Πέμπτη 25 Ιουνίου 2026

Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών - ΠΣΤ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ – ΑΙΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ Α.Ε.Ι.

Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών - ΠΣΤ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ – ΑΙΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ Α.Ε.Ι.

Αγαπητά μέλη,

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών, στο πλαίσιο της συνεχούς προσπάθειάς του για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης των ατόμων με οπτική αναπηρία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, απευθύνει πρόσκληση προς όλα τα μέλη του που φοιτούν σε Πανεπιστήμια της χώρας να μοιραστούν τις εμπειρίες τους από τη συνεργασία και την υποστήριξη που λαμβάνουν από τις Μονάδες Προσβασιμότητας των Ιδρυμάτων τους.

Ειδικότερα, θα θέλαμε να μας ενημερώσετε σχετικά με:

Την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Τον βαθμό ανταπόκρισης των Μονάδων Προσβασιμότητας στις ανάγκες σας.

Τυχόν δυσκολίες, ελλείψεις ή προβλήματα που έχετε αντιμετωπίσει.

Προτάσεις για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και της προσβασιμότητας γενικότερα.

Καλές πρακτικές και θετικές εμπειρίες που αξίζει να αναδειχθούν.

Οι απόψεις και οι εμπειρίες σας είναι ιδιαίτερα σημαντικές, καθώς θα αποτελέσουν πολύτιμο εργαλείο για τον Σύνδεσμο, προκειμένου να καταγράψει με ακρίβεια την υφιστάμενη κατάσταση και να προχωρήσει σε στοχευμένες παρεμβάσεις προς τα αρμόδια όργανα και τις διοικήσεις των Α.Ε.Ι. για την αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων και κακώς κειμένων.

Παρακαλούμε να αποστείλετε τις παρατηρήσεις και τις εμπειρίες σας έως την Τρίτη 30/6/2026 στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο pab@otenet.gr ή στα γραφεία του Συνδέσμου.

Η ενεργή συμμετοχή σας είναι καθοριστικής σημασίας για την ενίσχυση της προσβασιμότητας και τη βελτίωση των συνθηκών φοίτησης όλων των φοιτητών και φοιτητριών με οπτική αναπηρία. 

Τι ώρα πληρώνονται σήμερα οι συντάξεις Ιουλίου από τον ΕΦΚΑ

Τι ώρα πληρώνονται σήμερα οι συντάξεις Ιουλίου από τον ΕΦΚΑ

Newsroom

Ηδεύτερη φάση των πληρωμών θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα 29 Ιουνίου, με τη διαθεσιμότητα των ποσών στα ΑΤΜ να ξεκινά από το απόγευμα της Παρασκευής 26 Ιουνίου.

Σήμερα Τετάρτη 24 Ιουνίου μετά τις 5 μ.μ. αναμένεται να ολοκληρωθεί η πρώτη πληρωμή από τον ΕΦΚΑ για τις συντάξεις Ιουλίου. Όπως συμβαίνει πάντα με τις συντάξεις, παρόλο που η επίσημη ημερομηνία πληρωμής είναι αύριο Πέμπτη 25/6, η πληρωμή θα ξεκινήσει από σήμερα το απόγευμα και θα ολοκληρωθεί την προσεχή Παρασκευή.

Η πρώτη φάση των πληρωμών αφορά τους μη μισθωτούς συνταξιούχους των ταμείων ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΕΤΑΑ, καθώς και όλους τους νέους συνταξιούχους (μισθωτούς και μη μισθωτούς) που συνταξιοδοτήθηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2017 και μετά.

Η δεύτερη φάση θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα 29 Ιουνίου, με τη διαθεσιμότητα των ποσών στα ΑΤΜ να ξεκινά από το απόγευμα της Παρασκευής 26 Ιουνίου.

Κατά τη φάση αυτή θα εξοφληθούν οι κύριες συντάξεις των πρώην ταμείων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΝΑΤ, ΕΤΑΤ, ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, καθώς και των τραπεζών, του ΟΤΕ και της ΔΕΗ.

Την ίδια ημέρα θα πιστωθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις του Δημοσίου, καθώς και οι προσωρινές συντάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος.

 

Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026

Επίδομα Παιδιού Α21: Τέλος στο αλαλούμ των επανυπολογισμών - Τι αλλάζει για χιλιάδες δικαιούχους

Επίδομα Παιδιού Α21: Τέλος στο αλαλούμ των επανυπολογισμών - Τι αλλάζει για χιλιάδες δικαιούχους

Αλεξάνδρα Κλειδαρά

Οι αλλαγές που εξετάζονται σύμφωνα με πληροφορίες του Dnews αφορούν κυρίως το επίδομα παιδιού Α21 και τα εισοδηματικά κριτήρια.

Στο μικροσκόπιο της κυβέρνησης βρίσκεται το σύστημα υπολογισμού και καταβολής των κοινωνικών επιδομάτων, και κυρίως το επίδομα παιδιού Α21 του ΟΠΕΚΑ, με στόχο να δοθεί οριστικό τέλος στις ετήσιες ανατροπές, τους επανυπολογισμούς και τις επιστροφές χρημάτων που ταλαιπωρούν εκατοντάδες χιλιάδες δικαιούχους. Οι αλλαγές που εξετάζονται σύμφωνα με πληροφορίες του Dnews αφορούν κυρίως το επίδομα παιδιού Α21, αλλά και το σύνολο σχεδόν των προνοιακών παροχών που χορηγούνται με εισοδηματικά κριτήρια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σε εξέλιξη βρίσκονται διαβουλεύσεις μεταξύ των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, προκειμένου να αναμορφωθεί το ισχύον πλαίσιο. Στόχος είναι να αντιμετωπιστεί ένα χρόνιο πρόβλημα που προκαλεί κάθε χρόνο σύγχυση τόσο στους δικαιούχους όσο και στις αρμόδιες υπηρεσίες.

