Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024

Επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κο Κ. Χατζηδάκη με θέμα: Αίτημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών για άμεσο ορισμό συνάντησης για την υποβολή φορολογικών, μισθολογικών και συνταξιοδοτικών θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών, ενόψει της κατάθεσης του νέου προϋπολογισμού

 

Επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κο Κ. Χατζηδάκη με θέμα:  Αίτημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών για άμεσο ορισμό συνάντησης για την υποβολή φορολογικών, μισθολογικών και συνταξιοδοτικών θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών, ενόψει της κατάθεσης του νέου προϋπολογισμού

ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ.ΑΡΙΘΜ. 1890/2005 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ

ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ

ΤΗΛ.: 210-5229968  FAX: 210-5229541

e-mail: eoty@otenet.gr

www.eoty.gr

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΥΦΛΩΝ

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ’ΑΡΙΘΜ. 9977/12-12-1932 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ & ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

ΕΠΙΤΙΜΟ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ &

ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΥΦΛΩΝ

ΜΕΛΟΣ  ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ & ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ

ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ

ΒΕΡΑNΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ

ΤΗΛ: 210-5245001,210-5228333,210-5228365,210-5245578

e-mail: pab@otenet.gr                        web site:  www.pst.gr

ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ.: 2051/798

Αθήνα, 09/10/2024

ΤΟΜΕΑΣ: Γραμματείας

Προς:  Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κο Κ. Χατζηδάκη

Κοιν.: 1) Πρωθυπουργό της Χώρας, κο Κ. Μητσοτάκη

2) Υπουργό Επικρατείας, κο Χρ. – Γ.  Σκέρτσο

3) Αναπληρωτή  Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κο Ν.  Παπαθανάση

4)  Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κο Αθ. Πετραλιά

5)  Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κο Χρ. Δήμα

6) Ε.Σ.Α.μεΑ.

7) Σωματεία – μέλη Ε.Ο.Τ.

8) Περιφερειακές Ενώσεις Π.Σ.Τ.

Θέμα:  Αίτημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών για άμεσο ορισμό συνάντησης για την υποβολή φορολογικών, μισθολογικών και συνταξιοδοτικών θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών, ενόψει της κατάθεσης του νέου προϋπολογισμού.

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

H Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών (Ε.Ο.Τ.), ο επίσημος Κοινωνικός Εταίρος της Πολιτείας για θέματα τυφλότητας και μέλος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), και το σωματείο-μέλος της Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών (Π.Σ.Τ.), ζητούν άμεσο ορισμό συνάντησης μαζί σας ενόψει της κατάθεσης του νέου προϋπολογισμού. Κατωτέρω σας παραθέτουμε τα κύρια αιτήματα του χώρου που εκπροσωπούμε:

1) Απαλλαγή των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω από τον ΕΝΦΙΑ για την πρώτη κατοικία εμβαδού έως 120 τ.μ., προσαυξανόμενο κατά 20τ.μ. ανά προστατευόμενο μέλος, εφόσον αυτή ιδιοκατοικείται ή της μοναδικής κατοικίας η οποία ανήκει κατά ψιλή κυριότητα, επικαρπία ή και τα δύο σε τυφλό αντικειμενικής αξίας έως 300.000 ευρώ. Επίσης, να φορολογείται η υπόλοιπη ακίνητη περιουσία μέχρι του ύψους των 250.000 ευρώ, προσαυξανόμενη κατά 50.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο μέλος, με το ποσό των 0,50 ευρώ ανά τετραγωνικό, όπως κατά τη διάρκεια ισχύος του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. Τέλος, ζητάμε την απαλλαγή από την επιβολή ΕΝΦΙΑ σε ακαλλιέργητα αγροτεμάχια και μειωμένο φόρο στις καλλιεργούμενες εκτάσεις οι οποίες αποφέρουν εισόδημα σε τυφλούς που καλύπτονται ασφαλιστικά από τον Ο.Γ.Α. ή είναι άνεργοι. Επιπλέον, ζητάμε την εξαίρεση από την καταβολή ΕΝ.Φ.Ι.Α. του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.), προκειμένου να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες του προς όφελος των Ελλήνων τυφλών, μαθητών και φοιτητών καθώς και όλων των κτηρίων που ανήκουν σε επίσημους φορείς της αναπηρίας (Ε.Σ.Α.μ.ε.Α. και τα σωματεία- μέλη αυτής).

