Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2024

Υπόμνημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών προς τον Πρωθυπουργό της Χώρας κο Κυριάκο Μητσοτάκη ενόψει της 3ης του Δεκέμβρη, Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία – Μέρος 1ο

Υπόμνημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών προς τον Πρωθυπουργό της Χώρας κο Κυριάκο Μητσοτάκη ενόψει της 3ης του Δεκέμβρη, Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία – Μέρος 1ο

ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ.ΑΡΙΘΜ. 1890/2005 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ

ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ

ΤΗΛ.: 210-5229968

e-mail: eoty@otenet.gr

www.eoty.gr

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΥΦΛΩΝ

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ’ΑΡΙΘΜ. 9977/12-12-1932 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

ΕΠΙΤΙΜΟ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ &

ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΥΦΛΩΝ

ΜΕΛΟΣ  ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ & ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ

ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ

ΒΕΡΑNΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ

ΤΗΛ: 210-5245001,210-5228333,210-5228365,210-5245578

e-mail: pab@otenet.gr                          web site:  www.pst.gr

ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ.: 2513/1010

Αθήνα, 03/12/2024

ΤΟΜΕΑΣ: Γραμματείας

Προς: Πρωθυπουργό της Χώρας

κο Κ. Μητσοτάκη

Κοιν.:    1) Αρχηγούς Πολιτικών Κομμάτων της Βουλής των Ελλήνων

2) Υπουργό Επικρατείας κο Χρ. – Γ.  Σκέρτσο

3) Βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων

4) Ε.Σ.Α.μεΑ.

5) Σωματεία – μέλη Ε.Ο.Τ.

Θέμα: Υπόμνημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών προς τον Πρωθυπουργό της Χώρας κο Κυριάκο Μητσοτάκη ενόψει της 3ης του Δεκέμβρη, Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία.

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Η Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών (Ε.Ο.Τ.), ο επίσημος Κοινωνικός Εταίρος της Πολιτείας για θέματα τυφλότητας και μέλος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), και το σωματείο-μέλος της Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών (Π.Σ.Τ.)  ενόψει της 3ης του Δεκέμβρη, Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία, σας καταθέτουν υπόμνημα με τα κυριότερα προβλήματα των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση ανά Υπουργείο και τις απαιτούμενες λύσεις. Όπως έχει συμβεί και με τους προκατόχους σας, αναμένουμε να ορίσετε συνάντηση με τους φορείς μας για τη συζήτηση και επίλυση στο μέτρο του εφικτού των ανωτέρω.

Φέτος, η Παγκόσμια αυτή Ημέρα βρίσκει τη χώρα μας και τον κόσμο ολόκληρο εν μέσω μιας πρωτόγνωρης ενεργειακής και οικονομικής κρίσης, με τη δαμόκλειο σπάθη ενός παγκόσμιου πολέμου να επικρέμεται πάνω από την ανθρωπότητα. Μέσα σε αυτό το ζόφο που μας περιβάλλει, καθήκον όλων μας είναι να προασπίσουμε το επίπεδο ζωής και υγείας, ιδιαίτερα των ευπαθών στρωμάτων της κοινωνίας, τα οποία πλήττονται πολλαπλά και να υπερασπιστούμε με πάθος πρώτα απ’ όλα τη διατήρηση της ειρήνης.

Επείγοντα μέτρα για την ανακούφιση των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση λόγω της ακρίβειας στα ράφια και στην ενέργεια:

1. Ενόψει των γιορτών των Χριστουγέννων το μόνο αποδεκτό ποσό που μπορεί κάπως να καλύψει τις ανάγκες του εισοδήματος μας λόγω του πληθωρισμού και της κρίσης στην ενέργεια είναι τα 1.000 ευρώ.

2. Απαιτείται αύξηση της οικονομικής ενίσχυσης που παρέχει ο ΟΠΕΚΑ τουλάχιστον κατά 100 ευρώ μηνιαίως δεδομένου ότι η τελευταία προσαύξηση έγινε το 2011 και από τότε μεσολάβησαν τρία μνημόνια, η πανδημία και η ζοφερή σημερινή κρίση ακρίβειας στα προϊόντα και στην ενέργεια έτσι ώστε το 8% που δόθηκε το 2023 σε καμμιά περίπτωση να μην καλύπτει την τεράστια αγοραστική απώλεια καθώς και σύνδεση με την ετήσια αύξηση που θα δίνεται λόγω πληθωρισμού σε εργαζόμενους και συνταξιούχους. Χορήγηση της αύξησης στις συντάξεις από την 01/01/2025 σε όλους τους τυφλούς συνταξιούχους και τα άτομα με μειωμένη όραση ανεξαρτήτως προσωπικής διαφοράς.

