Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2024

Τα «προνόμια» από το χαρακτηρισμό του οφειλέτη ως ευάλωτου

 

 Τα «προνόμια» από το χαρακτηρισμό του οφειλέτη ως ευάλωτου

 

Γιώργος Κεφαλάς, 

Εταίρος δικηγορικής Εταιρείας «Ψαράκης &  Κεφαλάς» (www.psarakislegal.com)

 

 

Περίληψη: Μία από τις κεντρικές έννοιες στο δίκαιο της αφερεγγυότητας  μετά τον ν. 4738/2020είναι η έννοια του «ευάλωτου οφειλέτη». Ποιος όμως  οφειλέτης θεωρείται «ευάλωτος» κατά τον νόμο και τι οφέλη συνεπάγεται ο  χαρακτηρισμός του ως ευάλωτου; Στο παρόν άρθρο προσπαθούμε να προσεγγίσουμε  πρακτικά την έννοια του ευάλωτου οφειλέτη και να φωτίσουμε τα σημεία του  θεσμικού πλαισίου που μπορούν να αξιοποιήσουν οι ευάλωτοι οφειλέτες.

 

1. Εισαγωγή

 

 Όπως είναι πλέον ευρέως γνωστό, η υπαγωγή στην έννοια του ευάλωτου οφειλέτη  συναρτάται, αφενός, με ορισμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια και,  αφετέρου, με τη σύνθεση (τον αριθμό μελών) του νοικοκυριού. Έτσι, στην περίπτωση  του μονοπρόσωπου νοικοκυριού, ευάλωτος είναι ο οφειλέτης εφόσον το ετήσιο  εισόδημά του δεν υπερβαίνει το ποσό των 7.000,00 ευρώ, οι τραπεζικές του  καταθέσεις ομοίως το ποσό των 7.000,00 ευρώ και, παράλληλα, η αξία βάσει του  ΕΝΦΙΑ της ακίνητης περιουσίας του δεν υπερβαίνει το ποσό των 120.000,00  ευρώ. Τα ποσά αυτά προσαυξάνονται για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού. Μέλος  του νοικοκυριού θεωρείται τόσο το εξαρτώμενο μέλος, κατά την έννοια του Κώδικα  Φορολογίας Εισοδήματος, καθώς και μέλη τα οποία, παρά το γεγονός ότι δεν πληρούν  τα κριτήρια του εξαρτώμενου μέλους, φιλοξενούνται από τον οφειλέτη, υπό την  προϋπόθεση ότι αυτό έχει δηλωθεί στην τελευταία δήλωση φορολογίας εισοδήματος.  Τα ως άνω οικονομικά και περιουσιακά κριτήρια αυξάνονται σημαντικά σε περίπτωση  ατόμων με αναπηρία σε ποσοστό άνω του 67%, κατόπιν της πρόσφατης τροποποίησης  του άρθρου 217του ν. 4738/2020και της συναφώς εκδοθείσας υπουργικής απόφασης  (ΚΥΑ 106723-ex-22-07-2024106723 ΕΞ 2024/22.7.2024). Στο παρόν άρθρο εστιάζουμε στα ευεργετήματα του ευάλωτου  οφειλέτη στον εξωδικαστικό μηχανισμό και τη διαδικασία της πτώχευσης, αλλά και  στην ατομική αναγκαστική εκτέλεση, δηλαδή στη, συχνή στην πράξη, περίπτωση της  κατάσχεσης της ακίνητης περιουσίας του οφειλέτη από πιστωτή του.

 

2. Ο ευάλωτος οφειλέτης στον εξωδικαστικό μηχανισμό του ν. 4738/2020

 

Με τον ν.  5072/2023επήλθαν σημαντικές αλλαγές στον εξωδικαστικό μηχανισμό  ρύθμισης οφειλών, ορισμένες εκ των οποίων σχετίζονται άμεσα με την ιδιότητα του  αιτούντος – οφειλέτη ως ευάλωτου. Ειδικότερα:

 

