Νέες διατάξεις για αναπήρους του ποινικού κώδικα και της ποινικής δικονομίας με το νόμο 4267 του 2014 Κατάδικοι ή υπόδικοι που έχουν αναπηρία 80% θα εντάσσονται στο μέτρο της ηλεκτρονικής παρακολούθησης (βραχιολάκι)
Παράλληλα με άλλη τροπολογία, προτείνεται και η μη επιβολή προσωρινής κράτησης σε κατηγορούμενους που πάσχουν από νοσήματα των οποίων το ποσοστό αναπηρίας είναι 80%.
Παράλληλα με άλλη τροπολογία, προτείνεται και η μη επιβολή προσωρινής κράτησης σε κατηγορούμενους που πάσχουν από νοσήματα των οποίων το ποσοστό αναπηρίας είναι 80%.
Του Μανώλη Μπασιά
Δημοσιεύω σήμερα τις νέες διατάξεις του ποινικού Κώδικα και του
Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, ξεκινώντας από κείμενο εφημερίδας για την καλλίτερη
κατανόησή τους.
Κλείνω το παρόν κείμενό μου με τις παλαιότερες διατάξεις που έχουν
σχέση με την υπό όρο απόλυση και την επιμέτρηση της ποινής.
Ρύθμιση με την οποία κατάδικοι ή υπόδικοι που έχουν αναπηρία 80% θα εντάσσονται στο μέτρο της ηλεκτρονικής παρακολούθησης (βραχιολάκι) περιλαμβάνει τροπολογία του Υπουργείου Δικαιοσύνης που έχει ενταχθεί στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης παιδιών και της παιδικής πορνογραφίας.
Η
ρύθμιση χαρακτηρίζεται ως «προδήλως ανθρωπιστικού χαρακτήρα» και αφορά όσους
κατηγορούνται ή έχουν καταδικαστεί για οποιαδήποτε κακουργηματική πράξη πλην
της εσχάτης προδοσίας και του άρθρου 187Α που αφορά την σύσταση εγκληματικής
οργάνωσης.
Παράλληλα
με άλλη τροπολογία, προτείνεται και η μη επιβολή προσωρινής κράτησης σε
κατηγορούμενους που πάσχουν από νοσήματα των οποίων το ποσοστό αναπηρίας είναι
80%.
Η τροπολογία υπογράφεται από την Άννα Μάνη Παπαδημητρίου, η οποία
είναι η Εισηγητής του νομοσχεδίου, τον Δημήτρη Κυριαζίδη και τον Μιχάλη Ταμήλο.
Δημοσιεύουμε τα σχετικά άρθρα
ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 137
NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4267
Καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης παιδιών
και της παιδικής πορνογραφίας και άλλες διατάξεις.
Άρθρο 19
11.
Στο τέλος της παραγράφου 1 του άρθρου 110Β του Ποινικού Κώδικα, όπως
ισχύει, προστίθενται εδάφια ως εξής:
«Με εξαίρεση τις πράξεις των άρθρων 134 και 187Α, η
διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν έχει εφαρμογή
σε καταδίκους των πράξεων του εδαφίου αυτού, αν πάσχουν από νοσήματα
με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα
τοις εκατό (80%) και άνω. Η διακρίβωση της αναπηρίας
γίνεται, μετά από αίτηση του καταδίκου, από το αρμόδιο συμβούλιο
πλημμελειοδικών, το οποίο διατάσσει
ειδική πραγματογνωμοσύνη, κατά τα οριζόμενα στην
παράγραφο 2 του άρθρου 110Α του Ποινικού Κώδικα.»
12.
Στο τέλος της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 282 του
Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, όπως ισχύει, προστίθενται εδάφια ως εξής:
«Με εξαίρεση τις πράξεις των άρθρων 134 και 187 Α, η
διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν έχει εφαρμογή
σε υποδίκους των πράξεων του εδαφίου αυτού, αν πάσχουν από νοσήματα
με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα
τοις εκατό (80%) και άνω. Η διακρίβωση της αναπηρίας
γίνεται, μετά από αίτηση του υποδίκου, από το αρμόδιο
δικαστικό όργανο, το οποίο διατάσσει ειδική πραγματογνωμοσύνη, κατά
τα οριζόμενα στην παράγραφο 2
του άρθρου 110Α του Ποινικού Κώδικα.»
Αρθρο: 110Α
Ημ/νία: 18.12.2008
«1. Η απόλυση υπό όρο χορηγείται ανεξαρτήτως της συνδρομής των
προϋποθέσεων των άρθρων 105 και 106, εφόσον ο κατάδικος νοσεί από σύνδρομο
επίκτητης ανοσοποιητικής ανεπάρκειας, από χρόνια νεφρική ανεπάρκεια και
υποβάλλεται σε τακτική αιμοκάθαρση, από ανθεκτική φυματίωση ή είναι
τετραπληγικός, καθώς και από κίρρωση του ήπατος με αναπηρία άνω του εξήντα επτά
τοις εκατό (67%) ή από γεροντική άνοια έχοντας υπερβεί το ογδοηκοστό έτος της
ηλικίας ή από κακοήθη νεοπλάσματα τελικού σταδίου.»
