδικών συγκοινωνιών δε λειτουργεί το σύστημα αναγγελίας των στάσεων ή σε άλλες περιπτώσεις είναι υπερβολικά χαμηλή η ένταση της εκφώνησης, ενώ η συμπεριφορά των οδηγών σε πολλές περιπτώσεις είναι απρεπής απέναντι στους συναδέλφους. Κάποιες φορές δε, ούτε καν η οθόνη είναι σε λειτουργία, προκειμένου να τη διαβάσει ο διπλανός από τον επιβάτη με οπτική αναπηρία, ώστε να τον ενημερώσει σε ποια στάση κατευθύνονται, με αποτέλεσμα πολλές φορές οι συνάδελφοι μας να αποβιβάζονται σε λανθασμένη στάση. Επιπροσθέτως, επιβάλλεται η εταιρεία που έχει την αρμοδιότητα συντήρησης του συστήματος αναγγελίας στάσεων να προβεί άμεσα σε ενημέρωσή του, προκείμενου να συμπεριλάβει αλλαγές σε γραμμές που έχουν παρατηρηθεί το τελευταίο διάστημα λόγω της λειτουργίας νέων σταθμών μετρό και σε κάθε περίπτωση να ενημερώνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, έτσι ώστε να μην υφίστανται άσκοπη ταλαιπωρία τα άτομα με οπτική αναπηρία. Επίσης, επιβάλλεται να ενταχθούν στο πρόγραμμα τηλεματικής τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ που έχουν ενταχθεί τα τελευταία τέσσερα περίπου χρόνια και εκτελούν διαδρομές στις γραμμές του ΟΑΣΑ.

Επιπλέον, όσον αφορά στην ηλεκτρονική αναγγελία των διερχόμενων οχημάτων μη σταθερής τροχιάς από τις υπαίθριες στάσεις κρίνεται απαραίτητη εκτός της αναγραφής και η βελτίωση της φωνητικής αναγγελίας (ένταση) προκειμένου να καταστεί αποτελεσματική η ενημέρωση των ατόμων με οπτική αναπηρία για το χρόνο άφιξης των οχημάτων, κυρίως στις μεγάλες λεωφόρους που παρατηρείται υπερβολικός θόρυβος. Επίσης, απαραίτητη κρίνεται και η φωνητική αναγγελία τυχόν έκτακτων ανακοινώσεων που αναγράφονται στην οθόνη. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να τοποθετηθούν πλατφόρμες σε όλες τις στάσεις, καθώς διευκολύνουν τον εντοπισμό τους και την επιβίβαση και αποβίβαση.

• Όσον αφορά στα μέσα σταθερής τροχιάς, μερικές φορές παρατηρείται το φαινόμενο η φωνητική αναγγελία στάσεων να πραγματοποιείται σε πολύ χαμηλή ένταση, γεγονός που την καθιστά αναποτελεσματική, αφού οι επιβάτες δεν είναι σε θέση να ακούσουν τις παρεχόμενες πληροφορίες. Σημειώνουμε ότι ιδιαίτερα για τους επιβάτες με οπτική αναπηρία, η υπηρεσία φωνητικής αναγγελίας στάσεων είναι άκρως απαραίτητη, καθότι δεν είναι σε θέση λόγω της αναπηρίας τους να αναγνώσουν τον σχετικό πίνακα αναγραφής των στάσεων και για τον λόγο αυτό περιέρχονται εξαιτίας της αναποτελεσματικότητας της ως άνω υπηρεσίας σε πλήρη αδυναμία να γνωρίζουν σε ποιο σταθμό κατευθύνονται.

Επίσης, στους σταθμούς του ΗΣΑΠ κατά την αποβίβαση και επιβίβαση ο μηχανοδηγός δεν έχει οπτική επαφή κατά μήκος του συρμού και πολλές φορές κλείνουν οι πόρτες προτού ολοκληρωθεί η αποβίβαση ή επιβίβαση, με αποτέλεσμα να έχουν συμβεί ατυχήματα.

