«Το κράτος δεν βλέπει
τα τυφλά άτομα» – Μια διαδρομή στην Αθήνα με οδηγό τον πρόεδρο του Πανελλήνιου
Συνδέσμου Τυφλών
Βαγγέλης Βαλαβάνης
«Το κράτος δεν βλέπει τα τυφλά άτομα» – Μια διαδρομή στην
Αθήνα με οδηγό τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών
Μια διαδρομή στην Αθήνα με οδηγό τον πρόεδρο του Πανελλήνιου
Συνδέσμου Τυφλών Δημήτρη Σηφάκη
Ανύπαρκτοι ή φθαρμένοι οδηγοί όδευσης σε πεζοδρόμια και
σταθμούς μετρό, επικίνδυνα πλατύσκαλα χωρίς σήμανση ή κουπαστές, φανάρια χωρίς
ηχητική ειδοποίηση και λεωφορεία χωρίς ηχητική αναγγελία για τις στάσεις. Αυτή
είναι η πραγματικότητα με την οποία έρχονται αντιμέτωπα τα τυφλά άτομα στις
καθημερινές τους μετακινήσεις – όχι σε κάποιο απομακρυσμένο χωριό αλλά στο
κέντρο της Αθήνας.
Το Documento έκανε τη διαδρομή από τα γραφεία του
Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών στην Ομόνοια μέχρι τον σταθμό του ηλεκτρικού της
Καλλιθέας μαζί με τον πρόεδρο του συνδέσμου Δημήτρη Σηφάκη. «Σταθερές αλυσίδες
προσβασιμότητας στην Αθήνα δεν υπάρχουν, παρά μόνο μικρές οάσεις. Το υπόλοιπο
είναι μια… έρημος. Ακόμη και στα μέσα μαζικής μεταφοράς υπάρχουν μεγάλα κενά»
μας λέει την ώρα που προσπαθεί να βρει τον δρόμο του με το λευκό του μπαστούνι.
«Στάσεις και λεωφορεία χωρίς ηχητική αναγγελία»
Παίρνουμε το λεωφορείο Β9 από τη Χαλκοκονδύλη για να
κατέβουμε έπειτα από δύο στάσεις. Θα έπρεπε στη στάση και στο όχημα να υπάρχει
ηχητική αναγγελία. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. «Ο ήχος μάς
κατευθύνει στα ΜΜΜ και στον δρόμο. Αν εξαιρέσετε δυο τρία φανάρια στην Αθήνα με
ηχητική αναγγελία, όλα τα υπόλοιπα είναι παμπάλαια και δίχως ηχητική αναγγελία.
Το ίδιο και η πλειονότητα των στάσεων και των λεωφορείων. Τις περισσότερες
φορές τα τυφλά άτομα αναγκάζονται να ρωτούν τον οδηγό σχετικά με τις στάσεις
και το δρομολόγιο».
Τα εμπόδια βέβαια για ένα τυφλό άτομο στην Αθήνα ξεκινούν
ήδη από τα πεζοδρόμια, με τους ανύπαρκτους ή πολλές φορές σπασμένους οδηγούς
όδευσης. Στις οδούς 3ης Σεπτεμβρίου και στην Πατησίων πολλές φορές δεν υπάρχουν
καν οδηγοί, ενώ σε κάποιο σημείο της διαδρομής οι λαμαρίνες μιας οικοδομής
μπλοκάρουν τον δρόμο του κ. Σηφάκη.
«Κεντρικός σταθμός χωρίς οδηγούς όδευσης»
Φτάνουμε στην Ομόνοια όπου από τις κυλιόμενες σκάλες μέχρι
τις αποβάθρες επικρατεί το χάος. «Είναι ο κεντρικότερος σταθμός και στο πάτωμα
δεν έχει καν οδηγούς όδευσης. Πώς μπορώ εγώ να κατευθυνθώ με το μπαστούνι σε
ένα σταθμό με πέντε εισόδους;» αναρωτιέται και επισημαίνει ότι πολλές φορές
στην αποβάθρα, στα σκαλιά που οδηγούν προς τα κάτω, κάθεται κόσμος (ειδικά τις
ώρες αιχμής) και ελλοχεύει ο κίνδυνος ένα τυφλό άτομο να πέσει στις σκάλες. Οι
παρατηρήσεις του σταθμάρχη δεν φτάνουν. Όσο κι αν η ΣΤΑΣΥ τονίζει πως κάνει ό,τι
μπορεί για να διευκολύνει την προσβασιμότητα των τυφλών στον ηλεκτρικό, η
πραγματικότητα τη διαψεύδει πανηγυρικά.
