Υπόμνημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών προς τον Πρωθυπουργό της Χώρας κο Κυριάκο Μητσοτάκη ενόψει της 3ης του Δεκέμβρη, Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία – Μέρος 4ο
Θέματα Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών:
1) Διευθέτηση ως προς τη λειτουργία του συστήματος αναγγελίας στάσεων εντός των οχημάτων. Έχουμε γίνει δέκτες παραπόνων από συναδέλφους ότι σε πολλά μέσα των οδικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δε λειτουργεί το σύστημα αναγγελίας των στάσεων ή σε άλλες περιπτώσεις είναι υπερβολικά χαμηλή η ένταση της εκφώνησης, ενώ η συμπεριφορά των οδηγών σε πολλές περιπτώσεις είναι απρεπής απέναντι στους συναδέλφους. Κάποιες φορές δε, ούτε καν η οθόνη είναι σε λειτουργία, προκειμένου να τη διαβάσει ο διπλανός από τον τυφλό ή με μειωμένη όραση επιβάτη, ώστε να τον ενημερώσει σε ποια στάση κατευθύνονται, με αποτέλεσμα πολλές φορές οι συνάδελφοι μας να αποβιβάζονται σε λανθασμένη στάση. Επιπροσθέτως, επιβάλλεται η εταιρεία που έχει την αρμοδιότητα συντήρησης του συστήματος αναγγελίας στάσεων να προβεί άμεσα σε ενημέρωσή του, προκείμενου να συμπεριλάβει αλλαγές σε γραμμές που έχουν παρατηρηθεί το τελευταίο διάστημα λόγω της λειτουργίας νέων σταθμών μετρό και σε κάθε περίπτωση να ενημερώνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, έτσι ώστε να μην υφίστανται άσκοπη ταλαιπωρία οι τυφλοί και τα άτομα με μειωμένη όραση. Επίσης, επιβάλλεται να συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα τηλεματικής τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ τα οποία έχουν ενταχθεί τα τελευταία πέντε περίπου χρόνια και εκτελούν διαδρομές στις γραμμές του ΟΑΣΑ. Περαιτέρω, είναι επιτακτική ανάγκη το σύστημα αναγγελίας στάσεων εντός των οχημάτων να επεκταθεί σε όλες τις αστικές συγκοινωνίες ανά την επικράτεια.
Επιπλέον, όσον αφορά στην ηλεκτρονική αναγγελία των διερχόμενων οχημάτων μη σταθερής τροχιάς από τις υπαίθριες στάσεις κρίνεται απαραίτητη εκτός της αναγραφής και η βελτίωση της φωνητικής αναγγελίας (ένταση) προκειμένου να καταστεί αποτελεσματική η ενημέρωση των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση για το χρόνο άφιξης των οχημάτων, κυρίως στις μεγάλες λεωφόρους που παρατηρείται υπερβολικός θόρυβος. Επίσης, απαραίτητη κρίνεται και η φωνητική αναγγελία τυχόν έκτακτων ανακοινώσεων που αναγράφονται στην οθόνη. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να τοποθετηθούν πλατφόρμες σε όλες τις στάσεις, καθώς διευκολύνουν τον εντοπισμό τους και την επιβίβαση και αποβίβαση.
2) Όσον αφορά στα μέσα σταθερής τροχιάς, μερικές φορές παρατηρείται το φαινόμενο η φωνητική αναγγελία στάσεων να πραγματοποιείται σε πολύ χαμηλή ένταση, γεγονός που την καθιστά αναποτελεσματική, αφού οι επιβάτες δεν είναι σε θέση να ακούσουν τις παρεχόμενες πληροφορίες. Σημειώνουμε ότι ιδιαίτερα για τους τυφλούς και με μειωμένη όραση επιβάτες, η υπηρεσία φωνητικής αναγγελίας στάσεων είναι άκρως απαραίτητη, καθότι δεν είναι σε θέση λόγω της αναπηρίας τους να αναγνώσουν τον σχετικό πίνακα αναγραφής των στάσεων και για τον λόγο αυτό περιέρχονται, εξαιτίας της αναποτελεσματικότητας της ως άνω υπηρεσίας, σε πλήρη αδυναμία να γνωρίζουν σε ποιο σταθμό κατευθύνονται. Ωστόσο, η αναγγελία δεν αφορά μόνο τους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση αλλά και κάθε επιβάτη ημεδαπό ή αλλοδαπό που χρησιμοποιεί εκτάκτως την συγκεκριμένη διαδρομή και ενημερώνεται για τις επερχόμενες στάσεις, ιδίως στον ΗΣΑΠ και στους συρμούς του Metro παλιού τύπου.
Επίσης, στους σταθμούς του ΗΣΑΠ κατά την αποβίβαση και επιβίβαση ο μηχανοδηγός δεν έχει οπτική επαφή κατά μήκος του συρμού και πολλές φορές κλείνουν οι θύρες προτού ολοκληρωθεί η αποβίβαση ή επιβίβαση, με αποτέλεσμα να έχουν συμβεί ατυχήματα.
Ακόμη, θα θέλαμε να αναφέρουμε ότι σε ώρες αιχμής κάποιοι συρμοί της Γραμμής 1 διέρχονται έχοντας πέντε βαγόνια και όχι έξι, πράγμα το οποίο πολλές φορές καθιστά αδύνατη την επιβίβαση των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση λόγω τόσο του συνωστισμού όσο και του γεγονότος ότι η κάλυψη του εύρους της αποβάθρας είναι απαραίτητη για τον προσανατολισμό και την αντίληψη του χώρου για ένα άτομο τυφλό ή με μειωμένη όραση ώστε να κινηθεί με ασφάλεια σε αυτή, όπως συμβαίνει ορθά στις γραμμές 2 και 3.
Επίσης παρατηρείται μεγάλο πρόβλημα με τους ανελκυστήρες οι οποίοι δεν λειτουργούν καθώς και σε πολλούς σταθμούς είναι εκτός λειτουργίας και οι κυλιόμενες κλίμακες.
Επιπλέον, πρόταση των φορέων μας είναι η διεξαγωγή σεμιναρίων, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Κινητικότητας Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης του Π.Σ.Τ., σε τεχνικές συνοδείας των security των σταθμών για την καλύτερη εξυπηρέτηση των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση.
3) Όσον αφορά στην εφαρμογή “OASA Telematics”, αυτή παρόλης της αναβάθμισης, χρήζει άμεσης βελτίωσης, δεδομένου ότι πολύ συχνά δεν ανταποκρίνεται στο ρόλο της ή αναφέρει εντελώς λανθασμένα τον χρόνο άφιξης του οχήματος. Η εφαρμογή αυτή είναι πολύ σημαντική για τον προγραμματισμό του χρόνου που πρέπει να διαθέσει ο επιβάτης προκειμένου να μεταβεί στον προορισμό του και ειδικά για τους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση που είναι χρήστες κινητών τηλεφώνων και της συγκεκριμένης εφαρμογής, εάν χάσουν ένα όχημα λόγω δυσλειτουργίας της εφαρμογής είναι αναγκασμένοι να περιμένουν για αρκετή ώρα εν αναμονή του επόμενου.
