Παρασκευή 21 Ιουνίου 2024

Επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών προς την Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κα Ζ. Μακρή με θέμα: Αίτημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών για ορισμό συνάντησης προκειμένου να συζητηθούν τέσσερα (4) εξόχως επείγοντα θέματα που αφορούν την εκπαίδευση των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση.

Επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών προς την Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κα Ζ. Μακρή με θέμα: Αίτημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών  για ορισμό συνάντησης προκειμένου να συζητηθούν τέσσερα (4) εξόχως επείγοντα θέματα που αφορούν την εκπαίδευση των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση.

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ.ΑΡΙΘΜ. 1890/2005 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ

ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ

ΤΗΛ.: 210-5229968

e-mail: eoty@otenet.gr

www.eoty.gr

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΥΦΛΩΝ

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ’ΑΡΙΘΜ. 9977/12-12-1932 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

ΕΠΙΤΙΜΟ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ &

ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΥΦΛΩΝ

ΜΕΛΟΣ  ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ & ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ

ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ

ΒΕΡΑNΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ

ΤΗΛ: 210-5245001, 210-5228333, 210-5228365, 210-5245578

e-mail: pab@otenet.gr                          web site:  www.pst.gr

ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ.: 1337/560

Αθήνα, 21/06/2024

ΤΟΜΕΑΣ: Γραμματείας

Προς: Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κα Ζ. Μακρή

Κοιν.: 1) Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κο Κ. Πιερρακάκη

2) Γ.Γ. Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, κο Ι. Κατσαρό

3) Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.)

4) Ε.Σ.Α.μεΑ.

5) Σωματεία – μέλη Ε.Ο.Τ.


Θέμα: Αίτημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών  για ορισμό συνάντησης προκειμένου να συζητηθούν τέσσερα (4) εξόχως επείγοντα θέματα που αφορούν την εκπαίδευση των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση.

Αξιότιμη κυρία Υφυπουργέ,

Η Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών (Ε.Ο.Τ.), ο επίσημος Κοινωνικός Εταίρος της Πολιτείας για θέματα τυφλότητας και μέλος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) και το σωματείο μέλος της Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών (Π.Σ.Τ.) αιτούνται άμεσα ορισμό συνάντησης μαζί σας προκειμένου να συζητηθούν τέσσερα (4) επείγοντα θέματα αρμοδιότητάς σας, τα οποία χρήζουν άμεσης επίλυσης, χωρίς να αγνοούμε βεβαίως την τεράστια γκάμα των προς επίλυση αιτημάτων τα οποία εκκρεμούν και τα οποία δεν είναι δυνατόν να συζητηθούν και να επιλυθούν σε μία μόνο συνάντηση.

1) Με ιδιαίτερη χαρά σας ενημερώνουμε ότι με την πρωτοβουλία του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) περαιώθηκε το έργο της επιτροπής για την εκπόνηση νέου εγχειριδίου διδασκαλίας του κώδικα της γραφής Braille, το οποίο έχει εμπλουτιστεί με νέες ενότητες, πλην του λογοτεχνικού Braille το οποίο διδασκόταν μέχρι τώρα, όπως ΜΕΡΟΣ Α: ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΠΗΡΙΑ: πληροφορίες για την οπτική αναπηρία ως ιατρικό φαινόμενο, το νομικό και εκπαιδευτικό πλαίσιο της εκπαίδευσης των ατόμων  με οπτική αναπηρία στην Ελλάδα, οι προαπαιτούμενες απτικές δεξιότητες για την κατάκτηση της ανάγνωσης του κώδικα Braille, η διδασκαλία του συστήματος γραφής και ανάγνωσης Braille σε μαθητές με οπτική αναπηρία, η αξιοποίηση των υποστηρικτικών τεχνολογιών στην εκπαίδευση των μαθητών με οπτική αναπηρία, κινητικότητα και προσανατολισμός, καλές πρακτικές προσέγγισης και συνοδείας ατόμου με οπτική αναπηρία, σκύλοι οδηγοί και άτομα με οπτική αναπηρία, ΜΕΡΟΣ Β: Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ BRAILLE: η ιστορία του, ο λογοτεχνικός κώδικας, συμβολογραφία Braille ξένων γλωσσών, ο κώδικας Nemeth για μαθηματικά και επιστημονικά σύμβολα. Η διδασκαλία των ενδιαφερομένων θα πλαισιωθεί και από δύο βίντεο τα οποία θα συνοδεύουν το εγχειρίδιο και στα οποία θα γίνεται επίδειξη καλών πρακτικών προσέγγισης και συνοδείας ατόμου με οπτική αναπηρία, καθώς επίσης και της σωστής χρήσης και λειτουργίας των τεχνικών βοηθημάτων. Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η παρεχόμενη γνώση θα είναι ολιστική και πλήρης καλύπτοντας όλες τις ανάγκες επιμόρφωσης κάθε επιστήμονα που καλείται να εργαστεί ως εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης ή σε τάξη ένταξης κλπ. Ως εκ τούτου θεωρούμε δίκαιο όσοι παρακολουθούν το ως άνω σεμινάριο να μοριοδοτούνται με ικανό αριθμό μορίων δεδομένου ότι θα λαμβάνουν μια ολοκληρωμένη εξειδίκευση.

