ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Ε.Σ.Α.μεΑ.: Για την παραβίαση του συστήματος
προσλήψεων στους ΟΤΑ για τα άτομα με αναπηρία κ.α. στον υπ. Εσωτερικών-
Προτάσεις
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Ε.Σ.Α.μεΑ.: Για την παραβίαση του συστήματος
προσλήψεων στους ΟΤΑ για τα άτομα με αναπηρία κ.α. στον υπ. Εσωτερικών-
Προτάσεις
Αθήνα: 13.09.2024
Αρ. Πρωτ.:
853
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ε.Σ.Α.μεΑ.: Για την παραβίαση του συστήματος προσλήψεων στους
ΟΤΑ για τα άτομα με αναπηρία κ.α. στον υπ. Εσωτερικών- Προτάσεις
Τις προτάσεις της επί των νομοσχεδίων του υπ. Εσωτερικών
«Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων
υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας
διοίκησης» και «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση
των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις», απέστειλε με
επιστολές της η ΕΣΑμεΑ.
Αναφορικά με το νομοσχέδιο για το ΑΣΕΠ:
Μεγάλο ζήτημα που αναδεικνύει η ΕΣΑμεΑ αποτελεί η διεκδίκηση
για την κατάργηση διάταξης που ΠΑΡΑΒΙΑΖΕΙ το σύστημα προσλήψεων των ατόμων με
αναπηρία ή/και με χρόνιες παθήσεις και των μελών των οικογενειών τους σε
προκηρύξεις για θέσεις των Ο.Τ.Α.! Συγκεκριμένα, η παρ. 2 του
άρθρου 6 του ν. 4765/2021, παραβιάζει την Αρχή της ίσης μεταχείρισης λόγω
αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης και συνιστά ανεπίτρεπτη δυσμενή διάκριση όταν
μάλιστα άτομα με αναπηρία που φοιτούν στα Ειδικά Εργαστήρια Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) εκπαιδεύονται σε ειδικότητες που
αναφέρονται στην εν λόγω παράγραφο.
Τη στιγμή που υφίσταται η διαδικασία αξιολόγησης της υγείας
και φυσικής καταλληλότητας του υποψήφιου υπαλλήλου για πρόσληψη, μέσω ιατρικών
γνωματεύσεων, είναι απαράδεκτος ο αποκλεισμός των πολιτών με αναπηρία ή χρόνια
πάθηση από προσλήψεις.
Επίσης στο άρθρο 3 του νομοσχεδίου η ΕΣΑμεΑ ζητά:
• «Μοριοδότηση ποσοστού αναπηρίας υποψηφίου/ας και
προτεραιοποίηση αυτών που έχουν αναπηρία εφ΄ όρου ζωής
• Σε επιτυχόντες με αναπηρία που συμμετέχουν στον γραπτό
διαγωνισμό, να δίνεται επιπλέον μοριοδότηση, καθώς και να εξεταστεί η
αναδρομική ισχύ αυτής της ρύθμισης.
Τέλος στο άρθρο 14 «Μοριοδότηση υποψηφίων για την κάλυψη
παροδικών αναγκών – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 40 ν. 4765/2021», η ΕΣΑμεΑ
τονίζει ότι σύμφωνα με το άρθρο 40 του ν. 4765/2021, τα μόρια που δικαιούνται
οι υποψήφιοι για θέσεις εργασίας ορισμένου χρόνου των κατηγοριών των πολυτέκνων
και των τριτέκνων, είναι πολύ περισσότερα από τα μόρια που δικαιούνται οι
κατηγορίες των ατόμων με αναπηρία και των συγγενών τους.. Οι πολύτεκνοι και τα
τέκνα τους δικαιούνται 300 μόρια, ενώ τα άτομα με αναπηρία δικαιούνται 200
μόρια και οι συγγενείς ατόμων με αναπηρία 130 μόρια.
Πρόκειται για άνιση και άδικη διάταξη και δεδομένου ότι η
αναπηρία συνιστά κατάσταση και όχι επιλογή και για αυτό το λόγο η ΕΣΑμεΑ
διεκδικεί τα άτομα με αναπηρία να δικαιούνται 400 μόρια, και οι συγγενείς
ατόμων με αναπηρία 200 μόρια.
