Ο Συνήγορος του Πολίτη βάζει τέλος στα πρόστιμα σε ανέργους
και ΑμεΑ
Δύο χρόνια προσπαθειών, αλληλογραφίας και η καθοριστική παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη απαιτήθηκαν για να διορθωθεί μια διαχρονική αδικία που επιβάρυνε ανέργους και άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) με αυθαίρετα πρόστιμα. Τα πρόστιμα αυτά επιβάλλονταν επειδή δεν είχαν ανανεώσει την προσωποποιημένη κάρτα τους για δωρεάν μετακίνηση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), παρά το γεγονός ότι ήταν δικαιούχοι.
Οι ελεγκτές κομίστρου όχι μόνο βεβαίωναν την παράβαση, αλλά
επέβαλλαν και το μέγιστο πρόστιμο, το ύψος του οποίου είχε διαμορφωθεί
αυθαίρετα, καθώς νομοθετικά δεν είχε καθοριστεί κάτι τέτοιο. Από τον έλεγχο της
Ανεξάρτητης Αρχής προέκυψε ότι οι πολίτες ήταν εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Ανέργων
της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) ή ήταν ΑμεΑ, δικαιούμενοι δωρεάν
μετακίνησης με τα ΜΜΜ αρμοδιότητας Ο.Α.Σ.Α.. Ωστόσο, τους επιβάλλονταν πρόστιμα
ύψους 72 ευρώ, δηλαδή το 60πλάσιο του κανονικού εισιτηρίου, παρόλο που η μη
φόρτιση της κάρτας δεν ακύρωνε την ιδιότητά τους ως δικαιούχων.
Ο Συνήγορος του Πολίτη, μετά από εκτενή αλληλογραφία με τον
ΟΑΣΑ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επεσήμανε ότι οι Επιτροπές
Ενστάσεων Μεταβολής Προστίμων δεν αξιολογούσαν το γεγονός ότι οι πολίτες ήταν
δικαιούχοι πλήρους απαλλαγής από το κόμιστρο.
Η επίλυση του ζητήματος και οι προτάσεις της Αρχής
Το ζήτημα, που ταλαιπωρούσε επί χρόνια τους πολίτες,
επιλύθηκε τελικά μόλις τον Απρίλιο του 2025, με την έκδοση Κοινής Υπουργικής
Απόφασης. Για πρώτη φορά, η Απόφαση αναφέρει με σαφήνεια ότι «το πρόστιμο αυτό
δύναται να διαγραφεί, εφόσον προσκομισθεί ενεργή προσωποποιημένη κάρτα, ακόμη
και στην περίπτωση που η έκδοσή της πραγματοποιηθεί μετά την ημερομηνία τέλεσης
της παράβασης».
Ο Συνήγορος του Πολίτη ανέδειξε ότι πουθενά δεν προβλεπόταν
ρητά η επιβολή του 60πλάσιου προστίμου σε ανέργους δικαιούχους δωρεάν
μετακίνησης. Τόνισε ότι η επιβολή χρηματικού ποσού δε συνάδει ούτε με τον
γενικό σκοπό του νομοθέτη για ενίσχυση των ευάλωτων ομάδων, ούτε με το
θεσμοθετημένο δικαίωμα της δωρεάν μετακίνησης. Επίσης, υπογράμμισε ότι δεν
τεκμαίρεται δόλος ή σκοπιμότητα από τη μη χρήση της προσωποποιημένης κάρτας,
καθώς η ιδιότητα του ανέργου δεν χάνεται εφόσον δεν έχει ολοκληρωθεί ένα
τεχνικό βήμα της διαδικασίας.
Η Αρχή ζήτησε από τον ΟΑΣΑ την άμεση επανεξέταση των
απορριφθέντων ενστάσεων και πρότεινε μια σειρά μέτρων, μεταξύ άλλων:
Αυτόματη διασύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων ΟΑΣΑ και
ΔΥΠΑ για αναγνώριση της ιδιότητας του ανέργου.
Αποστολή ειδοποιήσεων και υπενθυμίσεων (ακόμα και μέσω
email) στους δικαιούχους για την ενεργοποίηση ή λήξη της κάρτας.
Δυνατότητα ένστασης σε δευτεροβάθμιο όργανο όταν
απορρίπτεται η αρχική.
Διεξαγωγή ενημερωτικής εκστρατείας για τα δικαιώματα των
ανέργων και τις διαδικασίες ενεργοποίησης.
Πηγή: https://odelalis.gr/