Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2025

Κατευθυντήριες οδηγίες για την προσβασιμότητα στις δημόσιες συμβάσεις των Δήμων

Κατευθυντήριες οδηγίες για την προσβασιμότητα στις δημόσιες συμβάσεις των Δήμων

Στην έκδοση αναλυτικών κατευθυντήριων οδηγιών για την υποστήριξη των αναθετουσών αρχών ως προς την τήρηση των απαιτήσεων προσβασιμότητας στις δημόσιες συμβάσεις προχώρησε το Υπουργείο Ανάπτυξης, μέσω της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Συμβάσεων.

Οι οδηγίες έρχονται να εξειδικεύσουν το ισχύον εθνικό και ενωσιακό πλαίσιο, ενόψει και της πλήρους εφαρμογής των σχετικών διατάξεων, με στόχο τη διασφάλιση ίσης πρόσβασης σε προϊόντα και υπηρεσίες για τα άτομα με αναπηρία, αλλά και τη σωστή προετοιμασία των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων.

Το θεσμικό πλαίσιο

Οι κατευθυντήριες οδηγίες βασίζονται:

στην Οδηγία (ΕΕ) 2019/882 για τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών,

στον ν. 4994/2022, με τον οποίο η Οδηγία ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο,

και στον ν. 4412/2016 περί δημοσίων συμβάσεων, ιδίως ως προς τις τεχνικές προδιαγραφές και τους όρους εκτέλεσης.

Σκοπός του πλαισίου είναι η ομαλή λειτουργία της αγοράς, η αύξηση της διαθεσιμότητας προσβάσιμων προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και η ενίσχυση της κοινωνικής ένταξης και της καινοτομίας.

Γενικές υποχρεώσεις των αναθετουσών αρχών

Σύμφωνα με τις οδηγίες, οι αναθέτουσες αρχές οφείλουν:

να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που προμηθεύονται είναι προσβάσιμα στο ευρύ κοινό,

να ενσωματώνουν απαιτήσεις προσβασιμότητας στις τεχνικές προδιαγραφές και στους συμβατικούς όρους,

να αποτρέπουν τον αποκλεισμό χρηστών λόγω αναπηρίας,

και να λαμβάνουν υπόψη τον «σχεδιασμό για όλους».

Η προσβασιμότητα παύει να αποτελεί προαιρετική πρόβλεψη και αναδεικνύεται σε ουσιαστικό κριτήριο νομιμότητας των διαδικασιών ανάθεσης.

Ποια προϊόντα και υπηρεσίες καλύπτονται

Οι υποχρεώσεις προσβασιμότητας αφορούν, μεταξύ άλλων:

Προϊόντα

συστήματα πληροφορικής (hardware και software),

τερματικά πληρωμών και αυτόματης εξυπηρέτησης (π.χ. ΑΤΜ, μηχανήματα εισιτηρίων),

τερματικό εξοπλισμό ηλεκτρονικών επικοινωνιών,

συσκευές ανάγνωσης ηλεκτρονικών βιβλίων.

Υπηρεσίες

ηλεκτρονικές επικοινωνίες,

υπηρεσίες πρόσβασης σε οπτικοακουστικά μέσα,

ψηφιακές υπηρεσίες μεταφορών και ηλεκτρονικών εισιτηρίων,

τραπεζικές υπηρεσίες καταναλωτών,

υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου,

διαδικτυακούς τόπους και εφαρμογές για φορητές συσκευές.

Για προϊόντα ή υπηρεσίες εκτός του βασικού πεδίου εφαρμογής, οι αναθέτουσες αρχές ενθαρρύνονται να εφαρμόζουν τις απαιτήσεις προσβασιμότητας, όπου αυτό είναι εφικτό.

Τεχνικές προδιαγραφές και έλεγχος συμμόρφωσης

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σύνταξη των τεχνικών προδιαγραφών. Οι οικονομικοί φορείς καλούνται να αποδεικνύουν τη συμμόρφωση των προϊόντων ή υπηρεσιών τους με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις απαιτείται και σήμανση CE.

Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα χρήσης κριτηρίων λειτουργικής απόδοσης αντί αυστηρών τεχνικών απαιτήσεων, υπό την προϋπόθεση ότι το τελικό αποτέλεσμα είναι ισοδύναμο ή ανώτερο από πλευράς προσβασιμότητας.

Γιατί οι οδηγίες είναι κρίσιμες για τους ΟΤΑ

Για τους δήμους και τα λοιπά νομικά πρόσωπα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι κατευθυντήριες οδηγίες αποτελούν:

εργαλείο πρόληψης νομικών κινδύνων,

μέσο βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών,

και βασικό άξονα κοινωνικής πολιτικής και ψηφιακού μετασχηματισμού.

Η ενσωμάτωση της προσβασιμότητας στις δημόσιες συμβάσεις δεν αποτελεί απλώς συμμόρφωση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αλλά ουσιαστική επένδυση στη συμπερίληψη, τη διαφάνεια και τη σύγχρονη διοίκηση.

Δείτε εδώ τις οδηγίες

Πηγή: www.myota.g