Αναφορικά με το νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ η Ε.Σ.Α.μεΑ.
προτείνει στο Μέρος B΄ «Διατάξεις για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης
του παρόντος σχεδίου νόμου» να συμπεριληφθούν οι ακόλουθες διατάξεις.
• Θέσπιση ρύθμισης για την παροχή εύλογων προσαρμογών σε
εργαζόμενους/ες με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στον δημόσιο και ευρύτερο
δημόσιο τομέα και σε αιρετούς/ες με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στους ΟΤΑ α΄
και β΄ βαθμού
• Πρόβλεψη ρύθμισης με την οποία να δοθεί η δυνατότητα στους
Δήμους για μετατροπή των συμβάσεων από ορισμένου χρόνου σε αορίστου για
εργαζόμενους με αναπηρία, γονείς, νόμιμους κηδεμόνες, αδέλφια και τέκνα ατόμων
με αναπηρία, των προγραμμάτων ΕΚΟ-ΔΥΠΑ των καταργούμενων Δημοτικών Κοινωφελών
Επιχειρήσεων και άλλων Ν.Π.Ι.Δ.
• Κοινωνικές συνεργασίες Ο.Τ.Α. με την ΕΣΑμεΑ και τις
οργανώσεις – μέλη της
Η επιστολή για το ΑΣΕΠ:
Πληροφορίες: Χριστίνα Σαμαρά
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ
Αθήνα: 13.09.2024
Αρ. Πρωτ.: 851
ΠΡΟΣ: κ. Θ. Λιβάνιο, Υπουργό Εσωτερικών
ΚΟΙΝ: «Πίνακας Αποδεκτών»
ΘΕΜΑ: «Η Ε.Σ.Α.μεΑ. καταθέτει τις προτάσεις –
παρατηρήσεις της στο σχέδιο νόμου: «Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π.,
σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη
βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης»
Κύριε Υπουργέ,
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) όπως
γνωρίζετε, αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των
ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο
Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.
Με το παρόν έγγραφό μας και με αφορμή το σχέδιο νόμου
«Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων
υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας
διοίκησης» που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, καταθέτουμε τις προτάσεις
μας, οι οποίες υποβλήθηκαν και ηλεκτρονικά στις 13.09.2024 στον διαδικτυακό
τόπο www.opegov.gr
Λαμβάνοντας υπόψη:
• την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας,
σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν
μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη
συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας»,
συνταγματικές επιταγές και απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως :
• τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68
«Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων
στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής
διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται
στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με
το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του
άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές
οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν
εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»
• τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η
χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί
με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την
εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο,
η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει ανά άρθρο του παρόντος σχεδίου νόμου
τις ακόλουθες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις:
Άρθρο 3 Προθεσμία καθορισμού θέσεων ατόμων με αναπηρία –
Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 6 ν.4765/2021
Θεωρούμε πολύ σημαντική την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου
3, σύμφωνα με την οποία εισάγεται προθεσμία για τον ετήσιο καθορισμό των θέσεων
προσωπικού που καλύπτονται από άτομα με αναπηρία σε κάθε φορέα του Δημοσίου, η
άπρακτη παρέλευση της οποίας συνεπάγεται τον συνολικό αποκλεισμό του οικείου
Υπουργείου ή Αρχής από τη συμμετοχή σε προκηρύξεις πλήρωσης θέσεων του ίδιου
έτους.
Όπως είχαμε όμως επισημάνει και στην υπ’ αριθ. πρωτ. 616
επιστολή της Ε.Σ.Α.μεΑ. που σας είχαμε αποστείλει στις 02.07.2024, κρίνουμε
αναγκαίες κάποιες τροποποιήσεις του άρθρου 6 του ν.4765/2021, προκειμένου να
καταστεί πιο λειτουργικός και αποδοτικός ο νόμος αυτός, ο οποίος αφορά στην
επαγγελματική αποκατάσταση των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση.
