ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ για τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ 2022 Μέρος 19ο
2.5. Η ΙΣΧΥΣ ΤΩΝ ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΕΩΝ ΤΗΣ ΑΣΥΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΡΟΧΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ (48)
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία διατηρήθηκε η λειτουργία της Ανώτατης Στρατού Υγειονομικής Επιτροπής (ΑΣΥΕ), και μετά την έναρξη λειτουργίας του ΚΕΠΑ (Ν.3863/2010, άρθρο 6 παρ. 7). Μάλιστα, με την πλήρη ενσωμάτωση της αρμοδιότητας στον e-ΕΦΚΑ για τη χορήγηση συντάξεων στους απασχολούμενους στον Δημόσιο Τομέα, καθώς και την ένταξη της οικείας Γενικής Διεύθυνσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, πλέον ως Γενική Διεύθυνση Απονομής Συντάξεων και Εφάπαξ Δημοσίου Τομέα e-ΕΦΚΑ, υφίστανται παράλληλα δύο υγειονομικές επιτροπές, ΚΕΠΑ και ΑΣΥΕ, για τους συνταξιούχους του Δημοσίου και τα έμμεσα μέλη εντός του ίδιου φορέα (e-ΕΦΚΑ), οι οποίες τοποθετούνται και σε κοινά ζητήματα. Μάλιστα, οι δύο αυτές δομές πιστοποίησης αναπηρίας (ΚΕΠΑ και ΑΣΥΕ) εφαρμόζουν, πλέον, την ίδια νομοθεσία εκτίμησης ποσοστού αναπηρίας (ΕΠΠΑ), ενώ εμφανίζουν την ίδια δομή στην εκτίμηση και τη διάρκεια της αναπηρίας. Η ομογενοποίηση αυτή στη λειτουργία των δύο αυτών δομών πιστοποίησης αναπηρίας διαμορφώθηκε βάσει θεσμικού πλαισίου προοδευτικά, και με τη χρήση εγκυκλίων οδηγιών.
Με ειδική νομοθεσία κάθε φορά προβλέπεται η χρήση των γνωματεύσεων ΑΣΥΕ και για τη χορήγηση πλεονεκτημάτων, πέραν των επιδομάτων ανικανότητας και συντάξεων θανάτου, και από φορείς εκτός της Γεν. Δνσης Απονομής Συντάξεων, επιδιώκοντας να αποφεύγεται η διπλή ταλαιπωρία των προσώπων αυτών να εξετάζονται από περισσότερες υγειονομικές επιτροπές.
Στη σχετική νομοθεσία για τη χορήγηση πλεονεκτημάτων που διευκολύνουν την κίνηση των ατόμων με αναπηρία, όπως η απαλλαγή από τέλη ταξινόμησης, αναφέρεται ότι υφίσταται αρμοδιότητα ΚΕΠΑ για τη χορήγηση βεβαίωσης από την οποία να προκύπτει η αντιστοίχιση των παθήσεων Ν.1798/1988 με τις διατάξεις του Ενιαίου Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστού Αναπηρίας (Ε.Π.Π.Π.Α.) (ενδεικτικά αναφέρονται η από 04 Μαρτίου 2016 Αρ. πρωτ.: ΔΔΘΤΟΚ Γ 1037003 ΕΞ 2015 εγκύκλιος Γενικής Δ/νσης Τελωνείων, η ΥΑ Δ18Α 5038263/ΦΕΚ 2710,24.10.2013 και η Δ18Α 5043593/20.12.2013 ερμηνευτική εγκύκλιος).
Σήμερα συνεπώς στο πλαίσιο του ενιαίου e-ΕΦΚΑ ο ασφαλισμένος με τέτοια αναπηρία θα πρέπει να υποστεί στο σύνολό της την χρονοβόρα, ψυχοφθόρα και πολύπλοκη και ενίοτε δαπανηρή διοικητική διαδικασία, ώστε να εξεταστεί εκ νέου από υγειονομική επιτροπή ΚΕΠΑ, ενώ έχει ήδη προηγηθεί γνωμάτευση ΑΣΥΕ πλήρως αιτιολογημένη που εφαρμόζει το ίδιο θεσμικό πλαίσιο (ΕΠΠΑ).
Μια διαδικασία που θα μπορούσε ενδεχομένως να ακολουθείται θα ήταν, στις περιπτώσεις που υφίσταται πλήρως αιτιολογημένη γνωμάτευση ΑΣΥΕ βάσει ΕΠΠΑ, να μην χρειάζεται οι ενδιαφερόμενοι να προβούν εκ νέου στη διαδικασία εκτίμησης της αναπηρίας από επιτροπή ΚΕΠΑ, αλλά να αντιμετωπίζονται από επιτροπή ιατρών ειδικού σώματος που θα προβαίνουν σε τοποθέτηση περί αντιστοίχισης παθήσεων, συμπληρώνοντας τη γνωμάτευση ΑΣΥΕ. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα επιβαρύνονται οι επιτροπές ΚΕΠΑ με τέτοια αιτήματα. Η διαδικασία να περνούν από τριμελή επιτροπή ιατρών του ειδικού σώματος αιτήματα συμπλήρωσης γνωματεύσεων είχε ακολουθηθεί στο παρελθόν και είχε αποσυμφορήσει καθυστερήσεις στη λειτουργία του ΚΕΠΑ.
48. ΦΥ 330837.