4) Δεδομένης της κυκλοφορίας νέων ηλεκτρικών και αθόρυβων λεωφορείων, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε το σοβαρό κίνδυνο που υπάρχει λόγω της έλλειψης ηχητικής ειδοποίησης. Η ηχητική ειδοποίηση στα νέα οχήματα είναι απαραίτητη έτσι ώστε οι τυφλοί και τα άτομα με μειωμένη όραση να κυκλοφορούν και να διασχίζουν τους δρόμους με ασφάλεια και να ειδοποιούνται έγκαιρα για την άφιξη του λεωφορείου στη στάση. Για το λόγο αυτό είναι επιβεβλημένη η ύπαρξη ήχου στα νέα λεωφορεία, καθώς στο σύντομο χρονικό διάστημα λειτουργίας τους, έχουμε γίνει αποδέκτες αναφορών από μέλη μας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ότι η δυσκολία αντίληψης των λεωφορείων είναι υπαρκτή και όχι μόνο δυσχεραίνει την άνετη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς από τους τυφλούς και με μειωμένη όραση επιβάτες, αλλά ακόμα θέτει σε κίνδυνο την ίδια τους τη ζωή καθώς κινδυνεύουν να τραυματιστούν από διερχόμενο ηλεκτρικό όχημα εξαιτίας του ότι είναι αθόρυβο. Κρίνεται επιβεβλημένο να χρησιμοποιηθεί η εμπειρία χωρών του εξωτερικού για τη δημιουργία διακριτικού θορύβου κατά τη μετακίνησή τους, προκειμένου να αποφευχθεί κάποιο ατύχημα.
5) Η επιδότηση των καρτών του ΟΑΣΑ για τα άτομα με αναπηρία να είναι ετήσια και η ενεργοποίηση και επιδότησή της να πραγματοποιείται μέσω της εφαρμογής Athena card, η οποία θα πρέπει να είναι πλήρως προσβάσιμη για τους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση.
6) Δημιουργία γραφείου υποδοχής επιβατών με αναπηρία για τη διευκόλυνση έκδοσης εισιτηρίων, επιβίβασης και αποβίβασης από τα υπεραστικά λεωφορεία, τα τρένα και τα πλοία, καθώς και στα αεροδρόμια όπου δεν υπάρχει τέτοια υπηρεσία.
7) Έγκαιρη υπογραφή σύμβασης επιδότησης των ΚΤΕΛ κάθε έτος με ταυτόχρονη υποχρέωση παροχής υπηρεσιών από τα ΚΤΕΛ, που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των ατόμων με αναπηρία καθιστώντας τα απολύτως προσβάσιμα (φωνητική αναγγελία στάσεων κλπ). Είναι ανάγκη, όπως έχουν δεσμευτεί ήδη οι ιδιοκτήτες ΚΤΕΛ από το 2008, να μετασκευάσουν τα οχήματά τους ώστε να δέχονται αμαξίδια για κινητικά αναπήρους και να αναπροσαρμόσουν στους σταθμούς έκδοσης εισιτηρίων και επιβίβασης του κοινού τις υπηρεσίες τους, ώστε να υπάρχει διευκόλυνση στους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση, τόσο κατά την έκδοση εισιτηρίων, όσο και κατά την επιβίβαση και αποβίβασή τους στους σταθμούς αφετηρίας και τερματισμού των δρομολογίων. Επιπλέον, κρίνεται αναγκαίο, οι τυφλοί και τα άτομα με μειωμένη όραση να έχουν το δικαίωμα να προβαίνουν τηλεφωνικά σε κράτηση θέσεων για εκείνους και τους συνοδούς τους.
Υπογραφή ανάλογης σύμβασης και με τις αεροπορικές εταιρίες για τη χορήγηση μειωμένου εισιτηρίου στους τυφλούς και στα άτομα με μειωμένη όραση και στους συνοδούς τους (50% έκπτωση) για τις πτήσεις του εσωτερικού, όπως ίσχυε στην κρατική Ολυμπιακή ή πλήρης απαλλαγή από τους φόρους αεροδρομίου σε τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση με ποσοστό 80% και άνω.
8) Οριστική διευθέτηση της δωρεάν διέλευσης των αναπηρικών αυτοκίνητων. Εφαρμογή του ν. 4782/2021, αναφορικά με τον καθορισμό των διαδικασιών εφαρμογής της ενιαίας κάρτας για την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων των ατόμων με αναπηρία από τους σταθμούς διοδίων όλων των αυτοκινητόδρομων της χώρας, συμπεριλαμβανομένης και της Αττικής Οδού. Παρά το γεγονός ότι με την ψήφιση του άρθρου 17 του ν.4903/2022, εξειδικεύτηκε η εν λόγω ρύθμιση, ώστε το όχημα να έχει απαλλαγή ακόμη και αν ο δικαιούχος δεν επιβαίνει σε αυτό, σε περίπτωση που η μετακίνηση γίνεται προς εξυπηρέτηση αυτού, δεν έχει ολοκληρωθεί έως σήμερα η διαδικασία έκδοσης σχετικής κάρτας.
9) Πρόβλεψη για την προσβασιμότητα στα νεοαναγειρόμενα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια και σταδιακή μετατροπή των παλαιών, ώστε να γίνουν προσβάσιμα μέσα σε μια τριετία, καθώς και άμεση διαμόρφωση σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές όλων των εξωτερικών χώρων των αστικών κέντρων (πεζόδρομοι, πεζοδρόμια, πλατείες, πάρκα κ.λπ.) με τους κατάλληλους οδηγούς όδευσης τυφλών απαλλαγμένοι από κάθε λογής εμπόδια. Ηχητικές διατάξεις σε όλους τους φωτεινούς σηματοδότες στις διαβάσεις πεζών.
10) Ετήσια επιχορήγηση του Κέντρου Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδος.
Θέματα Υπουργείου Δικαιοσύνης: Για τα δικαιοπρακτικά δικαιώματα και την πρόσβαση στη δικαιοσύνη:
1) Το μεγαλύτερο πρόβλημα που ταλανίζει τους τυφλούς και άπτεται της θεματολογίας που μας απασχολεί είναι η περιορισμένη δικαιοπρακτική ικανότητα (απαιτείται παρουσία μαρτύρων για την υπογραφή των τυφλών ατόμων για τις συναλλαγές τους, ενώπιον συμβολαιογράφων κ.λπ.), γεγονός που δυσκολεύει αφάνταστα την καθημερινότητά μας και παραβιάζει το απόρρητο των προσωπικών μας δεδομένων. Θεωρούμε απαράδεκτο στον 21ο αιώνα οι τυφλοί να λογίζονται από τον Αστικό Κώδικα και τους νόμους ως οιονεί άτομα περιορισμένης δικαιοπρακτικής ικανότητας, να υποχρεώνονται να αποποιηθούν του δικαιώματος της τήρησης προσωπικών δεδομένων με την υποχρεωτική παρουσία μαρτύρων ακόμα και για απλές συναλλαγές, όπως παραδείγματος χάρη η ανάληψη του μισθού τους από την τράπεζα, και να μην είναι ελεύθεροι να υπογράφουν υπ’ ευθύνη τους από τις μικρότερες μέχρι τις μεγαλύτερες συμβάσεις που απαιτεί η καθημερινότητα, όπως οι λοιποί πολίτες. Άλλωστε σταδιακά καθιερώνεται σε κάποιους τομείς και η ηλεκτρονική υπογραφή.
