Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι,
Η καλή συνάδελφος Μαρία Κάτρη μου έστειλε το πιο κάτω κείμενο, που σας
στέλνω και εγώ για να λάβετε γνώση, τί συμβαίνει με τα αναπηρικά
επιδόματα.
Ελπίζω να μη συμβεί κάτι κακό. Αν όμως εφαρμοσθεί η λειτουργικότητα,
τότε όλοι εμείς, που προσπαθήσαμε και κάναμε κάτι στη ζωή μας, θα
θεωρηθούμε λειτουργηκοί σε θα τεθούμε στο περιθώριο.
Και να μη λησμονούμε ότι η λειτουργικότητα, πριν από τρία χρόνια
ψηφίστηκε από τη Βουλή και είναι νόμος του Κράτους. Είναι ο νόμος 4512 του 2018 και το άρθρο 215 αυτού.
Ακολουθεί το δημοσίευμα
Αλεξάνδρα Κλειδαρά
Αναπηρικά επιδόματα: Στην αξιολόγηση της παροχής αναπηρικών επιδομάτων
στην χώρα μας προχωράει αρμόδια διεπιστημονική ομάδα εργασίας που
συστάθηκε με σκοπό να παραδώσει σχετικό πόρισμα στις 30 Σεπτεμβρίου
2020.
Σύμφωνα με απόφαση που αναρτήθηκε στην Διαύγεια προβλέπεται η
συγκρότηση Διεπιστημονικής Ομάδας Εργασίας με σκοπό την επεξεργασία
κειμένου πολιτικής που θα παραδοθεί σε αρμόδια διϋπουργική ομάδα στο
οποίο θα αποτυπώνονται οι άξονες πολιτικής για την ενσωμάτωση της
λειτουργικότητας στην αξιολόγηση της αναπηρίας για την παροχή
αναπηρικών επιδομάτων στην Ελλάδα.
Η ομάδα εργασίας φέρει την υποχρέωση να παραδώσει μέχρι 30 Σεπτεμβρίου
2020 στην αρμόδια διϋπουργική ομάδα, κείμενο πολιτικής που θα βασιστεί
σε κατευθυντήριες οδηγίες που θα δοθούν σε αυτή. Στο πλαίσιο αυτό το
κείμενο πολιτικής θα πρέπει να αναλύει τις εξής ευρείες θεματικές :
– Επισκόπηση βιβλιογραφίας και επιστημονικών μεθόδων επί της έννοιας
της λειτουργικότητας στην αξιολόγηση της αναπηρίας
– Αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης της αναπηρίας και της
αξιολόγησης της στην Ελλάδα
– Συγκριτική μελέτη συστημάτων αξιολόγησης της αναπηρίας με
λειτουργικά κριτήρια σε άλλα κράτη
– Πρόταση σεναρίων κατάλληλου μοντέλου λειτουργικής αξιολόγησης της
αναπηρίας για την Ελλάδα και ανάπτυξης αξόνων πολιτικής εκσυγχρονισμού
του πλαισίου απονομής αναπηρικών επιδομάτων
– Πρόταση σχετικού πιλοτικού προγράμματος.
Να σημειωθεί ότι στόχος είναι να υπάρξει μία συντονισμένη προσπάθεια
με τη συμμετοχή διάφορων υπηρεσιών του υπουργείου προκειμένου να
εξορθολογιστεί η διαδικασία αξιολόγησης της αναπηρίας και πιστοποίησης
της αναπηρίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μελετάται η καθολική εφαρμογή του πιλοτικού
προγράμματος, που εφαρμόζεται σήμερα σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Αχαΐα,
για την ηλεκτρονική καταγραφή των δικαιούχων επιδομάτων αναπηρίας. Με
την καθολική εφαρμογή της ηλεκτρονικής καταγραφής θα απαλλαχθούν οι
ασφαλισμένοι και από το παράβολο των 46 ευρώ που πληρώνουν σήμερα για
να περάσουν από τις επιτροπές των ΚΕΠΑ.
