Δευτέρα 26 Απριλίου 2021

Νέος νόμος 4797/2021 - Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος με τις αλλαγές στη φορολογία - Δείτε ορισμένες σημαντικές διατάξεις

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 4797/2021 με όλες τις σημαντικές τροποποιήσεις στην φορολογία εισοδήματος                          


Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 4797/2021"Κρατική αρωγή προς  επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες,  επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός  κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση και λοιπές  επείγουσες διατάξεις", με όλες τις σημαντικές αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος αλλά και άλλες σημαντικές διατάξεις.

Taxheaven


Παραθέτουμε τις σημαντικότερες διατάξεις του νόμου 4797/2021 : 


1.Εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος  και για το φορολογικό έτος 2020 (ίσχυε για το φορολογικό έτος 2019), οι  αγρότες κανονικού καθεστώτος, για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα  πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξής τους στο  κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. καθώς και οι αλιείς παράκτιας αλιείας, που  εκμεταλλεύονται αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρων.

[Άρθρο 25]

Αιτιολογική έκθεση 

  Η ρύθμιση προβλέπει τη φορολογική ελάφρυνση των αγροτών  κανονικού καθεστώτος ΦΠΑ, καθώς και των αλιέων της παράκτιας αλιείας,  που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή  κοινωνίας αστικού δικαίου, αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρα,  μεταξύ καθέτων.


2. α. Παρατείνεται ο χρόνος αναστολής έως και τις 31-12-2021 (λήγει  στις 30-6-2021), της υποχρέωσης καταβολής στο ελληνικό Δημόσιο ποσοστού  5% των νοσηλίων που εισπράττουν όλες οι ιδιωτικές Μονάδες Χρόνιας  Αιμοκάθαρσης (Μ.Χ.Α.) που λειτουργούν βάσει των κειμένων διατάξεων  (π.δ.225/2000).

 β. Καταβληθέντα ποσά που αφορούν στο ως άνω χρονικό διάστημα,  επιστρέφονται στις προαναφερόμενες Μ.Χ.Α. ή συμψηφίζονται με οφειλές  τους προς το Δημόσιο. 

[Άρθρο 26]

Αιτιολογική έκθεση 

  Με τη διάταξη αυτή και για το χρονικό διάστημα από 01.01.2020 έως και  31.12.2021, συνεπεία των έκτακτων αναγκών που έχουν ανακύψει από τον  κορωνοϊό COVID-19, αναστέλλεται η υποχρέωση καταβολής του 5% που  οφείλουν να καταβάλουν οι Μονάδες Χρόνιας Αιμοκάθαρσης προς το Δημόσιο  από τα νοσήλεια που εισπράττουν.

Διάταξη νόμου 


  Άρθρο 26


  Παράταση αναστολής καταβολής στο Δημόσιο του ποσοστού 5% επί των  νοσηλίων από τις Μονάδες Χρόνιας Αιμοκάθαρσης -Τροποποίηση του άρθρου 30  του ν. 1983846/2010


  Η παρ. 2 του άρθρου 30 του ν. 1983846/2010 (Α' 66) τροποποιείται ως προς  την ημερομηνία λήξης της αναστολής εφαρμογής της παρ. 1, από «30.6.2021»  σε «31.12.2021» και η παράγραφος διαμορφώνεται ως εξής:


  «2. Για το διάστημα από 1ης.1.2020 έως και 31.12.2021, αναστέλλεται η  εφαρμογή της παρ. 1 και τα καταβληθέντα ποσά που αφορούν στο διάστημα  της παρούσας δύνανται να επιστρέφονται ή να συμψηφίζονται με οφειλές  προς το Δημόσιο, σύμφωνα με τον Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων (ν.δ.  376/1954, Α' 90).»





3.Ορίζεται, έως και τις 31-12-2021, ο  συντελεστής Φ.Π.Α. σε ποσοστό 6%, για τα ειδικότερα αναφερόμενα είδη  (φίλτρα αιμοκάθαρσης, αιμοδιήθισης, αιμοδιαδίθησης και πλασμαφαίρεσης  και γραμμές αιμοκάθαρσης, αιμοδιήθισης, αιμοδιαδίθησης και  πλασμαφαίρεσης). Μετά από την προαναφερόμενη ημερομηνία, τα εν λόγω είδη  υπάγονται στον μειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α. 13%. 

