Υποχρηματοδότηση και ιδιωτικοποίηση απειλούν την Ειδική Αγωγή – ΚΕΔΑΣΥ και παράλληλη στήριξη σε κρίση
Οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ επιβαρύνονται με μεγαλύτερο ωράριο και πολλαπλές ευθύνες, ενώ τα Τμήματα Ένταξης χάνουν τον διακριτό τους ρόλο, οδηγώντας σε υποχρηματοδότηση, συγχωνεύσεις τμημάτων και ιδιωτικοποίηση της ειδικής εκπαίδευσης
Με την ψήφιση του Νόμου 5224/25, η Ειδική Αγωγή υφίσταται σημαντική υποβάθμιση, με περικοπές στην παράλληλη στήριξη, ελαστικοποίηση των τμημάτων ένταξης και περιορισμένη πρόσβαση σε ΚΕΔΑΣΥ και ΕΔΥ.
Οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ επιβαρύνονται με μεγαλύτερο ωράριο και πολλαπλές ευθύνες, ενώ τα Τμήματα Ένταξης χάνουν τον διακριτό τους ρόλο, οδηγώντας σε υποχρηματοδότηση, συγχωνεύσεις τμημάτων και ιδιωτικοποίηση της ειδικής εκπαίδευσης.
Το εκπαιδευτικό κίνημα απαιτεί την κατάργηση του νόμου, την πλήρη στελέχωση ΚΕΔΑΣΥ και Τμημάτων Ένταξης, μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ΕΕΠ και ΕΒΠ και αύξηση των δαπανών για Παιδεία, προκειμένου να διασφαλιστεί ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση για όλα τα παιδιά με αναπηρία ή ειδικές ανάγκες.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης:
Η Κυβέρνηση της ΝΔ και το ΥΠΑΙΘΑ έφεραν στη βουλή και ψηφίστηκε την 1η Αυγούστου, (ν. 5224/25), μέσα στο καλοκαίρι και με κλειστά σχολεία, άλλο ένα αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο. Οι ρυθμίσεις στα άρθρα 114, 122 και 123 που αφορούν στην Ειδική Αγωγή στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αποτελούν τον «οδικό χάρτη» αποδόμησης των όποιων μορφωτικών δικαιωμάτων μαθητών με αναπηρία/ ή και ειδικές ανάγκες έχουν απομείνει. Με τις ρυθμίσεις υλοποιούν διακηρυγμένους στόχους ΕΕ ΟΟΣΑ που είναι η απόσυρση της υποχρέωσης του κράτους για δημόσια δωρεάν εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή και είναι ενταγμένες στο πλαίσιο της συνολικότερης μείωσης των δημόσιων δαπανών για την Παιδεία και τη μεταφορά χρήματος από το δημόσιο και την τσέπη των γονέων σε ιδιωτικές δομές.
Με το νόμο αυτό κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘΑ ενισχύουν τους νόμους 3699/2008 και 4368/2016 για την Ειδική Αγωγή προηγούμενων κυβερνήσεων οι οποίοι «θεμελίωσαν» την Ειδική Αγωγή στις ψευδεπίγραφες αρχές της «συμπερίληψης» και της «πλήρους ένταξης» για να την αποδομήσουν μετακυλίοντάς την στην Γενική Αγωγή.
Συγκεκριμένα για το νόμο 5224/25:
Οι προβλεπόμενες «νέες» οργανικές θέσεις που συστήνονται στο όνομα της ενίσχυσης των ΚΕΔΑΣΥ (Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης) δημιουργούνται στη βάση μιας πολιτικής «μοιράσματος της φτώχειας» ( που θίγει τόσο τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών όσο και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, καθώς θέσεις ψυχολόγων και νοσηλευτών καλύπτονται με ταυτόχρονη κατάργηση αντίστοιχων θέσεων σε γενική και ειδική εκπαίδευση. Η πολιτική των περικοπών εντείνεται για την εξασφάλιση χρημάτων για πολεμικές δαπάνες και την πολεμική οικονομία. Με τις 162 οργανικές θέσεις που δημιουργούνται στα ΚΕΔΑΣΥ, τα πάγια κενά της Ειδικής Αγωγής δεν κλείνουν, αφού εξακολουθούν να είναι κάτω από τις ανάγκες.