Να σημειωθεί ότι αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα ξεκίνησε το 2018 με την
σύμφωνη γνώμη των δανειστών για να καταχωρηθούν ηλεκτρονικά περίπου
200.000 αναπήρων που λαμβάνουν αναπηρικά επιδόματα, συνολικού
προϋπολογισμού 740 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα σε εφαρμογή έχει μπει η πιλοτική διαδικασία απονομής
προνοιακών επιδομάτων σε άτομα με αναπηρία από την Αττική, την
Θεσσαλονίκη και την Αχαΐα που υποβάλλουν για πρώτη φορά αίτηση
προνοιακού επιδόματος. Στο νέο πλαίσιο προηγείται η διοικητική
διαδικασία και ο αιτών εξετάζεται από τα ΚΕΠΑ, εφόσον πληροί όλες τις
λοιπές προϋποθέσεις.
Αυτή η μέριμνα σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική πλατφόρμα και τις
ψηφιακές διασταυρώσεις απλοποιεί σημαντικά την διαδικασία για τον
ανάπηρο.
Όσοι εντάσσονται στο πιλοτικό πρόγραμμα απαλλάσσονται από το παράβολο
των 46 ευρώ για εξέταση από τις Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕΠΑ. Οι
αιτήσεις υποβάλλονται μέσω ειδικού ηλεκτρονικού συστήματος.
https://www.dikaiologitika.gr/eidhseis/asfalish/306613/anapirika-epidomata-systithike-epitropi-gia-tin-aksiologisi-tous-mexri-30-septemvriou-to-porisma
Τελειώνω με το άρθρο του νόμου και την εισηγητική του έκθεση.
Νόμος 4512 του 2018 Άρθρο 215 περί προνοιακών επιδομάτων αναπήρων
ΝΟΜΟΣ 4512/ΦΕΚ Α 5/17.01.2018
Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις.
Άρθρο 215 περί προνοιακών επιδομάτων αναπήρων
Για καλύτερη κατανόηση προτάσσω την εισηγητική έκθεση του άρθρου και ακολούθως το ίδιο το άρθρο.
Εκείνο που πρέπει ιδιαίτερα να προσέξουμε είναι η εισαγόμενη λειτουργικότητα.
Δηλαδή, όταν ένας τυφλός ή άλλος ανάπηρος σπουδάζει ή σηκώνει ένα ακουστικό, ή αυτοεξυπηρετείται μέσα στο σπίτι παύει να είναι ανάπηρος;
Κι' αν σηκώνει ένα ακουστικό ή πηγαίνει στο μπάνιο παύει να χρειάζεται προστασία;
Όλα τα άλλα που δεν μπορεί να κάνει δε θα ληφθούν υπόψη;
Ο κόπος για να διαβάσει για να σπουδάσει ή να εργασθεί δε θα εκτιμηθεί καθόλου;
Για μας το μόνο που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη είναι η βαριά αναπηρία και τίποτε άλλο. Η αναπηρία και μόνο αρκεί και περισσεύει και τα υπόλοιπα δεν πρέπει να περάσουν, όπως δεν πέρασαν προ δεκαετίας.
Γιατί το αποτέλεσμα της λειτουργικότητας θα είναι ανάπηροι που αφέθηκαν στη μοίρα τους και δεν έκαναν καμιά προσπάθεια στη ζωή τους να επιβραβεύονται με μεγάλα ποσοστά αναπηρίας και να λαμβάνουν όλες τις προνοιακές παροχές, ενώ εκείνοι που κοπίασαν και μάτωσαν στη ζωή τους να μένουν εκτός προστασίας με μικρά ποσοστά και να τις στερούνται.
