Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2025

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Αριθμ. 8102 (1) Τροποποίηση της υπ’ αρ. 19333/22.02.2023 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Επικρατείας, «Τοποθέτηση ανηλίκων με αναπηρία σε επαγγελματίες αναδόχους και ρύθμιση σχετικών θεμάτων για την εφαρμογή της επαγγελματικής αναδοχής» (Β’ 1085).

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

Αριθμ. 8102 (1)

Τροποποίηση της υπ’ αρ. 19333/22.02.2023 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Επικρατείας, «Τοποθέτηση ανηλίκων με αναπηρία σε επαγγελματίες αναδόχους και ρύθμιση σχετικών θεμάτων για την εφαρμογή της επαγγελματικής αναδοχής» (Β’ 1085).

 

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ

ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

31 Δεκεμβρίου 2024

ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

Αρ. Φύλλου 7304

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

1 Τροποποίηση της υπ’ αρ. 19333/22.02.2023 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Επικρατείας, «Τοποθέτηση ανηλίκων με αναπηρία σε επαγγελματίες αναδόχους και ρύθμιση σχετικών θεμάτων για την εφαρμογή της επαγγελματικής αναδοχής» (Β’ 1085).

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ - ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

Έχοντας υπόψη:

1.

Τον ν. 4538/2018 «Μέτρα για την προώθηση των Θεσμών της Αναδοχής και Υιοθεσίας και άλλες διατάξεις» και ιδίως τα άρθρα 5 και 16 παρ. 2 αυτού (Α΄ 85).

2.

Τον ν. 4520/2018 «Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.) και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 30).

3.

Το άρθρο 75 του ν. 4446/2016 «Πτωχευτικός Κώδικας, Διοικητική Δικαιοσύνη, Τέλη - Παράβολα, Οικειοθελής αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων

ετών, Ηλεκτρονικές συναλλαγές, Τροποποιήσεις του ν. 4270/2014 και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 240).

4.

Τον ν. 4387/2016 «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας -Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού -συνταξιοδοτικού συστήματος - Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 85).

5.

Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α΄ 143).

6.

Το άρθρο 90 του Κώδικα της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α΄98) σε συνδυασμό με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133).

7.

Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α΄ 133).

8.

Τον ν. 4623/2019 «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και άλλα επείγοντα ζητήματα» (Α΄ 134), και ιδίως τα άρθρα 47 και 56.

9.

Τον ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α΄ 137).

10.

Τον ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024 -Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α΄ 184) και ιδίως το μέρος Α΄.

11.

Τον ν. 3607/2007 «Σύσταση και καταστατικό της “Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης Α.Ε.” (Η.Δ.Ι.Κ.Α. Α.Ε.) και λοιπές ασφαλιστικές και οργανωτικές διατάξεις» (Α΄ 245).

12.

Τον ν. 5140/2024 «Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και συμπληρωματικές διατάξεις» (Α΄ 154).

13.

Το π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α΄ 145).

14.

Tο π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 131).

15.

Tο π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α΄ 130).

16.

Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α΄ 130) -Μεταβατικές διατάξεις» (Α΄ 139).

17.

Tην υπό στοιχεία Υ12/07.07.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’ 4403).

18.

Την υπό στοιχεία 102928/ΕΞ2023/10-07-2023 κοινή απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441).

19.

Την υπ’ αρ. 65928/13-07-2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Παναγιώτη Τσακλόγλου (Β’ 4526).

20.

Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α΄ 181).

21.

το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α΄ 168).

22.

Το π.δ. 40/2020 «Οργανισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α΄ 85).

23.

Την υπό στοιχεία Δ11 οίκ. 57788Α2484/05-11-2018 υπουργική απόφαση «Κανονισμός λειτουργίας Εθνικού Συμβουλίου Αναδοχής - Υιοθεσίας» (Β’ 5090).

24.

Την υπό στοιχεία Δ11 οίκ. 49075/2067/17-11-2018 υπουργική απόφαση «Προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης υποψήφιων ανάδοχων γονέων και προγράμματα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης των αναδόχων γονέων» (Β’ 4489).

25.

Την υπ’ αρ. 344/24.07.2024 Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής με τίτλο «Ειδικά προγράμματα εκπαίδευσης και διαρκούς επιμόρφωσης για την επαγγελματική αναδοχή».

