Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2025

Νέου νόμου 5229 Άρθρο 22 Δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία Άρθρο 35 Εξουσιοδοτική διάταξη και όλες οι εισηγητικές εκθέσεις των άρθρων αυτών

Νέου νόμου 5229

Άρθρο 22 Δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία

Άρθρο 35 Εξουσιοδοτική διάταξη

και όλες οι εισηγητικές εκθέσεις των άρθρων αυτών


ΝόμοςΣ υπ’ ΑΡΙΘΜ. 5229 

Κοινωνική αντιπαροχή, κοινωνική μίσθωση, τριτεκνική ιδιότητα και άλλες διατάξεις. 

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ 

ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ 

12 Σεπτεμβρίου 2025 

ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ 

Αρ. Φύλλου 158 

Άρθρο 22 Δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία 

1. 

Δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία είναι μονάδες κοινωνικής φροντίδας του άρθρου 1 του ν. 2345/1995 (Α’ 213) που παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας σε άτομα με αναπηρία. Οι δομές αυτές παρέχουν υπηρεσίες προσωρινής διαμονής, φροντίδας και υποστήριξης στους ωφελούμενούς τους με σκοπό την ενίσχυση της αυτονομίας τους, την προώθηση της κοινωνικής τους συμπερίληψης, την ανακούφιση του υποστηρικτικού τους περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους και των οικογενειών τους. 

2.

Οι δομές της παρ. 1 δύναται να ιδρύονται από Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας του άρθρου 9 του ν. 4109/2013 (Α’ 16), δήμους και νομικά πρόσωπα αυτών, καθώς και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και ιδιωτικού δικαίου, κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα. Οι ως άνω φορείς εκδίδουν άδεια λειτουργίας, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 2345/1995, ως φορείς παροχής οργανωμένων υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας. 

3.

Οι φορείς της παρ. 2 δύνανται να παρέχουν υπηρεσίες, στις οποίες περιλαμβάνονται, ανάλογα με τις εξυπηρετούμενες ανάγκες των ωφελουμένων, α) ημερήσια παραμονή χωρίς διανυκτέρευση, β) ολιγοήμερη φιλοξενία για χρονικό διάστημα έως και δέκα (10) ημερών, καθώς και, γ) σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, φιλοξενία για χρονικό διάστημα έως και τριάντα (30) ημερών. Η αξιολόγηση των αναγκών των ωφελουμένων πραγματοποιείται από διεπιστημονική ομάδα του φορέα της παρ. 2. 

4.

Οι υπηρεσίες παρέχονται σε άτομα με αναπηρία με βάση την κατηγορία της αναπηρίας και την ηλικία των ωφελουμένων. Οι προδιαγραφές των χώρων και το ελάχιστο απαιτούμενο προσωπικό για τη λειτουργία των δομών της παρ. 1 καθορίζονται ομοίως με βάση τις κατηγορίες της αναπηρίας και την ηλικία των ωφελουμένων που δύνανται να εξυπηρετούν. 

Άρθρο 35 Εξουσιοδοτική διάταξη 

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Υγείας και Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του αρμόδιου Υπουργού για τον Συντονιστικό Μηχανισμό 

για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι επιλεξιμότητας των ωφελουμένων, οι όροι, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία ίδρυσης και λειτουργίας των δομών του άρθρου 22, το ειδικότερο περιεχόμενο των παρεχόμενων από αυτές υπηρεσιών, οι προδιαγραφές των χώρων και το απαραίτητο προσωπικό για τη λειτουργία τους βάσει της δυναμικότητάς τους, οι ειδικότητες της διεπιστημονικής ομάδας των φορέων της παρ. 2 του άρθρου 22, το ελάχιστο περιεχόμενο του Κανονισμού Λειτουργίας τους, ο τρόπος άσκησης εποπτείας και ελέγχου επ’ αυτών, το ύψος τυχόν ειδικού τροφείου ή εξόδων παραμονής σε αυτές, καθώς και κάθε άλλο, ειδικό, τεχνικό ή λεπτομερειακό, θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 22. 