Μανώλης Μπασιάς
Αιτιολογική έκθεση του νόμου 4512
«ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
Άρθρο 215
Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για την χορήγηση προνοιακών επιδομάτων σε άτομα με αναπηρία σήμερα χαρακτηρίζεται από πολυδιάσπαση των φορέων χορήγησης και παροχής πληροφοριών, ανομοιογένεια, ανισότητες, γραφειοκρατία, πληθώρα εγγράφων δικαιολογητικών και ανάγκη πολλαπλών μετακινήσεων του ατόμου με αναπηρία οι οποίες έρχονται σε ευθεία αντίθεση με τις ανάγκες και την ιδιαίτερη ευαλωτότητά του.
Απαιτείται, επομένως, μια ριζική αλλαγή που να εξασφαλίζει τη χορήγηση των προνοιακών επιδομάτων με τρόπο σύγχρονο, ενιαίο, δίκαιο, διαφανή, φιλικό και με σεβασμό προς το άτομο με αναπηρία, που να τηρεί στο ακέραιο τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, την οποία η χώρα μας έχει ενσωματώσει με το ν.4488/2017 και έχει υιοθετήσει τις κατευθύνσεις για την υλοποίησή της.
Η αλλαγή αυτή θα πρέπει να αφορά, τόσο στη διαδικασία εξασφάλισης πρόσβασης στην πληροφόρηση, στην υποβολή της αίτησης, στη διαδικασία κρίσης της και απονομής και καταβολής των επιδομάτων, όσο και στη διασφάλιση της καλύτερης γνώσης της γενικότερης κατάστασης του ατόμου με αναπηρία, του περιβάλλοντος εντός του οποίου ζει και δραστηριοποιείται, των εμποδίων και των δυνατοτήτων για πλήρη ένταξη ή επανένταξη στην κοινωνία. Δεδομένου όμως ότι οι τροποποιήσεις που απαιτούνται είναι δραστικές και πολλαπλές, απαιτείται οπωσδήποτε η εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος που θα αφορά ένα δείγμα μόνον του συνολικού πληθυσμού των δυνητικών δικαιούχων, προκειμένου να διαπιστωθεί η καλή εφαρμογή των προτεινόμενων αλλαγών, τα οφέλη τους και τα πιθανά προβλήματα που χρήζουν διορθωτικών παρεμβάσεων, εν όψει της γενικότερης εφαρμογής.
Με την προτεινόμενη διάταξη καθορίζονται οι βασικοί όροι του πιλοτικού αυτού προγράμματος για τη χορήγηση νέων προνοιακών επιδομάτων σε άτομα με αναπηρία και συγκεκριμένα: ο φορέας χορήγησής τους, οι φορείς που εμπλέκονται στη διαδικασία υποβολής και κρίσης των αιτήσεων και απόδοσης των επιδομάτων, οι δομές ενημέρωσης και υποδοχής των αιτήσεων και η σύσταση πληροφοριακού συστήματος μέσω του οποίου διεκπεραιώνεται η όλη διαδικασία με απόλυτα ηλεκτρονικό, επομένως διαφανή και αδιάβλητο τρόπο. Δίνονται τέλος οι εξουσιοδοτήσεις ώστε με Υπουργικές αποφάσεις να ορισθούν στη συνέχεια όλες οι λεπτομέρειες για τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων και την πορεία τους μέσα στο ηλεκτρονικό σύστημα, καθώς και για τη σύσταση και τη διασφάλιση της λειτουργίας του ίδιου του πληροφοριακού συστήματος.
Το πιλοτικό πρόγραμμα έχει ως στόχο να προετοιμάσει τη μετάβαση από την τρέχουσα ιατροκεντρική προσέγγιση της εκτίμησης της αναπηρίας σε έναν τρόπο εκτίμησης που θα περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργικότητα του ατόμου με αναπηρία. Η αξιολόγηση του πιλοτικού προγράμματος, όταν ολοκληρωθεί, θα παράσχει την τεκμηριωμένη βάση επί της οποίας θα στηριχθούν τα επόμενα βήματα στη μεταρρύθμιση της διαδικασίας εκτίμησης της αναπηρίας.