26.

Την υπ’ αρ. 13734/538/26.03.2019 υπουργική απόφαση «Ανάπτυξη και Λειτουργία Πληροφοριακού Συστήματος Ειδικών και Εθνικών Μητρώων Ανηλίκων, Αναδοχής και Υιοθεσίας» (Β’ 1163).

27.

Την υπό στοιχεία Δ11 οίκ. 31931/1272/04.08.2020 κοινή υπουργική απόφαση «Καθορισμός της διαδικασίας των αρμόδιων φορέων, της χρονικής διάρκειας καθώς και κάθε άλλου σχετικού θέματος που αφορά στη σύνδεση των ανηλίκων που είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Ανηλίκων με τους υποψήφιους αναδόχους και τους υποψήφιους θετούς γονείς που είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Υποψήφιων Αναδόχων και στο Εθνικό Μητρώο Υποψήφιων Θετών Γονέων αντιστοίχως» (Β’ 3329).

28.

Την υπό στοιχεία Δ11 οίκ. 31720/24.05.2021 κοινή υπουργική απόφαση «Χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης αναδοχής» (Β’ 2220).

29.

Την υπό στοιχεία 118944 ΕΞ/23.10.2019 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Λειτουργία Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Β’ 3990).

30.

Την υπό στοιχεία 3981 ΕΞ 25-02-2020/25.02.2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Παροχή Υπηρεσίας Αυθεντικοποίησης Χρηστών σε Πληροφοριακά Συστήματα τρίτων Φορέων» (Β’ 762).

31.

Την υπό στοιχεία 29810 ΕΞ 2020/23.10.2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Διαδικασία αυθεντικοποίησης υπαλλήλων του δημοσίου τομέα σε ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες» (Β’ 4798).

32.

Τον Κανονισμό (ΕΕ) αρ. 2021/241 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Φεβρουαρίου 2021 για τη θέσπιση του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (L 57/17).

33.

Την από 13 Ιουλίου 2021 εκτελεστική απόφαση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την έγκριση της αξιολόγησης του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας για την Ελλάδα (ST 10152/21, ST 10152/21 ADD 1).

34.

Την υπό στοιχεία 119126 ΕΞ 2021/28-09-2021 (Β’ 4498) απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών περί καθορισμού του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου των Δράσεων και των Έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

35.

Την υπό στοιχεία 120141 ΕΞ 2021/30.09.2021 (ΑΔΑ: 6ΝΞ3Η-ΨΘ0) απόφαση του Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης περί Έγκρισης του Εγχειριδίου Διαδικασιών του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου του Ταμείου Ανάκαμψης, δυνάμει της υπό στοιχεία 119126 ΕΞ 2021/28.09.2021 (Β’ 4498) απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών.

36.

Την υπό στοιχεία 9427 ΕΞ 2023/20.01.2023 (ΑΔΑ: 6ΟΑΚΗ-ΚΩΔ), απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών «Ένταξη του έργου «Τοποθέτηση Ανηλίκων με αναπηρία άνω του 67% ή ψυχική πάθηση και/ή σοβαρή ψυχική αναπηρία σε επαγγελματίες αναδόχους» (κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5200134) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» όπως έχει τροποποιηθεί με την υπό στοιχεία 129588 ΕΞ 2024/11-09-2024 (ΑΔΑ: 61ΑΟΗΧΑΜ), απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

37.

Το από 10.01.2023 πρακτικό της 22ης Συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου Αναδοχής και Υιοθεσίας (Ε.Σ.Αν.Υ).

38.

Την υπ’ αρ. 19333/22.02.2023 κοινή υπουργική απόφαση «Τοποθέτηση ανηλίκων με αναπηρία σε επαγγελματίες αναδόχους και ρύθμιση σχετικών θεμάτων για την εφαρμογή της επαγγελματικής αναδοχής» (Β’ 1085).

39.

Την υπ’ αρ. 4552/24.10.2024 (ΑΔΑ: 6ΥΘΨ46ΝΛ2Α23Ξ) απόφαση ανάληψης δέσμευσης της Διεύθυνσης Οικονομικής Διαχείρισης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας περί ανάληψης δέσμευσης πίστωσης ύψους 129.500,00 €.

