Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2019

Το άρθρο 28 του νέου νόμου 4638 Θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ)

Το άρθρο 28 του νέου νόμου 4638 Θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ)
Από το Μανώλη Μπασιά

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο
«Κύρωση α) της από 25.09.2019 Π.Ν.Π. "Επείγουσα ρύθμιση για την απαλλαγή από την υποχρέωση απόδοσης του φόρου διαμονής" (Α' 142), β) της από 30.09.2019 Π.Ν.Π. "Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, Οικονομικών και Υγείας" (Α' 145), γ) της από 04.10.2019 Π.Ν.Π. "Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας" (Α' 150) και άλλες διατάξεις»
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Επί του άρθρου 2
Θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ)
Με την παρούσα ρύθμιση τροποποιείται η περίπτ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α' 199), με την οποία προβλέπεται η δυνατότητα υποστήριξης των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν σε σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, από εκπαιδευτικούς των Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ), και καθορίζεται ο αριθμός των εκπαιδευτικών ανά κλάδο, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (Ε.Α.Ε.), οι οποίοι τοποθετούνται στα ΤΕ, με κριτήριο τον αριθμό των μαθητών εκάστης σχολικής μονάδας. Ειδικότερα, για τα ΤΕ των σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού του αριθμού των θέσεων των εκπαιδευτικών του κλάδου ΠΕ04. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι ο υπολογισμός του αριθμού των θέσεων για τον κλάδο ΠΕ04 γίνεται σε επίπεδο Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε ποσοστό 42% για την ειδικότητα ΠΕ04.01, 20% για κάθε μία από τις ειδικότητες ΠΕ04.02 και ΠΕ04.04 και 18% για την ειδικότητα ΠΕ04.05.
Αθήνα, 13 Νοεμβρίου 2019

ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΟΥΜΕΝΩΝ - ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
Με τη δεύτερη προτεινόμενη διάταξη αντικαθίσταται το πρώτο εδάφιο της περίπτ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α' 199), το οποίο έχει ως εξής: «Σε ειδικώς οργανωμένα και καταλλήλως στελεχωμένα Τμήματα Ένταξης (ΤΕ) που λειτουργούν μέσα στα σχολεία γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, και υποστηρίζονται από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ 61 και ΠΕ 71, καθώς και από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ 60, ΠΕ 70, ΠΕ 02, ΠΕ 03 και ΠΕ 04 που έχουν τα τυπικά προσόντα τοποθέτησης στην ΕΑΕ, ανάλογα με τη βαθμίδα εκπαίδευσης ή και από εκπαιδευτικούς άλλων κλάδων εφόσον πρόκειται για μαθητές με προβλήματα όρασης ή ακοής.».
Άρθρο 2
Θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ)
1. Το πρώτο εδάφιο της περίπτ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α' 199), όπως η περίπτ. αυτή τροποποιήθηκε με την παρ. 5β του άρθρου 40 του ν. 4589/2019 (Α' 13), αντικαθίσταται ως εξής:
«γ) Σε ειδικώς οργανωμένα και καταλλήλως στελεχωμένα Τμήματα Ένταξης (ΤΕ), τα οποία λειτουργούν στις σχολικές μονάδες γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Στα ΤΕ των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης οι μαθητές υποστηρίζονται από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ61 ή ΠΕ60 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ για τα νηπιαγωγεία και από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ71 ή ΠΕ70 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ για τα δημοτικά σχολεία. Στα ΤΕ των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, στις οποίες φοιτούν έως διακόσιοι πενήντα μαθητές, τοποθετείται ένας εκπαιδευτικός, ενώ στα ΤΕ των σχολικών μονάδων, στις οποίες φοιτούν περισσότεροι από διακόσιοι πενήντα μαθητές, εκ των οποίων τουλάχιστον δεκαπέντε με