ΤΜΗΜΑ Ε'
ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Νόμος 4512
Άρθρο 215
1. Τίθεται σε εφαρμογή εντός του Φεβρουαρίου 2018 πιλοτική διαδικασία απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα για τα άτομα με αναπηρία από τον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων και τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας, μέσω ηλεκτρονικής διαδικασίας αξιολόγησης της αναπηρίας και απονομής της προνοιακής παροχής, με παράλληλη προσθήκη, στη σημερινή εκτίμηση της αναπηρίας, δεδομένων για τις καθημερινές δραστηριότητες του ατόμου με αναπηρία.
2. Η ανωτέρω πιλοτική διαδικασία υλοποιείται μέχρι την 30ή Ιουνίου 2018, εφαρμόζεται και αφορά σε άτομα με αναπηρία που υποβάλλουν για πρώτη φορά αίτηση για την ένταξή τους στις ως άνω προνοιακές παροχές και διαμένουν μόνιμα στην Περιφέρεια Αττικής.
3. Αρμόδιος φορέας υλοποίησης της διαδικασίας της παραγράφου 1 είναι ο Οργανισμός Γεωργικών Ασφαλίσεων σε συνεργασία με τα κατά τόπον αρμόδια Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας του ν. 3863/2010. Η καταβολή των προνοιακών παροχών σε χρήμα για τα άτομα με αναπηρία διενεργείται από τον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων. Οι αναγκαίες πιστώσεις μεταφέρονται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και για τον σκοπό αυτόν επιχορηγείται ο Οργανισμός Γεωργικών Ασφαλίσεων.
4. Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και κάθε συναρμόδιου Υπουργού ρυθμίζονται η διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής, διαβίβασης και αξιολόγησης της αίτησης, ο τρόπος συνυποβολής δικαιολογητικών εφόσον προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία, οι αρμόδιες υπηρεσίες υλοποίησης της διαδικασίας και οι αρμοδιότητές τους, τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας που συμμετέχουν, η διαδικασία εντός των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας, για την εκτίμηση της δυνατότητας των ατόμων με αναπηρία να φέρουν σε πέρας δραστηριότητες σε διάφορους τομείς της καθημερινής τους ζωής, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής των παροχών σε χρήμα καθώς και κάθε άλλο ζήτημα λεπτομερειακού ή τεχνικού χαρακτήρα του παρόντος.
5. Συνίσταται στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης Α.Ε. (Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.) του ν. 3607/2007 (Α'245) και λειτουργεί στον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης και απονομής προνοιακών παροχών το οποίο διασυνδέεται με τα Κέντρα Κοινότητας του άρθρου 4 του ν. 4445/2016 και τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας του ν. 3863/2010. Επιδιωκόμενος σκοπός είναι η βελτίωση της πρόσβασης και της εξυπηρέτησης ατόμων με αναπηρία στις προνοιακές υπηρεσίες με ηλεκτρονικά μέσα και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας, Ως υπεύθυνος επεξεργασίας για την τήρηση και επεξεργασία των δεδομένων του πληροφοριακού συστήματος ορίζεται ο Πρόεδρος ΔΣ και Διοικητής του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων ο οποίος ορίζει ειδικώς εξουσιοδοτημένο προσωπικό για τη διαχείριση των δεδομένων αυτών.
6. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζονται: α. οι τεχνικές και λειτουργικές απαιτήσεις του πληροφοριακού συστήματος, β. ζητήματα διασύνδεσης και διαλειτουργικότητας του πληροφοριακού συστήματος με άλλα πληροφοριακά συστήματα, γ. οργανωτικά και τεχνικά θέματα απορρήτου και πολιτικής ασφάλειας της επεξεργασίας των δεδομένων του παρόντος άρθρου, όπως δικαίωμα πρόσβασης και χρήσης, κρυπτογράφηση δεδομένων, ασφάλεια επικοινωνιών, εμπιστευτικότητα, και δ. κάθε άλλο θέμα σχετικό με την ανάπτυξη και λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος.
