ΕΡΩΤΗΣΗ της Ασημακοπούλου Σοφίας – Χάιδως, Βουλευτού Β΄ Πειραιά της Ελληνικής Λύσης προς την κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα: «Αναγκαία η θεσμική κάλυψη για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε μαθητές με οπτική ή ακουστική αναπηρία» και σχετική απάντηση της Υπουργού
ΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα, 14/08/2025
Της: Ασημακοπούλου
Σοφίας – Χάιδως, Βουλευτού Β΄ Πειραιά
ΠΡΟΣ: Την κ. Υπουργό Παιδείας,
Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
ΘΕΜΑ: «Αναγκαία η θεσμική κάλυψη για τη διδασκαλία της
αγγλικής γλώσσας σε μαθητές με οπτική ή ακουστική αναπηρία»
Κυρία Υπουργέ,
Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του Συλλόγου Καθηγητών
Αγγλικής Γενικής και Ειδικής Αγωγής (ΣΥΚΑΓΕ), οι τυφλοί και κωφοί μαθητές στη
γενική εκπαίδευση στερούνται πρόσβασης στη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας,
παρά την ύπαρξη εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού με κατάρτιση στη γραφή
Braille και στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα. Η αγγλική γλώσσα αποτελεί βασικό
εφόδιο για τη συμμετοχή στην κοινωνία της γνώσης, την επαγγελματική εξέλιξη και
την κοινωνική ενσωμάτωση. Η συνεχιζόμενη απουσία επίσημης θεσμικής πρόβλεψης
για τη διδασκαλία της σε μαθητές με οπτική ή ακουστική αναπηρία συνιστά
εκπαιδευτική και κοινωνική ανισότητα.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω και επειδή η απουσία θεσμικής
πρόβλεψης συνιστά μορφή διάκρισης και κοινωνικής απαξίωσης απέναντι σε νέα
παιδιά που δικαιούνται ισότιμη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία,
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
1. Είναι στις προθέσεις σας να θεσμοθετήσετε την παροχή
διδασκαλίας Αγγλικών σε μαθητές με οπτική και ακουστική αναπηρία μέσω
εξειδικευμένων εκπαιδευτικών;
2. Ποια μέτρα σκοπεύετε να λάβετε άμεσα ώστε να αξιοποιηθούν
οι πιστοποιημένοι εκπαιδευτικοί αγγλικής γλώσσας με εξειδίκευση στη γραφή
Braille ή/και στη νοηματική;
Η ερωτώσα Βουλευτής
ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ – ΧΑΪΔΩ
Η απάντηση της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και
Αθλητισμού:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
—–
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Ταχ.
Δ/νση : Α. Παπανδρέου 37
Τ.Κ. – Πόλη : 151 80 ΜΑΡΟΥΣΙ
E-mail
: gnk2@minedu.gov.gr
Τηλέφωνο
210 3443137
ΔΒ
Μαρούσι, 13-10-2025
Αρ. Πρωτ. 128630/ΥΣ
ΠΡΟΣ: Τη Βουλή των Ελλήνων Διεύθυνση Κοινοβουλευτικού
Ελέγχου
Τμήμα Ερωτήσεων
ΚΟΙΝ.: Βουλευτή κ.
– Σοφία – Χάιδω Ασημακοπούλου (Δια της Βουλής των Ελλήνων)
ΘΕΜΑ: «Απάντηση στην Ερώτηση με αρ. πρωτ. 8117/14-8-2025»
Σε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου,
κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:
Το σύστημα διορισμών και προσλήψεων των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας
και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ρυθμίζεται με τις διατάξεις του Κεφ. Ε΄ (άρθρα
53-67) του ν.4589/2019 (Α΄ 13) και έχει τεθεί υπό την αρμοδιότητα του Α.Σ.Ε.Π.,
το οποίο προκηρύσσει και διενεργεί κάθε δύο σχολικά έτη διαδικασία κατάταξης με
σειρά προτεραιότητας, κατά κλάδο και ειδικότητα, των υποψηφίων εκπαιδευτικών
και μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. (άρθρο 54). Η κατάταξη διενεργείται βάσει
μοριοδοτούμενων κριτηρίων (ακαδημαϊκών, κοινωνικών και προϋπηρεσίας), όπως αυτά
ορίζονται στα άρθρα 57-58, και οι ενταγμένοι στους οικείους αξιολογικούς
πίνακες εκπαιδευτικοί μπορεί να διορίζονται, κατά τη διάρκεια ισχύος των
πινάκων, σε θέσεις μονίμων ή να προσλαμβάνονται ως αναπληρωτές στη δημόσια
εκπαίδευση (άρθρα 62-63).