- Για οφειλέτες που πληρούν τα κριτήρια του ευάλωτου και έχουν εκδώσει βεβαίωση  ευάλωτου οφειλέτη, τεκμαίρεται η συναίνεση του συνόλου των πιστωτών επί της  παραγόμενης αντιπρότασης πιστωτών του άρθρου 71παρ. 2Α του ν. 4738/2020 (επί  της πρότασης, δηλαδή, του υπολογιστικού εργαλείου). Στο σημείο αυτό πρέπει,  ωστόσο, να γίνει μία σημαντική διευκρίνιση •όπως ρητά αναφέρεται και στη  διάταξη του νόμου, η πρόταση που θα προκύψει θα είναι η αντιπρόταση των πιστωτών  του άρθρου 71 παρ. 2Α, στο πλαίσιο, ωστόσο, της οποίας λαμβάνονται υπόψη τα  εισοδήματα και η περιουσία του συνόλου των συνοφειλετών και όχι μόνον του  αιτούντος – ευάλωτου οφειλέτη. Ως εκ τούτου, το ύψος των μηνιαίων δόσεων της  πρότασης που θα προκύψει, ανάλογα και με την οικονομική και περιουσιακή  κατάσταση των συνοφειλετών, μπορεί να είναι πολύ υψηλότερο από τις οικονομικές  δυνατότητες του ευάλωτου οφειλέτη.

 

- Ειδικά στην περίπτωση που ο αιτών είναι ευάλωτος οφειλέτης, ακόμη και στην  περίπτωση που έχει επιβληθεί κατάσχεση και έχει οριστεί πλειστηριασμός, η  πρόταση που προκύπτει από το υπολογιστικό εργαλείο του εξωδικαστικού μηχανισμού  δεν μπορεί να περιέχει όρο περί προκαταβολής.

 

- Τέλος, ο ευάλωτος οφειλέτης μπορεί να επωφεληθεί της επιδότησης καταβολής  δόσεων του άρθρου 28του ν. 4738/2020και υπό τους όρους της ως άνω διάταξης.  Στο πλαίσιο αυτό, ο οφειλέτης μπορεί να λάβει ενίσχυση ποσού από 70 έως 210 ευρώ  σε μηναία βάση για την αποπληρωμή δανείου που εξασφαλίζεται με την κύρια  κατοικία του.

 

Σημαντικό είναι και το εξής: Ο ευάλωτος οφειλέτης θα λάβει ρύθμιση στο πλαίσιο  του εξωδικαστικού, όχι μόνον ως προς τις οφειλές για τις οποίες ενέχεται ως  πρωτοφειλέτης, αλλά και για εκείνες που ενέχεται ως εγγυητής. Έτσι, λ.χ. σε  περίπτωση που ευάλωτος οφειλέτης ευθύνεται ως εγγυητής για την αποπληρωμή  δανείου μίας ανώνυμης εταιρείας, η πρόταση που θα προκύψει θα περιλαμβάνει τη  ρύθμιση και του δανείου αυτού.

 

3. Ο ευάλωτος οφειλέτης στο πλαίσιο της πτώχευσης

 

 Τα προνόμια που ο ευάλωτος οφειλέτης έχει στο πλαίσιο υποβολής αίτησης πτώχευσης  εστιάζονται αποκλειστικά στη δυνατότητα του πτωχού να ζητήσει τη μεταβίβαση της  κύριας κατοικίας του στον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης (στο εξής «Φορέας»)  – ο οποίος μέχρι σήμερα δεν έχει συσταθεί, καθώς η οικεία διαγωνιστική  διαδικασία βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη (αναμένεται στα τέλη του 2024, ωστόσο  εκδόθηκε πρόσφατα η ΚΥΑ 123242-ex-30-08-2024123242 ΕΞ 2024/30.08.2024, με την οποία ρυθμίστηκαν ειδικότερα  ζητήματα που αφορούν στην εν λόγω διαδικασία και το τίμημα επαναγοράς κλπ.) –  και να διατηρήσει την κατοχή της στο πλαίσιο μίσθωσης, με τη δυνατότητα  επαναγοράς της με την πάροδο των δώδεκα ετών (που ορίζεται ως διάρκεια της  μίσθωσης) ή και νωρίτερα, εφόσον υπάρχει η σχετική δυνατότητα. Προϋπόθεση για  την ενεργοποίηση της σχετικής διαδικασίας είναι η υποβολή της αίτησης του άρθρου  219του ν. 4738/2020εντός 60 ημερών από την ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης  περί κήρυξης της πτώχευσης. Στο πλαίσιο δε αυτό ο οφειλέτης μπορεί να λαμβάνει  και στεγαστικό επίδομα, κατά τη διάρκεια της μίσθωσης της κατοικίας του, το  οποίο καταβάλλεται απευθείας στον Φορέα.