40.

Την υπ’ αρ. 6426/28.11.2024 εισηγητική έκθεση οικονομικών επιπτώσεων του αναπληρωτή προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

41.

To γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση προκαλείται συνολική δαπάνη ύψους 4.247.928,00 ευρώ η οποία κατανέμεται ως εξής: α) δαπάνη ύψους 4.173.928 € ευρώ, εκ της οποίας το ποσό των 4.064.200 ευρώ θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ το ποσό των 109.728 ευρώ από το εθνικό ΠΔΕ, σύμφωνα με την υπό στοιχεία 129588 ΕΞ 2024/11-09-2024 (ΑΔΑ: 61ΑΟΗ-ΧΑΜ), απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, β) δαπάνη ύψους 74.000 € ευρώ, η οποία είναι εντός των προβλέψεων του Υ.ΚΟΙ.Σ.Ο. για το τρέχον Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, ειδικός φορέας 1034202-20000000, ΑΛΕ 2310506007, «Επιχορήγηση στον ΟΠΕΚΑ για τη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης και λοιπών παροχών σε αναδόχους γονείς» και αφορά την καταβολή της αμοιβής των επαγγελματιών αναδόχων βραχείας διαρκείας. Ειδικότερα, Ειδικότερα για το έτος 2024, η εκτιμώμενη δαπάνη είναι μηδενική, καθώς δεν υπάρχούν ανήλικοί σε καθεστώς βραχείας αναδοχής,

 

αποφασίζουμε:

Άρθρο Μόνο:

1.

H υπο στοιχεία 19333/22.02.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Επικρατείας, «Τοποθέτηση ανηλίκων με αναπηρία σε επαγγελματίες αναδόχους και ρύθμιση σχετικών θεμάτων για την εφαρμογή της επαγγελματικής αναδοχής» (Β’ 1085), τροποποιείται και διαμορφώνεται ως εξής:

α. Στο τέλος της παρ. 5 του άρθρου 2 προστίθεται εδάφιο ως εξής:

«Σε περίπτωση που ο υποψήφιος επαγγελματίας ανάδοχος είναι έγγαμος ή έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, για την εγγραφή του ενδιαφερομένου στο Ειδικό Μητρώο Υποψηφίων Επαγγελματιών Αναδόχων, απαιτείται η εκ μέρους του συζύγου ή του ετέρου μέρος του συμφώνου συμβίωσης προηγούμενη παρακολούθηση του βασικού προγράμματος επιμόρφωσης των υποψηφίων αναδόχων γονέων και του ειδικού προγράμματος εκπαίδευσης του άρθρου 3».

β. Το άρθρο 3 αντικαθίσταται ως εξής:

«1.

Ο υποψήφιος επαγγελματίας ανάδοχος παρακολουθεί:

α. τα προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των υποψήφιων αναδόχων γονέων όπως προβλέπονται στην υπό στοιχεία Δ11 οικ. 49075/2067/2018 (Β’ 4489) υπουργική απόφαση και

β. εξειδικευμένο ειδικό εκπαιδευτικό προγράμματα χρονικής διάρκειας τουλάχιστον τριάντα (30) ωρών που διενεργεί ο εκάστοτε φορέας εποπτείας της αναδοχής με δυνατότητα συνεργασίας με άλλους επιστημονικούς φορείς. Σκοπός του ειδικού προγράμματος εκπαίδευσης

είναι η ανάπτυξη των δεξιοτήτων που απαιτούνται για την ανάληψη της φροντίδας ανηλίκων με αυξημένες ανάγκες και η ενίσχυση των βασικών γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων που είναι απαραίτητες για να διασφαλιστεί το βέλτιστο συμφέρον του αναδεχόμενου παιδιού με αναπηρία.

2.

