Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Θέμα: «Φοίτηση μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα ιδιωτικά και ξένα ιδιωτικά σχολεία της ημεδαπής.» Σχετ.: Η με αρ. πρωτ. 51484/Ν1/20-05-2024 Εγκύκλιος της Υπηρεσίας μας

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Θέμα: «Φοίτηση μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα ιδιωτικά και ξένα ιδιωτικά σχολεία της ημεδαπής.» 

Σχετ.: Η με αρ. πρωτ. 51484/Ν1/20-05-2024 Εγκύκλιος της Υπηρεσίας μας 


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ 

-------- 

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Α/ΘΜΙΑΣ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 

ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ 

-------- 

ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ Δ/ΝΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 

ΤΜΗΜΑΤΑ Α΄& Γ΄ 

-------- 

Ταχ. Δ/νση: Α. Παπανδρέου 37, 15180 – Μαρούσι 

Ιστοσελίδα: http://www.minedu.gov.gr 

Πληροφορίες: Π. Ρούνη, Α. Ρούσκας 

Τηλ: 210-3443464, 210-3443443 

E-mail: adie@minedu.gov.gr 

Μαρούσι, 25-11-2025 Σχόλιο πλαισίου κειμένουΣχόλιο πλαισίου κειμένου ΑΔΑ: ΨΘΚΜ46ΝΚΠΔ-3ΚΕΗ υπογραφή δεν έχει επαληθευθεί ακόμηΥπεγράφη από Ministry of Digital Governance Χρόνος: 2025.12.03 10:46:30 +02'00' Αιτία: Θέση: Athens

Αριθ. Πρωτ. 153382/N1 

ΠΡΟΣ: 

1) Δ/ΝΣΕΙΣ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ 

2) Δ/ΝΣΕΙΣ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ 

3) ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ & ΞΕΝΕΣ ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ 

(μέσω οικείων Δ/νσεων Εκπ/σης) 

 

Θέμα: «Φοίτηση μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα ιδιωτικά και ξένα ιδιωτικά σχολεία της ημεδαπής.» 

Σχετ.: Η με αρ. πρωτ. 51484/Ν1/20-05-2024 Εγκύκλιος της Υπηρεσίας μας 

 

Όσον αφορά στη φοίτηση μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα ιδιωτικά και ξένα ιδιωτικά σχολεία της ημεδαπής, σας επισημαίνουμε τα ακόλουθα: 

 

1. Κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 1 του ν. 3699/2008 (ΦΕΚ 199 Α’), η εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες παρέχεται δωρεάν από το κράτος σε δημόσια σχολεία. Η μορφή των σχολείων αυτών προσδιορίζεται από το είδος και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών. Σύμφωνα δε με την περίπτωση α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (ΦΕΚ 199 Α’), οι μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να φοιτούν σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου σε δημόσια ή ιδιωτικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος συνεργάζεται κατά περίπτωση με τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής & Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), με τα εκ του νόμου οριζόμενα όργανα παιδαγωγικής ευθύνης γενικής και ειδικής εκπαίδευσης και τους συμβούλους του Ι.Ε.Π.. Επίσης, μαθητές με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου (δημόσιας ή ιδιωτικής εκπαίδευσης) με παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση από εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, μόνο όταν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ), ήτοι ειδικό σχολείο, ή τμήμα ένταξης ή όταν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη - βάσει της γνωμάτευσης του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. - εξαιτίας των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών. Στις περιπτώσεις αυτές, την παράλληλη στήριξη εισηγείται αποκλειστικά το οικείο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., το οποίο με γραπτή γνωμάτευσή του καθορίζει τις ώρες παράλληλης στήριξης κατά περίπτωση. Η φοίτηση των μαθητών αυτών στις κατάλληλες δομές ειδικής αγωγής ή στο κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο του γενικού σχολείου, είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Σε περίπτωση διαφωνίας με τους γονείς ή τους κηδεμόνες του μαθητή, αποφασίζει η Δευτεροβάθμια Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης (Ε.Δ.Ε.Α.), της οποίας η απόφαση είναι οριστική. Οι παράλληλες στηρίξεις των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ανανεώνονται αυτόματα κατόπιν σχετικής εισήγησης του οικείου ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και της σύμφωνης γνώμης των γονιών του μαθητή (άρθρο 11 του ν. 4823/2021). 

 

2. Τα ιδιωτικά σχολεία αποτελούν σχολεία γενικής εκπαίδευσης (αρ. 1 ν. 682/1977) και διέπονται από τις διατάξεις του ν. 682/1977 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, καθώς και τις γενικές διατάξεις που ισχύουν για την Ελληνική Δημόσια Εκπαίδευση, εφόσον αυτές δεν αντίκεινται στον προαναφερόμενο νόμο. 

3. Το ίδιο πλαίσιο εφαρμόζεται και στα ξένα ιδιωτικά σχολεία που είναι αναγνωρισμένα από το Ελληνικό κράτος. 