2. Η διακρίβωση της προϋποθέσεως της παραγράφου 1 γίνεται μετά από
αίτηση του καταδίκου από το αρμόδιο συμβούλιο Πλημμελειοδικών, το οποίο
διατάσσει ειδική πραγματογνωμοσύνη και η διαδικασία της καθορίζεται με κοινή
απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών
Ασφαλίσεων.
3. Η απόλυση υπό όρο κατά την παρ. 1 σημειώνεται στο Ποινικό Μητρώο
του καταδίκου και χορηγείται μόνο μία φορά.
Αρθρο: 105
Ημ/νία: 20.03.2013
Τίτλος Αρθρου
Κατάδικοι που δικαιούνται να απολυθούν
- Η παρ. 7 προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 3904/2010
(Α΄ 218/23.12.2010). - Η εντός "" φράση της παρ. 7 τίθεται όπως
αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 67 του ν. 4139/2013 (Α΄ 74/20.3.2013).
«7. Κάθε ημέρα παραμονής σε σωφρονιστικό κατάστημα κρατουμένων που
πάσχουν από ημιπληγία ή παραπληγία, σκλήρυνση κατά πλάκας ή έχουν υποβληθεί σε
επέμβαση μεταμόσχευσης καρδιάς, ήπατος, νεφρού ή μυελού ή είναι φορείς του
συνδρόμου επίκτητης ανοσοποιητικής ανεπάρκειας ή πάσχουν από κακοήθη
νεοπλάσματα ή από νεφρική ανεπάρκεια για την οποία γίνεται τακτική αιμοκάθαρση
και από φυματίωση κατά τη διάρκεια της θεραπείας της, υπολογίζεται ευεργετικά
ως δύο ημέρες εκτιόμενης ποινής. Το ίδιο ισχύει και: α) για κάθε πάθηση που το
διαπιστωμένο από υγειονομική επιτροπή «ποσοστό αναπηρίας είναι 67% και άνω», β)
για τις κρατούμενες μητέρες για όσο διάστημα έχουν μαζί τους τα ανήλικα τέκνα
τους. Για τον ευεργετικό υπολογισμό αποφασίζει ο κατά το Σωφρονιστικό Κώδικα
αρμόδιος δικαστικός λειτουργός, μετά από αίτηση του κρατουμένου και πρόταση του
Συμβουλίου Εργασίας Κρατουμένων. Η παρ. 3 του άρθρου 46 του ν. 2776/1999, ως
ισχύει, εφαρμόζεται αναλόγως για τα πειθαρχικά παραπτώματα των πιο πάνω
κρατουμένων».
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Ο ΕΙΣΑΓΓεΛΕΥΣ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ
Αθήνα 17 Φεβρουαρίου 2011 Αριθ. Πρωτ. 500 / Γνωμ. 3
Προς
Το Νοσοκομείο Κρατουμένων Κορυδαλλού
Σε σχέση με τα αναφερόμενα στο υπ' αριθμ. 973/3-2-2011 έγγραφο σας
και ενόψει του άρθρου 24 ν. 1756/88, η γνώμη μας είναι η εξής:
κατά το άρθρο 105§7 Π.Κ. - όπως η παράγραφος αυτή προστέθηκε με το
άρθρο 4§2 ν. 3904/2010, ΦΕΚ 218σ/23-12-2010 «Κάθε ημέρα παραμονής σε
σωφρονιστικό κατάστημα κρατουμένων που πάσχουν από ημιπληγία ή παραπληγία,
σκλήρυνση κατά πλάκας ή έχουν υποβληθεί σε επεμβάσεις μεταμόσχευσης καρδιάς ή
ήπατος, νεφρού ή μυελού ή είναι φορείς του συνδρόμου επίκτητης ανοσοποιητικής
ανεπάρκειας ή πάσχουν από κακοήθη νεοπλασία ή από νεφρική ανεπάρκεια για την
οποία γίνεται τακτική αιμοκάθαρση και από φυματίωση κατά τη διάρκεια της
θεραπείας της, υπολογίζεται ευεργετικά ως δύο ημέρες εκτιόμενης ποινής. Το ίδιο
ισχύει και α) για κάθε πάθηση που το διαπιστωμένο από υγειονομική επιτροπή
ποσοστό αναπηρίας είναι 80% και άνω, β) για τις κρατούμενες μητέρες, για όσο
διάστημα έχουν μαζί τους τα ανήλικα τέκνα τους ...».
Κατά την εισηγητική έκθεση του άνω νόμου «Ε) Ευεργετικός υπολογισμός
της ποινής.
