Το Άρθρο 117 του νέου νόμου 5224 και όλες οι εκθέσεις του, που υποβλήθηκαν στη Βουλή κατά την ψήφισή του
Φοίτηση μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες - Αντικατάσταση παρ. 1 και προσθήκη παρ. 7 και 8 στο άρθρο 6 του ν. 3699/2008
στην παρ. 8 διευκρινίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί που τοποθετούνται σε τμήματα ένταξης ή παράλληλης στήριξης για την υποστήριξη μαθητών με προβλήματα όρασης ή ακοής διαθέτουν πιστοποιημένη γνώση της γραφής Braille ή επάρκεια στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (Ε.Ν.Γ.) αντίστοιχα.
ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 5224
Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλι¬κή Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα», ρυθμίσεις θεμάτων αρ¬μοδιότητας Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, ενίσχυση της ασφάλειας στα ανώτατα εκπαιδευ¬τικά ιδρύματα, διατάξεις για τον αθλητισμό, απο¬νομή ισόβιας σύνταξης σε λογοτέχνες και καλλι¬τέχνες έτους 2025 και λοιπές ρυθμίσεις.
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
5 Αυγούστου 2025 ^ Αρ. Φύλλου 142
Το άρθρο 117 του νόμου
ΜΕΡΟΣ Ε'
ΡΥΘΜΙΣΗ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ, ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α'
ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Άρθρο 117
Φοίτηση μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες - Αντικατάσταση παρ. 1 και προσθήκη παρ. 7 και 8 στο άρθρο 6 του ν. 3699/2008
1. Η παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α' 199), περί φοίτησης μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Οι μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν:
α) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου, εφόσον πρόκειται για μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολί¬ες, υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος συνεργάζεται κατά περίπτωση με, αα) τους Συμβούλους Εκπαίδευσης (γενικής και ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης και ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού), αβ) το Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολό¬γησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ), αγ) την Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.), αδ) τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης εφόσον υπηρετεί στο σχολείο τους καθώς και αε) την οικογένεια του μαθητή.
β) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου υποστηριζό¬μενοι με παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση, από εκπαι¬δευτικό Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.), όταν αυτό επιβάλλεται από το είδος και τον βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και προτείνεται στην αξιολογική έκθεση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Η παράλληλη στήριξη - συνεκπαί- δευση παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με κατάλληλη υποστήριξη, σχεδιασμό και υλοποίηση Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης, να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης φοίτησής τους και στοχεύει στη σταδιακή αυτονόμησή τους.
Η παράλληλη στήριξη - συνεκπαίδευση δύναται να παρέχεται και σε μαθητές με σοβαρότερες ειδικές εκ¬παιδευτικές ανάγκες, αν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο κατάλληλο πλαίσιο Ε.Α.Ε. (ειδικό σχολείο), ύστερα από σχετική εισήγηση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Σε μαθητές με προ¬βλήματα όρασης ή ακοής, η παράλληλη στήριξη από εκ¬παιδευτικό Ε.Α.Ε. δύναται να παρέχεται σε μόνιμη βάση ύστερα από σχετική εισήγηση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.
Οι αιτήσεις για παράλληλη στήριξη - συνεκπαίδευση υποβάλλονται στη διεύθυνση του σχολείου από τον γονέα ή κηδεμόνα του μαθητή και μέσω της οικείας διεύθυνσης εκπαίδευσης διαβιβάζονται στη Διεύθυν¬ση Ε.Α.Ε. του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για έγκριση. Οι αιτήσεις παράλληλης στή¬ριξης - συνεκπαίδευσης υποβάλλονται από την ημερο¬μηνία εγγραφής στο σχολείο μέχρι την 20ή Οκτωβρίου κάθε σχολικού έτους.
Σε τμήμα σχολείου με περισσότερες από μία (1) εγκρί¬σεις παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης, ο εκπαιδευ¬τικός Ε.Α.Ε. υποστηρίζει το σύνολο των μαθητών με σχε¬τική εγκριτική απόφαση. Αν σε τμήμα σχολείου φοιτούν μαθητές με σοβαρότερες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ύστερα από πρόταση της Ε.Δ.Υ. και σε σχολικές μονάδες στις οποίες δεν έχει συσταθεί Ε.Δ.Υ. ύστερα από πρόταση του συλλόγου διδασκόντων και θετικές εισηγήσεις του Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης και του οικείου ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., δύναται να τοποθετηθούν έως και δύο (2) εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε. στο ίδιο τμήμα.