Ελαστικοποίηση του εργασιακού ωραρίου των εκπαιδευτικών ΕΑΕ: Σα να μην έφτανε που ο εκπαιδευτικός ΕΑΕ παράλληλης στήριξης κάλυπτε το ωράριό του σε 3 ή/και 4 σχολεία, με ρύθμιση στο νόμο 5224/25, θα μπορεί το ωράριό του να διευρύνεται και στην απογευματινή ζώνη κατά τη διάρκεια του ολοήμερου προγράμματος στα Δημοτικά.
Περικοπές στην Παράλληλη Στήριξη: προβλέπονται ρυθμίσεις στην κατεύθυνση απεμπόλησης του Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης με τη μορφή 1:1 και ορίζουν τον εκπαιδευτικό ΕΑΕ παράλληλης στήριξης ως εκπαιδευτικό του τμήματος και όχι του μαθητή. Ο νέος νόμος ορίζει ότι ο εκπαιδευτικός ΕΑΕ της ΠΣ μπορεί να υποστηρίζει όλους τους μαθητές που έχουν έγκριση ειδικής Αγωγής σε ένα τμήμα (1 εκπαιδευτικός παράλληλης: από 1 έως και πάνω από 4 μαθητές).
Αυστηροποίηση των προϋποθέσεων για τη μείωση του αριθμού μαθητών στα τμήματα με μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: Στα ήδη αυστηρά όρια που ίσχυαν μέχρι σήμερα προσθέτουν μια ακόμη παράμετρο, να μην υπάρχει στο σχολείο Παράλληλη Στήριξη, ανεξαρτήτως ειδικότητας.
«Κόφτες» στις διαγνώσεις από τα ΚΕΔΑΣΥ μέσω λειτουργίας των ΕΔΥ (Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης): Η προτεραιοποίηση της λειτουργίας των ΕΔΥ και μετά η αναγκαία παρέμβαση στο ΚΕΔΑΣΥ εντάσσεται στη συνολικότερη πολιτική των περικοπών. Θα λειτουργεί ως «κόφτης προσβασιμότητας» των μαθητών προς τα ΚΕΔΑΣΥ και εν τέλει την Ειδική εκπαιδευτική υποστήριξη θα επιφορτίζονται τόσο οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ όσο και της Γενικής Αγωγής στο πλαίσιο της λεγόμενης «συμπερίληψης».
Συνεχίζεται η ανελέητη περικοπή των ΠΕ04: Με τις ελάχιστες προσλήψεις συναδέλφων ειδικότητας ΠΕ04 στα ΤΕ σε Γυμνάσια και Λύκεια υπάρχει αφ΄ ενός μείωση των προσλήψεων, χτύπημα του κλάδου των ΠΕ04, υποτίμηση της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών και αφ’ ετέρου αποτελεί τομή υποβάθμισης της Ειδικής Αγωγής, αφήνοντας ακάλυπτους τους μαθητές για ολόκληρα αντικείμενα (Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωγραφία). Εκτός αν μέσω αυτού, το ΥΠΑΙΘΑ προαναγγέλλει την κάλυψη όλων των αντικειμένων από όλες τις ειδικότητες, όπως κάνει για τους μαθητές με προβλήματα όρασης και ακοής.
