ΝΟΜΟΣ 4530 2018 Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών. Οι αναπηρικές διατάξεις αυτού μετά της εισηγητικής τους εκθέσεως
Ανεβάζω σήμερα από το νόμο 4530 ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ θεμάτων μεταφορών
τις αναπηρικές διατάξεις αυτού μετά της εισηγητικής τους εκθέσεως για καλύτερη κατανόηση.
Μανώλης Μπασιάς
Νόμος 4530 ΦΕΚ: Α 59 2018 03 30
Τέθηκε σε ισχύ: 30.03.2018
Τίτλος
Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις.
ΜΕΡΟΣ Α'
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης (Ε.Δ.Χ.) ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Αρθρο: 1
Τίτλος Αρθρου
Υποχρεώσεις οδηγών Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων
6. Με τα Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητα επιτρέπεται η μεταφορά από τον επιβάτη μικρών ζώων συντροφιάς, σύμφωνα με το ν. 4039/2012 (Α' 15), με την προϋπόθεση ότι είναι τοποθετημένα σε ειδικό καλάθι ή φέρουν φίμωτρο.
Ο οδηγός μπορεί να αρνηθεί τη μίσθωση εφόσον δεν συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις, εκτός από την περίπτωση σκύλου οδηγού/συνοδηγού ατόμου με αναπηρία για τον οποίο δεν ισχύουν οι παραπάνω προϋποθέσεις, σύμφωνα με το ν. 4235/2014, ή αν αυτό δικαιολογείται για λόγους υγείας του ιδίου που αποδεικνύονται με πιστοποιητικό γιατρού, με το οποίο είναι εφοδιασμένος.
7. Ο οδηγός Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου είναι υποχρεωμένος να μεταφέρει στο νοσοκομείο πρόσωπα τα οποία χρειάζονται βοήθεια, ακόμη και από ατυχήματα στα οποία ο ίδιος δεν έχει ανάμιξη, εφόσον αυτό ζητηθεί από τις αρχές που επιλαμβάνονται του ατυχήματος.
8. Το άρθρο 98 του ν. 4070/2012 (Α' 82) καταργείται.
Αρθρο: 3
Τίτλος Αρθρου
Υποχρεώσεις επιβατών που χρησιμοποιούν Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητα
3. Κατά την αναμονή Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου για μίσθωση παραχωρείται προτεραιότητα στα άτομα με αναπηρία και τις εγκύους.
4. Ο επιβάτης δεν επιτρέπεται να ζητήσει από τον οδηγό μισθωμένου από αυτόν Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου να διακόψει την κίνησή του και να σταθμεύσει σε σημείο της διαδρομής για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δεκαπέντε (15) λεπτών, εκτός αν υπάρχει σοβαρός λόγος που να δικαιολογεί την παράταση της αναμονής. Αν ο επιβάτης πρόκειται να απομακρυνθεί από το μισθωμένο Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητο οφείλει να επιδείξει στον οδηγό του αυτοκινήτου την αστυνομική του ταυτότητα ή να καταβάλει το κόμιστρο προσαυξημένο κατά το κόστος αναμονής δεκαπέντε (15) λεπτών της ώρας.
Αρθρο: 16
Κείμενο Αρθρου
1. Κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης επιβάλλεται η στάση Ε.Δ.Χ. - Ταξί, για την επιβίβαση ή αποβίβαση ατόμων με εμφανείς βαριές κινητικές αναπηρίες ή τυφλότητα. Σε περίπτωση παράβασης της υποχρέωσης της διάταξης του προηγούμενου εδαφίου επιβάλλεται στον οδηγό του οχήματος πρόστιμο ποσού δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής εντός τριών (3) ετών ανακαλείται η επαγγελματική-ειδική άδεια οδήγησης του οδηγού του οχήματος για έξι (6) μήνες.
