Παρασκευή 12 Απριλίου 2024

ΕΡΩΤΗΣΗ της Αθανασίου Μαρίας, Βουλευτή Β2′ Δυτικού Τομέα Αθηνών της Ελληνικής Λύσης προς τον κ. Υπουργό Υγείας και την κ. Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας με θέμα: «Ανάγκη στενότερης εποπτείας του κράτους στις επιδοτούμενες από κοινοτικά κονδύλια ιδιωτικές δομές φροντίδας ανηλίκων με αναπτυξιακή ή διανοητική αναπηρία»

 

ΕΡΩΤΗΣΗ της Αθανασίου Μαρίας, Βουλευτή Β2′ Δυτικού Τομέα Αθηνών της Ελληνικής Λύσης προς τον κ. Υπουργό Υγείας και την κ. Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας με θέμα: «Ανάγκη στενότερης εποπτείας του κράτους στις επιδοτούμενες από κοινοτικά κονδύλια ιδιωτικές δομές φροντίδας ανηλίκων με αναπτυξιακή ή διανοητική αναπηρία»

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 11/4/2024

Της:        Αθανασίου Μαρίας, Βουλευτή Β2′ Δυτικού Τομέα Αθηνών

ΠΡΟΣ:   Τον κ. Υπουργό Υγείας

Την κ. Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

ΘΕΜΑ:  «Ανάγκη στενότερης εποπτείας του κράτους στις επιδοτούμενες από κοινοτικά κονδύλια ιδιωτικές δομές φροντίδας ανηλίκων με αναπτυξιακή ή διανοητική αναπηρία»

Κυρία και κύριε Υπουργοί,

Γινόμαστε αποδέκτες διαμαρτυριών γονέων με παιδιά ΑμεΑ που πάσχουν από αναπτυξιακή ή διανοητική αναπηρία, αναφορικά με τις συνθήκες και τον τρόπο λειτουργίας των ιδιωτικών δομών (Κέντρων) Ημερήσιας Φροντίδας Ανηλίκων με αναπτυξιακή ή διανοητική αναπηρία (ΚΔΗΦ). Οι εν λόγω δομές έρχονται να καλύψουν το κενό της απόλυτης έλλειψης δημόσιων αντίστοιχων ολοκληρωμένων υποδομών φροντίδας για την αναπτυξιακή ή διανοητική αναπηρία στην χώρα μας. Για τον λόγο αυτό, οι ως άνω ιδιωτικές δομές επιδοτούνται, σε μηνιαία βάση, από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έτσι, το κράτος μας, μέσω των ευρωπαϊκών κονδυλίων, επιδοτεί τους συγκεκριμένους ιδιωτικούς φορείς παροχής φροντίδας στα ΑμεΑ ανήλικα παιδιά ακόμη και με 800 € για κάθε παιδί, ανά μήνα.

Δυστυχώς, όλα αυτά γίνονται χωρίς να υπάρχει ο απαραίτητος κρατικός έλεγχος για το κατά πόσο «πιάνουν τόπο» τα ευρωπαϊκά κονδύλια, για το κατά πόσο οι εν λόγω φορείς εκπληρώνουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις και κριτήρια ορθής λειτουργίας, για το αν εφαρμόζεται το νομικό πλαίσιο λειτουργίας των εν λόγω ιδρυμάτων και για το κατά πόσο τα άτομα που εργάζονται εκεί διαθέτουν τα απαραίτητα προσόντα εξειδίκευσης, τις κοινωνικές δεξιότητες και τις ικανότητες που απαιτούνται. Αρκετοί γονείς που έχουν ΑμεΑ παιδιά σε τέτοια ιδρύματα μας μίλησαν για περιστάσεις ψυχικής και σωματικής κακοποίησης των παιδιών τους, για ακαταλληλότητα ορισμένων υπηρετούντων σε αυτές τις δομές στελεχών, για υποστελέχωση των εν λόγω δομών, αλλά και για την περιστασιακή εφαρμογή μεσαιωνικού τύπου μεθόδων πειθαρχίας, σε κάποιες περιπτώσεις, που ξεκινούν από σωματική βία και φθάνουν μέχρι την χρήση βαριά κατασταλτικών φαρμάκων.