Με το ισχύον καθεστώς προβλέπεται ο ευεργετικός υπολογισμός ημερών
ποινής λόγω εργασίας (άρθρο 46 του Σωφρονιστικού Κώδικα, ν. 2776/1999). Με το
σχέδιο νόμου προτείνεται ο ευεργετικός υπολογισμός ημερών ποινής και για
ορισμένες κατηγορίες βαρέως πασχόντων κρατουμένων, καθώς και νια τις μητέρες
που κρατούνται μαζί με τα ανήλικα (μέχρι 3 ετών) παιδιά τους. Το προνόμιο αυτό
οφείλει η πολιτεία να το παράσχει στις άνω κατηγορίες κρατούμενων, οι οποίοι
αδυνατούν να εργασθούν στο κατάστημα κράτησης και να επιτύχουν έτσι την
ταχύτερη απόλυσή τους».
Από τα ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι στις άνω κατηγορίες κρατουμένων
επεκτείνεται μόνο το μέτρο του ευεργετικού υπολογισμού της ποινής και δη, διότι
ως εκ της φύσεως των παθήσεών τους δεν μπορούν να εργαστούν (συνεπώς δεν
μπορούσαν μέχρι τώρα να δεχθούν την ευεργεσία αυτού του μέτρου). Πρόκειται
δηλαδή για επέκταση του ευεργετικού υπολογισμού των ημερών εργασίας και μόνο.
Επομένως, δεν θίγονται οι λοιπές προϋποθέσεις της σήμερα §6 του
άρθρου 105 Π Κ. Η σήμερα §7 του άρθρου 105 Π Κ δέον να θεωρηθεί ως συνέχεια του
πρώτου εδαφίου της §6 του άρθρου.
Άλλωστε, εκ του πράγματος προκύπτει το άνω συμπέρασμα, αφού επί
πρόσκαιρου καθείρξεως (5 ετών και άνω - άρθρο 52§3 ΠΚ) πάντοτε θα εκτίεται στις
φυλακές το ήμισυ αυτής (σύμφωνα με τον νέο υπολογισμό της παρ. 7 του άρθρου 105
ΠΚ) και συνεπώς θα καλύπτεται το 1/3 αυτής, το οποίο απαιτεί η παρ. 6 του
άρθρου 105 ΠΚ.
Ο Αντεισαγγελέας Αρείου Πάγου
@@@
Παρέμβαση του ΣτΠ για τους κρατουμένους του Κορυδαλλού με αναπηρία
Με παρέμβασή του ο Συνήγορος του Πολίτη ζητεί να υπάρξει μέριμνα και
κατάλληλη μεταχείριση στους κρατουμένους με αναπηρία στο σωφρονιστικό κατάστημα
Κορυδαλλού. Παρόλα αυτά η ανεξάρτητη αρχή διαπίστωσε ότι στη συγκεκριμένη
περίπτωση δεν υπήρξε παράλειψη από τις υπηρεσίες και η κατάσταση
αντιμετωπίστηκε με όλα τα διαθέσιμα μέσα.
Ειδικότερα, ο Συνήγορος διαπίστωσε ότι για τους κρατουμένους με
αναπηρία δεν προβλέπεται ρητά υποχρέωση ειδικής μεταχείρισης και χωριστής
κράτησης, όπως συμβαίνει με γυναίκες, ανηλίκους και υπόδικους.
Επιπλέον, δεν λαμβάνεται εξειδικευμένη κρατική μέριμνα για την
υποστήριξή τους στην ικανοποίηση των καθημερινών αναγκών διαβίωσής τους, εφόσον
παρουσιάζουν αδυναμία αυτοεξυπηρέτησης. Η κάλυψη των αναγκών τους εντός των
καταστημάτων κράτησης παρέχεται μέσω της τακτικής παρακολούθησής τους στο
ιατρείο του καταστήματος και το νοσοκομείο κρατουμένων και της εθελοντικής
παροχής βοήθειας από συγκρατούμενούς τους.
Ο Συνήγορος του Πολίτη θεωρεί ότι από τη σκοπιά, πρώτον, της
συνταγματικής υποχρέωσης για ειδικά μέτρα προστασίας της αναπηρίας και,
δεύτερον, των διεθνών και ευρωπαϊκών κανόνων που επιτάσσουν συνθήκες κράτησης
συμβατές με την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, επιβάλλεται, εντός των σωφρονιστικών
καταστημάτων, η διαμόρφωση κατάλληλων συνθηκών διαβίωσης και περίθαλψης.
Με πόρισμά της, η ανεξάρτητη αρχή προτείνει προς τον ειδικό
γραμματέα Σωφρονιστικής Πολιτικής, τη δημιουργία ειδικής δομής, στο πλαίσιο των
σωφρονιστικών καταστημάτων, με εκπαιδευμένο προσωπικό για την εξυπηρέτηση των
κρατουμένων με σοβαρά προβλήματα αναπηρίας και, παράλληλα, ότι θα μπορούσε να
εξεταστεί η παροχή δυνατότητας υπ΄ όρους απόλυσης για όλες τις περιπτώσεις
κρατουμένων με υψηλό ποσοστό αναπηρίας, μετά από ειδική πραγματογνωμοσύνη.
Τέλος, η αρχή προτείνει να διερευνηθεί και η δυνατότητα της κατ΄
οίκον έκτισης ποινής, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και δικλείδες ασφαλείας.
Επιμέλεια: Μυρτώ Τσάβαλου
Πηγή: http://www.tvkosmos.gr/