Επιστολή του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών με θέμα: ΑΙΤΗΜΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΤΥΦΛΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΟ ΙΩΑΝΝΗ ΜΠΟΥΣΔΟΥΝΗ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ’ΑΡΙΘΜ. 9977/12-12-1932 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ
ΑΘΗΝΩΝ
ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ & ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΕΠΙΤΙΜΟ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
&
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ & ΤΗΣ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑNΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ: 210-5245001,210-5228333,210-5228365,210-5245578
e-mail:
pab@otenet.gr
web site: www.pst.gr
Αρ.Πρωτ.: 711
Αθήνα, 13/9/2024
Τομέας: Γραμματείας
Πληρ.: Βίκυ Θωμοπούλου
Προς:
–
Διευθυντή Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) του Υπουργείου Παιδείας
Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Ιωάννη Μπουσδούνη
Κοιν.:
–
Υπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Κυριάκος Πιερρακάκης
–
Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Ζέττα Μ.Μακρή
–
Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δ΄Αθήνας, κ. Μάντζο Λεωνίδα
–
ΕΣΑμεΑ
–
ΕΟΤ
ΘΕΜΑ : ΑΙΤΗΜΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΤΥΦΛΩΝ ΜΕ
ΤΟΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ
ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΟ ΙΩΑΝΝΗ ΜΠΟΥΣΔΟΥΝΗ
Αξιότιμε κ. Μπουσδούνη,
Θα θέλαμε να πραγματοποιήσουμε μια συνάντηση προκειμένου να
συζητήσουμε δια ζώσης τα κάτωθι εκπαιδευτικά θέματα αναφορικά με την εκπαίδευση
των μαθητών/τριών με οπτική αναπηρία που φοιτούν σε σχολικές μονάδες της
Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης της Δ΄ Αθήνας:
1. Πρόσληψη και τοποθέτηση εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης
και τμημάτων ένταξης.
Το 2o Γυμνάσιο και Λύκειο Καλλιθέας καθώς και το Μουσικό
Γυμνάσιο-Λύκειο Αλίμου φιλοξενούν τμήμα ένταξης για μαθητές με οπτική αναπηρία
τα τελευταία 25 χρόνια. Εξαιτίας του ότι έχουν διαφοροποιηθεί οι γνωστικές αλλά
και εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με προβλήματα όρασης, για άλλους από
αυτούς είναι πιο κατάλληλη η εκπαιδευτική υποστήριξη μέσω του τμήματος ένταξης
και για άλλους μέσω της παράλληλης στήριξης.Για αυτό τον λόγο είναι σημαντικό
οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων ένταξης να είναι πρωτίστως από τον πίνακα Braille
(ώστε οι εκπαιδευτικοί να έχουν μία πρώτη ευαισθητοποίηση και επαφή με την
οπτική αναπηρία) και εάν δεν καλύπτονται οι ανάγκες από αυτόν τον πίνακα, από
τους υπόλοιπους της ειδικής αγωγής. Κρίνεται επίσης απαραίτητο να δίνεται η
δυνατότητα να λειτουργούν παράλληλα και οι δύο μορφές εκπαιδευτικής υποστήριξης
στα σχολεία (παράλληλη στήριξη και τμήμα ένταξης) ώστε να καλύπτονται ολόπλευρα
οι ανάγκες των μαθητών. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό να καλύπτονται με
επαρκή αριθμό εκπαιδευτικών ώστε να υποστηρίζουν τους μαθητές στα πλαίσια του
ΤΕ αλλά και μέσα στην τάξη.
Θα ήταν ωφέλιμο, η πρόσληψη και η τοποθέτηση των
εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης και τμημάτων ένταξης πλήρους ωραρίου να
γίνεται εγκαίρως κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και να υπάρχει η
δυνατότητα κάλυψης του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών στις συστεγαζόμενες
σχολικές μονάδες, ώστε στοχευμένα να σχεδιάζεται και να υλοποιείται η
εκπαιδευτική παρέμβαση από κοινού με το σύνολο των εκπαιδευτικών των σχολείων
για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών/τριών με οπτική αναπηρία.
2. Παροχή προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού και εξοπλισμού,
μαθητών/τριών με οπτική αναπηρία.