Η καλή συνάδελφος Μαρία Κάτρη μου έστειλε το πιο κάτω κείμενο, που σας
στέλνω και εγώ για να λάβετε γνώση, τί συμβαίνει με τα αναπηρικά
επιδόματα.
Ελπίζω να μη συμβεί κάτι κακό. Αν όμως εφαρμοσθεί η λειτουργικότητα,
τότε όλοι εμείς, που προσπαθήσαμε και κάναμε κάτι στη ζωή μας, θα
θεωρηθούμε λειτουργηκοί σε θα τεθούμε στο περιθώριο.
Και να μη λησμονούμε ότι η λειτουργικότητα, πριν από τρία χρόνια
ψηφίστηκε από τη Βουλή και είναι νόμος του Κράτους. Είναι ο νόμος 4512 του 2018 και το άρθρο 215 αυτού.
Ακολουθεί το δημοσίευμα
Αλεξάνδρα Κλειδαρά
Αναπηρικά επιδόματα: Στην αξιολόγηση της παροχής αναπηρικών επιδομάτων
στην χώρα μας προχωράει αρμόδια διεπιστημονική ομάδα εργασίας που
συστάθηκε με σκοπό να παραδώσει σχετικό πόρισμα στις 30 Σεπτεμβρίου
2020.
Σύμφωνα με απόφαση που αναρτήθηκε στην Διαύγεια προβλέπεται η
συγκρότηση Διεπιστημονικής Ομάδας Εργασίας με σκοπό την επεξεργασία
κειμένου πολιτικής που θα παραδοθεί σε αρμόδια διϋπουργική ομάδα στο
οποίο θα αποτυπώνονται οι άξονες πολιτικής για την ενσωμάτωση της
λειτουργικότητας στην αξιολόγηση της αναπηρίας για την παροχή
αναπηρικών επιδομάτων στην Ελλάδα.
Η ομάδα εργασίας φέρει την υποχρέωση να παραδώσει μέχρι 30 Σεπτεμβρίου
2020 στην αρμόδια διϋπουργική ομάδα, κείμενο πολιτικής που θα βασιστεί
σε κατευθυντήριες οδηγίες που θα δοθούν σε αυτή. Στο πλαίσιο αυτό το
κείμενο πολιτικής θα πρέπει να αναλύει τις εξής ευρείες θεματικές :
– Επισκόπηση βιβλιογραφίας και επιστημονικών μεθόδων επί της έννοιας
της λειτουργικότητας στην αξιολόγηση της αναπηρίας
– Αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης της αναπηρίας και της
αξιολόγησης της στην Ελλάδα
– Συγκριτική μελέτη συστημάτων αξιολόγησης της αναπηρίας με
λειτουργικά κριτήρια σε άλλα κράτη
– Πρόταση σεναρίων κατάλληλου μοντέλου λειτουργικής αξιολόγησης της
αναπηρίας για την Ελλάδα και ανάπτυξης αξόνων πολιτικής εκσυγχρονισμού
του πλαισίου απονομής αναπηρικών επιδομάτων
– Πρόταση σχετικού πιλοτικού προγράμματος.
Να σημειωθεί ότι στόχος είναι να υπάρξει μία συντονισμένη προσπάθεια
με τη συμμετοχή διάφορων υπηρεσιών του υπουργείου προκειμένου να
εξορθολογιστεί η διαδικασία αξιολόγησης της αναπηρίας και πιστοποίησης
της αναπηρίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μελετάται η καθολική εφαρμογή του πιλοτικού
προγράμματος, που εφαρμόζεται σήμερα σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Αχαΐα,
για την ηλεκτρονική καταγραφή των δικαιούχων επιδομάτων αναπηρίας. Με
την καθολική εφαρμογή της ηλεκτρονικής καταγραφής θα απαλλαχθούν οι
ασφαλισμένοι και από το παράβολο των 46 ευρώ που πληρώνουν σήμερα για
να περάσουν από τις επιτροπές των ΚΕΠΑ.