Πού εντοπίζεται το πρόβλημα

Το βασικό ζήτημα αφορά τον χρόνο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων σε σχέση με τον χρόνο καταβολής των επιδομάτων. Η πρώτη δόση του επιδόματος παιδιού καταβάλλεται συνήθως στα τέλη Μαρτίου, όταν όμως οι φορολογικές δηλώσεις για το προηγούμενο έτος δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί. Για τον λόγο αυτό, ο υπολογισμός γίνεται με βάση τα εισοδήματα του προπροηγούμενου έτους.

Όταν αργότερα οι δικαιούχοι υποβάλουν τις φορολογικές τους δηλώσεις, ο ΟΠΕΚΑ προχωρά σε νέο έλεγχο των στοιχείων και επανυπολογίζει το δικαιούμενο ποσό. Εάν προκύψει ότι το πραγματικό εισόδημα είναι υψηλότερο και υπερβαίνει τα προβλεπόμενα όρια, τότε το επίδομα μειώνεται ή διακόπτεται, ενώ μέρος των ποσών που έχουν ήδη καταβληθεί θεωρείται αχρεωστήτως καταβληθέν.

Στην περίπτωση αυτή, τα ποσά είτε συμψηφίζονται με επόμενες πληρωμές είτε αναζητούνται από τους δικαιούχους. Αντίθετα, όταν προκύπτει χαμηλότερο εισόδημα, οι δικαιούχοι λαμβάνουν αναδρομικά τη διαφορά που τους αναλογεί.

Το σενάριο που εξετάζεται

Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, εξετάζεται η δυνατότητα η πρώτη δόση κάθε έτους να συνεχίσει να υπολογίζεται αποκλειστικά με βάση το φορολογητέο εισόδημα του προπροηγούμενου έτους, χωρίς να ακολουθεί μεταγενέστερος επανυπολογισμός.

Με τον τρόπο αυτό θα σταματήσουν οι χρονοβόρες διαδικασίες συμψηφισμών, επιστροφών και διορθώσεων που επιβαρύνουν τόσο τις υπηρεσίες όσο και τους πολίτες. Παράλληλα, οι δικαιούχοι θα γνωρίζουν εκ των προτέρων το ύψος της παροχής που θα λάβουν, χωρίς τον φόβο ότι μήνες αργότερα θα κληθούν να επιστρέψουν χρήματα.

Η προτεινόμενη λύση θεωρείται ότι μπορεί να προσφέρει μεγαλύτερη σταθερότητα στο σύστημα, περιορίζοντας σημαντικά τη γραφειοκρατία και τις καθυστερήσεις.

Το θέμα δεν περιορίζεται μόνο στο επίδομα παιδιού. Οι ίδιες δυσκολίες εμφανίζονται σε μια σειρά κοινωνικών παροχών που συνδέονται με εισοδηματικά κριτήρια. Συνολικά, τα επιδόματα που επηρεάζονται αντιστοιχούν σε ετήσια κρατική δαπάνη άνω των 3,2 δισ. ευρώ.

340 χιλιάδες δικαιούχοι για το Επίδομα Παιδιού

Ενδεικτικά, μόνο το επίδομα παιδιού χορηγείται σε περισσότερους από 340.000 δικαιούχους, με το συνολικό κόστος να ξεπερνά τα 576 εκατ. ευρώ ετησίως. Σε συνδυασμό με άλλες κοινωνικές παροχές, ο αριθμός των ωφελουμένων υπερβαίνει τις 800.000 οικογένειες και νοικοκυριά.

Στο μεταξύ για το Επίδομα Παιδιού η πλατφόρμα θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι την 10η Ιουλίου 2026 και ώρα 18:00.

Οι δικαιούχοι του Επιδόματος Παιδιού μπορούν να υποβάλουν την αίτησή τους στην πλατφόρμα https://www.idika.gr/epidomapaidiou/ ή https://opeka.gr/oikogeneia/epidoma-paidiou-a21/ilektronikes-ypiresies/ με την χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης στο Taxisnet.

Το δικαιούμενο ποσό θα υπολογιστεί βάσει των εξαρτώμενων τέκνων που θα δηλωθούν στην αίτηση Α21 έτους 2026 και του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος που οι δικαιούχοι είχαν το φορολογικό έτος 2024.

Επισημαίνεται ότι μεταξύ των προϋποθέσεων που θα ελέγχονται για τη χορήγηση του επιδόματος παιδιού είναι: η φοίτηση των εξαρτώμενων τέκνων στην υποχρεωτική εκπαίδευση – από το προνήπιο έως και το Γυμνάσιο – καθώς και η επάρκεια φοίτησης.

Στην αίτηση Α21 πρέπει να καταχωρηθούν απαραιτήτως στα σχετικά πεδία:

-τα στοιχεία της Σχολικής Μονάδας,

-η τάξη και ο Αριθμός Μητρώου του τέκνου που φοιτά στην υποχρεωτική εκπαίδευση.

Εάν διασταυρωθούν όλα τα στοιχεία του/της μαθητή/τριας, η αίτηση μπορεί να προχωρήσει κανονικά. Εάν δεν διασταυρωθούν εμφανίζεται σχετική επισήμανση και ο αιτών καλείται να επισυνάψει στην ηλεκτρονική αίτηση Α21 το απαραίτητο δικαιολογητικό.

Για να ολοκληρωθεί η αίτηση πρέπει να υποβληθεί οριστικά. Αίτηση που έχει αποθηκευτεί προσωρινά θεωρείται μη υποβληθείσα και δεν λαμβάνεται υπόψη.