Το τελευταίο διάστημα το πρόβλημα για τους τυφλούς επιτάθηκε, δεδομένου ότι οι τράπεζες σε πάρα πολλές περιπτώσεις αρνούνται πεισματικά μέχρι και σήμερα να εκδώσουν επ’ ονόματί τους, τόσο χρεωστικές, όσο και πιστωτικές κάρτες, δυσχεραίνοντας τα μάλα την καθημερινότητά τους στις οικονομικές τους δοσοληψίες.
2) Η πραγματικά μεγάλη δυσκολία επαγγελματικής αποκατάστασης για τους τυφλούς, που ούτως ή άλλως ανέκαθεν υπήρξε πρόβλημα στη χώρα μας, εντάθηκε τα τελευταία χρόνια με την οικονομική κρίση, με αποτέλεσμα οι Έλληνες τυφλοί να αντιμετωπίζουν τον άμεσο κίνδυνο της πλήρους επαγγελματικής περιθωριοποίησης. Η αδυναμία πρόσληψης τυφλών, τόσο στον ιδιωτικό, όσο και στο δημόσιο τομέα με την κατάργηση οργανικών θέσεων τηλεφωνητών και την κατάργηση στην ουσία του, του Ν.2643/98 για κατ’ έτος δημοσίευση Ειδικής Προκήρυξης για τυφλούς τηλεφωνητές, θέτει επί τάπητος το δίλλημα της οριστικής ανεργίας για τους τυφλούς ή της δημιουργίας νέων ευκαιριών μέσω της αξιοποίησης της τεχνολογίας και των σύγχρονων δεδομένων. Για το λόγο αυτό, σας υποβάλλουμε μια καινοτόμα πρόταση με σκοπό τη διεύρυνση της επαγγελματικής αποκατάστασης των τυφλών. Συγκεκριμένα, μετά από επικοινωνία και με το Σύλλογο Δικαστικών Υπαλλήλων Αθηνών, προτείνουμε τη νομοθετική ρύθμιση για την πρόσληψη τυφλών ή με σοβαρά μειωμένη όραση ατόμων, βεβαίως με τα ανάλογα προσόντα, για την απομαγνητοφώνηση των πρακτικών των Ελληνικών Δικαστηρίων. Εξάλλου, το επάγγελμα αυτό το ασκούν ήδη τυφλοί σε άλλες χώρες με απόλυτη επιτυχία, γεγονός που δημιουργεί τη βεβαιότητα ότι ασφαλώς μπορεί να συμβεί και στη Χώρα μας. Επιπροσθέτως, σημειώνουμε ότι το εν λόγω επάγγελμα έχει εφαρμοστεί ήδη στη χώρα μας σε ιδιωτικό νοσηλευτικό ίδρυμα στον τομέα των διαγνωστικών και απεικονιστικών εξετάσεων με μεγάλη επιτυχία. Για την ως άνω νεοπροτεινόμενη ειδικότητα του γραμματέα απομαγνητοφώνησης πρακτικών αστικών, ποινικών και διοικητικών δικαστηρίων, σχετική αναλογιστική μελέτη της Ομοσπονδίας Δικαστικών Υπαλλήλων Ελλάδας, την οποία στηρίζουμε απόλυτα, επισημαίνει ότι η πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, εκτός του ότι μπορεί να ανοίξει νέους επαγγελματικούς ορίζοντες για τους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση, κοστίζει καταφανώς λιγότερο στο ελληνικό δημόσιο απ’ ότι η ανάθεση σε ιδιωτικές εταιρείες του έργου αυτού και προστατεύει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα πολιτών τα οποία εμπεριέχονται στα δικόγραφα και τα οποία αυτή τη στιγμή, με τις σχετικές αναθέσεις, περιέρχονται σε γνώση τρίτων, ιδιωτών ως μη όφειλαν.
3) Ζητάμε την ποινικοποίηση της συλλογικής επαιτείας ως ιδιώνυμου αδικήματος, το οποίο να επισύρει βαρύτερη ποινή από την ποινή που προβλέπεται σήμερα από τον Ποινικό Κώδικα για το αδίκημα της επαιτείας. Το φαινόμενο πλήττει κατάφορα την αξιοπρέπειά μας και, εκμεταλλευόμενο τον οίκτο, την άγνοια και τη φιλοτιμία των απλών πολιτών, προσπορίζει στους επιτηδείους τεράστια οικονομικά οφέλη. Με τη διάταξη θεωρούμε ότι πρέπει να απαγορευτούν και οι τηλεμαραθώνιοι, καθώς και οι πάσης φύσεως έρανοι μέσω διαδικτύου υπέρ των ατόμων με αναπηρία.
4) Ζητάμε να καταστούν προσβάσιμα στους τυφλούς και στα άτομα με μειωμένη όραση (οδηγοί όδευσης, φωνητική αναγγελία στους ανελκυστήρες, ενδείξεις Braille, προειδοποιητική ανάγλυφη λωρίδα στο δάπεδο για την ύπαρξη σκάλας, πινακίδες σε μεγαλογράμματη γραφή, επαρκής φωτισμός στους εσωτερικούς χώρους, χρωματική αντίθεση στις πόρτες, θέση στάθμευσης ΑμεΑ, κλπ) τα δικαστικά κτίρια της χώρας και οι φυλακές και να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα από τους δικαστικούς υπαλλήλους οι τυφλοί δικηγόροι και οι δικηγόροι με μειωμένη όραση, καθώς και όσοι προσέρχονται αυτοπροσώπως για διεκπεραίωση δικής τους υπόθεσης. Επιπλέον, επιβάλλεται να καταστούν προσβάσιμες όλες οι ιστοσελίδες και πλατφόρμες των δικαστηρίων 1ου, 2ου και 3ου βαθμού δικαιοδοσίας σε ολόκληρη τη χώρα, η Πύλη Ψηφιακών Υπηρεσιών Δικαστηρίων και Εισαγγελιών (www.solon.gov.gr), η ιστοσελίδα του Εθνικού Τυπογραφείου, καθώς και η ιστοσελίδα του Υπουργείου του οποίου προΐσταστε.
Θέματα Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης:
1) Η ψηφιακή επικοινωνία του πολίτη με τις δημόσιες υπηρεσίες έχει αναπτυχθεί
ραγδαία καταφανώς τα τελευταία χρόνια με πολλές νέες πλατφόρμες. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήθηκε και η πλατφόρμα www.gov.gr η οποία είναι απολύτως απαραίτητη ωστόσο διαπιστώνουμε ότι δεν είναι εύκολα προσβάσιμη σε τυφλούς και σε άτομα με μειωμένη όραση και χρήζει άμεσα βελτίωσης ως προς την προσβασιμότητά της. Συγκεκριμένα από τις 1483 παρεχόμενες υπηρεσίες της σελίδας gov.gr μόνο οι 14 είναι προσβάσιμες για τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση και επομένως απαιτείται μέριμνα εκ μέρους του υπουργείου ώστε να καταστούν προσβάσιμες και οι λοιπές δεδομένου ότι τεχνικώς αυτό είναι δυνατό και η διευκόλυνση του πολίτη είναι μεγάλη.
