Στέλιος Κυμπουρόπουλος - Stelios Kympouropoulos
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
«Η Ελλάδα στην 19η Διάσκεψη των Κρατών-Μερών της Σύμβασης
του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία»
Ο Στέλιος Κυμπουρόπουλος εκπροσώπησε τη χώρα μας στη Νέα
Υόρκη, με κεντρικό μήνυμα την πολιτική συμμετοχή, την προσβασιμότητα και την
ισότιμη παρουσία των ανάπηρων ανθρώπων στη δημόσια ζωή.
Στη Νέα Υόρκη πραγματοποιήθηκε, από τις 9 - 11 Ιουνίου 2026,
η 19η Διάσκεψη των Κρατών-Μερών της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα
Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, με τη συμμετοχή κρατών, διεθνών οργανισμών,
θεσμικών φορέων και εκπροσώπων της κοινωνίας των πολιτών από όλο τον κόσμο.
Η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρο της Εθνικής Αρχής
Προσβασιμότητας, Στέλιο Κυμπουρόπουλο, ενώ στην ελληνική αντιπροσωπεία
συμμετείχε επίσης ο Αντιπρόεδρος της Αρχής, Καθηγητής Κωνσταντίνος Στεφανίδης.
Η φετινή Διάσκεψη είχε ιδιαίτερη σημασία, καθώς
πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση είκοσι ετών από την υιοθέτηση της
Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία. Στο επίκεντρο των εργασιών
βρέθηκαν ζητήματα όπως η καταπολέμηση της βίας και της εκμετάλλευσης, η
ενίσχυση των συστημάτων υποστήριξης, η ανεξάρτητη διαβίωση, αλλά και η πρόσβαση
στην εκπαίδευση και την εργασία.
Κατά την παρέμβασή του στη Γενική Συζήτηση, ο Πρόεδρος της
Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας, Στέλιος Κυμπουρόπουλος ανέδειξε την ανάγκη οι
ανάπηροι άνθρωποι να μην αντιμετωπίζονται μόνο ως αποδέκτες πολιτικών, αλλά ως
πολίτες που σχεδιάζουν, αξιολογούν και ασκούν πολιτική. Αναφερόμενος και στην
προσωπική του εμπειρία ως πρώην Ευρωβουλευτής, τόνισε ότι η προσβασιμότητα δεν
αφορά μόνο τις υποδομές, αλλά πρέπει να αποτελεί βασική προϋπόθεση για κάθε
δημόσια πολιτική, κάθε υπηρεσία και κάθε κρατικό προϋπολογισμό.
Στα αξιοσημείωτα της ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας τοποθέτησης του
Έλληνα προέδρου ήταν το εξής: «Το ερώτημα δεν είναι αν οι κοινωνίες μας μιλούν
για συμπερίληψη. Το πραγματικό ερώτημα είναι αν είναι έτοιμες να δουν τους
ανάπηρους ανθρώπους εκεί όπου λαμβάνονται οι αποφάσεις. Όχι μόνο ως ανθρώπους
που χρειάζονται πολιτικές, αλλά ως ανθρώπους που μπορούν να ηγούνται, να
διαμορφώνουν και να εγγυώνται δικαιώματα».
Στο πλαίσιο της Διάσκεψης, ο κ. Κυμπουρόπουλος παρουσίασε
επίσης τον ρόλο της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας, η οποία λειτουργεί ως
συμβουλευτικό όργανο προς τον Πρωθυπουργό και την Κυβέρνηση για ζητήματα
προσβασιμότητας. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην ανάγκη η προσβασιμότητα να
αντιμετωπίζεται οριζόντια, όχι ως επιμέρους τεχνικό ζήτημα, αλλά ως θεμέλιο
ισότητας, ανεξάρτητης διαβίωσης και συμμετοχής.
