Παρασκευή 25 Ιουλίου 2025

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Ε.Σ.Α.μεΑ.: Συνεχίζεται η ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία στα πλοία και στα λιμάνια της χώρας- καθυστέρηση ενός χρόνου στην έκδοση ΠΔ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Ε.Σ.Α.μεΑ.: Συνεχίζεται η ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία στα πλοία και στα λιμάνια της χώρας- καθυστέρηση ενός χρόνου στην έκδοση ΠΔ 

Αθήνα: 23.07.2025

Αρ. Πρωτ.:           857

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ε.Σ.Α.μεΑ.: Συνεχίζεται η ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία στα πλοία και στα λιμάνια της χώρας- καθυστέρηση ενός χρόνου στην έκδοση ΠΔ

Μία ακόμη επιστολή για την απαράδεκτη κατάσταση που συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις, καθώς και τα εμποδιζόμενα άτομα εν γένει, στις θαλάσσιες μεταφορές, απέστειλε η ΕΣΑμεΑ στο υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς πρόσφατα ενημερώθηκε για ακόμη ένα περιστατικό άρνησης εξυπηρέτησης ατόμου με αναπηρία σε ferry boat στο δρομολόγιο Κεραμωτή- Λιμένας Θάσου στις 22/7/2025. Η επιστολή επισυνάπτεται.

Μέσα στον καύσωνα, σύμφωνα με την καταγγελία, το άτομο με αναπηρία αναγκάστηκε για ακόμη μία φορά να παραμείνει στο γκαράζ! Πρόκειται για ένα περιστατικό μέσω του οποίου αναδεικνύεται όχι μόνο το ζήτημα της απουσίας προσβασιμότητας, αλλά και το ζήτημα της ασφάλειας των επιβατών με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν με πλοίο, καθώς και το γεγονός ότι τα πληρώματα των πλοίων δεν λαμβάνουν επιμόρφωση – ενημέρωση στην εξυπηρέτηση των επιβατών με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα.

Το συγκεκριμένο γεγονός αποτελεί καθημερινότητα για χιλιάδες κατοίκους και επισκέπτες με αναπηρία των νησιών μας, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό πλοίων σε όλη τη χώρα δεν είναι προσβάσιμο.

Η ΕΣΑμεΑ ζητά να εκδοθεί επιτέλους το αναθεωρημένο ΠΔ «Τροποποίηση διατάξεων του π.δ. 44/2011 “Κανονισμός ενδιαιτήσεως και καθορισμού αριθμού επιβατών των επιβατηγών πλοίων”(Α΄110)», για το οποίο η διαβούλευσή του έλαβε χώρα τον Ιούλιο του 2024, έναν ολόκληρο χρόνο πριν (!) με τις προτάσεις της ΕΣΑμεΑ: είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΝΑΓΚΑΙΟ το Άρθρο 1. Α2 στο σημείο 7 για τις απαιτήσεις προσβασιμότητας να συμπεριλαμβάνει όχι μόνο τα πλοία που εκτελούν πλόες μικρότερους των 30 ν.μ. και τα ferry boats  ανοικτού τύπου, αλλά όλα τα επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία, ανεξαρτήτως χρόνου κατασκευής, σταδίου κατασκευής/διασκευής, μήκους, αριθμού επιβατών κ.λπ.

Η καθυστέρηση στην έκδοση του αναθεωρημένου ΠΔ αφήνει μέχρι σήμερα «παραθυράκι» σε πλοία που λειτουργούν σε κοντινούς προορισμούς να μην είναι προσβάσιμα, όπως είναι για παράδειγμα, Ε/Γ-Ο/Γ πλοία ανοικτού τύπου σε γραμμές με μεγάλη κίνηση επιβατών καθημερινά, Πέραμα-Παλούκια, Κεραμωτή-Θάσος, Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα, Ρίο-Αντίρριο κ.α.,  αλλά και σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχει και ο κατάλληλος υποβοηθητικός εξοπλισμός για την ασφαλή επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα.

Ταυτόχρονα πρέπει να αναφερθεί ότι δεν τηρείται η εγκύκλιος του υπουργείου Ναυτιλίας «Εκπαίδευση προσωπικού επιβατηγών πλοίων και ναυτιλιακών εταιριών για τη σωστή εξυπηρέτηση των ΑμεΑ». Ελάχιστα είναι τα λιμάνια και οι εταιρίες που έχουν εκπαιδεύσει το προσωπικό τους μέχρι σήμερα.

Η ΕΣΑμεΑ τονίζει στον υπουργό ότι: Εάν η Ελλάδα θέλει να θεωρείται παγκόσμιος, ποιοτικός και προσβάσιμος προορισμός, οφείλει να παρέχει υπηρεσίες ποιοτικές και ισότιμες προς όλους τους πολίτες της. Δεν επιτρέπεται να υπάρχουν πλοία που δεν πληρούν τις προδιαγραφές των πρωτοκόλλων προσβασιμότητας.

