Πέτρος Παππάς: “Ψηφιακός αποκλεισμός χιλιάδων ΑμεΑ λόγω νομοθετικού κενού – Κοινοβουλευτική παρέμβαση για άμεση λύση”
Κοινοβουλευτική ερώτηση προς τους Υπουργούς Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Παιδείας και Υγείας κατέθεσε ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Πέτρος Παππάς, αναδεικνύοντας ένα σοβαρό θεσμικό και κοινωνικό πρόβλημα που αφορά χιλιάδες πολίτες με αναπηρία.
Σύμφωνα με την Αναφορά – Καταγγελία (Αρ. Πρωτ. ΣτΠ: 385569/10.12.2025) που κατατέθηκε ενώπιον της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Πολίτη», λόγω νομικού και διοικητικού κενού στον ν. 4961/2022, πολίτες με παλαιές, απολύτως έγκυρες και ισόβιες διοικητικές πράξεις αναπηρίας (από Νομαρχίες, ΙΚΑ, ΑΣΥΕ κ.ά.) αποκλείονται από το Ψηφιακό Μητρώο ΑμεΑ και, κατ’ επέκταση, από την Εθνική Κάρτα Αναπηρίας. Ο αποκλεισμός αυτός έχει δραματικές συνέπειες στην καθημερινότητα και στα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία.
Συγκεκριμένα, οι πολίτες αυτοί αποκλείονται και από την Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας, καθώς η εγγραφή στο Εθνικό Μητρώο αποτελεί προϋπόθεση εφαρμογής της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/2841. Παράλληλα, φοιτητές με αναπηρία κινδυνεύουν με διαγραφή από τα Πανεπιστήμια λόγω του ν+2, αφού αδυνατούν να πιστοποιήσουν ψηφιακά την αναπηρία τους, παρά το ότι διαθέτουν νόμιμους τίτλους.
Επιπλέον, η έλλειψη Κάρτας Αναπηρίας εξαναγκάζει τους πολίτες να επιδεικνύουν αναλυτικά ιατρικά έγγραφα με ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα σε τρίτους, γεγονός που εγείρει σοβαρά ζητήματα παραβίασης του GDPR. Την ίδια στιγμή, παρατηρείται διοικητικός παραλογισμός, καθώς φορείς όπως η ΑΑΔΕ και η ΔΥΠΑ αποδέχονται τις παλαιές πράξεις αναπηρίας, ενώ το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης τις απορρίπτει, ωθώντας τους πολίτες σε νέα κρίση από τα ΚΕΠΑ, με κίνδυνο απώλειας κεκτημένων δικαιωμάτων.
Στην κοινοβουλευτική του παρέμβαση, ο Πέτρος Παππάς τονίζει ότι, σύμφωνα με τις πάγιες θέσεις του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους οφείλει να υπηρετεί το καθολικό κοινωνικό κράτος και να λειτουργεί ως εργαλείο κοινωνικής ένταξης, όχι ως μηχανισμός αποκλεισμού. Υπενθυμίζει δε ότι το άρθρο 21 του Συντάγματος κατοχυρώνει την ειδική προστασία των ατόμων με αναπηρία, ενώ η Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία δεσμεύει τη χώρα μας να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για τη διασφάλιση της πλήρους και ισότιμης άσκησης των δικαιωμάτων τους.
Ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής καταθέτει παράλληλα συγκεκριμένη, τεχνικά ώριμη και δημοσιονομικά ουδέτερη πρόταση λύσης: τη δημιουργία «Θυρίδας Ιστορικού Αρχείου (Legacy Record)» στο gov.gr, ώστε να ψηφιοποιηθούν διοικητικά οι παλαιοί τίτλοι αναπηρίας με έλεγχο γραφείου, χωρίς νέα ταλαιπωρία για τους πολίτες.
