Παρέμβαση Κουντουρά στην Κομισιόν για τον αποκλεισμό των
ανάπηρων παιδιών κάτω των 16 ετών και των ηλικιωμένων άνω των 65 ετών από το
ελληνικό πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός για ΑμεΑ» που χρηματοδοτείται από το
Ταμείο Ανάκαμψης
Τον αποκλεισμό των ατόμων κάτω των 16 ετών και των άνω των
65 ετών από το πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός για ΑμεΑ» που υλοποιεί η ελληνική
κυβέρνηση, φέρνει με ερώτησή της στην Κομισιόν η Ευρωβουλευτής του
ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Έλενα Κουντουρά, ως παραβίαση των δικαιωμάτων των
παιδιών και ηλικιωμένων με αναπηρία.
Το συγκεκριμένο πιλοτικό πρόγραμμα, που απευθύνεται αυστηρά
στις ηλικιακές ομάδες, 16 έως 65 ετών, θεσμοθετήθηκε από την ελληνική κυβέρνηση
το 2021, με στόχο την αποφυγή της ιδρυματοποίησης και την ενίσχυση της
ανεξάρτητης διαβίωσης των ΑμεΑ, και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας, ενώ για την πανελλαδική εφαρμογή του προβλέπεται ως κύρια πηγή
χρηματοδότησής του το ΕΣΠΑ.
Η αυθαίρετη θέσπιση του ηλικιακού ορίου συνιστά διάκριση που
αποκλείει από το πρόγραμμα τη βοήθεια σε ανάπηρα παιδιά, μικρότερης ηλικίας των
16 ετών και ηλικιωμένους άνω των 65, με αποτέλεσμα οι οικογένειες αυτές να μην
μπορούν να ωφεληθούν από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, την ώρα μάλιστα που δεν
εφαρμόζεται κανένα άλλο αντίστοιχο πρόγραμμα για αυτές τις ηλικίες.
Το ζήτημα έχει αναδείξει ο Πανελλήνιος Σύλλογος SOS Τροχαία
Εγκλήματα με συγκεκριμένη περίπτωση ανάπηρου παιδιού αποκλεισμένου από το
πρόγραμμα, για το οποίο είχε απευθυνθεί και στο Συνήγορο του Πολίτη, καθώς
πληρούνται μεν οι απαιτούμενες προϋποθέσεις του ποσοστού αναπηρίας και των
εισοδηματικών κριτηρίων- αναπηρία μεγαλύτερη του 67% και εισόδημα μικρότερο των
60.000 ευρώ- αλλά όχι το ηλικιακό κριτήριο που ορίζει το πρόγραμμα.
Στην ερώτησή της η Ευρωβουλευτής επισημαίνει ότι η αυθαίρετη
θέσπιση του ηλικιακού ορίου των 16 ετών αποτελεί απαράδεκτη διάκριση, αντίθεση
με τη Σύμβαση των ΗΕ για τα δικαιώματα των αναπήρων, τη Σύμβαση για τα
Δικαιώματα του Παιδιού και με την Στρατηγική της ΕΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ.
Ζητά από την Κομισιόν να τοποθετηθεί για το πώς αξιολογεί τη
διάκριση λόγω ηλικίας που αποκλείει τα ανάπηρα παιδιά και τους ηλικιωμένους από
το πρόγραμμα και αν σκοπεύει να θέσει το ζήτημα στην ελληνική κυβέρνηση και να ζητήσει
τροποποίησή του ώστε να διορθωθεί αυτή η απαράδεκτη διάκριση.
Η πλήρης ερώτηση της Έλενας Κουντουρά:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Άρθρο 138 του Κανονισμού
Έλενα Κουντουρά (The Left)
Θέμα: Παραβίαση των δικαιωμάτων των παιδιών και ηλικιωμένων
ΑμεΑ λόγω του αποκλεισμού τους απ` το πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός για ΑμεΑ»
που χρηματοδοτείται απ` το ΤΑ/Α
Η ελληνική κυβέρνηση θεσμοθέτησε το 2021 το πιλοτικό
πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός για ΑμεΑ». Το πρόγραμμα αυτό στοχεύει στην αποφυγή
της ιδρυματοποίησης και στην ενίσχυση της ανεξάρτητης διαβίωσης των ΑμεΑ, με
στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής αυτών και των οικογενειών τους αλλά και
την ισότιμη συμμετοχή τους σ’ όλες τις πτυχές της κοινωνικής, οικονομικής,
πολιτικής, πολιτιστικής ζωής (1).
Ωστόσο, επιλέξιμοι ωφελούμενοι, κατά την εφαρμογή του
προγράμματος είναι μόνο άτομα ηλικίας 16 έως 65 ετών (2).
Η αυθαίρετη θέσπιση του ηλικιακού ορίου των 16 ετών αποτελεί
απαράδεκτη διάκριση (3), αποκλείοντας ουσιαστικά την ηλικιακή ομάδα στην οποία
η ύπαρξη και προσωπικού βοηθού θα συνέβαλε ουσιαστικά όχι μόνο στην
ανάπτυξη/υποστήριξη των σωματικών δυνατοτήτων, αλλά και για την όσο
το δυνατόν καλύτερη ψυχοδιανοητική τους εξέλιξη.
Δεδομένου ότι:
-Το Πρόγραμμα χρηματοδοτείται με 41 εκατομμύρια ευρώ από το
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ η πανελλαδική εφαρμογή του θα
χρηματοδοτηθεί μέσω ΕΣΠΑ με 320 εκατομμύρια ευρώ.
-H διάκριση αυτή έρχεται σε αντίθεση με τις Συμβάσεις του
ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ, και για τα Δικαιώματα του Παιδιού και με την
Στρατηγική της ΕΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ 2021-2030 (4).
Ερωτάται η Επιτροπή:
-Πως αξιολογεί τη διάκριση λόγω ηλικίας που αποκλείει τα
ανάπηρα παιδιά και τους ηλικιωμένους απ’ το πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός ΑμεΑ»;
-Σκοπεύει να θέσει το ζήτημα αυτό στην ελληνική κυβέρνηση
και να ζητήσει την τροποποίηση του προγράμματος ώστε να διορθωθεί αυτή η
απαράδεκτη διάκριση;
(1) Σύμφωνα με το άρθρο 32 «Σκοπός» του νόμου 4837/2021 η
διάταξη εδράζει στο άρθρο 19 «Ανεξάρτητη διαβίωση και ένταξη στην κοινωνία» της
Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία.
(2) Με πιστοποιημένη αναπηρία (κινητική, νοητική αναπτυξιακή
ή αισθητηριακή). Οι ωφελούμενοι του πιλοτικού προγράμματος επιλέγονται στη βάση
προκαθορισμένων κριτηρίων ενώ για την επιλογή τους ιδιαίτερη βαρύτητα
αποδίδεται σε κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια.
(3) Iδίως, για τις περιπτώσεις τόσο σοβαρής σύνθετης
αναπηρίας και ιατρικής κατάστασης ανηλίκων στην εφηβεία οι οποίοι δεν έχουν
καμία πραγματική δυνατότητα φροντίδας και υποστήριξης, από άλλες υπηρεσίες της
Πολιτείας.
(4)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=COM:2021:101:FIN#PP4Contents
Πηγή: www.syriza.gr