2) Επίσης επιβάλλεται η άμεση τροποποίηση των αποφάσεων και των εγκυκλίων που απαιτούνται, ώστε σε περίπτωση που τοποθετείται μεν δάσκαλος ή καθηγητής παράλληλης στήριξης στην αρχή της σχολικής χρονιάς αλλά στη συνέχεια προκύπτει πρόβλημα παροχής των υπηρεσιών του λόγω μόνιμου ή προσωρινού προβλήματος κλπ. ο μαθητής/η μαθήτρια να μη στερείται του δικαιώματος της παράλληλης στήριξης και να γίνεται άμεση τοποθέτηση νέου/νέας καθηγητή/καθηγήτριας.

Ακόμη απαιτείται άμεση τροποποίηση του αρ. 53 του ν. 4823/2021 ούτως ώστε να δύνανται τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. να αξιολογούν μαθητές τυφλούς ή με μειωμένη όραση και να προτείνουν παράλληλη στήριξη και για άτομα άνω των 30 ετών δεδομένου ότι δεν πρέπει να στερούνται το δικαίωμα αυτό μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας οι οποίοι επιθυμούν να φοιτήσουν σε εσπερινά σχολεία ή σε σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.

3) Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, ο νομοθέτης έχει λάβει μια σχετική πρόνοια, έτσι ώστε οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία να εξαιρούνται από το γενικό κανόνα της υποχρεωτικής διετούς υπηρέτησης στην οργανική τους θέση και να μπορούν να αποσπώνται εφόσον συμφωνήσει η υπηρεσία αμέσως μετά το διορισμό τους στον τόπο κατοικίας τους. Η εφαρμογή όμως αυτού του μέτρου δεν είναι πάντα δυνατή, με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί που είναι τυφλοί ή εκπαιδευτικοί με μειωμένη όραση κάποιες φορές είτε να αναγκάζονται να υπηρετούν μακριά από την κατοικία τους, είτε να μην αποδέχονται το διορισμό. Το πρόβλημα θα λυθεί αν δοθεί το δικαίωμα στους τυφλούς εκπαιδευτικούς, να έχουν τη δυνατότητα αμέσως μετά το διορισμό τους οπουδήποτε στη Χώρα, να μπορούν να μετατεθούν κοντά στον τόπο κατοικία τους. Ένα πρόσθετο πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι η απόσπαση δε λογίζεται ως χρόνος υπηρεσίας στην οργανική θέση, με αποτέλεσμα να μη μπορούν οι τυφλοί εκπαιδευτικοί μετά την παρέλευση των δύο ετών να αιτηθούν μετάθεση, όπως γίνεται με τους συναδέλφους τους χωρίς αναπηρία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι  τυφλοί εκπαιδευτικοί είτε να μην κάνουν χρήση της ευεργετικής διάταξης για απόσπαση, είτε να μη μπορούν να ζητήσουν μετάθεση σε ίση βάση με τους υπόλοιπους και να αλλάζουν σχολεία, βιώνοντας ένα κλίμα επαγγελματικής ανασφάλειας και αβεβαιότητας.

Κατόπιν των ανωτέρω προτείνεται η τροποποίηση του άρ.42 του ν.4722/2020, έτσι ώστε να παρέχεται δικαίωμα άμεσης κατ’ εξαίρεση μετάθεσης στον τόπο κατοικίας τους για τους τυφλούς εκπαιδευτικούς.