Κατά την διάρκεια της επαγγελματικής αναδοχής ο επαγγελματίας ανάδοχος παρακολουθεί σε ετήσια βάση πρόγραμμα διαρκούς επιμόρφωσης συνολικής διάρκειας τουλάχιστον δέκα (10) ωρών. Το πρόγραμμα παρέχει ο εκάστοτε φορέας εποπτείας της αναδοχής με δυνατότητα συνεργασίας με άλλους επιστημονικούς φορείς και αποσκοπεί στην ενδυνάμωση της επαγγελματιών ανάδοχων και στην επίλυση δυσκολίων που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της αναδοχής. Επιπρόσθετα, ο φορέας εποπτείας σε συνεργασία με άλλους φορείς εποπτείας ή επιστημονικούς φορείς, λαμβάνοντας υπόψη τα αιτήματα και τις ανάγκες των επαγγελματιών αναδόχων γονέων, δύναται να πραγματοποιεί εξειδικευμένα επιμορφωτικά προγράμματα τα οποία αφορούν συγκεκριμένη πάθηση ή είδος αναπηρίας.

3.

Τα προγράμματα εκπαίδευσης και διαρκούς επιμόρφωσης των επαγγελματιών αναδόχων γονέων πραγματοποιούνται από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως ορίζεται στην παρ. 2 του άρθρου 14 του ν. 4538/2018.

4.

Ο φορέας εποπτείας της αναδοχής οφείλει να μεριμνά για την έγκαιρη ενημέρωση των υποψηφίων επαγγελματιών αναδόχων γονέων σχετικά με τον προγραμματισμό υλοποίησης των ειδικών προγραμμάτων εκπαίδευσης και διαρκούς επιμόρφωσης.

5.

Τα ειδικά προγράμματα εκπαίδευσης και διαρκούς επιμόρφωσης περιλαμβάνουν κατ’ ελάχιστον τα κάτωθι κεφάλαια και θεματικές ενότητες:

Ι. Ειδικά προγράμματα εκπαίδευσης υποψήφιων επαγγελματιών ανάδοχων γονέων

Α. Θεματική Ενότητα Α: Το θεσμικό πλαίσιο της επαγγελματικής αναδοχής και των δικαιωμάτων των παιδιών και των γονέων

Α1. Υποενότητα 1: Θεσμικό πλαίσιο

α) Το μοντέλο της επαγγελματικής αναδοχής: εφαρμογή σε άλλες χώρες, αποτελεσματικότητα του μοντέλου, παράγοντες που οδηγούν στην επιτυχή εφαρμογή και καλές πρακτικές.

β) Η επαγγελματική αναδοχή στην Ελλάδα, το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο και η επαγγελματική ιδιότητα του επαγγελματία αναδόχου.

γ) Αποσαφήνιση των βασικών εννοιών της γονικής μέριμνας και της άσκησής της, της επιμέλειας, της επιτροπείας.

δ) Οι αρμοδιότητες και υποχρεώσεις του φορέα εποπτείας της αναδοχής και του φορέα προστασίας του αναδεχόμενου παιδιού.

Α2. Υποενότητα 2: Δικαιώματα

α) Το παιδί με αναπηρία ως υποκείμενο δικαιωμάτων.

β) Δικαιώματα βιολογικών γονέων και επαγγελματιών αναδόχων γονέων.

γ) Η νομική σχέση του παιδιού με τη βιολογική του οικογένεια και τον επαγγελματία ανάδοχο γονέα και ο ρόλος του φορέα εποπτείας.

δ) Δικαιώματα επαγγελματιών αναδόχων γονέων και παιδιών σε σχέση με τις αρμόδιες ιατρικές, εκπαιδευτικές και κοινωνικές υπηρεσίες.

Β. Θεματική Ενότητα Β: Κατανόηση και φροντίδα των πολλαπλών αναγκών των παιδιών με αναπηρία και ενίσχυση της επικοινωνίας

Β1. Υποενότητα 1: Κατανόηση των πολλαπλών αναγκών των παιδιών με αναπηρία

α) Στάδια ανάπτυξης του παιδιού και αναπτυξιακές δυσκολίες.

β) Κατανόηση των συγκεκριμένων αναγκών ανά κατηγορία αναπηρίας.

γ) Βασικές γνώσεις για την ψυχική υγεία, τη σωματική αναπηρία, πρακτικά ζητήματα απλής νοσηλείας στο σπίτι, πρώτων βοηθειών και ατομικής υγιεινής.