2) Προστασία από πλειστηριασμό της πρώτης κατοικίας που ανήκει σε τυφλό με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, εφόσον αυτή ιδιοκατοικείται ή της μοναδικής κατοικίας η οποία ανήκει κατά ψιλή κυριότητα, επικαρπία ή πλήρη κυριότητα σε άτομο της ως άνω κατηγορίας

3) Επαναφορά των κύριων και επικουρικών συντάξεων των τυφλών συνταξιούχων ιδιωτικού και δημοσίου τομέα στα προ περικοπών επίπεδα, καθώς και των δώρων εορτών και του επιδόματος θερινών διακοπών, και εξαίρεση από τις περικοπές του Ν.4111/13 και των τυφλών συνταξιούχων του ευρύτερου δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ώστε να εξισωθούν με τους συναδέλφους τους του Δημοσίου, οι οποίοι έχουν ήδη εξαιρεθεί, καθώς και με τους παραπληγικούς με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Η διάκριση αυτή κατά των τυφλών συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα και μόνο από τις εξαιρέσεις των περικοπών των συντάξεων του προειρηθέντος νόμου επιβάλλεται να αρθεί για λόγους ισονομίας και ισοπολιτείας, καθώς προσκρούει στις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας, και αποτελεί κατάφωρη αδικία για 500 περίπου τυφλούς συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα, 290 περίπου του ΙΚΑ και γύρω στους 220 από τις ΔΕΚΟ και τις Τράπεζες, δεδομένου ότι και το ΣτΕ έκρινε ως αντισυνταγματικές τις μειώσεις στις συντάξεις με τα δύο πρώτα Μνημόνια.

4) Επαναφορά των μισθών, καθώς και των δώρων εορτών και του επιδόματος αδείας, των 120 περίπου εναπομεινάντων εργαζομένων τυφλών στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2009, όπως και έχει αναγνωριστεί στους ένστολους και άλλες κατηγορίες ή επικουρικά, μέχρις ότου η οικονομία της χώρας επιτρέψει την ολική της αποκατάσταση, χορήγηση επιδόματος ειδικών συνθηκών διαβίωσης ποσού ύψους 25% επί των πάσης φύσεως μεικτών αποδοχών τους, το οποίο και να συνυπολογίζεται στο συντάξιμο μέρος του μισθού ή μηνιαίου επιδόματος οδοιπορικών, αίτημα επίσης δικαιολογημένο και σύμφωνο με τις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης, οι οποίες είναι ιδιαιτέρως επιβαρυμένες για τους τυφλούς εργαζόμενους. Προς αποφυγή αδικιών απέναντι στους συναδέλφους εργαζομένους, σημειώνουμε ότι η χορήγηση του ως άνω επιδόματος θα αφορά τυφλούς εργαζόμενους με οποιαδήποτε σχέση εργασίας κι αν έχουν προσληφθεί και ανεξαρτήτως του τρόπου πρόσληψης, πχ με τον Ν.2643/1998 ή μέσω Α.Σ.Ε.Π. ή με διορισμό μέσω κατάρτισης ειδικών πινάκων για ωρομίσθιους και αναπληρωτές ή με απλή πρόσληψη από ιδιώτη κ.λπ. Τα παραδείγματα είναι ενδεικτικά και αποσκοπούν στο να προλάβουν τυχόν εξαιρέσεις τυφλών εργαζομένων από το μέτρο. Επισημαίνουμε ότι το κόστος για τη χορήγηση του σχετικού επιδόματος στους εργαζόμενους τυφλούς δεν υπερβαίνει, όπως αποδεικνύεται, τις 250.000 ευρώ το χρόνο.

5) Αύξηση του ακατάσχετου ποσού σε λογαριασμό μισθού ή σύνταξης τυφλού με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω στο ύψος των 3.000 ευρώ, λόγω αυξημένων αναγκών εξ αιτίας της αναπηρίας.

6) Απαλλαγή των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση από τα τεκμήρια του εισοδήματος. Να μην φορολογείται το τεκμαρτό εισόδημα των ως άνω ατόμων παρά μόνο το πραγματικό.

7) Θέσπιση  φοροαπαλλαγής στο εισόδημα των ελάχιστων τυφλών ελεύθερων επαγγελματιών έως του ποσού των 30.000 ευρώ, οι οποίοι κάτω από εξαιρετικά αντίξοες και ανταγωνιστικές συνθήκες προσπαθούν να ανοίξουν νέους επαγγελματικούς ορίζοντες, καθώς και των εισοδημάτων προερχόμενων από άλλες πηγές για τυφλούς που είναι άνεργοι.  Περαιτέρω δε, για τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση που έχουν εισοδήματα από ενοίκια και έχουν ως μοναδικό επιπλέον έσοδο το προνοιακό επίδομα, να απαλλάσσονται από το φόρο ενοικίου.

8) Εξαίρεση των τυφλών εργαζομένων ή συνταξιούχων του δημοσίου τομέα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω από τις προβλεπόμενες περικοπές κατά τη χορήγηση του ΕΦΑΠΑΞ.

9) Επαναφορά της διάταξης του Ν.3865/2010 άρθρο 6 περ. ββ που αφορά τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης εργαζομένων του δημοσίου που είναι σύζυγοι ατόμων με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω και τα οποία είναι ανίκανα για εργασία.

10)          Ουσιαστική εφαρμογή της εγκυκλίου Ε. 043/15-02-2021 που αφορά την εφαρμογή από τις αρμόδιες υπηρεσίες (ΚΕΠΑ κλπ) της διάταξης του άρθρου 74 του Ν.4764/2020 για την απόκτηση αφορολόγητου αυτοκινήτου από τυφλό ή με μειωμένη όραση ατόμου με ποσοστό 80% και άνω, προκειμένου να σταματήσει η απίστευτη ταλαιπωρία που υφίστανται οι συνάδελφοι δικαιούχοι απόκτησης αναπηρικού αυτοκινήτου και απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας. Περαιτέρω, επιβάλλεται να δοθεί εντολή προς τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας να κάνουν αποδεκτές τις παλαιές γνωματεύσεις ΚΕΠΑ (πριν από το 2013) των τυφλών δικαιούχων των ανωτέρω παροχών (απαλλαγή από το Τέλος Ταξινόμησης και τα Τέλη Κυκλοφορίας) οι οποίοι αιτούνται αντιστοίχιση της γνωμάτευσης τους με την υπ’ αριθμ. πρωτ. Δ18Α5038263 (ΦΕΚ 2710/Τ.Β’ /24-10-2013) Κ.Υ.Α. και να μην τους παραπέμπουν σε εκ νέου εξέταση από επιτροπή ΚΕΠΑ.

11) Προσθήκη στα παραρτήματα III και IV του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1186/2009 του Συμβουλίου της 16ης Νοεμβρίου 2009 για τη θέσπιση του κοινοτικού καθεστώτος τελωνειακών ατελειών νέων ειδών για τυφλούς σειράς προϊόντων τα οποία δεν αναφέρονται ούτε ονομαστικά ούτε περιγραφικά και τα οποία προορίζονται για χρήση αποκλειστικά από τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση, όπως DAISY players (μηχάνημα που χρησιμοποιείται για την ακρόαση ακουστικών βιβλίων -audiobooks- από τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση, για ανάγνωση λογοτεχνικών έργων αλλά και συγγραμμάτων, καθώς και για μελέτη, δεδομένου ότι διαθέτει πολλές δυνατότητες, όπως η κράτηση σημειώσεων, η πλοήγηση σε κεφάλαια, σελίδες, παραγράφους, λέξεις κλπ.) και μεγεθυντές οθόνης κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης (CCTV). Επίσης, μιας σειράς προϊόντων που αφορούν την υγεία ή την καθημερινή ζωή, τα οποία είναι ομιλούντα, κατά κανόνα χρησιμοποιούνται από τυφλούς και άτομα τρίτης ηλικίας, αν και δεν έχουν κατασκευαστεί αποκλειστικά για τα άτομα αυτά, όπως ομιλούντα θερμόμετρα, ομιλούντα πιεσόμετρα, ομιλούντες μετρητές σακχάρου, ομιλούντα οξύμετρα, ρολόγια χειρός με ομιλία, ρολόγια επιτραπέζια με ομιλία, ομιλούσες ζυγαριές σωματικού βάρους και κουζίνας, εφόσον τα παραπάνω εισάγονται από τυφλούς ή άτομα με μειωμένη όραση ή από φορείς που εξυπηρετούν τυφλούς. Λογισμικών Η/Υ Braille translators απαραίτητων για την επεξεργασία και μετατροπή κειμένων για τη μεταγραφή κι εκτύπωση στη γραφή Braille, καθώς επίσης και συσκευές για απτική αποτύπωση εικόνων και σχεδιαγραμμάτων (PIAF). Επίσης προτείνουμε στα ως άνω παραρτήματα να προσθέσετε μεγεθυντικούς φακούς για την υποβοήθηση ατόμων με χαμηλή όραση φορητούς ή επιτραπέζιους, γυαλιά για άτομα με μειωμένη όραση, επιτραπέζια παιχνίδια κατασκευασμένα ειδικά ώστε να μπορούν να παίξουν με  αυτά τυφλοί, κυβαριθμικό αριθμητικό κιτ (Cubarithm arithmetic kit) που βοηθάει στην εκμάθηση μαθηματικών διατάξεων, γεωμετρικό τάπητα που βοηθάει στην χάραξη και εκμάθηση γεωμετρικών σχημάτων, καθώς και ειδικούς διαβήτες. Γενικώς θεωρούμε ότι επειδή το εύρος, ιδίως των συσκευών παραγωγής ανάγλυφων και εκμάθησης μαθηματικών και γεωμετρίας, ποικίλλει και ανανεώνεται συνεχώς, ενώ είναι εμφανές ότι τα ως άνω είδη προορίζονται για τυφλούς ή με χαμηλή όραση μαθητές, θα πρέπει να ενταχθούν στο μειωμένο Φ.Π.Α. 6% όχι ως είδη ένα προς ένα, αλλά ως κατηγορία ειδών που προορίζονται για συγκεκριμένο σκοπό.