 [Άρθρο 27]

Αιτιολογική έκθεση 

  Με τη διάταξη αυτή τροποποιείται το Παράρτημα ΙΙΙ του ν. 52859/2000  «Κώδικας ΦΠΑ» (Α'248), με προσθήκη εδαφίου στην παρ. 47 του κεφαλαίου Α'  «αγαθά», προκειμένου να μετατεθούν έως και την 31η Δεκεμβρίου 2021 από  τον συντελεστή 13% στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6% ορισμένα ιατρικά  είδη που προορίζονται για αιμοκαθαιρόμενους ασθενείς.

Διάταξη νόμου 


  Άρθρο 27


  Υπαγωγή φίλτρων και γραμμών αιμοκάθαρσης, αιμοδιήθησης, αιμοδιαδιήθησης  και πλασμαφαίρεσης σε υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6% - Τροποποίηση της  παρ. 47 του Κεφαλαίου Α' του Παραρτήματος III του ν. 52859/2000


  Στο τέλος της παρ. 47 του Κεφαλαίου Α' «Αγαθά» του Παραρτήματος III του ν. 52859/2000 (Α'248) προστίθενται δύο εδάφια, ως εξής:


  «Ειδικά για τα φίλτρα αιμοκάθαρσης, αιμοδιήθησης, αιμοδιαδιήθησης και  πλασμαφαίρεσης (Δ.Κ. ΕΧ 9018) και τις γραμμές αιμοκάθαρσης,  αιμοδιήθησης, αιμοδιαδιήθησης και πλασμαφαίρεσης (Δ.Κ. ΕΧ 9018), ο  συντελεστής φόρου ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%). Ο υπερμειωμένος  συντελεστής του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται έως και την 31η  Δεκεμβρίου 2021 και μετά την ημερομηνία αυτήν τα είδη αυτά υπάγονται  στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13%.»


6. Προθεσμία υποβολής δήλωσης Νομικών προσώπων και δόσεις φόρου εισοδήματος.

 Υποβάλλονται εμπρόθεσμα, μέχρι τις 27.8.2021, οι δηλώσεις φορολογίας  εισοδήματος φορολογικού έτους 2020, των νομικών προσώπων ή νομικών  οντοτήτων, των οποίων το φορολογικό έτος λήγει στις 31.12.2020 

[Άρθρο 30]

Αιτιολογική έκθεση 

  Με τις προτεινόμενες διατάξεις ρυθμίζεται η προθεσμία υποβολής των  δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2020 των νομικών  προσώπων ή νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ΚΦΕ, των οποίων το  φορολογικό έτος λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2020, καθώς και ο χρόνος καταβολής των δόσεων για τις εν λόγω δηλώσεις,


7. Προθεσμία υποβολής δήλωσης Φυσικών προσώπων και δόσεις φόρου εισοδήματος.

Υποβάλλονται εμπρόθεσμα, μέχρι τις 27.8.2021, οι δηλώσεις φορολογίας  εισοδήματος φορολογικού έτους 2020 φυσικών προσώπων.

Η καταβολή του φόρου πραγματοποιείται σε οκτώ (8) ισόποσες μηνιαίες  δόσεις, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, προβλέπεται δε ότι εφόσον η δήλωση  φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων υποβληθεί μέχρι τις 28.7.2021  και ο προκύπτων οφειλόμενος φόρος καταβληθεί εφάπαξ μέχρι την τελευταία  εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουλίου 2021, παρέχεται στο συνολικό ποσό του  φόρου και των λοιπών συμβεβαιούμενων οφειλών, έκπτωση ποσοστού τρία τοις  εκατό (3%).

[Άρθρο 31]

Αιτιολογική έκθεση 

  Με τις προτεινόμενες διατάξεις, ρυθμίζεται εκ νέου, προς διευκόλυνση  των φορολογουμένων, ο χρόνος υποβολής των δηλώσεων φορολογίας  εισοδήματος φυσικών προσώπων, φορολογικού έτους 2020, καθώς και η  καταβολή των δόσεων με δυνατότητα έκπτωσης στις περιπτώσεις εφάπαξ  καταβολής του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων.