 

Μέχρι τη σύσταση του ως άνω Φορέα, ο ευάλωτος οφειλέτης μπορεί να ζητήσει την  ένταξή του στο ενδιάμεσο πρόγραμμα κρατικής στήριξης, το οποίο έχει παραταθεί  έως και τον Μάρτιο του 2025, δυνάμει της διάταξης του άρθρου 104του ν.  5072/2023. Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού, ο οφειλέτης μπορεί να επιτύχει  την αναστολή εκποίησης της κύριας κατοικίας του στο πλαίσιο της πτώχευσης μέχρι  τη μεταβίβασή της στον Φορέα υπό τον όρο καταβολής μηνιαίων δόσεων. Η δόση αυτή  προσδιορίζεται σε ποσοστό 3,5% επί της αξίας της κύριας κατοικίας, όπως αυτή  προκύπτει από το την τελευταία πράξη προσδιορισμού του 570ΕΝΦΙΑ, διαιρούμενη διά  δώδεκα. Έτσι, λ.χ., στην περίπτωση που η αξία της κύριας κατοικίας του οφειλέτη  ανέρχεται στο ποσό των 110.000,00 € θα καλείται να πληρώνει τον μήνα δόση ποσού  (110.000*3,5%/12=)320 ευρώ. Μέρος δε του ποσού αυτού καταβάλλεται από το  Δημόσιο, με το ποσό της συνεισφοράς του Δημοσίου να κυμαίνεται από 70 έως 210  ευρώ, ανάλογα με τη σύνθεση του νοικοκυριού του αιτούντος.

 

4. Ο ευάλωτος οφειλέτης στην περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης με την  κατάσχεση επί της κύριας κατοικίας του.

 

Τα ως άνω προνόμια έχει ο ευάλωτος οφειλέτης και στην περίπτωση που επισπεύδεται  αναγκαστική εκτέλεση με κατάσχεση επί της κύριας κατοικίας του. Έτσι, ο  οφειλέτης μπορεί:

 

- Να ζητήσει τη μεταβίβαση της κύριας κατοικίας του στον Φορέα, όταν συσταθεί,  και να παραμείνει σε αυτή ως μισθωτής, οπότε θα μπορεί με τις προβλέψεις του  νόμου να ασκήσει το δικαίωμα επαναγοράς. Εν προκειμένω, η σχετική αίτηση πρέπει  να υποβληθεί εντός 60 ημερών από την ημερομηνία της κατάσχεσης.

 

- Μέχρι τη σύσταση του Φορέα, να ενταχθεί στο ενδιάμεσο πρόγραμμα κρατικής  στήριξης, με σκοπό την αναστολή της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί της  κύριας κατοικίας του έως τη μεταβίβασή της στον Φορέα. Μία σημαντική διαφορά  στην περίπτωση αυτή σε σύγκριση με την αντίστοιχη της πτώχευσης είναι ότι το  ποσό της δόσης θα υπολογιστεί όχι βάσει της αξίας ΕΝ.Φ.Ι.Α. της κύριας  κατοικίας, αλλά βάσει της τιμής πρώτης προσφοράς που αναφέρεται στην έκθεση  κατάσχεσης. Έτσι, εν προκειμένω, θα ληφθεί υπόψη η εμπορική αξία του ακινήτου,  όπως υπολογίζεται από τον πιστοποιημένο εκτιμητή στο πλαίσιο της κατάσχεσης, και  όχι η αξία ΕΝ.Φ.Ι.Α..

 

- Σε κάθε δε περίπτωση, ακόμη και αν ζητήσει την ένταξή του στο ως άνω πλαίσιο,  η ιδιότητα του οφειλέτη ως ευάλωτου θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο και στο  πλαίσιο των δικαστικών ενεργειών που θα κινήσει ο οφειλέτης. Χαρακτηριστική  είναι η περίπτωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 109/2022 του Εφετείου Πειραιά, με την  οποία ανεστάλη η διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης που επισπευδόταν σε βάρος  ευάλωτου οφειλέτη, καθώς πιθανολογήθηκε ότι θα γίνει δεκτός ο σχετικός λόγος  έφεσης περί καταχρηστικής διενέργειάς της, καθώς ο καθ’ ου η εκτέλεση ήταν  ευάλωτος οφειλέτης, ο οποίος είχε ζητήσει τη ρύθμιση των οφειλών του, ενώ ο  πλειστηριασμός επισπευδόταν επί της κύριας κατοικίας του.