Το «κερασάκι στην τούρτα» των παραπάνω φαινομένων είναι σε πολλές των περιπτώσεων η αυθαίρετη αποπομπή του φιλοξενούμενου παιδιού από την εκάστοτε ως άνω δομή – Κέντρο, όταν και όπου ο γονέας αρχίσει να γίνεται «ενοχλητικός» και παρεμβατικός στο έργο του Κέντρου. Έτσι, πολλοί γονιοί δεν τολμούν να διαμαρτυρηθούν, από φόβο μήπως διωχθεί το παιδί τους από την δομή – Κέντρο και πολλά από τα ως άνω υπάρχοντα πρόβλημα αποσιω- πώνται και διαιωνίζονται. Η Πολιτεία οφείλει να ενσκήψει πάνω στο συγκεκριμένο πρόβλημα και να δημιουργήσει τους κατάλληλους εκείνους ελεγκτικούς μηχανισμούς, ώστε και τα χρήματα που δαπανώνται να «πιάνουν τόπο», αλλά και να περιορίζονται τα φαινόμενα του ψυχικού πόνου και της οδύνης, είτε των φιλοξενούμενων ΑμεΑ, είτε των κηδεμόνων τους, από την όποια ενδεχόμενη προβληματική μεταχείριση και διαχείριση των ΑμεΑ παιδιών εντός των παραπάνω δομών. Η συχνή διεξαγωγή ελέγχων, παράλληλα με μια θεσπισμένη συνακρόαση των ενδιαφερόμενων γονέων από τους αρμόδιους ελεγκτές της πολιτικής ηγεσίας προς αξιολόγηση τέτοιων δομών, αποτελεί έναν μονόδρομο. Όφειλε η Πολιτεία να έχει προβλέψει δικλείδες ασφαλείας σαν τις προηγούμενα αναφερθείσες, με εφαρμογή μιας σφαιρικής (δυο κατευθύνσεων) αξιολόγησης των ιδιωτικών ΚΔΗΦ, ώστε να αποφευχθεί κάθε ψυχική οδύνη και βάσανος των φιλοξενούμενων ΑμεΑ και των κηδεμόνων τους, χωρίς να καταντά η εκάστοτε επιδότηση προς τα ιδιωτικά ΚΔΗΦ μέσο πλουτισμού από επιτήδειους των διοικήσεων τέτοιων χώρων.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

1. Προτίθεσθε να προβείτε στις απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες, προκειμένου να θεσπιστεί η διεξαγωγή ελέγχων περί του αν τα χρήματα που δαπανώνται ως επιδοματική επιχορήγηση υπέρ των ιδιωτικών ΚΔΗΦ για ΑμεΑ ανταποκρίνονται στο προσδοκώμενο αποτέλεσμα και περί του αν τα ιδιωτικά ΚΔΗΦ λειτουργούν εύρυθμα και αποτελεσματικά, έτσι ώστε να αποφευχθεί το εκ της κακομεταχείρισης ενδεχόμενο βίωσης ψυχικής οδύνης και βασάνου από μέρους των ΑμεΑ και των κηδεμόνων τους, χωρίς να καταντά η εκάστοτε επιδότηση ιδιωτικών ΚΔΗΦ αντικείμενο εκμετάλλευσης από επιτήδειους της διοίκησής τους;

2. Προτίθεσθε να προβείτε στην ίδρυση δημόσιων ΚΔΗΦ, έτσι ώστε να καλυφθούν χωρίς περιθώριο κερδοφορίας οι υπάρχουσες ανάγκες των ΑμεΑ και να μην δικαιολογείται η εμπλοκή ιδιωτικών φορέων στην φροντίδα των ΑμεΑ, που τρεχόντως, καλύπτουν το υπάρχον κενό σχετικής θεσμοθέτησης, προτάσσοντας σε πολλές περιπτώσεις στα κίνητρα και στις μεθόδους δράσεών τους υπέρ των ΑμεΑ το κέρδος κι όχι την προσφορά στον συνάνθρωπο;

3. Με ποια κριτήρια επιλέξατε, αντί για την δημιουργία δημόσιων ΚΔΗΦ για ΑμεΑ, να διαθέτετε την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση (δηλαδή τα λεγόμενα «νοσήλια») σε ιδιωτικούς σχετικούς φορείς και για ποιους λόγους δεν έχετε θεσμοθετήσει την ως άνω προτεινόμενη δυο κατευθύνσεων αξιολόγηση από κατάλληλα εντεταλμένους ελεγκτικούς μηχανισμούς, αναφορικά με τα πεπραγμένα και τις μεθόδους καθημερινής λειτουργίας των ιδιωτικών ΚΔΗΦ;

Η ερωτώσα βουλευτής

Αθανασίου Μαρία

Πηγή: www.hellenicparliament.gr