δ) Φροντίδα της σωματικής και ψυχικής υγείας των παιδιών με αναπηρία. Αντιμετώπιση προβλημάτων και διαχείρισης διεγερτικών κρίσεων παιδιών με προβλήματα ψυχικής υγείας ή διαταραχή αυτιστικού φάσματος.

Β2. Υποενότητα 2: Κατανόηση της ιστορίας ζωής ενός παιδιού με αναπηρία

α) Ανάλυση των καταστάσεων και κατανόηση της ψυχολογικής και συναισθηματικής κατάστασης των παιδιών με αναπηρία που σχετίζεται με το τραύμα, την εγκατάλειψη, και τη κακοποίηση.

β) Διαγενεακή μεταβίβαση τραύματος και δευτερογενές τραύμα.

γ)Μακρόχρονη παραμονή σε φορείς παιδικής προστασίας, αναγνώριση των επιπτώσεων του ιδρυματισμού και τρόποι άρσης των εμποδίων για την ένταξη του παιδιού στην ανάδοχη οικογένεια.

Β3. Υποενότητα 3: Ενίσχυση της εμπιστοσύνης και της συνεργασίας αναδόχων γονέων και παιδιών

α) Τρόποι κάλυψης των αναγκών επικοινωνίας του ανηλίκου με αναπηρία και οικοδόμησης σχέσης εμπιστοσύνης στην οικογένεια.

β) Αντιμετώπιση δυσκολιών, επίλυση συγκρούσεων και θετική διαχείριση καταστάσεων κρίσης.

γ) Η ενδυνάμωση της ψυχικής ανθεκτικότητας και της ταυτότητας του παιδιού.

Γ. Θεματική Ενότητα Γ: Ενίσχυση της εκπαιδευτικής και κοινωνικής ένταξης των παιδιών με αναπηρία

Γ1. Υποενότητα 1: Αποσαφήνιση των μύθων για την αναπηρία και την φροντίδα των παιδιών

α) Οι κοινωνικές κατασκευές της αναπηρίας.

β) Προκαταλήψεις, στερεότυπα και στιγματισμός.

γ) Η γονική φροντίδα και αποσαφήνιση του μύθου της εξειδίκευσης.

Γ2. Υποενότητα 2: Ενίσχυση της εκπαίδευσης και της κοινωνικής ένταξης των παιδιών με αναπηρία

α) Εμπόδια για την ένταξη στην εκπαίδευση.

β) Δυσκολίες και δυνατότητες για κοινωνική ένταξη.

γ) Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και καλλιέργεια της δημιουργικότητας των παιδιών με αναπηρία.

Γ3. Υποενότητα 3: Αξιοποίηση των δικτύων κοινωνικής υποστήριξης

α) Κατανόηση των δικτύων κοινωνικής υποστήριξης.

β) Ενίσχυση συνεργασίας της ανάδοχης οικογένειας με τους φορείς εκπαίδευσης, παροχής υγείας και κοινωνικής φροντίδας.

γ) Ομάδες αλληλοϋποστήριξης.

ΙΙ. Ειδικά προγράμματα διαρκούς επιμόρφωσης επαγγελματιών ανάδοχων γονέων

1.

Ο επαγγελματίας ανάδοχος παρακολουθεί σε ετήσια βάση προγράμματα διαρκούς επιμόρφωσης, τουλάχιστον 10 ωρών, τα οποία περιλαμβάνουν ιδίως τα ζητήματα που αναδεικνύονται από την εποπτεία των ενεργών επαγγελματικών αναδοχών και έχουν στόχο την ενθάρρυνση και τη συνδρομή των αναδόχων στην αποδοτικότερη και επαρκή ανταπόκρισή τους στον ρόλο τους.

2.

Έμφαση δίνεται στις κάτωθι θεματικές ενότητες: α) Ανάδειξη ειδικών θεμάτων που σχετίζονται με την φροντίδα των παιδιών ανά κατηγορία αναπηρίας. β) Συμμετοχή σε ομάδες αλληλοϋποστήριξης και αλληλοβοήθειας γονέων. γ) Διαχείριση των καταστάσεων που σχετίζονται με την κοινωνική πίεση και τις διακρίσεις. δ) Επίλυση συγκρούσεων και ενίσχυση επικοινωνίας στις οικογένειες. ε) Αξιολόγηση καταστάσεων κρίσης στην οικογένεια και τρόποι διαχείρισής τους. στ) Τρόποι διαχείρισης του άγχους που σχετίζεται με τη φροντίδα παιδιών με αναπηρία. ζ ) Η διατήρηση της σχέσης του παιδιού με τη βιολογική του οικογένεια.

