Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΔΟΥ/οικ/2372/Φ.131/2019: Έγκριση
του Τεχνικού Κανονισμού για τον Καθορισμό Εθνικών Απαιτήσεων για συσκευές αφής
πεζών και τη χρήση τους σε φωτεινούς σηματοδότες
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΔΟΥ/οικ/2372/Φ.131/2019
ΦΕΚ 1759/Β/20-5-2019
Έγκριση του Τεχνικού Κανονισμού για τον Καθορισμό Εθνικών
Απαιτήσεων για συσκευές αφής πεζών και τη χρήση τους σε φωτεινούς σηματοδότες.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Την Δ16α/04/773/29-11-1990 (ΦΕΚ 746/Β΄/30-11-1990) κοινή
απόφαση των Υπουργών Προεδρίας και ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. «Περί εξαιρέσεως διοικητικών
πράξεων ή εγγράφων από τον κανόνα των τριών υπογραφών».
2. Το π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98/Α΄/22-4-2005) «Κωδικοποίηση της
Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», όπως τροποποιήθηκε με
το ν. 4320/2015 (ΦΕΚ 29/Α΄/19-3-2015) και ισχύει.
3. Τον ν. 3861/2010 (ΦΕΚ 112/Α/13-7-2010) «Ενίσχυση της
διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών,
διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο Πρόγραμμα ?ιαύγεια και
άλλες διατάξεις» και τα σχετικά έγγραφα εφαρμογής του.
4. Το άρθρο 3 του π.δ. 70/2015 (ΦΕΚ 114/Α΄/22-9-2015) περί
ανασύστασης του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σε συνδυασμό με το
π.δ. 123/2106 (ΦΕΚ 208/Α΄/4-11-2016) και ειδικότερα το άρθρο 4 αυτού «Σύσταση
Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και Μετονομασία
Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων».
5. Τον ν. 4412/2016 (ΦΕΚ 147/Α΄/8-8-2016) «Δημόσιες
Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ
και 2014/25/ΕΕ)».
6. Το π.δ. 123/2106 (ΦΕΚ 208/Α΄/4-11-2016) περί της
μετονομασίας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σε Υπουργείο
Υποδομών και Μεταφορών.
7. Το π.δ. 125/2016 (ΦΕΚ 210/Α΄/5-11-2016) «Διορισμός
Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
8. Το π.δ. 123/2017 (ΦΕΚ 151/Α΄/12-10-2017) για τον νέο
Οργανισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
9. Την Οδηγία (ΕΕ) 2015/1535 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και
του Συμβουλίου για την «Καθιέρωση μιας διαδικασίας πληροφόρησης στον τομέα των
τεχνικών προδιαγραφών και των κανόνων σχετικά με τις υπηρεσίες της κοινωνίας
των πληροφοριών».
10. Το άρθρο 10, παράγραφος 6 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
[ν. 2696/1999, ΦΕΚ 57/Α΄/23-03-1999, όπως τροποποιήθηκε με τους νόμους
3542/2007(ΦΕΚ 50/Α΄/2-3-2007) και 3710/2008 (ΦΕΚ 216/Α΄/23-10-2008)].
Και αφού είδαμε:
1. Τα με αριθμ. 376/12-6-2015 και 461/17-7-2015 έγγραφα του
Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών σχετικά με τα προβλήματα που παρουσιάζονται με το
υφιστάμενο σύστημα ηχητικών διατάξεων σε φωτεινούς σηματοδότες πεζών και το
αίτημά τους για αναστολή εγκαταστάσεων των εν λόγω συστημάτων.
2. Τα με αριθμ. ΔΟΥ/οικ/1083/26-2-2018 και
ΔΟΥ/οικ/1125/1-3-2018 έγγραφα προς τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο
χώρο της φωτεινής σηματοδότησης ανά την Επικράτεια, προκειμένου να ενημερώσουν
το Υπουργείο σχετικά με τα τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των συσκευών
αφής για πεζούς που διαθέτουν.
3. Το με αριθμ. 152/16-3-2018 έγγραφο του Πανελληνίου
Συνδέσμου Τυφλών σχετικά με τις απαιτήσεις των ατόμων με προβλήματα όρασης για
τις ηχητικές διατάξεις, όπως διαμορφώθηκαν μετά την πιλοτική εφαρμογή των νέων
συστημάτων ηχητικών διατάξεων που πραγματοποιήθηκε στον κόμβο Χαροκόπου και
Θησέως στον Δήμο Καλλιθέας.