- Θεσμοθετείται για πρώτη φορά ο τύπος δομής για τη βραχυχρόνια φιλοξενία

ατόμων με αναπηρία, καθώς είναι επιτακτική η άμεση ίδρυση και λειτουργία

οργανωμένων τέτοιων δομών, με συγκεκριμένες προδιαγραφές, για την ενίσχυση

της αυτονομίας τους, την προώθηση της κοινωνικής τους συμπερίληψης, την

ανακούφιση του υποστηρικτικού τους περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας

ζωής τους και των οικογενειών τους.

8. Ποιοι είναι οι στόχοι της αξιολογούμενης ρύθμισης;

Βραχυπρόθεσμοι

Άρθρο 22

Η ενίσχυση της αυτονομίας των ατόμων με

αναπηρία, η προώθηση της κοινωνικής τους

συμπερίληψης και η ανακούφιση των

φροντιστών τους, προκειμένου να είναι σε

θέση να υποστηρίξουν την ανεξάρτητη

διαβίωση στην κοινότητα του ατόμου με

αναπηρία το οποίο φροντίζουν.

Άρθρο 33

Η άμεση λειτουργίας ενός (1) επιπλέον

τμήματος για την υποστήριξη των

Υγειονομικών Επιτροπών του ΚΕ.Π.Α. με στόχο

την ταχύτερη και καλύτερη δυνατή

εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία.

ii) μακροπρόθεσμοι:

Άρθρο 22

Η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής μέσω της

παροχής ποιοτικών υπηρεσιών στα άτομα με

αναπηρία και η βελτίωση της ποιότητας ζωής

αυτών και των φροντιστών τους.

Άρθρο 33

Η καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη και η

υποστήριξη των ατόμων με αναπηρία.

Κατ’ άρθρο ανάλυση αξιολογούμενης ρύθμισης

Άρθρο 22 Με την αξιολογούμενη ρύθμιση δημιουργείται νομικό πλαίσιο

για την ίδρυση και λειτουργία δομών βραχυχρόνιας φιλοξενίας

ατόμων με αναπηρία, με σκοπό την ενίσχυση της αυτονομίας

των ατόμων με αναπηρία, την προώθηση της κοινωνικής τους

συμπερίληψης και την ανακούφιση των φροντιστών τους.

Ειδικότερα, τίθενται οι στόχοι που εξυπηρετεί η λειτουργία των

δομών αυτών, ορίζονται οι φορείς ίδρυσής τους και

προσδιορίζεται το ελάχιστο περιεχόμενο των παρεχόμενων

υπηρεσιών. Προβλέπεται η αξιολόγηση της ανάγκης εκάστου

ωφελουμένου από διεπιστημονική ομάδα του φορέα

λειτουργίας καθώς και η δυνατότητα λειτουργίας των δομών

αυτών, με βάση τόσο την κατηγορία ή τις κατηγορίες αναπηρίας

που δύναται να εξυπηρετεί μια δομή όσο και την ηλικία των

ωφελουμένων.

Άρθρο 33 Με την αξιολογούμενη ρύθμιση προβλέπεται η σύσταση

Τμήματος Γραμματειακής Υποστήριξης Υγειονομικών Επιτροπών

του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας στην Τοπική Διεύθυνση

Α’ Πειραιώς, η οποία θα υποστηρίξει το νέο σημείο διενέργειας

αξιολογήσεων του ΚΕ.Π.Α. στο Σ.Ε.Φ.

Η υποστήριξη των ατόμων με αναπηρία και των συνοδών τους

αποτελεί πρωταρχική μέριμνα του Κέντρου Πιστοποίησης

Αναπηρίας. Στο Σ.Ε.Φ., το νέο σημείο αξιολόγησης όπου θα

συνεδριάζουν οι Υγειονομικές Επιτροπές, εκτιμάται ότι θα

εξυπηρετείται σημαντικός αριθμός ατόμων με αναπηρία

καθημερινά, με αποτέλεσμα να είναι απαραίτητη η στελέχωσή

του με επαρκές ανθρώπινο δυναμικό.

Συγκεκριμένα, το νέο σημείο εξέτασης αναμένεται ότι θα

εξυπηρετεί καθημερινά περίπου τριακόσια ενενήντα (390)

άτομα με αναπηρία, μέσω της λειτουργίας δεκαπέντε (15)

Υγειονομικών Επιτροπών διαφόρων ειδικοτήτων, οι οποίες θα

εξετάζουν καθημερινά περίπου είκοσι έξι (26) περιστατικά.