Επιπλέον, πρόταση των φορέων μας είναι η διεξαγωγή σεμιναρίων, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Κινητικότητας Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης του Π.Σ.Τ., σε τεχνικές συνοδείας των  security των σταθμών για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ατόμων με οπτική αναπηρία.

• Όσον αφορά στην εφαρμογή “OASA Telematics”, αυτό χρήζει άμεσης αναβάθμισης, δεδομένου ότι πολύ συχνά δεν ανταποκρίνεται στο ρόλο της ή αναφέρει εντελώς λανθασμένα τον χρόνο άφιξης του οχήματος. Η εφαρμογή αυτή είναι πολύ σημαντική για τον προγραμματισμό του χρόνου που πρέπει να διαθέσει ο επιβάτης προκειμένου να μεταβεί στον προορισμό του και ειδικά για τα άτομα με οπτική αναπηρία που είναι χρήστες κινητών τηλεφώνων και της συγκεκριμένης εφαρμογής, εάν χάσουν ένα όχημα λόγω δυσλειτουργίας της εφαρμογής είναι αναγκασμένοι να περιμένουν για αρκετή ώρα εν αναμονή του επόμενου.

• Ενόψει του επικείμενου εμπλουτισμού του στόλου των οχημάτων με νέα ηλεκτρικά και αθόρυβα κρίνεται επιβεβλημένο να χρησιμοποιηθεί η εμπειρία χωρών του εξωτερικού για τη δημιουργία διακριτικού θορύβου κατά τη μετακίνησή τους, προκειμένου να αποφευχθεί κάποιο ατύχημα.

• Η επιδότηση των καρτών του ΟΑΣΑ για τα άτομα με αναπηρία να είναι ετήσια και η ενεργοποίηση και επιδότησή της να πραγματοποιείται μέσω της εφαρμογής Athena card, η οποία θα πρέπει να είναι πλήρως προσβάσιμη για τα άτομα με οπτική αναπηρία.

• Οριστική διευθέτηση της δωρεάν διέλευσης των αναπηρικών αυτοκίνητων. Εφαρμογή του ν. 4782/2021, αναφορικά με τον καθορισμό των διαδικασιών εφαρμογής της ενιαίας κάρτας για την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων των ατόμων με αναπηρία από τους σταθμούς διοδίων όλων των αυτοκινητόδρομων της χώρας. Παρά το γεγονός ότι με την ψήφιση του άρθρου 17 του ν.4903/2022, εξειδικεύτηκε η εν λόγω ρύθμιση, ώστε το όχημα να έχει απαλλαγή ακόμη και αν ο δικαιούχος δεν επιβαίνει σε αυτό, σε περίπτωση που η μετακίνηση γίνεται προς εξυπηρέτηση αυτού, δεν έχει ολοκληρωθεί έως σήμερα η διαδικασία έκδοσης κάρτας.

• Πρόβλεψη για την προσβασιμότητα στα νεοαναγειρόμενα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια και σταδιακή μετατροπή των παλαιών, ώστε να γίνουν προσβάσιμα μέσα σε μια τριετία, καθώς και άμεση διαμόρφωση σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές όλων των εξωτερικών χώρων των αστικών κέντρων (πεζόδρομοι, πεζοδρόμια, πλατείες, πάρκα κ.λπ.) με τους κατάλληλους οδηγούς όδευσης τυφλών απαλλαγμένοι από κάθε λογής εμπόδια. Ηχητικές διατάξεις σε όλους τους φωτεινούς σηματοδότες στις διαβάσεις πεζών.

• Ετήσια επιχορήγηση του Κέντρου Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδος.

• Δημιουργία γραφείου υποδοχής επιβατών με αναπηρία για τη διευκόλυνση έκδοσης εισιτηρίων, επιβίβασης και αποβίβασης από τα υπεραστικά λεωφορεία, τα τρένα και τα πλοία, καθώς και στα αεροδρόμια όπου δεν υπάρχει τέτοια υπηρεσία.