12) Εξαίρεση από τον Φ.Π.Α των προϊόντων που παράγουν τα Παραγωγικά- Προστατευόμενα Εργαστήρια του Φάρου Τυφλών Ελλάδος.

13) Εναρμόνιση του ποσοστού αναπηρίας, ήτοι 80% και άνω, για όλες τις θετικές διακρίσεις που απολαύουν τα άτομα με βαριά αναπηρία (τυφλοί, παραπληγικοί κ.λπ.), όπως η ένταξη στο ασφαλιστικό σύστημα του Ο.Γ.Α. που απαιτεί τυφλότητα 100% προκειμένου να παρέχει ευνοϊκές ρυθμίσεις στα άτομα με βαριά αναπηρία, φοροαπαλλαγές μισθών και συντάξεων, απαλλαγή από εισφορά αλληλεγγύης, αφορολόγητο αυτοκίνητο κ.λπ. Είναι άμεση και επιβεβλημένη ανάγκη, πρωτοστατούντος του Υπουργείου Εργασίας, το οποίο συμπεριλαμβάνει θέματα κοινωνικής αλληλεγγύης, σε συνεργασία και με το Υπουργείο Οικονομικών, να ψηφιστεί νομοθετική διάταξη η οποία θα ορίζει ότι οποιαδήποτε θετική διάκριση για τους βαριά αναπήρους θα ισχύει σε κάθε περίπτωση που ο δικαιούχος έχει ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, καταργούμενης κάθε άλλης διάταξης. Όλη αυτή η πολυνομία δημιουργεί πλείστα γραφειοκρατικά προβλήματα, απαιτεί ο ανάπηρος να εξετάζεται ξανά και ξανά από επιτροπές ΚΕ.Π.Α., προκειμένου να του απονέμεται κατά περίπτωση το απαιτούμενο από το νόμο ποσοστό 80%, 95% ή 100%, ενώ πρόκειται για τον ίδιο ανάπηρο με ένα συγκεκριμένο ποσοστό αναπηρίας, το οποίο τον τοποθετεί αυτόματα σε μια και μόνη κατηγορία, αυτή της βαριάς αναπηρίας.

14) Λήψη  πρόνοιας για τους τυφλούς με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, ώστε να λάβουν τον Δεκέμβριο Έκτακτο Κοινωνικό Μέρισμα ύψους τουλάχιστον ενός μηνιαίου προνοιακού επιδόματος.

15)          Αυξήσεις στα επιδόματα που δικαιούνται οι τυφλοί με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, όπως άλλωστε έχει προτείνει και η Ε.Σ.Α.μεΑ., τουλάχιστον κατά 100 ευρώ από την 01/01/2025, και σύνδεσή τους με την ετήσια αύξηση που λαμβάνουν εργαζόμενοι και συνταξιούχοι με βάση τον πληθωρισμό και την αύξηση του ΑΕΠ.

16)  Επαναφορά του άρθρου 18 του Ν.4172/2013 που προέβλεπε μείωση φόρου από ιατρικές δαπάνες για τα άτομα με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και τις οικογένειές τους, καθώς και διεύρυνση αυτού.