Διάταξη νόμου 


  Άρθρο 31

  Παράταση προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων και ρυθμίσεις καταβολής του  φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2020 -Προσθήκη παρ.  65 στο άρθρο 72 του ν. 5284172/2013

Στο άρθρο 72 του ν. 5284172/2013, προστίθεται παρ. 65 ως εξής:

«65. Οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών  προσώπων φορολογικού έτους 2020, υποβάλλονται εμπρόθεσμα μέχρι την 27η  Αυγούστου 2021. Η καταβολή του φόρου για τις δηλώσεις του προηγούμενου  εδαφίου πραγματοποιείται σε οκτώ (8) ισόποσες μηνιαίες δόσεις από τις  οποίες οι δύο πρώτες δόσεις καταβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη  ημέρα του μηνός Αυγούστου 2021 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την  τελευταία εργάσιμη ημέρα των έξι (6) επόμενων μηνών. Η καταβολή του  φόρου που προσδιορίζεται από δηλώσεις φορολογούμενων που συμμετέχουν σε  νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, που τηρούν απλογραφικά βιβλία,  γίνεται σε έξι (6) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη  καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Σεπτεμβρίου  2021 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα  των πέντε (5) επόμενων μηνών. Εφόσον η δήλωση φορολογίας εισοδήματος  φυσικών προσώπων υποβληθεί μέχρι την 28η.7.2021 και ο προκύπτων  οφειλόμενος φόρος καταβληθεί εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα  του μηνός Ιουλίου 2021, παρέχεται στο συνολικό ποσό του φόρου και των  λοιπών συμβεβαιούμενων με αυτόν οφειλών έκπτωση τρία τοις εκατό (3%).»

 8. Ρύθμιση για τα ανείσπρακτα ενοίκια

 Δεν συνυπολογίζονται, ειδικά για το φορολογικό έτος 2020, στο συνολικό  εισόδημα του εκμισθωτή, τα εισοδήματα από εκμίσθωση ακίνητης περιουσίας,  τα οποία δεν έχουν εισπραχθεί από τον δικαιούχο, στην περίπτωση που  μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος  φυσικών προσώπων έχει κοινοποιηθεί στον μισθωτή εξώδικη καταγγελία της  μίσθωσης, λόγω μη καταβολής του μισθώματος ή εξώδικη όχληση, για την  καταβολή των οφειλόμενων μισθωμάτων.

[Άρθρο 32]

Αιτιολογική έκθεση 

  Με τις προτεινόμενες διατάξεις, προβλέπεται ειδική ρύθμιση για το  φορολογικό έτος 2020, για τον μη συνυπολογισμό στο συνολικό εισόδημα των  ανείσπρακτων μισθωμάτων, προς διευκόλυνση των φορολογουμένων λόγω των  ειδικών συνθηκών που επικρατούν από την εξάπλωση της πανδημίας του  COVID-19.


  Οι προτεινόμενες διατάξεις κρίνονται αναγκαίες λόγω των ειδικότερων  μέτρων που τηρούνται για την ασφαλή λειτουργία των δικαστηρίων, των  περιορισμών που ισχύουν εκ του νόμου στις μετακινήσεις των πολιτών και  της πιθανής αδυναμίας προσκόμισης των δικαστικών αποφάσεων και άσκησης  αγωγής που προβλέπονται στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 39 του  ΚΦΕ.


12. Τεκμήρια: Ποιοι απαλλάσσονται για το έτος 2020.

Εισάγεται ειδική ρύθμιση για το φορολογικό έτος 2020, ως προς τον  εναλλακτικό τρόπο υπολογισμού της ελάχιστης φορολογίας, για  συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογουμένων, των οποίων τα εισοδήματα  επλήγησαν εντός του 2020 από την πανδημία του COVID-19.