• Έγκαιρη υπογραφή σύμβασης επιδότησης των ΚΤΕΛ κάθε έτος με ταυτόχρονη υποχρέωση παροχής υπηρεσιών από τα ΚΤΕΛ, που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των ατόμων με αναπηρία. Υπογραφή ανάλογης σύμβασης και με τις αεροπορικές εταιρίες για τη χορήγηση μειωμένου εισιτηρίου στα άτομα με οπτική αναπηρία και στους συνοδούς τους (50% έκπτωση) για τις πτήσεις του εσωτερικού, όπως ίσχυε στην κρατική Ολυμπιακή ή πλήρης απαλλαγή από τους φόρους αεροδρομίου σε άτομα με οπτική αναπηρία με ποσοστό 80% και άνω.

Θέματα Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Υπουργείου Ανάπτυξης και Γενικής Γραμματείας Εμπορίου:

• Προσβασιμότητα όλων των ιστοσελίδων των δημόσιων φορέων και επιδότηση για την ανακατασκευή μη προσβάσιμων ιστοσελίδων ιδιωτικών φορέων γενικότερου ενδιαφέροντος. Επίσης, η προσαρμογή σε προβάσιμη μορφή των εφαρμογών για κινητές συσκευές δημόσιων φορέων, αλλά και ιδιωτικών γενικού ενδιαφέροντος.

• Πρόσβαση στις ετικέτες των προϊόντων ως προς τα συστατικά τους, και ιδιαιτέρως στην ημερομηνία λήξης, με ειδικό λογισμικό στο κινητό που θα διαβάζει τις ειδικά προσαρμοσμένες ετικέτες, καθώς και πρόσβαση, στις οδηγίες χρήσης, την εγγύηση και τις σχετικές συμβάσεις, όπου απαιτούνται, καθώς και αναγραφή σε γραφή Braille της ονομασίας του προϊόντος και της ημερομηνίας λήξης. Εναλλακτικά τα ανωτέρω θα μπορούσαν να γίνουν για όλα τα προϊόντα με την χρήση QR Code όπου σε κάποια προϊόντα θα υπάρχουν τα προαναφερθέντα στοιχεία, ενώ σε άλλα θα μπορούσαν να ενσωματωθούν και οι οδηγίες χρήσης.

• Ανεμπόδιστη πρόσβαση στις τραπεζικές συναλλαγές, με έκδοση χρεωστικής κάρτας, καθώς και πιστωτικής, σε οποιοδήποτε τυφλό ή άτομο με προβλήματα όρασης που πληροί τις προϋποθέσεις, χωρίς περιορισμούς, καθώς και προσαρμογή όλων των ΑΤΜ για χρήση από την προαναφερθείσα κατηγορία ατόμων. Επίσης επέκταση του phone banking σε όλες τις ηλεκτρονικές τραπεζικές συναλλαγές, πλήρη προσβασιμότητα στο internet banking, στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στις πληρωμές μέσω pos.

Ειδικότερα στο Phone Banking να μην υπάρχει περιορισμός στο ωράριο εξυπηρέτησης από εκπρόσωπο του τραπεζικού φορέα και να μην χρειάζεται για κάθε συναλλαγή η πιστοποίηση εκ νέου των στοιχείων του συναλλασόμενου και έγκριση της συναλλαγής από προϊστάμενο.

Θέματα για Υπουργείου Πολιτισμού:

• Προσβασιμότητα στα τηλεοπτικά προγράμματα και υποχρεωτικές μεταγλωττίσεις των συνεντεύξεων σε δελτία ειδήσεων καθώς και ακουστική περιγραφή των ταινιών, με προμήθεια σχετικού αποκωδικοποιητή δωρεάν σε κάθε άτομο με προβλήματα όρασης σε ποσοστό 80% και άνω.

• Δημιουργία κατάλληλης υποδομής στο Εθνικό Θέατρο για την ακουστική περιγραφή των παραστάσεων, τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα για κάθε έργο και πρόβλεψη των θέσεων που προορίζονται για άτομα με προβλήματα όρασης, στις δύο πρώτες σειρές, σε δημόσια και ιδιωτικά θέατρα και λοιπούς πολιτιστικούς χώρους, όπως π.χ. Μέγαρα Μουσικής Αθήνας – Θεσσαλονίκης κλπ.