η) Οι προοπτικές του παιδιού μετά την ολοκλήρωση της αναδοχής: Επανένωση με τη βιολογική οικογένεια, ένταξη του παιδιού σε θετή οικογένεια, δρομολόγηση διαδικασιών προς την υποστηριζόμενη ή αυτόνομη διαβίωση του αναδεχόμενου ατόμου.

ΙΙΙ. Μέθοδοι και διαδικασία εκπαίδευσης

1.

Η εκπαίδευση στην επαγγελματική αναδοχή προϋποθέτει την ενεργή συμμετοχή των εκπαιδευόμενων ώστε να εμπλουτιστεί και με τις δικές τους εμπειρίες και προτάσεις. Η εκπαίδευση πραγματοποιείται δια ζώσης. Ωστόσο, δύναται με απόφαση του φορέα εποπτείας να υλοποιηθεί μέρος αυτής εξ αποστάσεως. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν δύναται να υπερβαίνει το 1/3 της συνολικής διάρκειας του προγράμματος. Κατ’ εξαίρεση, τα εξειδικευμένα επιμορφωτικά προγράμματα τα οποία αφορούν συγκεκριμένη πάθηση ή κατηγορία αναπηρίας δύναται να πραγματοποιούνται αποκλειστικά εξ ’αποστάσεως.

2.

Στη διάρκεια των εκπαιδευτικών συναντήσεων αξιοποιούνται συμμετοχικές μέθοδοι εκπαίδευσης μέσω της εφαρμογής ενεργητικών εργαλείων όπως ενδεικτικά οι μελέτες περίπτωσης, το παιχνίδι ρόλων, η ανάλυση περιστατικών, η αξιοποίηση μορφών τέχνης, η συζήτηση σε μικρές ομάδες, η ανταλλαγή εμπειριών, ο κριτικός αναστοχασμός. Μέσω της έκφρασης συγκεκριμένων εμπειριών, επιδιώκεται η βαθύτερη κατανόηση των δυσκολιών που σχετίζονται με την επαγγελματική αναδοχή και η αναζήτηση τρόπων άρσης των εμποδίων, η οικοδόμηση σχέσης εμπιστοσύνης, η διατήρηση της σχέσης με τη βιολογική οικογένεια, η ενίσχυση της αυτονομίας των παιδιών και η ενδυνάμωσή τους με στόχο την ένταξη στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό περιβάλλον».

γ. Στην παρ. 1 του άρθρου 7 προστίθεται περ. ζ ως έξης: «Με την ενηλικίωση του αναδεχόμενους».

δ. Το άρθρο 8 αντικαθίσταται ως εξής:

«1.

Η αμοιβή του επαγγελματία αναδόχου ανέρχεται σε χίλια οκτακόσια πενήντα (1.850,00) ευρώ μικτά μηνιαίως. Το ποσό καταβάλλεται από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.).

2.

Ο επαγγελματίας ανάδοχος φέρει την υποχρέωση έναρξης επιτηδεύματος με Κωδικό Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) 87.90.11.02 «Υπηρεσίες Επαγγελματιών Αναδόχων Γονέων». Οι υπηρεσίες που προσφέρει ο Επαγγελματίας ανάδοχος προς τον ανήλικο υπάγονται στην περ. θ) της παρ. 1 του άρθρου 27 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α΄ 162) και ως εκ τούτου απαλλάσσονται από την επιβολή φόρου προστιθέμενης αξίας όπως προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρο 16 του ν. 4538/2018 (Α΄ 85).

3.