17) Μηδενική συμμετοχή των τυφλών ασφαλισμένων στα συνταγογραφούμενα φάρμακα και στα τεχνικά βοηθήματα, στα ιατροτεχνολογικά βοηθήματα και τις βιταμίνες.

18) Χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στους τυφλούς με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω στο εισόδημα και αύξηση 20% του ατομικού ή οικογενειακού ορίου εισοδήματος  κατά περίπτωση.

19)          Αύξηση της έκπτωσης από τον επιβαλλόμενο φόρο εισοδήματος των τυφλών με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, το οποίο για χρονικό διάστημα πέραν της δεκαετίας πλέον βρίσκεται καθηλωμένο στα 200 ευρώ.

20)          Απαλλαγή των τυφλών και των συνοδών τους, από το φόρο αεροδρομίων, ως επαναφορά εν μέρει του μισού εισιτηρίου που απέλαβαν επί δημόσιας Ολυμπιακής Αεροπορίας.

21) Μεταβίβαση του οικήματος της Λασκαριδείου Στέγης στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών για τη συνέχιση των σκοπών του κληροδοτήματος υπέρ των τυφλών. Με Δελτίο Τύπου της 3ης Νοεμβρίου 2023 που εξέδωσε ο Δήμος Αμαρουσίου πληροφορηθήκαμε με οργή και αγανάκτηση ότι ο Δήμαρχος κύριος Αμπατζόγλου σας έθεσε τα ζητήματα του κληροδοτήματος του «Οίκου Τυφλών», όπως και του κτιρίου του Κέντρου Ελληνικής Κεραμικής, δύο διαφορετικές υποθέσεις που όμως απαιτούν της προσοχής του Υπουργείου, δεδομένου ότι ζητείται από τον Δήμο η διάθεση προς αυτόν και εκμετάλλευσή τους, αφενός για το πρώτο για κοινωνικούς σκοπούς, αφετέρου για το δεύτερο για την απρόσκοπτη συνέχιση της αρχέγονης Μαρουσιώτικης παράδοσης της Κεραμικής Τέχνης. (Επισυνάπτεται το σχετικό Δελτίο Τύπου).Ο Δήμαρχος Αμαρουσίου κύριος Αμπατζόγλου είναι απόλυτα ενημερωμένος εκ μέρους μας εδώ και χρόνια ότι ο «Οίκος Τυφλών», όπως λανθασμένα αναφέρει, ήτοι η Λασκαρίδειος Στέγη, η οποία βρίσκεται επί της οδού Βασιλέως Αλεξάνδρου 14 στο Μαρούσι, σε οικόπεδο τριών περίπου στρεμμάτων στο οποίο βρίσκεται κτίσμα 1.200 τ.μ., ούτε νομικά ούτε ηθικά μπορεί να παραδοθεί στον Δήμο Αμαρουσίου, δεδομένου ότι η βούληση της διαθέτιδος ήταν να στεγάζονται εκεί τυφλές άπορες γυναίκες, και επιδίωξη των φορέων μας είναι μετά την 10ετή «εξαφάνιση» του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος να υπαχθεί στο Κέντρο Εκπαίδευσης κι Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.), με σκοπό τη δημιουργία γηροκομείου για τυφλούς και άτομα  με μειωμένη όραση. Κάθε άλλη ενέργεια εκφεύγει της βούλησης της διαθέτιδος και θα αντιταχθούμε σθεναρά σε αυτή με κάθε νόμιμο τρόπο. Προς τούτο, σας επισυνάπτουμε σειρά εγγράφων τα οποία αποδεικνύουν ότι ο Δήμος Αμαρουσίου είναι ενήμερος εδώ και χρόνια για τις απόψεις μας και ενεργεί εν κρυπτώ ενάντια στη θέληση των πραγματικών δικαιούχων του κληροδοτήματος, την οποία εκφράζουν η Ε.Ο.Τ. και ο Π.Σ.Τ. και σας καλούμε να ενεργήσετε δεόντως υπέρ των συμφερόντων των τυφλών και των ατόμων  με μειωμένη όραση.