διαγνωσμένη από αρμόδιο δημόσιο φορέα (Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο, Δημόσιο Νοσοκομείο) αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τοποθετούνται δύο εκπαιδευτικοί. Στα ΤΕ των σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι μαθητές υποστηρίζονται από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ03 και ΠΕ04 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ. Στα ΤΕ των σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στις οποίες φοιτούν έως τριακόσιοι μαθητές, τοποθετείται ένας εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ02 και ένας εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ03, ενώ στα ΤΕ των σχολικών μονάδων, σης οποίες φοιτούν περισσότεροι από τριακόσιοι μαθητές, εκ των οποίων τουλάχιστον δεκαπέντε με διαγνωσμένη από αρμόδιο δημόσιο φορέα (Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο, Δημόσιο Νοσοκομείο) αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τοποθετούνται ένας εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ02, ένας εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ03 και ένας εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ04. Για τους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ04 η τοποθέτηση, σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, γίνεται σε ποσοστό 42% για την ειδικότητα ΠΕ04.01, 20% για κάθε μία από τις ειδικότητες ΠΕ04.02 και ΠΕ04.04 και 18% για την ειδικότητα ΓΊΕ04.05. Ο αριθμός των θέσεων κατά κλάδο και ειδικότητα που
προκύπτει σύμφωνα με τα προηγούμενα εδάφια, ισοδυναμεί με αριθμό οργανικών θέσεων. Στα ΤΕ για μαθητές με προβλήματα όρασης ή ακοής μπορεί να τοποθετούνται επιπλέον και εκπαιδευτικοί άλλων κλάδων.»
2. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος οι οργανικές θέσεις κατά κλάδο και ειδικότητα που προκύπτουν σύμφωνα με την παρ. 1, διατίθενται καταρχάς για την εξέταση εμπρόθεσμων αιτήσεων μετάθεσης σχολικού έτους 2018-2019, οι οποίες δεν ικανοποιήθηκαν ως προς οποιαδήποτε επιλογή. Οι εκπαιδευτικοί που μετατίθενται κατά τα ανωτέρω παραμένουν στη θέση που υπηρετούν έως και τη λήξη του διδακτικού έτους 2019- 2020. Οι οργανικές θέσεις που θα απομείνουν κενές μετά την εξέταση των ως άνω αιτήσεων μετάθεσης διατίθενται για διορισμό.
Αθήνα, 13 Νοεμβρίου 2019
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Νίκη Κεραμέως
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΙΚΟΥΡΑΣ
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ τΟυ ΚΡΆτΟυς
ΕΚΘΕΣΗ
Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (άρθρο 75 παρ. 2 του Συντάγματος)
Επί τροπολογίας στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση α) της από 25.09.2019 Π.Ν.Π. "Επείγουσα ρύθμιση για την απαλλαγή από την υποχρέωση απόδοσης του φόρου διαμονής" (Α' 142), β) της από 30.09.2019 Π.Ν.Π. "Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, Οικονομικών και Υγείας" (Α' 145), γ) της από 04.10.2019 Π.Ν.Π. "Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας" (Α' 150) και άλλες διατάξεις».
Α. Με τις διατάξεις της υπόψη τροπολογίας, ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας του Υπουργού Επικρατείας και του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ειδικότερα:
Τροποποιούνται οι διατάξεις του άρθρου 6 παρ.1 του ν.3699/2008 σχετικά με τη δυνατότητα υποστήριξης μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ειδικότερα, προβλέπονται τα ακόλουθα:
α. Καθορίζεται ο αριθμός των εκπαιδευτικών ανά κλάδο, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (Ε.Α.Ε.), οι οποίοι τοποθετούνται στα Τμήματα Ένταξης (Τ.Ε.) με βάση τον αριθμό των μαθητών κάθε σχολικής μονάδας, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ο αριθμός των θέσεων κατά κλάδο και ειδικότητα που προκύπτει σύμφωνα με τα ανωτέρω, ισοδυναμεί με αριθμό οργανικών θέσεων.
