Επιστολή της Ε.Σ.Α.μεΑ. με θέμα: «Η Ε.Σ.Α.μεΑ. καταθέτει τις
προτάσεις – παρατηρήσεις της στο σχέδιο νόμου: “Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω
Α.Σ.Ε.Π., τροποποιήσεις στον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών
Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. και στον Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και
Κοινοτικών Υπαλλήλων, σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων,
ρυθμίσεις για το σύστημα αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις
για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης”»
Πληροφορίες: Χριστίνα Σαμαρά
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ
Αθήνα: 09.10.2024
Αρ. Πρωτ.: 947
ΠΡΟΣ: Πρόεδρο και Μέλη Διαρκούς Επιτροπής
Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης
ΚΟΙΝ: «Πίνακας Αποδεκτών»
ΘΕΜΑ: «Η Ε.Σ.Α.μεΑ. καταθέτει τις προτάσεις –
παρατηρήσεις της στο σχέδιο νόμου: “Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π.,
τροποποιήσεις στον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων
και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. και στον Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών
Υπαλλήλων, σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων, ρυθμίσεις για το
σύστημα αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της
λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης”»
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι Μέλη,
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) όπως
γνωρίζετε, αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των
ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο
Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.
Με το παρόν έγγραφό μας και με αφορμή το σχέδιο νόμου
«Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., τροποποιήσεις στον Κώδικα Κατάστασης
Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. και στον Κώδικα
Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής
δημοσίων υπαλλήλων, ρυθμίσεις για το σύστημα αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων και
λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης» που
έχει κατατεθεί στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση, θα θέλαμε πρώτα απ’ όλα να
εκφράσουμε την ικανοποίησή μας για τη συμπερίληψη ρύθμισης στο άρθρο 3, σχετικά
με την προτεραιοποίηση υποψηφίων με γνωματεύσεις αναπηρίας με μεγαλύτερη
χρονική διάρκεια για πρόσληψη στο ΑΣΕΠ, το οποίο αποτελούσε πάγιο αίτημά μας.
Σας καταθέτουμε τις προτάσεις μας και ζητάμε να κληθεί
εκπρόσωπος της Ε.Σ.Α.μεΑ. κατά τη συζήτησή του στην Επιτροπή, προκειμένου να
σας αναπτύξουμε πιο διεξοδικά τις θέσεις της Συνομοσπονδίας.
Λαμβάνοντας υπόψη:
• την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας,
σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν
μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη
συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας»,
συνταγματικές επιταγές και απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως :
• τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68
«Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων
στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής
διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά
περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου,
συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό
Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες
αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες
ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»
• τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η
χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί
με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την
εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο,
η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει ανά άρθρο του παρόντος σχεδίου νόμου
τις ακόλουθες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις:
Άρθρο 3 Προθεσμία καθορισμού θέσεων ατόμων με αναπηρία –
Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 6 ν.4765/2021
Θεωρούμε πολύ σημαντικές τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του
άρθρου 3, σύμφωνα με τις οποίες, αφενός εισάγεται προθεσμία για τον ετήσιο
καθορισμό των θέσεων προσωπικού που καλύπτονται από άτομα με αναπηρία σε κάθε
φορέα του Δημοσίου, αφετέρου δίνεται προτεραιοποίηση σε υποψηφίους με
γνωματεύσεις αναπηρίας με μεγαλύτερη χρονική διάρκεια.
Όπως έχουμε όμως επισημάνει πολλές φορές, κρίνουμε αναγκαίες
κάποιες περαιτέρω τροποποιήσεις του άρθρου 6 του ν.4765/2021, προκειμένου να
καταστεί πιο λειτουργικός και αποδοτικός ο νόμος αυτός, ο οποίος αφορά στην
επαγγελματική αποκατάσταση των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση.
Πιο αναλυτικά, προτείνουμε τις ακόλουθες τροποποιήσεις και
συμπληρώσεις (βλ. έντονη γραμματοσειρά):
α) Μοριοδότηση του ποσοστού αναπηρίας.
Μεγαλύτερη προστασία και προτεραιότητα στο νόμο, θεωρούμε
ότι πρέπει να έχουν τα άτομα με μεγαλύτερο ποσοστό αναπηρίας. Το σύστημα μοριοδότησης
που ισχύει για τους υποψηφίους με αναπηρία για θέσεις ορισμένου χρόνου, πρέπει
να ισχύει και για τους υποψηφίους με αναπηρία για μόνιμες θέσεις.
Ως εκ τούτου, το σύστημα μοριοδότησης που αναφέρεται στο
άρθρο 4 του ν. 2643/98, σύμφωνα με το οποίο, το ποσοστό αναπηρίας
πολλαπλασιάζεται με το συντελεστή 7, προτείνουμε να εφαρμοστεί στα άτομα με
αναπηρία και στα μέλη των οικογενειών τους, που κάνουν αιτήσεις για τις μόνιμες
θέσεις ή αορίστου χρόνου, για την μεταξύ τους σύγκριση.
Ζητάμε την προσθήκη νέου εδαφίου στην παράγραφο 1 του άρθρου
6 του ν. 4765/2021 ως ακολούθως (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):
«Μοριοδότηση αναπηρίας υποψηφίου/ας. Υποψήφιος/α με αναπηρία
σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%). Το ποσοστό αναπηρίας
πολλαπλασιάζεται με τον συντελεστή επτά (7)».