 

Σε αντίστοιχη περίπτωση, με την υπ’ αριθμ. 554/2023 απόφαση του Μονομελούς  Πρωτοδικείου Λαμίας, ακυρώθηκε δήλωση συνέχισης πλειστηριασμού σε βάρος ευάλωτου  οφειλέτη, ο οποίος είχε υποβάλει και αίτηση στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης  οφειλών, ως καταχρηστική.

 

5. Αντί επιλόγου

 

 Η έννοια του ευάλωτου οφειλέτη, όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία και τη  δικαστηριακή πράξη, αποτελεί μία έννοια που δεν έχει κατανοηθεί πλήρως και δεν  έχει αξιοποιηθεί επαρκώς στο πλαίσιο της άμυνας του οφειλέτη έναντι των  εταιρειών διαχείρισης και των πιστωτικών ιδρυμάτων. Παρά το γεγονός δε ότι  τα (εισοδηματικά και περιουσιακά) κριτήρια υπαγωγής στην έννοια αυτή παραμένουν  χαμηλά, είναι πολλές οι περιπτώσεις που, λόγω και της σύνθεσης του νοικοκυριού,  ο οφειλέτης δύναται να χαρακτηριστεί ευάλωτος και να αξιοποιήσει τα ευεργετήματα  που του παρέχει ο νόμος στο πλαίσιο των διαδικασιών αφερεγγυότητας και της  αναγκαστικής εκτέλεσης.

 

Υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα - Προστασία 1ης κατοικίας - Εξωδικαστικός μηχανισμός - «Ηρακλής»

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων του Taxheaven

 

Τελειώνω το κείμενο αυτό με άρθρα του νόμου και τις εισηγητικές εκθέσεις αυτού και άλλα σημαντικά κείμενα για την καλύτερη κατανόηση:

Εξωδικαστικός μηχανισμός: Η ΚΥΑ για την ένταξη ΑμΕΑ - Τι περιλαμβάνει

Εξωδικαστικός μηχανισμός: Η ΚΥΑ για την ένταξη ΑμΕΑ - Τι περιλαμβάνει                             

Αλεξάνδρα Κλειδαρά

 

 

Χατζηδάκης και Ζαχαράκη υπέγραψαν την σχετική ΚΥΑ.                                 

Στις ρυθμίσεις του Εξωδικαστικού Μηχανισμού εντάσσονται πλέον τα άτομα με αναπηρία. Μετά την υπογραφή σχετικής ΚΥΑ από τους υπουργούς Κωστή Χατζηδάκη και Σοφία Ζαχαράκη,τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67% θα εντάσσονται στην κατηγορία των ευάλωτων οφειλετών με αυξημένα όρια στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.                                     

Άρα, θα ωφελούνται από την πρόβλεψη του νόμου για τους ευάλωτους οφειλέτες που ορίζει την αυτόματη και υποχρεωτική αποδοχή από τράπεζες και Δημόσιο της πρότασης αναδιάρθρωσης του χρέους τους στο πλαίσιο του Εξωδικαστικού Μηχανισμού.  Παράλληλα, ως ευάλωτοι οφειλέτες θα μπορούν να επωφεληθούν ευνοϊκότερων όρων διακανονισμού με τους χρηματοπιστωτικούς φορείς στο πλαίσιο της ρύθμισης οφειλών με ηλεκτρονική αίτηση μέσω του Κώδικα Δεοντολογίας των τραπεζών.                                     

Τι προβλέπει η ΚΥΑ                                     

Πιο αναλυτικά, πλέον στους ορισμούς του «ευάλωτου οφειλέτη» εντάσσονται και άτομα με ειδικές ανάγκες που πληρούν τα κάτωθι κριτήρια:                                     

1. Εισοδηματικά κριτήρια: Το συνολικό εισόδημα του νοικοκυριού, όπως υπολογίζεται για τους σκοπούς της ένταξης στο πρόγραμμα, δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 42.000 ευρώ ετησίως, ανεξαρτήτως της σύνθεσης του νοικοκυριού.                                     