3. Το Λευκό Μπαστούνι είναι το σήμα κατατεθέν για την ανεξαρτησία του τυφλού ατόμου και την ομαλή ένταξή του στην Κοινωνία. Προϋπόθεση για την ορθή χρήση του και την αποφυγή κατά το δυνατόν ατυχημάτων είναι η προηγούμενη εκπαίδευση από ειδικό εκπαιδευτή/τρια Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης για τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση.

Δυστυχώς, σήμερα στη χώρα μας υπάρχουν μόνο 8 εκπαιδεύτριες αυτής της ειδικότητας, και μάλιστα οι περισσότερες είναι κοντά στα όρια της συνταξιοδότησης, δεδομένου ότι η ειδικότητα εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα μόλις το 1992, όταν ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών εκπαίδευσε τις πρώτες εκπαιδεύτριες σε εξειδικευμένα κέντρα του εξωτερικού.

Το 2019 δημιουργήθηκε στο Υπουργείο Εργασίας, υπό τον τότε Γενικό Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας, Ειδική Επιτροπή από όλους τους συναρμόδιους φορείς, προκειμένου να συζητηθεί το όλο θέμα, η οποία στο πόρισμά της κατέληξε στην άμεση ανάγκη χρηματοδότησης προγράμματος για την εκπαίδευση τουλάχιστον 30 εκπαιδευτών/τριών, οι οποίοι θα προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους σε όλες τις περιοχές της χώρας, τόσο σε ενήλικα, όσο και σε ανήλικα τυφλά ή με μειωμένη όραση άτομα.

Σας καλούμε λοιπόν την ημέρα αυτή να προβείτε άμεσα σε δημόσια προκήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού, προκειμένου να εκκινήσει άμεσα η λειτουργία του προαναφερθέντος προγράμματος.

Θέματα Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης:

1)            Επιβάλλεται η άμεση και πλήρης αναμόρφωση του Ν.2643/98, ώστε να

αναγνωριστούν και να καθιερωθούν νέες σύγχρονες αντιλήψεις για την εργασία των αναπήρων, νέες σχέσεις με την εργοδοσία, έρευνα αγοράς για την προοπτική πιο αποτελεσματικής εργασιακής ενσωμάτωσης των αναπήρων, πρόβλεψη δίκαιων ποσοστώσεων και άνοιγμα νέων προστατευόμενων επαγγελμάτων για τους τυφλούς, δεδομένου ότι το μοναδικό προστατευόμενο επάγγελμα του τηλεφωνητή διαρκώς φθίνει λόγω της  ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας, όπως: α) το επάγγελμα του βοηθού φυσικοθεραπευτή, το οποίο ασκείται από τυφλούς παγκοσμίως με απόλυτη επιτυχία περίπου την τελευταία εκατονταετία, β) το επάγγελμα του γραμματέα απομαγνητοφώνησης πρακτικών αστικών, ποινικών και διοικητικών δικαστηρίων, καθώς και περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων, το οποίο ασκούν ήδη τυφλοί, βεβαίως με τα ανάλογα προσόντα, σε πολλές χώρες, όπως και στον ιδιωτικό τομέα σε υπηρεσίες υγείας στη χώρα μας, με απόλυτη επιτυχία,  γ) το επάγγελμα του ξεναγού και δ) το παραϊατρικό επάγγελμα της εξετάστριας/ψηλαφίστριας μαστού, το οποίο ασκείται ήδη από τυφλές γυναίκες με την απαιτούμενη εξειδίκευση σε Ιταλία, Γερμανία κ.λπ., και σύμφωνα με επίσημες έρευνες βοηθά στην ανίχνευση 30% περισσότερων όγκων και κατά 50% μικρότερου μεγέθους από τους γυναικολόγους, ε) ραδιοφωνικών παραγωγών, στ) τυπογράφων Braille, ζ) διαιτολόγων  καθώς και η θεσμοθέτηση των προαναφερθέντων επαγγελμάτων για την επαγγελματική αποκατάσταση των πτυχιούχων των Δημόσιων Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης για Άτομα με Αναπηρία. Επίσης, να προβλεφθεί υψηλή ποσόστωση των εργαζομένων στα call centers στον ιδιωτικό τομέα ώστε να είναι υποχρεωτική η πρόσληψη τυφλών αποφοίτων των ΣΑΕΚ ειδικότητας τεχνικών χειριστών Η/Υ και τηλεφωνικών κέντρων. Η υποχρεωτικότητα να ενισχύεται με τη σωστή ενημέρωση των εργοδοτών του ιδιωτικού τομέα για τις πραγματικές ικανότητες των τυφλών ως εργαζομένων, με ένα λογικό ποσοστό απασχόλησης, πάντα σε 8ωρη βάση και όχι με μειωμένο ωράριο και όχι με επιβολή προστίμων τα οποία ουδέποτε αποδίδονται αλλά ούτε και έχουν απαιτηθεί από το Υπουργείο. Σε περίπτωση που επιλεγεί η επιβολή προστίμου αυτό θα πρέπει να είναι υπερβολικά υψηλό ώστε να μη συμφέρει τον εργοδότη να απαλλαγεί από την υποχρέωσή του για πρόσληψη τυφλών εργαζομένων με την πληρωμή αυτού.

