Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

ΕΡΩΤΗΣΗ του Κουπελόγλου Συμεών, Βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης προς τον κ. Υπουργό Δικαιοσύνης με θέμα: «Παροχή δυνατότητας εναλλακτικών τρόπων υποβολής αιτήσεως για νομική βοήθεια – του πένητος παθόντος ή ατόμου ΑμεΑ ή μη δυνάμενου λόγω νόσου ενάγοντος – στο Πρωτοδικείο ή Εφετείο του τόπου κατοικίας του, σε περιπτώσεις κατά τις οποίες ενάγων και εναγόμενος κατοικούν σε διαφορετικούς νομούς»

 

ΕΡΩΤΗΣΗ του Κουπελόγλου Συμεών, Βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης προς τον κ. Υπουργό Δικαιοσύνης με θέμα: «Παροχή δυνατότητας εναλλακτικών τρόπων υποβολής αιτήσεως για νομική βοήθεια – του πένητος παθόντος ή ατόμου ΑμεΑ ή μη δυνάμενου λόγω νόσου ενάγοντος – στο Πρωτοδικείο ή Εφετείο του τόπου κατοικίας του, σε περιπτώσεις κατά τις οποίες ενάγων και εναγόμενος κατοικούν σε διαφορετικούς νομούς»

Θεσσαλονίκη, 18/12/2024

Του:       Κουπελόγλου Συμεών, Βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης

ΠΡΟΣ:    Τον κ. Υπουργό Δικαιοσύνης

ΘΕΜΑ:  «Παροχή δυνατότητας εναλλακτικών τρόπων υποβολής αιτήσεως για νομική βοήθεια – του πένητος παθόντος ή ατόμου ΑμεΑ ή μη δυνάμενου λόγω νόσου ενάγοντος – στο Πρωτοδικείο ή Εφετείο του τόπου κατοικίας του, σε περιπτώσεις κατά τις οποίες ενάγων και εναγόμενος κατοικούν σε διαφορετικούς νομούς»

Κύριε Υπουργέ,

Σύμφωνα με συμπολίτες εξαιρετικά χαμηλού εισοδήματος, άτομα ΑμεΑ με οποιοδήποτε ποσοστό αναπηρίας και μη δυνάμενους λόγω σοβαρής νόσου, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, ο περί της χορηγήσεως της νομικής βοήθειας Νόμος 3226/2004, στο άρθρο 8 προβλέπει ότι κατά τόπον αρμόδιος δικαστής είναι αυτός του δικαστηρίου εις το οποίον θα εισαχθεί η υπόθεση. Και κατά τόπον αρμόδιο δικαστήριο είναι αυτό του τόπου κατοικίας του εναγομένου και όχι του ενάγοντος, σύμφωνα με το άρ. 22 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Σύμφωνα με το άρθρο 11 του ιδίου νόμου, αρμόδιο για την παραλαβή αιτήσεων νομικής βοήθειας είναι το ίδιο το Υπουργείο Δικαιοσύνης, όταν ο εναγόμενος τυγχάνει κάτοικος ξένου κράτους, όχι, όμως, όταν τυγχάνει κάτοικος διαφορετικού νομού ή νησιού.Σε περιπτώσεις κατά τις οποίες ενάγων και εναγόμενος κατοικούν σε διαφορετικούς νομούς, ο ενάγων πένητας, άτομα ΑμεΑ και ο μη δυνάμενος λόγω σοβαρής νόσου συμπολίτης υποχρεούνται να μεταβούν στο Πρωτοδικείο ή Εφετείο του τόπου κατοικίας του εναγομένου, με ό,τι αυτό σημαίνει ως προς τα έξοδα μεταβάσεως και διαμονής για τον πένητα ή προς την έτι περαιτέρω επιβάρυνση της υγείας και προς τις δυσκολίες εύρεσης συνοδείας λόγω της μη αυτόνομης μετακίνησης ατόμων ΑμεΑ ή νοσούντων από σοβαρές ή ανίατες ασθένειες, για την υποβολή μιας απλής αιτήσεως.