Σειρά παίρνουν τα Τμήματα Ένταξης: Ως ΤΕ, με βάση και οδηγίες του ΙΕΠ, ορίζει σκόρπιους μαθητές και εκπαιδευτικούς μέσα σε τμήματα Γενικής Εκπαίδευσης. Το ΤΕ με την έννοια της συνδιδασκαλίας ομάδας μαθητών, σε συγκεκριμένο χώρο, με ορισμένο διακριτό ωρολόγιο πρόγραμμα από το τμήμα Γενικής Εκπαίδευσης, δεν θα υπάρχει εκτός σπανίων περιπτώσεων με «άπιαστες» προϋποθέσεις. Η βοήθεια προς τους μαθητές θα διαχέεται στο τμήμα Γενικής Εκπαίδευσης με τον εκπαιδευτικό «να υποστηρίζει τους μαθητές εντός του περιβάλλοντος της τάξης», επιβαρύνοντας την εκπαιδευτική διαδικασία του συνόλου των μαθητών του τμήματος. Οι εκπαιδευτικοί των ΤΕ εντατικοποιούνται και ελαστικοποιούνται! Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί των ΤΕ, αλλά και οι εκπαιδευτικοί της τάξης, θα επιβαρύνονται με την πρόσθετη ευθύνη της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, με προετοιμασία διαφοροποιημένου διδακτικού υλικού και διαφοροποιημένες πρακτικές για την ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Κι όλα αυτά στο όνομα της συμπερίληψης και της «πλήρους ένταξης» των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρία. Παράλληλα οι επικείμενες περικοπές κονδυλίων ΕΣΠΑ για προσλήψεις στην Παράλληλη Στήριξη προμηνύουν την μετατόπιση του βάρους της Ειδικής Αγωγής σε υποστελεχωμένα Τμήματα Ένταξης.
Το δυστοπικό τοπίο στην ειδική αγωγή δεν θα περάσει
Η ανακοίνωση από το ΥΠΑΙΘΑ, της ίδρυσης 3.448 ΤΕ σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια από τα νηπιαγωγεία μέχρι και τα ΕΠΑΛ στην εκπνοή της διαβούλευσης του νομοσχεδίου στις 23/7/2025 αποτελεί κίνηση ανειλικρινούς εντυπωσιασμού της κοινωνίας υπό την πίεση των αυξανόμενων αναγκών.
Αποτελεί πάγια θέση του εκπαιδευτικού κινήματος η ίδρυση πλήρως στελεχωμένων ΤΕ με όλες τις ειδικότητες, με διακριτό οριοθετημένο ωρολόγιο πρόγραμμα και χώρο σε κάθε σχολείο. Δεν διαφαίνονται όμως αγνές προθέσεις σε ό,τι αφορά τη στελέχωση και τη λειτουργία τους, από την πλευρά του ΥΠΑΙΘΑ αφού: Ο Νόμος 5224/25 δεν προβλέπει το κονδύλι χρηματοδότησης και διαφαίνεται από τα συνολικά μέτρα του ΥΠΑΙΘΑ έντονα η πρόθεση να υποκατασταθεί η Παράλληλη Στήριξη από τα ΤΕ ως πιο συμφέρουσα οικονομική λύση.
Παρά τις εξαγγελίες για την ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής, η ειδική εκπαίδευση διαχρονικά αντιμετωπίζεται ως βάρος που οι πολιτικές της ΕΕ και του ΟΟΣΑ θέλουν να βγάλουν από τις πλάτες του κράτους, να ιδιωτικοποιήσουν πλευρές της και να την εμπορευματοποιήσουν μιας και αποτελεί πηγή σημαντικής κερδοφορίας για το κεφάλαιο.
Η εγκατάλειψη των ειδικών σχολείων με υποχρηματοδότηση, χωρίς μόνιμο προσωπικό, με συγχωνεύσεις και γιγαντισμό τμημάτων σε αριθμό μαθητών σε ανεπαρκείς χώρους όπως στα περισσότερα ΕΕΕΕΚ, οι περικοπές και οι χρόνιες ελλείψεις από το επίπεδο της διάγνωσης στα ΚΕΔΑΣΥ, η έλλειψη μόνιμων με οργανικές θέσεις στα σχολεία ΕΑΕ, ΕΕΠ, και ΕΒΠ μεθοδευμένα δημιουργούν τον χώρο για να παρεισφρύσει ο ιδιωτικός τομέας ή να ρεύσει δημόσιο χρήμα προς τα ιδιωτικά κέντρα.