 

Ε.Σ.Α.μεΑ. (Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία) - NCDP Έρευνα Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.μεΑ.: Ο Προσωπικός Βοηθός στην πράξη - η εμπειρία των ωφελούμενων με αναπηρία ☑️

Ε.Σ.Α.μεΑ. (Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία) - NCDP

Έρευνα Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.μεΑ.: Ο Προσωπικός Βοηθός στην πράξη - η εμπειρία των ωφελούμενων με αναπηρία

Ο αντίκτυπος του Προσωπικού Βοηθού στους ωφελούμενους με αναπηρία και στις οικογένειές τους είναι καταλυτικός και συνδέεται με έντονα συναισθήματα ανακούφισης και χαράς.

Οι ωφελούμενοι στην πλειονότητα τους περιγράφουν σημαντική βελτίωση της ποιότητας ζωής τους, ουσιαστική ενίσχυση της ανεξαρτησίας και αυτονομίας τους, της κοινωνικοποίησης τους και της συμμετοχής σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής.

Η επίδραση της υπηρεσίας όχι μόνο στα άτομα με αναπηρία αλλά και στα μέλη των οικογενειών και φροντιστών τους βρέθηκε να είναι καταλυτική.

Ως σημαντική πρόκληση για την επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του θεσμού, αναδείχθηκε η δυσκολία εύρεσης Προσωπικού Βοηθού. Η μειωμένη προσφορά Προσωπικών Βοηθών συνδέεται με το δυσμενές εργασιακά πλαίσιο, τις χαμηλές ωριαίες αμοιβές και το καθεστώς του «εργόσημου».

Η ασάφεια στο πλαίσιο των καθηκόντων του Προσωπικού Βοηθού αναδείχθηκε ως μια κρίσιμη παράμετρος για την ομαλή λειτουργία της υπηρεσίας.

Η ανάγκη για λειτουργία ενός εποπτικού και υποστηρικτικού πλαισίου αναδείχθηκε από την πλειονότητα των ωφελούμενων και από τους Προσωπικούς Βοηθούς που συμμετείχαν στην έρευνα

Τα παραπάνω αποτελούν ορισμένα μόνο από τα βασικά ευρήματα της πανελλαδικής ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας που υλοποίησε το Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.μεΑ.: «Ο Προσωπικός Βοηθός στην πράξη: Η εμπειρία των ωφελούμενων με αναπηρία».

Η έρευνα που παρουσιάστηκε στην ημερίδα, αναδεικνύει την εμπειρία και τις αντιλήψεις των ωφελούμενων για τον Προσωπικό Βοηθό, τα αποτελέσματα της υπηρεσίας στην καθημερινή τους διαβίωση, και αποτυπώνει τις ανάγκες και τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι ωφελούμενοι με αναπηρία που συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα.

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 23 Ιουνίου και χαιρετισμούς απηύθυναν ο γενικός γραμματέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας Κωνσταντίνος Μεγαρίτης, ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας Στέλιος Κυμπουρόπουλος, ο πρόεδρος του Ο.Π.Ε.Κ.Α. Επαμεινώνδας Ατσαβές και ο α΄ αντιπρόεδρος της Ε.Σ.Α.μεΑ. Ιωάννης Μοσχολιός.

Ο Προσωπικός Βοηθός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις υποστήριξης για την ανεξάρτητη διαβίωση των ατόμων με αναπηρία στην Ελλάδα, με ουσιαστικό και πολυδιάστατο θετικό αντίκτυπο στους ωφελούμενους και στις οικογένειές τους. Μπορεί και πρέπει να εξελιχθεί από μία σημαντική πιλοτική παρέμβαση σε ένα μόνιμο θεσμικό εργαλείο προώθησης της ανεξάρτητης διαβίωσής τους και της ισότιμης συμμετοχής τους στην κοινωνία.

Τον συντονισμό της ημερίδας είχε ο γενικός γραμματέας της Ε.Σ.Α.μεΑ. Βασίλης Κούτσιανος , ο οποίος ευχαρίστησε τα επιστημονικά στελέχη του Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας και τόνισε τη σημασία του Προγράμματος «Προσωπικός Βοηθός», το οποίο η Ε.Σ.Α.μεΑ. διεκδικούσε εδώ και δεκαετίες, καθώς και τη χρησιμότητα των συμπερασμάτων της έρευνας στην προοπτική βελτίωσης του Προγράμματος στη διευρυμένη του μορφή.

Η Κύρια Ερευνήτρια του Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.μεΑ. Αντωνία Παυλή ανέλυσε το πώς φτάσαμε στον θεσμό του Προσωπικού Βοηθού στην Ελλάδα, ενώ η κ. Φανή Προβή, Επιστημονική Υπεύθυνη του Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας, παρουσίασε τα ευρήματα της έρευνας.

Πραγματοποιήθηκε ένας εξαιρετικά πλούσιος διάλογος, με παρεμβάσεις τόσο από πολίτες που παρευρέθηκαν στην ημερίδα για να παρακολουθήσουν και να τοποθετηθούν, όσο και από ωφελούμενους του Προγράμματος από όλη τη χώρα, οι οποίοι συμμετείχαν διαδικτυακά και τόνισαν τόσο τη σημασία του Προσωπικού Βοηθού και το πόσο άλλαξε τη ζωή τους, όσο και τα προβλήματα που έχουν διαπιστωθεί.

Συνέχεια του δελτίου Τύπου https://www.esamea.gr/.../ereyna-parathrhthrioy-thematwn...

 

25.06.2026

Έρευνα Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.μεΑ.: Ο Προσωπικός Βοηθός στην πράξη - η εμπειρία των ωφελούμενων με αναπηρία

(Αρ.πρωτ.: 808)

• Ο αντίκτυπος του Προσωπικού Βοηθού στους ωφελούμενους με αναπηρία και στις οικογένειές τους είναι καταλυτικός και συνδέεται με έντονα συναισθήματα ανακούφισης και χαράς.