γ) Σε ειδικώς οργανωμένα και καταλλήλως στελεχω¬μένα Τμήματα Ένταξης (Τ.Ε.), τα οποία λειτουργούν στις σχολικές μονάδες γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευ¬σης.
Σκοπός των Τ.Ε. είναι η πλήρης ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον μέσα από ειδικές εκπαιδευτικές παρεμβά¬σεις. Ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε. υποστηρίζει τους μαθητές εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, με στόχο τη δια¬φοροποίηση των δραστηριοτήτων και των διδακτικών πρακτικών, καθώς και την κατάλληλη προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλ¬λοντος. Η υποστήριξη σε ιδιαίτερο χώρο υλοποιείται εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανά¬γκες των μαθητών, με απώτερο στόχο τη δυνατότητα μελλοντικής υποστήριξης αυτών εντός του περιβάλλο¬ντος της τάξης τους.
Στα Τ.Ε. των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκ¬παίδευσης οι μαθητές υποστηρίζονται από εκπαιδευ¬τικούς των κλάδων ΠΕ61 ή ΠΕ60 με εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε. για τα νηπιαγωγεία και από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ71 ή ΠΕ70 με εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε. για τα δημοτικά σχολεία.
Στα Τ.Ε. των νηπιαγωγείων που φοιτούν έως εξήντα (60) μαθητές τοποθετείται ένας (1) εκπαιδευτικός. Στα Τ.Ε. των νηπιαγωγείων στα οποία φοιτούν περισσότεροι από εξήντα (60) μαθητές, εκ των οποίων τουλάχιστον έξι (6) με Αξιολογική Έκθεση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ότι εμπίπτουν στην κατηγορία των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαι¬δευτικές ανάγκες, τοποθετούνται δύο (2) εκπαιδευτικοί.
Στα Τ.Ε. των δημοτικών σχολείων στα οποία φοιτούν έως διακόσιοι (200) μαθητές, τοποθετείται ένας (1 Εκπαι¬δευτικός. Στα Τ.Ε. των δημοτικών σχολείων, στα οποία φοιτούν περισσότεροι από διακόσιοι (200) μαθητές, εκ των οποίων τουλάχιστον δώδεκα (12) με Αξιολογική
Έκθεση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ότι εμπίπτουν στην κατηγορία των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τοποθετούνται δύο (2) εκπαιδευτικοί.
Στα Τ.Ε. των σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκ¬παίδευσης οι μαθητές υποστηρίζονται από εκπαιδευτι¬κούς των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ03 και ΠΕ04 με εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε. και στα ΕΠΑ.Λ. δύνανται να υποστηρίζονται και από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ80 έως και ΠΕ90 με εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε., ανάλογα τον/τους Τομέα/ Τομείς που λειτουργεί/λειτουργούν.
Στα Τ.Ε. των σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στις οποίες φοιτούν έως διακόσιοι πενήντα (250) μαθητές, τοποθετούνται ένας (1) εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ02 και ένας εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ03. Στα Τ.Ε. των σχολικών μονάδων, στις οποίες φοιτούν περισ¬σότεροι από διακόσιοι πενήντα (250) μαθητές, εκ των οποίων τουλάχιστον δεκαπέντε (15) με Αξιολογική Έκθε¬ση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ότι εμπίπτουν στην κατηγορία των μαθη¬τών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τοπο¬θετούνται ένας (1) εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ02, ένας (1) εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ03 και ένας (1) εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ04. Για τους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ04 η τοποθέτηση, σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, γί¬νεται σε ποσοστό σαράντα δύο τοις εκατό (42%) για την ειδικότητα ΠΕ04.01, είκοσι τοις εκατό (20%) για κάθε μία από τις ειδικότητες ΠΕ04.02 και ΠΕ04.04 και δεκαοκτώ τοις εκατό (18%) για την ειδικότητα ΠΕ04.05.
Στα Τ.Ε. των ΕΠΑ.Λ. δύναται να τοποθετείται εκπαιδευ¬τικός κλάδου ΠΕ80 έως ΠΕ90 με εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε., με εισήγηση του διευθυντή της σχολικής μονάδας και πρόταση της Ε.Δ.Υ. και σε σχολικές μονάδες στις οποίες δεν έχει συσταθεί Ε.Δ.Υ., με πρόταση του συλλόγου διδα¬σκόντων, σύμφωνη γνώμη του διευθυντή εκπαίδευσης και έγκριση του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης. Η ανωτέρω εισήγηση συναρτάται από τους τομείς στους οποίους φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαι¬δευτικές ανάγκες που φοιτούν στη σχολική μονάδα.