2) Είναι αδήριτη ανάγκη άμεσης προσαρμογής των ιστοτόπων του δημόσιου
και ευρύτερου δημόσιου τομέα ώστε να καταστούν απολύτως προσβάσιμοι σε τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση. Είναι απαράδεκτο π.χ. το taxisnet που περιέχει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα να μην είναι απόλυτα προσβάσιμο σε τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση και να είναι αναγκασμένοι οι τελευταίοι, παρά τη θέλησή τους, να χρησιμοποιούν προς τούτο τρίτο άτομο προκειμένου να πλοηγηθούν σε αυτό. Επίσης, δύσκολα προσβάσιμη είναι η ιστοσελίδα της Βουλής, hellenicparliament.gr και αυτή της ΗΔΙΚΑ, idika.gr κ.ο.κ.
3) Προσφάτως δημιουργήθηκε στην Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών υπηρεσία
εξυπηρέτησης, υποστήριξης και εκπαίδευσης από απόσταση σε θέματα υπολογιστών και συσκευών αφής (tablet/κινητών) σε τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση, δεδομένου ότι η εκπαίδευση στην ηλεκτρονική προσβασιμότητα στα προαναφερθέντα άτομα μπορεί να γίνει μόνο από εκπαιδευτή ειδικά καταρτισμένο στην εκπαίδευση χρήσης Η/Υ αποκλειστικά μέσω πληκτρολογίου. Προκειμένου η ως άνω πολύτιμη υπηρεσία να καταστεί βιώσιμη και να εξυπηρετεί όσο το δυνατόν περισσότερους συναδέλφους η Ε.Ο.Τ. αιτείται μηνιαίας επιχορήγησης, το ύψος της οποίας θα καθορίσετε εντός του πλαισίου των δυνατοτήτων σας.
4) Κρίνεται επιβεβλημένη η επιχορήγηση των φορέων μας προκειμένου να υλοποιηθεί εξειδικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης νέων εκπαιδευτών στην χρήση Η/Υ, tablet και κινητών ώστε να μπορούν να εκπαιδεύουν τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση, το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί στην έδρα των γραφείων μας καθώς υπάρχει ο κατάλληλος εξοπλισμός.
5) Προτείνουμε τη δημιουργία στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ιστοσελίδας στην οποία θα προβάλλονται-διαφημίζονται ιδιωτικές ιστοσελίδες οι οποίες πληρούν απολύτως τις προϋποθέσεις προσβασιμότητας WCAG σε επίπεδο τουλάχιστον ΑΑ.
6) Σας καλούμε να εξετάσετε τη δυνατότητα συνεργασίας με την Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών ως τεχνικού συμβούλου για την καλύτερη δυνατή διαμόρφωση των ιστοσελίδων του δημοσίου τομέα όχι μόνο ως προς το τεχνικό κομμάτι της προσβασιμότητας αλλά κυρίως ως προς το τμήμα της χρηστικότητας δηλαδή της πλοηγησιμότητας του μέσου τυφλού ή με μειωμένη όραση χρήστη σε αυτές προκειμένου να απολάβει των προσφερόμενων υπηρεσιών χωρίς επιπρόσθετη βοήθεια βλέποντος ατόμου.
7) Είναι αναγκαίο να εφαρμοστεί η Οδηγία (ΕΕ) 2019/882 «Σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών», καθώς και το Π.Δ.Τ.Ε. 2577/2006-ΦΕΚ 59/Α/20.3.2006 «Πλαίσιο αρχών λειτουργίας και κριτηρίων αξιολόγησης της οργάνωσης και των Συστημάτων Εσωτερικού Ελέγχου των πιστωτικών και χρηματοδοτικών ιδρυμάτων και σχετικές αρμοδιότητες των διοικητικών τους οργάνων» για όλες τις υπηρεσίες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, προς τη διευκόλυνση τυφλών και ατόμων με μειωμένη όραση.
8) Θεωρούμε απαράδεκτη την ανάρμοστη συμπεριφορά των «Ελληνικών Ταχυδρομείων» απέναντι στους τυφλούς και στα άτομα με μειωμένη όραση της χώρας και την παραβίαση εκ μέρους τους σειράς εγκυκλίων με παγκόσμια εμβέλεια.
Παρατηρούμε με αγανάκτηση τα τελευταία χρόνια ότι τα «Ελληνικά Ταχυδρομεία» παραβιάζουν κατάφωρα τη νομοθεσία σχετικά με τη δωρεάν αποστολή επιστολών και βιβλίων στη γραφή Braille ως έχουν υποχρέωση σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 41252 ΕΞ 2021 – ΦΕΚ 5479/Β/25-11-2021, την οποία και σας επισυνάπτουμε. Ο φορείς μας έχουν αποστείλει βιβλία ξένων γλωσσών στη γραφή Braille καθώς και προσκλήσεις στην ίδια γραφή για Γενικές Συνελεύσεις κ.λ.π. τα οποία είτε έχουν απωλεσθεί, είτε έχουν παραδοθεί με καθυστέρηση ενός ή δύο μηνών!
Επίσης, θεωρούμε εντελώς απαράδεκτο να παρακρατά από τους τυφλούς συναδέλφους συνταξιούχους του Ο.Γ.Α. και τους δικαιούχους αναπηρικών επιδομάτων του Ο.Π.Ε.Κ.Α. 7,00 ευρώ κάθε φορά που ο αρμόδιος υπάλληλος τους παραδίδει τη μηνιαία σύνταξη και τα αναπηρικά επιδόματα. Είναι μια τακτική που καθιερώθηκε τα τελευταία χρόνια και θεωρούμε ότι είναι εκβιαστική δεδομένου ότι άνθρωποι που κατοικούν σε απομονωμένα χωριά δεν έχουν άλλο τρόπο να εισπράξουν τη σύνταξη τους και δεν είναι πρέπον να πληρώνουν με τον τρόπο αυτό μέρος του μισθού του ταχυδρομικού υπαλλήλου.
Και οι δύο προαναφερθείσες περιπτώσεις, αφενός μεν η παρακράτηση 7,00 ευρώ για την καταβολή συντάξεων σε τυφλούς δικαιούχους του Ο.Γ.Α. και τους δικαιούχους αναπηρικών επιδομάτων του Ο.Π.Ε.Κ.Α. και αφετέρου η συχνή απώλεια ή σχεδόν μονίμως υπερβολική καθυστέρηση κατά την παράδοση εντύπων σε γραφή Braille επιβάλλεται να σταματήσουν πάραυτα έτσι ώστε τα ΕΛ.ΤΑ. να συνεχίσουν να παρέχουν ομαλά και απαρέγκλιτα το έργο της εξυπηρέτησης των πολιτών μέσα στα πλαίσια και του κοινωνικού τους ρόλου. όπως η δωρεάν διανομή πάσης φύσεως εντύπων και βιβλίων Braille, η οποία τα τελευταία χρόνια εφαρμόζεται κατά περίπτωση και στις μισές περιπτώσεις τα έντυπα αγνοούνται.