[Άρθρο 36]

Αιτιολογική έκθεση 

  Η προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζει την δικαιότερη και πιο ορθολογική  φορολόγηση των φορολογουμένων που ανεξαρτήτως χρονικού διαστήματος εντός  του 2020 επλήγησαν από την πανδημία του COVID-19 λόγω της μείωσης των  εισοδημάτων τους, είτε γιατί η ατομική τους επιχειρηματική δραστηριότητα  χαρακτηρίσθηκε ως πληττόμενη ή ανεστάλη η λειτουργία της βάσει  κανονιστικών πράξεων της διοίκησης, είτε επειδή ανεστάλη η σύμβαση  εργασίας τους ή σύμβαση ναυτολόγησής τους σύμφωνα με τις οικείες  διατάξεις ή εντάχθηκαν στον μηχανισμό ενίσχυσης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», όπως τα  πρόσωπα αυτά θα αποσταλούν στη Φορολογική Διοίκηση από το Υπουργείο  Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. 

Η ρύθμιση καταλαμβάνει και τους  ιδιοκτήτες ακινήτων, οι οποίοι έλαβαν μειωμένο μίσθωμα εντός του 2020  για το οποίο έχει υποβληθεί έστω και μία εγκεκριμένη δήλωση COVID-19  κατόπιν σχετικής επεξεργασίας από την ΑΑΔΕ, σύμφωνα με το άρθρο δεύτερο  της από 99220.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως κυρώθηκε με το  άρθρο 1 του ν. 9964683/2020, όπως αυτή προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου  33 του ν. 10324753/2020 (Α' 227) και τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 13  του ν. 10034690/2020 (Α' 104), όπως ισχύουν μετά και την τροποποίησή τους με  τις διατάξεις του άρθρου 54 του ν. 10344758/2020 (Α' 242). Η στήριξη των  φορολογουμένων αυτών κρίνεται επιβεβλημένη ώστε να διατηρηθεί η  κοινωνική συνοχή και να επιτευχθεί η εκ νέου επανεκκίνηση της  οικονομίας, μέσω της επιεικέστερης αντιμετώπισης των τεκμηρίων.



13. Ρύθμιση για τις αποδείξεις δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα. [Δείτε επίσης το σχετικό άρθρου του κόμβου με παραδείγματα] 

 Καθορίζεται ειδική κατηγορία εισοδημάτων με έκτακτο χαρακτήρα (π.χ.  περιπτώσεις έκτακτων αποζημιώσεων, αμοιβών, επιχορηγήσεων και  οικονομικών ενισχύσεων που χορηγήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης των  συνεπειών του κινδύνου διασποράς του COVID-19), για το φορολογικό έτος  2020 και εφεξής, τα οποία δεν συνυπολογίζονται στο πραγματικό εισόδημα από μισθωτή  εργασία - συντάξεις, από το οποίο προκύπτει η βάση υπολογισμού για το  απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. [Για κάθε  φορολογικό έτος ορίζεται σε 30% του πραγματικού εισοδήματος, που  προέρχεται από μισθωτή εργασία-συντάξεις και επιχειρηματική  δραστηριότητα και μέχρι είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ δαπανών καθώς και  από ακίνητη περιουσία].

 Προβλέπεται η προσαύξηση του φόρου επί του εισοδήματος από μισθωτή  εργασία - συντάξεις, στην περίπτωση που το δηλωθέν ποσό δαπανών με  ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής υπολείπεται του απαιτούμενου ποσού δαπανών.  

Προσδιορίζονται ως εξαιρέσεις από την προσαύξηση του φόρου,  συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογουμένων που επλήγησαν οικονομικά λόγω  της εξάπλωσης της πανδημίας Covid 19.