4. Τα με αριθμ. ΔΟΥ/οικ/2304/30-4-2018 και
ΔΟΥ/οικ/2483/5-7-2018 έγγραφα προς τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών και τις
εταιρείες φωτεινής σηματοδότησης για την πραγματοποίηση διαβούλευσης επί του
σχεδίου του Τεχνικού Κανονισμού.
5. Το με αριθμ. 405/13-7-2018 έγγραφο του Πανελληνίου
Συνδέσμου Τυφλών για την αποδοχή του τελικού σχεδίου του Τεχνικού Κανονισμού.
6. Το με αριθμ. ΔΟΥ/οικ/3716/16-7-2018 έγγραφο, με το οποίο
στάλθηκε το σχέδιο του Τεχνικού Κανονισμού του θέματος στον ΕΛΟΤ προκειμένου να
ακολουθηθεί η διαδικασία κοινοποίησης που προβλέπεται από την Οδηγία (ΕΕ)
2015/1535.
7. Το με αριθμ. 09-2172/16-7-2018 έγγραφο του ΕΛΟΤ, με το
οποίο ενημερώθηκε η Δ.Ο.Υ. για την κοινοποίηση του σχεδίου στην Ευρωπαϊκή
Επιτροπή με τον κωδικό 2018/0365/GR.
8. To με αριθμ. 09-3519/19-11-2018 έγγραφο του ΕΛΟΤ ότι
ολοκληρώθηκε η περίοδος διαβούλευσης του Κανονισμού στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή
χωρίς σχόλια επί του σχεδίου και συνεπώς μπορεί να προχωρήσει η διαδικασία
θεσμοθέτησής του.
9. Την από 23-1-2019 εισήγηση έγκρισης του Τεχνικού
Κανονισμού για τον καθορισμό των εθνικών απαιτήσεων για συσκευές αφής πεζών και
τη χρήση τους σε φωτεινούς σηματοδότες στο Συμβούλιο Δημοσίων Έργων και την
ομόφωνη θετική γνωμοδότηση για την έγκριση του Κανονισμού από το τμήμα Μελετών
του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων (πράξη 103, συνεδρία 21η της 28-3-2019)
Και επειδή:
1. Υπάρχει άμεση ανάγκη επίσημου και ολοκληρωμένου Τεχνικού
Κανονισμού για τις συσκευές αφής πεζών των κατηγοριών:
Α) Συσκευές αφής πεζών χρησιμοποιούμενες ως επιπρόσθετος
εξοπλισμός σε λειτουργία φωτεινών σηματοδοτών με επενεργούμενες φάσεις πεζών
(κλήση φάσης),
Β) Συσκευές αφής πεζών χρησιμοποιούμενες ως επιπρόσθετος
εξοπλισμός σε λειτουργία φωτεινών σηματοδοτών με επενεργούμενες φάσεις πεζών
(κλήση φάσης) και επί πλέον για χρήση από άτομα με προβλήματα όρασης και
Γ) Συσκευές αφής πεζών χρησιμοποιούμενες ως επιπρόσθετος
εξοπλισμός σε λειτουργία φωτεινών σηματοδοτών με σταθερές φάσεις πεζών για
χρήση από άτομα με προβλήματα όρασης.
Oι ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού εγκαθιστούν τα εν λόγω συστήματα
χωρίς την ύπαρξη θεσμοθετημένων προδιαγραφών και ενιαίων τεχνικών και λειτουργικών
απαιτήσεων ανά την Επικράτεια.
2. Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών έχει ζητήσει την κατάργηση
των υφιστάμενων διατάξεων και την αναστολή εγκατάστασης νέων συστημάτων
ηχητικών διατάξεων μέχρι την έκδοση ενός Εθνικού Τεχνικού Κανονισμού για τη
δημιουργία ενός τυποποιημένου συστήματος ανά την Επικράτεια.
3. Κατά τη συγγραφή του Τεχνικού Κανονισμού ελήφθησαν υπόψη
οι ανάγκες των ατόμων με προβλήματα όρασης και όλες οι απαιτήσεις διαμορφώθηκαν
από το τμήμα Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Μητρώου Οδικών Υποδομών της Δ/νσης
Οδικών Υποδομών σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών, ο οποίος
εκπροσωπεί τις περιφερειακές ενώσεις και τους τοπικούς συλλόγους ατόμων με
προβλήματα όρασης και αντιπροσωπεύει τη χώρα στις διεθνείς επίσημες οργανώσεις
τυφλών.