Αντίστοιχα κενά και κακοτεχνίες που δυσχεραίνουν την
πρόσβαση των τυφλών έχουν οι σταθμοί Μοναστηράκι και Καλλιθέα. «Η ανεπάρκεια
των υποδομών κλείνει στα σπίτια τα τυφλά άτομα. Πώς να βγεις αν δεν μπορείς να
κινηθείς μέσα στο κέντρο της πόλης σου;» καταλήγει ο κ. Σηφάκης.
01 Οδηγοί όδευσης… στο πουθενά
Πολλοί είναι οι κατεστραμμένοι οδηγοί όδευσης σε πεζοδρόμια
του κέντρου, αναγκάζοντας έναν τυφλό να κινείται είτε στην άκρη είτε εσωτερικά
πέφτοντας πολύ συχνά σε εμπόδια. «Πρόσφατα βρεθήκαμε με τον νέο δήμαρχο Χάρη
Δούκα σε πολύ καλό κλίμα και μας άκουσε προσεκτικά για τις παρεμβάσεις που
πρέπει να γίνουν. Με τον κ. Μπακογιάννη πρώτα φωτογραφιζόμασταν…» τονίζει ο
πρόεδρος του συνδέσμου τυφλών. Ενα έργο ημιτελές είναι οι οδηγοί όδευσης στον
σταθμό Μοναστηράκι. Πρόκειται για πλαστικές κίτρινες σημάνσεις που έχουν
ξεκολλήσει και οδηγούν όχι στις αποβάθρες και τις κυλιόμενες σκάλες, αλλά σε
έναν κύκλο γύρω γύρω από τα ασανσέρ, τα οποία πολλές φορές είναι εκτός
λειτουργίας! Πηγαίνοντας προς τη γραμμή 3 συναντάμε οδηγούς όδευσης που είναι
σκέτη… κακοτεχνία. «Δεν είναι υλικό αυτό, αλλά προχειροδουλειά. Πραγματικά
κάποιος πληρώθηκε για να φτιάξει αυτό το πράγμα;» αναρωτιέται ο Δ. Σηφάκης.
02 Κατασκευαστικά εμπόδια
Στη διαδρομή μας προς την Ομόνοια πέσαμε σε μια οικοδομή
στην οδό 3ης Σεπτεμβρίου. Οι λαμαρίνες καλύπτουν ακόμη και τον υποτυπώδη οδηγό
όδευσης. «Δεν υπάρχει κανένα πρωτόκολλο για να μην έχουμε εμπόδια ή κάποια
σήμανση για να ακολουθήσουμε. Το έχουμε ζήσει έντονα με τις τρύπες που
ανοίγονται συνεχώς στο κέντρο τα τελευταία χρόνια» επισημαίνει ο Δ. Σηφάκης.
03 Πλατύσκαλα-καρμανιόλες
Ακατάλληλα πλατύσκαλα χωρίς κουπαστές υπάρχουν στη μια έξοδο
του σταθμού Καλλιθέα, σημαντικού για τα τυφλά άτομα λόγω του Οίκου Τυφλών και
του κέντρου αποκατάστασης που βρίσκονται εκεί. «Ο σταθμός είναι
προβληματικός για εμάς εξαιτίας των πλατύσκαλων της μιας εξόδου. Οι οδηγοί
όδευσης καταλήγουν σε αυτά, τα οποία έχουν γωνίες και δεν διαθέτουν κουπαστές.
Εύκολα ένας τυφλός μπορεί να πέσει» επισημαίνει ο Δ. Σηφάκης.
Πηγή: www.documentonews.gr