[Άρθρο 37]

Αιτιολογική έκθεση 

  Με την προτεινόμενη παρ. 1 του άρθρου αυτού προβλέπεται η εξαίρεση από  τον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος της περ. β της παρ. 6 του  άρθρου 15 του ν. 5284172/2013, επί του οποίου υπολογίζονται οι απαιτούμενες  δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, συγκεκριμένων εισοδημάτων τα  οποία έχουν έκτακτο χαρακτήρα και από τη φύση τους και δεν αναμένεται να  δαπανηθούν στο σύνολό τους εντός του ίδιου φορολογικού έτους για την  απόκτηση αγαθών και τη λήψη υπηρεσιών, που λαμβάνονται υπόψη για τον  υπολογισμό του απαιτούμενου ποσού δαπανών των ανωτέρω διατάξεων. Επίσης,  προβλέπεται η εξαίρεση έκτακτων αποζημιώσεων, αμοιβών, επιχορηγήσεων  και οικονομικών ενισχύσεων που χορηγήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης των  συνεπειών του κινδύνου διασποράς του COVID-19 και αποτελούν εισόδημα.  Με την προτεινόμενηπαρ. 2 του άρθρου αυτού προβλέπεται ότι η παρ. 1  ισχύει από 1.1.2020.


  Με την προτεινόμενη παρ. 3 του άρθρου αυτού, προβλέπεται, ειδικά για το  φορολογικό έτος 2020, η τροποποίηση της παρ. 6 του άρθρου 15 του  ν.5284172/2013. Το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής  εξακολουθεί να αντιστοιχεί σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) του  πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία - συντάξεις,  επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία και μέχρι είκοσι  χιλιάδες (20.000) ευρώ δαπανών.


  Ενώ στην περίπτωση που το δηλωθέν ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα  πληρωμής υπολείπεται του απαιτούμενου ποσού δαπανών, ο φόρος που  προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παρ. 1 του άρθρου 15 ΚΦΕ,  προσαυξάνεται σύμφωνα με τις ακόλουθες περιπτώσεις:


  (ί) Σε περίπτωση που το δηλωθέν ποσό με ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι  υψηλότερο του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή  εργασία - συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη  περιουσία, ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παρ.  1 του άρθρου 15 του ΚΦΕ προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη  θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών  με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασίαζα με νης με συντελεστή έντεκα  τοις εκατό (11%).


  (ii) Σε περίπτωση που το δηλωθέν ποσό με ηλεκτρονικές συναλλαγές  υπολείπεται του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από  μισθωτή εργασία - συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη  περιουσία, ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της nap.  1 του άρθρου 15 του ΚΦΕ προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη  θετική διαφορά μεταξύ του είκοσι τοις εκατό (20%) του πραγματικού  εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία - συντάξεις,  επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία και του δηλωθέντος  ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενης με  συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%) και επιπροσθέτως κατά το ποσό που  προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου ποσού δαπανών  και του είκοσι τοις εκατό (20%) του πραγματικού εισοδήματος που  προέρχεται από μισθωτή εργασία - συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα  και ακίνητη περιουσία, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή έντεκα τοις  εκατό (11%). Σε κάθε περίπτωση, η προσαύξηση του φόρου δεν μπορεί να  υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του  απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα  πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%).


  Η προσαύξηση του φόρου σύμφωνα με τα ανωτέρω δεν εφαρμόζεται για  συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογουμένων που, για οποιοδήποτε χρονικό  διάστημα εντός του έτους 2020, επλήγησαν οικονομικά λόγω της εξάπλωσης  της πανδημίας COVID-19Kai ειδικότερα για τους ασκούντες ατομική  επιχειρηματική δραστηριότητα που χαρακτηρίσθηκε ως πληττόμενη ή ανεστάλη  η λειτουργία της, με οποιαδήποτε από τις εκδοθείσες κανονιστικές  αποφάσεις, για τα φυσικά πρόσωπα που η σύμβαση εργασία ή σύμβαση  ναυτολόγησης τέθηκε σε αναστολή, με οποιαδήποτε από τις εκδοθείσες  κανονιστικές αποφάσεις, ή εντάχθηκαν στο μηχανισμό ενίσχυσης  «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, οι οποίοι έλαβαν μειωμένο  μίσθωμα εντός του 2020 για το οποίο έχει υποβληθεί έστω και μία  εγκεκριμένη δήλωση COVID - 19, κατόπιν σχετικής επεξεργασίας από την  ΑΑΔΕ, σύμφωνα με τη νομοθεσία και τις σχετικές κανονιστικές πράξεις,  καθώς και για φορολογούμενους που είχαν συμπληρώσει το εξηκοστό (60ό)  έτος της ηλικίας τους στις 31.12.2019.