β. Κατά την πρώτη εφαρμογή των προαναφερόμενων διατάξεων, οι οργανικές θέσεις κατά κλάδο και ειδικότητα που προκύπτουν, διατίθενται καταρχάς για την εξέταση εμπρόθεσμων αιτήσεων μετάθεσης σχολικού έτους 2018-2019, οι οποίες δεν ικανοποιήθηκαν ως προς οποιαδήποτε επιλογή. Οι εκπαιδευτικοί που μετατίθενται κατά τα ανωτέρω παραμένουν στη θέση που υπηρετούν έως και τη λήξη του διδακτικού έτους 2019-2020. Οι οργανικές θέσεις που θα απομείνουν κενές μετά την εξέταση των ως άνω αιτήσεων μετάθεσης διατίθενται για διορισμό.



Β. Από τις προτεινόμενες διατάξεις, προκαλείται σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, δαπάνη, από την κάλυψη οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών που θα προκύψουν για τις ανάγκες των Τμημάτων Ένταξης με βάση τον αριθμό των μαθητών κάθε σχολικής μονάδας. Η εν λόγω δαπάνη εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα (αριθμός θέσεων εκπαιδευτικών κ.λπ.).
Αθήνα,/3 Νοεμβρίου 2019
Τροπ.Υπ Επικρατείας και ΥΠΕΠΘ
ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
(άρθρο 75 παρ. 3 του Συντάγματος)
Επί τροπολογίας στο σχέδιο νόμου «Κύρωση α) της από 25.09.2019 Π.Ν.Π. "Επείγουσα ρύθμιση για την απαλλαγή από την υποχρέωση απόδοσης του φόρου διαμονής" (Α' 142), β) της από 30.09.2019 Π.Ν.Π. "Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, Οικονομικών και Υγείας" (Α' 145), γ) της από 04.10.2019 Π.Ν.Π. "Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας" (Α' 150) και άλλες διατάξεις».
Από τις διατάξεις της προτεινόμενης τροπολογίας, προκαλείται, σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού δαπάνη, από την κάλυψη οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών που θα προκύψουν για τις ανάγκες των Τμημάτων Ένταξης με βάση τον αριθμό των μαθητών κάθε σχολικής μονάδας.
Η δαπάνη αυτή, το ύψος της οποίας εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα (αριθμός θέσεων εκπαιδευτικών κ.λπ.), θα αντιμετωπίζεται από τις πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού.
Αθήνα, 1Νοεμβρίου 2019
ΕΚΘΕΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ: ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ - ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ: ΒΙΒΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΓΙΑΝΝΗ
ΘΕΣΗ/ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΣΥΝΤΑΚΤΡΙΑΣ: ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ: ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ - ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ: ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
ΘΕΣΗ/ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΣΥΝΤΑΚΤΡΙΑΣ: ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
1.1 Περιγράψτε χωριστά και αναλυτικά το πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει κάθε μια «άλλη διάταξη» που περιλαμβάνεται στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου.
Η δεύτερη προτεινόμενη ρύθμιση καλείται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της στελέχωσης των Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ), που λειτουργούν σε σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ειδικότερα, καθορίζονται σαφώς η αναλογία εκπαιδευτικών ανά αριθμό μαθητών, καθώς και η κατανομή των σχετικών οργανικών θέσεων κατά κλάδο και ειδικότητα.
1.2 Περιγράψτε χωριστά και αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους κάθε «άλλη διάταξη» είναι αναγκαία και κατάλληλη να αντιμετωπίσει το αντίστοιχο πρόβλημα.