Η νεοσύστατη γραμματεία θα επιφορτιστεί και με το έργο

μετεγκατάστασης από το κέντρο εξέτασης στην οδό Πειραιώς

προς το Σ.Ε.Φ., ήτοι την παραλαβή υλικού, την προετοιμασία

των αιθουσών, τον έλεγχο λειτουργίας των ηλεκτρονικών

υπολογιστών και τη μεταφορά του αρχείου.

Άρθρο 35 Με την αξιολογούμενη ρύθμιση παρέχεται νομοθετική

εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση κάθε θέματος σχετικού με τις

δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία.

Δ. Έκθεση γενικών συνεπειών

18. Οφέλη αξιολογούμενης ρύθμισης

Άρθρο 22

Η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής μέσω της παροχής ποιοτικών υπηρεσιών στα άτομα με αναπηρία και η

βελτίωση της ποιότητας ζωής αυτών και των φροντιστών τους.

Άρθρο 33

Η καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη και η υποστήριξη των ατόμων με αναπηρία.

19. Κόστος αξιολογούμενης ρύθμισης

(Α) Αναφορικά με την από 13.8.2025 γνώμη της Οικονομικής και Κοινωνικής

Επιτροπής της Ελλάδος

Στην ενότητα Γ΄ διατυπώνονται παρατηρήσεις επί συγκεκριμένων άρθρων του

προτεινόμενου σχεδίου νόμου ως εξής:

Επί των γενικών

αρχών («επί της

αρχής») της

αξιολογούμενης

ρύθμισης

Επί των άρθρων

Συγκεκριμένα επήλθε αλλαγή στην παρ. 2

του άρθρου περί των Δομών

Βραχυχρόνιας Φιλοξενίας Ατόμων με

Αναπηρία, ήτοι απαλοιφή των φυσικών

προσώπων από τους φορείς που

δύνανται να ιδρύουν Δομές

Βραχυχρόνιας Φιλοξενίας Ατόμων με

Αναπηρία, κατ’ αποδοχή σχετικού

σχολίου.

άρθρο περί των Δομών Βραχυχρόνιας

Φιλοξενίας Ατόμων με Αναπηρία.

Σχόλια με τα οποία διατυπώθηκε ως

παρατήρηση ότι η έννοια των Δομών

Βραχυχρόνιας Φιλοξενίας Ατόμων με

Αναπηρία θα πρέπει να διευρυνθεί, ώστε

να περιλαμβάνει, πέρα από τα άτομα με

αναπηρία, και «ειδικές δομές φιλοξενίας

ασθενών και των φροντιστών τους,

ανεξαρτήτως ύπαρξης επίσημης

πιστοποίησης αναπηρίας, οι οποίοι

μετακινούνται από τον τόπο κατοικίας ή

διαμονής τους προς μεγάλα αστικά

κέντρα για να υποβληθούν σε

διαγνωστικές εξετάσεις, θεραπείες ή για

τακτική παρακολούθηση σε νοσοκομεία

και κέντρα αναφοράς» και συναφή

σχόλια με ειδικότερη αναφορά σε

ασθενείς με σπάνια νοσήματα δεν

υιοθετούνται, καθώς εκφεύγουν του

ρυθμιστικού σκοπού και αντικειμένου της

συγκεκριμένης νομοθετικής

πρωτοβουλίας του Υπουργείου

Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

Σχόλια τα οποία περιλαμβάνουν

προτάσεις σχετικά με τη δυνατότητα

βραχύχρονης φιλοξενίας σε υπάρχουσες

ή νέες Στέγες Υποστηριζόμενης

Διαβίωσης και άλλες δομές, όπως, επίσης,

και σχετικά με τη δυνατότητα να

αποτελούν φορείς υλοποίησης των

δομών αυτών νομικά πρόσωπα ιδιωτικού

δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τα

οποία λειτουργούν μονάδες του ν.

2716/1999 (Α’ 99), καθώς και Κοινωνικές

Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις δεν

υιοθετούνται, καθώς αφορούν σε

ζητήματα τα οποία θα ρυθμιστούν στο

πλαίσιο έκδοσης της σχετικής

δευτερογενούς νομοθεσίας.