Ειδικότερα, στο άρθρο 57 ορίζονται τα «Κριτήρια αξιολογικού
πίνακα εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης», ενώ στο άρθρο 58 ορίζονται τα
«Κριτήρια αξιολογικού πίνακα Εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε.». Επίσης, στο άρθρο 58 παρ. 3
του προαναφερθέντος νόμου ορίζεται ότι: «… Για την εκπαίδευση μαθητών με
προβλήματα όρασης ή κωφών και βαρήκοων μαθητών, διορίζονται ή προσλαμβάνονται
κατά προτεραιότητα οι εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε. οι οποίοι έχουν πιστοποιημένη
επάρκεια στη γραφή Braille ή στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (Ε.Ν.Γ.), σύμφωνα
με την παρ. 3 του άρθρου 7 του ν. 3699/2008.»
Κατά το τρέχον έτος 2025 με τις υπό στοιχεία
101819/Ε1/25-8-2025 (Γ΄ 3116), 101817/Ε1/25-8-2025 (Γ΄ 3115)
και 101814/Ε1/25-8-2025 (Γ΄ 3117) αποφάσεις,
διορίστηκαν συνολικά 8.823 μόνιμοι εκπαιδευτικοί σε κενές
οργανικές θέσεις της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και
Εκπαίδευσης, Γενικής Εκπαίδευσης, καθώς και Μουσικών Σχολείων, αντιστοίχως. Πιο
συγκεκριμένα, διορίστηκαν 5.905 μόνιμοι εκπαιδευτικοί στην Πρωτοβάθμια
Εκπαίδευση (3.937 στη Γενική Εκπαίδευση και 1.968 στην Ειδική Αγωγή και
Εκπαίδευση) και 2.893 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (1.615 στη Γενική
Εκπαίδευση, 1.203 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, και 75 σε Μουσικά Σχολεία).
Αξίζει να σημειωθεί ότι επιπλέον διορίστηκαν για πρώτη φορά, 25 εκπαιδευτικοί
για τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης
(ΚΕΔΑΣΥ), κλάδων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Με την υπό στοιχεία
103394/Ε1/28-8-2025 (Γ΄ 3173) απόφαση, διορίστηκαν 77 μόνιμοι εκπαιδευτικοί
κλάδου ΤΕ16 σε Μουσικά Σχολεία. Ως εκ τούτου, ο συνολικός αριθμός διορισμών
μόνιμων εκπαιδευτικών ανήλθε σε 8.900.
Κατά τα έτη 2020-2025, ο συνολικός αριθμός μόνιμων διορισμών
ανήλθε στους 44.756. Από αυτούς 24.333 διορίστηκαν σε δομές Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης (19.610 στη Γενική Εκπαίδευση και 4.723 στην Ειδική Αγωγή και
Εκπαίδευση) καθώς και 20.423 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (15.058
στην Γενική, 4.207 στην ΕΑΕ και 1.158 σε Μουσικά Σχολεία).
Ειδικότερα, στη Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, κατά τα ως άνω
σχολ. έτη, διορίστηκαν, συνολικά, 51 εκπαιδευτικοί κλάδου ΠΕ06 Αγγλικής.
Σχετικά με τις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, αυτές
γίνονται με βάση τα αρμοδίως δηλωθέντα λειτουργικά κενά, σύμφωνα με τις παρ. 1,
2 και 3 του άρθρου 4
«Προσδιορισμός λειτουργικών κενών» της υπ΄αριθμ.
104627/ΓΔ5/7.8.2020 (3344 Β΄) Y.A., με θέμα «Ρύθμιση θεμάτων πρόσληψης και
τοποθέτησης αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, μελών Ειδικού
Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.)».
Επιπλέον, σύμφωνα με την παρ. 9α του άρθρου 5 «Διαδικασία
πρόσληψης και τοποθέτησης αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και μελών
Ε.Ε.Π.-Ε.Β.Π.» της ως άνω Y.A. η τοποθέτηση των προσληφθέντων αναπληρωτών σε
σχολικές μονάδες της περιοχής πρόσληψής τους γίνεται με απόφαση του οικείου
Διευθυντή Εκπαίδευσης.
Επίσης, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 5 της ανωτέρω Υ.Α.,
κατά τις προσλήψεις των αναπληρωτών προηγούνται οι εκπαιδευτικοί με επιπρόσθετα
προσόντα γνώσης γραφής Braille (Braille) & Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
(Ε.Ν.Γ.), ως ακολούθως:
«Κατά τη διαδικασία ταυτόχρονης ροής προσλήψεων
εκπαιδευτικών περισσοτέρων της μιας εκπαιδευτικών δομών Ε.Α.Ε. του ιδίου κλάδου
ή ειδικότητας τηρείται μηχανογραφικά η κάτωθι σειρά προτεραιότητας πρόσληψης
ανά περιοχή προτίμησης, άνευ δυνατότητας ορισμού προτεραιότητας εκ του
υποψηφίου:
α) Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης
(Σ.Μ.Ε.Α.Ε.) / Τμήματα Ένταξης (Τ.Ε.) με επιπρόσθετα προσόντα γνώσης γραφής
Braille (Braille) & Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (Ε.Ν.Γ.),
β) εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη με επιπρόσθετα προσόντα
γνώσης Braille & Ε.Ν.Γ.,
γ) Σ.Μ.Ε.Α.Ε./Τ.Ε. με επιπρόσθετο προσόν γνώσης Ε.Ν.Γ., δ)
Σ.Μ.Ε.Α.Ε./Τ.Ε. με επιπρόσθετο προσόν γνώσης Braille,
ε) εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη με επιπρόσθετο
προσόν γνώσης Ε.Ν.Γ., στ) εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη με επιπρόσθετο
προσόν γνώσης Braille, ζ) Σ.Μ.Ε.Α.Ε./Τ.Ε. άνευ επιπρόσθετου προσόντος γνώσης
Braille ή Ε.Ν.Γ. και
η) εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη άνευ επιπρόσθετου
προσόντος γνώσης Braille ή Ε.Ν.Γ..»