• Επανέκδοση της κάρτας πολιτισμού για τους τυφλούς και τα άτομα με προβλήματα όρασης με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω για τη δωρεάν είσοδο αυτών και των συνοδών τους στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους καθώς και για είσοδο σε θέατρα, κινηματογράφους και λοιπές πολιτιστικές εκδηλώσεις με πληρωμή ενός εισιτηρίου για τον τυφλό και το συνοδό του, διότι συχνά ο συνοδός είναι άνεργος ή χαμηλού εισοδήματος ή εθελοντής- συνοδός οπότε το εισιτήριό του καλείται να πληρώσει ο συνοδευόμενος τυφλός προκειμένου να εξυπηρετηθεί. Προτείνουμε στην περίπτωση αυτή η επιχείρηση που θα υφίσταται την επιβάρυνση να αποστέλλει σε ειδική προς τούτο υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού τον αριθμό της κάρτας πολιτισμού του τυφλού προκειμένου να αποζημιωθεί- επιδοτηθεί για την παροχή αυτή.

• Προσβασιμότητα στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους για τους τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης δεν είναι η δημιουργία ραμπών αλλά η δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τα σχετικά εκθέματα. Προς τούτο προτείνουμε: α) Οι ως άνω χώροι να εξοπλίζουν τον τυφλό, αλλά και κάθε ενδιαφερόμενο, με μηχάνημα το οποίο θα κάνει ακουστική περιγραφή των εκθεμάτων στην ελληνική γλώσσα οπωσδήποτε, αλλά και στις κυριότερες ευρωπαϊκές εί δυνατόν. Είναι μία μέθοδος που χρησιμοποιείται ευρέως σε πολλά μεγάλα μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους του εξωτερικού και υπάρχει η σχετική τεχνογνωσία. β) Για τα σπουδαιότερα εκθέματα να δημιουργηθούν σε συνεργασία και με τις σχολές καλών τεχνών αντίγραφα σε κάθε μεγάλο μουσείο και αρχαιολογικό χώρο, ώστε να μπορούν να τα απολαύσουν με την αφή όχι μόνο οι τυφλοί και τα άτομα με προβλήματα όρασης αλλά και μαθητές σχολείων και κάθε ενδιαφερόμενος δεδομένου ότι η αφή, σε συνεργασία με την όραση, δίνει σε κάθε άνθρωπο διαφορετική αίσθηση του έργου τέχνης. γ) Να χορηγούνται γάντια μιας χρήσης ως έσχατη λύση στους τυφλούς και τα άτομα με προβλήματα όρασης προκειμένου να αγγίζουν εκθέματα, αν και στην περίπτωση αυτή η αίσθηση του έργου τέχνης μειώνεται σημαντικά.

• Κάθε φορά που ο τυφλός ή το άτομο με προβλήματα όρασης αγοράζει ένα βιβλίο σε έντυπη μορφή να του παραχωρείται ο τίτλος και σε ηλεκτρονική προσβάσιμη μορφή.

• Αναγνώριση του πτυχίου και της άδειας άσκησης επαγγέλματος των τυφλών αποφοίτων του δημόσιου ΙΕΚ τυφλών ξεναγών ως ισότιμοι με των λοιπών ξεναγών.

• Προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Πολιτισμού πολιτιστικών προγραμμάτων να είναι η προσβασιμότητα τους σε άτομα με προβλήματα όρασης καθώς και η χρηματοδότηση από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου να έχει ως προϋπόθεση την οπτική περιγραφή των ταινιών.

