Προσβασιμότητα στα κτίρια: παράταση, που οδηγεί σε αυτόματη εφαρμογή του ΝΟΚ
Του Αργύρη Δεμερτζή
Την τελευταία ημέρα του 2022, στο νήμα εκπνοής της σχετικής
προθεσμίας πήρε παράταση η υποχρεωτική μελέτη και η υλοποίηση έργων
προσβασιμότητας για ΑμΕΑ, σε νέα αλλά και υφιστάμενα δημόσια και ιδιωτικά
κτίρια και η επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων και προστίμων. Η νέα
αναμενόμενη αλλά μικρής διάρκειας αυτή τη φορά παράταση, φαίνεται να λειτουργεί
μάλλον ως τελικό στάδιο προετοιμασίας για τις ρυθμίσεις, που εκκρεμεί η
εφαρμογή τους επί δεκαετία.
Με τη νέα παράταση μετατίθεται από την 1η Ιανουαρίου 2023 για
τις 31 Μαρτίου 2023 η προθεσμία, μετά την οποία ισχύει αυστηρή πρόβλεψη για τις
νέες οικοδομές, υφιστάμενα κτίρια κατοικίας και δημόσια κτίρια, ότι εφόσον δεν
πληρούν τους κανόνες προσβασιμότητας κηρύσσονται αυτομάτως αυθαίρετα, με όλες
τις συνέπειες που αυτό συνεπάγεται.
Απόφαση του αρμόδιου υφυπουργού ΠΕΝ Νίκου Ταγαρά, που
δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ (Τεύχος Β΄ Αρ. Φύλλου 7028 της 31ης Δεκεμβρίου 2022)
προβλέπει τρίμηνη παράταση έως την 31η.3.2023 των προθεσμιών των παρ. 4
και 10 του άρθρου 26 «Προσβασιμότητα χωρίς φραγμούς για τα άτομα με αναπηρία
και τα εμποδιζόμενα άτομα» του ν. 4067/2012 «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός», που
έληξαν στις 31 Δεκεμβρίου 2022.
Λήξη της προθεσμίας με κλειστή Βουλή
Από την 1η Απριλίου 2023 λοιπόν, που όλα δείχνουν ότι θα
είναι διάστημα εκλογικής περιόδου με κλειστή τη Βουλή, δηλαδή χωρίς μεγάλες
πιθανότητες άμεσης νομοθετικής ρύθμισης ώστε να συνεχιστεί το «σερί» των
παρατάσεων, είναι πιθανό ενδεχόμενο οι ρυθμίσεις του ΝΟΚ περί «προσβασιμότητας
χωρίς φραγμούς για τα άτομα με αναπηρία και τα εμποδιζόμενα άτομα» στα κτίρια,
να τεθούν αυτόματα σε εφαρμογή και να ισχύσουν κανονικά.
Τι να περιμένουν οι ιδιοκτήτες και μηχανικοί
Σε αυτή την περίπτωση (μετά την εκπνοή της νέας τρίμηνης
παράτασης) από την 1η Απριλίου 2023 γίνεται υποχρεωτική στις νέες
οικοδομικές άδειες η σύνταξη μελέτης προσβασιμότητας με ευθύνη του μηχανικού.
Τα ιδιωτικά κτίρια κατοικίας, που έχουν ανεγερθεί με οικοδομική άδεια από τις
9/4/2012 που είναι η ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του ΝΟΚ (Ν.4067/2012) και
μετά, και στα υφιστάμενα κτίρια, αυτά που έχουν ανεγερθεί με οικοδομική άδεια
προ της 9/4/2012 πρέπει να έχουν γίνει έργα και να τηρούνται οι κανόνες
προσβασιμότητας. Επίσης στα κτίρια του δημοσίου και των δήμων και πλήθος άλλων
κτιρίων δημοσίου ενδιαφέροντος επιβάλλεται να γίνουν οι απαραίτητες
διαμορφώσεις, ώστε οι λειτουργικοί χώροι τους να είναι προσπελάσιμοι από άτομα
με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα.
Σημειώνεται ότι τα έργα και οι μελέτες προσβασιμότητας στα
κτίρια επαφίενται στους ιδιοκτήτες, ωστόσο όσοι δεν τηρήσουν το νόμο θα έλθουν
αντιμέτωποι με την υποχρέωση πλήρους προσαρμογής και τις κυρώσεις που
προβλέπονται με την πρώτη δυνητική πράξη, όταν θελήσουν να μισθώσουν, να
μεταβιβάσουν, να τροποποιήσουν ή να τακτοποιήσουν αυθαίρετες χρήσεις για να μπουν
σε επιδοτούμενα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας είτε να εκδώσουν οικοδομική
άδεια του ακινήτου τους, για οποιοδήποτε πολεοδομικό η κατασκευαστικό σκοπό. Οι
κυρώσεις έχουν προβλεφθεί από το άρθρο 26 του ΝΟΚ από το 2012. Η αναστολή των
κυρώσεων αρχικά έληγε την 31.12.2020 παρατάθηκε για μια διετία έως την
31/12/2022 και τώρα θεσμοθετήθηκε νέα τρίμηνη παράταση μέχρι στις 31 Μαρτίου
2023.
