Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2019

Τό άρθρο 48 του νέου νόμου 4647 Διευκόλυνση ένταξης παιδιών με ειδικές ανάγκες στο μαθησιακό περιβάλλον


Τό άρθρο 48 του νέου νόμου 4647 Διευκόλυνση ένταξης παιδιών με ειδικές ανάγκες στο μαθησιακό περιβάλλον
Από το Μανώλη Μπασιά

ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4647/ΦΕΚ/Α/204/16.12.2019
Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Υγείας, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και άλλες διατάξεις.
Άρθρο 48
Διευκόλυνση ένταξης παιδιών με ειδικές ανάγκες στο μαθησιακό περιβάλλον
   Εκτός των όσων προβλέπονται στις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 3 της 41087/2017 κοινής υπουργικής απόφασης (Β' 4249) για το δικαίωμα εγγραφής των παιδιών στους δημοτικούς βρεφονηπιακούς, βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς, η υποστήριξη του παιδιού που πάσχει από σωματικές, πνευματικές, ψυχικές παθήσεις ή αναπηρίες δύναται να παρέχεται και από ειδικό βοηθό - συνοδό που διαθέτει η οικογένεια του παιδιού, μετά από αίτηση του γονέα ή κηδεμόνα, συνοδευόμενη από γνωμάτευση ιατρού κατάλληλης ειδικότητας ότι αυτό μπορεί να είναι ωφέλιμο για το παιδί, προς το διοικητικό συμβούλιο του νομικού προσώπου ή το δημοτικό συμβούλιο, εφόσον ο σταθμός λειτουργεί ως υπηρεσία του Δήμου, και κατόπιν σύμφωνης γνώμης από την Προϊσταμένη ή τον Προϊστάμενο του σταθμού. Ο ειδικός βοηθός - συνοδός συνεργάζεται με την/τον παιδαγωγό της τάξης και την Προϊσταμένη/τον Προϊστάμενο του Σταθμού, ακολουθεί τις οδηγίες τους για την εύρυθμη εφαρμογή του παιδαγωγικού προγράμματος και υποχρεούται στην προσκόμιση όλων των απαραίτητων ιατρικών εξετάσεων.
Κατά την εισηγητική έκθεση του άρθρου:
Επί του άρθρου 48
Με τις προτεινόμενες διατάξεις επιλύεται ένα σοβαρό ζήτημα παιδιών που πάσχουν από σωματικές, πνευματικές, ψυχικές παθήσεις και αναπηρίες και αδυνατούν έως τώρα να ενταχθούν στις δημοτικές δομές εκπαίδευσης (δημοτικοί βρεφικοί, βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί). Ορίζεται, ότι εφόσον δεν υπάρχει το κατάλληλο προσωπικό στη δομή εγγραφής του παιδιού και εφόσον αυτό κριθεί ωφέλιμο για το συμφέρον του παιδιού από ιατρό κατάλληλης ειδικότητας, μπορεί να παρέχεται συνοδός από την οικογένεια του παιδιού.

Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικών Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών
Αρθρο: 3
Ημ/νία: 05.12.2017
Τίτλος Αρθρου
Δικαίωμα Εγγραφής και Εγγραφή Παιδιών
Κείμενο Αρθρου
1. α. Δικαίωμα εγγραφής στους δημοτικούς Παιδικούς, Βρεφικούς και Βρεφονηπιακούς Σταθμούς έχουν όλα τα παιδιά, σύμφωνα με τις ειδικές προβλέψεις του παρόντος άρθρου, απαγορευμένης απολύτως της εγγραφής παιδιών, εφόσον και για όσο διάστημα πάσχουν από μεταδοτικά νοσήματα. Παιδιά που πάσχουν από σωματικές, πνευματικές, ψυχικές παθήσεις ή αναπηρίες εγγράφονται στο Σταθμό, εφόσον βεβαιώνεται με γνωμάτευση ιατρού κατάλληλης ειδικότητας ότι αυτό μπορεί να είναι ωφέλιμο για το παιδί και ότι έχει τη δυνατότητα ένταξης σε πλαίσιο λειτουργίας Παιδικού Σταθμού. Σε αυτή την περίπτωση, όταν κρίνεται απαραίτητο, το Διοικητικό Συμβούλιο του νομικού προσώπου ή το Δημοτικό Συμβούλιο, στην περίπτωση που ο Σταθμός λειτουργεί ως υπηρεσία του Δήμου, λαμβάνει απόφαση για τον ορισμό κατάλληλου εξειδικευμένου προσωπικού ή συνοδού και όταν δεν υπηρετεί, μπορεί να προσλαμβάνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 του ν.2190/1994 ή του άρθρου 6 του ν.2527/1997, όπως ισχύουν. Ο συνοδός θα συνεργάζεται με την/τον Παιδαγωγό της τάξης και την Προϊσταμένη/τον Προϊστάμενο του Σταθμού, θα ακολουθεί τις οδηγίες τους για την εύρυθμη εφαρμογή του παιδαγωγικού προγράμματος και υποχρεούται να προσκομίσει όλες τις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις. Ειδικότερα, στους αποκλειστικά Βρεφικούς Σταθμούς γίνονται δεκτά παιδιά ηλικίας από 6 μηνών έως 2,5 ετών και στους Παιδικούς από 2,5 ετών έως την ηλικία εγγραφής τους στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Στους δε μικτούς Βρεφονηπιακούς Σταθμούς από 6 μηνών έως την ηλικία εγγραφής στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Στα βρεφικά τμήματα των Βρεφικών και των μικτών Βρεφονηπιακών Σταθμών μπορούν να φιλοξενούνται και βρέφη από 2 μηνών, μετά από απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του νομικού προσώπου ή του Δημοτικού Συμβουλίου, σε περίπτωση που ο Σταθμός λειτουργεί ως υπηρεσία του Δήμου. β. Δικαίωμα εγγραφής στους δημοτικούς Παιδικούς, Βρεφικούς και Βρεφονηπιακούς Σταθμούς έχουν όλα τα παιδιά, τα οποία κατά την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του σταθμού έχουν συμπληρώσει την απαιτούμενη ηλικία φιλοξενίας στο αντίστοιχο τμήμα του σταθμού.