«Η Πολιτεία δεν μπορεί να τιμωρεί τους πολίτες με αναπηρία επειδή το κράτος άργησε να ψηφιοποιηθεί. Τα δικαιώματα δεν έχουν ημερομηνία λήξης», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πέτρος Παππάς, καλώντας την Κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στην υιοθέτηση της προτεινόμενης λύσης και να άρει έναν άδικο και επικίνδυνο ψηφιακό αποκλεισμό.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς:
Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Υγείας
Θέμα: Αποκλεισμός πολιτών με παλαιές ισόβιες διοικητικές πράξεις αναπηρίας από το Ψηφιακό Μητρώο ΑμεΑ και την Κάρτα Αναπηρίας – Ανάγκη άμεσης θεσμικής και τεχνικής επίλυσης
Κύριοι Υπουργοί,
1
Σύμφωνα με την Αναφορά – Καταγγελία (Αρ. Πρωτ. ΣτΠ: 385569/ 0.12.2025) που κατατέθηκε ενώπιον της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Πολίτη», έχει
ανακύψει σοβαρό κοινωνικό και θεσμικό πρόβλημα εξαιτίας νομικού και διοικητικού κενού στον ν. 4961/2022 (άρθρο 105), το οποίο αφορά τη λειτουργία του Ψηφιακού Μητρώου ΑμεΑ και την έκδοση της Εθνικής Κάρτας Αναπηρίας.
Συγκεκριμένα, χιλιάδες πολίτες με παλαιές, απολύτως έγκυρες και ισόβιες διοικητικές πράξεις αναπηρίας – εκδοθείσες από Νομαρχίες, το ΙΚΑ, την ΑΣΥΕ και άλλες αρμόδιες αρχές του Κράτους – αποκλείονται αδικαιολόγητα από το Ψηφιακό Μητρώο ΑμεΑ, καθώς τα εν λόγω έγγραφα δεν αναγνωρίζονται ψηφιακά από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ο αποκλεισμός αυτός δεν είναι τυπικός, αλλά έχει βαρύτατες και πολυεπίπεδες συνέπειες:
Αποκλεισμό από την Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας.
Η πρόσφατη Οδηγία (ΕΕ) 2024/2841 προβλέπει την Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας ως εργαλείο διευκόλυνσης της ελεύθερης κυκλοφορίας και ισότιμης πρόσβασης σε υπηρεσίες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, προϋπόθεση για την έκδοσή της είναι η εγγραφή στο Εθνικό Ψηφιακό
Μητρώο ΑμεΑ. Κατά συνέπεια, οι πολίτες με παλαιούς τίτλους αναπηρίας αποκλείονται εκ προοιμίου από ένα θεμελιώδες ευρωπαϊκό δικαίωμα.
Κίνδυνο διαγραφής φοιτητών με αναπηρία λόγω ν+2.
Φοιτητές με αναπηρία, οι οποίοι δικαιούνται εξαίρεση από τα χρονικά όρια φοίτησης, αδυνατούν να πιστοποιήσουν ψηφιακά την αναπηρία τους, καθώς δεν διαθέτουν Κάρτα Αναπηρίας ούτε πρόσφατη γνωμάτευση ΚΕΠΑ. Το αποτέλεσμα είναι να απειλούνται με διαγραφή από τα Πανεπιστήμια, παρά το γεγονός ότι διαθέτουν νόμιμους και ισχυρούς τίτλους αναπηρίας.
Παραβίαση της προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR).
Ελλείψει Κάρτας Αναπηρίας, οι πολίτες εξαναγκάζονται να επιδεικνύουν σε τρίτους (υπαλλήλους, προσωπικό ασφαλείας, φορείς παροχής υπηρεσιών) αναλυτικά ιατρικά και διοικητικά έγγραφα, τα οποία περιέχουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, κατά σαφή παραβίαση των αρχών της αναγκαιότητας και της ελαχιστοποίησης που επιβάλλει ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων.
Διοικητικό παραλογισμό και εξαναγκασμό σε νέα κρίση ΚΕΠΑ.
Ενώ άλλοι κρατικοί φορείς, όπως η ΑΑΔΕ και η ΔΥΠΑ, αποδέχονται κανονικά τις παλαιές ισόβιες πράξεις αναπηρίας, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης τις απορρίπτει για την ένταξη στο Μητρώο. Έτσι, οι πολίτες ωθούνται εκβιαστικά σε νέα υγειονομική κρίση από τα ΚΕΠΑ, με πραγματικό κίνδυνο απώλειας κεκτημένων δικαιωμάτων, παρά το αμετάβλητο της κατάστασης της υγείας τους.