KYA1_c1abd.jpg

2. Περιουσιακά κριτήρια:

                                         α. Ακίνητη περιουσία: Η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού δεν μπορεί να υπερβαίνει στο σύνολο της το ποσό των 240.000 ευρώ για το μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενη κατά 30.000 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος και έως του ποσού των 360.000 ευρώ.                                         

                                         β. Περιουσιακό τεκμήριο: Το συνολικό ποσό από τόκους καταθέσεων των μελών του νοικοκυριού σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας ή του εξωτερικού, όπως έχουν δηλωθεί στην τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος (Ε1), δεν μπορεί να υπερβαίνει ετησίως το ποσό που προκύπτει από τον κατωτέρω μαθηματικό τύπο:                                     

Ετήσιος τόκος = όριο καταθέσεων για κάθε τύπο νοικοκυριού * μέσο ετήσιο καταθετικό επιτόκιο /100                                         

                                         Ως έτος υπολογισμού του μέσου καταθετικού επιτοκίου ορίζεται εκείνο στο οποίο αντιστοιχεί η τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος.                                         

                                         Ως όρια καταθέσεων για κάθε τύπο νοικοκυριού ορίζονται τα ακόλουθα:                                     

KYA2_d0e4a.jpg

Δεν γίνονται δεκτές αιτήσεις νοικοκυριών, τα μέλη των οποίων, βάσει της τελευταίας εκκαθαρισμένης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος:                                         

                                         α) εμπίπτουν στις διατάξεις του φόρου πολυτελούς διαβίωσης,                                         

                                         β) δηλώνουν δαπάνες για αμοιβές πληρωμάτων σκαφών αναψυχής,                                         

                                         γ) δηλώνουν δαπάνες άνω 1.500 ευρώ για δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία,                                         

                                         δ) δηλώνουν δαπάνες για οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό, όπως αυτές προσδιορίζονται στους αντίστοιχους κωδικούς του εντύπου Ε1.                                     

Σημειώνεται ότι η διαδικασία διαπίστωσης της πλήρωσης των κριτηρίων και έκδοσης της βεβαίωσης ευάλωτου οφειλέτη θα διεξάγεται μέσω ψηφιακής πλατφόρμας ηλεκτρονικής υποβολής και διαχείρισης αιτήσεων, η οποία έχει αναπτυχθεί από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ), σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.).                                     

 

 

 

Νόμος 5113/2024 Άρθρο 65 Κριτήρια ευάλωτου οφειλέτη - Τροποποίηση περ. α) άρθρου 217 και παρ. 5 άρθρου 225 ν. 4738/2020 

 

Νόμος 5113/2024 (ΦΕΚ 96/Α/21-06-2024)

Άρθρο 65

Κριτήρια ευάλωτου οφειλέτη - Τροποποίηση περ. α) άρθρου 217 και παρ. 5 άρθρου 225

ν. 4738/2020

1. Στην περ. α) του άρθρου 217 του ν. 4738/2020 (Α΄ 308), περί ορισμών, προστίθενται τα άτομα με

αναπηρία στην έννοια του ευάλωτου οφειλέτη, και η περ. α) διαμορφώνεται ως εξής:

«α) Ως «ευάλωτος οφειλέτης» νοείται ο οφειλέτης, στο πρόσωπο του οποίου πληρούνται σωρευτικά τα

εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια που ισχύουν, σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν. 4472/2017 (Α΄ 74),

καθώς και άτομα με αναπηρία, εφόσον το ποσοστό αναπηρίας τους, σε συνδυασμό με το εισόδημα και

την περιουσία τους, τους προσδίδουν τα χαρακτηριστικά του ευάλωτου οφειλέτη.»

2. Στην παρ. 5 του άρθρου 225 του ν. 4738/2020 προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 5

διαμορφώνεται ως εξής:

5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κοινωνικής Συνοχής και

Οικογένειας και του αρμόδιου Υπουργού για τον Συντονιστικό Μηχανισμό για τα Δικαιώματα των

Ατόμων με Αναπηρία, καθορίζονται η αρμόδια υπηρεσία και η διαδικασία βάσει της οποίας

διαπιστώνεται ότι οφειλέτης εμπίπτει στην κατηγορία του ευάλωτου οφειλέτη, η αρμόδια υπηρεσία για

την έκδοση της βεβαίωσης ευάλωτου οφειλέτη, η διαδικασία και τα πιστοποιητικά που απαιτούνται για

την έκδοση της βεβαίωσης του ευάλωτου οφειλέτη, καθώς και κάθε ειδικότερο ζήτημα για την

εφαρμογή της παρούσας. Με την ίδια ή όμοια απόφαση καθορίζονται το ποσοστό αναπηρίας και τα

εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία προσδίδουν σε άτομα με αναπηρία τα χαρακτηριστικά

του ευάλωτου οφειλέτη, σύμφωνα με την περ. α) του άρθρου 217.»