Ο αριθμός των θέσεων κατά κλάδο και ειδικότητα που προκύπτει σύμφωνα με τα προηγούμενα εδάφια, ισοδυναμεί με αριθμό οργανικών θέσεων. Στα Τ.Ε. για μαθητές με προβλήματα όρασης ή ακοής μπορεί να το¬ποθετούνται επιπλέον και εκπαιδευτικοί άλλων κλάδων, οι οποίοι διαθέτουν πιστοποιημένη γνώση της γραφής Braille ή επάρκεια στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (Ε.Ν.Γ.), αντίστοιχα.
Τα Τ.Ε. λειτουργούν με δύο (2) διαφορετικούς τύπους προγραμμάτων:
γα) Κοινό και εξειδικευμένο πρόγραμμα, που καθορίζε¬ται με πρόταση του οικείου ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. για τους μαθητές με ηπιότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Στα Τ.Ε. μπορούν να υποστηρίζονται και μαθητές με μόνη την εισήγηση της Ε.Δ.Υ. ή του συλλόγου διδασκόντων, η οποία υποβάλλεται μετά από γνώμη του Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας για την ενταξιακή εκπαίδευση ή, εάν δεν υφίσταται, του Συμ¬βούλου Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας και μέχρι την έκδοση της αξιολο¬γικής έκθεσης από το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., με τη συναίνεση των γονέων ή κηδεμόνων. Σε περιπτώσεις συστεγαζόμενων σχολικών μονάδων, τα Τ.Ε. δύνανται να συνενώνονται μέ¬χρι του μέγιστου αριθμού δώδεκα (12) μαθητών ανά Τ.Ε.
γβ) Εξειδικευμένο ομαδικό ή εξατομικευμένο πρό¬γραμμα διευρυμένου ωραρίου, που καθορίζεται με πρόταση του οικείου ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., για τους μαθητές με σοβαρότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες δεν καλύπτονται από αντίστοιχες με το είδος και τον βαθμό αυτοτελείς σχολικές μονάδες. Το εξειδι¬κευμένο πρόγραμμα μπορεί να είναι ανεξάρτητο από το κοινό, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών. Στις περιπτώσεις αυτές η συνδιδασκαλία γίνεται σύμφωνα με τις προτάσεις του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ή της Ε.Δ.Υ.
Στα τμήματα που φοιτούν μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, και στα οποία έχει συ¬μπληρωθεί ο μέγιστος αριθμός μαθητών, ο αριθμός αυ¬τός μειώνεται σε αναλογία, για κάθε μαθητή με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κατά τρεις (3) μαθητές λιγότερους και οι μαθητές κατανέμονται εξίσου στα τμή¬ματα της ίδιας τάξης κατόπιν απόφασης του συλλόγου διδασκόντων της σχολικής μονάδας και έγκρισης του αρμόδιου Συμβούλου Εκπαίδευσης.
Οι μαθητές με Αξιολογική Έκθεση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. που εμπίπτουν στην κατηγορία των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι φοιτούν σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, μπορεί να κατανέμονται σε τμήματα της ίδιας τάξης της οικείας σχολικής μονά¬δας, ως εξής:
i) Ο αριθμός των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκ¬παιδευτικές ανάγκες, που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 3 και στην παρ. 2 του άρθρου 3, εκτός των ειδι¬κών μαθησιακών δυσκολιών, όπως δυσλεξία, δυσγρα- φία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπορεί να είναι ανώτερος του ενός (1) ανά τμήμα. Αν ύστερα από την κατανομή των μαθητών σε τμήματα της ίδιας τάξης προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος του ενός (1), ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από τον μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης ή δεν παρέχεται υποστήριξη από εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης - συνεκπαίδευ- σης στο συγκεκριμένο τμήμα.
ii) Ο αριθμός των μαθητών με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυ¬σαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπο¬ρεί να είναι ανώτερος των τεσσάρων (4) ανά τμήμα. Αν ύστερα από την κατανομή των μαθητών σε τμήματα της ίδιας τάξης προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος των τεσσάρων (4), ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από τον μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύ¬ουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης ή δεν παρέχεται υποστήριξη από εκπαιδευτικό Παράλληλης Στήριξης - Συνεκπαίδευσης στο συγκεκριμένο τμήμα.