2. Αν φορέας διαμεσολάβησης ή Ε.Δ.Χ. όχημα συνδεόμενο με αυτόν αρνηθούν την κατάρτιση σύμβασης με άτομο με εμφανείς βαριές κινητικές αναπηρίες ή τυφλότητα επιβάλλεται η αφαίρεση της άδειας για δύο (2) έτη και απαγορεύεται τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ίδρυσαν το φορέα διαμεσολάβησης να ιδρύσουν άλλον φορέα διαμεσολάβησης είτε αμέσως είτε δια συγγενών μέχρι β' βαθμού είτε δια νομικών προσώπων, στα οποία ορίζουν ή ελέγχουν τη διοίκηση ή κατέχουν την πλειοψηφία του κεφαλαίου. Στην παραπάνω απαγόρευση υπόκεινται και τα μέλη διοίκησης του νομικού προσώπου ή τα πρόσωπα που κατέχουν την πλειοψηφία του κεφαλαίου της εταιρείας.
Αρθρο: 31
Περιγραφή όρου θησαυρού: ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ-ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΕΚΜΙΣΘΩΣΗΣ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΙΧ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ
1. Στο άρθρο 40 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προστίθεται παράγραφος 7 ως εξής:
«7.α. Ειδικά οι ελαφριές και βαριές τετράτροχες μοτοσικλέτες, που είναι εξοπλισμένες με κινητήρα εσωτερικής καύσης με κυλινδρισμό έως 125 κυβικά εκατοστά, απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε ασφαλτοστρωμένες οδούς και χώρους του άρθρου 1. Τις οδούς αυτές επιτρέπεται μόνο να διασχίζουν κάθετα. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να προβλέπεται η ειδική εκπαίδευση των οδηγών μοτοσικλετών της παρούσας, καθώς και οχημάτων, που είναι σχεδιασμένα για χρήση εντός δρόμου ή και παντός εδάφους, όπως αυτά ορίζονται στην υποπερίπτωση (i) της περίπτωσης στ' και στις υποπεριπτώσεις (i) και (ii) της περίπτωσης ζ' της παρ. 2 του άρθρου 4 του Κανονισμού 168/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (L 53), το περιεχόμενο και η διάρκειά της, καθώς και οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για την πιστοποίηση των αναγκαίων πρόσθετων δεξιοτήτων για τη χρήση των οχημάτων αυτών, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής.
Δεν εμπίπτει στην απαγόρευση του πρώτου εδαφίου η κυκλοφορία των παραπάνω μοτοσικλετών από οδηγούς, άτομα με αναπηρία, στους οποίους έχουν παραχωρηθεί με βάση ειδικές διοικητικές πράξεις, και από οδηγούς που έχουν υποβληθεί επιτυχώς στην ειδική εκπαίδευση του προηγούμενου εδαφίου.
β. Η ισχύς της διάταξης του πρώτου εδαφίου της περίπτωσης α' αρχίζει τριάντα (30) ημέρες μετά τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.».
Αρθρο: 109
Τίτλος Αρθρου
Καθορισμός προγράμματος δρομολογίων ΟΑΣΘ
Η παρ. 4 του άρθρου 30 του ν. 4313/2014 (Α' 261) αντικαθίσταται ως εξής:
«4.α.
Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, μετά από εισήγηση του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Ανώνυμη Εταιρία (ΟΣΕΘ), καθορίζεται πρόγραμμα δρομολογίων του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ).
Με το παραπάνω πρόγραμμα μπορούν να ορίζονται τα εξής:
4. Η υποχρέωση δρομολόγησης, για την εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία μετά από καθημερινό προγραμματισμό με βάση τις ανάγκες εξυπηρέτησης τους, τουλάχιστον των δύο (2) εκ των τριών (3) ειδικά διασκευασμένων οχημάτων των εννέα (9) θέσεων εξυπηρέτησης ΑμεΑ (εκ των οποίων 4 θέσεις αναπηρικών αμαξιδίων), που διαθέτει ο ΟΑΣΘ, σε τουλάχιστον δύο (2) βάρδιες κατά τις καθημερινές και σε τουλάχιστον μία (1) τα Σάββατα και τις Κυριακές.
γ. Μέχρι την έκδοση της απόφασης της περίπτωσης α' ισχύει το υφιστάμενο πρόγραμμα δρομολογίων.».
Εισηγητική έκθεση νόμου 4530
Άρθρο 1
Στις παραγράφους 4, 5 και 6 καθορίζονται τα θέματα μεταφοράς αποσκευών των επιβατών, μεταφοράς εύφλεκτων ή εκρηκτικών υλών, υλικών που ρυπαίνουν το χώρο του αυτοκινήτου και η μεταφορά κατοικίδιων ζώων.