Ειδικότερα προτείνεται η διάταξη να έχει ως εξής:

«Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α΄ 45) ή του άρθρου 8 του π.δ. 56/2001 (Α΄ 47), αντίστοιχα, καθώς και όσοι έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν τέκνα με αναπηρία 67% και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως, δύνανται να αποσπώνται ή να μετατίθενται, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων, κατόπιν προσκόμισης πιστοποιητικού Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που αποδεικνύει τα ανωτέρω.»

Έτσι, αίρεται η ανασφάλεια που βιώνουν οι τυφλοί εκπαιδευτικοί από τις πιθανές αλλαγές του εργασιακού περιβάλλοντος και ενισχύεται το δικαίωμα τους για ίση πρόσβαση στην εργασία.

4) Τέλος, επιθυμούμε να επισημάνουμε το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι τυφλοί ή με μειωμένη όραση μαθητές, οι οποίοι αιτούμενοι τον προβλεπόμενο από τον Νόμο και από τη γνωμοδότηση από το αρμόδιο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. τεχνικό εξοπλισμό λαμβάνουν αυτόν τέσσερα ή πέντε έτη μετά την αίτηση, δεδομένου ότι οι σχετικοί διαγωνισμοί από το Υπουργείο προκηρύσσονται αφότου συγκεντρωθεί ικανός αριθμός αιτήσεων. Προκειμένου να καταστεί δυνατή η άμεση παράδοση του επιβαλλόμενου τεχνικού εξοπλισμού προτείνουμε το Υπουργείο να προβαίνει σε προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού το οποίο να υπάρχει σε στοκ έτσι ώστε να μπορεί να αποδοθεί άμεσα μόλις κατατεθεί η σχετική αίτηση του Διευθυντού του σχολείου. Επίσης, πρέπει να προβλεφθεί η προμήθεια δύο γραφομηχανών σε κάθε μαθητή εκ των οποίων η μία θα παραμένει στο σχολείο, όπως γίνεται σήμερα, και η άλλη θα παραχωρείται στο μαθητή στο σπίτι ώστε να μπορεί να εξασκηθεί αρχικά για την εκμάθηση της γραφής Braille και κατόπιν να γράφει τις επιβαλλόμενες εργασίες στο σπίτι. Σε αντίθετη περίπτωση, οι γονείς έρχονται σε απόγνωση διότι πρέπει να καταβάλλουν 1.000€ για την αγορά γραφομηχανής, κόστος το οποίο είναι εξαιρετικά επιβαρυντικό για τα βαλάντια των περισσοτέρων γονέων σήμερα.

Με τη βεβαιότητα ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στο αίτημά μας για ορισμό συνάντησης και για επίλυση των αρκούντως τεκμηριωμένων τεθέντων αιτημάτων, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.

Με εκτίμηση

Για το Γ.Σ. της Ε.Ο.Τ.

Ο Πρόεδρος                                                                                                Η Γενική Γραμματέας

Νικόλαος Γιαλλούρης                                                                    Παρασκευή Τσαβαλιά

Με εκτίμηση

Για το Δ.Σ. του Π.Σ.Τ.

Ο Πρόεδρος                                                                                       Η Γενική Γραμματέας

Δημήτριος Σηφάκης                                                                       Θεοδώρα Φαρδέλα



Τελειώνω την ανάρτησή μου αυτή με τα δύο αναφερόμενα στο έγγραφο άρθρα των εκπαιδευτικών νόμων.

Μανώλης Μπασιάς


ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 4823

Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των

εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις.

Άρθρο 53

Διαγνωστικοί, αξιολογικοί και υποστηρικτικοί φορείς για τους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες - Αντικατάσταση του άρθρου 4 του ν. 3699/2008

Το άρθρο 4 του ν. 3699/2008 (Α' 199), περί των διαγνωστικών, αξιολογικών και υποστηρικτικών φορέων για τους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 4

Διαγνωστικοί, αξιολογικοί και υποστηρικτικοί φορείς 1. Η αναπηρία και οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών διερευνώνται και διαπιστώνονται από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4058/2012 (Α' 63), τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), τα Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων (Κο.Κ.ε.Ψ.Υ.Π.Ε.) και τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας. Τα ΚΕ.Π.Α., οι Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας, τα Κο.Κ.ε.Ψ.Υ.Π.Ε. και τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας δεν έχουν αρμοδιότητα, για τα ζητήματα για τα οποία επιφυλάσσεται αποκλειστική αρμοδιότητα στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ..

2. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού, καθορίζονται: α) τα κριτήρια, η διαδικασία και τα αρμόδια όργανα για την αναγνώριση από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων των διαγνώσεων - γνωματεύσεων των Κο.Κ.ε.Ψ.Υ.Π.Ε. και των Κέντρων Ψυχικής Υγείας και β) ο τρόπος και η διαδικασία διασύνδεσης των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. με τα Κο.Κ.ε.Ψ.Υ.Π.Ε., τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας και τις υπηρεσίες των δημόσιων νοσοκομείων.

3. Τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. δύνανται να αξιολογούν μαθητές που φοιτούν μέχρι και την Γ' τάξη Λυκείου όλων των τύπων και έως το δέκατο όγδοο (18) έτος της ηλικίας τους. Άτομα άνω των δεκαοκτώ (18) ετών, που έχουν μέχρι την ηλικία αυτήν αξιολογηθεί από ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ως άτομα με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. για την έκδοση αξιολογικών εκθέσεων που αφορούν στη φοίτηση σε εκπαιδευτικές δομές, εφόσον δεν έχουν υπερβεί το τριακοστό (30ό) έτος της ηλικίας τους. Τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. δύνανται να αξιολογούν Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες μαθητών που φοιτούν μέχρι και την Α' τάξη Λυκείου όλων των τύπων, οι οποίοι δεν έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο (18ο) έτος της ηλικίας τους.

4. Η αξιολόγηση πραγματοποιείται από διεπιστημονική ομάδα, που απαρτίζεται από έναν (1) εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των κλάδων ΠΕ02 Φιλολόγων ή ΠΕ03 Μαθηματικών ή ΠΕ04 Φυσικών Επιστημών, έναν (1) Ψυχολόγο ΠΕ23 και έναν (1) Κοινωνικό Λειτουργό ΠΕ30.

Στη διεπιστημονική ομάδα καλούνται και μέλη οποιουδήποτε κλάδου του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), καθώς και εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε., κατά περίπτωση, η συνδρομή των οποίων κρίνεται απαραίτητη για την έκδοση της σχετικής αξιολογικής έκθεσης, οι οποίοι υπηρετούν στο οικείο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ή σε άλλο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα πρόσωπα του προηγούμενου εδαφίου συμμετέχουν ως μέλη της διεπιστημονικής ομάδας και συνυπογράφουν τη σχετική αξιολογική έκθεση. Τα μέλη του Ε.Ε.Π. και οι εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε. που υπηρετούν σε άλλο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. διατίθενται μερικώς προς τον σκοπό αυτόν με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Προϊσταμένου του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.. Η εισήγηση του Προϊσταμένου του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., σύμφωνα με το τέταρτο εδάφιο, εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της διεπιστημονικής ομάδας του κέντρου.

5. Μετά από το τέλος της αξιολόγησης η διεπιστημονική ομάδα συντάσσει αξιολογική έκθεση. Στην έκθεση προσδιορίζονται και περιγράφονται το είδος των εκπαιδευτικών αναγκών ή των μαθησιακών ή ψυχοκοινωνικού τύπου δυσκολιών του μαθητή, οι κλίσεις και τα ενδιαφέ- ροντά του, καθώς και οι πιθανοί φραγμοί στη μάθηση που προκύπτουν από το σχολικό περιβάλλον. Στην αξιολογική έκθεση προσδιορίζονται, επιπλέον, το κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο ένταξης και φοίτησης, η αλλαγή σχολικού πλαισίου, όποτε κρίνεται σκόπιμη, η αναγκαία ψυχοπαιδαγωγική και διδακτική υποστήριξη, καθώς και τα απαραίτητα τεχνικά βοηθήματα και εκπαιδευτικά υλικά που διευκολύνουν την εκπαίδευση και την επικοινωνία του μαθητή. Η αξιολογική έκθεση συνοδεύεται από πλαίσιο Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης (Ε.Π.Ε.), το οποίο περιλαμβάνει βασικούς άξονες και γενικές υποδείξεις. Η διαμόρφωση των βασικών αξόνων του Ε.Π.Ε. γίνεται σε συνεργασία με την Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.), τους γονείς ή κηδεμόνες του μαθητή με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και τον ίδιο τον μαθητή, όπου αυτό καθίσταται δυνατόν. Η τελική αξιολογική έκθεση και οι βασικοί άξονες του Ε.Π.Ε. παραδίδονται στους γονείς ή τους κηδεμόνες και κοινοποιούνται με εμπιστευτική αλληλογραφία στη σχολική μονάδα, στην οποία φοιτά ο μαθητής, εφόσον τούτο ορίζεται στο πρωτόκολλο συνεργασίας της παρ. 3 του άρθρου 5. Με μόνη την εισήγηση της Ε.Δ.Υ. ή του συλλόγου διδασκόντων, η οποία υποβάλλεται μετά από γνώμη του Συμβούλου Εκπαίδευσης Ε.Α.Ε., ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας για την ενταξιακή εκπαίδευση ή, εάν δεν υφίσταται, του Συμβούλου Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας και μέχρι την έκδοση της αξιολογικής έκθεσης από το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., οι μαθητές μπορούν να υποστηρίζονται στα Τμήματα Ένταξης με τη συναίνεση των γονέων ή κηδεμόνων.

6. Τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. υποχρεούνται να εκδίδουν τις αξιολογικές εκθέσεις εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την υποβολή της σχετικής αίτησης. Αν για αντικειμενικούς λόγους υπάρχει ανάγκη παράτασης της ανωτέρω προθεσμίας, για την παράταση αυτήν αποφασίζει η Ολομέλεια του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. με ειδικώς αιτιολογημένη απόφασή της.

7. Οι γονείς και κηδεμόνες μπορούν, με αίτησή τους προς το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., να λαμβάνουν αντίγραφα των αξιολογικών εκθέσεων και των εισηγήσεων όλων των μελών της διεπιστημονικής ομάδας, καθώς και αυτών που καλούνται να συμμετάσχουν σε αυτήν, σύμφωνα με την παρ. 4.

8. Αν δεν ορίζεται άλλως, οι αξιολογικές εκθέσεις των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., των Κο.Κ.ε.Ψ.Υ.Π.Ε. και των Κέντρων Ψυχικής Υγείας έχουν μόνιμη ισχύ. Οι αποφάσεις για κατάλληλο πλαίσιο στήριξης, παράλληλη στήριξη, κατ' οίκον διδασκαλία, όπου απαιτείται εξειδίκευση ειδικής αγωγής και παροχή Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) επανακαθορίζονται σε χρονικά διαστήματα που προσδιορίζονται υποχρεωτικά στην αξιολογική έκθεση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Το χρονικό διάστημα ισχύος της αξιολογικής έκθεσης του δεύτερου εδαφίου δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία (3) σχολικά έτη.»



ΝΟΜΟΣ - 4722 - 2020

Αρθρο:42

Ημ/νία:15/09/2020

Τίτλος Αρθρου

Ειδικότερες ρυθμίσεις για τη διαδικασία προσωρινής τοποθέτησης νεοδιοριζόμενων μόνιμων εκπαιδευτικών, μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π.

 

Κείμενο Αρθρου

Τροποποίηση του άρθρου 62 του ν. 4589/2019 Η περ. α) της παρ. 5 του άρθρου 62 του ν. 4589/2019 (Α' 13) αντικαθίσταται.

ΝΟΜΟΣ - 4589 - 2019

Αρθρο:62

Ημ/νία:10/03/2023

Περιγραφή όρου θησαυρού

ΔΙΟΡΙΣΜΟΣ-ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ,

Τίτλος Αρθρου

Διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών, μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π.

Σχόλια

Η παρ. 5Α ΠΡΟΣΤΕΘΗΚΕ με το άρθρο 58 Ν. 4653/2020 (Α' 12/24.01.2020).


Η παρ. 4 τίθεται όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 44 του ν. 4692/2020 ΦΕΚ Α 111/12.6.2020.


Η περ. γ της παρ. 5 προστέθηκε με το άρθρο 49 του ν. 4692/2020 ΦΕΚ Α 111/12.6.2020.


Η περ. α της παρ. 5 του παρόντος άρθρου τίθεται όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 42 του ν. 4722/2020 ΦΕΚ Α 177/15.9.2020. ======================================


Το πρώτο εδάφιο της παρ. 5Α τίθεται όπως ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΕ και η παρ. 5Α ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΗΚΕ με το άρθρο 389 του ν. 4957/2022 (Α΄ 141/21.7.2022).


Η περ. α της παρ. 5 διαμορφώθηκε με τη παρ. 3 άρθρου 42 Ν. 5029/2023 (Α΄55/10.3.2023).