Θέματα Υπουργείου Δικαιοσύνης: Για τα δικαιοπρακτικά δικαιώματα και την πρόσβαση στη δικαιοσύνη:

• Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που ταλανίζει τους τυφλούς είναι η περιορισμένη δικαιοπρακτική ικανότητα (απαιτείται παρουσία μαρτύρων για την υπογραφή των τυφλών ατόμων για τις τραπεζικές τους συναλλαγές, ενώπιον συμβολαιογράφων κ.λπ.), γεγονός που δυσκολεύει αφάνταστα την καθημερινότητά μας και παραβιάζει το απόρρητο των προσωπικών μας δεδομένων. Θεωρούμε απαράδεκτο στον 21ο αιώνα οι τυφλοί να λογίζονται από τον Αστικό Κώδικα και τους νόμους ως οιονεί άτομα περιορισμένης δικαιοπρακτικής ικανότητας, να υποχρεώνονται να αποποιηθούν του δικαιώματος της τήρησης προσωπικών δεδομένων με την υποχρεωτική παρουσία μαρτύρων ακόμα και για απλές δικαιοπρακτικές ενέργειες, όπως παραδείγματος χάρη η ανάληψη του μισθού τους από την τράπεζα, και να μην είναι ελεύθεροι να υπογράφουν υπ’ ευθύνη τους από τις μικρότερες μέχρι τις μεγαλύτερες συμβάσεις που απαιτεί η καθημερινότητα, όπως οι λοιποί πολίτες. Άλλωστε σταδιακά καθιερώνεται σε κάποιους τομείς και η ηλεκτρονική υπογραφή.

• Ζητάμε να καταστούν προσβάσιμα στους τυφλούς και στα άτομα με προβλήματα όρασης (οδηγοί όδευσης, φωνητική αναγγελία στους ανελκυστήρες, ενδείξεις Braille, προειδοποιητική ανάγλυφη λωρίδα στο δάπεδο για την ύπαρξη σκάλας, πινακίδες σε μεγαλογράμματη γραφή κλπ) τα δικαστικά κτίρια της χώρας και οι φυλακές και να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα από τους δικαστικούς υπαλλήλους οι τυφλοί δικηγόροι και οι δικηγόροι με προβλήματα όρασης, καθώς και όσοι προσέρχονται αυτοπροσώπως για διεκπεραίωση δικής τους υπόθεσης.

Θέματα Υπουργείου Εθνικής Άμυνας:

• Σχετικά με το μέρισμα που λαμβάνουν οι τυφλοί συνταξιούχοι στρατιωτικοί από το Μετοχικό Ταμείο Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας  ζητάμε τη συνέχιση επιδότησής του από τον κρατικό προϋπολογισμό ή εναλλακτικά την εξαίρεση από την περικοπή της 1ης Ιουλίου 2016, εφόσον με τις δύο προαναφερθείσες περικοπές το μέρισμα έχει μειωθεί μέχρι 70%, μείωση πολύ σοβαρή στις χαλεπές οικονομικά ημέρες που διανύουμε ως χώρα. Σημειώνουμε ότι οι ως άνω συνταξιούχοι είναι ελάχιστοι, στοιχείο που είναι πολύ εύκολο να διασταυρωθεί.

• Θα θέλαμε να μας διευκρινιστεί εάν ισχύει παλαιότερη απόφαση, σύμφωνα με την οποία τα παιδιά των τυφλών υπηρετούν στο κοντινότερο σημείο του τόπου κατοικίας των γονέων τους κατά την άσκηση των στρατιωτικών τους καθηκόντων, προκειμένου να είναι σε θέση να βοηθούν τους ανάπηρους γονείς τους στην καθημερινότητά τους. Σε αντίθετη περίπτωση θα επιθυμούσαμε την εκ νέου ενεργοποίησή της.