Η κατά τα προηγούμενα εδάφια μείωση πραγματοποι¬είται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστε¬ρα από εισήγηση του αρμόδιου Διευθυντή Εκπαίδευσης. Ο Διευθυντής Εκπαίδευσης κατά τη διατύπωση της εισή¬γησης λαμβάνει υπόψη σχετική απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και γνώμη του Συμβούλου Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης και του αρ¬μόδιου Συμβούλου Παιδαγωγικής Ευθύνης.»
2. Στο άρθρο 6 του ν. 3699/2008, περί φοίτησης μα¬θητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, προστίθενται παρ. 7 και 8 ως εξής:
«7. Σε σχολικές μονάδες όπου λειτουργεί ολοήμερο πρόγραμμα, με αιτιολογημένη πρόταση του συλλό¬γου διδασκόντων και της Επιτροπής Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.), εφόσον έχει συσταθεί, καθώς και έγκριση του Διευθυντή της οικείας Διεύθυνσης Πρωτο¬βάθμιας Εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε., δύνανται να υποστηρίζουν τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και κατά τη διάρκεια του Ολοήμερου Προγράμ¬ματος του σχολείου.
8. Οι εκπαιδευτικοί που τοποθετούνται σε τμήματα ένταξης ή παράλληλης στήριξης - συνεκπαίδευσης για την υποστήριξη μαθητών με προβλήματα όρασης ή ακο¬ής διαθέτουν πιστοποιημένη γνώση της γραφής Braille ή επάρκεια στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (Ε.Ν.Γ.) αντίστοιχα, και δύνανται να υποστηρίζουν τους μαθητές με προβλήματα όρασης ή ακοής καθ' όλη τη διάρκεια του διδακτικού τους ωραρίου.»
Αιτιολογική έκθεση του άρθρου 117:
117 Με την αξιολογούμενη ρύθμιση ενισχύεται η ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον, ενώ επικαιροποιείται και εμπλουτίζεται το περιεχόμενο του πλαισίου εκπαιδευτικής υποστήριξης, ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στις σύγχρονες ανάγκες και να προάγεται η ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση.
Άλλες εκθέσεις του άρθρου:
ΜΕΡΟΣ Ε':
Οι αξιολογούμενες διατάξεις του Μέρους Ε' αποβλέπουν στη ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Πιο συγκεκριμένα:
Α) Με τις διατάξεις του κεφαλαίου Α' ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στη
λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, και ειδικότερα:
• στην επικαιροποίηση του πλαισίου παράλληλης υποστήριξης για τους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και επεκτείνεται η δυνατότητα παροχής παράλληλης στήριξης και κατά το ολοήμερο σχολείο,
ΜΕΡΟΣ Ε'
Οι αξιολογούμενες διατάξεις του Μέρους Ε' κατατείνουν στην επίτευξη της κατά το δυνατόν αποτελεσματικότερης ρύθμισης διαφόρων ζητημάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Πιο συγκεκριμένα:
Α) Οι διατάξεις του κεφαλαίου Α', που αποβλέπουν στην εύρυθμη λειτουργία επιμέρους τομέων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κρίνονται αναγκαίες για τους εξής λόγους:
-Το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο φοίτησης μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες χρήζει βελτίωσης ως προς το εύρος της εκπαιδευτικής υποστήριξης που παρέχεται, προκειμένου να επιτευχθεί η πλήρης ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον, κατατείνοντας στην ενδυνάμωση και την καλλιέργεια της αυτονομίας των μαθητών. Επίσης, το υφιστάμενο πλαίσιο δεν παρέχει τη δυνατότητα οι μαθητές να λαμβάνουν παράλληλη στήριξη και κατά τη διάρκεια του ολοήμερου σχολείου. Η συγκεκριμένη παράλειψη είναι ιδιαίτερα επιβαρυντική για τους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μικρότερων ηλικιών που χρήζουν αυξημένης υποστήριξης όταν συνυπάρχουν με μαθητές μεγαλύτερων ηλικιών. Παράλληλα, επεκτείνεται η ίδρυση τμημάτων ένταξης σε τομείς των επαγγελματικών λυκείων (ΕΠ.ΑΛ) ώστε να υποστηρίζονται επαρκώς οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δεδομένου ότι μέχρι και σήμερα δεν υπήρχε η πρόβλεψη για εκπαιδευτική υποστήριξή τους.