Α. Αιτιολογική έκθεση

επεκτείνονται τα κριτήρια χαρακτηρισμού οφειλέτη ως

ευάλωτου

δ) Η μη συμπερίληψη των ατόμων με

αναπηρία στην κατηγορία των ευάλωτων οφειλετών συνεπάγεται την δυσμενή

μεταχείριση των πολιτών αυτών, 

Στόχοι αξιολογούμενης ρύθμισης

Σημειώστε ποιοι από τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών

επιδιώκονται με την αξιολογούμενη ρύθμιση

η ευνοϊκή μεταχείριση των ατόμων με

αναπηρία μαζί με τους λοιπούς ευάλωτους οφειλέτες

65 Προστίθενται τα άτομα με αναπηρία στην έννοια του ευάλωτου οφειλέτη στο

άρθρο 225 ν. 4738/2020 (Α’ 308).

Κατ’ άρθρο ανάλυση αξιολογούμενης ρύθμισης

14. Σύνοψη στόχων κάθε άρθρου

65 Προστίθενται τα άτομα με αναπηρία στην έννοια του ευάλωτου οφειλέτη στο

άρθρο 225 ν. 4738/2020 (Α’ 308).

23 Άρθρο 68 Απόφαση Υπουργός Εθνικής

Οικονομίας και

Οικονομικών και

Κοινωνικής

Συνοχής και

Οικογένειας

Καθορίζονται το ποσοστό

αναπηρίας και τα

εισοδηματικά και

περιουσιακά κριτήρια, τα

οποία προσδίδουν σε άτομα

με αναπηρία τα

χαρακτηριστικά του

ευάλωτου οφειλέτη,

σύμφωνα με την περ. α) του

άρθρου 217.

5. Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4738/2020,

αναφορικά με τους ευάλωτους οφειλέτες. Συγκεκριμένα, προστίθενται στην

έννοια του ευάλωτου οφειλέτη τα άτομα με αναπηρία ενώ με κ.υ.α.,

καθορίζονται το ποσοστό αναπηρίας και τα εισοδηματικά και περιουσιακά

κριτήρια, τα οποία προσδίδουν στα άτομα αυτά τα χαρακτηριστικά του

ευάλωτου οφειλέτη (άρθρο

65)

Άρθρο 65

Κριτήρια ευάλωτου οφειλέτη - Τροποποίηση περ. α) άρθρου 217 και παρ. 5 άρθρου 225

ν. 4738/2020

1. Στην περ. α) του άρθρου 217 του ν. 4738/2020 (Α΄ 308), περί ορισμών, προστίθενται τα άτομα με

αναπηρία στην έννοια του ευάλωτου οφειλέτη, και η περ. α) διαμορφώνεται ως εξής:

«α) Ως «ευάλωτος οφειλέτης» νοείται ο οφειλέτης, στο πρόσωπο του οποίου πληρούνται σωρευτικά τα

εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια που ισχύουν, σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν. 4472/2017 (Α΄ 74),

καθώς και άτομα με αναπηρία, εφόσον το ποσοστό αναπηρίας τους, σε συνδυασμό με το εισόδημα και

την περιουσία τους, τους προσδίδουν τα χαρακτηριστικά του ευάλωτου οφειλέτη.»