Τα ευφυολογήματα για «ενταξιακές πολιτικές» και «συμπεριληπτικό σχολείο» αποτελούν μόνο το καμουφλάζ των πολιτικών οι οποίες, αντί να εξασφαλίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε μια εκπαίδευση που θα προσαρμόζεται στις μαθησιακές ανάγκες των παιδιών με αναπηρίες, και με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, ευνοούν την σχολική διαρροή και εν τέλει τον αποκλεισμό τους.
Το ταξικό σχολείο της υποχρηματοδότησης, των περικοπών, της αριστείας και των εξετάσεων PISA, της τράπεζας θεμάτων, των ΕΒΕ (η οποία και φέτος απέκλεισε χιλιάδες μαθητές από την τριτοβάθμια εκπαίδευση), ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, όσους επιστημονικούς ακροβατισμούς και να συμπεριλάβουν.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ
• Την κατάργηση του νόμου 5224/25 αποδόμησης της Ειδικής Αγωγής.
• Αύξηση των δαπανών στο 15% του προύπολογισμού για την Παιδεία.
• Καμία κατάργηση οργανικών θέσεων – Δημιουργία νέων οργανικών θέσεων στην Ειδική Αγωγή σε όλες τις ειδικότητες ΕΑΕ – ΕΕΠ – ΕΒΠ για την πλήρη στελέχωση των ΚΕΔΑΣΥ.
• Διαγνώσεις με επιστημονικά και όχι δημοσιονομικά κριτήρια – Όχι στους «κόφτες» και την επίρριψη της ευθύνης στη σχολική μονάδα.
• Καθολική έγκριση των αιτημάτων για Δημόσια Εξατομικευμένη Παράλληλη Στήριξη με βάση τις πραγματικές ανάγκες χωρίς δημοσιονομικούς όρους και προϋποθέσεις.
• Τμήματα ένταξης πλήρως στελεχωμένα σε όλα τα σχολεία με διακριτό ρόλο, χώρο, ωρολόγιο πρόγραμμα.
• Μείωση του αριθμού μαθητών στο τμήμα κατά τρεις (3) για κάθε μαθητή με αναπηρία ή διαγνωσμένη μαθησιακή δυσκολία χωρίς άλλους όρους και προϋποθέσεις.
• Μείωση του αριθμού μαθητών 15 στα τμήματα Γενικής Παιδείας.
• Μόνιμοι μαζικοί διορισμοί για την πλήρη κάλυψη των κενών (20.000 για τη Β/θμια) με πτυχίο και ολόκληρη την προϋπηρεσία – Καμιά σκέψη για ΑΣΕΠ.
• Ίδρυση νέων Ειδικών Σχολείων και ενίσχυση των υπαρχόντων με μόνιμο προσωπικό σε όλες τις ειδικότητες – Πλήρης κάλυψη της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό.
• Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και στα Ειδικά σχολεία, των ΕΒΕ, των εξετάσεων PISA, των σχολείων της «Αριστείας» (Ωνάσεια, Πρότυπα).
Το εκπαιδευτικό κίνημα, τα σωματεία και οι Ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών μαζί το γονεϊκό και το μαθητικό κίνημα που έχουν βρεθεί απέναντι και έχουν ακυρώσει πλευρές της συντηρητικής αναδιάρθρωσης που επιδιώκει την κατάργηση της Ειδικής Αγωγής ως δημοσίου αγαθού είναι επιτακτική ανάγκη να την αντιπαλέψουν συνολικά.
Πηγή: www.alfavita.g