• Οι ωφελούμενοι στην πλειονότητα τους περιγράφουν σημαντική βελτίωση της ποιότητας ζωής τους, ουσιαστική ενίσχυση της ανεξαρτησίας και αυτονομίας τους, της κοινωνικοποίησης τους και της συμμετοχής σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής.

• Η επίδραση της υπηρεσίας όχι μόνο στα άτομα με αναπηρία αλλά και στα μέλη των οικογενειών και φροντιστών τους βρέθηκε να είναι καταλυτική.

• Ως σημαντική πρόκληση για την επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του θεσμού, αναδείχθηκε η δυσκολία εύρεσης Προσωπικού Βοηθού. Η μειωμένη προσφορά Προσωπικών Βοηθών συνδέεται με το δυσμενές εργασιακά πλαίσιο, τις χαμηλές ωριαίες αμοιβές και το καθεστώς του «εργόσημου».

• Η ασάφεια στο πλαίσιο των καθηκόντων του Προσωπικού Βοηθού αναδείχθηκε ως μια κρίσιμη παράμετρος για την ομαλή λειτουργία της υπηρεσίας.

• Η ανάγκη για λειτουργία ενός εποπτικού και υποστηρικτικού πλαισίου αναδείχθηκε από την πλειονότητα των ωφελούμενων και από τους Προσωπικούς Βοηθούς που συμμετείχαν στην έρευνα

Τα παραπάνω αποτελούν ορισμένα μόνο από τα βασικά ευρήματα (επισυνάπτονται) της πανελλαδικής ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας που υλοποίησε το Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.μεΑ.: «Ο Προσωπικός Βοηθός στην πράξη: Η εμπειρία των ωφελούμενων με αναπηρία».

Η έρευνα που παρουσιάστηκε στην ημερίδα, αναδεικνύει την εμπειρία και τις αντιλήψεις των ωφελούμενων για τον Προσωπικό Βοηθό, τα αποτελέσματα της υπηρεσίας στην καθημερινή τους διαβίωση, και αποτυπώνει τις ανάγκες και τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι ωφελούμενοι με αναπηρία που συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα.

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 23 Ιουνίου και χαιρετισμούς απηύθυναν ο γενικός γραμματέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας Κωνσταντίνος Μεγαρίτης, ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας Στέλιος Κυμπουρόπουλος, ο πρόεδρος του Ο.Π.Ε.Κ.Α. Επαμεινώνδας Ατσαβές και ο α΄ αντιπρόεδρος της Ε.Σ.Α.μεΑ. Ιωάννης Μοσχολιός.

Ο Προσωπικός Βοηθός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις υποστήριξης για την ανεξάρτητη διαβίωση των ατόμων με αναπηρία στην Ελλάδα, με ουσιαστικό και πολυδιάστατο θετικό αντίκτυπο στους ωφελούμενους και στις οικογένειές τους. Μπορεί και πρέπει να εξελιχθεί από μία σημαντική πιλοτική παρέμβαση σε ένα μόνιμο θεσμικό εργαλείο προώθησης της ανεξάρτητης διαβίωσής τους και της ισότιμης συμμετοχής τους στην κοινωνία.

Τον συντονισμό της ημερίδας είχε ο γενικός γραμματέας της Ε.Σ.Α.μεΑ. Βασίλης Κούτσιανος, ο οποίος ευχαρίστησε τα επιστημονικά στελέχη του Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας και τόνισε τη σημασία του Προγράμματος «Προσωπικός Βοηθός», το οποίο η Ε.Σ.Α.μεΑ. διεκδικούσε εδώ και δεκαετίες, καθώς και τη χρησιμότητα των συμπερασμάτων της έρευνας στην προοπτική βελτίωσης του Προγράμματος στη διευρυμένη του μορφή.

Η Κύρια Ερευνήτρια του Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.μεΑ. Αντωνία Παυλή ανέλυσε το πώς φτάσαμε στον θεσμό του Προσωπικού Βοηθού στην Ελλάδα, ενώ η κ. Φανή Προβή, Επιστημονική Υπεύθυνη του Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας, παρουσίασε τα ευρήματα της έρευνας.

Πραγματοποιήθηκε ένας εξαιρετικά πλούσιος διάλογος, με παρεμβάσεις τόσο από πολίτες που παρευρέθηκαν στην ημερίδα για να παρακολουθήσουν και να τοποθετηθούν, όσο και από ωφελούμενους του Προγράμματος από όλη τη χώρα, οι οποίοι συμμετείχαν διαδικτυακά και τόνισαν τόσο τη σημασία του Προσωπικού Βοηθού και το πόσο άλλαξε τη ζωή τους, όσο και τα προβλήματα που έχουν διαπιστωθεί.

Στον χαιρετισμό του, ο γ. γραμματέας Κ. Μεγαρίτης τόνισε ότι το Πρόγραμμα αποτελεί μία ουσιαστική συμβολή στην κατοχύρωση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία, καθώς πρόκειται για ένα περίπλοκο έργο που θα συνεχιστεί με τη διεύρυνσή του, όχι πλέον με τη διαδικασία της κλήρωσης αλλά με τη διαδικασία της μοριοδότησης και των εισοδηματικών και κοινωνικών κριτηρίων. Όπως ανέφερε, η χώρα δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο της ανάγκης που υπάρχει. Πρόκειται για ένα Πρόγραμμα με πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα, καθώς ωφελεί ταυτόχρονα τον ωφελούμενο με αναπηρία, την οικογένειά του και έναν προσωπικό βοηθό. Παράλληλα, επεσήμανε τη συνεργασία με την Ε.Σ.Α.μεΑ. από την έναρξη του σχεδιασμού του Προγράμματος.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας Στ. Κυμπουρόπουλος επισήμανε, μεταξύ άλλων, ότι «η όποια αγάπη της οικογένειας δεν μπορεί να είναι βασική κοινωνική πολιτική μιας χώρας. Η οικογένεια δεν μπορεί να υποκαθιστά το δικαίωμα, η μητέρα δεν μπορεί να γίνεται ισόβια υπηρεσία, ο πατέρας δεν μπορεί να γίνεται μόνιμος μηχανισμός υποστήριξης. Ο αδελφός, η αδελφή, ο σύντροφος, η σύντροφος δεν μπορούν να γίνονται αόρατοι φροντιστές επειδή το κράτος άργησε να οργανώσει την ελευθερία. Ο προσωπικός βοηθός μεταφέρει το κέντρο βάρους από τη φιλανθρωπία στο δικαίωμα, από την εξάρτηση στην επιλογή, από το ποιος μπορεί να βοηθήσει στο πώς οργανώνω εγώ τη ζωή μου. Η θεσμοθέτηση του προσωπικού βοηθού άνοιξε έναν ιστορικό δρόμο για την Ελλάδα και ακριβώς επειδή είναι ιστορική ευκαιρία πρέπει να είμαστε απαιτητικοί».