Πιο αναλυτικά, προτείνουμε τις ακόλουθες τροποποιήσεις και
συμπληρώσεις (βλ. έντονη γραμματοσειρά):
α) Μοριοδότηση της χρονιότητας της αναπηρίας.
Μεγαλύτερη προστασία και προτεραιότητα στο νόμο πρέπει να
έχουν τα άτομα με αναπηρία, η οποία έχει κριθεί επ’ αόριστον.
Στην παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 4765/2021, αναφέρεται ότι η
πιστοποίηση της αναπηρίας διαπιστώνεται από το ΚΕΠΑ, χωρίς να γίνεται
οποιαδήποτε αναφορά στη χρονιότητα ή στο ποσοστό της αναπηρίας. Αυτό δημιουργεί
ανισότητες και αδικίες, διότι μεγαλύτερη προστασία και προτεραιότητα στο νόμο
πρέπει να έχουν τα άτομα με αναπηρία, που η αναπηρία ή χρόνια πάθησή τους έχει
κριθεί επ’ αόριστον.
Γι’ αυτό ζητάμε, προτεραιότητα για συμμετοχή στις
προκηρύξεις του ΑΣΕΠ να έχουν όσοι διαθέτουν γνωματεύσεις αναπηρίας από ΚΕΠΑ με
παθήσεις που συμπεριλαμβάνονται στον αναθεωρημένο πίνακα παθήσεων για τις
οποίες η διάρκεια αναπηρίας των ασφαλισμένων έχει κριθεί επ’ αόριστον (ΚΥΑ με
Αριθμ. Φ801000/40417/2024, ΦΕΚ Β’ 4348/25.07.2024)
Ως εκ τούτου ζητάμε την προσθήκη νέου εδαφίου στην παράγραφο
1 του άρθρου 6 του ν. 4765/2021 ως ακολούθως (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):
«Οι θέσεις που αντιστοιχούν στο 12% των θέσεων μόνιμου
προσωπικού που προκηρύσσονται, καλύπτονται πρώτα από τα άτομα με αναπηρία που
έχουν γνωμάτευση αναπηρίας, η οποία έχει κριθεί επ’ αόριστον και οι
υπολοιπόμενες θέσεις καλύπτονται από τα άτομα με αναπηρία που έχουν γνωμάτευση
αναπηρίας με ισχύ συγκεκριμένη χρονική διάρκεια»
β) Μοριοδότηση του ποσοστού αναπηρίας.
Τα άτομα με αναπηρία και τα μέλη των οικογενειών τους έχουν
επιπλέον μοριοδότηση ανάλογα με το ποσοστό αναπηρίας τους, όταν κάνουν αίτηση
σε θέσεις ορισμένου χρόνου που προκηρύσσονται από το ΑΣΕΠ, σε αντίθεση με
τα άτομα που κάνουν αίτηση σε θέσεις αορίστου χρόνου ή σε μόνιμες θέσεις, στα
οποία δεν εφαρμόζεται το σύστημα της μοριοδότησης.
Προτείνουμε, το σύστημα μοριοδότησης που αναφέρεται στο
άρθρο 4 του ν. 2643/98, σύμφωνα με το οποίο, το ποσοστό αναπηρίας
πολλαπλασιάζεται με το συντελεστή 7, να εφαρμοστεί στα άτομα με αναπηρία και
στα μέλη των οικογενειών τους, που κάνουν αιτήσεις και για τις μόνιμες θέσεις ή
αορίστου χρόνου, για την μεταξύ τους σύγκριση, διότι όσοι έχουν μεγαλύτερο
ποσοστό αναπηρίας έχουν μεγαλύτερη ανάγκη για προστασία από το νόμο.
Ως εκ τούτου ζητάμε την προσθήκη νέου εδαφίου στην παράγραφο
1 του άρθρου 6 του ν. 4765/2021 ως ακολούθως (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):
«Μοριοδότηση αναπηρίας υποψηφίου/ας. Υποψήφιος/α με αναπηρία
σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%). Το ποσοστό αναπηρίας πολλαπλασιάζεται
με τον συντελεστή επτά (7)».
γ) Σε επιτυχόντες με αναπηρία που συμμετέχουν στον γραπτό
διαγωνισμό, να δίνεται επιπλέον μοριοδότηση, καθώς και να εξεταστεί η
αναδρομική ισχύ αυτής της ρύθμισης.