Το κείμενο της επιστολής:

Πληροφορίες: Τάνια Κατσάνη

ΕΠΕΙΓΟΝ

Αθήνα: 23.07.2025

Αρ. Πρωτ.:           866

ΠΡΟΣ:    κ. Β. Κικίλια, Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

ΚΟΙΝ:    «Πίνακας Αποδεκτών»

ΘΕΜΑ:  «Η Ε.Σ.Α.μεΑ. αιτείται την έκδοση του αναθεωρημένου Π.Δ. «Τροποποίηση διατάξεων του π.δ. 44/2011 “Κανονισμός ενδιαιτήσεως και καθορισμού αριθμού επιβατών των επιβατηγών πλοίων”(Α΄110)” που καθυστερεί εδώ και ένα χρόνο με διάταξη για υποχρεωτική προσβασιμότητα ΟΛΩΝ των πλοίων»

Κύριε Υπουργέ,

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), η οποία αποτελεί την τριτοβάθμια οργάνωση εκπροσώπησης των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες ή/ και σπάνιες παθήσεις και των οικογενειών τους στην ελληνική Πολιτεία και κοινωνία, εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας και ιδρυτικό μέλος του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρία (European Disability Forum), της μεγαλύτερης οργάνωσης εκπροσώπησης των ευρωπαίων με αναπηρία, με το παρόν έγγραφό της θέλει σας ενημερώσει για την απαράδεκτη κατάσταση που συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις, καθώς και τα εμποδιζόμενα άτομα εν γένει, στις θαλάσσιες μεταφορές.

Πρόσφατα ενημερωθήκαμε για ακόμη ένα περιστατικό άρνησης εξυπηρέτησης ατόμου με αναπηρία σε ferry boat στο δρομολόγιο Κεραμωτή- Λιμένας Θάσου και συγκεκριμένα στο ferry boat «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ» της εταιρείας ΦΙΛΙΑΓΚΟΣ, στο δρομολόγιο των 17:15 στις 22/7/2025. Μέσα στον καύσωνα, σύμφωνα με την καταγγελία, το άτομο με αναπηρία αναγκάστηκε για ακόμη μία φορά να παραμείνει στο γκαράζ! Πρόκειται για ένα περιστατικό μέσω του οποίου αναδεικνύεται όχι μόνο το ζήτημα της απουσίας προσβασιμότητας, αλλά και το ζήτημα της ασφάλειας των επιβατών με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν με πλοίο, καθώς και το γεγονός ότι τα πληρώματα των πλοίων δεν λαμβάνουν επιμόρφωση – ενημέρωση στην εξυπηρέτηση των επιβατών με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα.

Το συγκεκριμένο γεγονός αποτελεί καθημερινότητα για χιλιάδες κατοίκους και επισκέπτες με αναπηρία των νησιών μας, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό πλοίων σε όλη τη χώρα δεν είναι προσβάσιμο και είναι ένα θέμα υψηλά στην ατζέντα του αναπηρικού κινήματος εδώ και αρκετά χρόνια.

Τη στιγμή που στην Ελλάδα είναι σε ισχύ:

α) το άρθρο 9 «Προσβασιμότητα» της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, την οποία η χώρα μας κύρωσε με τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012) αναλαμβάνοντας την υποχρέωση εφαρμογής της σε εθνικό επίπεδο,

β) ο ν. 4488/2017, ο οποίος στο άρθρο 62 «Ένταξη της διάστασης της αναπηρίας στις δημόσιες πολιτικές» προβλέπει ότι «Τα διοικητικά όργανα και οι αρχές εντάσσουν τη διάσταση της αναπηρίας σε κάθε δημόσια πολιτική, διοικητική διαδικασία, δράση, μέτρο και πρόγραμμα της αρμοδιότητάς τους με στόχο την εξάλειψη, αποκατάσταση και αποτροπή ανισοτήτων μεταξύ ατόμων με και χωρίς αναπηρίες»,

γ) ο Κανονισμός (ΕΕ) 1177/2010 για τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες και εσωτερικές πλωτές μεταφορές, σύμφωνα με τον οποίο «προκειμένου να δοθούν στα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα δυνατότητες θαλάσσιων και εσωτερικών πλωτών μεταφορών ανάλογες με εκείνες των άλλων πολιτών, θα πρέπει να καθοριστούν κανόνες για την αποφυγή διακρίσεων και την παροχή συνδρομής κατά το ταξίδι τους» και «όταν αποφασίζουν το σχεδιασμό νέων λιμένων και λιμενικών τερματικών σταθμών, καθώς και σε περιπτώσεις εκτενών εργασιών ανακαίνισης, οι φορείς που έχουν την ευθύνη των εγκαταστάσεων αυτών θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, ιδίως όσον αφορά την προσβασιμότητα, αποδίδοντας ιδιαίτερη σημασία στις απαιτήσεις που απορρέουν από την αρχή «Σχεδιασμός για Όλους». Οι μεταφορείς θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες αυτές, όταν αποφασίζουν τον σχεδιασμό νέων και προσφάτως ανακαινισμένων επιβατηγών πλοίων […]»,

