Επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου
Συνδέσμου Τυφλών προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κο Χρ. Σταϊκούρα με
θέμα: «Αίτημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Πανελληνίου Συνδέσμου
Τυφλών για άμεσο ορισμό συνάντησης και κατάθεση αιτημάτων αρμοδιότητας
Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».
ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ.ΑΡΙΘΜ. 1890/2005 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ
ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ.: 210-5229968 FAX: 210-5229541
e-mail:
eoty@otenet.gr
www.eoty.gr
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠ’ΑΡΙΘΜ. 9977/12-12-1932 ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ
ΑΘΗΝΩΝ
ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ
& ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΕΠΙΤΙΜΟ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
&
ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ &
ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ
ΕΔΡΑ ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑNΖΕΡΟΥ 31 – 104 32 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ: 210-5245001, 210-5228333, 210-5228365, 210-5245578
e-mail:
pab@otenet.gr
web site: www.pst.gr
ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ.: 1923/760
Αθήνα, 27/09/2024
ΤΟΜΕΑΣ: Γραμματείας
Προς: Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κο Χρ. Σταϊκούρα
Κοιν: 1) Πρωθυπουργό της Χώρας, κο Κ. Μητσοτάκη
2) Ε.Σ.Α.μεΑ.
3) Σωματεία-μέλη Ε.Ο.Τ.
4) Περιφερειακές Ενώσεις Π.Σ.Τ.
ΘΕΜΑ: «Αίτημα της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του
Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών για άμεσο ορισμό συνάντησης και κατάθεση αιτημάτων
αρμοδιότητας Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Η Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών (Ε.Ο.Τ.), ο επίσημος Κοινωνικός
Εταίρος της Πολιτείας για θέματα τυφλότητας και μέλος της Εθνικής
Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) και το σωματείο-μέλος της
Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών (Π.Σ.Τ.) ζητούν άμεσο ορισμό συνάντησης μαζί σας,
προκειμένου να σας εκθέσουν δια ζώσης επείγοντα και χρονίζοντα αιτήματα του
χώρου που εκπροσωπούν τα οποία παραθέτουμε κατωτέρω:
1) Διευθέτηση ως προς τη λειτουργία του συστήματος
αναγγελίας στάσεων εντός των οχημάτων. Έχουμε γίνει δέκτες παραπόνων από
συναδέλφους ότι σε πολλά μέσα των οδικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
δε λειτουργεί το σύστημα αναγγελίας των στάσεων ή σε άλλες περιπτώσεις είναι
υπερβολικά χαμηλή η ένταση της εκφώνησης, ενώ η συμπεριφορά των οδηγών σε
πολλές περιπτώσεις είναι απρεπής απέναντι στους συναδέλφους. Κάποιες φορές δε,
ούτε καν η οθόνη είναι σε λειτουργία, προκειμένου να τη διαβάσει ο διπλανός από
τον τυφλό ή με μειωμένη όραση επιβάτη, ώστε να τον ενημερώσει σε ποια στάση
κατευθύνονται, με αποτέλεσμα πολλές φορές οι συνάδελφοι μας να αποβιβάζονται σε
λανθασμένη στάση. Επιπροσθέτως, επιβάλλεται η εταιρεία που έχει την αρμοδιότητα
συντήρησης του συστήματος αναγγελίας στάσεων να προβεί άμεσα σε ενημέρωσή του,
προκείμενου να συμπεριλάβει αλλαγές σε γραμμές που έχουν παρατηρηθεί το
τελευταίο διάστημα λόγω της λειτουργίας νέων σταθμών μετρό και σε κάθε
περίπτωση να ενημερώνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, έτσι ώστε να μην
υφίστανται άσκοπη ταλαιπωρία οι τυφλοί και τα άτομα με μειωμένη όραση. Επίσης,
επιβάλλεται να συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα τηλεματικής τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ
τα οποία έχουν ενταχθεί τα τελευταία πέντε περίπου χρόνια και εκτελούν
διαδρομές στις γραμμές του ΟΑΣΑ. Περαιτέρω, είναι επιτακτική ανάγκη το σύστημα
αναγγελίας στάσεων εντός των οχημάτων να επεκταθεί σε όλες τις αστικές
συγκοινωνίες ανά την επικράτεια.