Ο πρόεδρος του Ο.Π.Ε.Κ.Α. Επ. Ατσαβές τόνισε την αξία της πιλοτικής εφαρμογής, καθώς μέσα από αυτήν μπορεί να αξιολογηθεί το Πρόγραμμα και να εντοπιστούν τα τρωτά σημεία του. Επεσήμανε ότι στη διευρυμένη φάση του Προγράμματος θα το αναλάβει εξολοκλήρου ο Ο.Π.Ε.Κ.Α., καθώς και ότι το σημαντικότερο στοιχείο είναι οι πραγματικές αλλαγές στις ζωές των ωφελούμενων με αναπηρία.

«Η Ε.Σ.Α.μεΑ. στήριξε με συνέπεια και προσήλωση το πιλοτικό πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού από το αρχικό στάδιο του σχεδιασμού του. Παρά τις επιφυλάξεις που διατυπώσαμε κατά τη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της πιλοτικής φάσης, παραμείναμε σταθεροί υποστηρικτές της, καθώς ανταποκρινόταν στο θεμελιώδες και πάγιο αίτημα του εθνικού αναπηρικού κινήματος για αξιοπρεπή και ανεξάρτητη διαβίωση των ατόμων με αναπηρία εντός της κοινότητας», τόνισε στην ομιλία του ο αντιπρόεδρος της Ε.Σ.Α.μεΑ. Ι. Μοσχολιός. «Το επόμενο διακύβευμα είναι η μετεξέλιξη της πιλοτικής παρέμβασης σε έναν καθολικό, μόνιμο και θεσμικά κατοχυρωμένο μηχανισμό ανεξάρτητης διαβίωσης, πλήρως εναρμονισμένο με το άρθρο 19 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, ο οποίος θα καλύπτει το σύνολο των ατόμων με αναπηρία που χρήζουν εξατομικευμένης υποστήριξης, χωρίς γεωγραφικούς αποκλεισμούς και χωρίς οικονομικά, διοικητικά ή άλλου είδους εμπόδια.

Και αυτό διότι ο Προσωπικός Βοηθός αποτελεί το βασικό εργαλείο μέσω του οποίου το άτομο με αναπηρία μπορεί να αποκτήσει τον έλεγχο της ζωής του, επιλέγοντας πού, πότε και με ποιον τρόπο θα υποστηριχθεί, ώστε να μπορεί να σπουδάζει, να εργάζεται, να συμμετέχει στην κοινωνική, πολιτική και πολιτιστική ζωή, επί ίσοις όροις, όπως κάθε άλλος πολίτης. Ο Προσωπικός Βοηθός συνιστά εργαλείο ουσιαστικής εφαρμογής του δικαιώματος στην ανεξάρτητη διαβίωση και χειραφέτηση. Συμβάλλει στη μετάβαση από πρακτικές φροντίδας που βασίζονται στην εξάρτηση σε ένα μοντέλο που αναγνωρίζει το άτομο με αναπηρία ως ισότιμο πολίτη με δικαίωμα αυτοδιάθεσης και λήψης αποφάσεων για τη ζωή του.

Ωστόσο, οφείλω να επισημάνω ότι η προσωπική βοήθεια δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά χωρίς την ενδυνάμωση των ίδιων των ατόμων με αναπηρία ως προς τον ρόλο που καλούνται να αναλάβουν, δηλαδή να προσδιορίζουν τις ανάγκες τους, να κατευθύνουν την παρεχόμενη υποστήριξη και να διαχειρίζονται τη σχέση τους με τον Προσωπικό Βοηθό τους».

Τα βασικά ευρήματα της μελέτης επισυνάπτονται. Σε λίγες ημέρες θα δημοσιευθεί η έρευνα στο σύνολό της στην ιστοσελίδα της Ε.Σ.Α.μεΑ. www.esamea.gr, καθώς και στην ιστοσελίδα του Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας https://paratiritirioanapirias.gr/el.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε το βίντεο της ημερίδας εδώ .

 Συνημμένα αρχεία

Το δελτίο Τύπου σε μορφή DOCX (MS Word) (473.51 KB)

Η σύνοψης της έρευνας σε μορφή pdf (513.63 KB)

Η σύνοψης της έρευνας σε μορφή DOCX (MS Word) (2.38 MB) 

Στέλιος Κυμπουρόπουλος - Stelios Kympouropoulos ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ «Η Ελλάδα στην 19η Διάσκεψη των Κρατών-Μερών της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία»

Στέλιος Κυμπουρόπουλος - Stelios Kympouropoulos

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«Η Ελλάδα στην 19η Διάσκεψη των Κρατών-Μερών της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία»

Ο Στέλιος Κυμπουρόπουλος εκπροσώπησε τη χώρα μας στη Νέα Υόρκη, με κεντρικό μήνυμα την πολιτική συμμετοχή, την προσβασιμότητα και την ισότιμη παρουσία των ανάπηρων ανθρώπων στη δημόσια ζωή.