Ένα (1) σχόλιο υποβλήθηκε στο άρθρο

περί της εξουσιοδοτικής διάταξης για τις

Δομές Βραχυχρόνιας Φιλοξενίας Ατόμων

με Αναπηρία.

Συγκεκριμένα, το σχόλιο με το οποίο

προτείνεται από την Εθνική

Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία η

σχετική κοινή υπουργική απόφαση να

εκδίδεται «ύστερα από διαβούλευση με

την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με

Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) και την Πανελλήνια

Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων και

Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία

(Π.Ο.Σ.Γ.Κ.Α.μεΑ.)» λαμβάνεται υπόψη

αλλά δεν υιοθετείται, καθώς σε κάθε

περίπτωση θα λάβει χώρα συνεργασία

και διαβούλευση με τους φορείς αυτούς

ως θεσμικούς συνομιλητές του

Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και

Οικογένειας, ωστόσο, δεν κρίνεται

σκόπιμη η πρόβλεψη ειδικής προς τούτο

διοικητικής διαδικασίας.

5. Δαπάνη/απώλεια εσόδων κατά περίπτωση, από την πρόβλεψη της

3. Ενδεχόμενη ___________δαπάνη σε περίπτωση:

- σύστασης δομών βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία, (άρθρα

22 & 35)

- καταβολής ειδικού τροφείου ή εξόδων παραμονής στους ωφελούμενους

στις αναφερόμενες δομές. (άρθρα 22 & 34)

Η δαπάνη εκ των ανωτέρω αιτιών θα αντιμετωπίζεται από τις πιστώσεις

του κρατικού προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού φορέων της Γενικής

Κυβέρνησης, κατά περίπτωση.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Στις 31 Ioυλίου 2025 εστάλη στην O.K.E. προς γνωμοδότηση από το Τμήμα A’ της Διεύθυνσης

Νομοπαρασκευαστικής Διαδικασίας της Γενικής Γραμματείας Νομικών και Κοινοβουλευτικών

Θεμάτων της Προεδρίας της Κυβέρνησης, το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και

Οικογένειας με τίτλο «Κοινωνική αντιπαροχή, κοινωνική μίσθωση, τριτεκνική ιδιότητα και άλλες

διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας».

Για την επεξεργασία του εν λόγω Σχεδίου Νόμου συγκροτήθηκε Επιτροπή Εργασίας αποτελούμενη

από την κα Κατερίνα Δασκαλάκη, κ.κ. Ιωάννη Παπαργύρη, Φώτη Κολεβέντη, Ηλία Δόλγυρα,

Γεώργιο Γωνιωτάκη και κα Δήμητρα Ινές Αγγελή.

Ως Πρόεδρος της Επιτροπής Εργασίας ορίστηκε ο κ. Γεώργιος Γωνιωτάκης, Αντιπρόεδρος της Ο.Κ.Ε.

Στις εργασίες της Επιτροπής Εργασίας συμμετείχαν ως εμπειρογνώμονες η κα Λήδα - Παναγιώτα

Αλέπη, Νομικός, Σύμβουλος Διεθνούς Αναπτυξιακής Στρατηγικής και ο κ. Γεώργιος Θανόπουλος,

Ερευνητής, Στέλεχος του ΙΜΕ/ΓΣΕΒΕΕ.

Από πλευράς Ο.Κ.Ε. συμμετείχε και είχε τον επιστημονικό συντονισμό του έργου της Επιτροπής η κα

Μαρία Ιωαννίδου, Επιστημονικός Συνεργάτης της Ο.Κ.Ε.

H Eπιτροπή Εργασίας ολοκλήρωσε το έργο της σε τρεις (3) συνεδριάσεις.

Α. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΣΧ/Ν

Το σχέδιο νόμου «Κοινωνική Αντιπαροχή, Κοινωνική Μίσθωση, Τριτεκνική Ιδιότητα και άλλες

διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας» περιλαμβάνει 31

άρθρα, τα οποία κατανέμονται σε τέσσερα (4) Μέρη (ΜΕΡΟΣ Α’ έως Δ’).