• Στο φιλανθρωπικό σωματείο Φάρος Τυφλών της Ελλάδος λειτουργούν από το 1955 εργαστήρια, τα οποία έχουν δώσει τη δυνατότητα να ζήσουν αξιοπρεπώς και να συνταξιοδοτηθούν πολλές δεκάδες τυφλοί. Επί πολλές δεκαετίες, ο Ελληνικός Στρατός στήριξε τα εργαστήρια αυτά, αναθέτοντας πολλές παραγγελίες στο φορέα αυτό και εφοδιαζόμενος προϊόντα, τα οποία δεν υστερούν καθόλου σε ποιότητα, ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν μεγάλο κοινωνικό έργο. Επειδή τελευταία παρουσιάστηκαν προβλήματα στις σχετικές αναθέσεις, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το εργασιακό και συνταξιοδοτικό μέλλον δεκάδων τυφλών συμπολιτών μας, ζητάμε να σκύψετε προσωπικά στο ευαίσθητο αυτό θέμα και να εξασφαλίσετε τη μόνιμη ροή αναθέσεων απαραίτητων για το στράτευμα προϊόντων στον εν λόγω φορέα.

Θέματα Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη:

• Προσβασιμότητα

Για να είναι ένας χώρος προσβάσιμος για τα άτομα με αναπηρία όρασης επιβάλλεται να ληφθούν τα ακόλουθα μέτρα προσβασιμότητας:

• Σχεδιάγραμμα, χάρτης ή μακέτα της κάτοψης του κτιρίου στην είσοδο, τα οποία θα πρέπει να είναι ανάγλυφα ή τρισδιάστατα, και σε χρωματική αντίθεση, με μεγάλους χαρακτήρες και γραφή Braille.

• Οδηγοί όδευσης τυφλών σε αντίθεση υφής και χρώματος με το έδαφος, οι οποίοι θα οδηγούν από την είσοδο του κτιρίου σε βασικά σημεία, όπως υποδοχή, γραφείο αξιωματικού υπηρεσίας, ανελκυστήρες, σκάλες κλπ.

• Χρωματικές αντιθέσεις σε πόρτες γραφείων και πόμολα για να γίνονται εύκολα αντιληπτά

• Πινακίδες γραφείων σε γραφή Braille, σε χρωματική αντίθεση και με μεγάλους ή/και ανάγλυφους χαρακτήρες.

• Ανελκυστήρες με φωνητική αναγγελία των ορόφων και κουμπιά στη γραφή Braille και ανάγλυφα, μεγάλα και σε χρωματική αντίθεση.

• Προειδοποιητικές επιφάνειες σε αντίθεση υφής και χρώματος πριν από την αρχή μιας σκάλας και αντίστοιχη λωρίδα Stop στο τελείωμα κάθε σκαλιού.

• Φωσφορίζουσες ταινίες σε τζάμια, γυάλινες πόρτες, γυάλινα διαχωριστικά όπως επίσης και σε τυχόν κολώνες που υπάρχουν στο χώρο.

• Εκπαίδευση

Εκπαίδευση από την Υπηρεσία Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών του προσωπικού σε τεχνικές βλέποντος οδηγού (τεχνικές συνοδείας) αλλά και σε κανόνες σωστής επικοινωνίας και συναλλαγής με άτομα με οπτική αναπηρία. Η εκπαίδευση αυτή θα πρέπει να γίνεται μέσα από σεμινάρια συστηματικά και σε σταθερά χρονικά διαστήματα, έτσι ώστε να είναι διαρκής και να εξασφαλίζεται η συνεχής ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση όλου του προσωπικού.

Στη συνέχεια θα είναι σωστό να γίνει μία πιο εξειδικευμένη εκπαίδευση των αξιωματικών έτσι ώστε να υπάρχει πάντα σε κάθε αστυνομικό τμήμα εξειδικευμένο προσωπικό που να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει αποτελεσματικά τους πολίτες με οπτική αναπηρία που προσέρχονται στις υπηρεσίες.

• Ενημέρωση:

Μία γενικότερη ενημέρωση μπορεί να γίνει μέσα από τις ακόλουθες δράσεις:

• Διανομή φυλλαδίων με τις υπηρεσίες των επισήμων φορέων των ατόμων με οπτική αναπηρία.

• Δημιουργία εκπαιδευτικού φυλλαδίου που να αναφέρει επιγραμματικά και μέσα από εικόνες τις βασικές τεχνικές συνοδείας αλλά και κανόνες σωστής συμπεριφοράς και συναλλαγής προς τα άτομα με οπτική αναπηρία.