  Οι ανωτέρω εξαιρετικές ρυθμίσεις για το έτος 2020, κρίνονται αναγκαίες,  λόγω των ιδιαίτερων κοινωνικοοικονομικών συνθηκών που προκλήθηκαν από  την πανδημία COVID-Ιθκαι είχαν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό της  οικονομικής δραστηριότητας αλλά και της ιδιωτικής κατανάλωσης των  ανωτέρω κατηγοριών φορολογουμένων.

Διάταξη νόμου 


  Άρθρο 37

  Απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής - Τροποποίηση της  παρ. 6 του άρθρου 15 και προσθήκη παρ. 71 στο άρθρο 72 του ν. 5284172/2013


  «γ1) Για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου δεν υπολογίζονται στο  πραγματικό εισόδημα από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική  δραστηριότητα, τα παρακάτω εισοδήματα με έκτακτο χαρακτήρα: 

ί) Τα  εισοδήματα των παρ. 3 και 4.

  ii) Το επίδομα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων, καθώς  και το επίδομα αναζήτησης εργασίας στο πλαίσιο δράσεων συμβουλευτικής  (παρ. 5 του άρθρου 64 του ν. 10334756/2020 [Α'235]).

  iii) Η αγροτική επιδότηση πρόωρης συνταξιοδότησης.

  iν) Η είσπραξη ασφαλιστικής αποζημίωσης ή οικονομικής ενίσχυσης, λόγω διάλυσης αλιευτικού σκάφους.

  ν) Έκτακτες αποζημιώσεις, αμοιβές, επιχορηγήσεις και οικονομικές  ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών του  κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 και αποτελούν εισόδημα.


  2. Η παρ. 1 εφαρμόζεται για τα εισοδήματα που αποκτώνται και για τις δαπάνες που πραγματοποιούνται από 1ης.1.2020 και μετά.


  3. Στο άρθρο 72 του ν. 5284172/2013 (Α' 167) προστίθεται νέα παρ. 71 ως  εξής: «71. α. Ειδικά για το φορολογικό έτος 2020, κατά παρέκκλιση της  περ. β' της παρ. 6 του άρθρου 15, εφαρμόζονται τα εξής:


  Το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ορίζεται σε  ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) του πραγματικού εισοδήματος που  προέρχεται από μισθωτή εργασία - συντάξεις και επιχειρηματική  δραστηριότητα και μέχρι είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ δαπανών. Στον  υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνονται το ποσό της  εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α και το ποσό της διατροφής που  δίδεται στον/στην διαζευγμένο/-η σύζυγο ή σε μέρος συμφώνου συμβίωσης ή  εξαρτώμενο τέκνο, εφόσον καταβάλλεται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.


  Στην περίπτωση που το δηλωθέν ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής  υπολείπεται του απαιτούμενου ποσού δαπανών, ο φόρος που προκύπτει κατά  την εφαρμογή της κλίμακας της παρ. 1 προσαυξάνεται σύμφωνα με τις  ακόλουθες περιπτώσεις:


  (ί) Σε περίπτωση που το δηλωθέν ποσό με ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι  υψηλότερο του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή  εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, ο φόρος που  προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παρ. 1 προσαυξάνεται κατά  το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και  του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής,  πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή έντεκα τοις εκατό (11%).


  (ϋ) Σε περίπτωση που το δηλωθέν ποσό με ηλεκτρονικές συναλλαγές  υπολείπεται του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από  μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, ο φόρος που  προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παρ. 1 προσαυξάνεται κατά  το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του είκοσι τοις εκατό  (20%) του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία,  συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα και του δηλωθέντος ποσού  δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή  είκοσι δύο τοις εκατό (22%) και, επιπροσθέτως, κατά το ποσό που  προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου ποσού δαπανών  και του είκοσι τοις εκατό (20%) του πραγματικού εισοδήματος που  προέρχεται από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική  δραστηριότητα, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή έντεκα τοις εκατό (11%).  Σε κάθε περίπτωση, η προσαύξηση του φόρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το  ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του  δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής,  πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%).


  Ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παρ. 1  παραμένει αμετάβλητος και δεν προσαυξάνεται για τις ακόλουθες  περιπτώσεις:


  ί) Για τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, η  οποία, σύμφωνα με τις κανονιστικές πράξεις που εκδόθηκαν για τον  προσδιορισμό των πληττόμενων επιχειρήσεων από την εξάπλωση της πανδημίας  του κορωνοϊού COVID -19, θεωρήθηκε ως πληττόμενη για οποιοδήποτε  χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020.


  ii) Για τα φυσικά πρόσωπα των οποίων η σύμβαση εργασίας ανεστάλη για  οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020 λόγω των μέτρων για  την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID -19, σύμφωνα με το  άρθρο δέκατο τρίτο της από 98814.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α'  64), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 9954682/2020 (Α' 76), το άρθρο  11 της από 20.3.3020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 68), η οποία  κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 9964683/2020 (Α' 83) και το άρθρο 68 του ν.  10334756/2020 (Α' 235), 

iii) Για τα φυσικά πρόσωπα των οποίων η σύμβαση  ναυτολόγησης ανεστάλη κατά τη διάρκεια οποιοσδήποτε διαστήματος εντός  του 2020 με βάση το άρθρο εξηκοστό τρίτο της από 30.3.2020 Πράξης  Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 75), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν.  9984684/2020 (Α' 86), όπως αυτό τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την από  1.5.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 90), η οποία κυρώθηκε με τον  ν. 10034690/2020 (Α' 104), 

iv) Για τα φυσικά πρόσωπα τα οποία εντάχθηκαν  στον μηχανισμό ενίσχυσης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» ανεξαρτήτως χρονικού διαστήματος  εντός του 2020, σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν. 10034690/2020 και το άρθρο 123  του ν. 10134714/2020 (ΑΊ48), όπως τα πρόσωπα αυτά θα αποσταλούν στη  Φορολογική Διοίκηση από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων,

  v) Για τα φυσικά πρόσωπα τα οποία είναι ιδιοκτήτες ακινήτων, που έλαβαν  μειωμένο μίσθωμα εντός του 2020, για το οποίο έχει υποβληθεί έστω και  μία εγκεκριμένη δήλωση COVID -19, κατόπιν σχετικής επεξεργασίας από την  ΑΑΔΕ, σύμφωνα με το άρθρο δεύτερο της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού  Περιεχομένου, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 9964683/2020, όπως  διαμορφώθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 33 του ν. 10324753/2020 (Α1 227) και  την παρ. 2 του άρθρου 13 του ν. 10034690/2020 (Α' 104), όπως ισχύουν μετά  και την τροποποίησή τους με το άρθρο 54 του ν. 10344758/2020 (Α' 242),

  vi) Για φορολογούμενους που είχαν συμπληρώσει το εξηκοστό (60ό) έτος της ηλικίας τους στις 31 Δεκεμβρίου 2019.»


  β. Τα οριζόμενα στην περ. α' εφαρμόζονται αναλόγως για τα εισοδήματα  από ακίνητη περιουσία που φορολογούνται σύμφωνα με την κλίμακα της παρ. 4  του άρθρου 40.»


14. Παρατείνονται εκ νέου, μέχρι και την  31.12.2021, οι προθεσμίες καταβολής βεβαιωμένων οφειλών στις  ΔΟΥ/Ελεγκτικά Κέντρα και δόσεων ρυθμίσεων/διευκολύνσεων τμηματικής  καταβολής, για τις οποίες χορηγήθηκε παράταση καταβολής με τις  οριζόμενες αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών.

 Αναστέλλεται μέχρι και την 31.12.2021, η πληρωμή των βεβαιωμένων και  ληξιπρόθεσμων οφειλών των φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών  οντοτήτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των οριζόμενων αποφάσεων του  Υπουργού Οικονομικών.