ε) η δράση 5. «Εξασφαλίζουμε την προσβασιμότητα των επιβατηγών πλοίων που εκτελούν δρομολογιακούς πλόες» του Στόχου 21 «Προσβασιμότητα στις Μεταφορές και Κινητικότητα του Ατόμου»  του «Εθνικού Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία»  και η δράση 18 «Βελτίωση της προσβασιμότητας στο σύνολο των επιβατηγών πλοίων και λιμένων της χώρας» του Στόχος Ι.2: Διασφάλιση προσβασιμότητας μεταφορικών συστημάτων» του Σχεδίου της «Εθνικής Στρατηγικής για τα Δικαιώματα Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 – Μια Ελλάδα με Όλους για Όλους»,

Η ΕΣΑμεΑ ζητά να εκδοθεί επιτέλους το αναθεωρημένο ΠΔ «Τροποποίηση διατάξεων του π.δ. 44/2011 “Κανονισμός ενδιαιτήσεως και καθορισμού αριθμού επιβατών των επιβατηγών πλοίων”(Α΄110)», για το οποίο η διαβούλευσή του έλαβε χώρα τον Ιούλιο του 2024, έναν ολόκληρο χρόνο πριν (!) με τις προτάσεις της ΕΣΑμεΑ: είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΝΑΓΚΑΙΟ το Άρθρο 1. Α2 στο σημείο 7 για τις απαιτήσεις προσβασιμότητας να συμπεριλαμβάνει όχι μόνο τα πλοία που εκτελούν πλόες μικρότερους των 30 ν.μ. και τα ferry boats  ανοικτού τύπου, αλλά όλα τα επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία, ανεξαρτήτως χρόνου κατασκευής, σταδίου κατασκευής/διασκευής, μήκους, αριθμού επιβατών κ.λπ.

Η καθυστέρηση στην έκδοση του αναθεωρημένου ΠΔ αφήνει μέχρι σήμερα «παραθυράκι» σε πλοία που λειτουργούν σε κοντινούς προορισμούς να μην είναι προσβάσιμα, όπως είναι για παράδειγμα, Ε/Γ-Ο/Γ πλοία ανοικτού τύπου σε γραμμές με μεγάλη κίνηση επιβατών καθημερινά, Πέραμα-Παλούκια, Κεραμωτή-Θάσος, Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα, Ρίο-Αντίρριο κ.α.,  αλλά και σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχει και ο κατάλληλος υποβοηθητικός εξοπλισμός για την ασφαλή επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα.

Ταυτόχρονα πρέπει να αναφερθεί ότι δεν τηρείται η εγκύκλιος του υπουργείου Ναυτιλίας «Εκπαίδευση προσωπικού επιβατηγών πλοίων και ναυτιλιακών εταιρειών για τη σωστή εξυπηρέτηση των ΑμεΑ», στην οποία ρητά προβλέπεται ότι «οι πλοιοκτήτριες/διαχειρίστριες εταιρείες των επιβατηγών πλοίων που εκτελούν ενδομεταφορές, υποχρεώθηκαν (…) να μεριμνήσουν με τη συνδρομή της ΕΣΑμεΑ για την παροχή ειδικής εκπαίδευσης των πληρωμάτων, σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, σχετικής με τη σωστή μεταχείριση και εξυπηρέτηση των ΑμεΑ επί των πλοίων». Ελάχιστα είναι τα λιμάνια και οι εταιρίες που έχουν εκπαιδεύσει το προσωπικό τους μέχρι σήμερα.

Κύριε Υπουργέ,

Εάν η Ελλάδα θέλει να θεωρείται παγκόσμιος, ποιοτικός και προσβάσιμος προορισμός, οφείλει να παρέχει υπηρεσίες ποιοτικές και ισότιμες προς όλους τους πολίτες της. Δεν επιτρέπεται να υπάρχουν πλοία που δεν πληρούν τις προδιαγραφές των πρωτοκόλλων προσβασιμότητας.

Αναμένουμε την απάντησή σας σχετικά με τις ενέργειες στις οποίες θα προβείτε.

Με εκτίμηση

Ο Πρόεδρος

Ι. Βαρδακαστάνης

Ο Γεν. Γραμματέας

Β. Κούτσιανος