Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2013

Νόμος 4210 του 2013 "Ρυθμίσεις Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις


Νόμος 4210 του 2013
"Ρυθμίσεις Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις
Του Μανώλη Μπασιά

Ανεβάζω σήμερα το νέο νόμο 4210 και συγκεκριμένα τις διατάξεις εκείνες που παρουσιάζουν ενδιαφέρον και για τους αναπήρους

Ξεκινώ με την αιτιολογική έκθεση του νόμου και συνεχίζω με τα ενδιαφέροντα άρθρα του.

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ του νόμου 4210 του 2013
Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με τίτλο "Ρυθμίσεις Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις"

Με το νομοσχέδιο εξορθολογίζονται οι αναρρωτικές και οι εκπαιδευτικές άδειες των δημοσίων υπαλλήλων. Οι άδειες εξετάσεων που χορηγούνται σε φοιτητές - δημοσίους υπαλλήλους μειώνονται από 20 μέρες σε 10 ανά εκπαιδευτικό έτος, ενώ για κάθε μέρα εξετάσεων χορηγείται πλέον μια ημέρα αντί 2 που ισχύει σήμερα. Τέλος, παρατείνεται μέχρι τις 31.12.2014 η αναστολή των αδειών υπηρεσιακής εκπαίδευσης.
Όσον αφορά στις γονικές άδειες παρέχονται πρόσθετες διευκολύνσεις στους γονείς δημοσίους υπαλλήλους. Συγκεκριμένα, σε περίπτωση γέννησης διδύμων, τριδύμων κ.λπ. τέκνων χορηγείται επιπλέον άδεια ανατροφής χρονικής διάρκειας 3 μηνών, με αποδοχές, για κάθε τέκνο πέραν του ενός. Επίσης, δίδεται η δυνατότητα στον πατέρα δημόσιο υπάλληλο να κάνει χρήση του μειωμένου ωραρίου ή της 9μηνης άδειας ανατροφής τέκνου, σε περίπτωση που η σύζυγος του δεν εργάζεται.

Επί των άρθρων 2 και 3 του σχεδίου νόμου:
Με τα άρθρα 2 και 3 εξορθολογίζεται το καθεστώς των βραχυχρόνιων αναρρωτικών αδειών. Μέχρι σήμερα οι δημόσιοι υπάλληλοι δικαιούνταν συνολικά 10 ημέρες βραχυχρόνιας αναρρωτικής άδειας το χρόνο εκ των οποίων οι 4 μέρες (2+2) χορηγούνταν με απλή υπεύθυνη δήλωση του υπαλλήλου. Από ελέγχους που έχουν πραγματοποιηθεί, έχει διαπιστωθεί συστηματική εξάντληση της βραχυχρόνιας αναρρωτικής άδειας και εξόφθαλμη κατάχρηση ειδικά όσον αφορά τις 4 μέρες που δεν προϋποθέτουν ιατρική γνωμάτευση. Με την προτεινόμενη ρύθμιση το σύνολο της βραχυχρόνιας αναρρωτικής μειώνεται στις 8 ημέρες. Μόνο 2 από αυτές (1+1) μπορεί να χορηγούνται χωρίς ιατρική γνωμάτευση και οι υπόλοιπες 6 με ιατρική βεβαίωση. Παράλληλα ενισχύεται ο κατ' οίκον έλεγχος των ασθενών υπαλλήλων που κάνουν χρήση αναρρωτικής άδειας, με επίσκεψη και εξέταση στο σπίτι του ασθενούς από ιατρό εργασίας τον οποίο υποχρεούται πλέον ρητά να αποστέλλει η υπηρεσία. Η μη διενέργεια κατ' οίκον ελέγχου από τη Διοίκηση συγκαταλέγεται πλέον ρητά στα πειθαρχικά παραπτώματα του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα.
Επί του άρθρου 6 του σχεδίου νόμου:
Με την παράγραφο 1 του άρθρου 6 προτείνεται η παροχή επιπλέον ενίσχυσης στους πολιτικούς διοικητικούς υπαλλήλους, γονείς διδύμων ή πολυδύμων, ώστε αυτοί να διευκολυνθούν στην αντιμετώπιση των διαφοροποιημένων (σε σχέση με τους λοιπούς γονείς) αναγκών για την ανατροφή των τέκνων τους.
Με τη ρύθμιση της παραγράφου 2 δίνεται η δυνατότητα στον πατέρα δημόσιο υπάλληλο να κάνει χρήση του μειωμένου ωραρίου ή της 9μηνης άδειας ανατροφής τέκνου σε περίπτωση που η σύζυγος του δεν εργάζεται. Πρώτη φορά εισάγεται στη χώρα μας μια διάταξη τέτοιου περιεχομένου, η οποία εκτός από κοινοτική μας υποχρέωση (εναρμόνιση με Οδηγίες 2006/54 & 76/207 ΕΚ) αποτελεί και ένα μέσο αποκατάστασης του αισθήματος ισότητας και ισονομίας, καθώς πρόκειται για ένα αυτονόητο δικαίωμα του γονέα πατέρα.
Επί του άρθρου 7 του σχεδίου νόμου:
Προκειμένου να διορισθεί ένας υπάλληλος πρέπει να έχει την υγεία που του επιτρέπει την εκτέλεση των καθηκόντων της αντίστοιχης θέσης. Σύμφωνα με τον ισχύοντα Υπαλληλικό Κώδικα η υγεία
πιστοποιείται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές. Με την προτεινόμενη διάταξη η διαδικασία
αυτή, η οποία ήταν και εξαιρετικά χρονοβόρα, απλοποιείται, δεδομένου ότι πλέον θα πιστοποιείται
με τις γνωματεύσεις παθολόγου ή γενικού ιατρού και ψυχιάτρου. Με τον τρόπο αυτό μειώνεται η
γραφειοκρατία προς όφελος του πολίτη, εξοικονομείται χρόνος για τους δημοσίους υπαλλήλους και
μειώνεται σημαντικά ο φόρτος εργασίας των υγειονομικών επιτροπών, οι οποίες είναι ήδη ιδιαιτέρως επιβαρυμένες.
Επί του άρθρου 12 του σχεδίου νόμου:
Σύμφωνα με την υποπερίπτωση αα) της περίπτωσης Δ. της παραγράφου 2 του άρθρου 90 του ν. 4172/2013 ο πολύτεκνος υπάλληλος δεν τίθεται σε διαθεσιμότητα εφόσον τα τέκνα συνοικούν με αυτόν και ανήκουν στην κατηγορία των εξαρτωμένων μελών σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Η προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 12 δίνει τη δυνατότητα στους πολύτεκνους υπαλλήλους, οι οποίοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου, να μετατάσσονται και αυτοί κατά προτεραιότητα, όπως και οι τρίτεκνοι υπάλληλοι.