Η δεύτερη προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται αναγκαία προκειμένου να καθοριστεί με σαφήνεια ο αριθμός των εκπαιδευτικών που στελεχώνουν τα ΤΕ σε κάθε σχολική μονάδα, ούτως ώστε να διευκολύνεται η εκπαιδευτική τους λειτουργία και να διασφαλίζεται η ποιότητα στο εκπαιδευτικό έργο. Ειδικότερα, ο καθορισμός του απαιτούμενου αριθμού θέσεων εκπαιδευτικών κατά κλάδο και ειδικότητα, καθώς και η πρόβλεψη ποσοστώσεων για τις ειδικότητες του κλάδου ΠΕ04, διευκολύνει την ορθή κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού στη σχολική μονάδα και συντελεί στην αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στους μαθητές με αναπηρία ή / και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Όσον αφορά το θέμα των μεταθέσεων των εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή, παρέχεται η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς των εν λόγω κλάδων και ειδικοτήτων, των οποίων οι αιτήσεις μετάθεσης κατά το σχολικό έτος 2018-2019 δεν έχουν ικανοποιηθεί, να μετατεθούν για την κάλυψη των κενών θέσεων στα ΤΕ. Με τον τρόπο αυτό καθορίζεται επιπλέον ο αριθμός των κενών οργανικών θέσεων που δύναται να διατεθεί για διορισμό, μετά την ολοκλήρωση της προαναφερόμενης διαδικασίας μεταθέσεων.
1.3 Αναφέρατε χωριστά για κάθε μία «άλλη διάταξη» τους λόγους για τους οποίους έχει συμπεριληφθεί στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου.
Η δεύτερη προτεινόμενη ρύθμιση έχει συμπεριληφθεί στη συγκεκριμένη τροπολογία λόγω του επείγοντος χαρακτήρα της, δεδομένης της ανάγκης της άμεσης κατάλληλης και επαρκούς στελέχωσης των ΤΕ, καθώς και της υλοποίησης των απαιτούμενων μεταθέσεων και διορισμών εκπαιδευτικών.
1.4. Αναφέρατε χωριστά και αναλυτικά τις αναμενόμενες συνέπειες κάθε μίας «άλλης διάταξης», συμπεριλαμβανομένων των συνεπειών στην οικονομία, την κοινωνία και τους πολίτες και στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον.
Η δεύτερη προτεινόμενη ρύθμιση αφορά στο σύνολο της σχολικής κοινότητας, καθώς είναι ευνοϊκή τόσο για τους μαθητές των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ιδίως για τους μαθητές οι οποίοι χρήζουν ειδικής εκπαιδευτικής υποστήριξης, όσο και για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι επιθυμούν το διορισμό η τη μετάθεση τους στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Επιπρόσθετα η ρύθμιση αυτή προωθείται στο πλαίσιο αποτελεσματικής κοινωνικής πολιτικής για τους μαθητές με αναπηρία ή / και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι χρήζουν αυξημένης μέριμνας που εξασφαλίζεται από τον επαρκή αριθμό εκπαιδευτικών των απαιτούμενων κλάδων και ειδικοτήτων.
Η ποιοτική παροχή εκπαίδευσης στους εν λόγω μαθητές έχει θετικές συνέπειες στις οικογένειές τους και στην ευρύτερη κοινωνική τους ένταξη. Τέλος, με την προτεινόμενη ρύθμιση προκύπτει εξορθολογισμός και ορθή οικονομική διαχείριση στο ζήτημα των μεταθέσεων και διορισμών και ιδίως σε ό,τι αφορά τις θέσεις των διαφόρων κλάδων και ειδικοτήτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
1.5. Αναφέρατε αναλυτικά τις υπηρεσίες που θα είναι αρμόδιες yia την εφαρμογή κάθε «άλλης διάταξης».
Αρμόδιες για την εφαρμογή της δεύτερης ρύθμισης θα είναι η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και η Γενική Διεύθυνση Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
2. Διαφάνεια και Διαβούλευση
2.1. Αναφέρατε επιγραμματικά τις κυριότερες απόψεις που εκφράστηκαν υπέρ και κατά της προτεινόμενης ρύθμισης ή επιμέρους θεμάτων της και προσαρτήστε στο παρόν τις απόψεις των φορέων που έλαβαν μέρος στη διαβούλευση yia κάθε μία «άλλη διάταξη» χωριστά.
Λόγω του επείγοντος χαρακτήρα, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν τέθηκαν σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση στον δίαδικτυακό τόπο «www.opengov.gr».
Β. Συνέπειες στην Οικονομία
Οι δημοσιονομικές επιπτώσεις της δεύτερης διάταξης αναφέρονται στην ειδική έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.