[Άρθρο 38]

Αιτιολογική έκθεση 

  Με την αξιολογούμενη ρύθμιση αντιμετωπίζεται η ανάγκη περαιτέρω  ανακούφισης των φυσικών και νομικών προσώπων, καθώς και των νομικών  οντοτήτων που επλήγησαν από έκτακτα γεγονότα θεομηνιών και για τα οποία  έχουν ήδη εκδοθεί οι σχετικές κανονιστικές πράξεις από 01.01.2020 έως  και τη δημοσίευση της ρύθμισης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η  ανακούφιση επέρχεται με τη λήψη πρώτον του εξαιρετικού μέτρου της  παράτασης των προθεσμιών καταβολής βεβαιωμένων οφειλών στις  ΔΟΥ/Ελεγκτικά Κέντρα και δόσεων ρυθμίσεων/διευκολύνσεωντμηματικής  καταβολής για τις οποίες έχει χορηγηθεί ήδη παράταση καταβολής με τις  σχετικές αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών από 01.01.2020 και δεύτερον  με τη λήψη του εξαιρετικού μέτρου της αναστολής πληρωμής των βεβαιωμένων  και ληξιπρόθεσμων οφειλών των φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών  οντοτήτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των σχετικών αποφάσεων του  Υπουργού Οικονομικών που εκδόθηκαν από 01.01.2020 έως και τη δημοσίευση  του προς ψήφιση νόμου.

Διάταξη νόμου 


18. Απαλλάσσονται από τα τέλη  χαρτοσήμου, τα επιβαλλόμενα διοικητικά πρόστιμα στους παραβάτες των  κανόνων κοινωνικής αποστασιοποίησης, προς αντιμετώπιση του κινδύνου  διασποράς του κορωνοϊού. Ποσά τελών χαρτοσήμου, πλέον της εισφοράς προς  τον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων (Ο.Γ.Α.), που έχουν καταβληθεί,  επιστρέφονται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα

[Άρθρο 45]

Αιτιολογική έκθεση 

  Με την προτεινόμενη ρύθμιση δεν επιβαρύνονται με τέλος χαρτοσήμου, είτε  κατά την εξόφλησή τους είτε κατά τη βεβαίωση αυτών, τα διοικητικά  πρόστιμα που επιβάλλονται σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις για μη  τήρηση των κανόνων τήρησης αποστάσεων, προς αντιμετώπιση του κινδύνου  διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, λόγω του πρόσκαιρου χαρακτήρα τους. Η  εν λόγω ρύθμιση έχει αναδρομική ισχύ από την ημερομηνία θέσπισης των  ανωτέρω διοικητικών προστίμων.

  Με τις ισχύουσες διατάξεις δεν υπήρχε πρόβλεψη για απαλλαγή των  προστίμων αυτών από τέλος χαρτοσήμου, τόσο κατά τη βεβαίωσή τους όσο και  κατά την εξόφλησή τους με οποιονδήποτε τρόπο, είτε αφορά σε βεβαιωμένες  οφειλές από πρόστιμα είτε σε μη βεβαιωμένες οφειλές.



23. Αναστολή πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης για πληγέντες από θεομηνία

[Άρθρο 53]

Αιτιολογική έκθεση 

  Με την αξιολογούμενη ρύθμιση αντιμετωπίζεται η ανάγκη άμεσης  ανακούφισης φυσικών και νομικών προσώπων, καθώς και των νομικών  οντοτήτων που έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από θεομηνία με τη λήψη του  εξαιρετικού μέτρου της αναστολής κάθε πράξεως αναγκαστικής εκτέλεσης επί  της κινητής ή ακίνητης περιουσίας τους, εξαιρουμένων των απαιτήσεων για  διατροφή. Η προτεινόμενη ρύθμιση αποσκοπεί στη στήριξη των πληγεισών  περιοχών και συνιστά αναγνώριση από την πολιτεία της σχετικής ανάγκης,  ενώ εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής της διάταξης οι απαιτήσεις για  διατροφή, ώστε η περίμετρος κάλυψης να προσαρμόζεται με τρόπο ώστε, η  κάλυψη βασικών βιοποριστικών αναγκών, αλλά και η παιδική ηλικία να  τελούν υπό την προστασία του Κράτους.

Διάταξη νόμου