δ) Κατάργηση διάταξης που παραβιάζει το σύστημα προσλήψεων
των ατόμων με αναπηρία ή/και με χρόνιες παθήσεις και των μελών των οικογενειών
τους σε προκηρύξεις για θέσεις των Ο.Τ.Α.
Στην παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 4765/2021, αναφέρεται το
εξής:
«2. Η παρ. 1 δεν εφαρμόζεται για τις θέσεις των φορέων της
παρ. 1 του άρθρου 2 κλάδων/ειδικοτήτων του ειδικού ένστολου προσωπικού της
δημοτικής αστυνομίας όλων των κατηγοριών, καθώς και των κλάδων Δ.Ε. Χειριστών
Μηχανημάτων Έργων, Δ.Ε. Οδηγών, Δ.Ε. Τεχνικών (όλες οι ειδικότητες), Δ.Ε.
Φύλαξης, Υ.Ε. Προσωπικού Καθαριότητας Εξωτερικών Χώρων, Υ.Ε. Υγειονομικού
Προσωπικού και κλάδων/ειδικοτήτων κάθε είδους ανταποδοτικών υπηρεσιών
καθαριότητας και πρασίνου και των υπηρεσιών κοιμητηρίων των Ο.Τ.Α. α` βαθμού
και των νομικών τους προσώπων, καθώς και συναφών κλάδων/ ειδικοτήτων, όπως σε
κάθε περίπτωση εξειδικεύονται στους οικείους οργανισμούς ή κανονισμούς.»
Η εν λόγω διάταξη παραβιάζει την Αρχή της ίσης μεταχείρισης
λόγω αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης και συνιστά ανεπίτρεπτη δυσμενή διάκριση (βλ.
ν.4443/2016) όταν μάλιστα άτομα με αναπηρία που φοιτούν στα Ειδικά Εργαστήρια
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) εκπαιδεύονται σε
ειδικότητες που αναφέρονται στην εν λόγω παράγραφο.
Με τον αποκλεισμό αυτό, παραβιάζεται ένα ολοκληρωμένο
πλαίσιο διατάξεων και ρυθμίσεων προσλήψεων ατόμων με αναπηρία και των μελών των
οικογενειών τους μέσω ΑΣΕΠ σε θέσεις μόνιμες ή αορίστου χρόνου στον δημόσιο και
ευρύτερο δημόσιο τομέα, εποχικές θέσεις κ.α. που έχει θεσπιστεί από το κράτος.
Δεδομένου μάλιστα ότι υπάρχει η διαδικασία αξιολόγησης της
υγείας και φυσικής καταλληλότητας του υποψήφιου υπαλλήλου για πρόσληψη, μέσω
ιατρικών γνωματεύσεων, (σύμφωνα με το άρθρο 7 του ν. 3528/2007 όπως έχει
τροποποιηθεί με το άρθρο 7, παρ. 1, του ν.4210/2013 και το άρθρο 48, παρ. 1 του
ν.4674/2020) στο οποίο ειδικά για τα άτομα με αναπηρία αναφέρει: «Ειδικά για τα
άτομα με αναπηρία που διορίζονται με γενικές ή ειδικές διατάξεις, η υγεία και η
φυσική καταλληλότητα πιστοποιούνται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές, με
βάση παραπεμπτικό έγγραφο, στο οποίο περιγράφονται από την Υπηρεσία τα
καθήκοντα της θέσης που πρόκειται να αναλάβει ο υπάλληλος», θεωρούμε απαράδεκτο
τον αποκλεισμό των πολιτών με αναπηρία ή χρόνια πάθηση από προσλήψεις.
Άρθρο 14 Μοριοδότηση υποψηφίων για την κάλυψη παροδικών
αναγκών – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 40 ν. 4765/2021
Σύμφωνα με το άρθρο 40 του ν. 4765/2021, τα μόρια που
δικαιούνται οι υποψήφιοι για θέσεις εργασίας ορισμένου χρόνου των κατηγοριών
των πολυτέκνων και των τριτέκνων, είναι πολύ περισσότερα από τα μόρια που
δικαιούνται οι κατηγορίες των ατόμων με αναπηρία και των συγγενών τους.