Ανησυχώντας για το κλείσιμο της Λασκαριδείου Στέγης, την εξαφάνιση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος από το 2013 και την επιχειρούμενη οικειοποίηση του κληροδοτήματος από το Δήμο Αμαρουσίου, επιχειρήσαμε ενημέρωση των Πολιτικών Κομμάτων της Βουλής, προκειμένου αυτά να προβούν στις δέουσες ερωτήσεις στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ώστε να πληροφορηθούμε από επίσημα χείλη τι μέλλει γενέσθαι με την τύχη της ως άνω Στέγης.  Έτσι στην υπ’ αριθμ. 2334/19.12.2023 ερώτηση του βουλευτή ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑΛ Παύλου Χρηστίδη  η Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών έδωσε την υπ’ αριθμ. 191471/28-12-2023 απάντηση.

Ο σκοπός του Ιδρύματος Φίλων των Τυφλών «Ειρήνη Λασκαρίδου» με το ομώνυμο σωματείο ή κατά το κοινώς λεγόμενον «Λασκαρίδειος Στέγη»  ήταν διπλός, η εκπαίδευση  των  τυφλών απόρων κορασίδων και η φιλοξενία τους σε οικοτροφείο.

«Περαιτέρω, δυνάμει του αριθ. 44716/29-10-1963 πωλητηρίου του Υπουργείου Οικονομικών, νομίμως μεταγραφέντος στις 13-11-1963 στο υποθ/κείο Αμαρουσίου τόμος 50 αριθμός 24337, παραχωρήθηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις περί εκποιήσεως δημοσίων κτημάτων αμφότερα τα οικόπεδα, δωρεάν, απευθείας και χωρίς δημοπρασία κατά πλήρες δικαίωμα κυριότητας προς τον Σύλλογο Φίλων των Τυφλών «Ειρήνης Λασκαρίδου» υπό τον όρο της ανεγέρσεως επί αυτών κτιρίου για τη στέγαση της Σχολής Εκπαιδεύσεως Τυφλών Απόρων Κορασίδων και Οικοτροφείου, απαγορευμένης της χρήσεως τούτων για άλλο σκοπό ή της εκποιήσεως των.»

Διαβάζοντας την προαναφερθείσα παράγραφο, την οποία αποσπάσαμε από το ανωτέρω απαντητικό έγγραφο, κατανοούμε με σαφήνεια ότι ο κύριος σκοπός της παραχώρησης στο επίμαχο σωματείο ήταν η εκπαίδευση τυφλών απόρων κορασίδων και η φιλοξενία τους.

Όταν το δημόσιο το 1963 παραχώρησε κατά πλήρη κυριότητα τα δύο ακίνητα, τόνιζε ότι αποκλειστικός σκοπός ήταν αυτός που όριζε το καταστατικό του σωματείου και κανένας άλλος. Για τις ανάγκες λοιπόν αυτών των δραστηριοτήτων ανεγέρθη το κατάλληλο κτίριο. Η κρατούσα νομική άποψη που θεσπίζει  ο Α.Κ., καθώς και τα καταστατικά των σωματείων, προβλέπει ότι όταν ένα σωματείο διαλύεται, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις στο καταστατικό του, η εναπομείνασα περιουσία δύναται να διατεθεί και μετά την διαδικασία εκκαθάρισης σε φορέα που υλοποιεί τους ίδιους ή παρεμφερείς σκοπούς.

Σας γνωρίζουμε ότι το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) υλοποιεί ακριβώς τους ίδιους σκοπούς δηλαδή εκπαιδευτικούς και φιλοξενία τυφλών. Συνεπώς, αντί το Δημόσιο να επαναφέρει τα ως άνω περιουσιακά στοιχεία και πάλι στην κυριότητά του, έχει τη δυνατότητα, συνεχίζοντας την κοινωνική του πολιτική, να παραχωρήσει στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών την περιουσία αυτή, η οποία ήταν προορισμένη για υπηρεσίες σε τυφλούς ή με μειωμένη όραση ενήλικους.

Προσδοκώντας άμεσο ορισμό συνάντησης για τη συζήτηση των ανωτέρω, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων και τελούμε εν αναμονή.

Με εκτίμηση

Για το Γ.Σ. της Ε.Ο.Τ.

Ο Πρόεδρος                                                                                                Η Γενική Γραμματέας

Νικόλαος Γιαλλούρης                                                                    Παρασκευή Τσαβαλιά

Με εκτίμηση

Για το Δ.Σ. του Π.Σ.Τ.

Ο Πρόεδρος                                                                                       Η Γενική Γραμματέας

Δημήτριος Σηφάκης                                                                       Θεοδώρα Φαρδέλα