Από την εφημερίδα Καθημερινή:
Προς επίλυση οδεύει ειδικό ζήτημα για μαθητές με αναπηρία, του Γιώργου Σ. Μπουρδάρα |
kathimerini.gr
Προς επίλυση οδεύει ειδικό ζήτημα για μαθητές με αναπηρία, του Γιώργου Σ. Μπουρδάρα | Kathimerini
ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΜΠΟΥΡΔΑΡΑΣ
5-6 λεπτά
Προοπτική λύσης σε ένα από τα «αόρατα» κοινωνικά προβλήματα, που σπάνια βρίσκονται στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου, και το οποίο αφορά τις εκπαιδευτικές ανάγκες παιδιών με αναπηρία, διεφάνη σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής και στο πλαίσιο της διαδικασίας κοινοβουλευτικού ελέγχου, με αφορμή επίκαιρη ερώτηση του κ. Β. Κεγκέρογλου (ΚΙΝΑΛ) και μέσα από τις απαντήσεις του υφυπουργού Εσωτερικών Θ. Λιβάνιου και της υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνας Μιχαηλίδου.
Το ζήτημα αφορά στην λεγόμενη «παράλληλη στήριξη των παιδιών με αναπηρία», δεδομένου ότι πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση αποδείχθηκε πως χρειάζεται διορθώσεων για τη σωστή και πλήρη εφαρμογή της, αλλά και μόνιμο χαρακτήρα.
«Αυτό το οποίο συνέβη με τον πρόσφατο ν. 4647/2019, ο οποίος ήταν ο γνωστός νόμος με τις πολλές τροπολογίες που έγιναν νομοσχέδιο, ήταν, δυστυχώς, αρνητικό. Εισηγήθηκε το Υπουργείο Εσωτερικών τη δυνατότητα να υπάρχει συνοδός-υποστηριχτής, δηλαδή παράλληλη στήριξη σε ένα παιδί με αναπηρία που είναι σε έναν παιδικό σταθμό, με έξοδα του γονιού.
Από πρώτη άποψη φαίνεται ως θετικό, γιατί δίνει το δικαίωμα σε μία οικογένεια να βάλει έναν δάσκαλο, έναν βοηθό-συνοδό και να στηρίζει το παιδί με αναπηρία.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι δικαίωμα το οποίο ικανοποιείται» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κεγκέρογλου, για να συνεχίσει: «Σε δεύτερη ανάγνωση, είδαμε ότι αυτό ήταν ένα λάθος». Υπό αυτό το πρίσμα, ο ερωτών βουλευτών κάλεσε την κυβέρνηση αφενός να προβλέψει κρατική ενίσχυση με το αντίστοιχο ποσό στους γονείς, και αφετέρου να θεσπιστούν και άλλες κανόνες, όπως το να προβλέπεται πως ο συνοδός του παιδιού να είναι πιστοποιημένος ως προς τις γνώσεις του στην ειδική εκπαίδευση. «Μπορούν τα δύο Υπουργεία, σε συνεργασία και με το Παιδείας, άμεσα, με βάση μια εξουσιοδοτική διάταξη, εάν δεν υπάρχει, οι τρεις σας να δείτε συγκεκριμένους κανόνες. Πρέπει άμεσα να κάνετε έναν διάλογο με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΚΕΑμεΑ), που είναι ο πιο αρμόδιος φορέας, αλλά και τους άλλους επιστημονικούς φορείς που είναι κοντά στα Υπουργεία, για να δούμε πώς ακριβώς μια κοινή υπουργική απόφαση -από κοινού τα Υπουργεία Παιδείας, Εργασίας και Εσωτερικών- πρέπει να προσδιορίσει την παράλληλη στήριξη στους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς. Αυτό σας ζητώ και σ’ αυτό θέλω να δεσμευτείτε ότι άμεσα θα προχωρήσετε σ’ αυτήν τη συνεργασία, για να δίνουμε λύσεις.