 

Κείμενο Αρθρου

1. Οι υποψήφιοι που εντάσσονται στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες Α', Β' και Γ' (Γ1' και Γ2') μπορεί να διορίζονται κατά τη διάρκεια της ισχύος τους, ανάλογα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες, σε κενές οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μελών Ε.Ε.Π. ή Ε.Β.Π., εφόσον πληρούν τα γενικά προσόντα διορισμού και δεν συντρέχουν στο πρόσωπό τους κωλύματα διορισμού στο Δημόσιο.

2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών καθορίζεται ο αριθμός των κενών θέσεων εκπαιδευτικών, μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που πρόκειται να καλυφθούν, κατά κλάδο και ειδικότητα ή ειδίκευση. Ειδικά για τις θέσεις Νηπιαγωγών και Δασκάλων Ε.Α.Ε. καθορίζεται κοινός αριθμός θέσεων: α) ΠΕ60 και ΠΕ61 που κατέχουν τα προβλεπόμενα στην περίπτωση β' της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 3699/2008 προσόντα και β) ΠΕ70 και ΠΕ71 που κατέχουν τα προβλεπόμενα από την ίδια διάταξη προσόντα, αντίστοιχα.

3. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ο αριθμός, κατά κλάδο και ειδικότητα ή ειδίκευση, καθώς και περιοχή διορισμού, των θέσεων που πρόκειται να καλυφθούν και καλούνται οι υποψήφιοι που είναι εγγεγραμμένοι στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες να υποβάλουν δήλωση προτίμησης για μόνιμο διορισμό σε συγκεκριμένες περιοχές διορισμού, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία που ορίζεται στην ίδια απόφαση. Η ανωτέρω δήλωση προτίμησης υποβάλεται άπαξ και είναι αμετάκλητη.

«4. Ο διορισμός των εκπαιδευτικών και μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. διενεργείται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με τη σειρά των κλάδων ή ειδικοτήτων που αναφέρεται στην παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4521/2018 (Α' 38), βάσει της σειράς κατάταξής τους στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες, καθώς και των δηλωθεισών προτιμήσεων. Εκπαιδευτικός ή μέλος Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που διορίζεται κατά τα ανωτέρω, αποκλείεται από τους διορισμούς στους επόμενους κατά σειρά κλάδους ή ειδικότητες, όπου είναι υποψήφιος για διορισμό. Οι εκπαιδευτικοί των κοινών κλάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διορίζονται στην πρωτοβάθμια ή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανάλογα με τις ανάγκες του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.».

«5. «α) Οι νεοδιοριζόμενοι τοποθετούνται προσωρινά:

αα) σε κενή θέση σχολικής μονάδας της περιοχής διορισμού με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του οικείου Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Υ.Σ.Π.Ε. ή Π.Υ.Σ.Δ.Ε.) ή του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.), κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 του π.δ. 154/1996 (Α' 115), αβ) σε λειτουργικά κενά των Πρότυπων Σχολείων (Π.Σ.) και Πειραματικών Σχολείων (ΠΕΙ.Σ.) της περιοχής διορισμού τους, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 18 του άρθρου 19 του ν. 4692/2020 (Α' 111), εφόσον δεν καταστεί δυνατή η κάλυψή τους σύμφωνα με την παρ. 19 του ίδιου άρθρου. Το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΠ.Ε.Σ.) της σχολικής μονάδας υποβάλλει αίτημα κάλυψης των παραπάνω κενών στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης, η οποία καλεί τους νεοδιοριζόμενους να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για προσωρινή τοποθέτηση σε μέχρι τρεις (3) σχολικές μονάδες Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ. της περιοχής μετάθεσής τους εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Η προσωρινή τοποθέτηση γίνεται με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης. Αν για την ίδια σχολική μονάδα υπάρχουν περισσότεροι του ενός υποψήφιοι, τοποθετείται ο υποψήφιος που έχει περισσότερες μονάδες στο κριτήριο «ακαδημαϊκά προσόντα» του αξιολογικού πίνακα Α. Αν υπάρξει ισοβαθμία των υποψηφίων, προηγείται κατά σειρά ο υποψήφιος που έχει υπηρετήσει σε Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ., έχει επιμορφωθεί στα νέα προγράμματα σπουδών και έχει τη μεγαλύτερη εκπαιδευτική προϋπηρεσία. Στη διάρκεια της υπηρεσίας τους στα Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ. οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί υποβάλλονται σε αξιολόγηση του διδακτικού και παιδαγωγικού τους έργου, καθώς και της υπηρεσιακής συνέπειας και επάρκειάς τους, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 3 του άρθρου 20 του ν. 4692/2020. Εκπαιδευτικός, ο οποίος έχει παράσχει υπηρεσία με προσωρινή τοποθέτηση σε Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ. με θετική αξιολόγηση, δεν εκπληρώνει μονοετή εισαγωγική θητεία, αν τοποθετηθεί μεταγενέστερα με θητεία σε Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ..

