Βασικά στοιχεία από την ομιλία του Κώστα Μιχαλόπουλου,
μέλους του Γενικού Συμβουλίου και τεχνικού Συμβούλου της Εθνικής Ομοσπονδία
Τυφλών στην εκδήλωση δικτύωσης της Ε.Σ.Α.μεΑ. με θέμα: «Ενσωμάτωση της
προσβασιμότητας στα προϊόντα και της υπηρεσίες: Εφαρμόζοντας την Οδηγία (EE)
2019/882»
Σημεία προς ανάπτυξη για την ενσωμάτωση της οδηγίας
Ε2019/882 στην καθημερινότητα και σε επιλεγμένους τομείς ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Έχοντας υπόψη την οδηγία Ε 2019/882 και εκπροσωπώντας τα
άτομα με οπτική αναπηρία, ως μέλος του Γενικού Συμβουλίου της Εθνικής
Ομοσπονδίας τυφλών, συμπεριλαμβάνοντας και τις προσωπικές μου παρατηρήσεις ως
άτομο με οπτική αναπηρία αλλά και με την ιδιότητα του Τεχνικού συμβούλου της
Εθνικής Ομοσπονδίας τυφλών σε θέματα τεχνολογίας, έχω να σας παραθέσω τα
ακόλουθα σε σχέση με τους τομείς που καθόρισε η ημερίδα της ΕΣΑΜΕΑ :
1. Σε σχέση με τα μηχανήματα αυτόματων πληρωμών καθώς και με
τα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων, δυστυχώς ή προσβασιμότητα είναι ανεπαρκής για
να μην πω πως δεν υπάρχει. Αναφέρω ενδεικτικά δυο παραδείγματα :
Η πληρωμή ενός λογαριασμού πχ. Κοινής ωφελείας σε ένα
μηχάνημα αυτόματης συναλλαγής οποιασδήποτε τράπεζας είναι αδύνατη χωρίς την
βοήθεια ενός υπαλλήλου ή κάποιου άλλου προσώπου που να βλέπει να χειρίζεται το
μηχάνημα αυτόματης συναλλαγής.Στην περίπτωση της ανανέωσης της κάρτας του
μετρό, τα αυτόματα μηχανήματα, ενώ σε κάποια σημεία διαθέτουν φωνητική
καθοδήγηση στο πιο κρίσιμο σημείο που πρέπει να διαλέξουμε δωρεάν ανανέωση
δυστυχώς δεν υπάρχει φωνητική καθοδήγηση και χρειαζόμαστε την βοήθεια ενός
βλέποντα.
1. Σε σχέση με τα ΑΤΜ των τραπεζών, δυο είναι τα
βασικά σημεία που πρέπει να εστιάσουμε.α) Δυστυχώς δεν υπάρχει σε όλες τις
τράπεζες ATM με φωνητική καθοδήγηση βασικά, παρά μόνο σε 900 ATM της Eurobank,
585 ATM της Πειραιώς, περίπου 200 ATM της Alpha και σε κανένα της Εθνικής. Από
ότι καταλαβαίνουμε το να μπορεί ένα άτομο με οπτική αναπηρία, ανάλογα με την
τράπεζα που έχει γίνεται μια περιπέτεια και αρκετές φορές χρειάζεται την
συνοδεία ενός προσώπου που να βλέπει και δυστυχώς σε αυτές τις περιπτώσεις τα
προσωπικά δεδομένα δεν προστατεύονται.β) Τα σημεία στα οποία βρίσκονται τα ATM,
πολλές φορές δεν είναι πλήρως προσβάσιμα.
2. Σελίδες και εφαρμογές Δημόσιου ενδιαφέροντος, όπως είναι
το GOV.Gr δεν είναι πλήρως προσβάσιμες για όλα τα πιστοποιητικά. Από τις 1583
υπηρεσίες του GOV μόνο 14 είναι πλήρως προσβάσιμες. Επίσης, και το Gov Wallet
δεν είναι προσβάσιμο στην εισαγωγή εγγράφων. Αρά έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας.
3. Το να μπορείς να κλείσεις ηλεκτρονικά εισιτήρια για το
τραίνο, τα ΚΤΕΛ και για αεροπορικές πτήσεις στην πλειονότητα τους είναι
αδύνατο. Εξαιρέσεις σε σελίδες ελάχιστών ΚΤΕΛ, απλά επιβεβαιώνουν αυτό που
συμβαίνει σήμερα. Αυτό συνεπάγεται ταλαιπωρία για ένα άτομο με οπτική αναπηρία
και κόστος μετακίνησης ώστε να εξασφαλίσει ένα εισιτήριο.
1. Το να κλείσεις ένα εισιτήριο για θέατρα, πολιτιστικές
εκδηλώσεις ηλεκτρονικά, όπως κάνουν πολλοί συμπολίτες μας, δυστυχώς για εμάς
είναι πολυτέλεια για δυο λόγους:Δεν είναι εύκολο να επιλέξεις θέσεις
αριθμημένες στον χώρο, γιατί εμφανίζει με διαφορετικά χρώματα τις ελεύθερες και
τις κλεισμένες, που φυσικά καθιστά δύσκολη έως αδύνατη την επιλογή.
2. Ανάλογα με την υπηρεσία που συνεργάζονται είναι πολλές
φορές αδύνατη η καταχώρηση των στοιχείων της κάρτας ώστε να γίνει η αγορά.
3. Τέλος, ενώ σε πολλές εκδηλώσεις υπάρχει μειωμένο
εισιτήριο, όταν προχωράμε σε ηλεκτρονική έκδοση δεν είναι διαθέσιμη αυτή η
επιλογή.
4. Προσβασιμότητα σε σελίδες εκδοτικών οίκων, όταν επιθυμείς
να αγοράσεις ένα βιβλίο ηλεκτρονικά είναι προβληματική.
5. Δεν θα μιλήσω για τις αγορές μέσω σελίδων από
σουπερμάρκετ, που στην πλειοψηφία τους δεν είναι εφικτή. Με αυτόν τον τρόπο ο
πελάτης, εμείς δηλαδή χάνουμε το προνόμιο να δούμε προσφορές, να συγκρίνουμε
τιμές και εν τέλει να καταλήξουμε από που θα παραγγείλουμε τι.
Θα μπορούσα να αναφέρω για ώρα τα προβλήματα που υπάρχουν σήμερα και σε πολλούς άλλους τομείς της καθημερινότητας μας σε σχέση με τις προσφερόμενες υπηρεσίες από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και να σας κουράσω. Η κοινοτική οδηγία είναι στα σωστά πλαίσια, αλλά θα πρέπει να θεσπιστεί ένα ευρωπαϊκό πρότυπο που να υποχρεώνει όλους τους κατασκευαστές ιστοτόπων και εφαρμογών να το ακολουθούν πιστά, ώστε να μπορούμε να έχουμε απρόσκοπτη πληροφόρηση σε οποιαδήποτε παρεχόμενη υπηρεσία. Επίσης, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, πως μπορεί ένας ιστότοπος η μια εφαρμογή να είναι πλήρως προσβάσιμη, αλλά να μην είναι χρηστική. Αυτό σημαίνει πως για να πάρεις μια πληροφορία θα πρέπει να «σκάψεις». Και επειδή οι ιστότοποι και οι εφαρμογές απευθύνονται σε μέσους χρήστες και όχι μόνο σε Expert το πόσο χρηστική είναι μια εφαρμογή ή ένας ιστότοπος Θα πρέπει να είναι ένα επιπλέον προαπαιτούμενο εκτός από την προσβασιμότητα.