Στα ξένα ιδιωτικά σχολεία εφαρμόζεται συμπληρωματικά το ειδικό καθεστώς του ν. 4862/1931 (ΦΕΚ 2 Α’) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. 

4. Για την εγγραφή, επανεγγραφή, διαγραφή, αποβολή μαθητών των ιδιωτικών σχολείων εφαρμόζεται το άρθρο 16 του ν. 682/1977, όπως ισχύει. Σχόλιο πλαισίου κειμένουΣχόλιο πλαισίου κειμένου ΑΔΑ: ΨΘΚΜ46ΝΚΠΔ-3ΚΕ

Επισημαίνεται, ως προαναφέρθηκε, ότι, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 11 του ν. 4823/2021, για τους μαθητές της παρ. 7 του άρθρου 16 του ν. 682/1977, τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. έχουν την αποκλειστική αρμοδιότητα εισήγησης για την κατάταξη, εγγραφή, μετεγγραφή και φοίτηση στην κατάλληλη σχολική μονάδα των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και για το κατάλληλο πλαίσιο εξατομικευμένης υποστήριξης. Περαιτέρω, η γνωμάτευση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., εφόσον με μέριμνα και πρωτοβουλία των γονέων προσκομιστεί στο εκπαιδευτήριο, είναι δεσμευτική για το τελευταίο, με την προϋπόθεση, βέβαια, τα προτεινόμενα μέτρα να μπορούν να παρασχεθούν από το σχολείο γενικής εκπαίδευσης. 

 

5. Αναφορικά με τα ιδιωτικά και τα ξένα ιδιωτικά σχολεία, ειδικότερα θέματα που αφορούν στην οργάνωση και τη λειτουργία τους ρυθμίζονται από τον εσωτερικό κανονισμό κάθε σχολείου, όπως προβλέπεται με το άρθρο 11 του ν. 682/1977 (ΦΕΚ 244 Α΄): 

«1. Κάθε ιδιωτικό σχολείο οφείλει να έχει έγγραφο Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας, ο οποίος ρυθμίζει την εσωτερική οργάνωση του σχολείου, τους όρους και τη διαδικασία υπό τους οποίους γίνονται δεκτοί και φοιτούν στο σχολείο οι μαθητές, καθώς και τις υποχρεώσεις των μαθητών και των γονέων ή κηδεμόνων αυτών. Ο Κανονισμός κοινοποιείται από τον Διευθυντή του ιδιωτικού σχολείου στον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης, ο οποίος έχει τη δυνατότητα να τον αναπέμψει μόνον σε περίπτωση αντίθεσης συγκεκριμένου όρου του Κανονισμού προς ρητή διάταξη νόμου. Ο συγκεκριμένος όρος και η διάταξη νόμου στην οποία προσκρούει αναφέρονται στην πράξη αναπομπής, η οποία κοινοποιείται στον Διευθυντή του ιδιωτικού σχολείου, εντός αποκλειστικής προθεσμίας εξήντα (60) ημερών. Αν η προθεσμία αυτή παρέλθει άπρακτη, ο Κανονισμός θεωρείται ότι εγκρίθηκε. 

2. Αντίτυπον του "Εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας" παραλαμβάνει ενυπογράφως ο κηδεμών του μαθητού κατά την εγγραφήν τούτου εις το σχολείον. Η παραλαβή αποτελεί δήλωσιν αποδοχής αυτού. 

3. Δι' αποφάσεως του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων δύνανται να καθορίζωνται γενικαί αρχαί συντάξεως των εσωτερικών κανονισμών των ιδιωτικών σχολείων.» 

 

Τέλος, σας επισημαίνουμε τα εξής: 

Α) Οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είναι υπεύθυνες κατά δέσμια αρμοδιότητα για την εποπτεία, τον έλεγχο και την επιβολή κυρώσεων που προβλέπει η νομοθεσία στα σχολεία αρμοδιότητάς τους, σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 682/1977 (Α΄ 244), και εφιστάται η προσοχή τους κατά τον έλεγχο των εσωτερικών κανονισμών λειτουργίας των ιδιωτικών και ξένων ιδιωτικών σχολείων και την αναπομπή τους σε περίπτωση αντίθεσης συγκεκριμένου όρου του κανονισμού προς ρητή διάταξη νόμου. 

Β) Θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην εφαρμογή της ειδικής νομοθεσίας της ιδιωτικής εκπαίδευσης, της νομοθεσίας της ειδικής εκπαίδευσης, της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ΔΣΔΠ) και της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες (ΣΔΑΑ), έτσι ώστε να αποκλείονται περιπτώσεις διάκρισης παιδιών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από την ιδιωτική εκπαίδευση. 

ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ 

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Α/ΘΜΙΑΣ, 

Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ 

 

 

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΜΑΡΚΑΚΗΣ 

 

Εσωτερική διανομή: 

1. Γραφείο ΓΓΑΒΕΕΑ 

2. Αυτοτελής Δ/νση Ιδιωτικής Εκπαίδευσης - Τμήματα A’ και Γ’ 

3. Γενική Δ/νση Σπουδών Π.Ε. & Δ.Ε.