Ο Πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας συμμετείχε
ακόμη στο καθιερωμένο πρόγευμα εργασίας των Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
όπου ανταλλάχθηκαν εμπειρίες και καλές πρακτικές για την εφαρμογή πολιτικών
αναπηρίας. Στην παρέμβασή του υπογράμμισε ότι έννοιες όπως η συμπερίληψη, η
αυτονομία και η προσβασιμότητα δεν πρέπει να ερμηνεύονται αποσπασματικά ή
διαφορετικά από χώρα σε χώρα, αλλά να μεταφράζονται σε πραγματικά δικαιώματα
στην καθημερινή ζωή.
Παράλληλα, η Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδας στον ΟΗΕ
διοργάνωσε παράλληλη εκδήλωση με θέμα την ενδυνάμωση, την αυτονομία και την
ανεξαρτησία των ανάπηρων ανθρώπων, με στόχο πραγματικά συμπεριληπτικές
κοινωνίες. Στην εκδήλωση συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, η Μόνιμη Αντιπροσωπεία της
Λετονίας, το Γραφείο του Ύπατου Αρμοστή των Ηνωμένων Εθνών για τα Ανθρώπινα
Δικαιώματα, το European Disability Forum και το Ίδρυμα Νανόπουλου.
Στην εκδήλωση παρουσιάστηκε επίσης από τον Καθηγητή
Κωνσταντίνο Στεφανίδη το πρόγραμμα ACCESS4ALL, μια καινοτόμος ψηφιακή πλατφόρμα
του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, που ενσωματώνει την προσβασιμότητα από
τα πρώτα στάδια σχεδιασμού, ανάπτυξης και αξιολόγησης των ψηφιακών υπηρεσιών.
Στην τοποθέτησή του, ο κ. Κυμπουρόπουλος ανέδειξε ότι η
αναπηρία δεν μπορεί να περιορίζεται στην ιατρική κατάσταση του ατόμου, αλλά
πρέπει να γίνεται κατανοητή μέσα από τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνία
οργανώνεται, αποκλείει ή συμπεριλαμβάνει. Επισήμανε την ανάγκη οι πολιτικές για
την αναπηρία να μην είναι κατακερματισμένες, αλλά να συνδέονται με την
εκπαίδευση, την εργασία, την υγεία, τη στέγαση, την ψηφιακή πρόσβαση και την
πολιτική συμμετοχή. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στον ρόλο της Τεχνητής
Νοημοσύνης, στην οποία τόνισε ότι οι νέες τεχνολογίες μπορούν να αποτελέσουν
ισχυρό εργαλείο ενδυνάμωσης, μόνο όμως εφόσον σχεδιάζονται εξαρχής με τη
συμμετοχή των ανάπηρων ανθρώπων. Διαφορετικά, υπάρχει ο κίνδυνος να
δημιουργηθεί μια νέα, πιο εκλεπτυσμένη μορφή αποκλεισμού.
Στο περιθώριο της Διάσκεψης, η ελληνική αντιπροσωπεία
πραγματοποίησε σειρά διμερών επαφών με εκπροσώπους κρατών και εθνικών αρχών,
μεταξύ των οποίων το Περού, το Ισραήλ, η Ιταλία, η Ιρλανδία, η Κόστα Ρίκα και η
Κύπρος. Στις συναντήσεις αυτές συζητήθηκαν ζητήματα όπως η εκπαίδευση, η
αποϊδρυματοποίηση, ο προσωπικός βοηθός, η πρόσβαση στην εργασία, η στέγαση, η
ανεξάρτητη διαβίωση και η ανάγκη επαρκούς χρηματοδότησης για την εφαρμογή των
δικαιωμάτων στην πράξη.
Η ελληνική παρουσία στην #COSP19 ανέδειξε ότι η προσβασιμότητα δεν είναι ένα ειδικό ζήτημα που αφορά λίγους. Είναι προϋπόθεση δημοκρατίας, ποιότητας ζωής και ισότιμης συμμετοχής. Η εκπροσώπηση της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη επιβεβαίωσε την ανάγκη η χώρα μας να συνεχίσει να εργάζεται με συνέπεια για πολιτικές που δεν σχεδιάζονται απλώς για τους ανάπηρους ανθρώπους, αλλά μαζί με τους ίδιους.