Επί του άρθρου 22 του σχεδίου νόμου:
Σ' εφαρμογή των διατάξεων της παρ. ΣΤ του άρθρου 1 του ν. 4093/2012 (ΦΕΚ 222/Α72012), με τις οποίες αναστέλλονται έως την 31.12.2016 οι προσλήψεις και οι διορισμοί του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των κατηγοριών ΥΕ και ΔΕ, όλων των κλάδων και ειδικοτήτων, των ΟΤΑ Α'και Β'βαθμού και των Ν.Π.Ι.Δ., οι εν λόγω διορισμοί των προστατευομένων του ν.2643/98 για τις προκηρυχθείσες το έτος 2008 θέσεις, δεν υλοποιήθηκαν.
Η εν λόγω διάταξη, υπακούοντας στην αρχή της ίσης μεταχείρισης, επιτυγχάνει την αποκατάσταση όλων των επιτυχόντων του ν. 2643/98 οι οποίοι αναμένουν τρία και πλέον έτη την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την πρόσληψή τους και είναι σύμφωνη με το θεσμικό πλαίσιο που στόχο έχει την προστασία των εν λόγω προστατευομένων εντάσσοντας τους, μεταξύ άλλων, στο στελεχιακό δυναμικό του Δημόσιου Τομέα με βάση τα προσόντα που έχουν σήμερα.


Β. ΝΟΜΟΣ 4210 ΦΕΚ Α 254/21.11.2013 
Ρυθμίσεις Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις. 

Άρθρο 2

Χορήγηση αναρρωτικής άδειας 

   1. Το άρθρο 55 του Κώδικα Δημοσίων Πολιτικών και Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/ 2007), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως ακολούθως: 

«Αρθρο 55

Χορήγηση αναρρωτικής άδειας 

   1. Η αναρρωτική άδεια χορηγείται ανά μήνα με εξαίρεση την περίπτωση των δυσίατων νοσημάτων όπως αυτά ορίζονται με την απόφαση της παραγράφου 4 του άρθρου
54 που χορηγείται ανά εξάμηνο κατ' ανώτατο όριο. 

   2. Βραχυχρόνιες αναρρωτικές άδειες χορηγούνται με γνωμάτευση θεράποντος ιατρού έως οκτώ (8) ημέρες κατ' έτος. Δύο (2) εξ αυτών, αλλά όχι συνεχόμενες,
μπορούν να χορηγούνται μόνο με υπεύθυνη δήλωση του υπαλλήλου. 

   3. Ο υπάλληλος υποχρεούται να δεχτεί την επίσκεψη του ελεγκτή ιατρού. 