Να σημειωθεί ότι αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα ξεκίνησε το 2018 με την
σύμφωνη γνώμη των δανειστών για να καταχωρηθούν ηλεκτρονικά περίπου
200.000 αναπήρων που λαμβάνουν αναπηρικά επιδόματα, συνολικού
προϋπολογισμού 740 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα σε εφαρμογή έχει μπει η πιλοτική διαδικασία απονομής
προνοιακών επιδομάτων σε άτομα με αναπηρία από την Αττική, την
Θεσσαλονίκη και την Αχαΐα που υποβάλλουν για πρώτη φορά αίτηση
προνοιακού επιδόματος. Στο νέο πλαίσιο προηγείται η διοικητική
διαδικασία και ο αιτών εξετάζεται από τα ΚΕΠΑ, εφόσον πληροί όλες τις
λοιπές προϋποθέσεις.
Αυτή η μέριμνα σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική πλατφόρμα και τις
ψηφιακές διασταυρώσεις απλοποιεί σημαντικά την διαδικασία για τον
ανάπηρο.
Όσοι εντάσσονται στο πιλοτικό πρόγραμμα απαλλάσσονται από το παράβολο
των 46 ευρώ για εξέταση από τις Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕΠΑ. Οι
αιτήσεις υποβάλλονται μέσω ειδικού ηλεκτρονικού συστήματος.
https://www.dikaiologitika.gr/eidhseis/asfalish/306613/anapirika-epidomata-systithike-epitropi-gia-tin-aksiologisi-tous-mexri-30-septemvriou-to-porisma
Τελειώνω με το άρθρο του νόμου και την εισηγητική του έκθεση.
Νόμος 4512 του 2018 Άρθρο 215 περί προνοιακών επιδομάτων αναπήρων
ΝΟΜΟΣ 4512/ΦΕΚ Α 5/17.01.2018
Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις.
Άρθρο 215 περί προνοιακών επιδομάτων αναπήρων
Για καλύτερη κατανόηση προτάσσω την εισηγητική έκθεση του άρθρου και ακολούθως το ίδιο το άρθρο.
Εκείνο που πρέπει ιδιαίτερα να προσέξουμε είναι η εισαγόμενη λειτουργικότητα.
Δηλαδή, όταν ένας τυφλός ή άλλος ανάπηρος σπουδάζει ή σηκώνει ένα ακουστικό, ή αυτοεξυπηρετείται μέσα στο σπίτι παύει να είναι ανάπηρος;
Κι' αν σηκώνει ένα ακουστικό ή πηγαίνει στο μπάνιο παύει να χρειάζεται προστασία;
Όλα τα άλλα που δεν μπορεί να κάνει δε θα ληφθούν υπόψη;
Ο κόπος για να διαβάσει για να σπουδάσει ή να εργασθεί δε θα εκτιμηθεί καθόλου;
Για μας το μόνο που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη είναι η βαριά αναπηρία και τίποτε άλλο. Η αναπηρία και μόνο αρκεί και περισσεύει και τα υπόλοιπα δεν πρέπει να περάσουν, όπως δεν πέρασαν προ δεκαετίας.
Γιατί το αποτέλεσμα της λειτουργικότητας θα είναι ανάπηροι που αφέθηκαν στη μοίρα τους και δεν έκαναν καμιά προσπάθεια στη ζωή τους να επιβραβεύονται με μεγάλα ποσοστά αναπηρίας και να λαμβάνουν όλες τις προνοιακές παροχές, ενώ εκείνοι που κοπίασαν και μάτωσαν στη ζωή τους να μένουν εκτός προστασίας με μικρά ποσοστά και να τις στερούνται.