Θέματα Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης:
1) Θεωρούμε πολύ άδικο οι Έλληνες τυφλοί να πληρώνουν φόρο υπέρ της ΕΡΤ τη στιγμή που το προσφερόμενο προϊόν από την τελευταία δεν είναι προσβάσιμο σε αυτούς, δηλαδή δεν υπάρχει ακουστική περιγραφή στις σειρές και στις ταινίες που προβάλλει ούτε φωνητική ανάγνωση υποτίτλων ούτε καν στα δελτία ειδήσεων. Οι ίδιες προϋποθέσεις πρέπει να ισχύσουν και για τα ιδιωτικά κανάλια προκειμένου να διαθέτουν μόνιμη άδεια λειτουργίας. Επιβάλλεται να τεθεί χρονικό όριο για υλοποίηση το συντομότερο δυνατό του συνόλου του προγράμματος της ΕΡΤ καθώς και ποσοστού του προγράμματος των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών.
2) Κρίνουμε αναγκαίο ότι το ΕΣΡ επιβάλλεται να τιμωρεί παραδειγματικά με αυστηρά πρόστιμα κανάλια ή ραδιοφωνικούς σταθμούς, τα οποία κατά τη διάρκεια εκπομπής λόγου, διαφήμισης ή άλλης προβολής προσβάλουν την προσωπικότητα τυφλού ή άλλου ατόμου με αναπηρία.
Θέματα Υπουργείου Ανάπτυξης:
1) Επιβάλλεται σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία η ενσωμάτωση
ελληνικής φωνής σε ομιλούντα τεχνικά ιατρικά βοηθήματα που θα εξυπηρετήσουν άτομα τυφλά και με μειωμένη όραση καθώς και άτομα τρίτης ηλικίας, όπως πιεσόμετρα, θερμόμετρα σώματος και χώρου, μετρητές σακχάρου, οξύμετρα, ζυγαριές σώματος (για άτομα παχύσαρκα που επιβάλλεται να απωλέσουν βάρος) κ.λπ., τα οποία θα χορηγεί ο ΕΟΠΥΥ δωρεάν κατόπιν ιατρικής συνταγογράφησης, καθώς επίσης και ενσωμάτωση ελληνικής φωνής σε ασύρματα τηλέφωνα για την αναγγελία αριθμού του καλούντος ή καλούμενου αριθμού, καθώς και την εν γένει χρήση τους. Επίσης, υποχρέωση των κατασκευαστών κινητών τηλεφώνων να διαθέτουν στην αγορά ένα μίνιμουμ ποσοστό συσκευών, οι οποίες να διαθέτουν μεγάλα πλήκτρα και φωνή στην ελληνική για περιορισμένες χρήσεις π.χ. κλήση, αναγνώριση κλήσης καλούντος, πρόσθεση νέου προσώπου στις επαφές κ.λπ. για τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση καθώς και για άτομα τρίτης ηλικίας που αδυνατούν να χρησιμοποιήσουν smartphones με οθόνη αφής.
2) Υποχρέωση των κατασκευαστών οικιακών συσκευών για παραγωγή ποσοστού
αυτών, ιδίως ηλεκτρικών κουζινών, πλυντηρίων ρούχων και πιάτων, κλιματιστικών, αφυγραντήρων κ.λπ. με συμβατικό πληκτρολόγιο ή δυνατότητα προσαρμογής της συσκευής αφής με την επιπρόσθετη τοποθέτηση πληκτρολογίου ούτως ώστε να είναι προσβάσιμη σε άτομα με μειωμένη όραση καθώς και άτομα τρίτης ηλικίας.
3) Οι αυτόματες ταμειακές μηχανές (ΑΤΜ) και τα φορητά τερματικά POS να
διαθέτουν λογισμικό ανάγνωσης οθόνης και υποδοχή για ακουστικά καθώς και κατάλληλο πληκτρολόγιο για χρήση από άτομα με μειωμένη όραση καθώς και άτομα τρίτης ηλικίας. Επιπλέον, να υπάρχει ένδειξη σε γραφή Braille στις πιστωτικές και τις χρεωστικές κάρτες. (π.χ. αναγραφή «π» στις πιστωτικές και «χ» στις χρεωστικές κάρτες).
4) Στα προϊόντα με ημερομηνία λήξης να αναγράφεται με γραφή Braille και
μεγαλογράμματη γραφή στη συσκευασία η αντίστοιχη ημερομηνία και το σημείο με τον κώδικα QR να είναι ανάγλυφο ώστε να μπορεί ο τυφλός χρήστης με το κινητό του να διαβάζει τα συστατικά του προϊόντος και άλλες πληροφορίες. Ειδικά στα φάρμακα, όταν η συσκευασία δεν περιέχει αρκετό χώρο για την αναγραφή ημερομηνίας λήξης, γεγονός πολύ σημαντικό για το λήπτη του φαρμάκου, αυτή να προστίθεται στο εσωτερικό της συσκευασίας σε ξεχωριστό χαρτί.
5) Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι παντελώς αθόρυβα και ως εκ τούτου υπερβολικά επικίνδυνα για τη σωματική ακεραιότητα των τυφλών πεζών. Επιβάλλεται η τοποθέτηση εξωτερικά ειδικού βομβητή που θα παράγει ικανό θόρυβο ώστε αυτά να γίνονται αντιληπτά.
6) Όλες οι πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς και πώλησης εισιτηρίων
για πάσης φύσεως παραστάσεις κ.λπ. να κατασκευάζονται με απολύτως προσβάσιμο τρόπο για άτομα με μειωμένη όραση, προκειμένου να έχουν άδεια λειτουργίας.
7) Οι εξουσιοδοτημένοι αντιπρόσωποι να υποχρεούνται να διαθέτουν τα
εγχειρίδια χρήσης των προϊόντων στα ελληνικά και σε προσβάσιμη μορφή για τυφλούς, Braille ή κείμενο αναγνώσιμο από λογισμικό ανάγνωσης οθόνης για τυφλούς.
8) Ο αντιπρόσωπος προϊόντων που προορίζονται αποκλειστικά για χρήση από
τυφλούς να υποχρεούται με την πώληση για τη διεξοδική εφάπαξ επίδειξη του τρόπου λειτουργίας του προϊόντος, τη διάθεση εγχειριδίου στα ελληνικά σε προσβάσιμη μορφή για τυφλούς, Braille ή κείμενο αναγνώσιμο από λογισμικό ανάγνωσης οθόνης για τυφλούς και την ανάληψη της υποχρέωσης service του μηχανήματος στην Ελλάδα από κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό.