   4. Η αποστολή ιατρού για έλεγχο υπαλλήλου, που κάνει χρήση βραχυχρόνιων αναρρωτικών αδειών κατ' επανάληψη, είναι υποχρεωτική για την υπηρεσία και η τυχόν
παράλειψή της συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα του αρμοδίου προϊσταμένου της διεύθυνσης διοικητικού.» 

   2. Το άρθρο 62 του ν. 3584/2007 αντικαθίσταται ως ακολούθως: 

«Αρθρο 62

Χορήγηση αναρρωτικής άδειας 

   1. Η αναρρωτική άδεια χορηγείται ανά μήνα με εξαίρεση την περίπτωση των δυσίατων νοσημάτων όπως αυτά ορίζονται με την απόφαση της παραγράφου 4 του άρθρου
54 που χορηγείται ανά εξάμηνο κατ' ανώτατο όριο. 

   2. Βραχυχρόνιες αναρρωτικές άδειες χορηγούνται με γνωμάτευση θεράποντος ιατρού έως οκτώ (8) ημέρες κατ' έτος. Δύο (2) εξ αυτών, αλλά όχι συνεχόμενες,
μπορούν να χορηγούνται μόνο με υπεύθυνη δήλωση του υπαλλήλου. 

   3. Ο υπάλληλος υποχρεούται να δεχτεί την επίσκεψη του ελεγκτή ιατρού. 

   4. Η αποστολή ιατρού για έλεγχο υπαλλήλου, που κάνει χρήση βραχυχρόνιων αναρρωτικών αδειών κατ' επανάληψη, είναι υποχρεωτική για την υπηρεσία και η τυχόν
παράλειψή της συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα του αρμοδίου προϊσταμένου της διεύθυνσης διοικητικού.» 

Άρθρο 3 

   1. Η παρ. 3 του άρθρου 56 του Κώδικα Δημοσίων Πολιτικών και Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007), όπως ισχύει, αντικαθίσταται
ως ακολούθως: 

   «3. Αναρρωτική άδεια πέραν των οκτώ (8) ημερών κατ' έτος χορηγείται ύστερα από γνωμάτευση της οικείας υγειονομικής επιτροπής, με εξαίρεση την περίπτωση
που η άδεια χορηγείται βάσει γνωμάτευσης του διευθυντή κλινικής δημοσίου νοσοκομείου και εφόσον πρόκειται για νοσηλεία επτά (7) ημερών τουλάχιστο ή κατόπιν
χειρουργικής επέμβασης.» 

   2. Η παρ. 3 του άρθρου 63 του ν. 3584/2007 αντικαθίσταται ως ακολούθως: 

   «3. Αναρρωτική άδεια πέραν των οκτώ (8) ημερών κατ' έτος χορηγείται ύστερα από γνωμάτευση της οικείας υγειονομικής επιτροπής, με εξαίρεση την περίπτωση
που η άδεια χορηγείται βάσει γνωμάτευσης του διευθυντή κλινικής δημόσιου νοσοκομείου και εφόσον πρόκειται για νοσηλεία επτά (7) ημερών τουλάχιστον ή κατόπιν
χειρουργικής επέμβασης.» 

Άρθρο 4

Εκπαιδευτικές άδειες 

   Η παρ. 14 του άρθρου ένατου του ν. 4057/2012 αντικαθίσταται ως ακολούθως: 

   «14. Δεν χορηγούνται άδειες και παρατάσεις αδειών υπηρεσιακής εκπαίδευσης του άρθρου 58 του ν. 3528/ 2007 και του άρθρου 65 του ν. 3584/2007 για τη συμμετοχή
του υπαλλήλου σε προγράμματα ή κύκλους μεταπτυχιακής εκπαίδευσης μέχρι τις 31.12.2014. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν θίγει την ισχύ αδειών υπηρεσιακής
εκπαίδευσης που έχουν χορηγηθεί έως την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις.» 

Άρθρο 5

Αδειες εξετάσεων 

   1. Η παρ. 2 του άρθρου 60 του Κώδικα Δημοσίων Πολιτικών και Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007) αντικαθίσταται ως ακολούθως: 

   «2. Η άδεια εξετάσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δέκα (10) εργάσιμες ημέρες κάθε έτος και χορηγείται συνεχώς ή τμηματικώς κατά την εξεταστική περίοδο
που ζητά ο ενδιαφερόμενος. Οι άδειες εξετάσεων χορηγούνται για το χρόνο φοίτησης και μέχρι δύο το πολύ εξάμηνα μετά τη λήξη του, εφόσον ο υπάλληλος εξακολουθεί
να φοιτά. Για κάθε ημέρα εξετάσεων χορηγείται άδεια μίας (1) ημέρας.» 