Μανώλης Μπασιάς
Αιτιολογική έκθεση του νόμου 4512
«ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
Άρθρο 215
Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για την χορήγηση προνοιακών επιδομάτων σε άτομα με αναπηρία σήμερα χαρακτηρίζεται από πολυδιάσπαση των φορέων χορήγησης και παροχής πληροφοριών, ανομοιογένεια, ανισότητες, γραφειοκρατία, πληθώρα εγγράφων δικαιολογητικών και ανάγκη πολλαπλών μετακινήσεων του ατόμου με αναπηρία οι οποίες έρχονται σε ευθεία αντίθεση με τις ανάγκες και την ιδιαίτερη ευαλωτότητά του.
Απαιτείται, επομένως, μια ριζική αλλαγή που να εξασφαλίζει τη χορήγηση των προνοιακών επιδομάτων με τρόπο σύγχρονο, ενιαίο, δίκαιο, διαφανή, φιλικό και με σεβασμό προς το άτομο με αναπηρία, που να τηρεί στο ακέραιο τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, την οποία η χώρα μας έχει ενσωματώσει με το ν.4488/2017 και έχει υιοθετήσει τις κατευθύνσεις για την υλοποίησή της.
Η αλλαγή αυτή θα πρέπει να αφορά, τόσο στη διαδικασία εξασφάλισης πρόσβασης στην πληροφόρηση, στην υποβολή της αίτησης, στη διαδικασία κρίσης της και απονομής και καταβολής των επιδομάτων, όσο και στη διασφάλιση της καλύτερης γνώσης της γενικότερης κατάστασης του ατόμου με αναπηρία, του περιβάλλοντος εντός του οποίου ζει και δραστηριοποιείται, των εμποδίων και των δυνατοτήτων για πλήρη ένταξη ή επανένταξη στην κοινωνία. Δεδομένου όμως ότι οι τροποποιήσεις που απαιτούνται είναι δραστικές και πολλαπλές, απαιτείται οπωσδήποτε η εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος που θα αφορά ένα δείγμα μόνον του συνολικού πληθυσμού των δυνητικών δικαιούχων, προκειμένου να διαπιστωθεί η καλή εφαρμογή των προτεινόμενων αλλαγών, τα οφέλη τους και τα πιθανά προβλήματα που χρήζουν διορθωτικών παρεμβάσεων, εν όψει της γενικότερης εφαρμογής.
Με την προτεινόμενη διάταξη καθορίζονται οι βασικοί όροι του πιλοτικού αυτού προγράμματος για τη χορήγηση νέων προνοιακών επιδομάτων σε άτομα με αναπηρία και συγκεκριμένα: ο φορέας χορήγησής τους, οι φορείς που εμπλέκονται στη διαδικασία υποβολής και κρίσης των αιτήσεων και απόδοσης των επιδομάτων, οι δομές ενημέρωσης και υποδοχής των αιτήσεων και η σύσταση πληροφοριακού συστήματος μέσω του οποίου διεκπεραιώνεται η όλη διαδικασία με απόλυτα ηλεκτρονικό, επομένως διαφανή και αδιάβλητο τρόπο. Δίνονται τέλος οι εξουσιοδοτήσεις ώστε με Υπουργικές αποφάσεις να ορισθούν στη συνέχεια όλες οι λεπτομέρειες για τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων και την πορεία τους μέσα στο ηλεκτρονικό σύστημα, καθώς και για τη σύσταση και τη διασφάλιση της λειτουργίας του ίδιου του πληροφοριακού συστήματος.
Το πιλοτικό πρόγραμμα έχει ως στόχο να προετοιμάσει τη μετάβαση από την τρέχουσα ιατροκεντρική προσέγγιση της εκτίμησης της αναπηρίας σε έναν τρόπο εκτίμησης που θα περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργικότητα του ατόμου με αναπηρία. Η αξιολόγηση του πιλοτικού προγράμματος, όταν ολοκληρωθεί, θα παράσχει την τεκμηριωμένη βάση επί της οποίας θα στηριχθούν τα επόμενα βήματα στη μεταρρύθμιση της διαδικασίας εκτίμησης της αναπηρίας.