Επιπλέον, όσον αφορά στην ηλεκτρονική αναγγελία των
διερχόμενων οχημάτων μη σταθερής τροχιάς από τις υπαίθριες στάσεις κρίνεται
απαραίτητη εκτός της αναγραφής και η βελτίωση της φωνητικής αναγγελίας (ένταση)
προκειμένου να καταστεί αποτελεσματική η ενημέρωση των τυφλών και των ατόμων με
μειωμένη όραση για το χρόνο άφιξης των οχημάτων, κυρίως στις μεγάλες λεωφόρους
που παρατηρείται υπερβολικός θόρυβος. Επίσης, απαραίτητη κρίνεται και η
φωνητική αναγγελία τυχόν έκτακτων ανακοινώσεων που αναγράφονται στην οθόνη.
Επιπροσθέτως, θα πρέπει να τοποθετηθούν πλατφόρμες σε όλες τις στάσεις, καθώς
διευκολύνουν τον εντοπισμό τους και την επιβίβαση και αποβίβαση.
2) Όσον αφορά στα μέσα σταθερής τροχιάς, μερικές φορές
παρατηρείται το φαινόμενο η φωνητική αναγγελία στάσεων να πραγματοποιείται σε
πολύ χαμηλή ένταση, γεγονός που την καθιστά αναποτελεσματική, αφού οι επιβάτες
δεν είναι σε θέση να ακούσουν τις παρεχόμενες πληροφορίες. Σημειώνουμε ότι
ιδιαίτερα για τους τυφλούς και με μειωμένη όραση επιβάτες, η υπηρεσία φωνητικής
αναγγελίας στάσεων είναι άκρως απαραίτητη, καθότι δεν είναι σε θέση λόγω της
αναπηρίας τους να αναγνώσουν τον σχετικό πίνακα αναγραφής των στάσεων και για
τον λόγο αυτό περιέρχονται, εξαιτίας της αναποτελεσματικότητας της ως άνω
υπηρεσίας, σε πλήρη αδυναμία να γνωρίζουν σε ποιο σταθμό κατευθύνονται.
Ωστόσο, η αναγγελία δεν αφορά μόνο τους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση
αλλά και κάθε επιβάτη ημεδαπό ή αλλοδαπό που χρησιμοποιεί εκτάκτως την
συγκεκριμένη διαδρομή και ενημερώνεται για τις επερχόμενες στάσεις, ιδίως στον
ΗΣΑΠ και στους συρμούς του Metro παλιού τύπου.
Επίσης, στους σταθμούς του ΗΣΑΠ κατά την αποβίβαση και
επιβίβαση ο μηχανοδηγός δεν έχει οπτική επαφή κατά μήκος του συρμού και πολλές
φορές κλείνουν οι θύρες προτού ολοκληρωθεί η αποβίβαση ή επιβίβαση, με
αποτέλεσμα να έχουν συμβεί ατυχήματα.
Ακόμη, θα θέλαμε να αναφέρουμε ότι σε ώρες αιχμής κάποιοι
συρμοί της Γραμμής 1 διέρχονται έχοντας πέντε βαγόνια και όχι έξι, πράγμα το
οποίο πολλές φορές καθιστά αδύνατη την επιβίβαση των τυφλών και των ατόμων με
μειωμένη όραση λόγω τόσο του συνωστισμού όσο και του γεγονότος ότι η κάλυψη του
εύρους της αποβάθρας είναι απαραίτητη για τον προσανατολισμό και την αντίληψη
του χώρου για ένα άτομο τυφλό ή με μειωμένη όραση ώστε να κινηθεί με ασφάλεια
σε αυτή, όπως συμβαίνει ορθά στις γραμμές 2 και 3.
Επίσης παρατηρείται μεγάλο πρόβλημα με τους ανελκυστήρες οι
οποίοι δεν λειτουργούν καθώς και σε πολλούς σταθμούς είναι εκτός λειτουργίας
και οι κυλιόμενες κλίμακες.
