Κοινοβουλευτική παρέμβαση Πέτρου Παππά για την απουσία
καθολικά προσβάσιμων μορφών εκπαιδευτικού υλικού στα ΑΕΙ
Ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής και Τομεάρχης για τα Άτομα με Αναπηρία και τις Ευάλωτες Κοινωνικές Ομάδες, Πέτρος Παππάς, κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Σοφία Ζαχαράκη, αναδεικνύοντας τις σοβαρές ελλείψεις προσβασιμότητας στα πανεπιστημιακά συγγράμματα και στο ευρύτερο εκπαιδευτικό υλικό για φοιτητές/τριες με αναπηρία.
Παρά τις θεσμικές προβλέψεις του ν. 4957/2022 για Μονάδες
και Επιτροπές Ισότιμης Πρόσβασης στα ΑΕΙ, αυτές παραμένουν σε μεγάλο βαθμό
ανενεργές ή υποστελεχωμένες, ενώ η παραγωγή προσβάσιμου υλικού γίνεται
αποσπασματικά. Οι φοιτητές/τριες με αναπηρία, ιδίως όσοι/ες έχουν απώλεια
όρασης ή ακοής, δεν έχουν καθολική πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό σε φωνητική,
νοηματική ή απλουστευμένη γραπτή μορφή.
«Δεν μπορεί να μιλάμε για ισότιμη εκπαίδευση όταν αφήνουμε
έξω από τη γνώση μια ολόκληρη μερίδα φοιτητών/τριών», τόνισε ο Πέτρος Παππάς.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ.
Σοφία Ζαχαράκη
Θέμα: «Έλλειψη καθολικά προσβάσιμων μορφών εκπαιδευτικού
υλικού και συγγραμμάτων για φοιτητές/τριες με αναπηρία»
Παρά τις θεσμικές προβλέψεις που αφορούν την ισότιμη
συμμετοχή όλων των φοιτητών/τριών στην εκπαιδευτική διαδικασία, παραμένει
ουσιαστικό έλλειμμα καθολικής προσβασιμότητας τόσο στα πανεπιστημιακά
συγγράμματα όσο και στο ευρύτερο εκπαιδευτικό υλικό, όπως σημειώσεις διδακτικού
προσωπικού, οδηγίες εξετάσεων και συνοδευτικό οπτικοακουστικό υλικό. Οι
φοιτητές/τριες με αναπηρία, ιδίως με αναπηρία όρασης ή ακοής, εξακολουθούν να
μην έχουν συστηματική και καθολική πρόσβαση σε συγγράμματα με αποδόσεις σε
φωνητική, γραπτή μορφή.
Η χρήση τεχνολογικών εργαλείων, όπως QR κωδίκων σε
συγγράμματα που οδηγούν σε βίντεο ή ψηφιακά αρχεία σε πολλαπλές μορφές
προσβασιμότητας, έχει ενσωματωθεί σε άλλες χώρες ως καλή πρακτική. Στην Ελλάδα,
παρότι προβλέπεται στον ν. 4957/2022 η σύσταση Μονάδων Ισότιμης Πρόσβασης για
άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε κάθε ΑΕΙ (άρθρο 209),
καθώς και Επιτροπών Ισότιμης Πρόσβασης με ρόλο εποπτείας και αξιολόγησης (άρθρο
220), οι περισσότερες από αυτές παραμένουν ανενεργές ή υποστελεχωμένες, ενώ και
η παραγωγή προσαρμοσμένου εκπαιδευτικού υλικού είναι αποσπασματική και αφήνει
πίσω μεγάλο αριθμό φοιτητών/τριών.
Η Προτεραιότητα 4.3 της Εθνικής Στρατηγικής για τα
Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024–2030 προβλέπει ρητά την ανάγκη
εξασφάλισης προσβασιμότητας στο εκπαιδευτικό υλικό, μέσα από κατάλληλες μορφές
αναπαράστασης και ψηφιακής διάθεσης. Η μη υλοποίηση αυτού του στόχου παραβιάζει
στην πράξη την αρχή της ισότητας και στερεί από σπουδαστές και σπουδάστριες το
δικαίωμα στη μόρφωση, τη γνώση και την αξιοπρέπεια.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
Προτίθεται να θεσπίσει την υποχρεωτική προσθήκη QR κωδίκων
σε έντυπα και ηλεκτρονικά συγγράμματα και εκπαιδευτικό υλικό, μέσω των οποίων
θα παρέχεται δυνατότητα πρόσβασης σε βίντεο ή αρχεία με απόδοση των βασικών
εννοιών και οδηγιών σε φωνητική, νοηματική και απλουστευμένη γραπτή μορφή;
Τι μέτρα έχει λάβει για την ενεργοποίηση και πλήρη στελέχωση
των Μονάδων Ισότιμης Πρόσβασης σε όλα τα ΑΕΙ, όπως προβλέπεται στον ν.
4957/2022;
Υφίσταται σχεδιασμός για την παραγωγή καθολικά προσβάσιμων
πανεπιστημιακών συγγραμμάτων, βάσει της αρχής της πολλαπλής αναπαράστασης, σε
συνεργασία με δημόσιους φορείς και εκδότες;
Έχει δρομολογηθεί ή προγραμματίζεται διαβούλευση με
φοιτητές/τριες, συλλόγους ΑμεΑ και προσβασιμότητας, προκειμένου να εντοπιστούν
ανάγκες και κενά σε όλα τα επίπεδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;
Πώς διασφαλίζεται η συμπερίληψη προσβάσιμων μορφών για το
σύνολο του διδακτικού υλικού (πέραν των συγγραμμάτων), όπως σημειώσεις
διδακτικού προσωπικού, εξεταστικό υλικό ή παρουσιάσεις μαθημάτων στο σύνολο της
τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;
Πηγή: https://pasok.gr/