Το ΜΕΡΟΣ Γ΄ του σχ/ν (Άρθρα 18-30) περιλαμβάνει διατάξεις σχετικά με την τριτεκνική ικανότητα και

την ίδρυση και λειτουργία δομών βραχυχρόνιας φιλοξενίας για άτομα με αναπηρία, οργανωτικές

ρυθμίσεις για τον ΟΠΕΚΑ και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και

Οικογένειας.

Το Άρθρο 18 ορίζει ότι οι γονείς που αποκτούν την τριτεκνική ιδιότητα τη διατηρούν ισοβίως και

απολαμβάνουν ισοβίως τα δικαιώματα που απορρέουν από την τριτεκνική ιδιότητα και το Άρθρο 19

αφορά στην πιστοποίηση της τριτεκνικής ιδιότητας και στις διαδικασίες ενστάσεων.

Το Άρθρο 22 θεσμοθετεί τις δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία οι οποίες παρέχουν

υπηρεσίες προσωρινής διαμονής, φροντίδας και υποστήριξης στους ωφελούμενούς τους με σκοπό την

ενίσχυση της αυτονομίας τους, την προώθηση της κοινωνικής τους συμπερίληψης, την ανακούφιση του

υποστηρικτικού τους περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους και των οικογενειών τους.

Στις παρεχόμενες υπηρεσίες περιλαμβάνονται, ανάλογα με τις εξυπηρετούμενες ανάγκες των

ωφελουμένων, α) ημερήσια παραμονή χωρίς διανυκτέρευση, β) ολιγοήμερη φιλοξενία για χρονικό

διάστημα έως και δέκα (10) ημερών, καθώς και, γ) σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, φιλοξενία για

χρονικό διάστημα έως και τριάντα (30) ημερών.

Το Άρθρο 35 αποτελεί εξουσιοδοτική διάταξη για τις δομές βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με

αναπηρία του Άρθρου 22 προβλέποντας κοινή απόφαση των συναρμόδιων Υπουργών για τον

καθορισμό των ειδικότερων όρων επιλεξιμότητας των ωφελουμένων, των όρων, των προϋποθέσεων,

της διαδικασίας ίδρυσης και λειτουργίας των δομών, καθώς και κάθε άλλου, ειδικού, τεχνικού ή

λεπτομερειακού, θέματος.

Β. ΓΕΝΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ

Β.1. Προκλήσεις και Προοπτικές διασφάλισης οικονομικά προσιτής και βιώσιμης στέγασης

στην Ελλάδα

? Η 3η Ενότητα (Μέρος Γ’ - Άρθρα 18-30) περιλαμβάνει τις διατάξεις για την αναγνώριση και

πιστοποίηση της τριτεκνικής ιδιότητας και των δικαιωμάτων που απορρέουν από αυτή, ισοβίως, για

την ίδρυση και η λειτουργία δομών βραχυχρόνιας φιλοξενίας για άτομα με αναπηρία και άλλες

διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

(άρθρο 22), οι οποίες ορίζονται ως μονάδες κοινωνικής φροντίδας του ν. 2345/1995, η προτεινόμενη

ρύθμιση αξιολογείται κατ’ αρχήν θετικά, καθώς οι δομές αυτές παρέχουν προσωρινή διαμονή και

υποστηρικτικές υπηρεσίες με στόχο την ενίσχυση της αυτονομίας των ατόμων με αναπηρία, την

κοινωνική τους συμπερίληψη, καθώς και την αποσυμπίεση των οικογενειών τους που λειτουργούν ως

φροντιστές. Επισημαίνεται ωστόσο ότι η επιτυχία του μέτρου θα εξαρτηθεί από την ταχύτητα και

πληρότητα της εφαρμοστικής πολιτικής, δηλαδή τις αναγκαίες υποδομές, την επάρκεια του

προσωπικού, την ποιότητα των υπηρεσιών και βέβαια την αναγκαία χρηματοδότηση. Αν αυτά

εξασφαλιστούν, το μέτρο αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα ουσιαστικό εργαλείο κοινωνικής φροντίδας

και αποϊδρυματοποίησης των ατόμων με αναπηρία.

30 Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΕΟΚΕ), Δεκέμβριος 2024,

Δ. ΚΥΡΙΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ

• Προβλέπεται η λειτουργία δομών βραχυχρόνιας φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία ως μονάδες

κοινωνικής φροντίδας (άρθρο 20).