9) Οι οργανισμοί κοινής ωφέλειας να διαθέτουν υποχρεωτικά τηλεφωνικό αριθμό
για τη δήλωση βλαβών από τους καταναλωτές, δεδομένου ότι τα άτομα με μειωμένη όραση και καθώς και άτομα τρίτης ηλικίας δεν είναι πάντα σε θέση να δηλώνουν ηλεκτρονικά τις τυχόν βλάβες στο δίκτυο ενέργειας, ύδρευσης, τηλεφωνίας κλπ. Οι δε βλάβες των καταναλωτών αυτών να επισκευάζονται κατά άμεση προτεραιότητα.
10) Η τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών με ηχητική σήμανση να είναι
πιστοποιημένη από τον ΕΛΟΤ και να είναι η ίδια που τοποθετείται σε όλες τις πόλεις της Επικράτειας. Η τοποθέτησή τους να είναι υποχρεωτική εντός έτους από σήμερα σε όλες τις κεντρικές διαβάσεις των πόλεων και εντός πενταετίας σε όλες τις υπάρχουσες διαβάσεις.
11) Όταν το προϊόν διαθέτει φωτεινή ένδειξη για την ομαλή λειτουργία ή αλλαγή
χρώματος για κάποια από τις λειτουργίες του να συνοδεύεται από ανάγλυφη εξερχόμενη ακίδα αφής για τους τυφλούς ή να προμηθεύονται δωρεάν οι ως άνω καταναλωτές, συνοδευτικά με το προϊόν, δωρεάν αισθητήρα φωτός ή χρώματος.
12) Σε κάθε υπηρεσία υποστήριξης να υπάρχει ένας εξειδικευμένος εκπρόσωπος
προσβασιμότητας, ώστε το άτομο με μειωμένη όραση να συνδέεται μαζί του απευθείας τηλεφωνικά και να μπορεί να του παρέχει εξειδικευμένες πληροφορίες. Το άτομο αυτό θα πρέπει να έχει γνώση και εμπειρία από όλες τις τεχνολογίες προσβασιμότητας, ούτως ώστε να μπορεί αποτελεσματικά να εξυπηρετεί, ιδιαίτερα σε περίπτωση όπου δε βοηθούν οι τεχνολογίες προσβασιμότητας λόγω βλάβης ή δυσλειτουργίας τους ή σε περίπτωση ελλιπών πληροφοριών. Ένα ακόμη μέτρο το οποίο θα μπορούσε να εφαρμοστεί είναι η βιντεοκλήση ή και η απομακρυσμένη πρόσβαση -remote access- σε συστήματα των ατόμων με μειωμένη όραση που χρήζουν υποστήριξης και ρυθμίσεις ή ακόμα και παροχή πληροφοριών. Εξυπακούεται ότι το άτομο που θα συνδέεται ή θα βιντεοσκοπεί τα αντικείμενα ενδιαφέροντος και ίσως και προσωπικά δεδομένα του ατόμου με μειωμένη όραση, θα είναι ένα άτομο φερέγγυο και το άτομο με μειωμένη όραση θα διατηρεί κάθε του νόμιμο δικαίωμα. Επιπλέον, σε περίπτωση που δεν είναι δυνατά τα ως άνω, να παρέχεται από τους παρόχους υπηρεσίας δωρεάν on-site τεχνικός υποστήριξης ο οποίος και πάλι θα είναι εξειδικευμένος σε θέματα προσβασιμότητας, για να μπορέσει να παρέχει αποτελεσματικά τεχνική υποστήριξη στα άτομα με μειωμένη όραση.
13) Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει για την ακουστική περιγραφή σε κάθε
μορφής εικαστικό δρώμενο, είτε πρόκειται για μουσεία είτε για έργα τέχνης είτε για ταινίες, σήριαλ στην τηλεόραση και κινηματογράφο. Όπως στην περίπτωση των κωφών, με τη χρήση υποτίτλων και διερμηνέα νοηματικής γλώσσας, έτσι και στην περίπτωση των ατόμων με μειωμένη όραση, για να μπορέσουν να γίνουν και αυτοί δέκτες της τέχνης σε οποιαδήποτε μορφή της, είναι απολύτως αναγκαία η θέσπιση του θεσμού της ακουστικής περιγραφής, σε οποιαδήποτε μορφή τέχνης. Στην Ελλάδα σήμερα αυτός ο θεσμός είναι σχεδόν ανύπαρκτος και τα ελάχιστα έργα τα οποία περιλαμβάνουν ακουστική περιγραφή εκπονούνται μόνο από μεμονωμένους φορείς και έχουν αποδέκτες ελάχιστα άτομα με μειωμένη όραση. Επίσης, στις εκπομπές υψηλής τηλεθέασης θα πρέπει απαραιτήτως να υπάρχει κάλυψη και για τα άτομα με μειωμένη όραση με ακουστική περιγραφή καθώς και υπότιτλους και διερμηνεία νοηματικής για κωφούς. Στα παραπάνω επιβάλλεται να τεθεί μίνιμουμ ποσόστωσης ακουστικής περιγραφής στα έργα τέχνης (κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικά σήριαλ κ.λπ.) που δημιουργούνται από τη δημοσίευση του παρόντος και μετά. Επιβάλλεται η θέσπιση ακουστικής περιγραφής σε θεατρικές παραστάσεις, όπου αυτό είναι δυνατό, και κατά κανόνα σε παραστάσεις με μεγάλο budget ή μεγάλη χωρητικότητα θεατών. Επίσης, σε κάθε πόλη, ανά 10.000 κατοίκους, να λειτουργεί κινηματογράφος όπου θα προβάλλονται ταινίες με ακουστική περιγραφή.
14) Σε χώρους μουσείων με εκθέματα σε βιτρίνες μεγάλης κλίμακας ή
τοποθετημένα πολύ ψηλά θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα ακουστικής περιγραφής ή/και κατάλληλη σήμανση στη γραφή Braille, καθώς και σε χώρους εκθέσεων και γκαλερί όπου εκτίθενται πίνακες ζωγραφικής. Επιπλέον, στα μεγάλα μουσεία τα σπουδαιότερα εκθέματα θα πρέπει να υπάρχουν σε πιστό αντίγραφο, έτσι ώστε τα άτομα με μειωμένη όραση να μπορούν με την αφή να αντιληφθούν το έργο τέχνης.
Θέματα Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη:
Α) Προσβασιμότητα
Για να είναι ένας χώρος προσβάσιμος για τα άτομα με αναπηρία όρασης επιβάλλεται να ληφθούν τα ακόλουθα μέτρα προσβασιμότητας:
• Σχεδιάγραμμα, χάρτης ή μακέτα της κάτοψης του κτιρίου στην είσοδο, τα οποία θα πρέπει να είναι ανάγλυφα ή τρισδιάστατα, και σε χρωματική αντίθεση, με μεγάλους χαρακτήρες και γραφή Braille.
• Οδηγοί όδευσης τυφλών σε αντίθεση υφής και χρώματος με το έδαφος, οι οποίοι θα οδηγούν από την είσοδο του κτιρίου σε βασικά σημεία, όπως υποδοχή, γραφείο αξιωματικού υπηρεσίας, ανελκυστήρες, σκάλες κλπ.