Θέλουμε μαζί σας, να εντείνουμε τις προσπάθειες για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για την απασχόληση των τυφλών στον ιδιωτικό τομέα και στο μεταξύ διάστημα να εκδίδονται οι προβλεπόμενες προκηρύξεις για τυφλούς τηλεφωνητές και δικηγόρους.

Το ζήτημα της ανεργίας των τυφλών είναι ιδιαίτερα οξυμένο, και επιδεινώνεται συνεχώς, γι’ αυτό και ζητάμε τη σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με σκοπό την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για την απασχόληση των ατόμων με αναπηρία στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Οι οργανικές θέσεις τηλεφωνητών υπάγονται πλέον στο αρ.6 του ν.4765/2021 για τον δημόσιο τομέα αλλά δεν περιλαμβάνονται στις προκηρύξεις, ούτε στην πρόσφατη προκήρυξη 6Κ/2024 για την πρόσληψη 1592 ατόμων με αναπηρία στο Δημόσιο. Στον ιδιωτικό τομέα εξακολουθούν να ισχύουν οι προστατευτικές διατάξεις του ν.2643/1998, ο οποίος όμως πλέον είναι εντελώς ανενεργός. Περαιτέρω ζητάμε την επέκταση του μειωμένου ωραρίου στους τυφλούς εργαζόμενους και στον ιδιωτικό τομέα.

2)            Να ψηφιστεί διάταξη για την επαναφορά των κύριων και επικουρικών

συντάξεων των τυφλών συνταξιούχων ιδιωτικού και δημοσίου τομέα στα επίπεδα Δεκεμβρίου 2011, καθώς και της 13ης και 14ης σύνταξης και για εξαίρεση από τις περικοπές του Ν. 4111/13 και των τυφλών συνταξιούχων του ευρύτερου δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ώστε να εξισωθούν με τους συναδέλφους τους του Δημοσίου, οι οποίοι έχουν ήδη εξαιρεθεί, καθώς και με τους παραπληγικούς με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Η διάκριση αυτή κατά των τυφλών συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα και μόνο από τις εξαιρέσεις των περικοπών των συντάξεων του προειρηθέντος νόμου επιβάλλεται να αρθεί για λόγους ισονομίας και ισοπολιτείας, καθώς προσκρούει στις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας, και αποτελεί κατάφορη αδικία για 500 περίπου τυφλούς συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα, 290 περίπου του πρώην ΙΚΑ και γύρω στους 220 από τις ΔΕΚΟ και τις Τράπεζες. Εξάλλου και το ΣτΕ έκρινε ως αντισυνταγματικές τις μειώσεις στις συντάξεις με τα δύο πρώτα Μνημόνια.

3)            Επιβάλλεται η παροχή της πλήρους Εθνικής Σύνταξης στα άτομα με ποσοστό

αναπηρίας στην όραση 67% και άνω, ανεξαρτήτως των χρόνων ασφάλισης. Σε περιπτώσεις κατά τις οποίες στην οικογένεια του θανόντος υπάρχει μέλος με αναπηρία (τέκνο, σύζυγος) με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω να χορηγείται ολόκληρο το ποσό της Εθνικής Σύνταξης όπως αυτό ισχύει κάθε φορά. Επίσης η διάταξη της παραγράφου α του άρθρου 5 του Ν.3232/2004, όπως έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 26 παρ. 3 του Ν.4075/2012 να εξακολουθήσει να ισχύει κανονικά.

4)            Οι συνταξιούχοι του Ν.612/77 και συναφών νόμων να καταβάλουν εισφορά

υπέρ ΕΟΠΥΥ 6% (σε περίπτωση λήψης 2 συντάξεων) μόνο από την κύρια και την επικουρική σύνταξη με το μεγαλύτερο ύψος, δεδομένου ότι η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη της οποίας τυγχάνουν είναι μία και μόνη.

5)            Να προβλεφθεί ώστε το ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης, όλων των τυφλών

συνταξιούχων όσοι συνταξιοδοτούνται  βάσει του Ν.612/1977 ή άλλων σχετικών νόμων και είναι δικαιούχοι επιδόματος απολύτου αναπηρίας, καθώς και όσων συνταξιοδοτούνται και υπάγονται στο Π.Δ. 169/2007 και λαμβάνουν επίδομα ανικανότητας και όσων συνταξιοδοτήθηκαν με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, να υπολογίζεται σύμφωνα με τον τελευταίο μισθό πριν τη συνταξιοδότηση ή σαράντα τεσσαρακοστά.

6)            Ψήφιση διάταξης η οποία να προβλέπει την εξαίρεση των τυφλών με ποσοστό

αναπηρίας 80% και άνω από την προσωπική διαφορά η οποία προκύπτει μετά τον επαναϋπολογισμό των συντάξεων, κύριων και επικουρικών σύμφωνα με τον Ν.4387/2016 καθώς επίσης και χορήγηση στους τυφλούς συνταξιούχους της προβλεπόμενης αύξησης από 01/01/2025 ανεξαρτήτως προσωπικής διαφοράς.

7)            Μετά την ισχύ του Ν.4387/2016 οι επικουρικές συντάξεις που απονέμονται

στους νέους τυφλούς συνταξιούχους είναι πολύ μειωμένες σε σύγκριση με παλαιότερα και χωρίς την προσαύξηση του επιδόματος απολύτου αναπηρίας. Ως εκ τούτου, ζητάμε τη χορήγηση επικουρικής σύνταξης στους συνταξιούχους που συνταξιοδοτήθηκαν μετά την ισχύ του προαναφερθέντος νόμου,  η οποία να υπολογίζεται με βάσει τον Ν.612/1977, καθώς και χορήγηση επιδόματος απολύτου αναπηρίας επί της ως άνω επικουρικής σύνταξης. Επιπλέον να υπάρχει πρόβλεψη και για τη λήψη του επιδόματος απολύτου αναπηρίας και από τους τυφλούς συνταξιούχους του Ν.Α.Τ., γήρατος και αναπηρίας, οι οποίοι πλέον είναι οι μόνοι που δε λαμβάνουν επίδομα απολύτου αναπηρίας ύψους 50% επί της καταβαλλόμενης κύριας και επικουρικής σύνταξης, καίτοι  έχει υπαχθεί στον e-Ε.Φ.Κ.Α. με τον Ν.4670/2020, πλην όμως μόνο διοικητικά. Επιπροσθέτως χορήγηση του επιδόματος απολύτου αναπηρίας και στους συνταξιούχους του Δημοσίου οι οποίοι συνταξιοδοτήθηκαν με τις κοινές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και μεταγενέστερα της συνταξιοδότησης τους απέκτησαν αναπηρία στην όραση σε ποσοστό 80% και άνω, όπως ακριβώς ισχύει για τους συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα, για λόγους ισονομίας και ισοπολιτείας.

8)            Εξαίρεση των τυφλών από τις περικοπές που έχουν σημειωθεί με τις διατάξεις

του Ν.4024/2011 στην καταβολή του εφάπαξ που χορηγείται από τα Προνοιακά Ταμεία (π.χ. Δημοσίων Υπαλλήλων, ΤΑΥΤΕΚΩ κ.λπ.) και κατά προτεραιότητα χορήγηση στους δικαιούχους.

9)            Μετά την ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης και την ένταξη του

ΟΓΑ στον ΕΦΚΑ απωλέσθηκαν σημαντικά δικαιώματα από τους συναδέλφους κατ’ επάγγελμα αγρότες και ως εκ τούτου ζητάμε να υπάρξει μέριμνα στο μέτρο του εφικτού έτσι ώστε να προστατευθούν οι εν λόγω συνάδελφοί μας και να τους επιστραφεί το απολεσθέν εισόδημά τους.

10)         Για τους γονείς που έχουν τουλάχιστον ένα τέκνο με αναπηρία με ποσοστό 67%

και άνω, το ποσό της προσαύξησης της υπολογιζόμενης σύνταξης να γίνεται 20% και να χορηγείται εφ’ όρου ζωής για όσο το τέκνο είναι εν ζωή και δεν εργάζεται.

11)         Επειδή οι διάφορες εκφυλιστικές νόσοι του οφθαλμού, αλλά και άλλες

παθήσεις ενδέχεται να εμφανιστούν και μετά το 24ο έτος ζωής του ανθρώπου, επιβάλλεται το άτομο αυτό να μπορεί να λαμβάνει τη σύνταξη θανόντος γονέως, έστω και αν η τύφλωση του τέκνου επήλθε μετά την ηλικία αυτή.

12)         Προτείνουμε η σύνταξη του αποβιώσαντος γονέα να χορηγείται σε τέκνα που

είναι άτομα με αναπηρία 67% και άνω, τα οποία αποδεδειγμένα δεν εργάζονται με οποιαδήποτε εργασιακή σχέση στο δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα. Στην περίπτωση που εργάζονται η χορήγηση της σύνταξης του αποβιώσαντος γονέα να διακόπτεται και να επαναχορηγείται μετά τη λήξη της εργασιακής σχέσης του τέκνου. Επίσης, να μην χορηγείται αν το ανάπηρο τέκνο λαμβάνει σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος.

13)         Ζητάμε να λαμβάνουν το  επίδομα ανασφάλιστων υπερήλικων άτομα με

αναπηρία 67% και άνω, ανεξαρτήτως αν οι ίδιοι ή ο ή η σύζυγος λαμβάνουν επίσης αναπηρικό επίδομα.

14)         Σύμφωνα με το αρ. 44 του ν. 4670/2020: «Για τους δικαιούχους σύνταξης που

συγχρόνως λαμβάνουν εξωιδρυματικό επίδομα, ή απολύτου αναπηρίας ή τυφλότητας δεν υπολογίζεται εισφορά υπέρ υγειονομικής περίθαλψης επί των ανωτέρω επιδομάτων». Η συγκεκριμένη διάταξη άρχισε να εφαρμόζεται από τον e-ΕΦΚΑ τον Οκτώβριο του 2021 και τα αχρεωστήτως καταβληθέντα από τις συντάξεις των τυφλών συνταξιούχων στους περισσότερους κατεβλήθησαν αναδρομικά τον Ιούλιο του 2022. Ωστόσο, μεγάλη μερίδα των τυφλών συνταξιούχων δεν έχουν λάβει ποτέ τα ως άνω αναδρομικά πάρα τις επανειλημμένες οχλήσεις των ενδιαφερομένων και των φορέων μας.

15) Από τον Φεβρουάριο του 2023 και εντεύθεν τυφλοί συνταξιούχοι πρώην εργαζομένοι Εθνικής Τραπέζης δεν λαμβάνουν στην επικουρική τους σύνταξή το επίδομα απολύτου αναπηρίας, το οποίο ελάμβαναν αδιαλείπτως από της συνταξιοδοτήσεώς τους και μέχρι τότε ως συνταξιούχοι του Ν.612/77 και του Ν.3232/04. Κρίνεται επιβεβλημένη η άμεση αποκατάσταση της αδικίας στις επικουρικές συντάξεις των συναδέλφων πρώην υπαλλήλων Εθνικής Τραπέζης.

16) Οι άνεργοι τυφλοί επιδοματούχοι του ΟΠΕΚΑ οι οποίοι αναλαμβάνουν εργασία περιστασιακά να μην εντάσσονται στην κατηγορία των εργαζομένων – συνταξιούχων και να εξακολουθούν να λαμβάνουν ολόκληρο το προνοιακό επίδομα.

17) Προτάσεις για την εύρυθμη λειτουργία των ΚΕ.Π.Α.:

1. Τα ΚΕ.Π.Α. σε όλη τη χώρα πρέπει να στεγάζονται σε κτίρια απόλυτα προσβάσιμα για τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση τα οποία θα διαθέτουν εξωτερικά και εσωτερικά οδηγούς όδευσης τυφλών, ανάγλυφες επιδαπέδιες ενδείξεις στην έναρξη και στο τέλος της σκάλας, ευρύχωρα ασανσέρ σε περίπτωση που ο εξεταζόμενος έχει και κινητική αναπηρία ώστε να εισέρχεται με αμαξίδιο, φωνητική αναγγελία ορόφων καθώς και Braille στα πλήκτρα και ταμπέλες έξω από τα γραφεία τόσο στη γραφή Braille όσο και σε μεγαλογράμματη γραφή με τις απαιτούμενες αντιθέσεις χρωμάτων ώστε να μπορούν να διαβαστούν και από άτομα με χαμηλή όραση καθώς και να διαθέτουν επαρκείς χώρους στάθμευσης ΑμεΑ έμπροσθεν αυτών.

2. Εκπαίδευση του προσωπικού, τόσο του Διοικητικού και του Βοηθητικού όσο και του Ιατρικού, στις απαραίτητες τεχνικές συνοδείας τυφλών.

3. Συμπλήρωση όλων των πεδίων που υπάρχουν στην απόφαση πιστοποίησης, ανεξαρτήτως αν το έχει αιτηθεί ο ενδιαφερόμενος.

4. Σε τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση με ποσοστό 80% και άνω να αναγράφεται πάντοτε ότι «χρήζουν συμπαράστασης και βοήθειας εταίρου προσώπου».

5. Να εφαρμόζεται απαρεγκλίτως ο Ε.Π.Π.Π.Α. καθώς και η Υπουργική Απόφαση Φ80100/24283/10-03-2022 (ΦΕΚ Β’ 1224/17-03-2022) που ορίζει τις μη αναστρέψιμες παθήσεις σύμφωνα με τα οποία η αναπηρία όρασης όταν είναι μη αναστρέψιμη η πιστοποίηση χορηγείται εφ’όρου ζωής και όχι για περιορισμένο χρονικό διάστημα.

6. Στην περίπτωση που η αναπηρία όρασης είναι η κύρια πάθηση του ατόμου το οποίο προσέρχεται για πιστοποίηση της αναπηρίας του να υπάρχει υποχρεωτικά στην επιτροπή των ιατρών Οφθαλμίατρος.

7. Κατάργηση του αναχρονιστικού και απαράδεκτου όρου «ανίκανος για κάθε βιοποριστικό επάγγελμα», καθώς θεωρούμε ότι με την πρόοδο της τεχνολογίας και τη γενίκευση της εκπαίδευσης όλα τα άτομα με αναπηρία με τις δέουσες προσαρμογές είναι σε θέση να εργαστούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

8. Ανάγκη στελέχωσης των ΚΕΠΑ με επιπλέον προσωπικό, ώστε οι εξεταζόμενοι κατ’ οίκον για οποιοδήποτε λόγο ή οι φυλακισμένοι να λαμβάνουν εγκαίρως την πιστοποίηση της αναπηρίας τους.

9. Να αναγράφεται άπαξ στην άυλη συνταγογράφηση το ποσοστό αναπηρίας όταν είναι 80% και άνω, ώστε να απολάβουν το δικαίωμα μηδενικής συμμετοχής στις εξετάσεις και να μην απαιτείται η προσκόμιση έντυπου πιστοποιητικού ΚΕΠΑ κάθε φορά.

Θέματα Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας:

1) Επιβάλλεται η άμεση έναρξη του Προγράμματος Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης για τυφλούς δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή στη χώρα μας υπάρχουν μόνο 8 εκπαιδευτές με αυτή την ειδικότητα οι οποίοι καλύπτουν τις τεράστιες ανάγκες που υπάρχουν για εκπαίδευση μαθητών, φοιτητών, εργαζομένων, νεοτυφλωθέντων ενηλίκων και ατόμων τρίτης ηλικίας που έχασαν και την όραση τους.

2)            Σε Δελτίο Τύπου της 3ης Νοεμβρίου 2023 που εξέδωσε ο Δήμος Αμαρουσίου

πληροφορηθήκαμε με οργή και αγανάκτηση ότι ο Δήμαρχος κος Θ. Αμπατζόγλου έθεσε στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κο Κ. Χατζηδάκη τα ζητήματα του κληροδοτήματος του «Οίκου Τυφλών» όπως και του κτιρίου του Κέντρου Ελληνικής Κεραμικής, δύο διαφορετικές υποθέσεις που όμως απαιτούν της προσοχής του Υπουργείου, δεδομένου ότι ζητείται από τον Δήμο η διάθεση προς αυτόν και εκμετάλλευσή τους αφενός για το πρώτο για κοινωνικούς σκοπούς και για το δεύτερο η απρόσκοπτη συνέχιση της αρχέγονης Μαρουσιώτικης παράδοσης της Κεραμικής Τέχνης. Ο Δήμαρχος Αμαρουσίου κος Αμπατζόγλου είναι απόλυτα ενημερωμένος εκ μέρους μας εδώ και χρόνια ότι ο «Οίκος Τυφλών», όπως λανθασμένα αναφέρει, ήτοι η Λασκαρίδειος Στέγη η οποία βρίσκεται επί της οδού Βασιλέως Αλεξάνδρου 14 στο Μαρούσι, σε οικόπεδο τριών περίπου στρεμμάτων στο οποίο βρίσκεται κτίσμα 1.200 τ.μ. ούτε νομικά ούτε ηθικά μπορεί να παραδοθεί στον Δήμο Αμαρουσίου, δεδομένου ότι η βούληση της διαθέτιδος ήταν να στεγάζονται εκεί τυφλές άπορες γυναίκες και επιδίωξη των φορέων μας είναι μετά την 10ετή «εξαφάνιση» του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος να υπαχθεί στο Κέντρο Εκπαίδευσης κι Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) με σκοπό τη δημιουργία γηροκομείου για τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση. Κάθε άλλη ενέργεια εκφεύγει της βούλησης της διαθέτιδος και θα αντιταχθούμε σθεναρά σε αυτή με κάθε νόμιμο τρόπο. Προς τούτο σας επισυνάπτουμε σειρά εγγράφων, τα οποία αποδεικνύουν ότι ο Δήμος Αμαρουσίου είναι ενήμερος εδώ και χρόνια για τις απόψεις μας και ενεργεί εν κρυπτώ ενάντια στη θέληση των πραγματικών δικαιούχων του κληροδοτήματος, την οποία εκφράζει η Ε.Ο.Τ. και ο Π.Σ.Τ. και σας καλούμε να ενεργήσετε δεόντως υπέρ των συμφερόντων των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση.

3)            Απαιτείται αύξηση της οικονομικής ενίσχυσης που παρέχει ο ΟΠΕΚΑ

τουλάχιστον κατά 100 ευρώ μηνιαίως δεδομένου ότι η τελευταία προσαύξηση έγινε το 2011 και από τότε μεσολάβησαν τρία μνημόνια, η πανδημία και η ζοφερή σημερινή κρίση ακρίβειας στα προϊόντα και στην ενέργεια έτσι ώστε το 8% που δόθηκε το 2023 σε καμιά περίπτωση να μην καλύπτει την τεράστια αγοραστική απώλεια καθώς και σύνδεση με την ετήσια αύξηση που θα δίνεται λόγω πληθωρισμού σε εργαζόμενους και συνταξιούχους.