2. Στην παρ. 5 του άρθρου 225 του ν. 4738/2020 προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 5

διαμορφώνεται ως εξής:

5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κοινωνικής Συνοχής και

Οικογένειας και του αρμόδιου Υπουργού για τον Συντονιστικό Μηχανισμό για τα Δικαιώματα των

Ατόμων με Αναπηρία, καθορίζονται η αρμόδια υπηρεσία και η διαδικασία βάσει της οποίας

διαπιστώνεται ότι οφειλέτης εμπίπτει στην κατηγορία του ευάλωτου οφειλέτη, η αρμόδια υπηρεσία για

την έκδοση της βεβαίωσης ευάλωτου οφειλέτη, η διαδικασία και τα πιστοποιητικά που απαιτούνται για

την έκδοση της βεβαίωσης του ευάλωτου οφειλέτη, καθώς και κάθε ειδικότερο ζήτημα για την

εφαρμογή της παρούσας. Με την ίδια ή όμοια απόφαση καθορίζονται το ποσοστό αναπηρίας και τα

εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία προσδίδουν σε άτομα με αναπηρία τα χαρακτηριστικά

του ευάλωτου οφειλέτη, σύμφωνα με την περ. α) του άρθρου 217.»

Α. Αιτιολογική έκθεση

Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης

1. Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;

επεκτείνονται τα κριτήρια χαρακτηρισμού οφειλέτη ως

ευάλωτου

δ) Η μη συμπερίληψη των ατόμων με

αναπηρία στην κατηγορία των ευάλωτων οφειλετών συνεπάγεται την δυσμενή

μεταχείριση των πολιτών αυτών, 

3. Ποιους φορείς ή πληθυσμιακές ομάδες αφορά;

65 Προστίθενται τα άτομα με αναπηρία στην έννοια του ευάλωτου οφειλέτη στο

άρθρο 225 ν. 4738/2020 (Α’ 308).

5. Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4738/2020,

αναφορικά με τους ευάλωτους οφειλέτες. Συγκεκριμένα, προστίθενται στην

έννοια του ευάλωτου οφειλέτη τα άτομα με αναπηρία ενώ με κ.υ.α.,

καθορίζονται το ποσοστό αναπηρίας και τα εισοδηματικά και περιουσιακά

κριτήρια, τα οποία προσδίδουν στα άτομα αυτά τα χαρακτηριστικά του

ευάλωτου οφειλέτη (άρθρο

65)

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ και επιστολή Ε.Σ.Α.μεΑ.: Για τους ευάλωτους οφειλέτες με αναπηρία μίλησε στη Βουλή ο γεν. γραμματέας της ΕΣΑμεΑ Β. Κούτσιανος  

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ και επιστολή Ε.Σ.Α.μεΑ.: Για τους ευάλωτους οφειλέτες με αναπηρία μίλησε στη Βουλή ο γεν. γραμματέας της ΕΣΑμεΑ Β. Κούτσιανος

Αθήνα: 17.06.2024

Αρ. Πρωτ.:           573

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ε.Σ.Α.μεΑ.: Για τους ευάλωτους οφειλέτες με αναπηρία μίλησε στη Βουλή ο γεν. γραμματέας της ΕΣΑμεΑ Β. Κούτσιανος

Στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής μίλησε ο γενικός γραμματέας της ΕΣΑμεΑ Βασίλης Κούτσιανος, επί του σχεδίου νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2118 (…)και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών», αναφορικά με τη διάταξη που εμπεριέχεται για τη συμπερίληψη των ατόμων με αναπηρία στην κατηγορία των ευάλωτων οφειλετών, τη Δευτέρα 17 Ιουνίου.

Στην ομιλία του ο κ. Κούτσιανος επισήμανε την ανάγκη για στενή συνεργασία αναπηρικού κινήματος- υπουργείου Οικονομικών κατά τη διαμόρφωση της σχετικής Κ.Υ.Α. και πριν την έκδοσή της, με την οποία θα καθορίζονται το ποσοστό αναπηρίας και τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία θα προσδίδουν σε άτομα με αναπηρία τα χαρακτηριστικά του ευάλωτου οφειλέτη, σύμφωνα με την περ. α) του άρθρου 217.

Αναλυτικά: «Θεωρούμε πολύ σημαντική τη συμπερίληψη των ατόμων με αναπηρία στην κατηγορία των ευάλωτων οφειλετών του άρθρου 225 ν. 4738/2020 (Α’ 308), η οποία αναφέρεται στο άρθρο 65 «Κριτήρια ευάλωτου οφειλέτη – Τροποποίηση περ. α) άρθρου 217 και παρ. 5 άρθρου 225 ν.4738/2020» του παρόντος σχεδίου νόμου.