ΤΜΗΜΑ Ε'
ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Νόμος 4512
Άρθρο 215
1. Τίθεται σε εφαρμογή εντός του Φεβρουαρίου 2018 πιλοτική διαδικασία απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα για τα άτομα με αναπηρία από τον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων και τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας, μέσω ηλεκτρονικής διαδικασίας αξιολόγησης της αναπηρίας και απονομής της προνοιακής παροχής, με παράλληλη προσθήκη, στη σημερινή εκτίμηση της αναπηρίας, δεδομένων για τις καθημερινές δραστηριότητες του ατόμου με αναπηρία.
2. Η ανωτέρω πιλοτική διαδικασία υλοποιείται μέχρι την 30ή Ιουνίου 2018, εφαρμόζεται και αφορά σε άτομα με αναπηρία που υποβάλλουν για πρώτη φορά αίτηση για την ένταξή τους στις ως άνω προνοιακές παροχές και διαμένουν μόνιμα στην Περιφέρεια Αττικής.
3. Αρμόδιος φορέας υλοποίησης της διαδικασίας της παραγράφου 1 είναι ο Οργανισμός Γεωργικών Ασφαλίσεων σε συνεργασία με τα κατά τόπον αρμόδια Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας του ν. 3863/2010. Η καταβολή των προνοιακών παροχών σε χρήμα για τα άτομα με αναπηρία διενεργείται από τον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων. Οι αναγκαίες πιστώσεις μεταφέρονται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και για τον σκοπό αυτόν επιχορηγείται ο Οργανισμός Γεωργικών Ασφαλίσεων.
4. Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και κάθε συναρμόδιου Υπουργού ρυθμίζονται η διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής, διαβίβασης και αξιολόγησης της αίτησης, ο τρόπος συνυποβολής δικαιολογητικών εφόσον προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία, οι αρμόδιες υπηρεσίες υλοποίησης της διαδικασίας και οι αρμοδιότητές τους, τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας που συμμετέχουν, η διαδικασία εντός των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας, για την εκτίμηση της δυνατότητας των ατόμων με αναπηρία να φέρουν σε πέρας δραστηριότητες σε διάφορους τομείς της καθημερινής τους ζωής, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής των παροχών σε χρήμα καθώς και κάθε άλλο ζήτημα λεπτομερειακού ή τεχνικού χαρακτήρα του παρόντος.
5. Συνίσταται στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης Α.Ε. (Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.) του ν. 3607/2007 (Α'245) και λειτουργεί στον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης και απονομής προνοιακών παροχών το οποίο διασυνδέεται με τα Κέντρα Κοινότητας του άρθρου 4 του ν. 4445/2016 και τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας του ν. 3863/2010. Επιδιωκόμενος σκοπός είναι η βελτίωση της πρόσβασης και της εξυπηρέτησης ατόμων με αναπηρία στις προνοιακές υπηρεσίες με ηλεκτρονικά μέσα και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας, Ως υπεύθυνος επεξεργασίας για την τήρηση και επεξεργασία των δεδομένων του πληροφοριακού συστήματος ορίζεται ο Πρόεδρος ΔΣ και Διοικητής του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων ο οποίος ορίζει ειδικώς εξουσιοδοτημένο προσωπικό για τη διαχείριση των δεδομένων αυτών.
6. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζονται: α. οι τεχνικές και λειτουργικές απαιτήσεις του πληροφοριακού συστήματος, β. ζητήματα διασύνδεσης και διαλειτουργικότητας του πληροφοριακού συστήματος με άλλα πληροφοριακά συστήματα, γ. οργανωτικά και τεχνικά θέματα απορρήτου και πολιτικής ασφάλειας της επεξεργασίας των δεδομένων του παρόντος άρθρου, όπως δικαίωμα πρόσβασης και χρήσης, κρυπτογράφηση δεδομένων, ασφάλεια επικοινωνιών, εμπιστευτικότητα, και δ. κάθε άλλο θέμα σχετικό με την ανάπτυξη και λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος.