Τετάρτη 3 Ιουλίου 2024

Επιστολή της Ε.Σ.Α.μεΑ. προς τον κ. Θ. Λιβάνιο, Υπουργό Εσωτερικών με θέμα: «Κατάθεση προτάσεων της Ε.Σ.Α.μεΑ. για τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και τις οικογένειές τους σχετικά με τη λειτουργία του Α.Σ.Ε.Π.»


Επιστολή της Ε.Σ.Α.μεΑ. προς τον κ. Θ. Λιβάνιο, Υπουργό Εσωτερικών με θέμα: «Κατάθεση προτάσεων της Ε.Σ.Α.μεΑ. για τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και τις οικογένειές τους σχετικά με τη λειτουργία του Α.Σ.Ε.Π.»

Πληροφορίες: Χριστίνα Σαμαρά

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

Αθήνα: 02.07.2024

Αρ. Πρωτ.:           616

ΠΡΟΣ:   κ. Θ. Λιβάνιο, Υπουργό Εσωτερικών

ΚΟΙΝ:    «Πίνακας Αποδεκτών»

ΘΕΜΑ:  «Κατάθεση προτάσεων της Ε.Σ.Α.μεΑ. για τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και τις οικογένειές τους σχετικά με τη λειτουργία του Α.Σ.Ε.Π.»

Κύριε Υπουργέ,

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) – η οποία αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας, σας συγχαίρει για την ανάληψη των καθηκόντων σας στη θέση του Υπουργού Εσωτερικών και εκφράζει τις ολόθερμες ευχές της για κάθε επιτυχία στο πολύ δύσκολο αλλά πολύ σημαντικό έργο που καλείστε να επιτελέσετε.

Με το παρόν ζητάμε τον ορισμό συνάντησης με εσάς και τους συνεργάτες σας για να σας καταθέσουμε και να συζητήσουμε μαζί σας τα θέματα που απασχολούν τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και τις οικογένειές τους και αφορούν στη λειτουργία του Α.Σ.Ε.Π. και τα οποία είναι τα εξής:

1. Άμεση προκήρυξη των θέσεων των ατόμων με αναπηρία μέσω Α.Σ.Ε.Π., καθώς και έκδοση της ειδικής προκήρυξης των θέσεων των τυφλών τηλεφωνητών και δικηγόρων.

2. Τροποποίηση του νόμου 4765/2021 (ΦΕΚ 6Α΄)

Άρθρο 6  «Προγραμματισμός θέσεων για τα άτομα με αναπηρία»

α) Μοριοδότηση της χρονιότητας της αναπηρίας.

Μεγαλύτερη προστασία και προτεραιότητα στο νόμο πρέπει να έχουν τα άτομα με αναπηρία, η οποία έχει κριθεί επ’ αόριστον.

Στην παρ. 1 αναφέρεται ότι η πιστοποίηση της αναπηρίας διαπιστώνεται από το ΚΕΠΑ, χωρίς να γίνεται οποιαδήποτε αναφορά στη χρονιότητα ή στο ποσοστό της αναπηρίας. Αυτό δημιουργεί ανισότητες και αδικίες, διότι μεγαλύτερη προστασία και προτεραιότητα στο νόμο πρέπει να έχουν τα άτομα με αναπηρία, που η αναπηρία ή χρόνια πάθησή τους έχει κριθεί επ’ αόριστον.

Γι’ αυτό ζητάμε, προτεραιότητα για συμμετοχή στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ να έχουν όσοι διαθέτουν γνωματεύσεις αναπηρίας από ΚΕΠΑ με παθήσεις που συμπεριλαμβάνονται στον αναθεωρημένο πίνακα παθήσεων για τις οποίες η διάρκεια αναπηρίας των ασφαλισμένων έχει κριθεί επ’ αόριστον (Αρ.Αποφ. Φ. 80100/οικ. 17630/943 (ΦΕΚ Β’ 1560/08.05.2018).

Ως εκ τούτου ζητάμε την προσθήκη νέου εδαφίου στην παράγραφο 1 ως ακολούθως (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):

«Οι θέσεις που αντιστοιχούν στο 12% των θέσεων μόνιμου προσωπικού που προκηρύσσονται, καλύπτονται πρώτα από τα άτομα με αναπηρία που έχουν γνωμάτευση αναπηρίας, η οποία έχει κριθεί επ’ αόριστον και οι υπολοιπόμενες θέσεις καλύπτονται από τα άτομα με αναπηρία που έχουν γνωμάτευση αναπηρίας με ισχύ συγκεκριμένη χρονική διάρκεια»

β) Μοριοδότηση του ποσοστού αναπηρίας.

Τα άτομα με αναπηρία και τα μέλη των οικογενειών τους έχουν επιπλέον μοριοδότηση ανάλογα με το ποσοστό αναπηρίας τους, όταν κάνουν αίτηση σε θέσεις ορισμένου χρόνου που προκηρύσσονται από το ΑΣΕΠ,  σε αντίθεση με τα άτομα που κάνουν αίτηση σε θέσεις αορίστου χρόνου ή σε μόνιμες θέσεις, στα οποία δεν εφαρμόζεται το σύστημα της μοριοδότησης.

Προτείνουμε, το σύστημα μοριοδότησης που αναφέρεται στο άρθρο 4 του ν. 2643/98, σύμφωνα με το οποίο, το ποσοστό αναπηρίας πολλαπλασιάζεται με το συντελεστή 7, να εφαρμοστεί στα άτομα με αναπηρία και στα μέλη των οικογενειών τους, που κάνουν αιτήσεις και για τις μόνιμες θέσεις ή αορίστου χρόνου, για την μεταξύ τους σύγκριση, διότι όσοι έχουν μεγαλύτερο ποσοστό αναπηρίας έχουν μεγαλύτερη ανάγκη για προστασία από το νόμο.

Ως εκ τούτου ζητάμε την προσθήκη νέου εδαφίου στην παράγραφο 1 ως ακολούθως (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):

«Μοριοδότηση αναπηρίας υποψηφίου/ας. Υποψήφιος/α με αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%). Το ποσοστό αναπηρίας πολλαπλασιάζεται με τον συντελεστή επτά (7)».

γ) Να δίνεται επιπλέον μοριοδότηση στους επιτυχόντες με αναπηρία, όταν αυτοί συμμετέχουν στον γραπτό διαγωνισμό και να εξεταστεί η αναδρομική ισχύ αυτής της ρύθμισης.

δ) Κατάργηση διάταξης που παραβιάζει το σύστημα προσλήψεων των ατόμων με αναπηρία ή/και με χρόνιες παθήσεις και των μελών των οικογενειών τους σε προκηρύξεις για θέσεις των Ο.Τ.Α.

Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου, αναφέρεται το εξής:

«2. Η παρ. 1 δεν εφαρμόζεται για τις θέσεις των φορέων της παρ. 1 του άρθρου 2 κλάδων/ειδικοτήτων του ειδικού ένστολου προσωπικού της δημοτικής αστυνομίας όλων των κατηγοριών, καθώς και των κλάδων Δ.Ε. Χειριστών Μηχανημάτων Έργων, Δ.Ε. Οδηγών, Δ.Ε. Τεχνικών (όλες οι ειδικότητες), Δ.Ε. Φύλαξης, Υ.Ε. Προσωπικού Καθαριότητας Εξωτερικών Χώρων, Υ.Ε. Υγειονομικού Προσωπικού και κλάδων/ειδικοτήτων κάθε είδους ανταποδοτικών υπηρεσιών καθαριότητας και πρασίνου και των υπηρεσιών κοιμητηρίων των Ο.Τ.Α. α` βαθμού και των νομικών τους προσώπων, καθώς και συναφών κλάδων/ ειδικοτήτων, όπως σε κάθε περίπτωση εξειδικεύονται στους οικείους οργανισμούς ή κανονισμούς.»

Η εν λόγω διάταξη παραβιάζει την Αρχή της ίσης μεταχείρισης λόγω αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης και συνιστά ανεπίτρεπτη δυσμενή διάκριση (βλ. ν.4443/2016) όταν μάλιστα άτομα με αναπηρία που φοιτούν στα Ειδικά Εργαστήρια Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) εκπαιδεύονται σε ειδικότητες που αναφέρονται στην εν λόγω παράγραφο.

Με τον αποκλεισμό αυτό, παραβιάζεται ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο διατάξεων και ρυθμίσεων προσλήψεων ατόμων με αναπηρία και των μελών των οικογενειών τους μέσω ΑΣΕΠ σε θέσεις μόνιμες ή αορίστου χρόνου στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, εποχικές θέσεις κ.α. που έχει θεσπιστεί από το κράτος.

Δεδομένου μάλιστα ότι υπάρχει η διαδικασία αξιολόγησης της υγείας και φυσικής καταλληλότητας του υποψήφιου υπαλλήλου για πρόσληψη, μέσω ιατρικών γνωματεύσεων, (σύμφωνα με το άρθρο 7 του ν. 3528/2007 όπως έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 7, παρ. 1, του ν.4210/2013 και το άρθρο 48, παρ. 1 του ν.4674/2020) στο οποίο ειδικά για τα άτομα με αναπηρία αναφέρει: «Ειδικά για τα άτομα με αναπηρία που διορίζονται με γενικές ή ειδικές διατάξεις, η υγεία και η φυσική καταλληλότητα πιστοποιούνται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές, με βάση παραπεμπτικό έγγραφο, στο οποίο περιγράφονται από την Υπηρεσία τα καθήκοντα της θέσης που πρόκειται να αναλάβει ο υπάλληλος», θεωρούμε απαράδεκτο τον αποκλεισμό των πολιτών με αναπηρία ή χρόνια πάθηση από προσλήψεις.

Άρθρο 40 «Κριτήρια μοριοδότησης υποψηφίων – Ισοβαθμία υποψηφίων του ν. 4765/2021»

Σε αυτό το άρθρο διαπιστώνουμε ότι έχει αλλάξει ο τρόπος μοριοδότησης  των υποψηφίων για θέσεις εργασίας ορισμένου χρόνου.

Τα μόρια που δικαιούνται οι κατηγορίες των πολυτέκνων και των τριτέκνων, είναι πολύ περισσότερα από τα μόρια που δικαιούνται οι κατηγορίες των ατόμων με αναπηρία και των συγγενών τους.

Οι πολύτεκνοι και τα τέκνα τους δικαιούνται 300 μόρια, ενώ τα άτομα με αναπηρία δικαιούνται 200 μόρια και οι συγγενείς ατόμων με αναπηρία 130 μόρια.

Θεωρούμε άνιση και άδικη τη διάταξη αυτή και δεδομένου ότι η αναπηρία συνιστά κατάσταση και όχι επιλογή, ζητάμε τα άτομα με αναπηρία να δικαιούνται 400 μόρια, και οι συγγενείς ατόμων με αναπηρία 200 μόρια.

Ευελπιστώντας στη θετική σας ανταπόκριση, σας ευχαριστούμε θερμά εκ των προτέρων.

Με εκτίμηση

Ο Πρόεδρος

Ι. Βαρδακαστάνης

Ο Γεν. Γραμματέας

Β. Κούτσιανος

Πηγή: Ε.Σ.Α.μεΑ.