Για να έχει όμως η συγκεκριμένη ρύθμιση πραγματικό όφελος για τα άτομα με αναπηρία, κρίνουμε απαραίτητη τη στενή συνεργασία της Ε.Σ.Α.μεΑ. με τα συναρμόδια Υπουργεία, κατά τη διαμόρφωση της σχετικής Κ.Υ.Α. και πριν την έκδοσή της, με την οποία θα καθορίζονται το ποσοστό αναπηρίας και τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία θα προσδίδουν σε άτομα με αναπηρία τα χαρακτηριστικά του ευάλωτου οφειλέτη, σύμφωνα με την περ. α) του άρθρου 217».

Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, αναφορικά με τον προσδιορισμό των κριτηρίων, ο κ. Κούτσιανος τόνισε: «Η ΕΣΑμεΑ έχει πάντα τεκμηριωμένη άποψη καθώς διαβουλεύεται με τις οργανώσεις μέλη της σε όλη τη χώρα που είναι άτομα με αναπηρίες ή/ και χρόνιες παθήσεις. Συνάντηση με το υπουργείο ζητήσαμε ακριβώς ώστε να προσδιορίσουμε όλα αυτά τα κριτήρια, ώστε να γίνουν το δυνατόν διευρυμένα και λαμβάνοντας υπόψη την εκτόξευση τόσο του κόστους ζωής όσο και του κόστους της αναπηρίας/ χρόνιας πάθησης, με σκοπό να συμπεριληφθούν όσοι περισσότεροι πολίτες με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση είναι εφικτό».

Το έγγραφο προς την Επιτροπή:

Πληροφορίες: Χριστίνα Σαμαρά

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

Αθήνα: 17.06.2024

Αρ. Πρωτ.:        571

ΠΡΟΣ:   Πρόεδρο και Μέλη Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής

ΚΟΙΝ:    «Πίνακας Αποδεκτών»

ΘΕΜΑ:  «Η Ε.Σ.Α.μεΑ. καταθέτει τις προτάσεις – παρατηρήσεις της στο σχέδιο νόμου: «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2118 για την ασφάλιση αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, λήψη μέτρων προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/858 σχετικά με το πιλοτικό καθεστώς υποδομών της αγοράς που βασίζονται σε τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού, ειδικότερες ρυθμίσεις για τα οχήματα και τη δημόσια περιουσία και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών»

Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και Κύριοι, Μέλη της Επιτροπής,

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) όπως γνωρίζετε, αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.

Με το παρόν έγγραφό μας και με αφορμή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2118 για την ασφάλιση αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, λήψη μέτρων προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/858 σχετικά με το πιλοτικό καθεστώς υποδομών της αγοράς που βασίζονται σε τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού, ειδικότερες ρυθμίσεις για τα οχήματα και τη δημόσια περιουσία και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών» που έχει κατατεθεί στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση, θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας τα εξής:

Θεωρούμε πολύ σημαντική τη συμπερίληψη των ατόμων με αναπηρία στην κατηγορία των ευάλωτων οφειλετών του άρθρου 225 ν. 4738/2020 (Α’ 308), η οποία αναφέρεται στο άρθρο 65 «Κριτήρια ευάλωτου οφειλέτη – Τροποποίηση περ. α) άρθρου 217 και παρ. 5 άρθρου 225 ν.4738/2020» του παρόντος σχεδίου νόμου.

Για να έχει όμως η συγκεκριμένη ρύθμιση πραγματικό όφελος για τα άτομα με αναπηρία, κρίνουμε απαραίτητη τη στενή συνεργασία της Ε.Σ.Α.μεΑ. με τα συναρμόδια Υπουργεία, κατά τη διαμόρφωση της σχετικής Κ.Υ.Α. και πριν την έκδοσή της, με την οποία θα καθορίζονται το ποσοστό αναπηρίας και τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία θα προσδίδουν σε άτομα με αναπηρία τα χαρακτηριστικά του ευάλωτου οφειλέτη, σύμφωνα με την περ. α) του άρθρου 217.

Αυτό άλλωστε υπαγορεύουν:

– το άρθρο 4 παρ. 3 του ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο,

– το άρθρο 68 «Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων στατιστικών για τα ΑμεΑ» του ν.4488/2017: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»

Ευελπιστώντας πως θα ανταποκριθείτε άμεσα στο προαναφερόμενο ζήτημα, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.

Με εκτίμηση

Ο Πρόεδρος

Ι. Βαρδακαστάνης

Ο Γεν. Γραμματέας

Β. Κούτσιανος