Αξίζει να τονιστεί ότι το πρόβλημα δεν είναι άλυτο, επιλέγοντας μια δημοσιονομικά ουδέτερη και άμεσα εφαρμόσιμη λύση: τη δημιουργία «Θυρίδας Ιστορικού Αρχείου (Legacy Record)» στο gov.gr, μέσω της οποίας θα γίνεται η διοικητική ψηφιοποίηση των παλαιών τίτλων αναπηρίας, με έλεγχο γραφείου (back-office) από τις αρμόδιες υπηρεσίες, χωρίς νέα ταλαιπωρία και χωρίς υποχρέωση φυσικής παρουσίας του πολίτη.
Επειδή η θεμελιώδης πολιτική αντίληψη του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής για ένα ισχυρό, καθολικό και συμπεριληπτικό κοινωνικό κράτος επιβάλλει την ισότιμη πρόσβαση όλων των ατόμων με αναπηρία στα δικαιώματα, τις παροχές και τις ψηφιακές υπηρεσίες του Κράτους, χωρίς διακρίσεις βάσει του χρόνου έκδοσης των διοικητικών πράξεων αναπηρίας.
Επειδή οι παλαιές ισόβιες διοικητικές πράξεις αναπηρίας εξακολουθούν να παράγουν πλήρη έννομα αποτελέσματα, αποτελούν θεμελιωμένα κοινωνικά δικαιώματα και δεν έχουν καταργηθεί ούτε ανακληθεί από την κείμενη νομοθεσία.
Επειδή ο ψηφιακός μετασχηματισμός της Δημόσιας Διοίκησης, σύμφωνα με τις πάγιες θέσεις του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, οφείλει να λειτουργεί ως εργαλείο κοινωνικής συνοχής και καθολικότητας δικαιωμάτων και όχι ως μηχανισμός αποκλεισμού και αναπαραγωγής ανισοτήτων εις βάρος ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Επειδή η μη αναγνώριση των παλαιών τίτλων αναπηρίας οδηγεί σε θεσμικό αποκλεισμό πολιτών με αναπηρία, παραβιάζοντας τις αρχές της ισότητας, της αναλογικότητας και της χρηστής διοίκησης.
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 21 του Συντάγματος, τα άτομα με αναπηρία τελούν υπό την ειδική προστασία του Κράτους, ενώ η Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, που έχει κυρωθεί από τη χώρα μας, επιβάλλει τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για τη διασφάλιση της πλήρους και ισότιμης απόλαυσης των δικαιωμάτων τους.
Με βάση τα ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
Για ποιο λόγο, παρά τη νομική τους ισχύ, οι παλαιές ισόβιες διοικητικές πράξεις αναπηρίας δεν αναγνωρίζονται για την εγγραφή στο Ψηφιακό Μητρώο ΑμεΑ και την έκδοση της Κάρτας Αναπηρίας;
Πώς προτίθεται η Κυβέρνηση να διασφαλίσει ότι οι πολίτες αυτοί δεν θα αποκλειστούν από την Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας και τα δικαιώματα που απορρέουν από την Οδηγία (ΕΕ) 2024/2841;
Ποια άμεσα μέτρα θα ληφθούν ώστε οι φοιτητές με αναπηρία να μην κινδυνεύσουν με διαγραφή λόγω αδυναμίας ψηφιακής πιστοποίησης της αναπηρίας τους;
Πώς διασφαλίζεται η συμμόρφωση της υφιστάμενης πρακτικής με τον GDPR, όταν οι πολίτες αναγκάζονται να επιδεικνύουν ευαίσθητα ιατρικά δεδομένα λόγω έλλειψης Κάρτας Αναπηρίας;
Προτίθεται το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης να υιοθετήσει την προτεινόμενη λύση της «Θυρίδας Ιστορικού Αρχείου (Legacy Record)» στο gov.gr και, αν ναι, σε ποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα;
Ο ερωτών βουλευτής
Παππάς Πέτρος
Πηγή: https://pasok.gr/