Διερωτώνται οι ως άνω, με ποιον τρόπο προστατεύονται οι ως άνω ευάλωτοι συμπολίτες μας, καθώς, ενώ η νομοθεσία εγγυάται τη δικαστική προστασία των αδυνάμων και παρέχει νομική βοήθεια, στην πράξη, για οικονομικούς λόγους και λόγους υγείας, ουσιαστικά αναιρείται η ευνοϊκή αυτή ρύθμιση και δε δύνανται να κάνουν χρήση αυτής, καθώς αδυνατούν να προσέλθουν στον τόπο κατοικίας του εναγομένου και απορρίπτεται εκ των πραγμάτων η εκδίκαση της υπόθεσης στον τόπο κατοικίας τους. Θεωρούν ότι το περί της

χορηγήσεώς της νομικό πλαίσιο πάσχει και χρήζει επικαιροποίησης και άμεσης τροποποίησης.

Προτείνουν να υπάρξει για τους ως άνω συμπολίτες η παροχή δυνατότητας εναλλακτικών τρόπων υποβολής αιτήσεως για νομική βοήθεια στο Πρωτοδικείο ή Εφετείο του τόπου κατοικίας τους, αντί μετάβασης στο κατά τόπον αρμόδιο Δικαστήριο του τόπου κατοικίας του εναγομένου, σε περιπτώσεις κατά τις οποίες ενάγων και εναγόμενος κατοικούν σε διαφορετικούς νομούς, ώστε να κατατεθεί η αίτηση είτε στον τόπο κατοικίας του ενάγοντα, που αποδεδειγμένα αδυνατεί να μετακινηθεί για τους ως άνω λόγους, ενώ πέραν αυτού, με την τεχνολογική πρόοδο και την ευρεία χρήση της τεχνολογίας, πλέον, θα μπορούσε να κατατεθεί είτε μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, είτε μέσω συστημένης επιστολής, είτε μέσω τηλεδιάσκεψης, είτε μέσω κατάθεσης στο Πρωτοδικείο ή Εφετείο του τόπου κατοικίας του ενάγοντος παθόντα, το οποίο εν συνεχεία θα διορίσει δικηγόρο από τον κατάλογο του Δικηγορικού Συλλόγου της περιοχής του κατά τόπον αρμοδίου Πρωτοδικείου ή Εφετείου και ο αρμόδιος δια την παραλαβή και αξιολόγηση Πρόεδρος Υπηρεσίας δύναται να καλέσει τον αιτούντα εις τον δηλωμένο στην ΑΑΔΕ αριθμό τηλεφώνου.

Με τον τρόπο αυτό, με μια σχετική τροποποίηση του άρθρου 22 του Κώδικα

Πολιτικής Δικονομίας και του άρθρου 11 του προ εικοσαετίας σχετικού νόμου (2004), μια εποχή όπου η πρόσβαση σε ηλεκτρονικά μέσα αφορούσε μόνο μικρό κομμάτι του πληθυσμού, θα βρεθεί σωτήρια λύση για όλους, όσους εκ των άνω αποδεδειγμένα δε δύνανται να προσέλθουν στο δικαστήριο της πόλης του εναγομένου. Ζητούν να προκριθεί πρωτίστως η δυνατότητα διενέργειας της διαδικασίας στο Πρωτοδικείο ή Εφετείο του τόπου κατοικίας του ενάγοντος και δευτερευόντως η ηλεκτρονική διαδικασία και οι υπόλοιπες ως άνω εναλλακτικές μορφές κατάθεσης της αίτησης για νομική βοήθεια.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

Προτίθεστε να προβείτε άμεσα στις απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις, ώστε να δοθεί στους ως άνω ευάλωτους συμπολίτες πρωτίστως η δυνατότητα υποβολής αιτήσεως για νομική βοήθεια στο Πρωτοδικείο ή Εφετείο του τόπου κατοικίας τους, σε περιπτώσεις κατά τις οποίες ενάγων και εναγόμενος κατοικούν σε διαφορετικούς νομούς ή δευτερευόντως η δυνατότητα υποβολής αιτήσεως με τους ως άνω προτεινόμενους εναλλακτικούς τρόπους;

Ο ερωτών Βουλευτής

ΚΟΥΠΕΛΟΓΛΟΥ ΣΥΜΕΩΝ

Πηγή: www.hellenicparliament.gr