Τέλος, στην παράγραφο 7 γίνεται αναφορά στη μεταφορά τραυματισμένων προσώπων σε νοσοκομείο, εφόσον αυτό ζητηθεί από αρμόδια αρχή, η οποία επιλαμβάνεται του ατυχήματος.
Άρθρο 3
Υποχρεώσεις επιβατών που χρησιμοποιούν Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητα
Στην παράγραφο 3 ορίζεται ρητά ότι σε περιπτώσεις που οι επιβάτες αναμένουν Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητο για μίσθωση και μεταξύ των αναμενόντων, υπάρχουν τυφλοί ή ανάπηροι ή έγκυοι είναι υποχρεωτική η παραχώρηση της προτεραιότητας για μίσθωση σ' αυτούς.
Άρθρο 14
Ρυθμίσεις θεμάτων Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων
Με την προτεινόμενη διάταξη της παραγράφου 1 εντάσσονται τα πολυμορφικά ενός όγκου στα Ε.Δ.Χ. με μετρητή (ΤΑΞΙ) και ορίζεται ότι εφόσον δύνανται να μεταφέρουν αναπηρικό αμαξίδιο μπορούν να έχουν στα εξαρτήματα ράμπα και υποχρεωτικά ιμάντες στήριξης και ασφάλειας του αμαξιδίου καθώς και οποιοδήποτε τεχνικό μέσο διευκολύνει την πρόσβαση των ΑμεΑ στο όχημα ταξί και επιτρέπεται να διενεργούν μεταφορά ΑμεΑ.
Άρθρο 16
Με τη ρύθμιση της παραγράφου 1, και προκειμένου να διευκολύνονται στην προσβασιμότητά τους τα άτομα με εμφανείς βαριές κινητικές αναπηρίες ή τυφλότητα, επιβάλλεται η στάση Ε.Δ.Χ.-Ταξί, για την επιβίβαση ή αποβίβαση αυτών των ατόμων κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης. Επίσης, προβλέπονται πρόστιμα σε περίπτωση παράβασης και κυρώσεις σε περίπτωση υποτροπής εντός τριών (3) ετών.
Με τη ρύθμιση της παραγράφου 2, κατ’ αναλογία της ρύθμισης της παραγράφου 1 και για τους ίδιους λόγους, ορίζεται ότι σε περίπτωση που φορέας διαμεσολάβησης ή Ε.Δ.Χ. όχημα συνδεόμενο με αυτόν αρνηθούν την κατάρτιση σύμβασης με άτομο με εμφανείς βαριές κινητικές αναπηρίες ή τυφλότητα επιβάλλεται η αφαίρεση της άδειας για δύο (2) έτη και απαγορεύεται τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ίδρυσαν τον φορέα διαμεσολάβησης να ιδρύσουν άλλον φορέα διαμεσολάβησης είτε αμέσως είτε διά συγγενών μέχρι β' βαθμού είτε δια νομικών προσώπων στα οποία ορίζουν ή ελέγχουν την διοίκηση ή κατέχουν την πλειοψηφία του κεφαλαίου. Στην παραπάνω απαγόρευση υπόκεινται και τα μέλη διοίκησης του νομικού προσώπου ή τα πρόσωπα που κατέχουν την πλειοψηφία του κεφαλαίου της εταιρείας.
Άρθρο 31
Στην παράγραφο 1, λόγω του μεγάλου αριθμού ατυχημάτων που έχουν σημειωθεί με ελαφρές και βαριές τετράτροχες μοτοσικλέτες έως 125 κυβικά εκατοστά, εισάγεται απαγόρευση κυκλοφορίας τους σε ασφαλτοστρωμένες οδούς και χώρους του άρθρου 1 του ΚΟΚ, ενώ προβλέπεται ότι τις οδούς αυτές επιτρέπεται να τις διασχίζουν μόνο κάθετα. Επίσης, εξαιρείται των παραπάνω προβλέψεων η κυκλοφορία των παραπάνω μοτοσικλετών από οδηγούς ΑμεΑ.