4)            Ο ΟΠΕΚΑ προχώρησε αιφνίδια σε περικοπή κατά το ήμισυ του προνοιακού

επιδόματος το οποίο λαμβάνουν άνεργοι συνάδελφοι, επειδή λαμβάνουν ως έμμεσα ασφαλισμένοι και ανίκανοι προς εργασία μέρος της σύνταξης θανόντος γονέα (ορφανική σύνταξη), η οποία δεν υπερβαίνει το ποσό του επιδόματος του ανέργου (πολλές φορές δε κατά πολύ μικρότερη), χωρίς να ληφθεί υπόψη η εξαίρεση της παραγράφου Β.1. της εγκυκλίου του Υπουργείου Υγείας υπ’ αριθμ. πρωτ.. Π3α/Φ.32/3226/13-09-2001, καθώς και του υπ’ αριθμ.3 της σύνοψης της ιδίας εγκυκλίου.  Πρόκειται για άτομα που έχει αποβιώσει ο γονέας τους, λαμβάνουν μέρος της σύνταξής του (σε αρκετές περιπτώσεις είναι μεταξύ 80 και 160€) και κάποιων μάλιστα οι γονείς έχουν εκλείψει και οι δύο από τη ζωή. Δεδομένης της κατάστασης πρόληψης, προστασίας και αντιμετώπισης της πανδημίας Covid-19 την άνοιξη του 2020, η περικοπή του αναπηρικού επιδόματος για αυτά τα άτομα και τις οικογένειές τους είναι τραγική (σχεδόν στο σύνολό τους τα επιδόματα αυτά χρησιμοποιούνται για το βιοπορισμό αυτών των ανθρώπων, αφού αποτελούν και τη μοναδική πηγή εσόδων κάλυψης δαπανών για τη διαβίωσή τους), αλλά ήταν και εξαιρετικά δύσκολο έως και αδύνατο να προσκομίσουν τις βεβαιώσεις από τον ασφαλιστικό φορέα που λαμβάνουν τα μικροποσά αυτών των συντάξεων (περιορισμός-απαγόρευση κυκλοφορίας, μη ύπαρξη και αδυναμία χρήσης διαδικτύου από τα άτομα, απώλεια των βεβαιώσεων των ασφαλιστικών οργανισμών κ.ο.κ.) στις υπηρεσίες του ΟΠΕΚΑ, προκειμένου να αποδείξουν ότι ορθώς ελάμβαναν το επίδομα αυτό επί σειρά ετών και μετά από επαναλαμβανόμενους  ελέγχους που ήδη έχουν διενεργηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες Πρόνοιας των Περιφερειών και των Δήμων που είχαν την ευθύνη χορήγησης αυτών των επιδομάτων την τελευταία 8ετία μέχρι το 2019. Τόσο οι υπηρεσίες του Υπουργείου όσο και η τότε αρμόδια Υφυπουργός Εργασίας κυρία Μιχαηλίδου δήλωσαν και παραδέχτηκαν ότι πρόκειται για μία λάθος απόφαση και ότι θα υπήρχε άμεση αποκατάσταση, πλην όμως μέχρι σήμερα κάτι τέτοιο δεν έχει πραγματοποιηθεί. Άλλωστε, με την υπ’ αριθμ. Δ12α/Γ.Π.οικ./41349/2023 Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2608/Β/21-4-2023), τα άτομα που πάσχουν από νοητική υστέρηση, παρότι λαμβάνουν σύνταξη θανόντος γονέως, δικαιούνται -και ορθώς- ολόκληρο το προνοιακό επίδομα Σοβαρής και Βαριάς Νοητικής Υστέρησης. Το αυτό επιθυμούμε να ισχύσει και για τους έχοντες ποσοστό αναπηρίας στην όραση 80% και άνω ακόμα και αν λαμβάνουν μέρος της σύνταξης θανόντος γονέως.

5)            Άμεση έναρξη προγράμματος προσωπικού βοηθού για όλους τους δικαιούχους,

των άνω των 65 και κάτω των 16 ετών συμπεριλαμβανομένων. Αξιοπρεπείς απολαβές με δικαίωμα ενσήμων και όχι εργοσήμων στους προσωπικούς βοηθούς ώστε να έχουν κίνητρο να εργαστούν σε 8ωρη βάση και όχι συμπληρωματικά στο εισόδημά τους όπως γίνεται τώρα.

