Παρασκευή 31 Ιουλίου 2020

Ο νέος εκπαιδευτικός νόμος 4713 και τα ενδιαφέροντα άρθρα αυτού: Άρθρο 14 Ενισχυτική διδασκαλία ειδικών μαθημάτων και Άρθρο 17 Διορισμοί και προσλήψεις εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) με πιστοποιημένη γνώση της γραφής raille και της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (Ε.Ν.Γ.)

Ο νέος εκπαιδευτικός νόμος 4713 και τα ενδιαφέροντα άρθρα αυτού: Άρθρο 14 Ενισχυτική διδασκαλία ειδικών μαθημάτων και Άρθρο 17 Διορισμοί και προσλήψεις εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) με πιστοποιημένη γνώση της γραφής raille και της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (Ε.Ν.Γ.) ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4713 Εκσυγχρονισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης και άλλες επείγουσες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Άρθρο 14 Ενισχυτική διδασκαλία ειδικών μαθημάτων 1. Στο τέλος της περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 26 του ν. 4368/2016 (Α΄ 21) προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Στην έννοια της αντισταθμιστικής εκπαίδευσης εντάσσεται και η ενισχυτική διδασκαλία που παρέχεται σε μαθητές της τρίτης (Γ΄) τάξης Γενικών και Επαγγελ ματικών Λυκείων, Λυκείων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.), καθώς και της τέταρτης (Δ΄) τάξης των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων - Λυκείων (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.), στα εξεταζόμενα στις πανελλαδικές εξετάσεις ειδικά μαθήματα που δεν περιλαμβάνονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα.» 2. Στην παρ. 1 του άρθρου 26 του ν. 4368/2016, μετά από την περ. δ΄ προστίθεται περ. ε΄ ως εξής: «ε) «Ενισχυτική Διδασκαλία Ειδικών Μαθημάτων»: πρόγραμμα διδασκαλίας, για το οποίο είναι αρμόδιες η Διεύθυνση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η Διεύθυνση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Σκοπός του προγράμματος, είναι η υποστήριξη και προετοιμασία των μαθητών της τρίτης (Γ΄) τάξης των Γενικών και των Επαγγελματικών Λυκείων, των Λυκείων Ε.Α.Ε., καθώς και της τέταρτης (Δ΄) τάξης των ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα, που έχουν επιλέξει και που δεν περιλαμβάνονται στα αντίστοιχα ωρολόγια προγράμματα.» 3. Στο άρθρο 26 του ν. 4368/2016 προστίθεται παρ. 15 ως εξής: «15. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) για την κατάρτιση ειδικού ετήσιου προγράμματος υποστήριξης ανά ειδικό μάθημα, καθορίζονται η οργάνωση, η λειτουργία και η υλοποίηση του προγράμματος της Ενισχυτικής Διδασκαλίας Ειδικών Μαθημάτων της περ. ε) της παρ. 1, εντός των Σχολικών Κέντρων Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης (Σ.Κ.Α.Ε.), τα διδακτέα μαθήματα, τα κριτήρια κατανομής και ο αριθμός των μαθητών που συμμετέχουν, οι ώρες διδασκαλίας και τα Σ.Κ.Α.Ε. στα οποία εφαρμόζεται το πρόγραμμα, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος για κάθε σχολικό έτος. Το πρόγραμμα Ενισχυτικής Διδασκαλίας Ειδικών Μαθημάτων μπορεί να χρηματοδοτείται από ενωσιακούς ή και εθνικούς πόρους. Στο πρόγραμμα απασχολούνται μόνιμοι, αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι παρ. 3, 6, 9, 10, 11 και 12.» Κατά τήν εισηγητική έκθεση τού άρθρου 14: Επί του άρθρου 14 Θεσμοθετείται για πρώτη φορά στα δημόσια σχολεία της χώρας η συστηματική διδασκαλία των Ειδικών Μαθημάτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Μέχρι σήμερα, για την πρόσβαση σε ορισμένες σχολές/τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι μαθητές/-τριες της Γ’ τάξης των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων εξετάζονταν κατά τις Πανελλαδικές εξετάσεις στα αντίστοιχα Ειδικά Μαθήματα, χωρίς όμως τα Ειδικά αυτά Μαθήματα να διδάσκονται συνολικά και στοχευμένα στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Συγκεκριμένα, τα Ειδικά Μαθήματα: έλεγχος μουσικών ακουστικών ικανοτήτων, μουσική αντίληψη και γνώση, μουσική εκτέλεση και ερμηνεία, αρμονία, ιταλικά, ισπανικά, γαλλικά, γερμανικά, ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο είτε δεν διδάσκονταν καθόλου στη Γ’ τάξη των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων είτε διδάσκονταν αποσπασματικά και όχι στοχευμένα σε προετοιμασία των Πανελλαδικών εξετάσεων. Στην πράξη, δηλαδή, οι μαθητές/-τριες που επιθυμούσαν να εξετασθούν στα ειδικά αυτά μαθήματα και να εισαχθούν στις αντίστοιχες πανεπιστημιακές σχολές έπρεπε να καταφύγουν σε ιδιωτικά φροντιστήρια για την προετοιμασία τους. Πλέον, νομοθετείται πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας για τα Ειδικά πανελλαδικώς εξεταζόμενα Μαθήματα στο δημόσιο σχολείο («Πρόγραμμα Ενισχυτικής Διδασκαλίας Ειδικών Μαθημάτων»). Στο νέο αυτό πρόγραμμα θα μπορούν να συμμετέχουν μαθητές της Γ’ τάξης Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, οι οποίοι επιθυμούν να εξεταστούν σε επιμέρους Ειδικά Μαθήματα στις Πανελλαδικές εξετάσεις, προκειμένου να φοιτήσουν στις αντίστοιχες σχολές/τμήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Πρόγραμμα Ενισχυτικής Διδασκαλίας Ειδικών Μαθημάτων θα εφαρμοστεί ανά ομάδες όμορων σχολικών μονάδων Λυκείου ή/και σε μεμονωμένα Λύκεια. Τα θέματα που αφορούν στην οργάνωση, στη λειτουργία και στην υλοποίηση του προγράμματος θα καθορισθούν με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από εισήγηση για την κατάρτιση ειδικού ετήσιου προγράμματος υποστήριξης ανά ειδικό μάθημα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Το πρόγραμμα μπορεί να χρηματοδοτείται από ενωσιακούς ή και εθνικούς πόρους, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, και θα απασχολεί μόνιμους, εντός του συνολικού ωραρίου τους, αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αντίστοιχων, σχετικών ειδικοτήτων. Άρθρο 17 Διορισμοί και προσλήψεις εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) με πιστοποιημένη γνώση της γραφής raille και της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (Ε.Ν.Γ.) Στο άρθρο 7 του ν. 3699/2008 (Α΄ 199), μετά από την παρ. 2 προστίθεται παρ. 2α ως εξής: «2α. Σε σχολικές μονάδες, στις οποίες φοιτούν τυφλοκωφοί μαθητές, διορίζονται ή προσλαμβάνονται κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π., με πιστοποιημένη γνώση της γραφής Braille και πιστοποίηση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (Ε.Ν.Γ.).» Κατά την εισηγητική έκθεση του άρθρου: Επί του άρθρου 17 Με την παράγραφο 2Α, η οποία προστίθεται στο άρθρο 7 του ν. 3699/2008 (Α΄ 199), προβλέπεται μέριμνα της πολιτείας, ώστε η στελέχωση των σχολικών μονάδων, στις οποίες φοιτούν τυφλοκωφοί μαθητές, να γίνεται κατά προτεραιότητα με διορισμό ή πρόσληψη εκπαιδευτικών ή μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, οι οποίοι θα διαθέτουν εξειδικευμένα, σχετικά τυπικά προσόντα. Συγκεκριμένα, με την παρούσα ρύθμιση επιχειρείται η καλύτερη και αποτελεσματικότερη εκπαίδευση μιας ειδικής κατηγορίας πολυαναπηρίας, ήτοι των παιδιών με κώφωση και τύφλωση, και παράλληλα προωθείται η αρχή της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.