β) Σε επιτυχόντες με αναπηρία που συμμετέχουν στον γραπτό
διαγωνισμό, να δίνεται επιπλέον μοριοδότηση, καθώς και να εξεταστεί η
αναδρομική ισχύ αυτής της ρύθμισης.
γ) Κατάργηση διάταξης που παραβιάζει το σύστημα προσλήψεων
των ατόμων με αναπηρία ή/και με χρόνιες παθήσεις και των μελών των οικογενειών
τους σε προκηρύξεις για θέσεις των Ο.Τ.Α.
Στην παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 4765/2021, αναφέρεται το
εξής:
«2. Η παρ. 1 δεν εφαρμόζεται για τις θέσεις των φορέων της
παρ. 1 του άρθρου 2 κλάδων/ειδικοτήτων του ειδικού ένστολου προσωπικού της
δημοτικής αστυνομίας όλων των κατηγοριών, καθώς και των κλάδων Δ.Ε. Χειριστών
Μηχανημάτων Έργων, Δ.Ε. Οδηγών, Δ.Ε. Τεχνικών (όλες οι ειδικότητες), Δ.Ε.
Φύλαξης, Υ.Ε. Προσωπικού Καθαριότητας Εξωτερικών Χώρων, Υ.Ε. Υγειονομικού
Προσωπικού και κλάδων/ειδικοτήτων κάθε είδους ανταποδοτικών υπηρεσιών
καθαριότητας και πρασίνου και των υπηρεσιών κοιμητηρίων των Ο.Τ.Α. α` βαθμού
και των νομικών τους προσώπων, καθώς και συναφών κλάδων/ ειδικοτήτων, όπως σε
κάθε περίπτωση εξειδικεύονται στους οικείους οργανισμούς ή κανονισμούς.»
Η εν λόγω διάταξη παραβιάζει την Αρχή της ίσης μεταχείρισης
λόγω αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης και συνιστά ανεπίτρεπτη δυσμενή διάκριση (βλ.
ν.4443/2016) όταν μάλιστα άτομα με αναπηρία που φοιτούν στα Ειδικά Εργαστήρια
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) εκπαιδεύονται σε
ειδικότητες που αναφέρονται στην εν λόγω παράγραφο.
Με τον αποκλεισμό αυτό, παραβιάζεται ένα ολοκληρωμένο
πλαίσιο διατάξεων και ρυθμίσεων προσλήψεων ατόμων με αναπηρία και των μελών των
οικογενειών τους μέσω ΑΣΕΠ σε θέσεις μόνιμες ή αορίστου χρόνου στον δημόσιο και
ευρύτερο δημόσιο τομέα, εποχικές θέσεις κ.α. που έχει θεσπιστεί από το κράτος.
Δεδομένου μάλιστα ότι υπάρχει η διαδικασία αξιολόγησης της
υγείας και φυσικής καταλληλότητας του υποψήφιου υπαλλήλου για πρόσληψη, μέσω
ιατρικών γνωματεύσεων, (σύμφωνα με το άρθρο 7 του ν. 3528/2007 όπως έχει
τροποποιηθεί με το άρθρο 7, παρ. 1, του ν.4210/2013 και το άρθρο 48, παρ. 1 του
ν.4674/2020) στο οποίο ειδικά για τα άτομα με αναπηρία αναφέρει: «Ειδικά για τα
άτομα με αναπηρία που διορίζονται με γενικές ή ειδικές διατάξεις, η υγεία και η
φυσική καταλληλότητα πιστοποιούνται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές, με
βάση παραπεμπτικό έγγραφο, στο οποίο περιγράφονται από την Υπηρεσία τα
καθήκοντα της θέσης που πρόκειται να αναλάβει ο υπάλληλος», θεωρούμε απαράδεκτο
τον αποκλεισμό των πολιτών με αναπηρία ή χρόνια πάθηση από προσλήψεις.
Άρθρο 14 Μοριοδότηση υποψηφίων για την κάλυψη παροδικών
αναγκών – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 40 ν. 4765/2021
Σύμφωνα με το άρθρο 40 του ν. 4765/2021, τα μόρια που
δικαιούνται οι υποψήφιοι για θέσεις εργασίας ορισμένου χρόνου των κατηγοριών
των πολυτέκνων και των τριτέκνων, είναι πολύ περισσότερα από τα μόρια που
δικαιούνται οι κατηγορίες των ατόμων με αναπηρία και των συγγενών τους.
Οι πολύτεκνοι και τα τέκνα τους δικαιούνται 300 μόρια, ενώ
τα άτομα με αναπηρία δικαιούνται 200 μόρια και οι συγγενείς ατόμων με αναπηρία
130 μόρια.
Θεωρούμε άνιση και άδικη τη διάταξη αυτή και δεδομένου ότι η
αναπηρία συνιστά κατάσταση και όχι επιλογή, ζητάμε τα άτομα με αναπηρία να
δικαιούνται 400 μόρια, και οι συγγενείς ατόμων με αναπηρία 200 μόρια.
Ευελπιστώντας ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στις προτάσεις
μας, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος
Ι. Βαρδακαστάνης
Ο Γεν. Γραμματέας
Β. Κούτσιανος
Πηγή: Ε.Σ.Α.μεΑ.