Ο επαγγελματίας ανάδοχος, εντός των πρώτων πέντε (5) ημερών κάθε μήνα ενημερώνεται από την ηλεκτρονική εφαρμογή της διαδικτυακής πύλης «www. anynet.gr» για το ποσό που αντιστοιχεί στην αμοιβή του προηγούμενου μήνα. Στη συνέχεια και προκείμενου να καταβληθεί η ως άνω αμοιβή, ο επαγγελματίας ανάδοχός εντός των πρώτων δέκα (10) ημερών του τρέχοντος μήνα, προβαίνει στην έκδοση τιμολογίου παροχής υπηρεσιών και αναρτά το τιμολόγιο στην ηλεκτρονική εφαρμογή «www.anynet.gr». Παράλληλα, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης αναζητείται η φορολογική ή/και ασφαλιστική του ενημερότητα. Σε περίπτωση αδυναμίας λήψης της/των ενημερότητας/ των, ο επαγγελματίας ανάδοχος ειδοποιείται άμεσα από την ηλεκτρονική εφαρμογή «www.anynet.gr» ώστε να προβεί στην έκδοσή τους και την ανάρτησή τους στην εφαρμογή εντός του ανωτέρου χρονικού διαστήματος των δέκα (10) ημερών.

4.

Διαπιστευμένοι χρήστες της ηλεκτρονικής εφαρμογής της διαδικτυακής πύλης «www.anynet.gr» του Τμήματος Χορήγησης Παροχών Κοινωνικής Στήριξης Οικογενειών, της Διεύθυνσης Οικογενειακών Επιδομάτων του Ο.Π.Ε.Κ.Α, επαληθεύουν μέσω της εφαρμογής τις προϋποθέσεις καταβολής της αμοιβής, ελέγχουν την ορθότητα τιμολόγησής της και δημιουργούν προσωρινά αρχεία δικαιούχων εκάστου μήνα το οποίο περιλαμβάνει, κατ’ ελάχιστο: τα στοιχεία ταυτοποίησης των επαγγελματιών αναδόχων, την μικτή αμοιβή του επαγγελματία αναδόχου, τον φόρο που παρακρατείται, το πληρωτέο ποσό και τα στοιχεία ενεργού επαγγελματικού λογαριασμού πληρωμών (ΙΒΑΝ) του δικαιούχου. Στη συνέχεια δημιουργούνται προσωρινές συγκεντρωτικές καταστάσεις δικαιούχων, οι οποίες υπογράφονται από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Οικογενειακών Επιδομάτων και διαβιβάζονται στη Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών.

5.

Διαπιστευμένοι χρήστες της ηλεκτρονικής εφαρμογής της Διαδικτυακής Πύλης «www.anynet.gr» της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Ο.Π.Ε.Κ.Α., ελέγχουν την ορθότητα και την εγκυρότητα των φορολογικών ή/ και ασφαλιστικών ενημεροτήτων, και προβαίνουν στην καταχώρηση τυχόν ποσών που παρακρατούνται λόγω οφειλών. Στη συνέχεια, οριστικοποιείνται τα τελικά αρχεία πληρωμών και ενημερώνεται το Τμήμα Χορήγησης

Παροχών Κοινωνικής Στήριξης Οικογενειών της Διεύθυνσης Οικογενειακών Επιδομάτων του Ο.Π.Ε.Κ.Α για την έκδοση συγκεντρωτικών καταστάσεων πληρωμής. Η Διεύθυνση Οικογενειακών Επιδομάτων του Ο.Π.Ε.Κ.Α διαβιβάζει τη συγκεντρωτική κατάσταση πληρωμής στην Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, η οποία μεριμνά για την πληρωμή της δαπάνης σύμφωνα με τις σχετικές κείμενες διατάξεις. Η αμοιβή καταβάλλεται είτε μέσω του συστήματος πληρωμών ΔΙΑΣ είτε μέσω της εφαρμογής eΠΔΕ με πίστωση του επαγγελματικού λογαριασμού στον οποίο ο επαγγελματίας ανάδοχος είναι δικαιούχος και τηρείται σε οποιοδήποτε Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4537/2018.

6.

Η αμοιβή που λαμβάνει ο επαγγελματίας ανάδοχος δεν αποκλείει τη λήψη της οικονομικής ενίσχυσης αναδοχής που προβλέπεται στην υπο στοιχεία Γ.Π.Δ11 οικ. 31720/2021 (Β’ 2220) κοινή υπουργική απόφαση, όπως εκάστοτε ισχύει.