Τεχνικές Προδιαγραφές
Ισχύουν οι προβλέψεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ)
και παράλληλα οι Τεχνικές Προδιαγραφές Μελέτης Προσβασιμότητας των κτιρίων του
ΥΠΕΝ. Με απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αρμόδιου για
θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Νίκου Ταγαρά, θεσπίστηκαν οι
Τεχνικές Προδιαγραφές Μελέτης Προσβασιμότητας των κτιρίων και των υπαίθριων
κοινόχρηστων χώρων Δείτε εδώ στο ecopress
Η απόφαση του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
αρμόδιου για θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Νίκου Ταγαρά, που
δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. (ΦΕΚ Β’ 5045/01.11.2021). Δείτε εδώ
στο ecopress
Ολόκληρη η απόφαση του ΥΠΕΝ για τρίμηνη παράταση
Ολόκληρη η απόφαση του ΥΠΕΝ για τη νέα τρίμηνη παράταση,
όπως δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ έχει ως εξής:
Αριθμ. οικ. ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/139606/1662 (1)
Παράταση των προθεσμιών των παρ. 4 και 10 του άρθρου 26
«Προσβασιμότητα χωρίς φραγμούς για τα άτομα με αναπηρία και τα εμποδιζόμενα
άτομα» του ν. 4067/2012 «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός».
ΟΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1) Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία
και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής
δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).
2) Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και
τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005 – Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την
παρ. 22 του άρθρου 119 του ν.4622/2019.
3) Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος
και Ενέργειας (Υ.Π.Ε.Ν.)» (Α’ 160).
4) Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονο- μασία και
κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους – Μεταφορά Υπηρεσιών
και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).
5) Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών
Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α’
123).
6) Το π.δ. 62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και
Υφυπουργών» (Α’ 155).
7) Την υπ’ αρ. 2/07.01.2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού
και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον
Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νικόλαο Ταγαρά» (Β’ 45).
8) Τον ν. 4067/2012 «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός» (Α’ 79)
και ιδίως την παρ. 4 και την παρ. 10 του άρθρου 26.
9) Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/65826/699/ 07.07.2020
απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Τεχνικές οδηγίες
προσαρμογής υφιστάμενων κτιρίων και υποδομών για την προσβασιμότητα αυτών σε
άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία» (Β’
2998).
10) Τον ν. 5007/2022
«Ολοκληρωμένο Σύστημα Παροχής Ανακουφιστικής Φροντίδας – Ρυθμίσεις για την
αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της
δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις» (Α’ 241)και ιδίως την παρ. 13
του άρθρου 108.
11) Το γεγονός ότι από τις
διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού
προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1 Παράταση της προθεσμίας της παρ. 4 του άρθρου 26 του
ν. 4067/2012 (Α’79)
Παρατείνεται από τη λήξη της έως και την 31η.3.2023 η
προθεσμία του δεύτερου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 26 του ν. 4067/2012. Για
το ίδιο διάστημα παρατείνεται η αναστολή κυρώσεων για τα ανωτέρω αναφερόμενα
κτίρια.
Άρθρο 2 Παράταση των προθεσμίας της παρ. 10 του άρθρου 26
του ν. 4067/2012(Α’79)
Παρατείνεται από τη λήξη της έως και την 31η.3.2023 η
καταληκτική προθεσμία αναστολής κυρώσεων του τέταρτου εδαφίου της περ. α της
παρ. 10 του άρθρου 26 του ν. 4067/2012 και αντιστοίχως η προθεσμία ολοκλήρωσης
των απαραίτητων διαμορφώσεων του πέμπτου εδαφίου της ίδιας περίπτωσης και η
καταληκτική ημερομηνία αναστολής του έκτου εδαφίου, που αφορά στην υποχρέωση
της παρ. 3 του άρθρου 59 του ν. 4495/2017(Α’ 167).
Άρθρο 3 Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα
της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της
Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 30 Δεκεμβρίου 2022
Ο Υφυπουργός
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΓΑΡΑΣ
Τι ισχύει:
-Για κτίρια που ανεγέρθηκαν από την 9/4/2012 και μετά, για
κάθε χρήση εκτός από κατοικία
-Για κτίρια με χρήση κατοικίας που ανεγέρθηκαν από την
9/4/2012 και μετά
-Πώς εξασφαλίζεται η προσβασιμότητα ΑμΕΑ σε κτίρια που
ανεγέρθηκαν από την 9/4/2012 και μετά
-Τι ισχύει για τα υφιστάμενα κτίρια προ της 9/4/2012 του
Δημοσίου και λοιπών κτιρίων με χρήσεις που αναφέρονται πιο κάτω εκτός από
κατοικία
-Πότε πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες διαμορφώσεις σε κτίρια
υφιστάμενα την 9/4/2012 του Δημοσίου και λοιπών κτιρίων με χρήσεις που
αναφέρθηκαν πιο πάνω εκτός από κατοικία
-Τι γίνεται στις περιπτώσεις που δεν υφίσταται η απαιτούμενη
συναίνεση των συνιδιοκτητών, για να γίνουν οι απαιτούμενες διαμορφώσεις
-Ποια υφιστάμενα κτίρια του Δημοσίου και λοιπών κτιρίων με
χρήσεις που αναφέρονται πιο πάνω εκτός από κατοικία εξαιρούνται από την
υποχρέωση διαμορφώσεων για τη διασφάλιση φυσικής πρόσβασης χρήστη αναπηρικού
αμαξιδίου
-Ποια υφιστάμενα κτίρια με χρήσεις που αναφέρονται πιο πάνω
(εκτός από κατοικία) εξαιρούνται από την υποχρέωση αντίστοιχης διαμόρφωσης
πρόσβασης στους πάνω από το ισόγειο ορόφους ή τους εσωτερικούς εξώστες ή αναβαθμούς.
-Τι ισχύει για μελέτη και ρυθμίσεις για την
εξυπηρέτηση ατόμων ΑμΕΑ
-Πώς υλοποιούνται οι διαμορφώσεις για την προσβασιμότητα
ΑμΕΑ
-Τι ισχύει για τους ανελκυστήρες σε υφιστάμενα κτίρια
-Τι ισχύει για τους χώρους υγιεινής ΑμΕΑ σε υφιστάμενα κτίρια
Πηγή: https://ecopress.gr