Οι πολύτεκνοι και τα τέκνα τους δικαιούνται 300 μόρια, ενώ
τα άτομα με αναπηρία δικαιούνται 200 μόρια και οι συγγενείς ατόμων με αναπηρία
130 μόρια.
Θεωρούμε άνιση και άδικη τη διάταξη αυτή και δεδομένου ότι η
αναπηρία συνιστά κατάσταση και όχι επιλογή, ζητάμε τα άτομα με αναπηρία να
δικαιούνται 400 μόρια, και οι συγγενείς ατόμων με αναπηρία 200 μόρια.
Κύριε Υπουργέ,
Ευελπιστώντας ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στις προτάσεις
μας, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος
Ι. Βαρδακαστάνης
Ο Γεν. Γραμματέας
Β. Κούτσιανος
Η επιστολή για τους ΟΤΑ:
Πληροφορίες: Χριστίνα Σαμαρά
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ
Αθήνα: 13.09.2024
Αρ. Πρωτ.: 852
ΠΡΟΣ: κ. Θ. Λιβάνιο, Υπουργό Εσωτερικών
ΚΟΙΝ: «Πίνακας Αποδεκτών»
ΘΕΜΑ: «Η Ε.Σ.Α.μεΑ. καταθέτει τις προτάσεις –
παρατηρήσεις της στο σχέδιο νόμου: «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς
σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές
διατάξεις»
Κύριε Υπουργέ,
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) όπως
γνωρίζετε, αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των
ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο
Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.
Με το παρόν έγγραφό μας και με αφορμή το σχέδιο νόμου
«Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών
Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις» που έχει τεθεί σε δημόσια
διαβούλευση, καταθέτουμε τις προτάσεις μας, οι οποίες υποβλήθηκαν και
ηλεκτρονικά στις 13.09.2024 στον διαδικτυακό τόπο www.opegov.gr.
Λαμβάνοντας υπόψη:
• την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας,
σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν
μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη
συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας»,
συνταγματικές επιταγές και απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως :
• τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68
«Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων
στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής
διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά
περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου,
συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό
Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες
αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες
ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»
• τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η
χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί
με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την
εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο,
η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει στο Μέρος B΄ Διατάξεις για τους
Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης του παρόντος σχεδίου νόμου να συμπεριληφθούν
οι ακόλουθες διατάξεις.
1. Θέσπιση ρύθμισης για την παροχή εύλογων προσαρμογών σε
εργαζόμενους/ες με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στον δημόσιο και ευρύτερο
δημόσιο τομέα και σε αιρετούς/ες με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στους ΟΤΑ α΄
και β΄ βαθμού, ως εξής:
«Παροχή εύλογων προσαρμογών σε εργαζόμενους/ες με
αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στον δημόσιο και ευρύτερο τομέα και σε
αιρετούς/ες με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού
α) Για τους εργαζόμενους/ες με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις
στους φορείς της παρ. 1 του άρθρου 7 του παρόντος και για τους
αιρετούς/ες με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στους Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού, με
ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, πιστοποιημένο από ΚΕ.Π.Α., Α.Σ.Υ.Ε., Α.Ν.Υ.Ε.,
Α.Α.Υ.Ε., Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας, Ανώτατη
Υγειονομική Επιτροπή του Πυροσβεστικού Σώματος, καλύπτεται η ειδική δαπάνη για
την εργονομική διευθέτηση του κύριου χώρου εργασίας τους, τη διερμηνεία και εν
γένει το κόστος των αναγκών αναπηρίας σε ό,τι αφορά τα καθήκοντα της θέσης
εργασίας ή της θέσης ευθύνης αντίστοιχα.
β) Οι ως άνω δαπάνες βαρύνουν τον προϋπολογισμό του εκάστοτε
φορέα απασχόλησης στην περίπτωση των εργαζομένων με αναπηρία και χρόνιες
παθήσεις ή του εκάστοτε ΟΤΑ α’ ή β’ βαθμού στην περίπτωση των αιρετών με
αναπηρία και χρόνιες παθήσεις.