Επιπλέον, πρόταση των φορέων μας είναι η διεξαγωγή
σεμιναρίων, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Κινητικότητας Προσανατολισμού και
Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης του Π.Σ.Τ., σε τεχνικές συνοδείας των
security των σταθμών για την καλύτερη εξυπηρέτηση των τυφλών και των ατόμων με
μειωμένη όραση.
3) Όσον αφορά στην εφαρμογή “OASA Telematics”, αυτή παρόλης
της αναβάθμισης, χρήζει άμεσης βελτίωσης, δεδομένου ότι πολύ συχνά δεν
ανταποκρίνεται στο ρόλο της ή αναφέρει εντελώς λανθασμένα τον χρόνο άφιξης του
οχήματος. Η εφαρμογή αυτή είναι πολύ σημαντική για τον προγραμματισμό του
χρόνου που πρέπει να διαθέσει ο επιβάτης προκειμένου να μεταβεί στον προορισμό
του και ειδικά για τους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση που είναι
χρήστες κινητών τηλεφώνων και της συγκεκριμένης εφαρμογής, εάν χάσουν ένα όχημα
λόγω δυσλειτουργίας της εφαρμογής είναι αναγκασμένοι να περιμένουν για αρκετή
ώρα εν αναμονή του επόμενου.
4) Δεδομένης της κυκλοφορίας νέων ηλεκτρικών και αθόρυβων
λεωφορείων, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε το σοβαρό κίνδυνο που υπάρχει λόγω
της έλλειψης ηχητικής ειδοποίησης. Η ηχητική ειδοποίηση στα νέα οχήματα είναι
απαραίτητη έτσι ώστε οι τυφλοί και τα άτομα με μειωμένη όραση να κυκλοφορούν
και να διασχίζουν τους δρόμους με ασφάλεια και να ειδοποιούνται έγκαιρα για την
άφιξη του λεωφορείου στη στάση. Για το λόγο αυτό είναι επιβεβλημένη η ύπαρξη
ήχου στα νέα λεωφορεία, καθώς στο σύντομο χρονικό διάστημα λειτουργίας τους,
έχουμε γίνει αποδέκτες αναφορών από μέλη μας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ότι η
δυσκολία αντίληψης των λεωφορείων είναι υπαρκτή και όχι μόνο δυσχεραίνει την
άνετη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς από τους τυφλούς και με μειωμένη όραση
επιβάτες, αλλά ακόμα θέτει σε κίνδυνο την ίδια τους τη ζωή καθώς κινδυνεύουν να
τραυματιστούν από διερχόμενο ηλεκτρικό όχημα εξαιτίας του ότι είναι αθόρυβο.
Κρίνεται επιβεβλημένο να χρησιμοποιηθεί η εμπειρία χωρών του εξωτερικού για τη
δημιουργία διακριτικού θορύβου κατά τη μετακίνησή τους, προκειμένου να
αποφευχθεί κάποιο ατύχημα.
5) Η επιδότηση των καρτών του ΟΑΣΑ για τα άτομα με αναπηρία
να είναι ετήσια και η ενεργοποίηση και επιδότησή της να πραγματοποιείται μέσω
της εφαρμογής Athena card, η οποία θα πρέπει να είναι πλήρως προσβάσιμη για
τους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση.
6) Δημιουργία γραφείου υποδοχής επιβατών με αναπηρία για τη
διευκόλυνση έκδοσης εισιτηρίων, επιβίβασης και αποβίβασης από τα υπεραστικά
λεωφορεία, τα τρένα και τα πλοία, καθώς και στα αεροδρόμια όπου δεν υπάρχει
τέτοια υπηρεσία.