6)            Επιβάλλεται η τροποποίηση του απαρχαιωμένου Οργανισμού του Κέντρου

Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.), που εδρεύει στην Καλλιθέα Αττικής και διατηρεί παράρτημα στη Θεσσαλονίκη, καθώς και η αξιοποίηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας που διαθέτει. Οι ως άνω ενέργειες θα καταστήσουν δυνατή την απρόσκοπτη λειτουργία του, η οποία δυσχεραίνεται λόγω της έλλειψης μιας σειράς καίριων οργανικών θέσεων, που θα απαντούν στις σύγχρονες απαιτήσεις και ανάγκες των τυφλών της Χώρας. Να σημειώσουμε ότι η πρότασή μας για αλλαγή του Οργανισμού του Κέντρου έχει κατατεθεί επανειλημμένως από το 1985, χωρίς αποτέλεσμα.

7)            Λήψη μέτρων για την ουσιαστική προώθηση αναδοχής ή υιοθεσίας παιδιών με

αναπηρία και εξόδου τους το συντομότερο δυνατόν από τα ιδρύματα, πχ επιπλέον χορήγηση ποσών στους αναδόχους ή θετούς γονείς, για την κάλυψη των καταφανώς επιπλέον αναγκών των παιδιών με αναπηρία. Είναι γνωστό ότι οι τυφλοί, οι κωφοί, οι κινητικά ανάπηροι κ.λπ. αποκτούν βιολογικά παιδιά, τα οποία είναι απολύτως ικανοί να φροντίσουν για τη σωματική και ψυχοσυναισθηματική τους υγεία, και ουδείς διανοείται να το αμφισβητήσει. Θεωρούμε ότι είναι εξίσου ικανοί να φέρουν εις πέρας τα καθήκοντα που απορρέουν από μία τυχόν αναδοχή ή υιοθεσία. Ως εκ τούτου, δε θα πρέπει λόγω της αναπηρίας τους να αποκλείονται από την αναδοχή και υιοθεσία και μη αναπήρων παιδιών.

8)            Ευτυχώς έγινε κατανοητό από την Κυβέρνηση το αίτημά μας για μη χορήγηση

του προνοιακού επιδόματος τυφλότητας από τον ΟΠΕΚΑ με προπληρωμένη ψηφιακή κάρτα, αλλά μέσω κατάθεσης στον τραπεζικό μας λογαριασμό. Θα επιθυμούσαμε, όταν πρόκειται για δικαιούχο τυφλό ή με μειωμένη όραση, και τα λοιπά τυχόν επιδόματα που δικαιούται από τον ΟΠΕΚΑ, όπως επίδομα παιδιού κ.λπ. να χορηγούνται και αυτά μέσω κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό και όχι με προπληρωμένη ψηφιακή κάρτα, όπως άλλωστε κατανόησε και αποδέχτηκε και ο αρμόδιος Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κος Α. Γεωργιάδης κατά την πρόσφατη συνάντησή μας στις 19/10/2023, αντιλαμβανόμενος το επιχείρημά μας ότι τα άτομα με μειωμένη όραση δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν POS τα οποία είναι όλα αφής χωρίς φωνητική ομιλία. Επίσης και αύξηση κατά 50% τόσο των εισοδηματικών κριτηρίων των δικαιούχων των εκάστοτε επιδομάτων, όσο και του ποσού του χορηγουμένου επιδόματος.

9)            Δημιουργία, τουλάχιστον στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, οίκων ευγηρίας

για τυφλούς, δεδομένου ότι οι τελευταίοι κατά κανόνα δε γίνονται δεκτοί στα λοιπά γηροκομεία.

10) Όλες οι κατηγορίες ατόμων τυφλών και με μειωμένη όραση δικαιούνται voucher κοινωνικού τουρισμού μέσω διαφόρων προγραμμάτων, είτε ως εργαζόμενοι, είτε ως άνεργοι, είτε ως συνταξιούχοι πρώην Ο.Α.Ε.Ε., είτε ως συνταξιούχοι πρώην Ο.Γ.Α. Ωστόσο, οι συνταξιούχοι τυφλοί που δεν υπάγονται στις παραπάνω κατηγορίες και προέρχονται από μισθωτές υπηρεσίες Δημοσίου, πρώην ΔΕΚΟ κ.λπ. είναι οι μόνοι που στερούνται αυτού του δικαιώματος. Παρακαλούμε να μεριμνήσετε με τους αρμόδιους φορείς για την επέκταση του δικαιώματος και σε αυτή την κατηγορία, καθώς επίσης και για τη λήψη voucher και για σύνοδο όλων των ατόμων με μειωμένη όραση που λαμβάνουν κοινωνικό τουρισμό με οποιαδήποτε ιδιότητα. Επίσης, αύξηση κατά 50% των εισοδηματικών κριτήριων των τυφλών δικαιούχων voucher κοινωνικού τουρισμού.

11) Οι άνεργοι τυφλοί επιδοματούχοι του ΟΠΕΚΑ οι οποίοι αναλαμβάνουν εργασία περιστασιακά να μην εντάσσονται στην κατηγορία των εργαζομένων – συνταξιούχων και να εξακολουθούν να λαμβάνουν ολόκληρο το προνοιακό επίδομα.