Στη Νέα Υόρκη πραγματοποιήθηκε, από τις 9 - 11 Ιουνίου 2026, η 19η Διάσκεψη των Κρατών-Μερών της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, με τη συμμετοχή κρατών, διεθνών οργανισμών, θεσμικών φορέων και εκπροσώπων της κοινωνίας των πολιτών από όλο τον κόσμο.

Η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρο της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας, Στέλιο Κυμπουρόπουλο, ενώ στην ελληνική αντιπροσωπεία συμμετείχε επίσης ο Αντιπρόεδρος της Αρχής, Καθηγητής Κωνσταντίνος Στεφανίδης.

Η φετινή Διάσκεψη είχε ιδιαίτερη σημασία, καθώς πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση είκοσι ετών από την υιοθέτηση της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία. Στο επίκεντρο των εργασιών βρέθηκαν ζητήματα όπως η καταπολέμηση της βίας και της εκμετάλλευσης, η ενίσχυση των συστημάτων υποστήριξης, η ανεξάρτητη διαβίωση, αλλά και η πρόσβαση στην εκπαίδευση και την εργασία.

Κατά την παρέμβασή του στη Γενική Συζήτηση, ο Πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας, Στέλιος Κυμπουρόπουλος ανέδειξε την ανάγκη οι ανάπηροι άνθρωποι να μην αντιμετωπίζονται μόνο ως αποδέκτες πολιτικών, αλλά ως πολίτες που σχεδιάζουν, αξιολογούν και ασκούν πολιτική. Αναφερόμενος και στην προσωπική του εμπειρία ως πρώην Ευρωβουλευτής, τόνισε ότι η προσβασιμότητα δεν αφορά μόνο τις υποδομές, αλλά πρέπει να αποτελεί βασική προϋπόθεση για κάθε δημόσια πολιτική, κάθε υπηρεσία και κάθε κρατικό προϋπολογισμό.

Στα αξιοσημείωτα της ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας τοποθέτησης του Έλληνα προέδρου ήταν το εξής: «Το ερώτημα δεν είναι αν οι κοινωνίες μας μιλούν για συμπερίληψη. Το πραγματικό ερώτημα είναι αν είναι έτοιμες να δουν τους ανάπηρους ανθρώπους εκεί όπου λαμβάνονται οι αποφάσεις. Όχι μόνο ως ανθρώπους που χρειάζονται πολιτικές, αλλά ως ανθρώπους που μπορούν να ηγούνται, να διαμορφώνουν και να εγγυώνται δικαιώματα».

Στο πλαίσιο της Διάσκεψης, ο κ. Κυμπουρόπουλος παρουσίασε επίσης τον ρόλο της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας, η οποία λειτουργεί ως συμβουλευτικό όργανο προς τον Πρωθυπουργό και την Κυβέρνηση για ζητήματα προσβασιμότητας. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην ανάγκη η προσβασιμότητα να αντιμετωπίζεται οριζόντια, όχι ως επιμέρους τεχνικό ζήτημα, αλλά ως θεμέλιο ισότητας, ανεξάρτητης διαβίωσης και συμμετοχής.

Ο Πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας συμμετείχε ακόμη στο καθιερωμένο πρόγευμα εργασίας των Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου ανταλλάχθηκαν εμπειρίες και καλές πρακτικές για την εφαρμογή πολιτικών αναπηρίας. Στην παρέμβασή του υπογράμμισε ότι έννοιες όπως η συμπερίληψη, η αυτονομία και η προσβασιμότητα δεν πρέπει να ερμηνεύονται αποσπασματικά ή διαφορετικά από χώρα σε χώρα, αλλά να μεταφράζονται σε πραγματικά δικαιώματα στην καθημερινή ζωή.

Παράλληλα, η Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδας στον ΟΗΕ διοργάνωσε παράλληλη εκδήλωση με θέμα την ενδυνάμωση, την αυτονομία και την ανεξαρτησία των ανάπηρων ανθρώπων, με στόχο πραγματικά συμπεριληπτικές κοινωνίες. Στην εκδήλωση συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, η Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Λετονίας, το Γραφείο του Ύπατου Αρμοστή των Ηνωμένων Εθνών για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, το European Disability Forum και το Ίδρυμα Νανόπουλου.

Στην εκδήλωση παρουσιάστηκε επίσης από τον Καθηγητή Κωνσταντίνο Στεφανίδη το πρόγραμμα ACCESS4ALL, μια καινοτόμος ψηφιακή πλατφόρμα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, που ενσωματώνει την προσβασιμότητα από τα πρώτα στάδια σχεδιασμού, ανάπτυξης και αξιολόγησης των ψηφιακών υπηρεσιών.

Στην τοποθέτησή του, ο κ. Κυμπουρόπουλος ανέδειξε ότι η αναπηρία δεν μπορεί να περιορίζεται στην ιατρική κατάσταση του ατόμου, αλλά πρέπει να γίνεται κατανοητή μέσα από τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνία οργανώνεται, αποκλείει ή συμπεριλαμβάνει. Επισήμανε την ανάγκη οι πολιτικές για την αναπηρία να μην είναι κατακερματισμένες, αλλά να συνδέονται με την εκπαίδευση, την εργασία, την υγεία, τη στέγαση, την ψηφιακή πρόσβαση και την πολιτική συμμετοχή. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στον ρόλο της Τεχνητής Νοημοσύνης, στην οποία τόνισε ότι οι νέες τεχνολογίες μπορούν να αποτελέσουν ισχυρό εργαλείο ενδυνάμωσης, μόνο όμως εφόσον σχεδιάζονται εξαρχής με τη συμμετοχή των ανάπηρων ανθρώπων. Διαφορετικά, υπάρχει ο κίνδυνος να δημιουργηθεί μια νέα, πιο εκλεπτυσμένη μορφή αποκλεισμού.