Στο Κεφάλαιο Α' του Μέρους E':
Στο άρθρο 117 του αναρτηθέντος σχεδίου νόμου περί φοίτησης μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κατόπιν υιοθέτησης σχετικών σχολίων:
α) στην παρ. 7 επικαιροποιήθηκε η διαδικασία έγκρισης της υποστήριξης των εν λόγω μαθητών από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης κατά το ολοήμερο σχολείο. Πλέον, η πρόταση για υποστήριξη από εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης κατά το ολοήμερο σχολείο προέρχεται από την Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης αλλά και τον Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας και εγκρίνεται από τον διευθυντή της οικείας διεύθυνσης πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης,
β) στην παρ. 8 διευκρινίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί που τοποθετούνται σε τμήματα ένταξης ή παράλληλης στήριξης για την υποστήριξη μαθητών με προβλήματα όρασης ή ακοής διαθέτουν πιστοποιημένη γνώση της γραφής Braille ή επάρκεια στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (Ε.Ν.Γ.) αντίστοιχα.
ΓΝΩΜΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Ο.Κ.Ε.
ΜΕΡΟΣ Ε
Στο άρθρο 117 επιχειρείται η εισαγωγή αποσπασματικών νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν δύο κρίσιμους θεσμούς της εκπαιδευτικής διαδικασίας για μαθητές και μαθήτριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: την Παράλληλη Στήριξη και τα Τμήματα Ένταξης. Παρά τη συμπλήρωση δεύτερης δεκαετίας λειτουργίας τους, οι δύο αυτοί θεσμοί εξακολουθούν να παρουσιάζουν τις εξής αδυναμίες: α) στηρίζονται σε μη μόνιμο προσωπικό, β) στελεχώνονται με καθυστέρηση κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, γ) δεν έχουν τύχει ουσιαστικής αξιολόγησης, τόσο ως προς τη συνολική τους αποτελεσματικότητα όσο και ως προς επιμέρους δείκτες λειτουργίας και απόδοσης, δ) δεν ανταποκρίνονται επαρκώς στις αρχές της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, όπως αυτές καθορίζονται στο άρθρο 24 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες (ν. 4074/2012). Αντί για αποσπασματικές τροποποιήσεις, επιβάλλεται: η διενέργεια συνολικής και εις βάθος αξιολόγησης των θεσμών της Παράλληλης Στήριξης και των Τμημάτων Ένταξης, η αναμόρφωσή τους με βάση τα ευρήματα αυτής της αξιολόγησης και η διαβούλευση με την Ε.Σ.Α.μεΑ. και το σύνολο των εμπλεκόμενων μερών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Κάθε αποσπασματική νομοθετική παρέμβαση στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες υπονομεύει τη διασφάλιση μιας ποιοτικής, ενιαίας και συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Ως εκ τούτου, εισηγούμαστε την απόσυρση του άρθρου 114 έως ότου ολοκληρωθεί η συνολική αξιολόγηση των δύο θεσμών. Σε διαφορετική περίπτωση, αιτούμαστε τη συμπερίληψη στο άρθρο 117 των ακόλουθων προβλέψεων:
• Τη στελέχωση της Παράλληλης Στήριξης και των Τμημάτων Ένταξης με μόνιμο προσωπικό, προκειμένου να διασφαλιστεί η παιδαγωγική συνέχεια και η παροχή υψηλής ποιότητας υποστήριξης.
• Την καθιέρωση συγκεκριμένου και δεσμευτικού χρονοδιαγράμματος τοποθέτησης του προσωπικού, ώστε η πλήρης στελέχωση των εν λόγω θεσμών να ολοκληρώνεται πριν από την έναρξη κάθε σχολικού έτους.
• Την πρόβλεψη μηχανισμού άμεσης αντικατάστασης του εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης σε περίπτωση κωλύματος ή αποχώρησής του, ώστε να διασφαλίζεται η αδιάλειπτη συνέχιση της υποστήριξης προς τον μαθητή.
• Τη θέσπιση τακτικής αξιολόγησης των θεσμών της Παράλληλης Στήριξης και των Τμημάτων Ένταξης, τουλάχιστον ανά τριετία, με στόχο την αποτίμηση της αποτελεσματικότητας και της επίτευξης των στόχων τους. Παράλληλα, να προβλεφθεί η υποχρεωτική διαβούλευση με την Ε.Σ.Α.μεΑ. και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας πριν από κάθε αλλαγή ή τροποποίηση.