Η οριστική τοποθέτηση των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών πραγματοποιείται κατά τη διαδικασία των μεταθέσεων, στο πλαίσιο της οποίας συγκρίνονται, κατά περίπτωση, με τους λοιπούς εκπαιδευτικούς, μέλη Ε.Ε.Π. ή Ε.Β.Π. του κλάδου τους. Με την επιφύλαξη του τελευταίου εδαφίου, οι νεοδιοριζόμενοι υποχρεούνται να παραμείνουν στην περιοχή διορισμού τους για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο (2) σχολικών ετών και οποιαδήποτε υπηρεσιακή μεταβολή που επιφέρει μεταβολή της τοποθέτησης αυτής, όπως απόσπαση ή μετάθεση, βάσει γενικής ή ειδικής διάταξης κατά το ως άνω χρονικό διάστημα, δεν επιτρέπεται. Σε περίπτωση διορισμού στην Ε.Α.Ε. ισχύει η υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου και, επιπροσθέτως, ο νεοδιοριζόμενος υποχρεούται να υπηρετήσει στην Ε.Α.Ε. για χρονικό διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών. Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α' 45) ή του άρθρου 8 του π.δ. 56/2001 (Α' 47), αντίστοιχα, καθώς και όσοι έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν τέκνα με αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως, δύνανται να αποσπώνται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων, κατόπιν προσκόμισης πιστοποιητικού Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που αποδεικνύει τα ανωτέρω.»

β) Τα μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. μετατίθενται σε περιοχές μετάθεσης, με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.). Με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του οικείου Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π., οι νεοδιοριζόμενοι, οι μετατιθέμενοι και όσοι είναι στη διάθεση του Συμβουλίου αυτού, τοποθετούνται σε κενές οργανικές θέσεις των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.), σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για τους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι μεταθέσεις στα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) γίνονται απευθείας σε αυτά, με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.».

«γ) Τα μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. αποσπώνται σε περιοχές μετάθεσης με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.). Η τοποθέτησή τους στις κενές θέσεις γίνεται με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης, ύστερα από γνώμη του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.). Οι αποσπάσεις στα Κ.Ε.Σ.Υ. διενεργούνται απευθείας σε αυτά, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π..»

«5Α. Εκπαιδευτικοί και μέλη Ε.Ε.Π. ή Ε.Β.Π., οι οποίοι έχουν διοριστεί ή διορίζονται στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σύμφωνα με το παρόν, ανεξαρτήτως του αν έχουν αναλάβει ή αναλαμβάνουν υπηρεσία ή όχι, αποκλείονται από νέο διορισμό ή πρόσληψη στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση για τρία (3) έτη από την ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης διορισμού τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Αν το τρίτο έτος αποκλεισμού συμπίπτει με το πρώτο έτος ισχύος νέων πινάκων κατάταξης, τα πρόσωπα που αποκλείονται μπορούν να διοριστούν ή προσληφθούν μόνο κατά το δεύτερο έτος ισχύος των νέων πινάκων».

6. Αν υποψήφιοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π. διορισθούν χωρίς να διαθέτουν πιστοποιημένη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια επιμορφώνονται υποχρεωτικά σε χρονικό διάστημα δύο (2) ετών από την ημερομηνία του διορισμού τους.

7. Οι νεοδιοριζόμενοι υπηρετούν επί δύο (2) έτη ως δόκιμοι. Στο τέλος του δεύτερου έτους οι νεοδιοριζόμενοι κρίνονται προκειμένου να μονιμοποιηθούν. Ο τρόπος και τα κριτήρια κρίσης της καταλληλότητας των νεοδιοριζομένων καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Αν νεοδιοριζόμενος δεν κριθεί κατάλληλος να μονιμοποιηθεί, εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις των παραγράφων 5 και 6 του Κεφαλαίου Α' του άρθρου 16 του ν. 1566/1985 (Α' 167).