• Χρωματικές αντιθέσεις σε πόρτες γραφείων και πόμολα για να γίνονται εύκολα αντιληπτά
• Πινακίδες γραφείων σε γραφή Braille, σε χρωματική αντίθεση και με μεγάλους ή/και ανάγλυφους χαρακτήρες.
• Ανελκυστήρες με φωνητική αναγγελία των ορόφων και κουμπιά στη γραφή Braille και ανάγλυφα, μεγάλα και σε χρωματική αντίθεση.
• Προειδοποιητικές επιφάνειες σε αντίθεση υφής και χρώματος πριν από την αρχή μιας σκάλας και αντίστοιχη λωρίδα Stop στο τελείωμα κάθε σκαλιού.
• Φωσφορίζουσες ταινίες σε τζάμια, γυάλινες πόρτες, γυάλινα διαχωριστικά όπως επίσης και σε τυχόν κολώνες που υπάρχουν στο χώρο.
Β) Εκπαίδευση
Εκπαίδευση από την Υπηρεσία Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών του προσωπικού σε τεχνικές βλέποντος οδηγού (τεχνικές συνοδείας) αλλά και σε κανόνες σωστής επικοινωνίας και συναλλαγής με τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση. Η εκπαίδευση αυτή θα πρέπει να γίνεται μέσα από σεμινάρια συστηματικά και σε σταθερά χρονικά διαστήματα, έτσι ώστε να είναι διαρκής και να εξασφαλίζεται η συνεχής ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση όλου του προσωπικού.
Στη συνέχεια θα είναι σωστό να γίνει μία πιο εξειδικευμένη εκπαίδευση των αξιωματικών έτσι ώστε να υπάρχει πάντα σε κάθε αστυνομικό τμήμα εξειδικευμένο προσωπικό που να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει αποτελεσματικά τους τυφλούς και με μειωμένη όραση πολίτες.
Γ) Ενημέρωση
Μία γενικότερη ενημέρωση μπορεί να γίνει μέσα από τις ακόλουθες δράσεις:
• Διανομή φυλλαδίων με τις υπηρεσίες των επισήμων φορέων των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση.
• Δημιουργία εκπαιδευτικού φυλλαδίου που να αναφέρει επιγραμματικά και μέσα από εικόνες τις βασικές τεχνικές συνοδείας αλλά και κανόνες σωστής συμπεριφοράς και συναλλαγής προς τους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση.
• Δημιουργία μιας κάρτας η οποία θα περιλαμβάνει βασικές οδηγίες και θα υπάρχει στα περιπολικά για πιο άμεση πρόσβαση των αστυνομικών που τύχει να συναντήσουν τυφλούς ή άτομα με μειωμένη όραση στη βάρδια τους ή μετά από κλήση.
• Ενημέρωση των στελεχών της άμεσης δράσης ώστε να δίνουν προτεραιότητα, εάν είναι εφικτό, σε κλήσεις ή μηνύματα ατόμων με αναπηρία όρασης, τα οποία βιώνουν μία δύσκολη ή επικίνδυνη κατάσταση όπως π.χ. κλοπή, απειλή, ενδοοικογενειακή βία, αποκλεισμός πρόσβασης, κ.λ.π.
• Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των αστυνομικών, έτσι ώστε να κινητοποιούνται σε τυχόν παραβάσεις που πέφτουν στην αντίληψή τους και θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα ή δυσχεραίνουν την κίνηση των τυφλών και με μειωμένη όραση πεζών, όπως πχ. δημόσια έργα χωρίς την κατάλληλη φύλαξη σε δρόμους και πεζοδρόμια, αυτοκίνητα σταθμευμένα σε πεζόδρομους και πεζοδρόμια, οδηγοί όδευσης τυφλών και ράμπες κατειλημμένοι από οχήματα κάθε είδους, κλπ.
• Μεταγραφή στη γραφή Braille των βασικών εντύπων της αστυνομίας τα οποία θα μπορούν να αποσταλούν επίσης και με email στους ενδιαφερόμενους.
• Μέριμνα ώστε η ιστοσελίδα της αστυνομίας να γίνει προσβάσιμη για τους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση σύμφωνα με τις προδιαγραφές.
• Ενημέρωση των φορέων των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση σχετικά με τα επιχειρησιακά κέντρα για την ενδοοικογενειακή βία, προκειμένου να ενημερώσουν τα μέλη τους.
• Δημιουργία ενός σύντομου φυλλαδίου στα αγγλικά για την ενημέρωση τυχόν προσφύγων, μεταναστών και τουριστών τυφλών ή με μειωμένη όραση που εισέρχονται στην Ελλάδα, σχετικά με τις υπηρεσίες που μπορούν να λάβουν από τους επίσημους φορείς των τυφλών.
Δ) Για την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη σύμφωνα με το άρθρο 6, παρ. 1, εδαφ. β, ε, η, ι του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας να επιβάλλεται στους οδηγούς παραβάτες βαρύτερη ποινή από την προβλεπόμενη, δεδομένου ότι τα άτομα με αναπηρία στην όραση εκτίθενται σε μεγάλο βαθμό σε πολλαπλούς κινδύνους καθημερινά κατά τις μετακινήσεις τους ως πεζοί.
Ε) Εξοικείωση με την αναπηρία όρασης για όλα τα ανωτέρω από την Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών και την Υπηρεσία Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών σε μία ή δύο επισκέψεις ανά εξάμηνο στη Σχολή Αξιωματικών.
ΣΤ) Ζητάμε την υπαγωγή των νοσοκομείων των φυλακών στο Εθνικό Σύστημα Υγείας για την παροχή ουσιαστικής ιατρικής περίθαλψης στους κρατουμένους και δη στα άτομα με αναπηρία ή σε όσους πάσχουν από χρόνια νοσήματα. Επιπλέον, επιβάλλεται η επίσπευση της διαδικασίας εξέτασης των ατόμων με αναπηρία από τα ΚΕ.Π.Α. δεδομένου ότι παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση, ενώ στην πλειονότητά τους οι φυλακισμένοι με αναπηρία δεν έχουν καθόλου εισόδημα. Τέλος, ζητάμε να υπάρξει μέριμνα για την εξασφάλιση των ειδών πρώτης ανάγκης στους φυλακισμένους με αναπηρία.
Ζ) Χορήγηση άδειας κυκλοφορίας στο δακτύλιο σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής στους υπαλλήλους και τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών.
Θέματα για Υπουργείου Πολιτισμού:
1) Προσβασιμότητα στα τηλεοπτικά προγράμματα και υποχρεωτικές
μεταγλωττίσεις των συνεντεύξεων σε δελτία ειδήσεων καθώς και ακουστική περιγραφή των ταινιών, με προμήθεια σχετικού αποκωδικοποιητή δωρεάν σε κάθε άτομο τυφλό ή με μειωμένη όραση σε ποσοστό 80% και άνω.