Στο περιθώριο της Διάσκεψης, η ελληνική αντιπροσωπεία πραγματοποίησε σειρά διμερών επαφών με εκπροσώπους κρατών και εθνικών αρχών, μεταξύ των οποίων το Περού, το Ισραήλ, η Ιταλία, η Ιρλανδία, η Κόστα Ρίκα και η Κύπρος. Στις συναντήσεις αυτές συζητήθηκαν ζητήματα όπως η εκπαίδευση, η αποϊδρυματοποίηση, ο προσωπικός βοηθός, η πρόσβαση στην εργασία, η στέγαση, η ανεξάρτητη διαβίωση και η ανάγκη επαρκούς χρηματοδότησης για την εφαρμογή των δικαιωμάτων στην πράξη.

Η ελληνική παρουσία στην #COSP19 ανέδειξε ότι η προσβασιμότητα δεν είναι ένα ειδικό ζήτημα που αφορά λίγους. Είναι προϋπόθεση δημοκρατίας, ποιότητας ζωής και ισότιμης συμμετοχής. Η εκπροσώπηση της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη επιβεβαίωσε την ανάγκη η χώρα μας να συνεχίσει να εργάζεται με συνέπεια για πολιτικές που δεν σχεδιάζονται απλώς για τους ανάπηρους ανθρώπους, αλλά μαζί με τους ίδιους. 

Ερώτηση του Βουλευτή Γεώργιου Μανούσου με θέμα: «Σοβαρές καταγγελίες για διακρίσεις και ελλείψεις προσβασιμότητας στις τραπεζικές υπηρεσίες για άτομα με οπτική αναπηρία»

Ερώτηση του Βουλευτή Γεώργιου Μανούσου με θέμα: «Σοβαρές καταγγελίες για διακρίσεις και ελλείψεις προσβασιμότητας στις τραπεζικές υπηρεσίες για άτομα με οπτική αναπηρία»

Ιούν 24, 2026 | ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Αθήνα, 17 Ιουνίου 2026

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

Θέμα: «Σοβαρές καταγγελίες για διακρίσεις και ελλείψεις προσβασιμότητας στις τραπεζικές υπηρεσίες για άτομα με οπτική αναπηρία»

Έντονο προβληματισμό και ανησυχία προκαλούν οι καταγγελίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας σχετικά με τα εμπόδια που συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν τα άτομα με οπτική αναπηρία κατά τη συναλλαγή τους με τραπεζικά ιδρύματα της χώρας.

Σύμφωνα με τις σχετικές αναφορές φορέων εκπροσώπησης των ατόμων με αναπηρία, εξακολουθούν να καταγράφονται περιστατικά κατά τα οποία πολίτες με προβλήματα όρασης υποχρεώνονται να προσφεύγουν στη βοήθεια τρίτων προσώπων για την ολοκλήρωση βασικών τραπεζικών συναλλαγών, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις φέρονται να αντιμετωπίζουν περιορισμούς στην αυτόνομη πρόσβαση σε υπηρεσίες που για τους υπόλοιπους πολίτες θεωρούνται αυτονόητες.

Οι καταγγελίες αυτές εγείρουν σοβαρά ζητήματα ίσης μεταχείρισης, προστασίας προσωπικών δεδομένων, σεβασμού της αξιοπρέπειας και ουσιαστικής εφαρμογής των αρχών της προσβασιμότητας που κατοχυρώνονται τόσο από το εθνικό όσο και από το ευρωπαϊκό και διεθνές δίκαιο.

Σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα δεν είναι αποδεκτό οι συμπολίτες μας με αναπηρία να αντιμετωπίζουν εμπόδια στην πρόσβαση σε βασικές τραπεζικές υπηρεσίες, ούτε να εξαρτώνται από τρίτους για τη διαχείριση προσωπικών οικονομικών τους υποθέσεων.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1. Είναι ενήμεροι για τις καταγγελίες σχετικά με προβλήματα προσβασιμότητας και εξυπηρέτησης ατόμων με οπτική αναπηρία από τραπεζικά ιδρύματα της χώρας;

2. Έχουν πραγματοποιηθεί έλεγχοι ή αξιολογήσεις συμμόρφωσης των τραπεζών ως προς τις υποχρεώσεις τους για καθολική προσβασιμότητα και ίση μεταχείριση των ατόμων με αναπηρία;

3. Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει η κυβέρνηση ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης και αυτόνομη πρόσβαση των ατόμων με οπτική αναπηρία σε όλες τις τραπεζικές υπηρεσίες, τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και στις ψηφιακές εφαρμογές;

4. Προτίθενται τα αρμόδια Υπουργεία να θεσπίσουν συγκεκριμένο πλαίσιο ελέγχου και κυρώσεων για περιπτώσεις παραβίασης των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία από χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς;

5. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης δράσεων που θα εξασφαλίζουν την ισότιμη συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία στις τραπεζικές συναλλαγές χωρίς την ανάγκη διαμεσολάβησης τρίτων προσώπων;

Ο ερωτών Βουλευτής

Μανούσος Γεώργιος

Β2 Δυτικού Τομέα Αθηνών 

Απόλυτο αλαλούμ με την κάρτα αναπηρίας

Απόλυτο αλαλούμ με την κάρτα αναπηρίας

Ιούν 24, 2026 | ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, Ο Τύπος έγραψε

Τίποτα δεν άλλαξε για τους αναπήρους επτά μήνες μετά το «σόου» για το μέτρο που θα τερμάτιζε την ταλαιπωρία τους στα μέσα μεταφοράς.