7.

Η αμοιβή καταβάλλεται μηνιαίως για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η επαγγελματική αναδοχή. Η επαγγελματική αναδοχή λογίζεται ότι άρχεται την ημέρα που ορίζεται στη σύμβαση επαγγελματικής αναδοχής.

8.

Για την καταβολή της αμοιβής πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις: α) Ο επαγγελματίας ανάδοχος έχει εγγραφεί στα μητρώα επαγγελματιών αναδόχων γονέων του άρθρου 1

β) Έχει συναφθεί η σύμβαση επαγγελματικής αναδοχής και το αναδεχόμενο άτομο διαμένει στην οικία του επαγγελματία αναδόχου,

γ) Η επαγγελματική αναδοχή που έχει οριστεί, έχει καταχωριστεί στο Εθνικό Μητρώο Εγκεκριμένων Αναδοχών Ανηλίκων.

9.

Όταν το δικαίωμα για τη λήψη της αμοιβής αναγνωρίζεται για χρονικό διάστημα μικρότερο του πλήρους ημερολογιακού μήνα, το ποσό υπολογίζεται αναλογικά με βάση τις ημέρες που αναγνωρίζεται το δικαίωμα.

10.

Η καταβολή της αμοιβής διακόπτεται από την ημερομηνία λήξης της αναδοχής, η οποία βεβαιώνεται εγγράφως από τον φορέα εποπτείας, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 7 της παρούσας.

11.

Αν από την άρση - λήξη της επαγγελματικής αναδοχής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 της παρούσας, προκύπτει η εκ μέρους του Ο.Π.Ε.Κ.Α. καταβολή της αμοιβής χωρίς νόμιμη αιτία, για τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά και τις ενδικοφανείς προσφυγές κατά των οικείων πράξεων διακοπής της αμοιβής και καταλογισμού, εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρου 45 και 46 του ν. 4520/2018 (Α΄ 30) αντίστοιχα. Οι πράξεις διακοπής καταβολής της αμοιβής και καταλογισμού εκδίδονται από τον Προϊστάμενο του Τμήματος Χορήγησης Παροχών Κοινωνικής Στήριξης Οικογενειών και τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Οικογενειακών Επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ αντίστοιχα. Οι ανωτέρω πράξεις παράγονται αυτοματοποιημένα από την εφαρμογή του «www.anynet.gr».

ε. Η παρ. 2 του άρθρου 9 τροποποιείται και διαμορφώνεται ως εξής: «Η ασφάλιση εκκινεί και παύει σύμφωνα με τα οριζόμενο στο Άρθρο 39Α του ν. 4387/2016. Για κάθε μήνα

υποχρεωτικής υπαγωγής καταβάλλονται από τον επαγγελματία ανάδοχο εισφορές μη-μισθωτού, σύμφωνα με τα άρθρα 39 και 41 του ν. 4387/2016 (Α΄ 85), καθώς και τυχόν συνεισπραττόμενα».

στ. Η παρ. 3 του άρθρου 9 καταργείται.

ζ. Η παρ. 2 του άρθρου 11 τροποποιείται και διαμορφώνεται ως εξής:

«Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας μεταβιβάζει ετησίως τις σχετικές πιστώσεις προς τον Ο.Π.Ε.Κ.Α. για τους σκοπούς της παρ. 1 του άρθρου 8.».

η. Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 12 προστίθεται εδάφιο ως εξής:

«Για την τοποθέτηση ανηλίκου ανεξαρτήτως αναπηρίας σε επαγγελματία ανάδοχο απαιτείται η εκ μέρους του επαγγελματία αναδόχου παρακολούθηση του ειδικού προγράμματος εκπαίδευσης της αναδοχής βραχείας διαρκείας.».

2.

Κατά τα λοιπά ισχύει η υπ’ αρ. 19333/22.02.2023 (Β’ 1085) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Επικρατείας.

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 23 Δεκεμβρίου 2024

Οι Υπουργοί

Αναπληρωτής Υπουργός Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Οικονομικών

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ

Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Κοινωνικής Συνοχής Ασφάλισης και Οικογένειας

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ

Ψηφιακής Διακυβέρνησης

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