• Δημιουργία μιας κάρτας η οποία θα περιλαμβάνει βασικές οδηγίες και θα υπάρχει στα περιπολικά για πιο άμεση πρόσβαση των αστυνομικών που τύχει να συναντήσουν άτομα με οπτική αναπηρία στη βάρδιά τους ή μετά από κλήση.

• Ενημέρωση των στελεχών της άμεσης δράσης ώστε να δίνουν προτεραιότητα, εάν είναι εφικτό, σε κλήσεις ή μηνύματα ατόμων με αναπηρία όρασης, τα οποία βιώνουν μία δύσκολη ή επικίνδυνη κατάσταση όπως π.χ. κλοπή, απειλή, ενδοοικογενειακή βία, αποκλεισμός πρόσβασης, κ.λ.π.

• Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των αστυνομικών, έτσι ώστε να κινητοποιούνται σε τυχόν παραβάσεις που πέφτουν στην αντίληψή τους και θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα ή δυσχεραίνουν την κίνηση των πεζών με οπτική αναπηρία, όπως πχ. δημόσια έργα χωρίς την κατάλληλη φύλαξη σε δρόμους και πεζοδρόμια, αυτοκίνητα σταθμευμένα σε πεζόδρομους και πεζοδρόμια, οδηγοί όδευσης τυφλών και ράμπες κατειλημμένοι από οχήματα κάθε είδους, κλπ.

• Μεταγραφή στη γραφή Braille των βασικών εντύπων της αστυνομίας τα οποία θα μπορούν να αποσταλούν επίσης και με email στους ενδιαφερόμενους.

• Μέριμνα ώστε η ιστοσελίδα της αστυνομίας να γίνει προσβάσιμη για τα άτομα με οπτική αναπηρία σύμφωνα με τις προδιαγραφές.

• Ενημέρωση των φορέων των ατόμων με οπτική αναπηρία σχετικά με τα επιχειρησιακά κέντρα για την ενδοοικογενειακή βία, προκειμένου να ενημερώσουν τα μέλη τους.

• Δημιουργία ενός σύντομου φυλλαδίου στα αγγλικά για την ενημέρωση τυχόν προσφύγων, μεταναστών και τουριστών με οπτική αναπηρία που εισέρχονται στην Ελλάδα, σχετικά με τις υπηρεσίες που μπορούν να λάβουν από τους επίσημους φορείς των τυφλών.

• Για την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη σύμφωνα με το άρθρο 6, παρ. 1, εδαφ. β, ε, η, ι του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας να επιβάλλεται στους οδηγούς παραβάτες βαρύτερη ποινή από την προβλεπόμενη, δεδομένου ότι τα άτομα με αναπηρία στην όραση εκτίθενται σε μεγάλο βαθμό σε πολλαπλούς κινδύνους καθημερινά κατά τις μετακινήσεις τους ως πεζοί.

• Εξοικείωση με την αναπηρία όρασης για όλα τα ανωτέρω από την Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών και την Υπηρεσία Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών σε μία ή δύο επισκέψεις ανά εξάμηνο στη Σχολή Αξιωματικών.

• Χορήγηση άδειας κυκλοφορίας στο δακτύλιο σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής στους υπαλλήλους και τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Όπως έχει συμβεί και με τους προκατόχους σας, αναμένουμε να ορίσετε συνάντηση με τους φορείς μας για τη συζήτηση και επίλυση στο μέτρο του εφικτού των ανωτέρω.

Με εκτίμηση

Για το Γ.Σ. της Ε.Ο.Τ.

Ο Πρόεδρος                                                                             Η Γενική Γραμματέας

Νικόλαος Γιαλλούρης                                                 Παρασκευή Τσαβαλιά

Με εκτίμηση

Για το Δ.Σ. του Π.Σ.Τ.

Ο Πρόεδρος                                                                Η Γενική Γραμματέας

Δημήτριος Σηφάκης                                                    Θεοδώρα Φαρδέλα