4. Ο Τεχνικός Κανονισμός ολοκληρώθηκε μετά και από πιλοτική
εφαρμογή του νέου συστήματος ηχητικών διατάξεων και κατόπιν διαβούλευσης με
όλες τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της φωτεινής σηματοδότησης
ανά την Επικράτεια.
5. Ο Τεχνικός Κανονισμός για τις συσκευές αφής πεζών για
χρήση σε φωτεινούς σηματοδότες πεζών συντάχθηκε με γνώμονα τη διασφάλιση της
οδικής ασφάλειας των χρηστών και του υγιούς ανταγωνισμού και με κύριο στόχο να
υπάρξει ομοιογένεια στον σχεδιασμό και τη χρήση των συσκευών αφής πεζών ανά την
Επικράτεια και να εξασφαλιστεί η ανεμπόδιστη και ασφαλής πρόσβαση των ατόμων με
προβλήματα όρασης στο δομημένο περιβάλλον.
6. Ο εν λόγω Τεχνικός Κανονισμός συντάχθηκε σύμφωνα με τα
ισχύοντα Πρότυπα και Οδηγίες: Οδηγία 2014/35/ΕΕ σχετικά με τη διαθεσιμότητα
στην αγορά ηλεκτρολογικού υλικού που προορίζεται να χρησιμοποιηθεί εντός
ορισμένων ορίων τάσης (ΦΕΚ 1425/Β΄/20-5-2016)
Οδηγία 2014/30/ΕΕ σχετικά με την ηλεκτρομαγνητική
συμβατότητα (ΦΕΚ 1602/Β΄/7-6-2016)
ΕΝ 12675Ρυθμιστές φωτεινής σηματοδότησης
για την οδική κυκλοφορία -
Λειτουργικές απαιτήσεις ασφαλείας.
ΕΝ 12368Εξοπλισμός ελέγχου κυκλοφορίας -
Φωτεινοί σηματοδότες
ΕΝ 50293Ηλεκτρομαγνητική συμβατότητα -
Συστήματα σήμανσης οδικής
κυκλοφορίας - Πρότυπο προϊόντος
ΕΝ 50556Συστήματα σηματοδότησης οδικής κυκλοφορίας
EN 60529Βαθμοί προστασίας παρεχόμενης
από περιβλήματα (Κώδικας ΙΡ)
ΕΝ 62262Βαθμοί προστασίας που παρέχονται
από περιβλήματα για ηλεκτρικό
εξοπλισμό έναντι εξωτερικών
μηχανικών κρούσεων (κωδικός ΙΚ)
ISO
23600:2007Acoustic and tactile signals for
pedestrian traffic lights
Τεχνικός Κανονισμός για τον καθορισμό των εθνικών απαιτήσεων
για φωτεινούς σηματοδότες ρύθμισης κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών.
Τεχνικός Κανονισμός για τον καθορισμό των εθνικών απαιτήσεων
για τους ρυθμιστές φωτεινής σηματοδότησης κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών.
7. Το σχέδιο του εν λόγω Τεχνικού Κανονισμού κοινοποιήθηκε
στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για διαβούλευση, σύμφωνα με την Οδηγία 2015/1535 χωρίς
να γίνουν παρατηρήσεις, οπότε και πρέπει να προχωρήσει η απόφαση Έγκρισης του
Τεχνικού Κανονισμού και στη συνέχεια να ενημερωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την
έκδοση του αντίστοιχου ΦΕΚ, αποφασίζουμε:
1. Εγκρίνουμε τον Τεχνικό Κανονισμό για τον καθορισμό των
εθνικών απαιτήσεων για συσκευές αφής πεζών και τη χρήση τους σε φωτεινούς
σηματοδότες, όπως συντάχθηκε από το τμήμα Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Μητρώου
Οδικών Υποδομών της Δ/νσης Οδικών Υποδομών.
2. Η παρούσα απόφαση να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Γ.Γ.Υ.
του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
3. Η υποχρεωτική ισχύς του Τεχνικού Κανονισμού αρχίζει από
τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή, από τις διατάξεις της οποίας δεν προκαλείται
δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της
Κυβερνήσεως μαζί με το εγκρινόμενο τεύχος του Τεχνικού Κανονισμού.
Αθήνα, 2 Μαΐου 2019
Πηγή: https://www.e-nomothesia.gr/