Βαγγέλης Βαλαβάνης

Δεκέμβριος 2025. Επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη και δύο ανάπηρων ατόμων στο μετρό του Συντάγματος. Ο λόγος; Η εφαρμογή της κάρτας αναπηρίας. Συνοδεία του πρωθυπουργού ήταν η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Δόμνα Μιχαηλίδου, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο τότε αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών και νυν γραμματέας της ΝΔ Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Όλα φαινόταν να λειτουργούν τέλεια, οπότε θα περίμενε κανείς ότι το «επιτελικό – ψηφιακό» κράτος θα έβαζε τέλος στις ταλαιπωρίες των ανάπηρων συμπολιτών μας. Κι όμως επτά μήνες μετά τα ανάπηρα άτομα μέσω της ΕΣΑμεΑ καταγγέλλουν το απόλυτο αλαλούμ που επικρατεί στις μεταφορές τόσο της πρωτεύουσας όσο και της επαρχίας. Η κάρτα αναπηρίας, ένα πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος που άργησε να γίνει πραγματικότητα, εφαρμόστηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη για τις… φωτογραφίες.

Τα προβλήματα ξεκίνησαν με το «καλημέρα» εξηγεί στο Documento ο γενικός γραμματέας της ΕΣΑμεΑ Βασίλης Κούτσιανος: «Ως προς την ενεργοποίηση της κάρτας ευθύς εξαρχής υπήρχε πρόβλημα με το Help Desk του υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής. Αδυνατούσε να απαντήσει στις διάφορες απορίες των μελών μας σχετικά με την κάρτα τους. Μετά σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούσαν ανάπηρα άτομα να παραλάβουν την κάρτα τους σε πλαστική μορφή, διότι υπήρχε πρόβλημα με τις παραδόσεις μέσω ΕΛΤΑ».

Τι είναι η κάρτα αναπηρίας;

Ένα πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος από το 1990 ήταν η κάρτα αναπηρίας που ουσιαστικά αντικαθιστά την επίδειξη των εγγράφων από το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) και χωρίζει σε τρεις κατηγορίες τους αναπήρους:

Αναπηρία 50% έως 67%.

Αναπηρία 67% έως 79,9%

Αναπηρία 80% και άνω.

«Ως αναπηρικό κίνημα τη χαρακτηρίζουμε “κάρτα αξιοπρέπειας”» λέει στο Documento ο Β. Κούτσιανος και προσθέτει: «Οι αποφάσεις του ΚΕΠΑ είναι αυστηρά προσωπικά έγγραφα, τα οποία δεν μπορείς να τα περιφέρεις δεξιά και αριστερά για να διεκδικείς τα δικαιώματά σου. Υπήρχε πρόβλημα αποδοχής της κάρτας από πολλούς φορείς. Δεν γνώριζαν ότι έπρεπε να αποδέχονται την κάρτα και για την έκδοση εισιτηρίων και για να δίνουν προτεραιότητα στα άτομα με αναπηρία».

Κάρτα αξιοπρέπειας ή… ταλαιπωρίας;

Θα περίμενε κανείς για ένα μέτρο που αφορά μια τόσο μεγάλη και ευάλωτη κοινωνική ομάδα ότι θα υπήρχε σοβαρή συνεννόηση όλων των φορέων σε εθνικό επίπεδο. Αντιθέτως ανάπηρα άτομα ταλαιπωρούνται για την επικύρωση των εισιτηρίων, ενώ στα υπεραστικά ΚΤΕΛ της επαρχίας ακόμη δεν γίνεται δεκτή.

Ο γγ της ΕΣΑμεΑ εξηγεί: «Στο μετρό γίνεται αποδεκτή, αλλά μόνο στο Σύνταγμα μπορεί να επαναφορτιστεί στα γκισέ. Οχι στα μηχανήματα. Στα αστικά ΚΤΕΛ Αθηνών και Θεσσαλονίκης δίνεται δωρεάν μετακίνηση. Σε κάποια άλλα αστικά λεωφορεία της περιφέρειας όπως στην Καβάλα –όπου λάβαμε καταγγελίες– δεν την έκαναν δεκτή. Μιλάμε για ένα αλαλούμ που θα μπορούσε να λυθεί με μία ενημέρωση των ΚΤΕΛ της χώρας και εξίσωσή της με την Athena Card για τα ΜΜΜ της Αθήνας».

Επιπρόσθετα εδώ και μήνες η ΕΣΑμεΑ ζητάει την άμεση έκδοση απόφασης για να μπορούν και οι λήπτες επιδόματος ΟΠΕΚΑ με ποσοστό 50% (διαβήτης τύπου 1) να διατηρούν το δικαίωμα δωρεάν μετακίνησης. Από τη στιγμή που δεν διευκρινίζεται στα ψηφιακά συστήματα αποκλείονται αυθαιρέτως όσοι υπολείπονται του ποσοστού 67%, αλλά ταυτόχρονα πληρούν τα προνοιακά κριτήρια.

Όνειρο απατηλό η προσβασιμότητα

Όσο κι αν καμώνεται ο Κων. Κυρανάκης ότι έγιναν μεγάλες αλλαγές στα ΜΜΜ, ακόμη και σήμερα η έλλειψη προσβασιμότητας δεσπόζει στις στάσεις και τις γραμμές της Αθήνας. Ο Β. Κούτσιανος επισημαίνει πού εντοπίζονται τα περισσότερα προβλήματα: «Μεγάλο πρόβλημα είναι ο ηλεκτρικός όπου δεν υπάρχει σωστή εφαρμογή των ραμπών σε πολλά σημεία του δικτύου. Παράλληλα στα λεωφορεία μπορεί τα νέα οχήματα να είναι προσβάσιμα, αλλά οι στάσεις παραμένουν σπασμένες, παραμελημένες και χωρίς καμία παρέμβαση».

Πηγή: www.documentonews.gr