7) Έγκαιρη υπογραφή σύμβασης επιδότησης των ΚΤΕΛ κάθε έτος
με ταυτόχρονη υποχρέωση παροχής υπηρεσιών από τα ΚΤΕΛ, που θα ανταποκρίνονται
στις σύγχρονες ανάγκες των ατόμων με αναπηρία καθιστώντας τα απολύτως
προσβάσιμα (φωνητική αναγγελία στάσεων κλπ). Είναι ανάγκη, όπως έχουν δεσμευτεί
ήδη οι ιδιοκτήτες ΚΤΕΛ από το 2008, να μετασκευάσουν τα οχήματά τους ώστε να
δέχονται αμαξίδια για κινητικά αναπήρους και να αναπροσαρμόσουν στους σταθμούς
έκδοσης εισιτηρίων και επιβίβασης του κοινού τις υπηρεσίες τους, ώστε να
υπάρχει διευκόλυνση στους τυφλούς και τα άτομα με μειωμένη όραση, τόσο κατά την
έκδοση εισιτηρίων, όσο και κατά την επιβίβαση και αποβίβασή τους στους σταθμούς
αφετηρίας και τερματισμού των δρομολογίων. Επιπλέον, κρίνεται αναγκαίο, οι
τυφλοί και τα άτομα με μειωμένη όραση να έχουν το δικαίωμα να προβαίνουν
τηλεφωνικά σε κράτηση θέσεων για εκείνους και τους συνοδούς τους.
Υπογραφή ανάλογης σύμβασης και με τις αεροπορικές εταιρίες
για τη χορήγηση μειωμένου εισιτηρίου στους τυφλούς και στα άτομα με μειωμένη
όραση και στους συνοδούς τους (50% έκπτωση) για τις πτήσεις του εσωτερικού,
όπως ίσχυε στην κρατική Ολυμπιακή ή πλήρης απαλλαγή από τους φόρους αεροδρομίου
σε τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση με ποσοστό 80% και άνω.
8) Οριστική διευθέτηση της δωρεάν διέλευσης των αναπηρικών
αυτοκίνητων. Εφαρμογή του ν. 4782/2021, αναφορικά με τον καθορισμό των
διαδικασιών εφαρμογής της ενιαίας κάρτας για την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων
των ατόμων με αναπηρία από τους σταθμούς διοδίων όλων των αυτοκινητόδρομων της
χώρας, συμπεριλαμβανομένης και της Αττικής Οδού. Παρά το γεγονός ότι με την
ψήφιση του άρθρου 17 του ν.4903/2022, εξειδικεύτηκε η εν λόγω ρύθμιση, ώστε το
όχημα να έχει απαλλαγή ακόμη και αν ο δικαιούχος δεν επιβαίνει σε αυτό, σε
περίπτωση που η μετακίνηση γίνεται προς εξυπηρέτηση αυτού, δεν έχει ολοκληρωθεί
έως σήμερα η διαδικασία έκδοσης σχετικής κάρτας.
9) Πρόβλεψη για την προσβασιμότητα στα νεοαναγειρόμενα
δημόσια και ιδιωτικά κτίρια και σταδιακή μετατροπή των παλαιών, ώστε να γίνουν
προσβάσιμα μέσα σε μια τριετία, καθώς και άμεση διαμόρφωση σύμφωνα με τις
διεθνείς προδιαγραφές όλων των εξωτερικών χώρων των αστικών κέντρων
(πεζόδρομοι, πεζοδρόμια, πλατείες, πάρκα κ.λπ.) με τους κατάλληλους οδηγούς
όδευσης τυφλών απαλλαγμένοι από κάθε λογής εμπόδια. Ηχητικές διατάξεις σε όλους
τους φωτεινούς σηματοδότες στις διαβάσεις πεζών.
10) Ετήσια επιχορήγηση του Κέντρου Σκύλοι Οδηγοί
Ελλάδος.
Με την ελπίδα ότι θα οριστεί άμεσα συνάντηση μαζί σας για τη
συζήτηση των ανωτέρω, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Με εκτίμηση
Για το Γ.Σ. της Ε.Ο.Τ.
Ο
Πρόεδρος
Η Γενική Γραμματέας
Νικόλαος
Γιαλλούρης
Παρασκευή Τσαβαλιά
Με εκτίμηση
Για το Δ.Σ. του Π.Σ.Τ.
Ο Πρόεδρος
Η Γενική Γραμματέας
Δημήτριος Σηφάκης Θεοδώρα Φαρδέλα