Στην απάντησή του κ κ. Λιβάνιος κατ’αρχήν ανέφερε ποιό ήταν το επείγοντος χαρακτήρα πρόβλημα που έπρεπε νομοθετικά να αντιμετωπιστεί: «Μας είχε έρθει ένα αίτημα από μία σειρά δημάρχων που φιλοξενούν παιδιά που χρήζουν ειδικής φροντίδας σε δημοτικούς παιδικούς σταθμούς. Αυτά τα παιδιά συνήθως συνοδεύονται από κάποιο άτομο της εμπιστοσύνης της οικογένειας, από κάποιο άτομο που είναι εξοικειωμένο το παιδί, το οποίο, όμως, τουλάχιστον τον χρόνο που συζητάμε, τον Δεκέμβριο, δεν υπήρχε η δυνατότητα να είναι μαζί με το παιδί και να το φροντίζει στις αυξημένες ανάγκες που έχει. Αυτό, λοιπόν, για να λυθεί -αν θέλετε- πυροσβεστικά για το τρέχον έτος, γιατί αυτό προφανώς δεν έχει γίνει τα τελευταία χρόνια, θέλαμε να περάσουμε μια διάταξη η οποία δίνει τη δυνατότητα να παρίσταται ο συνοδός τον οποίον επιλέγει η οικογένεια και φροντίζει το παιδί». Παράλληλα ο υφυπουργός Εσωτερικών ανέφερε ότι θα διεξαχθεί άμεσα διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς και στην αμέσως επόμενη νομοθετική πρωτοβουλία, που χρονικά προσδιορίζεται έως τα τέλη Ιανουαρίου, θα συμπεριληφθεί ρύθμιση με στόχο «να λυθεί οριστικά αυτό το πρόβλημα».
Από την πλευρά της η κυρία Μιχαηλίδου σημειώνοντας ότι η πρόταση Κεγκέρογλου είναι στη σωστή κατεύθυνση, μεταξύ άλλων ανέφερε: «Αυτό που μπορούμε να βάλουμε στο τραπέζι, στην επόμενη συνάντησή μας μαζί τους, είναι πώς διασφαλίζουμε ότι όταν δεν υπάρχει κάποιο ΚΔΑΠ-μεΑ και υπάρχει μια οικογένεια η οποία θέλει να στείλει και βέβαια θέλουμε το παιδί να μην είναι στο σπίτι, θέλουμε το παιδί να μπορεί να κοινωνικοποιηθεί και όταν ο βαθμός αναπηρίας δεν είναι απαγορευτικός, να μπορεί να πάει με ένα προσωπικό βοηθό της επιλογής της ίδιας οικογένειας αλλά και πιστοποιημένο σε έναν βρεφονηπιακό σταθμό, ο οποίος έχει συμβατική υποδομή». Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε ότι θα υπάρξει διάλογος με την Ομοσπονδία ώστε «να δούμε πώς θα προβούμε σε αυτό το στάδιο».
Σε παρέμβασή του ο προεδρεύων της συνεδρίασης Αντιπρόεδρος της Βουλής Νικ. Κακλαμάνης, τόνισε απευθυνόμενος στα δύο κυβερνητικά στελέχη: «Εγώ λοιπόν θα σας πρότεινα, στα δύο Υπουργεία, κατ’ αρχήν να πάρετε εσείς την πρωτοβουλία, αφού έχετε έτοιμο ένα προσχέδιο, να καλέσετε τους εκπροσώπους από όλα τα κόμματα, έναν εκπρόσωπο από κάθε κόμμα, να το παρουσιάσετε, να καταλήξετε και μετά να φωνάξετε και τους φορείς, που είπε ο κ. Κεγκέρογλου, και να παρουσιάσετε την πρόταση αυτή ως κοινή πρόταση. Εγώ πιστεύω ότι θα είναι κοινή ή μεγάλης πλειοψηφίας. Και μέσα στο τρέχον σχολικό έτος να έχει λήξει οριστικά το θέμα».
 Αναρτήθηκε από Πανελληνιο βήμα αναπήρων