   2. Η παρ. 2 του άρθρου 67 του ν. 3584/2007 αντικαθίσταται ως εξής: 

   «2. Η άδεια εξετάσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δέκα (10) εργάσιμες ημέρες κάθε έτος και χορηγείται συνεχώς ή τμηματικώς κατά την εξεταστική περίοδο
που ζητά ο ενδιαφερόμενος. Οι άδειες εξετάσεων χορηγούνται για το χρόνο φοίτησης και μέχρι δύο το πολύ εξάμηνα μετά τη λήξη του, εφόσον ο υπάλληλος εξακολουθεί
να φοιτά. Για κάθε ημέρα εξετάσεων χορηγείται άδεια μίας (1) ημέρας.» 

Άρθρο 6

Γονικές άδειες στο δημόσιο τομέα 

   1. Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 53 του Κώδικα Δημοσίων Πολιτικών και Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007) και στο τέλος της
παρ. 2 του άρθρου 60 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (ν. 3584/2007) προστίθεται εδάφιο ως εξής: 

   «Σε περίπτωση γέννησης διδύμων, τριδύμων κ.λπ. τέκνων χορηγείται επιπλέον άδεια ανατροφής χρονικής διάρκειας έξι (6) μηνών με αποδοχές για κάθε τέκνο
πέραν του ενός.» 

   2. Το εδάφιο γ' της παρ. 3 του άρθρου 53 του Κώδικα Δημοσίων Πολιτικών και Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007), καθώς και το
εδάφιο γ' της παρ. 3 του άρθρου 60 του ν. 3584/ 2007 καταργούνται. 

Άρθρο 7

Απλοποίηση διαδικασίας διορισμού για την πιστοποίηση της υγείας των υπό πρόσληψη δημοσίων υπαλλήλων 

   1. Η παρ. 2 του άρθρου 7 του Κώδικα Δημοσίων Πολιτικών και Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007) αντικαθίσταται ως εξής: 

   «2. Η υγεία των υποψήφιων υπαλλήλων να ασκήσουν τα καθήκοντα της αντίστοιχης θέσης, πιστοποιείται με γνωματεύσεις (α) παθολόγου ή γενικού ιατρού και
(β) ψυχιάτρου, είτε του δημοσίου είτε ιδιωτών, με βάση παραπεμπτικό έγγραφο, στο οποίο περιγράφονται από την υπηρεσία τα καθήκοντα της θέσης που πρόκειται
να καταληφθεί.» 

Η αντικατασταθείσα διάταξη του κώδικα είχε ως εξής:

2. Η υγεία και η φυσική καταλληλότητα των υποψήφιων υπαλλήλων να ασκήσουν τα καθήκοντα της αντίστοιχης θέσης, πιστοποιούνται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές, με βάση παραπεμπτικό έγγραφο, στο οποίο περιγράφονται από την υπηρεσία, σε γενικές γραμμές, τα καθήκοντα της θέσης που πρόκειται να καταληφθεί.

Άρθρο 22

Τοποθέτηση διοριστέων κατηγορίας ΔΕ και ΥΕ του ν. 2643/1998 στους ΟΤΑ 

   1. Οι διορισμοί των επιτυχόντων προστατευομένων ατόμων του ν. 2643/1998 κατηγορίας ΥΕ και ΔΕ, όλων των κλάδων και ειδικοτήτων, σε θέσεις ΟΤΑ α' και β'
βαθμού, δύνανται να πραγματοποιηθούν σε κενές θέσεις άλλων υπηρεσιών και φορέων του δημοσίου στους νομούς που αυτοί έχουν τοποθετηθεί, ανάλογα με τις ανάγκες
των υπηρεσιών και τα προσόντα των διοριστέων, κατόπιν έκδοσης απόφασης του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. 

   2. Με απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες και κάθε ειδικότερο θέμα της διαδικασίας. 

   3. Μετά την τρίτη περίοδο της υποπερίπτωσης εε' της περίπτωσης β' της παρ. 6 του άρθρου 34 του ν. 4144/2013 (Α' 88) προστίθεται περίοδος ως εξής: 

   «-για την κάλυψη μερική ή ολική λειτουργικών και άλλων δαπανών σχετικά με την εξυπηρέτηση των σκοπών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία». 

Από το νόμο 4144

Άρθρο 34

Ενιαίος Λογαριασμός για την Εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών   

1. Στον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.) συνιστάται κλάδος με την επωνυμία «Λογαριασμός Κοινωνικής Πολιτικής».   

6. Από τα έσοδα του Ε.Λ.Ε.Κ.Π.:  

εε) Δαπάνες για κοινωνικούς σκοπούς, ιδίως:   

«-για την κάλυψη μερική ή ολική λειτουργικών και άλλων δαπανών σχετικά με την εξυπηρέτηση των σκοπών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία». 

Οι ως άνω κοινωνικοί σκοποί εξειδικεύονται με αποφάσεις του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, οι οποίες εκδίδονται ύστερα από γνώμη
του Διοικητικού Συμβουλίου του Ο.Α.Ε.Δ..