Από τις ανωτέρω διατάξεις προκύπτει ιεράρχηση των αναγκών
της Ειδικής Αγωγής (Σ.Μ.Ε.Α.Ε., Τ.Ε., εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη),
όπως αυτές έχουν οριστεί με το ν. 3699/2008 (Α΄199) «Ειδική Αγωγή και
Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», με σκοπό τη
βέλτιστη κάλυψη αυτών, προς όφελος των μαθητών. Η χορήγηση προτεραιότητας σε
Σ.Μ.Ε.Α.Ε. έναντι των Τμημάτων Ένταξης, κατά τις τοποθετήσεις εκπ/κών σε δομές
Ε.Α.Ε., καταγράφεται και στις διατάξεις της παρ. 3Α του άρθρου 16 του
ν.3699/2008, όπως προστέθηκαν με το άρθρο 48 του ν.4692/2020: «Οι τοποθετήσεις
σε θέσεις των Τμημάτων Ένταξης πραγματοποιούνται μετά την κάλυψη όλων των κενών
στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.) της οικείας
περιοχής μετάθεσης.»
Για το τρέχον διδακτικό έτος 2025-2026, έχουν
πραγματοποιηθεί μέχρι 2-10-2025 συνολικά 28.156 προσλήψεις προσωρινών
αναπληρωτών με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, εκ των οποίων
19.477 στην Πρωτοβάθμια και 8.679 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση προσλήφθηκαν 12.946
εκπαιδευτικοί κλάδων/ειδικοτήτων στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ), και
6.531 εκπαιδευτικοί κλάδων/ειδικοτήτων στην Γενική Εκπαίδευση. Αντίστοιχα, στη
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση πραγματοποιήθηκαν 3.717 προσλήψεις εκπαιδευτικών
κλάδων/ειδικοτήτων στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) και 4.901 προσλήψεις
εκπαιδευτικών κλάδων/ειδικοτήτων στην Γενική Εκπαίδευση, εκ των οποίων 283
προσλήψεις εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ79.01/Τ.Ε16 σε Μουσικά Σχολεία για τη
διδασκαλία μουσικών ειδικεύσεων.
Επιπλέον, διατέθηκαν για πρόσληψη στη Σιβιτανίδειο Δημόσια
Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων, με απόφαση του οικείου Διοικητικού Συμβουλίου,
61 προσωρινοί αναπληρωτές κλάδων Β/θμιας Εκπ/σης.
Ειδικότερα και αναφορικά με τα διαλαμβανόμενα στην παρούσα
ερώτηση, μέχρι 2-10- 2025, προσλήφθηκαν 359 εκπαιδευτικοί Α/θμιας και Β/θμιας
Εκπ/σης με προσόντα γνώσης γραφής Braille (Braille) & Ελληνικής Νοηματικής
Γλώσσας (Ε.Ν.Γ.) εκ των οποίων 6 κλάδου ΠΕ06 Αγγλικής (3 Braille και 3 ΕΝΓ)
στην Α/θμια (5) και Β/θμια (1) Εκπ/ση. Οφείλουμε, τέλος να τονίσουμε ότι κατά
την τελευταία φάση προσλήψεων έμειναν ακάλυπτες 33 από τις διαθέσιμες προς
κάλυψη θέσεις εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, με γνώση Ελληνικής
Νοηματικής Γλώσσας, ελλείψει αντίστοιχων υποψηφίων.
Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι οι εκπαιδευτικοί του κλάδου
ΠΕ06 προσλαμβάνονται στην Ε.Α.Ε., όπως οι εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων, εφόσον
υπάρχουν ανάγκες και αντιστοίχως διαθέσιμοι υποψήφιοι, σύμφωνα με τις
διαθέσιμες προς τούτο πιστώσεις, και δεν υφίσταται λόγος περαιτέρω «θεσμικής
κάλυψης» για την πρόσληψή τους, όπως τίθεται με την παρούσα Ερώτηση.
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Πηγή: www.hellenicparliament.gr