γ) Τα αιτήματα των ως άνω εργαζόμενων και αιρετών
υποβάλλονται εγγράφως στην αρμόδια Διεύθυνση για ζητήματα διαχείρισης
ανθρώπινου δυναμικού του εκάστοτε φορέα απασχόλησης ή ΟΤΑ.
δ) Σε περίπτωση μη ικανοποίησης του αιτήματός του, ο
ενδιαφερόμενος/η έχει το δικαίωμα να προσφύγει στην Επιτροπή Εξέτασης Αιτημάτων
Παροχής Εύλογων Προσαρμογών σε Εργαζόμενους/Αιρετούς με αναπηρία και
χρόνιες παθήσεις του Υπουργείου Εσωτερικών. Στην Επιτροπή συμμετέχει εκπρόσωπος
του Υπουργείου Εσωτερικών, της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία
(Ε.Σ.Α.μεΑ.), της Ανώτατης Διοίκησης Ενώσεων Δημοσίων Υπαλλήλων (Α.Δ.Ε.Δ.Υ.),
και κατά περίπτωση εκπρόσωπος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝ.Π.Ε.) και
της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.). Η ως άνω Επιτροπή
συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών».
2. Πρόβλεψη ρύθμισης με την οποία να δοθεί η δυνατότητα
στους Δήμους για μετατροπή των συμβάσεων από ορισμένου χρόνου σε αορίστου για
εργαζόμενους με αναπηρία, γονείς, νόμιμους κηδεμόνες, αδέλφια και τέκνα ατόμων
με αναπηρία, των προγραμμάτων ΕΚΟ-ΔΥΠΑ των καταργούμενων Δημοτικών Κοινωφελών
Επιχειρήσεων και άλλων Ν.Π.Ι.Δ.
Οι εργαζόμενοι με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου, οι
οποίοι έχουν μεταφερθεί στους Δήμους από τις καταργούμενες Δημοτικές
Κοινωφελείς Επιχειρήσεις και άλλα Ν.Π.Ι.Δ. με τον Ν.5056/2023 δεν μπορούν να
συνεχίσουν να εργάζονται σε αυτούς μετά τη λήξη της Σύμβασής τους, διότι οι
Δήμοι δεν έχουν τη δυνατότητα να μετατρέψουν τις εν λόγω Συμβάσεις σε αορίστου
χρόνου όπως ίσχυε μέχρι τώρα στους καταργούμενους οργανισμούς.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση, οι Δήμοι, εφόσον το επιθυμούν
θα μπορέσουν να συνεχίσουν να απασχολούν τους ανωτέρω εργαζόμενους.
3. Κοινωνικές συνεργασίες Ο.Τ.Α.
Για να δοθεί λύση σε μια σειρά σοβαρών θεμάτων
χρηματοδότησης των οργανώσεων ατόμων με αναπηρία, από τις Περιφέρειες και τους
Δήμους σύμφωνα με τη δυνατότητα καθενός, κρίνουμε απαραίτητη τη συμπερίληψη της
εξής διάταξης:
«Οι ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού δύνανται να συνάπτουν
προγραμματικές διμερείς συμβάσεις, για την προστασία και τη στήριξη ατόμων με
αναπηρία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) καθώς και
με οργανώσεις ατόμων με αναπηρία και γονέων και κηδεμόνων ατόμων με αναπηρία
που αποτελούν μέλη της Ε.Σ.Α.μεΑ. Οι προγραμματικές συμβάσεις αφορούν την
εκτέλεση έργων ή την παροχή υπηρεσιών ή προμηθειών για τον σκοπό της προστασίας
και της στήριξης ατόμων με αναπηρία και άλλων ευπαθών ομάδων του πληθυσμού και
για την εξυπηρέτηση σκοπών σχετικά με τη λειτουργία των ανωτέρω οργανώσεων».
Κύριε Υπουργέ,
Ευελπιστώντας ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στις προτάσεις
μας, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος
Ι. Βαρδακαστάνης
Ο Γεν. Γραμματέας
Β. Κούτσιανος