Ως βασική προϋπόθεση ολόπλευρης και ισότιμης υποστήριξης των
μαθητών με οπτική αναπηρία είναι η καταγραφή αρχικά του υποστηρικτικού
εξοπλισμού οποιασδήποτε μορφής έχουν τα παραπάνω σχολεία και ο
προγραμματισμός της τακτικής συντήρησης τους. Έπειτα θα ήταν εφικτό να προταθεί
και να ζητηθεί η προμήθεια του από τις αρμόδιες υπηρεσίες ώστε οι συγκεκριμένες
σχολικές μονάδες να καλύπτονται με τον πλέον κατάλληλο τρόπο ως προς τον
υποστηρικτικό εξοοπλισμό.Να υπάρχει πρόσληψη και τοποθέτηση εκπαιδευτικών
πληροφορικής που θα είναι εξοικειωμένοι με το εξοπλισμό αυτού του τύπου για την
ανάλογη υποστήριξη των μαθητών.
Κρίνεται σημαντικό για τη γνωστική και συναισθηματική
ανάπτυξη των μαθητών/τριών με οπτική αναπηρία το σύνολο των μελών της σχολικής
μονάδας να φροντίζει, ώστε να παρέχεται στους μαθητές το κατάλληλα
προσαρμοσμένο και απαραίτητο διδακτικό υλικό, ο εξοπλισμός και τα μέσα
υποστηρικτικής τεχνολογίας βάσει των εκπαιδευτικών τους αναγκών και του
μαθησιακού προφίλ κάθε μαθητή/τριας με οπτική αναπηρία με απώτερο στόχο
την ενίσχυση των μαθησιακών τους αποτελεσμάτων.
3. Προσβασιμότητα δομημένου σχολικού περιβάλλοντος και
ασφάλεια υποδομών.
Κρίνεται απαραίτητο και είναι εφικτό να δοθεί σημασία στην
αλλαγή σημείων των κτιριακών συγκροτημάτων ώστε η πρόσβαση των μαθητών με
οπτική αναπηρία να είναι ισότιμη και συμπεριληπτική.
Στα πλαίσια της ενταξιακής εκπαίδευσης η κτιριακή
προσβασιμότητα για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς με αναπηρία είναι αναγκαία
για την επίτευξη της αυτονομίας, της κοινωνική τους εξέλιξης, της καλλιέργειας
κινήτρων μάθησης στο σχολικό περιβάλλον και γενικότερα της εκπαιδευτικής και
κοινωνικής τους ένταξης, εφαρμόζοντας ταυτοχρόνως τα προβλεπόμενα μέτρα για την
ασφάλεια των μαθητών/τριών εντός του σχολικού περιβάλλοντος και την αποφυγή
ατυχημάτων.
4. Εξάλειψη πρακτικών ετικετοποίησης και περιθωριοποίησης
μαθητών/τριών με οπτική αναπηρία εντός του σχολικού πλαισίου αναπαράγοντας
διακρίσεις.
Μέλημα των μελών της σχολικής κοινότητας θα πρέπει να είναι
η εξάλειψη των υφισταμένων πρακτικών αποκλεισμού από δραστηριότητες εντός και
εκτός της σχολικής τάξης, εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκδηλώσεις κλπ, οι
οποίες αναπαράγουν την ετικετοποίηση και περιθωριοποίηση των μαθητών/τριών με
οπτική αναπηρία, εν αντιθέσει με τις νομοθετημένες εκπαιδευτικές πολιτικές για
ισότητα και ένταξη κάθε μαθητή/τριας σε κάθε πτυχή της μαθησιακής διαδικασίας.
Για αυτό τον λόγο είναι σημαντικό να ναλαμβάνονται τέτοιες πρωτοβουλίες από τις
εκπαιδευτικές κοινότητες των σχολείων ώστε οι μαθητές να διευκολύνονται για να
είναι παρόντες σε τέτοιες δραστηριότητες.
Με εκτίμηση
Για το Δ.Σ. του Π.Σ.Τ.
Ο Πρόεδρος
Η Γενική Γραμματέας
Δημήτριος Σηφάκης Θεοδώρα Φαρδέλα