2) Δημιουργία κατάλληλης υποδομής στο Εθνικό Θέατρο για την ακουστική
περιγραφή των παραστάσεων, τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα για κάθε έργο και πρόβλεψη των θέσεων που προορίζονται για άτομα τυφλά ή με μειωμένη όραση, στις δύο πρώτες σειρές, σε δημόσια και ιδιωτικά θέατρα και λοιπούς πολιτιστικούς χώρους, όπως π.χ. Μέγαρα Μουσικής Αθήνας – Θεσσαλονίκης κλπ.
3) Επανέκδοση της κάρτας πολιτισμού για τους τυφλούς και τα άτομα με
μειωμένη όραση με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω για τη δωρεάν είσοδο αυτών και των συνοδών τους στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους καθώς και για είσοδο σε θέατρα, κινηματογράφους και λοιπές πολιτιστικές εκδηλώσεις με πληρωμή ενός εισιτηρίου για τον τυφλό και το συνοδό του, διότι συχνά ο συνοδός είναι άνεργος ή χαμηλού εισοδήματος ή εθελοντής- συνοδός οπότε το εισιτήριό του καλείται να πληρώσει ο συνοδευόμενος τυφλός προκειμένου να εξυπηρετηθεί. Προτείνουμε στην περίπτωση αυτή η επιχείρηση που θα υφίσταται την επιβάρυνση να αποστέλλει σε ειδική προς τούτο υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού τον αριθμό της κάρτας πολιτισμού του τυφλού προκειμένου να αποζημιωθεί- επιδοτηθεί για την παροχή αυτή.
4) Προσβασιμότητα στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους για τους
τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση δεν είναι η δημιουργία ραμπών αλλά η δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τα σχετικά εκθέματα. Προς τούτο προτείνουμε: α) Οι ως άνω χώροι να εξοπλίζουν τον τυφλό, αλλά και κάθε ενδιαφερόμενο, με μηχάνημα το οποίο θα κάνει ακουστική περιγραφή των εκθεμάτων στην ελληνική γλώσσα οπωσδήποτε, αλλά και στις κυριότερες ευρωπαϊκές εί δυνατόν. Είναι μία μέθοδος που χρησιμοποιείται ευρέως σε πολλά μεγάλα μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους του εξωτερικού και υπάρχει η σχετική τεχνογνωσία. β) Για τα σπουδαιότερα εκθέματα να δημιουργηθούν σε συνεργασία και με τις σχολές καλών τεχνών αντίγραφα σε κάθε μεγάλο μουσείο και αρχαιολογικό χώρο, ώστε να μπορούν να τα απολαύσουν με την αφή όχι μόνο οι τυφλοί και τα άτομα με μειωμένη όραση αλλά και μαθητές σχολείων και κάθε ενδιαφερόμενος δεδομένου ότι η αφή, σε συνεργασία με την όραση, δίνει σε κάθε άνθρωπο διαφορετική αίσθηση του έργου τέχνης. γ) Να χορηγούνται γάντια μιας χρήσης ως έσχατη λύση στους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση προκειμένου να αγγίζουν εκθέματα, αν και στην περίπτωση αυτή η αίσθηση του έργου τέχνης μειώνεται σημαντικά.
5) Κάθε φορά που ο τυφλός ή το άτομο με μειωμένη όραση αγοράζει ένα βιβλίο
σε έντυπη μορφή να του παραχωρείται ο τίτλος και σε ηλεκτρονική προσβάσιμη μορφή.
6) Αναγνώριση του πτυχίου και της άδειας άσκησης επαγγέλματος των τυφλών
αποφοίτων του δημόσιου Σ.Α.Ε.Κ. τυφλών ξεναγών ως ισότιμοι με των λοιπών ξεναγών.
7) Προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Πολιτισμού
πολιτιστικών προγραμμάτων να είναι η προσβασιμότητα τους σε άτομα τυφλά και με μειωμένη όραση καθώς και η χρηματοδότηση από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου να έχει ως προϋπόθεση την οπτική περιγραφή των ταινιών.
Θέματα Υπουργείου Εθνικής Άμυνας:
1) Σχετικά με το μέρισμα που λαμβάνουν οι τυφλοί συνταξιούχοι στρατιωτικοί
από το Μετοχικό Ταμείο Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας ζητάμε τη συνέχιση επιδότησής του από τον κρατικό προϋπολογισμό ή εναλλακτικά την εξαίρεση από την περικοπή της 1ης Ιουλίου 2016, εφόσον με τις δύο προαναφερθείσες περικοπές το μέρισμα έχει μειωθεί μέχρι 70%, μείωση πολύ σοβαρή στις χαλεπές οικονομικά ημέρες που διανύουμε ως χώρα. Σημειώνουμε ότι οι ως άνω συνταξιούχοι είναι ελάχιστοι, στοιχείο που είναι πολύ εύκολο να διασταυρωθεί.
2) Σχετικά με τη στρατιωτική υποχρέωση (θητεία) των παιδιών τυφλών γονέων
κρίνεται επιβεβλημένο να μειωθεί σε έξι (6) μήνες, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του Ν. 3421/2005 (Α ́302). Επιπλέον, προτείνουμε να υπάρχει πλήρης απαλλαγή για το πρώτο άρρεν τέκνο της κάθε οικογένειας.
3) Λήψη απόφασης για δικαίωμα χορήγησης άδειας εισόδου και χρήσης στους
τυφλούς στις εγκαταστάσεις των κέντρων παραθερισμού των Ειδικών Δυνάμεων.
4) Στο φιλανθρωπικό σωματείο Φάρος Τυφλών της Ελλάδος λειτουργούν από το
1955 εργαστήρια, τα οποία έχουν δώσει τη δυνατότητα να ζήσουν αξιοπρεπώς και να συνταξιοδοτηθούν πολλές δεκάδες τυφλοί. Επί πολλές δεκαετίες, ο Ελληνικός Στρατός στήριξε τα εργαστήρια αυτά, αναθέτοντας πολλές παραγγελίες στο φορέα αυτό και εφοδιαζόμενος προϊόντα, τα οποία δεν υστερούν καθόλου σε ποιότητα, ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν μεγάλο κοινωνικό έργο. Επειδή τελευταία παρουσιάστηκαν προβλήματα στις σχετικές αναθέσεις, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το εργασιακό και συνταξιοδοτικό μέλλον δεκάδων τυφλών συμπολιτών μας, ζητάμε να σκύψετε προσωπικά στο ευαίσθητο αυτό θέμα και να εξασφαλίσετε τη μόνιμη ροή αναθέσεων απαραίτητων για το στράτευμα προϊόντων στον εν λόγω φορέα.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Όπως έχει συμβεί και με τους προκατόχους σας, αναμένουμε να ορίσετε συνάντηση με τους φορείς μας για τη συζήτηση και επίλυση στο μέτρο του εφικτού των ανωτέρω.
Με εκτίμηση
Για το Γ.Σ. της Ε.Ο.Τ.
Ο Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας
Νικόλαος Γιαλλούρης Παρασκευή Τσαβαλιά
Με εκτίμηση
Για το Δ.Σ. του Π.Σ.Τ.
Ο Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας
Δημήτριος Σηφάκης Θεοδώρα Φαρδέλα