Ηλεκτρικά λεωφορεία και ΑμεΑ – Τα προβλήματα των συμπολιτών μας με οπτική αναπηρία
Χριστίνα Μυρτώ Σταθάκη
Πόσο προβληματική είναι η συνύπαρξη στο δρόμο των τυφλών
συμπολιτών μας με τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και τα υπόλοιπα ηλεκτρικά οχήματα;
Πόσο εύκολη είναι η συνύπαρξη τυφλών ανθρώπων με τα νέα
ηλεκτρικά λεωφορεία και τα υπόλοιπα ηλεκτρικά οχήματα;
Την ώρα που η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης βρίσκεται σε
ολοένα και μεγαλύτερη άνθιση, μια συνέντευξη του Προέδρου του Πανελληνίου
Συνδέσμου Τυφλών μας τράβηξε την προσοχή σε ένα θέμα που απασχολεί τους
ανθρώπους με προβλήματα όρασης. Συγκεκριμένα ο πρόεδρος, μιλώντας στον
συνάδελφο μας Κώστα Πελεκάνο ανέφερε ότι «τα νέα αυτά λεωφορεία είναι φιλικά
προς το περιβάλλον, είναι προσβάσιμα για ΑμεΑ, όμως για εμάς τους τυφλούς έχουν
ένα μεγάλο μειονέκτημα. Είναι τελείως αθόρυβα και δεν γίνονται αντιληπτά όταν
προσεγγίζουν στις στάσεις.». Και πρόσθεσε: «Αν είμαστε πάνω στο πεζοδρόμιο το
καταλαβαίνουμε όταν ήδη έχει ανοίξει τις πόρτες και πολλές φορές δεν
προλαβαίνουμε να μπούμε μέσα. Δεν ξέρω αν θα μπορούσαν να έχουν κάποιον
χαρακτηριστικό ήχο όταν φτάνουν στη στάση, ώστε να τα αντιλαμβανόμαστε και
εμείς που δεν βλέπουμε».
Αν και μας φαίνεται παράξενο να μην το έχει σκεφτεί ο
κατασκευαστής, θα πρέπει έστω και τώρα να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις
ώστε να λυθεί το πρόβλημα και να μην δημιουργούμε επιπλέον δυσκολίες σε ανθρώπους
με προβλήματα όρασης.
Οι δυσκολίες των τυφλών
Και τα προβλήματα δεν περιορίζονται στον ήχο των
ηλεκτροκίνητων οχημάτων, από πατίνια έως λεωφορεία. Αφού ο Πρόεδρος στην ίδια
συνέντευξη στο www.doureiostupos.gr έθιξε κι άλλα θέματα. Για τα λεωφορεία ανέφερε
ακόμα: «Επίσης σημαντικό θα είναι να λειτουργεί μέσα η αναγγελία των στάσεων.
Στο 90% των λεωφορείων που κινούνται στην Αθήνα το σύστημα αυτό είναι χαλασμένο
ή οι οδηγοί το έχουν κλειστό για να… μην ενοχλούνται οι ίδιοι και οι
υπόλοιποι επιβάτες».
Και σε ερώτηση σχετική με τη συνολική δυσκολία μετακίνησης
έκανε λόγο για ένα άναρχα δομημένο εξωτερικό περιβάλλον που έχει οδηγήσει σε
τραυματισμούς τυφλών ανθρώπων, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Τόσο εδώ στην
πρωτεύουσα, όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα η καθημερινότητα ενός ατόμου με οπτική
αναπηρία και όχι μόνο, είναι ένας… αγώνας επιβίωσης. Έτσι άναρχα δομημένες που
είναι οι πόλεις μας, καθίστανται αφιλόξενες για άτομα με αναπηρία.
Σπασμένα πεζοδρόμια, ανύπαρκτοι σε πολλά σημεία οδηγοί όδευσης, άλλοι οδηγοί
που σε στέλνουν πάνω σε… περίπτερα, κάδους σκουπιδιών, κατειλημμένα πεζοδρόμια
από τραπεζοκαθίσματα, άλλοι με δεκάδες μηχανάκια και παρκαρισμένα αυτοκίνητα
και ράμπες για καροτσάκια που έχουν γίνει… θέσεις στάθμευσης. Να μιλήσουμε και
για τα δημόσια έργα όπου οι εργολάβοι αφήνουν τρύπες ανοιχτές στους δρόμους.
Γνωρίζω τυφλά άτομα που δυστυχώς έχουν τραυματιστεί και μάλιστα σοβαρά από
τέτοια περιστατικά.»
Τέλος έγινε λόγος και για τα «έξυπνα φανάρια», αυτά δηλαδή
που έχουν ηχητική ειδοποίηση. Τα οποία είναι ελάχιστα στην Αθήνα με αποτέλεσμα
«ένας τυφλός για να περάσει τον δρόμο ουσιαστικά καθημερινά να ρισκάρει».
Όλα αυτά θα πρέπει να μας προβληματίσουν και να βρεθούν σε
πρώτη προτεραιότητα επίλυσης από μεριάς της πολιτείας, αν θέλουμε πραγματικά να
είμαστε ένα σύγχρονο κράτος και να προωθούμε τα δικαιώματα στην ανεξαρτησία των
Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες.
Πηγή: www.carselectric.gr